Exorcizarea, intre credinta si barbarie


Lupta cu diavolul este un "dat" al omului din cele mai vechi timpuri, lupta consemnata de cronicari din Antichitate pana in zilele noastre. Exorcizarea, practica scoaterii duhurilor necurate din om, si-a pastrat, in prezent, acelasi caracter arhaic si, deseori, barbar din vechime. Romanii, dintre toate neamurile, au o traditie in a-l pacali pe diavol, nu de a lupta cu el, dupa cum arata povestile culese de folcloristi. De aici si proverbul care nu are corespondent la alte popoare: "Fa-te frate cu dracul pana treci puntea".

ROMANII SI DIAVOLUL


Mitologia romaneasca este plina de slugi ale diavolului: animale schioape, pricolici, zmei, santoaderi, spiridusi, strigoi, vrajitoare, solomonari etc.

Dupa cum arata Mircea Eliade, romanii cred ca Dumnezeu a creat lumea impreuna cu dracul si au facut chiar si un pact: cerul si viii ai lui Dumnezeu, iar Pamantul si mortii pentru dracul. Ulterior, dracul s-a facut. al dracului si Dumnezeu a regretat pactul facut. Sf. Petru a recuperat acel zapis, dar dracul n-a renuntat niciodata la dreptul lui. De atunci exista si obiceiul de a veghea mortul trei zile, ca sa nu incapa sufletul lui pe mana diavolului. Romanul, prin traditie, nu lupta pe viata si pe moarte cu diavolul, ci incearca sa-l pacaleasca, asemeni lui Ivan Turbinca din basmul rusesc. Crezand ca, "daca e sa te ia dracul, te ia si din biserica", romanul prefera sa se fereasca sau sa cada la invoiala, pentru ca "dracul vine numai la cel ce stie de dansul". La Tanacu, probabil, se stia cam prea mult de "dansul" si atunci s-a aratat neintarziat, chinuind imaginatia oamenilor. O "abatere" de la traditie, care s-a sfarsit tragic, prin moartea maicutei Irina.

BOLILE "DEMONICE"


Medicii moderni, studiind cronicile vechi despre comportamentul celor socotiti demonizati, au concluzionat ca "posedatii", in mare majoritate, sufereau de epilepsie, multiple personalitati, crize schizofrenice, nu sunt excluse nici crizele de delirum tremens, in care alcoolul da puteri inexplicabile celor ce au consumat mult peste masura. Ciuma era considerata in Evul Mediu ca boala trimisa de diavol. Tot necuratului ii erau atribuite si epidemiile de tot felul care decimau populatia. In astfel de situatii, se cautau toate vrajitoarele din regiunea atacata de molima si, dupa torturi inimaginabile, erau arse pe rug.

LUPTA "MODERNA" CU DIAVOLUL


In zilele noastre, cand psihiatria a definit multe dintre bolile care erau socotite demonice in vechime, au ramas doua manifestari care nu pot fi explicate de stiinta: vorbirea in limbi straine si levitatia (ridicarea de la sol si plutirea in aer). Din cauza tendintei de levitare, se obisnuia sa fie legat posedatul de maini, peste torace, si de picioare in timpul ritualului de exorcizare. Vorbirea in limbi straine se intalneste la pocaiti, ca simbol al credintei, iar levitarea este adesea atributul oamenilor sfinti. Cele doua manifestari sunt socotite demonice atunci cand sunt insotite de urlete, injurii, ingrosarea vocii, zbateri etc.

DIAVOLUL E TRIMIS PRIN FARMECE


Parintele ieromonah Nifon, de la Manastirea Bistrita, din tinutul Neamtului, este mult cautat pentru darul sau de a-l scoate pe diavol din oameni.
Un caz foarte dificil a fost cel al unei familii din comuna Viisoara. "Cei doi soti s-au certat din cauza ca barbatul traia in concubinaj cu o femeie, iar mama lui a trimis asupra ei un diavol. Nevasta, Maria, a venit la manastire. Martora e lumea care a fost atunci acolo cum racnea femeia in fata icoanei Sfintei Ana, cea facatoare de minuni. M-am dus sa iau Sfantul Mir pe care il aveam de la Mormantul Domnului, de la Ierusalim. Cum m-am apropiat de ea cu Sfantul Mir, a inceput sa racneasca si sa se tavaleasca. Imediat am luat patrafirul, am luat cartea si am inceput sa citesc Moliftele. Cat timp am citit acolo, crestina a racnit intruna, dar spre sfarsitul rugaciunii s-a linistit. A mai stat asa un timp cu capul in jos, pe urma a inceput sa vorbeasca normal. Atunci, m-am gandit ca diavolul nu poate sa sufere Sfantul Mir", a povestit ieromonahul.

