Manastirea Noul Neamt - lavra Basarabiei

Manastirea Noul Neamt - lavra Basarabiei Mareste imaginea.

 

Manastirea Noul Neamt este o manastire ortodoxa de calugari, aflata pe malul Nistrului, la marginea comunei Chitcani, la numai 10 kilometri inspre sud de localitatea Tighina, numita si Bender, in judetul Tighina, Moldova.

 

Manastirea Noul Neamt a fost intemeiata pe vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Mai multi calugari de la Manastirea Neamt, din judetul Neamt, in frunte cu duhovnicul manastirii, parintele Andronic Popovici, nefiind de acord cu secularizarea averilor manastiresti si cu interzicerea slujbelor in limba slavona, in vechea lavra a Neamtului, trec raul Prut, in Basarabia care, de la anul 1812, fusese anexata de Imperiul Tarist.

 

Parintele Andronic, impreuna cu ieromonahul Teofan Cristea intervin la Arhiepiscopul Chisinaului, Antonie, pentru a construi o manastire de calugari pe mosia Chitcani - Copanca. In anul 1864, Sinodul de la Sankt Petersburg aproba cererea ierarhului. Se infiinteaza, astfel, Manastirea Noul Neamt -Chitcani, cu hramul Inaltarea Domnului.

La inceput, calugarii au folosit biserica parohiala Sfantul Nicolae, datand din anul 1834. In anul 1867 se construieste insa Catedrala Inaltarii Domnului, care a avut rolul de biserica principala a manastirii.

 

In anul 1885, se inalta Biserica Inaltarii Sfintei Cruci, iar in anul 1904, Biserica Adormirii Maicii Domnului. Tot in acea perioada s-a construit si clopotnita, cu cinci nivele si o inaltime de 60 de metri, fiind cea mai inalta din Basarabia.

In anul 1917, manastirea numita Noul Neamt a fost puternic bombardata de bolsevici. In perioada Romaniei Mari, la cererea soborului manastirii, aceasta a primit numele Patriarhului Miron Cristea, acesta fiind stranepot al ieromonahului Teofan Cristea, unul din intemeietorii manastirii.

 

In anul 1945, sovieticii aresteaza pe staretul Auxentie Munteanu si incearca sa introduca slujba in limba slavona in biserica, insa nici un ieromonah nu va raspunde la aceasta cerinta. In anul 1945, staretul manastirii, Axentie Munteanu, este arestat si trimis in lagar, de unde nu s-a mai intors.

In anul 1959, in Basarabia mai erau deschise doar doua manastiri: Manastirea Capriana si Manastirea Noul Neamt. Manastirea Noul Neamt este inchisa insa in anul 1962, fiind salvate o racla cu moaste de la mai multi sfinti si cateva icoane. La putin timp, este transformata in spital de tuberculosi. Bisericile acesteia ajung depozite, iar clopotnita devine muzeu al gloriei militare sovietice.

 

In data de 10 aprilie 1885, este numit staret ieromonahul Andronic. Acesta trece la cele vesnice in 1893, lasand Manastirii Noul Neamt peste 60 de volume printre care se regasesc 10 volume despre istoria Manastirii Neamt si Manastirii Secu si doua volume cuprinzand Istoria pentru noua Manastire Neamt.

O data cu revenirea Basarabiei la patria-mama, Manastirea Noul Neamt va cunoaste o dezvoltare deosebita. Manastirea Noul Neamt se redeschide in anul 1989, cand incep lucrarile de reparatie la bisericile Adormirea Maicii Domnului si Sfantul Mare Ierarh Nicolae. In anul 1991 se deschide aici Seminarul Monahal Sfantul Paisie Velicikovski, limba de predare fiind limba romana.

 

In anul 1994 este restaurata clopotnita. Cel mai mare clopot, dintre cele 12, are greutatea de 8,7 tone. In anul 1999 se restaureaza si Biserica Inaltarii Domnului. Datorita asezarii in zona de ocupatie transnistreana, manastirea a avut de suferit atat in perioada razboiului din anul 1992, cat si dupa aceasta.

La manastire se ajunge, de cele mai multe ori, cu permisiunea organelor de control transnistriene. La ora actuala este manastirea cea mai vizitata si renumita din Basarabia. Sfinte Moaste: in biserica Inaltarii Domnului se pastreaza o racla cu particele din mai multe sfinte moaste, primite in dar de la Patriarhul Chiril al Ierusalimului.

 

Icoane si odoare de pret: Aici se afla toiagul de pastorie al Sfantului Paisie Velicikovski si mai multe manuscrise ale arhimandritului Andronic Popovici, intemeietorul lavrei. Manastirea a avut o icoana facatoare de minuni a "Maicii Domnului de la Noul Neamt", aflata astazi la Manastirea Caldarusani, de langa Bucuresti.

In manastire traieste unul dintre cei mai imbunatatiti parinti din Basarabia - parintele Selafiil cel Orb, de aproape 96 de ani, care s-a reintors la manastire in anul 1997, din satul sau natal. Considerat a fi un adevarat pateric viu, parintele Selafiil nu mai vede de aproape 20 de ani. Unul dintre ucenicii sai este ieromonahul Savatie Bastovoi, care a scris o carte despre parintele Selafiil.

Teodor Danalache

 

Manastirea Noul Neamt - partea a doua

 

"Tighina este primul mare oras din partea de rasarit a romanitatii mangaiat de razele soarelui in zori de zi. Va mai fi trecut astrul zilei si peste alte asezari romanesti, mai mici ori mai mari, risipite dincolo de Nistru, spunand din cand in cand „Buna dimineata“ in romaneste, dar aici se opreste putin in loc, precum in vremurile biblice, si se minuneaza de batrana cetate unde sute de ani o mana de moldoveni viteji a aparat hotarele credintei celei drepte de navalirile puhoaielor necredincioase.

 

 

 

De la Tighina pana spre Tisa, soarele va saluta numai in limba romana ceva vreme. Dincolo de Nistru, in Tiraspol, o biserica mareata, cu cupolele aurite, executata de mesteri contemporani in stil rusesc, paleste langa un stadion nou-nout, aflat doar la cativa pasi. La Tighina, Catedrala Schimbarea la Fata, avand 3 altare, arata mult mai smerita la infatisare. Tihna ei moldoveneasca vine din urma cu aproape doua veacuri, cand arhimandritul Ioanichie din Chisinau face planul acesteia „cu o desavarsita ascultare” de viitorul arhiepiscop de Chisinau si Hotin, Dimitrie Sulima, care o va si sfinti pe data de 27 septembrie 1827.

 

Orasul de astazi a fost stramutat de langa cetatea Tighinei imediat dupa anul 1812, cand conducerea militara rusa instalata aici transforma vechea cetate moldoveneasca in fortareata. Bisericile orasului vechi, din apropierea cetatii, sunt demolate. In popasul sau la Tighina, in drum spre Cetatea Alba, se spune ca Sfantul Stefan cel Mare s-ar fi rugat intr-o bisericuta cu hramul Adormirea Maicii Domnului, construita dupa o durabila tehnica moldoveneasca traditionala, din nuiele si lut, dupa care si-a continuat drumul sau, cu puteri intarite, spre a tine piept „vrajmasiei turcului”.

 

 

Lucruri certe despre bisericile cetatii Tighina aflam din unele documente ceva mai tarzii, in care se consemneaza faptul ca in vremea stapanirii otomane, la Tighina (Bender) exista un protopopiat, apartinand Mitropoliei Proilavei (Braila), ce avea autoritate si asupra satelor din jurul orasului. Sediul protopopiatului era la Biserica Adormirii Maicii Domnului, demolata in anul 1828, o data cu stramutarea orasului."

"Fiica Manastirii Neamt din Carpatii Moldovei vechi"

La aproximativ 6-7 km de Tighina (daca ai sansa sa nu fii luat in seama de „controlorii” transnistrieini si sa ocolesti tocmai pe la Causeni), se afla cea mai mare manastire a Basarabiei - Noul Neamt. „Fiica Manastirii Neamt din Carpatii Moldovei vechi”, cum a fost numita de Stefan Berechet, numara actualmente aproape 90 de monahi, ce roiesc ca intr-un stup de albine pe incantatorul mal al Nistrului.

 

 

Intemeierea manastirii a avut loc dupa risipirea obstii batranei lavre a Neamtului, in perioada domniei lui Cuza-Voda, cand secularizarea averilor manastiresti si scoaterea limbii slavone din biserica, masuri motivate de intarirea autoritatii statului, creeaza mari tulburari in manastire, ceea ce face ca mai multi monahi, in frunte cu duhovnicul manastirii, Andronic Popovici, sa se indrepte catre mosia Chitcani din Basarabia, ce apartinea de Manastirea Neamt, si sa intemeieze acolo o noua manastire. Duhovnicul Andronic Popovici a lasat ca mostenire manastrii o cronica de mari dimensiuni, in mai multe tomuri, in care descrie cu amanuntime evenimentele care au facut ca obstea Neamtului sa se destrame. Aceasta se afla astazi la Arhivele Statului din Chisinau.

 

Influentati de propaganda tarista, defavorabila constituirii unui stat romanesc, o parte a monahilor moldoveni intra in conflict cu autoritatile statale, care nu erau straine de societatile secrete francmasonice. Sfantul Calinic de la Cernica, traitor in aceasta perioada, este una dintre constiintele cele mai lucide ale vremii, postind pentru unirea celor doua principate romanesti un post negru de 40 de zile. Se poate vorbi deci de abuzuri ale statului asupra vietii monahale, dar si de infiltrarea unor idei antinationale in randurile monahilor, prin actiunea unor servicii secrete straine.

 

 

La 1 octombrie 1861, calugarii de la Neamt, din pricina mai multor evenimente dureroase petrecute in manastire, trec Prutul in Basarabia (rapita la 1812 de catre Imperiul tarist) si se stabilesc mai intai pe una din mosiile manastirii - la Nemteni. Ieromonahul Teofan Cristea se adreseaza arhiepiscopului de Chisinau, cerand infiintarea pe mosiile Copanca si Chitcani a unei noi manastiri. Provizoriu, calugarii slujesc Sfanta Liturghie in Biserica Sfantul Ioan Gura de Aur din satul Nemteni. Intr-un decembrie geros din anul 1862, cu 3 zile inainte de Craciun, 32 de calugari se muta la Chitcani. In ajunul Craciunului, in Biserica Sfantul Nicolae din satul Chitcani se slujeste intaia data dupa tipicul de la Neamt. Tarul Alexandru al II-lea va permite calugarilor, printr-un ucaz din 13 ianuarie 1864, sa infiinteze o manastire cu randuiala athonita.

 

Se incepe construirea manastirii Inaltarea Domnului - Noul Neamt pe data de 28 august 1867. In 1875, egumenul Teofan Cristea este destituit pentru inchipuite abuzuri. Publicistul Zamfir Arbore-Ralli (1848-1933) trece pe aceste meleaguri in 1881, fiind incantat de ordinea manastireasca ce decurgea din randuiala athonita. Despre egumenul Teofan Cristea acesta avea sa consemneze: „Vorbeste perfect vechea limba moldoveneasca, pe care n-a stalcit-o deloc cu cuvinte rusesti... Discutand cu sfintia sa despre trecutul manastirii, am constatat ca batranul era foarte deziluzionat, ca fusese altadata partizan infocat al protectoratului rusesc, ba chiar dorise ca Moldova sa fie alipita la Rusia, dar apoi s-a convins ca a gresit si ca doreste lucruri pe care Dumnezeu nu le-a voit. Rusofilismul parintelui Teofan s-a risipit indata ce el a cunoscut Rusia”.

 


Pe 10 aprilie 1885, este numit staret ieromonahul Andronic. Acesta trece la cele vesnice in 1893, lasand Manastirii Noul Neamt peste 60 de volume printre care se regasesc 10 volume despre istoria Manastirii Neamt si Manastirii Secu si doua volume cuprinzand Istoria pentru noua Manastire Neamt. In anul 1912, se incepe constructia clopotnitei. Aceasta are o inaltime de 60 de metri si 5 nivele. Cel mai mare clopot, dintre cele 12, are greutatea de 8,7 tone. O data cu revenirea Basarabiei la patria-mama, Manastirea Noul Neamt va cunoaste o dezvoltare deosebita. Din anul 1939, aceasta va purta denumirea de Sfanta Manastire Patriarhul Miron Cristea (la cererea monahilor, patriarhul fiind stranepot al ieromonahului Teofan Cristea, intemeietor al manastirii alaturi de duhovnicul Andronic). In anul 1945, sovieticii aresteaza pe staretul Auxentie Munteanu si incearca sa introduca slujba in limba slavona in biserica, insa nici un ieromonah nu va raspunde la aceasta cerinta.

Renascand din propria cenusa

In 1959, in Basarabia mai erau deschise doar 2 manastiri: Capriana si Noul Neamt. In anul 1960, in manastire se gaseau 109 monahi, dintre care 12 erau fosti egumeni. Tot aici se mai afla in refugiu de la o manastire din Krasnoiarsk episcopul rus Ioanichie Speranski. Dupa inchiderea manastirilor basarabene si venirea a mai multor monahi in aceasta manastire, staretii se succed rapid la Noul Neamt.

 

 

In 1961, Manastirea Noul Neamt este inchisa, iar in faimoasa clopotnita cu 5 nivele se instaleaza Muzeul Gloriei Armatei Sovietice. Manastirea este transformata in spital de tuberculosi! Monahii au plecat in bejanie care incotro. Angajatii militiei ingaduie staretului Iosif sa ia doar cateva icoane de pret si sfintele moaste. Bogata biblioteca a manastirii este dusa spre pastrare la Arhiva Nationala a Moldovei in anul 1962. In 1989, manastirea isi reincepe activitatea, mai intai prin deschiderea bisericii Adormirea Maicii Domnului ca biserica de parohie pentru satul Chitcani.

 

Incet, incet, manastirea se redeschide monahilor; sunt reparate bisericile si chiliile, iar din 1991 isi incepe activitatea in cadrul manastirii Seminarul Monahal Sfantul Paisie Velicikovski. Limba de predare la seminar este limba romana. Mai multe odoare, printre care si icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului de la Noul Neamt se afla la Manastirea Caldarusani. Pentru icoana facatoare de minuni s-a construit la Noul Neamt un mic paraclis in forma de cruce greaca.

 

In manastire traieste unul dintre cei mai imbunatatiti parinti din Basarabia - parintele Selafiil, de aproape 96 de ani, care s-a reintors la manastire in anul 1997, din satul sau natal. Considerat un adevarat pateric viu, parintele Selafiil nu mai vede de aproape 20 de ani. Unul dintre ucenicii sai este ieromonahul Savatie Bastovoi, care a scris o carte despre parintele Selafiil. La 6 km de manastire, in anii ’90, a fost intemeiat un schit cu hramul Sfintii Mari Mucenicii Vichentie si Dorimedont. Bisericile schitului sunt construite in stil moldovenesc.

Manastirea Noul Neamt a sarbatorit anul acesta 140 de ani de la infiintare, insa monahii se confrunta cu aceeasi problema ca si intemeietorii acestei lavre - amestecul politicului in tihna monahala. Totusi rugaciunea si dragostea pentru vrajmasi este aici mai aprinsa ca in alte locuri.

Gheorghita CIOCIOI
Lumea credintei, anul II, nr. 12(17)

04 Martie 2011

Vizualizari: 41202

Voteaza:

Manastirea Noul Neamt - lavra Basarabiei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE