Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Cand zic Dumnezeu, inteleg Tatal, Fiul si Sfantul Duh, scrie Sfantul Grigorie de Nazianz. Departe de a fi o forma de speculatie abstracta, invatatura despre Sfanta Treime a fost itntotdeauna pentru traditia patristica greaca o chestiune de traire religioasa-liturgica, mistica si, adeseori, poetica...
Aflat in inima evangheliilor sinoptice, misteriosul episod al Schimbarii la Fata a lui Iisus Hristos s-a bucurat de o atentie speciala in crestinismul rasaritean unde a suscitat multiple interpretari: exegetice, omiletice, liturgice, dogmatice, mistice si nu in ultimul rand iconografice.
In studiul de fata ne propunem sa analizam invatatura despre om asa cum se reflecta ea in Omiliile macariene si aceasta cu atat mai mult cu cat antropologia constituie una din dominantele acestei scrieri. Intr-un discurs nu foarte sistematic insa extrem de consistent
Sfintii Trei Ierarhi, Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz si Ioan Gura de Aur sunt reprezentantii straluciti ai unei perioade bogate atat in dispute dar si in elaborari teologice de mare valoare, din epoca patristica
Destinul imaginilor in Biserica veche este fara indoiala unul din capitolele cele mai fascinante si instructive din intreaga istorie si teologie crestina. In evolutia artistica si ideologica a imaginii in spatiul eclesial se impletesc in constelatii diferite si conexiuni elocvente
5. SFINTELE ICOANE SI CUVANTUL LUI DUMNEZEU IN TRADITIA RASARITEANA SI APUSEANA Teologia Ortodoxa scoate in evidenta faptul ca icoana este mai curand o expresie a Scripturii, decat ilustrarea ei, deoarece ea reda lumea lui Dumnezeu ca o cale de comunicare cu ea, fapt care face ca icoana sa tina de
Capitolul 7 Iconomia FiuluiExaminind elementele de teologie care servesc drept baza pentru dogma unirii cu Dumnezeu in traditia Bisericii de Rasarit, am trasat liniile generale ale invataturii despre Fiinta necreata si firea creata, despre Dumnezeu si faptura, cei doi termeni ai acestei uniri. Am a
Evangheliile canonice cuprinse în Noul Testament nu sunt şi nici nu şi-au propus drept scop să fie biografii detaliate, vieţi ale lui Iisus Hristos şi ale Măriei, Mama Sa; intenţia evangheliştilor era aceea de a oferi un rezumat al predicii Apostolilor şi de a da astfel mărturie despre...
In lumea moderna, si poate chiar ceva mai devreme, teologia ortodoxa pare sa fi pierdut relatia cu spiritul traditiei Parintilor, cu criteriile constitutive acestei traditii
4. PROPOVADUIREA EVANGHELIEI SI SFINTELE ICOANE IN TRADITIA APOSTOLICA SI PATRISTICA Traditia patristica rasariteana a sesizat profund legatura organica dintre Evanghelie si icoana pe temeiul intruparii, Jertfei si invierii Domnului, si a nasterii Bisericii la Cincizecime prin Botez cu Duhul Sfant
Iconomia dumnezeiasca la Sfantul Ioan Damaschin Sfantul Ioan Damaschin Sfantul Ioan Damaschin (circa 675-circa 749), se tragea dintr-o familie nobila din Damasc, si a fost un distins teolog si monah al Lavrei Sfantului Sava, de langa Ierusalim. Si-a consacrat (toata viata evlaviei, predicii, studi
Intr-una dintre scrierile sale, Parintele Sofronie Saharov spune urmatoarele: "Trei lucruri nu inteleg: o credinta adogmatica, un crestinism nebisericesc si un crestinism fara nevointa. Si acestea trei: Biserica, dogma si nevointa ascetica sunt pentru mine un singur tot al vietii." Apare intrebarea...
Cosmologia contemporana a bulversat atat perspectiva - clasica - despre lume a modernitatii cat si reflectia teologica. In primul caz, pentru ca perspectiva - clasica - a trebuit sa treaca pe linia moarta a istoriei ideilor
Acest capitol analizeaza doua concepte propuse de teologi ortodocsi pentru a dezvolta dialogul ecumenic. Este vorba de eclesiologia euharistica si de sobornicitatea deschisa. Dupa o expunere a conceptului de eclesiologie euharistica dezvoltat de teologul rus din exil Nicolai Afanasiev, va urma o...
Orice comparatie a traditiei ortodoxiei orientale cu traditia altor Biserici si confesiuni din Occident este foarte dificila, deoarece in timp ce ortodoxia a girat crestinismul ecumenic cu multa rigoare si acuratete
Sofronie al Ierusalimului 550-638, patriarh al Ierusalimului din anul 634. S-a nascut la Damasc in anul 550, dupa unii in 560. Inainte de a fi imbratisat viata monahala, a predat retorica, de unde si denumirea de Scolasticul
La sfarsitul lunii Septembrie 2008 s-au implinit optsprezece ani de la trecerea la cele vesnice a Parintelui Ieroschimonah Paisie Olaru. In luna Octombrie, in ziua a cincea, s-au implinit cincisprezece ani de la mutarea in vesnicele lacasuri a Parintelui Profesor Dumitru Staniloae. In luna...
Pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime in descrierea autorului Faptelor Apostolilor constituie o experienta fundamentala a crestinismului primar, care i-a transformat pe ucenicii Mantuitorului Iisus Hristos din urmatori descurajati si ascultatori putin perspicaci, in martori bucurosi ai Invierii si...
Raspunsul la problema originii sufletului nu fixeaza dinainte si momentul in care acest suflet e introdus in trup. Astfel, in teoria pentru care Dumnezeu inceteaza sa mai creeze in ziua a saptea, sufletul preexistent (fie ca e tinut intr-o rezerva
Grigorie de Nyssa, episcop de Nyssa, unul din marii parinti capadocieni, alaturi de fratele sau Sf. Vasile cel Mare si Sf. Grigorie de Nazianz. Daca Sf. Vasile cel Mare era considerat -om de actiune-, iar Sf. Grigorie de Nazianz, -teologul-, Grigorie de Nyssa a fost supranumit -filosoful si...