FERMECATOARELE


Parintele Nifon spune ca diavolul nu vine singur la o persoana, ci este trimis de cineva. "Din cauza pacatelor, duhurile necurate intra in om, dar ele sunt trimise de fermecatoare. Fermecatoarele slujesc diavolului si vorbesc cu el. De cele mai multe ori, diavolul intra in om prin bautura si mancare. Si deschiderea cartii - ca preotii mai deschid cartea - nu-i de la Dumnezeu, ci de la diavol vine. (O.C.)

FOSTII CALUGARI CER DESHUMAREA MAICUTEI IRINA



Autor: Mihai Niculescu


Fostii calugari arestati pentru moartea in chinuri a maicutei Irina Cornici vor deshumarea cadavrului.
Daniel Corogeanu si cele patru foste maicute de la Manastirea "Sfanta Treime" din Vaslui au solicitat ieri, prin avocatii lor, ca asupra arestarii sa se pronunte alte instante decat cele din judetul Vaslui. Ei au facut cerere de stramutare a judecarii cauzei, aflata ieri pe listele Curtii de Casatie. Avocata Maria Ilisia sustine ca a obtinut documente medicale ce denota ca maicuta Irina suferea de insuficienta pulmonara, afectiune de care nu au stiut cei cinci cand au supus-o ritualului de exorcizare. In consecinta, va solicita exhumarea cadavrului pentru realizarea unei noi expertize medico-legale. Apararea vrea sa demonstreze ca cei cinci nu au avut intentia, nici macar indirecta, asa cum sustine Parchetul, de a o omori.

Credinciosii ii vor inapoi


La dosar se afla si memoriul celor 720 de credinciosi din Tanacu, care au solicitat Conducerii Bisericii Ortodoxe Romane sa ii reprimeasca la manastire pe cele patru maicute si pe Daniel Corogeanu, ai carui "fii spirituali" se considera. Semnatarii memoriului se considera "ingroziti" de "modul mincinos in care presa a prezentat "accidentul" care se putea intampla, in opinia lor, in orice alta manastire.

MAicuTele, avertizate sA pArAseascA mAnAstirea Tanacu

Episcopul Ioachim al Husilor a comunicat preotului Ilie Mocanasu sa paraseasca Manastirea Tanacu, impreuna cu cele 15 maicute de la lacas, in caz contrar riscand sa fie "deferit autoritatilor", a declarat, ieri, presei, avocatul Antonie Popescu, care il apara pe fostul calugar Dan Corogeanu. Printr-o adresa datata 30 iunie, IPS Ioachim comunica faptul ca "Manastirea Tanacu functioneaza in statutul de functie si personal al Episcopiei Husilor ca manastire cu destinatie pentru calugari", astfel ca ii roaga pe preoul Mocanasu si pe cele 15 maicute sa paraseasca lacasul.

PARINTELE ARGATU- EXORCISTUL DE LA CERNICA



Autor: Oana Costea


Nascut la 2 august 1913, Arhimandritul Ilarion Argatu de la Manastirea Cernica a fost unul dintre cei mai puternici exorcisti romani. Unul dintre putinii oameni care aveau puterea si harul de a porunci diavolilor si duhurilor rele.
In ultimii ani ai vietii, parintele Argatu era atat de cunoscut, incat numele sau era mentionat, alaturi de cel al Manastirii Cernica, pe hartile turistice straine. Dar usa chiliei sale era vesnic deschisa pentru orice nefericit care il cauta, fie din propria vointa, fie adus de familie.

