Cinstirea ce i se dă Sfintei Fecioare Maria se numește supravenerare sau preacinstire și este mai înaltă decât cea acordată tuturor sfinților.
Temeiuri ale cinstirii :
1.Dumnezeu a încunoștiintat pe protopărinți că mântuirea avea să răsară prin femeie (Facerea. 3:15; Isaia. 7:14) a profețit că Mântuitorul se va naște din Fecioară. 2.Fecioara Maria a fost cinstită în diferite împrejurări de către : a ) Dumnezeu care a ales-o Maica Fiului Său; b ) îngerul Gavriil (Luca. 2:28-29); c ) Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, care a numit-o "binecuvântată între femei" și "Maica Domnului meu" (Luca. 1:40-43); d ) mulțimile care ascultau pe Iisus (Luca. 11:27-28); e ) ea însăși a mărturisit Elisabetei "iată de acum mă vor ferici toate neamurile. Că mi-a dat mie mărirea Cel puternic" (Luca. 1:48-49); f ) Dumnezeiescul său Fiu (Luca. 2:51; Ioan. 2:3-10; Ioan. 19:26-27); 3.Numele Fecioarei Maria, înseamnă Doamnă, Stăpână. Psalmistul o numește "aleasa Domnului" și "regina" care stă de-a dreapta, îmbrăcată în haină aurită și prea înfrumusețată (Psalmi. 45:10-18). 4.Nașterea mai presus de fire a Mântuitorului a păstrat neatinse pecețile fecioarei, Maica Domnului rămânând fecioară și după naștere. Acest lucru l-a profețit Iezechiel (44:1-3). 5.Biserica, adresându-i rugăciuni, o numește "Împărătească", Maică, Pururea fericită, Prea-nevinovată, Biserică sfințită, Rai cuvântător, Ușă cerească, Lauda fecioarei ș.a.
În decursul anului bisericesc Biserica i-a stabilit 4 sărbători mari, socotite între Praznicele Împărătești : Nașterea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (8 septembrie); Intrarea în biserică (21 noiembrie); Bunavestire (25 martie); Adormirea Maicii Domnului (15 august).
Romano-catolicii au exagerat cultul Maicii Domnului, dezvoltând doctrina matriologiei, care amplifică rolul Sf. Fecioare în iconomia mântuirii. Ei au oficializat ca dogmă teologumena despre imaculata concepție a Sfintei Fecioare Maria (Fecioara a fost păstrată curată de orice întinăciune a păcatului strămoșesc). Biserica Romano-Catolică a decretat-o pe Fecioara Maria "Mater Ecclesiae" (mama Bisericii).
Fragment din "Admiterea în facultățile de Teologie Ortodoxă" Ediție îngrijită de diacon lector universitar Pavel Cherescu Facultatea de Teologie Ortodoxă din Oradea Editura Buna Vestire Beiuș, 1997
CrestinOrtodox.ro foloseste fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta de navigare,
pentru a se integra cu retele de socializare si a afisa reclame relevante intereselor tale. Te informam ca ne-am actualizat politicile de
confidentialitate, pentru a implementa cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice
în ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal. Protectia datelor tale este importanta pentru noi si iti oferim posibilitatea de
a personaliza modulele cookie pe care le doresti
.
De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si
de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate.