Category:
isihasm
INCEPUTUL SLOVEI T
PENTRU AVVA TITHOE
1) Se spunea despre avva Tithoe, ca de nu-si lasa in jos degraba mainile, cand sta la rugaciune si se rapea mintea lui in sus. Deci de se intampla ca fratii sa se roage impreuna cu el, se silea degraba sa-si lase mainile in jos, ca sa nu i se rapeasca mintea si sa zaboveasca.
2) Zis-a avva Tithoe, ca instrainare este a-si stapani omul gura sa.
3) Un frate l-a intrebat pe avva Tithoe : cum voi pazi inima mea ? Si i-a zis lui batranul : cum vom pazi inima noastra, fiind deschisa limba noastra si pantecele ?
4) Spunea avva Matoe despre avva Tithoe, ca nu gaseste vreun om care sa-si deschida gura sa cu vreun lucru asupra lui. Ci precum aurul cel lucrat sta in cumpana, asa si avva Tithoe.
5) Sezand odata avva Tithoe la Clisma, gandind si socotind, i-a zis ucenicului sau : sloboade apa la finici, fiule ! Iar acela i-a zis : sintem la Clisma, avvo. Zis-a batranul : la Clisma ce fac ? Du-ma iarasi la munte.
6) Sezand odata avva Tithoe, un frate se afla aproape de dansul; si nestiind, a suspinat. Si n-a socotit ca a fost fratele aproape de dansul, ( ca era intru uimire ). Si facand metanie, a zis : iarta-ma frate, ca inca nu m-am facut calugar. Iata am suspinat inaintea ta.
7) Un frate l-a intrebat pe avva Tithoe, zicand : care este calea care duce la smerenie ? Zis-a batranul : calea smereniei aceasta este : infranarea si rugaciunea si a te avea pe tine dedesubtul a toata zidirea.
PENTRU AVVA TIMOTEI
1) Intrebat-a avva Timotei preotul pe avva Pimen, zicand : este femeie in Egipt, care curveste si plata ei o da milostenie. Si a zis avva Pimen : nu ramane in curvie, caci se vede intr-insa roada credintei. Si s-a intamplat de a venit mama preotului Timotei la dansul. Si a intrebat-o pe ea, zicand : acea femeie a ramas curvind ? Iar ea a zis : da si si-a mai adaos ibovnici, dar inca si la milostenie. Si a vestit avva Timotei lui avva Pimen. Iar el a zis : nu ramane in curvie. Venind iarasi mama lui avva Timotei, i-a spus : stii ca stricata aceea cauta sa vina cu mine, ca sa te rogi pentru dansa si eu n-am primit-o. Iar el auzind, i-a spus lui avva Pimen. I-a raspuns avva Pimen : mai vartos tu te du si te intalneste cu dansa. Si s-a dus avva Timotei si s-a intalnit cu dansa. Iar ea vazandu-l si auzind de la el cuvantul lui Dumnezeu, s-a umilit si a plans, zicand : eu de astazi inainte ma lipesc de Dumnezeu si nu voi mai curvi. Si indata intrand intr-o manastire, a placut lui Dumnezeu.
DE LA PALADIE
2) In Tavenia este o manastire de maici ca de patru sute, de cealalta parte a barbatilor, in care era o fecioara, care pentru Hristos sa prefacea ca este nebuna, anume Isidora, smerindu-se si defaimandu-se. Pentru aceasta intratat se ingretosau toate surorile incat nici macar nu mancau cu dansa. Si acest lucru cu bucurie l-a primit fecioara. Si era fapta cea buna a ei in manastire foarte folositoare caci toata slujba o facea; tuturor ca o roaba supunandu-le, la toata biruiunta lor si cu toata blandetea. Asadar, era fecioara ca un burete al soborului, precum Dumnezeu a zis : cel ce voieste sa fie mare, sa fie tuturor sluga ( +1 ). Si oricui i se pare ca este intelept, nebun sa se faca ( +2 ). Chipul calugaresc al celorlalte era tunderea, fiindca avea culionul pe cap. Iar aceasta cu o carpa legandu-si capul facea slujba. Dar nici una din cele patru sute, nu a vazut-o mancand vreodata, nici bucatica de paine luand, ci faramiturile meselor cu buretele adunandu-le si oalele spalandu-le, cu acestea se indestula, niciodata incaltandu-se. N-a ocarat niciodata pe nimeni, n-a carut, n-a grait grai mic sau mare, macar ca era ocarata si imboldita si blesteme primea si multora le era urata. Pentru aceasta prea cuvioasa a venit un inger la sfantul Pitirun, barbat preaiscusit si pustnic imbunatatit si i-a zis : de ce cugeti inalt pentru ispravile tale, ca un cucernic si care sezi intr-acest loc ? Vrei sa vezi femeie mai cucernica decat tine ? Du-te la manastirea de maici a tavenisiotilor si vei afla acolo o fecioara, care are diadema pe cap ! Aceea este mai buna decat tine. Caci cu atata gloata luptandu-se si in felurite chinuri tuturor robind, niciodata nu si-a lasat mintea ca sa se departeze de Dumnezeu, macar ca toate se ingretoseaza de dansa. Iar tu sezand aici, cetatile cu mintea le nalucesti, cel ce niciodata n-ai vazut lume. Deci sculandu-se marele Pitirun, a venit la Tavene si se ruga parintilor sa treaca la manastirea maicilor. Deci, ca pe unul ce era parinte cinstit si in nevointa imbatranit, cu indrazneala l-au bagat inauntru, dupa ce a trecut raul. Si dupa ce s-au rugat ei lui Dumnezeu, a cerut marele Pitirun sa vada la fata toate fecioarele. Toate venind la mijloc, aceea nu se arata. Le-a zis lor Pitirun : aduceti-mi-le pe toate ! Iar ele zicand ca au venit toate, le-a zis lor : lipseste una, pe care mi-a aratat-o ingerul. I-au zis lui : una avem la bucatarie si este nebuna. Zis-a marele Pitirun : aduceti-o si pe aceea si lasati-o sa o vad ! Iar ea nu s-a supus, simtind pricina. ( Ca poate i s-a descoperit si ei ). Deci o tarau cu de-a sila, ducand-o si zicand : sfantul Pitirun voieste sa te vada ( ca era renumit acesta ). Dupa ce au adus-o, a vazut marele Pitirun fata ei si carpa care era pe cap si pe frunte. Si cazand la picioarele ei, i-a zis : bpagosloveste-ma, maica ! Cazand si ea pa picioarele lui, zicea : blagosloveste-ma, tu, bunul meu parinte ! Si vazand aceasta, toate s-au spaimantat, zicand lui : avvo, nu te face de ocara, ca este nebuna. Le-a zis lor tuturor sfantul : voi sunteti nebune; iar aceasta este mai buna si decat mine. Este Amma, adica maica duhovniceasca. Si ma rog lui Dumnezeu, sa ma aflu vrednic cu dansa in ziua judecatii. Acestea auzind, au cazut la dansul toate plangand si marturisindu-se, cu ce feluri de chinuri o mahneau pe sfanta aceasta. Si una zicea : eu de-a pururea o ocaram. Alta : eu de chipul ei cei smerit radeam. Si alta : eu laturile strachinilor de multe ori deasupra ei le varsam. Alta iarasi : eu am batut-o. Si alta : eu pumni i-am dat. Alta : eu mustar de multe ori in nas i-am pus. In scurt, toate felurile de ocari le-au vestit ca au facut asupra ei. Deci, primind marturisirea lor sfantul Pitirun si rugandu-se pentru dansele impreuna cu ea si mult rugand pe cinstita lui Hristos roaba, sa se roage pentru dansul, asa a iesit. Iar acea cinstita de Dumnezeu si cuvioasa, de toate fiind foarte respectata si slavita, nesuferind slava si cinstea cea de la toata fratimea si indreptarile fiecareia, peste putine zile a iesit din manastire. Dar unde s-a dus, sau unde s-a ascuns, sau unde s-a savarsit, nimeni nu a cunoscut.