O singura arma: credinta


Odajdiile arhieresti, sfanta cruce si cadelnita au fost "armura" parintelui Argatu la toate exorcizarile. Iar singura lui arma a fost credinta in Dumnezeu. Am avut sansa de a-l cunoaste si de a-i "simti" harul. Curiozitatea ma impinsese sa asist la o exorcizare la Manastirea Cernica. O femeie tanara avea sa fie salvata de demoni. O vazusem, in treacat, la intrarea in biserica. Aproape tinuta pe brate de familie, cu un batic legat batraneste pe cap, alba la fata. Privea cu ura in jurul ei si, din cand in cand, isi smucea capul sau incerca sa se elibereze. Nu era legata, doar mainile hotarate ale rudelor ii impiedicau miscarile. In biserica era rumoare si cald. Fumul lumanarilor, mirosul de tamaie, susotelile batranelor, mataniile. Toate faceau ca atmosfera sa fie apasatoare. Si-ti trezeau un soi de frica, de emotie.

Harul Parintelui


Fara pompa si aproape nevazut, un batran se strecura prin multime. "E parintele Argatu", spusese cineva. Si multimea amutise. "Exorcistul". Incercasem sa-l privesc mai atenta, sa-i citesc pe chip harul. Un batran bland, cu ochii foarte limpezi. Se apropiase de tanara, iar ea incepuse sa se agite cu miscari dezordonate, in liniste. Doar icnea, surd. Parintele Argatu cunostea toate slujbele folosite pentru alungarea demonilor. Iar cele mai puternice dintre ele erau Moliftele Sfantului Vasile cel Mare. A inceput exorcizarea cu Acatistul Domnului Iisus Hristos si a continuat-o cu Sfanta Liturghie, sfintirea apei si Taina Sfantului Maslu. In momentul in care i-a pus pe cap patrafirul, fata a inceput sa urle. Nefiresc. Sunetul se auzea din gat, era un gajait, un vaiet imposibil de reprodus. La "Dezlegarile Sfantului Vasile cel Mare", jumatate din asistenta parasise deja biserica. Tanara se zbatea, convulsiv, abia tinuta de trei barbati in putere. Urletul ei semana cu al lupilor, cu al pisicilor. Stropita cu agheasma, suiera. "Aardee, aarde". Cand tensiunea devenise de nesuportat, tanara s-a linistit brusc. Inerta ca o carpa, s-a scurs din bratele rudelor. Am crezut atunci ca murise. Parintele a sfarsit slujba si am indraznit sa ma apropii, desi imi tremurau picioarele. Dormea. Linistita ca un prunc. Parintele Argatu a iesit din biserica asa cum intrase. Ca o umbra. A lui Dumnezeu.

PRACTICI DE EXORCIZARE



La catolici


Parintele Serban Tarciziu, profesor de teologie la Institutul Romano-Catolic Sf. Tereza, spune ca, la nr. 1773 din Cathehismul Bisericii Catolice, exista urmatoarele referiri la exorcism: ". Iisus l-a practicat, asa cum rezulta din Evanghelia Sf. Marcu, iar biserica are de la el puterea si insarcinarea de a exorciza. Exorcismul solemn, nu poate fi facut decat de catre un preot si cu permisiunea episcopului.". Se exclud bolnavii psihic. In cazurile foarte rare de posedari, ritualul consta in rugaciuni si mai ales in imperative adresate spiritului necurat de a elibera persoana posedata. "Biserica isi propune sa vorbeasca mai mult despre iubirea lui Dumnezeu, decat de prezenta malefica a diavolului, care creeaza spaime inutile oamenilor", subliniaza parintele Tarciziu.

La musulmani


Dr. Nakechbandi Ahmed Mazher, presedintele Centrului Cultural Islamic "Semiluna", spune ca la musulmani nu exista ritualuri de exorcizare, ci doar un tratament spiritual prin citirea unor versete din Coran. Versetele trebuie citite de un om foarte pur, care cunoaste traditia si religia, fie el imam sau nu.

Exorcizare StiinTificA


In 2003, pe Channel 4 din Marea Britanie, reverendul penticostal Trevor Newport a exorcizat in direct un barbat, Colin, de 40 de ani, conectat la un electroencefalograf. Acesta era asistat de psihologi, psihiatri si neurologi, care cazusera de acord ca barbatul nu suferea de nici o boala mintala ce putea fi diagnosticata. Activitatea cerebrala in timpul ritualului este inca studiata, observandu-se "ceva" in zona parietala. (A.M.)

