Biblia Ortodoxa

Comentariu

Lupta dintre om (specia generata de Eva) si diavol (al carui simbol este sarpele - vezi Ap 20, 2). Textul grecesc foloseste verbul teréo = a pandi, a urmari, a se tine dupa, a supraveghea - ceea ce ar sugera o lupta infinita si nedecisa, spre deosebire de Textul Ebraic care e mai concludent. In schimb, Septuaginta incepe fraza prin pronumele personal masculin autos = El (sau Acela), implicandu-l si in segmentul al doilea (autoū = al Lui), ceea ce face din acest verset un text profetic, referitor la Mesia, descendent trupesc al Evei si Fiul Mariei (Eva cea noua). In paralel, Vulgata incepe fraza prin pronumele personal feminin ipsa (ea), interpretat de exegeti ca referindu-se la Fecioara Maria. Fie ca versetul are o dimensiune hristologica (Septuaginta), fie una mariologica (Vulgata), traditia exegetica a Bisericii l-a supranumit Protoevanghelia, intaia deschidere a sperantei pentru mantuirea celui cazut.