( +1 ) Mat. XX, 27. Marcu X, 44. ( +2 ) Corint. III, 18. INCEPUTUL SLOVEI Y PENTRU AVVA YPEREHIE 1) Zis-a avva Yperehie : precum leul este infricosator magarilor salbatici, asa este si calugarul cel iscusit gandurilor poftei. 2) Zis-a iarasi : postul este frau calugarului asupra pacatului. Cel ce il lepada cal turbat dupa partea femeiasca se afla. 3) Zis-a iarasi : calugarul cel ce nu-si stapaneste limba in vremea maniei, nici patimile nu-si va stapani. 4) Zis-a iarasi : bine este sa mananci carne si sa bei vin, decat sa mananci cu clevetirile carnuri de frati. 5) Zis-a iarasi : soptind, sarpele, a scos pe Eva din rai. Asemenea acestuia si cel ce cleveteste pe aproapele. Caci sufletui celui ce-l aude, il prapadeste iar pe al sau nu-l mantuieste. 6) Zis-a iarasi : comoara este calugarului neaverea cea de buna voie. Fa, frate, comoara in ceruri, caci fara sfarsit sunt veacurile odihnei. 7) Zis-a iarasi : aducerea ta aminte totdeauna sa-ti fie pentru Imparatia Cerurilor si degraba o vei mosteni. 8) Zis-a iarasi : odor scump este calugarului ascultarea. Cel ce a castigat-o va fi ascultat de Domnul si cu indrazneala va sta inaintea Celui rastignit. Ca Domnul Cel ce S-a rastignit, ascultatar S-a facut pana la moarte. ( + ) ( + ) Filipeni, II 8. INCEPUTUL SLOVEI F PENTRU AVVA FOCA 1) Zis-a avva Foca, din chinovia lui avva Teognie celui dintai ierusalimeanul : sezand eu in Schit, a venit un avva, anume Iacov, mai tanar, la chilii. avand si tata trupesc si duhovnicesc. Dar au chiliile doua biserici, una a pravoslavnicilor, unde se si impartasesc, si una a dezbinatilor. Deci fiindca avva Iacov avea darul smeritei cugetari, era iubit de toti, si de cei bisericesti si de cei dezbinati. Pentru aceea ii ziceau lui pravoslavnicii : vezi, avvo Iacove, sa nu te amageasca cei dezbinati si sa te atraga la impartasirea lor. Asemenea inca si dezbinatii ii ziceau : sa stii, avvo Iacove, ca cu cei ce cred doua firi impartasindu-te, iti pierzi sufletul caci sunt nestorieni si asupresc adevarul. Iar avva Iacov, fara de rautate fiind si stramtorandu-se de cele zise lui din amandoua partie si nedumerindu-se, a venit sa se roage lui Dumnezeu. Asadar, s-a ascuns intr-o chilie care era afara de lavra, la loc linistit, imbracandu-se cu hainele cele de ingropare ale lui, ca si cum urma sa moara. Ca au obicei parintii egipteni sa pastreze pana la moarte, levitonul ( un fel de haina calugareasca ) cu care iau sfantul chip si culionul si cu dansele sa se ingroape, imbracandu-le numai duminica la Sfanta Impartasire si indata strangandu-le. Mergand la chilia aceea, rugandu-se lui Dumnezeu si slabind de post, a cazut la pamant si a ramas zacand si multe a patimit in zilele acelea de la draci, mai vartos cu mintea. Iar dupa ce au trecut patruzeci de zile, a vazut un copil, care a intrat la dansul vesel si i-a zis : avvo Iacove, ce faci aici ? Si indata luminandu-se si luand putere din vederea lui, i-a zis : Stapane, Tu cunosti ce am ! Aceia imi zic : nu lasa biserica si ceilalti imi zic : te inseala cei ce cred doua firi. Si eu nedumerindu-ma si nestiind ce voi face, am venit la lucrul acesta. Si ii raspunde lui Domnul : unde esti, bine esti. Si indata cu cuvantul s-a aflat inaintea usilor Sfintei Biserici dreptmaritorilor de Dumnezeu. 2) Zis-a iarasi avva Foca : mutandu-se in Schit avva Iacov, a fost luptat tare de dracul curviei. Si aproape fiind de a se primejdui, a venit la mine si mi-a aratat cele despre sine si mi-a zis : la cutare pestera ma duc de luni. Dar te rog pentru Domnul, nimanui sa nu spui, nici tatalui meu. Ci numara patruzeci de zile si cand se vor implini, fie-ti mila si vino la mine, aducand Sfanta Impartasire. Si de ma vei afla mort, ingroapa-ma; iar daca voi fi inca viu, sa ma impartasesti cu Sfintele Taine. Deci acestea auzindu-le eu de la dansul, dupa ce s-au implinit patruzeci de zile, luand Sfanta Impartasanie si paine si obste curata si putin vin, m-am dus la dansul. Si numai cat m-am apropiat de pestera, putoare multa am simut, iesind din gura lui. Si am zis intru mine, ca s-a odihnit fericitul. Si intrand la dansul, l-am gasit mai mort. Si daca m-a vazut, miscand cu mana dreapta putin, atat cat putea, insemna prin clatinarea mainii pentru Sfanta Impartasire. Iar eu am zis : am adus. Deci am voit sa-i deschid gura dar era inclestata. Si nepricepandu-ma ce sa fac, am iesit in pustie si am gasit un lemnisor din crang. Si mult ostenindu-ma, abia am putut de i-am deschis gura putin. Asa am turnat din Cinstitul Trup si Sange, sfaramandu-l marunt. Si a luat putere din impartasirea Sfintelor Taine. Peste putin, muind cateva faramituri, din painea cea de obste, i le-am adus la gura si imediat altele pe cat putea sa ia. Si asa, prin darul lui Dumnezeu, dupa o zi a venit cu mine, mergand la chilia lui, scapand cu ajutorul lui Dumnezeu de patima cea prapaditoare a curviei. PENTRU AVVA FILLIC Au venit la avva Fillic niste frati, care aveau cu ei cativa mireni si i s-au rugat lui sa le spuna vreun cuvant. Iar batranul tacea. Si fiindca mult il rugau, le-a zis lor : cuvant voiti sa auziti ? Si i-au zis : da, avvo. Deci a zis batranul : acum nu este cuvant, fiindca nu este cel ce sa lucreze. Cand intrebau fratii pe batrani si faceau cele ce le zicea lor, Dumnezeu le da cum sa le graiasca. Si auzind fratii acestea, au suspinat, zicand : roaga-te pentru noi, avvo ! PENTRU AVVA FILAGRIE Era unul din sfinti, care se chema Filagrie si locuia in pustia Ierusalimului, lucrand cu osteneala, sa-si scoata painea. Si cum sta el in targ, sa-si vanda rucodelia, iata a pierdut cineva o punga cu o mie de galbeni. Gasind-o batranul, a stat intr-un loc zicand, trebuie sa vina cel ce a pierdut-o. Si iata venea plangand. Si luandu-l deosebi batranul, i-a dat-o. Si tinea pe dansul acesta, vrand ca sa-i dea oarecare parte. Iar batranul nu a primit. Si a inceput omul a striga : veniti de vedeti un om al lui Dumnezeu, ce a facut ! Iar batranul, fugind pe ascuns, a iesit din cetate, ca sa nu se slaveasca. PENTRU AVVA FORTA Zis-a avva Forta : de voieste Dumnezeu sa traiesc eu, stie cul-n ma va iconomisi; iar de nu voieste, la ce imi trebuie viata ? Caci nu de la toti primea ceva, macar ca era bolnav pe pat. Fiindca zicea : de imi aduce cineva ceva iar nu pentru Dumnezeu, nici eu nu am ce sa-i dau lui, nici de la Dumnezeu nu ia plata. Ca nu pentru Dumnezeu a adus si se nedreptateste cel ce a adus. Ca trebuie cei ce sunt afierositi lui Dumnezeu si la Dansul numai, cauta sa fie cu asa evlavie, incat sa nu sooteasca vreo nedreptate, macar de se va intimpla de mii de de ori sa li se faca strambatate.
|
|
|