Ceramica de la Marginea aparține culturii Horodiștea - Florești, care este perioada cea mai înfloritoare a ceramicii negre geto-dacice. În secolele XII-XV a cunoscut o dezvoltare puternică în regiune, dar mai ales în nordul Moldovei. Înainte de instaurarea regimului comunist în România, în Marginea existau în jur de 60 de ateliere de olari. Apoi, în anii comunismului, posesia unei roți de olar se pedepsea de către lege și din acest motiv mulți meșteri olari au renunțat la meseriile lor moștenite din străbuni. Mai târziu, însă, tot comuniștii au încercat prin cooperative artizanale relansarea acestei ceramici.
Tehica prin care se obțin oalele la Marginea este aceași tehnică preistorică, de ardere înăbușită și lustruirea cu ajutorul unui cremene. Pământul din care se fabrică oalele este adus de olari de la marginea satului și ars în cuptoare circa 10 ore pentru ca negrul de fum să pătrundă în vase și astfel să le dea culoarea neagră tipică acestor vase. Dacă în vechime aceste vase erau coapte în niște gropi adânci de 1,5 metri săpate în pământ, astăzi se ard în cuptoare înfundate cu lut.
Formele vaselor, de asemenea sunt străvechi, oale mari, străchini, ulcele și ulcioare, platouri, obiecte de decor. Obiectele prin frecarea cu cremenele capătă un luciu cenușiu-metalic. Prin mișcări de du-te-vino cu cremenele se pot obține forme pe suprafața obiectului prelucrat, linii frânte, spirale, desene stilizate etc
Bucovina este cunoscută ca una dintre cele mai frumoase și mai ospitaliere regiuni ale țării. Pentru Bucovina, comuna Marginea reprezintă un punct negru pe hartă, un punct plin cu lut, apă și păduri. Nu trebuie să vă gândiți la punctul negru ca la ceva rău. Dimpotrivă, negrul este dat de ceramica noastră unică în Europa – ceramica neagră de Marginea.