Semnificatiile deniei din prima zi a Saptamanii Patimilor


In fiecare zi a Saptamanii Mari va vom explica semnificatiile deniilor care rememoreaza Patimile Mantuitorului. Cu acest prilej va veti intalni zilnic in paginile noastre cu un ierarh al Bisericii Ortodoxe Romane. Prima denie a Saptamanii Mari ne este talcuita de PS Calinic al Argesului si Muscelului.

Prea Sfintitul Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului, ne-a explicat ca „Oranduielile slujbelor ortodoxe facute in litera, dar mai ales in duh, nu au seaman cu nimic in lumea credintei si a pioseniei. Iata ca acum postul cel aspru si rugaciunea cea intensa intra in apogeul sau, pasind in Saptamana Patimirilor lui Iisus Hristos Domnul.

Dupa intrarea triumfala in Ierusalim, Duminica Floriilor, incepe un spatiu duhovnicesc cu totul deosebit. In toate zilele in care se fac mai ales Deniile, slujbele cele pline de aur ale tainei care ne impresioneaza si acum precum si atunci, in pruncie. Cine nu-si aduce aminte si retraieste mereu taina copilariei sfinte intru priveghere de noapte cu lumanari impodobite cu roua de aur. Asa cum se citeste in Triod, la Sinaxarul din Sfanta si Marea zi de Luni, se face pomenirea Fericitului Iosif cel prea frumos: «Iosif cel curat/ Noian de bunatati s-a aratat/ Grau a impartit/ Si drept-stapanitor el s-a vadit». Se ia, asadar, ca preinchipuire a Domnului Iisus, Iosif cel prea frumos. Asa cum a fost vandut de fratii sai pe arginti, asa si Iisus a fost vandut cu 30 de arginti de Iuda, ucenicul din Colegiul Apostolic.

Pomul calcarii poruncilor

Daca se cuvine sa meditam cu atentie binevoitoare la aceasta stare, atunci nu trebuie sa uitam nici de smochinul care s-a uitat, asa cum descrie acest episod Sfantul Evanghelist Marcu: «Iar a doua zi iesind ei din Betania, Domnul a flamanzit. Si vazand un smochin de departe, avand frunze, a mers sa vada daca va gasi ceva in el. Venind la el, n-a gasit nimic decat frunze, ca nu era inca vremea smochinelor. Si a zis Iisus smochinului: Nimeni sa nu mai manance rod din tine in veac.“ (Marcu 11, 12-14), iar Sfantul Evanghelist Matei ne spune ca: „Indata s-a uscat smochinul» (Matei 21, 19).

Cercetand talmacirile batrane asupra uscarii smochinului, Isidor Pelusiotul zice: «Pomul calcarii poruncii a fost smochinul. Din frunzele lui si-au facut acoperamant stramosii nostri calcatori de porunca. Din pricina ca n-a fost blestemat atunci, a fost blestemat acum de Hristos, ca un iubitor de oameni, ca sa nu mai faca rod, care este pricina pacatului. Iar ca pacatul se aseamana cu smochina este lucrul destul de limpede: Are dulceata placerii, lipiciunea pacatului, iar la urma, usturimea si iutimea constiintei. Istoria smochinului a fost asezata aici pentru a ne indemna la umilinta, dupa cum istoria lui Iosif a fost asezata pentru a ne infatisa pe Hristos. Fiecare suflet lipsit de orice roada duhovniceasca este un smochin. Daca Domnul nu gaseste in el odihna, a doua zi, adica dupa viata aceasta de acum, il usuca prin blestem si-l trimite in focul vesnic. Smochinul uscat din Sfanta Evanghelie este ca un stalp cu totul uscat, care ingrozeste pe cei care nu fac rod potrivit de virtute». (Triod, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2000, pag. 548).

Virtuosii crestini ortodocsi vor merge in Saptamana Patimirilor lui Hristos la Deniile de seara si slujbele de zi, in saptamana cea mai mare din toate saptamanile care au fost vreodata in calendarele lumii. Acolo vom auzi cu totii ceea ce a facut Dumnezeu din iubire pentru noi! Acolo ne vom intalni cu Iisus si vom merge cu El pe drumul Golgotei, ne vom rastigni si vom muri pacatelor, iar a treia zi vom invia pentru totdeauna!“


de Monica DUMITRESCU

 

.

14 Aprilie 2006

Vizualizari: 1747

Voteaza:

Semnificatiile deniei din prima zi a Saptamanii Patimilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE