Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Mantuitorul si-a intemeiat Biserica Sa pe piatra credintii in El si in opera Lui, ceea ce, in ultima analiza inseamna credinta in puterea mantuitoare a jertfei Sale. Biserica este o prelungire peste veacuri a lui Hristos, este Trupul Sau cel mistic, este organismul insufletit de lucrarea Sa
Parintele Dumitru Staniloae referindu-se la caracterul hristologic si bisericesc al misticii ortodoxe afirma: Nimeni nu poate inainta spre unirea mistica cu Dumnezeu pasind pe o alta cale decat Hristos si nimenea nu poate ajunge la aceasta unire dincolo de Hristos
Teandria apostolica, temeiul marturisirii de credinta a Bisericii Reactia Bisericii Ortodoxe la provocarile ereziei ariene in secolul IV a fost garantie atat a profilului originar al Bisericii Apostolice care traia pe Hristos ca "Mire" si ca "Domn", cat si pentru continuitatea acestei trairi in...
Sfantul Grigorie Palama este o figura remarcabila a secolului al XVI-lea. Din perspectiva crestina, acest secol este la fel de cunoscut in Europa Occidentala si in cea Orientala. Imperiul bizantin, care a fost creuzetul cultural al Bisericii numita mai tarziu Biserica greaca si mai apoi ortodoxa...
Crestinatatea apuseana pune accentul in opera de mantuire a Domnului pe moartea Lui. Domnul ne-a mantuit, dupa ea, pentru ca a platit, prin moarte, pretul de rascumparare pentru pacatele noastre. Noi suntem mantuiti pentru moartea Lui.
Indelung si pe larg dezbatuta in cursul vremurilor, de catre teologia crestina, problema harului, a libertatii si a raportului dintre ele a capatat rezolvari dintre cele mai diferite in doctrine ca: pelagianismul, semipelagianismul si predestinatianismul
In tainica Sa convorbire cu invatatul Nicodim, care dorea sa afle drumul spre mantuire, Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu intrupat, i-a spus ca: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu
Harul Duhului Sfant, trimis de Mantuitorul Apostolilor Sai si prin ei Bisericii Sale, are misiunea de a invata toate si a aduce aminte de toate cele spuse si faptuite de Mantuitorul
Intr-un articol publicat acum cativa ani, intr-o revista engleza si intitulat Lumea ca dar sacrament al iubirii lui Dumnezeu, am subliniat caracterul pozitiv al lumii, manifestare a iubirii lui Dumnezeu fata de oameni
d. Lipsa de pacat a Mantuitorului. Pacatul e o inchidere a omului fata de Dumnezeu (ca sursa infinita de putere), o vointa de a nu mai tine seama de EI, de a uita de El; e o dusmanie fata de El. Dar pacatul e o inchidere si catre semeni. Iar daca persoana e un factor in relatie, in deschidere, si...
Cartea Preacuviosului Parinte Ieromonah Dr. Teofan Mada, dedicata Inaltpreasfintitului Parinte Dr. Teofan Savu, in momentul de fata - Arhiepiscopul Iasilor si Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, apare cum nu se poate mai bine, in anul Domnului – 2007, in care Biserica sarbatoreste comemorarea
Problema omului si vietii umane ocupa un loc central in filosofiile si religiile tuturor timpurilor. Dar de-a lungul vremii viata umana in complexitatea ei a fost inteleasa tot atat de diferit pe cat de diferite au fost ideologiile si credintele religioase
Una din problemele dificile si grave care confrunta crestinismul apusean contemporan este dubla contradictie dintre teologie si Biserica, dintre teologie si Dumnezeu. Fenomenul acesta - care se manifesta sub diverse aspecte si tendinte - se intalneste atat in gandirea teologica
De cand exista, Biserica n-a fost niciodata o insula; ea s-a dezvoltat in sanul unei lumi alcatuita din societati umane: pe de-o parte, s-a infiltrat in ideologiile si institutiile lor, imprumutandu-le in mod spontan sau dupa o reflectie mode1e pe care le-a transpus la ea insasi
Zamislirea oricarei constructii are in ea ceva tainic si infricosator, dar si linistitor, momentul in care ideile prind viata materiala aducand cu sine o pace adanca. De la concept la punerea in practica drumul este lung, anevoios, sinuos si, adesea, altfel decat fusese proiectat
Intotdeauna, in toate locurile si epocile istorice, aspectul exterior si tinuta vestimentara a reprezentat criteriul dupa care s-a carcterizat personalitatea omului, gradul de cultura si civilizatie, conditia sociala, dispozitia sufleteasca, demnitatea, decenta, preferintele, bunele moravuri si...
Existenta unei varietati mari de religii, mult diferite intre ele, nu numai in reprezentarea externa a cultului, dar si in intreaga lor invatatura si in valorile lor spirituale si morale, a fost abordata in diverse modalitati.
Teologia noastra ortodoxa care este mostenitoarea bogatei traditii patristice urmareste, pe parcursul intregii sale invataturi, inaintarea spirituala a crestinului pe drumul desavarsirii in Hristos, prin curatirea de patimi si prin dobandirea si cultivarea virtutilor cu scopul atingerii comuniunii...
Conditia proprie a crestinului e data in cea de a doua nastere a lui: nasterea din Duh. Despre aceasta conditie, vocatie, Mantuitorul descopera si invata: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu
Departe de a fi o chestiune secundara si pur teoretica, marturisirea credintei are un rost si o importanta esentiala in teologie si viata Bisericii, cu profunde semnificatii si implicatii soteriologice, eclesiologice si ecumenice