OPINIA UNUI PSIHOLOG



PosedaTii sunt de obicei schizofrenici


Psihologul Georgeta Ghinea a afirmat ca schizofrenia, o boala foarte complexa si nevindecabila, are printre alte simptome, asa-numitul "delir de posedare". Bolnavii chiar cred ca diavolii sau demonii pun stapanire pe ei si se comporta ca atare. "Sunt cazuri strict medicale si teoretic nici un medic de specialitate nu ar trebui sa-si decline competenta". De aceea, ca o recomandare, Georgeta Ghinea spune ca persoanele aflate intr-o astfel de situatie e de preferat sa fie aduse la medic. Trebuie insa precizat: schizofrenia nu se vindeca. Sub tratamentul de specialitate, al psihiatrilor, ea doar intra in remisie. Nici psihologii nu intervin in asa-numitele crize ale schizofreniei, ci numai in perioadele de remisie, unde practica o psihoterapie de sustinere. In orice caz, a mai punctat Georgeta Ghinea, punctele de vedere ale bisericii si ale medicinei asupra acestor subiecte intra in doua zone total separate, aproape de nealaturat. (O.C.)

ADEVARATA EXORCIZARE


Molitfele Sfantului Vasile cel Mare si ale Sfantului Ioan Gura de Aur, numite si exorcisme, sunt cele mai puternice rugaciuni impotriva duhurilor necurate din oameni si case. Ele se citesc numai de preoti si duhovnici batrani care au viata curata si sunt mari postitori si care au dezlegare de la duhovnicii lor sa le citeasca. Moliftele de izgonire a diavolilor din oameni si chiar din animale se citesc numai in zile de post, mai ales la miezul noptii in biserica, in fata icoanelor facatoare de minuni sau langa racla cu moaste ale sfintilor. Atat preotul care le citeste, cat si cei bolnavi de duhuri necurate impreuna cu rudele si insotitorii lor trebuie sa tina post negru cel putin o zi si o noapte, uneori chiar trei zile. Cand bolnavii posedati de duhuri rele nu se vindeca, se va face spovedania generala a celor bolnavi si a rudelor lor, ca nu cumva cineva dintre ei sa fi facut pacate grele si sa fi ramas nespovedite. Apoi se repeta molitfele Sfantului Vasile cel Mare de trei ori la miezul noptii, cu cate o zi pana la trei zile de post negru. Dupa putin timp, bolnavul trebuie sa fie dus la Sfintele Moaste si la Icoanele facatoare de minuni din tara, ca sa i se citeasca si acolo moliftele Sfantului Vasile cel Mare.(O.C.)

EXCESELE RITUALE TREBUIE SANCTIONATE


Sfantul Sinod al BOR a luat in dezbatere evenimentele de la manastirea din Tanacu si a cerut fiecarui ierarh sa vegheze permanent, in eparhia sa, asupra respectarii cu strictete a Sfintelor Canoane, a randuielilor liturgice si a hotararilor Sfantului Sinod. "Sfantul Sinod a hotarat ca fiecare ierarh sa ia masuri si sa vegheze permanent, in eparhia sa, asupra respectarii cu strictete a Sfintelor Canoane, a randuielilor liturgice si a hotararilor Sfantului Sinod, asa incat excesele rituale sa fie - dupa caz - eliminate sau prevenite, cu aplicarea sanctiunilor impotriva vedetismului sau a substratului pecuniar care, de obicei, le genereaza". Declaratia apartine PS Vincentiu Ploiesteanu, secretar al Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane (BOR), si reprezinta punctul de vedere al inaltului for bisericesc atat ca urmare a relatarilor din presa privind cazul Tanacu, cat si a raportului episcopiei Husilor privind evenimentul de la manastirea "Sfanta Treime" din Vaslui.

Rugaciuni, agheazma, untdelemn sfintit


Exorcismul, se argumenteaza in declaratia BOR, adica suita de rugaciuni pentru alungarea duhurilor necurate - face parte din doctrina si practica Bisericii universale, cu temeiuri in Sfanta Scriptura, si consta exclusiv din rugaciuni insotite de stropire cu agheazma si ungere cu untdelemn sfintit. Orice acte sau proceduri in afara acestora - de natura celor folosite la Tanacu - sunt considerate abateri grave de la disciplina bisericeasca.

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 9120

Voteaza:

Exorcizarea, intre credinta si barbarie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE