Category:
spiritualitate
Cred că timpul canonizării lor a sosit…” – Mitropolitul Bartolomeu Anania
a. Repere istorice şi pronia divină
În anul 2008 am primit în dar de la un părinte un chivot, cu menţiunea că în acesta vor sălăşlui, când va voi Dumnezeu, sfinte moaşte. Am acceptat chivotul şi doi ani a stat gol pe Sfânta Masă.
Călătorind în Grecia pe la diverse Mănăstiri cu ocazia lansării unei cărţi, care mi-a fost tradusă în limba greacă[1], mi s-au făcut câteva oferte de a primi sfinte moaşte.
Pentru că nu cerusem binecuvântarea ierarhului meu, nu am îndrăznit să primesc, dar nici nu am avut îndemnul inimii, gândind că şi în ţara noastră sunt munţi de oseminte ale martirilor ucişi în închisorile comuniste. Şi m-am întrebat: cu ce sunt mai sfinţi cei din Grecia faţă de martirii temniţelor holocaustului roşu?
După câteva luni, am ţinut la Deva pe data de 30 noiembrie 2010, conferinţa: România între martiraj, asumare a istoriei şi teroare ideologică – consideraţii teologice şi bioetice [2]- după care am simţit nevoia să mă duc să mă închin la Aiud, în Biserica de la Râpa Robilor, care adăposteşte osuarul cu sfinţii martiri, ucişi la Aiud.
Între timp mai mulţi ierarhi şi mitropoliţi[3] au citit studiul meu despre martiri, prin care ceream Sfântului Sinod canonizarea lor şi mi-au transmis felicitările şi mulţumirea lor.
Înainte de a susţine conferinţa, pe 28 septembrie 2010 am trimis textul ei ÎPS Bartolomeu al Clujului, care l-a citit integral, şi, în ciuda suferinţei sale, mi-a telefonat personal, mulţumindu-mi pentru efortul meu. A spus că: „în timp ce citeam, am simţit că-mi retrăiesc aievea atitudinea tinereţii mele faţă de dictatura comunistă şi cred că timpul canonizării lor a sosit”.
a. 1. Moaştele sfinţilor închisorilor între binecuvântare, rugăciune şi oferire
ÎPS Pimen m-a sunat, spunându-mi că în anul 2011 va organiza conferinţe preoţeşti pe tema mucenicilor din închisorile comuniste, şi a fost de acord întru totul cu textul conferinţei.
Acum l-am întrebat dacă îmi dă binecuvântarea să primesc moaşte ale sfinţilor de la Aiud, deoarece mulţi credincioşi merg acolo în pelerinaj şi doresc să aduc câteva moaşte de acolo, întrucât Catedrala este închinată şi sfinţilor români martirizaţi în perioada dictaturii atee comuniste.
Am primit binecuvântarea verbală de la ÎPS Pimen, întrucât Sfântul Sinod încă nu s-a pronunţat.
Având în vedere faptul că la început a fost Cuvântul, apoi scrisul; că Sfântul Sinod se va pronunţa după ce va vedea evlavia noastră faţă de martirii închisorilor; că martirii sunt deja cinstiţi de Dumnezeu în cer[4], am considerat momentul oportun, să mă rog la Bunul Dumnezeu, să îmi rânduiască moaşte ale sfinţilor ştiuţi numai de El şi cei mai potriviţi pentru Catedrala Sfânta Treime şi pentru oraşul nostru şi timpurile noastre, şi care doresc să vină şi să fie mai departe o mărturie vie a credinţei, a verticalităţii şi a fermităţii lor în Bucovina lui Ştefan cel Mare.
Cu binecuvântarea ÎPS Pimen şi cu credinţa vie că Dumnezeu va rândui ce este mai bine spre mântuirea şi îndumnezeirea noastră, am plecat, cu mare bucurie, cu multă pace în inimă şi în suflet, pe data de 21 decembrie 2010, la Aiud, la Părintele Augustin care mi-a oferit, cu binecuvântarea celor în drept, trei moaşte:
- tibie, ca simbol al peregrinărilor martirilor prin pustiul acestei lumi, dar şi al peregrinărilor din închisoare în închisoare a celor întemniţaţi spre a fi reeducaţi ori ucişi;
- o coastă ruptă în două locuri, dar vindecată în timpul detenţiei, ca simbol al torturilor din închisorile comuniste, dar şi simbol al răbdării în suferinţă;
- şi un omoplat cu două găuri în osul subţiat şi transparent, devenit aproape cartilaj ca urmare a însetării şi înfometării îndelungate, întrucât se ştie că organismul în lipsa hranei şi a apei, se „autohrăneşte şi se adapă” din cartilajele trupului, până acestea se subţiază şi apoi se găuresc.
a. 2. Câteva repere teologice ale dorinţei de a avea moaşte ale sfinţilor închisorilor din România
Motivele care au stat la baza dorinţei mele, de a aduce moaşte ale martirilor români şi nu din alte ţări sau de la Athos, sunt acestea:
- Martirii creştini au lăsat cu limbă de moarte să nu fie răzbunaţi şi nu şi-au acuzat niciodată torţionarii de atrocităţile lor[5]. Această atitudine îi face următori lui Iisus Hristos pe Cruce şi marilor sfinţi martiri ai creştinismului. Martirii români reprezintă coloana vertebrală a neamului românesc creştin şi sunt o mulţumire adusă lui Dumnezeu, ca un prinos de recunoştinţă al întregii creştinătăţi;
- Ei sunt aleşii credinţei şi ai neamului, lămuriţi în focul chinurilor, precum aurul în topitoare. România, sub teroarea roşie a holocaustului comunist, a dat nor de mărturii[6] ale credinţei creştine. Pe ei trebuie să-i asumăm istoric, eclesial şi haric, cinstindu-le moaştele, urmându-le credinţa şi atitudinea lor morală;
- Fundamentul Bisericii Ortodoxe este puterea de desăvârşire şi îndumnezeire permanentă prin jertfa lui Hristos, care generează jertfa de zi cu zi a credincioşilor ei, şi apoi aceasta lucrează dreapta cunoaştere şi dreapta trăire a faptei celei bune în Duhul Sfânt. Sfinţii închisorilor reprezintă rodul lucrării Sfântului Duh în neamul românesc şi în Biserica lui Hristos;
- Biserica, după fiinţa sa, este un Organism şi un Corp numit „Trupul lui Hristos”[7], care include Naţiunea, dar nu se identifică cu ea, ci cu Împărăţia lui Dumnezeu, însă scopul Bisericii este de a transforma Naţiile în Poporul lui Dumnezeu. În acest sens este chemat creştinul să activeze şi să‑şi dezvolte mai departe credinţa, cultura naţională şi conştiinţa de sine a unei naţii[8], lucrând astfel în Biserica cea una, sfântă, sobornicească şi apostolească;
- Dumnezeu a sădit fiecărui neam o misiune, ne‑a hotărât o creştere în istorie. Fiecare neam este responsabil de trecut şi dator să pregătească calea pentru urmaşi. Sfinţii închisorilor şi-au îndeplinit cu prisosinţă această misiune creştină;
- Cei morţi, alături de cei vii şi cei ce se vor naşte, alcătuiesc neamul din care ne tragem şi alături de care vom fi chemaţi la judecată[9];
- Biserica vorbeşte despre judecata particulară – când fiecare va răspunde pentru faptele sale – şi despre judecata universală – când vom da socoteală şi ca neam, când vom răspunde pentru istoria la care am fost părtaşi în timpul vieţii, pentru „umărul” pe care l‑am pus ca acest neam să meargă spre înviere;
- Rolul Bisericii este şi acela de a sancţiona moral abaterile unei politici abuzive, „spiritualizând” astfel politica şi nu politizând Biserica. Prin „a spiritualiza politica” se înţelege că Biserica şi slujitorii ei au datoria morală de a arăta politicienilor, asumându-şi orice risc, care sunt exigenţele şi principiile moralei creştine necesare a fi respectate în viaţa şi activitatea politică[10], făcând astfel politica „posibilă”, adică suportabilă. Sfinţii închisorilor sunt victime ale intoleranţei unei politici fără Dumnezeu, care duce la tortură şi la crimă. Sfinţii închisorilor pot reprezenta şi un avertisment moral pentru politicieni, să nu mai repete ororile unei politici atee şi antinaţionale;
- Cei ce scot dreptatea socială, credinţa creştină şi morala din politică şi viaţa socială transformă lumea în haos şi Iad. Aşa cum umanismul a zdrobit chipul adevărat al omului, „îndumnezeindu‑l în duhul lumii”, tot aşa poate politica fără legea morală a lui Dumnezeu să sfâşie fiinţa umană, să o umilească şi să o distrugă;
- · Reconcilierea naţională prin iertarea creştină este soluţia vindecării României şi a rănilor sufleteşti din inimile foştilor deţinuţi politici sau deţinuţi pe motive de credinţă şi luptă împotriva răului.
- · Sfinţii martiri ai închisorilor i-au iertat pe torţionarii lor şi ne îndeamnă acum să îi iertăm la rândul nostru pe torţionarii ideologici şi pe jefuitorii economici actuali, doar după ce ne împotrivim acestora cu toată fiinţa şi mărturia noastră creştinească. Mesajul lor este atitudinea acestora din vremea prigoanei comuniste: nu vă lăsaţi sclavi şi încătuşaţi în propria ţară fără luptă, împotrivire şi mărturie! Lupta împotriva răului de orice fel vă va da demnitatea de martir şi vă va asemăna cu sfinţii!
Deci Biserica, spaţiu liturgic mântuitor, ca loc de întâlnire dintre memorie şi actualitate, dintre trecut şi prezent în perspectiva viitorului, ca loc al împăcării şi al iertării, este chemată să amintească omului şi generaţiilor, că nu putem începe o nouă pagină a istoriei fără mărturisirea greşelilor şi a păcatelor în mod personal, comunitar şi plenar, în drumul firesc spre înviere, şi fără a lua atitudine fermă, personală, dar şi civică şi eclesială, împotriva oricărei nedreptăţi şi umiliri care ne bântuie ţara şi neamul din ce în ce mai des.
Mântuitorul Iisus Hristos nu a înviat singur, ci cu istoria. De aceea este reprezentat în icoane ţinând de mână pe Adam şi Eva, în spatele cărora sunt drepţii, dar şi unele persoane păcătoase din Vechiul Testament, menţionaţi şi în Cartea Neamului lui Hristos (Matei 1, 17).
Hristos şi-a asumat prin aceasta toată istoria, cu cele bune şi cu cele rele. La fel trebuie să facă şi poporul român prin Biserica sa: să-şi asume istoria şi să o sfinţească şi înnoiască prin exemplul şi jertfa lui Hristos. El a venit să le facă pe toate noi (Apoc. 21,5) în istorie prin harul Său în drumul istoriei spre Eshaton.
Am credinţa că la Învierea cea de obşte sfinţii români, martiri ai închisorilor comuniste, vor fi în ceata celor ce vor judeca lumea şi istoria (1 Corinteni, 6, 2).
Acestea au fost motivele mele şi credinţa mea de a aduce moaştele sfinţilor români la Catedrala Sfânta Treime din Vatra Dornei.
b. Darul vindecător al sfintelor moaşte de la Aiud aduse la Vatra Dornei
Domnul nostru Iisus lucrează cu putere la vindecarea noastră, la împăcarea noastră cu El şi între noi, la sfinţenia istoriei şi a timpului.
Eu, ca umil şi nevrednic preot, văd oameni care se ridică din comă, din boli, care înviază din patimi, care se înnobilează şi se îmbunătăţesc prin Sfintele Taine, prin credinţă şi prin fapte frumoase.
El ne poartă de grijă şi nouă, ne rabdă, ne ceartă dar ne şi iartă, văd pronia Lui neîncăpătoare în logica noastră, dar activând sufletele oamenilor spre sfinţirea vieţii lor. Văd lucrarea Duhului Sfânt care luminează inimile şi vieţile oamenilor care vor să sporească în har şi în credinţă. Aud şi mărturiile lor legate de ajutorul Sfinţilor şi al Părinţilor: Sofian, Arsenie Boca, Cleopa, Ilarion Argatu etc., în viaţa lor. Sunt experienţe care sfidează şi depăşesc logica omenească. Ascult mărturia unor persoane care spun că după ce ascultă în biserică acatistul închinat sfinţilor închisorilor[11] se luminează şi se simt mult mai bine. Unii plâng aproape pe tot parcursul citirii acatistului şi Îi dau slavă lui Dumnezeu că sfinţii martiri ne-au făcut cinstea să vină la Vatra Dornei.
***
Nora mea, Prezbitera Nicoleta, fiind însărcinată în luna a doua, suferea de o disgravidie acută şi de câteva zile voma, nu putea să mănânce nimic, iar noaptea nu putea să se odihnească. Pe 22 decembrie s-a atins cu toată credinţa ei de moaştele abia aduse şi nu a mai vomat, simţindu-se foarte bine. Chiar dacă după câteva săptămâni disgravidia a reapărut, însă sporadic şi nu aşa acut, după ce a plecat la Cluj, la cursuri, a avut sentimentul precum şi experienţa personală vie că harul lui Dumnezeu lucrează vindecător prin moaştele sfinţilor închisorilor.
Reapariţia disgravidiei într-o formă mai uşoară, confirmă şi accentuează harul vindecător al moaştelor şi nicidecum nu-l infirmă, întrucât mesajul vindecării trebuia văzut, în faptul că doar prin atingerea de moaşte, fără să ia niciun medicament, s-a simţit foarte bine multe zile şi nu să se creadă că încetarea disgravidiei în faza acută, s-ar fi datorat exclusiv unei etape fireşti biologice în creşterea pruncului.
***
Un alt caz al ajutorului moaştelor sfinţilor închisorilor, pentru cei bolnavi şi aflaţi în suferinţă este experienţa personală pe care am trăit-o alături de un tânăr pe nume Paul Andrei Ruscan, din Dorna Candrenilor, care a avut un grav accident de circulaţie, cu multiple fracturi, paralizie totală, lovituri la cap, la trunchiul cerebral în patru locuri şi care a fost în comă câteva săptămâni.
Toţi medicii, dar absolut toţi, îi sfătuiau părinţii să nu mai piardă banii şi nici vremea, deoarece din punct de vedere clinic, niciun medic nu-l poate opera şi nu are nicio şansă. Însă tânărul a avut şansa să aibă părinţii şi bunica foarte credincioşi, care sperau şi credeau că Paul se va face bine prin puterea lui Dumnezeu şi a Sfintelor Taine ale Bisericii. L-au adus acasă în comă, doar cu speranţa şi credinţa în Doctorul Iisus Hristos. I-au făcut şapte Sfinte Masluri, după care a deschis ochii şi a început uşor să mişte câteva degete de la mâna dreaptă şi am putut comunica cu el prin semne. Nu putea deschide gura decât foarte puţin. Era hrănit prin perfuzii.
Acum am sfătuit familia să înceapă un program de recuperare la Constanţa, Târgu Mureş etc. şi să-l împărtăşească de cel puţin 9 ori, în 9 săptămâni. Din săptămâna a treia a începerii acestei terapii duhovniceşti pentru Paul, am adus moaştele sfinţilor închisorilor, abia primite, cu mine. După a şaptea săptămână de împărtăşanie –şase luni după accident– şi atingere cu sfintele moaşte, Paul a rostit primele cuvinte şi a început să se mişte, să pedaleze la o bicicletă medicală, să-şi facă semnul Sfintei Cruci, să râdă şi chiar să facă glume. L-a iertat pe cel care l‑a accidentat şi acum urmează tratamentul de recuperare propus de medici, iar aceştia consideră că doar puterea lui Dumnezeu l‑a menţinut în viaţă şi-i va da puterea să fie vindecat total.
Mi-am pus o întrebare, mai puţin firească, din punct de vedere teologic, după momentul când Paul a început să vorbească, încercând parcă să cuantific proporţional, cât au contribuit, la această vindecare Sfintele Taine şi cât au ajutat moaştele sfinţilor închisorilor? În sâmbăta din săptămâna a opta, din perioada tratamentului duhovnicesc, am adus iar sfintele moaşte şi atunci mi-a spus Paul: „Noaptea trecută l-am visat pe Sfântul Nectarie, cu acest obiect în mână” – Paul arătând spre moaşte şi atingându‑le. Vorbea încă cu dificultate, dar foarte bucuros, cu o privire luminoasă, cu multă pace şi căldură în suflet şi cu multă speranţă că aceste moaşte îl ajută mult.
Personal simt cum Mântuitorul Hristos lucrează prin Duhul Sfânt în Biserica slavei Sale şi cum prin sfinţii Săi mucenici ai închisorilor se preamăreşte. El ocroteşte şi hrăneşte Biserica Sa, chiar dacă unii dintre noi păstorii nu ne împlinim mereu misiunea cum se cuvine.
Din aceste experienţe ale Bisericii să învăţăm că noi trebuie să sperăm mereu în ajutorul lui Dumnezeu, în tot locul şi în toată vremea încercării noastre, fie ca neam, fie ca persoană; să trăim în pace şi dragoste cu Hristos şi cu toţi semenii noştri, în şi prin Biserica Sa, în rândul şi în rânduiala fiecăruia, cu inimă bună şi iubitoare, ca să ne dea Domnul după inima noastră, cele necesare mântuirii noastre, aşteptând vremea luminării Duhului Sfânt, ca să putem vedea şi înţelege minunile din legea şi din pronia lui Dumnezeu!
Vatra Dornei, 30 ianuarie 2011
Praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi
Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur
***
(Considerăm potrivit să anexăm aici mărturia directă a tânărului din Dorna Candrenilor, urmată de mărturia mamei sale, care i-a fost alături pe parcursul perioadei de recuperare – n. ed.)
Mă numesc Paul Andrei şi am nouăsprezece ani. În încercările prin care am trecut după accident am simţit că cineva a fost cu mine permanent din punct de vedere spiritual. L-am visat pe Sfântul Nectarie intrând în camera mea, cu ceva într-o mână, cu lucruri sfinte, şi mi-a spus că este Sfântul Nectarie şi a venit să mă ajute. Când m-am apropiat de sfintele moaşte de la Aiud, care au fost aduse de părintele Valică, a treia oară am putut vorbi şi zâmbi. Am fost fericit că m-au ajutat, şi le-am sărutat cu multă încredere. Îmi doresc foarte mult să pot merge şi să îmi pot folosi mâna stângă. Simt că sfinţii mă ajută în continuare. Mă simt protejat permanent – nu îmi pierd curajul niciodată, pentru că sfinţii mă ajută. Simt permanent aceasta…
***
Sunt Silvia Ruscan, mama lui Paul, care în seara zilei de 2 mai 2010 a suferit un cumplit accident de circulaţie. Dus la spital, la Vatra Dornei, trimis apoi la Spitalul Judeţean Suceava, nu i s-a dat nicio şansă de supravieţuire. Era în comă profundă, de gradul patru, lovit foarte grav la trunchiul cerebral şi trăia cu ajutorul aparatelor. Pentru că era un copil responsabil, credincios, cânta la corul bisericii din localitate, eu am sperat permanent că Dumnezeu îi va da o şansă şi se va întoarce la noi. După aproximativ treizeci de ore, a apărut o rază de speranţă: s‑a putut elimina aparatul de respirat. Au urmat apoi ore şi zile grele, şase săptămâni de comă profundă, fără să deschidă ochii, cu pneumonie gravă. Continuam să sper că va fi bine, pentru că ştiam, citisem şi citeam şi în perioada aceea minuni ale sfinţilor şi minuni ale sfinţilor de la Aiud – şi speram permanent într-o minune. Şi minunea s‑a petrecut. La şase săptămâni a deschis ochii. Dar au urmat iar alte luni de zile de stare vegetativă. Nu ştia să mănânce, nu ştia să vorbească, nu ştia ce simte, nu ştia să zâmbească şi aşa mai departe.
Între timp, în spital s-a internat o doamnă cu fiul ei. Ne-a povestit că fusese la Aiud, la Mănăstirea Sfânta Cruce, de unde avea ulei sfinţit, agheasmă, şi alte lucruri de acolo pe care le-a împărţit cu noi. Am început să prind mai mult curaj, şi citeam cât de des puteam Acatistul Sfinţilor Români din închisori. Încet-încet, cu multă încredere că avem sprijin, l-am învăţat să mănânce, ca să putem elimina sonda nazo-gastrică care i s-a pus la o lună de la accident. Am fost externaţi după aproximativ trei luni, am mers acasă, dar într-o stare vegetativă persistentă. Nu vorbea, nu ştia de ce are nevoie. Am fost la spital la recuperare la Târgu Mureş, dar îmbunătăţirile erau puţine. Evoluţia lui era pozitivă, dar foarte lentă. Cam după şase luni de la accident, am avut o altă şansă miraculoasă: să se aducă la Vatra Dornei sfinte moaşte de la Aiud, de la sfinţii care au suferit în închisorile comuniste.
După trei întâlniri cu sfintele moaşte, Paul a început să vorbească în şoaptă, să mişte gura fără glas, îşi mişca buzele încercând să vorbească şi să râdă. A trecut la starea de conştienţă, că vegetaţia în care s-a aflat era o stare de inconştienţă, sau uneori starea de conştienţă alterna cu starea de inconştienţă. Cineva îi dădea atâta putere şi speranţă, încât a reuşit. De ziua lui, pe 28 noiembrie 2010, a rostit primele cuvinte scurte. După ce s-a mai împărtăşit de trei ori şi după alte rugăciuni la sfintele moaşte, a vorbit tare şi a râs cu hohot. Acum ştie toate cuvintele, poate cere ce are nevoie, ştie că sfintele moaşte l-au ajutat şi confirmă mereu lucrul acesta. Spune rugăciuni, atât cu mine cât şi singur, şi abia aşteaptă să poată merge singur. Simţim în continuare că avem ajutor, avem pentru ce lupta, minunile sunt vizibile. Ni s-au întâmplat lucruri minunate, pe care cu siguranţă cei din jur le credeau imposibile. Când spuneam că îmi doresc ca Paul să fie ca înainte, medicii şi asistentele zâmbeau ironic, mă credeau inconştientă, uneori chiar mă atenţionau că aşa ceva nu este posibil. La început, când ne-am dus la spital la Suceava, toată lumea mă respingea, toţi îmi vorbeau urât, mi-au spus că nu există nicio şansă, să nu sper, doar şi ei sunt părinţi, dar nu există şanse. Dar parcă nici nu eram aşa disperată, ceva în interiorul meu îmi spunea: „Dumnezeu ştie ce are de făcut cu fiecare persoană”. A fost grav diagnosticul, îmi dau seama, şi nu îmi dădeau nicio şansă. Îmi ziceau să nu îmi doresc, să nu sper, că n-o să fie bine, că asta nu se poate! Dar Dumnezeu ne-o ajutat, şi am depăşit nişte momente cumplite. Acum suntem fericiţi. Acum povestim toată ziua, îi e dor să vorbească, că n-o vorbit de mult, şi acum povesteşte toată ziua…