11 ani de la moartea parintelui Cleopa Ilie  Parintele Ilie Cleopa s-a nascut pe 10 aprilie 1912, in comuna Sulita, judetul Botosani, intr-o familie de tarani - Alexandru si Ana Ilie, cu zece copii. Trei ani de zile a facut ucenicie la schimonahul Paisie Olaru, pustnic in Schitul Cozancea. A intrat in viata monahala in anul 1929, la Manastirea Sihastria. A fost calugarit in 1937, ales egumen interimar in 1942 la Manastirea Sihastria si staret in anul 1945. Este transferat la Manastirea Slatina din Suceava in 1949, impreuna cu 30 de monahi, unde va sta pana in anul 1956. Revine la Manastirea Sihastria, devenind duhovnicul intregii obsti de aici. Fiind urmarit de securitate, se retrage in 1948 pentru sase luni in padurile din jurul Manastirii Sihastria. Din cauza securitatii se retrage intre anii 1952-1954 in Muntii Stanisoara, impreuna cu parintele Arsenie Papacioc. La cererea patriarhului Iustinian, va reveni din pustie la Manastirea Slatina. In primavara anului 1959 se retrage pentru a treia oara in pustie, unde se nevoieste mai bine de cinci ani. In 1964 revine in Manastirea Sihastria, si va dedica intrega viata misiunii duhovnicesti pana la 2 decembrie 1998, cand trecere la cele vesnice. Casa parinteasca i-a fost biserica Parintele Ilie Cleopa marturiseste despre casa parinteasca: "Aveam o camera, toata numai cu icoane. Un fel de paraclis. Acolo ne rugam. Iar la miezul noptii ne sculam, citeam din Psaltire si faceam sute de metanii. Apoi iar ne culcam”. Lupta cu ispitele in casa parinteasca
Cand erau toti fratii acasa, mama lor se ingrijea sa-i insoare. Spera ca fetele care veneau la claca, la depasunat porumb, vor deveni sotiile fiilor. Insa acestia, indeosebi parintele Cleopa, foloseau acest prilej pentru a le povesti fetelor din "Vietile Sfintilor“. Una dintre ele s-a calugarit.
Din marturiile parintilor retinem ca intr-una din zile, tinerii din sat au organizat joc cu lautari in casa familiei Ilie, dupa obiceiul din batrani. Unul dintre fratii parintelui Cleopa, Gheorghe, a vazut ca icoana Maicii Domnului de pe perete plangea si astfel a inteles ca este pacat. Si asa Vasile, Gheorghe si parintele Cleopa, iesind din casa, s-au ascuns. Aflandu-i mama lor, le-a zis: "De ce ne faceti de ras in sat? Veniti si voi la joc!” Gheorghe si-a crestat, cu cutitul, ghetele din picioare, spunandu-i mamei, care insista ca ei sa se intoarca la petrecere, "cum sa vin la joc, mama, daca mi s-au stricat ghetele?“. In seara aceea, parintii au inteles ca feciorii lor au ales sa-I slujeasca numai lui Hristos.
Pentru toti avea un cuvant de mangaiere
Orice persoana ajunsa la parintele Cleopa primea un cuvant de mangaiere. De la el nu pleca nimeni trist. Si asta pentru ca in el a vorbit, a trait si traieste duhul lui Hristos. Cand ajungeai la el si cereai un cuvant de invatatura, spunea: "De ce ati venit la un harb legat cu sarma?“. Facea aceasta marturisire, pentru ca stia ca orice raspuns vine de la Hristos. Si din aceasta neincetata petrecere cu Hristos, striga neincetat: "Manca-v-ar Raiul!“.
Trecerea la cele vesnice
Duminica, 29 noiembrie, parintele Cleopa dadea sfaturi si binecuvanta pe cei ce veneau la el. De la ora 16.00 nu a mai raspuns la nicio intrebare si a stat nemiscat pe scaunul sau de spovedanie, ca intr-o rapire, mai mult de 11 ore. S-a desteptat luni dimineata la ora 3.30. Miercuri dimineata, la ora 2.20, ucenicul sau a anuntat ca parintele Cleopa a trecut la cele vesnice.
Ne asteapta si astazi, tainic, la chilia si mormantul sau
Cand vezi ca zilnic ajung la chilia parintelui Cleopa zeci de credinciosi, nu-ti ramane decat sa afirmi: duhul parintelui Cleopa este viu la Sihastria. Ajuns aici, pleci mangaiat, intarit si binecuvantat. E minunat sa vezi ca la mormantul parintelui sunt in orice zi lumanari aprinse si flori. E semnul prezentei.
|
Laudă pe Dumnezeu când te-ai vindecat Când obţii vindecare de vreo boală, adu mulţumire Domnului cu această scurtă rugăciune doxologică:
„Slavă Ţie, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiule Unule-Născut din Tatăl Cel fără de început, Cel ce Tu singur vindeci toată neputinţa şi toată boala în oameni şi Care m-ai miluit şi pe mine păcătosul, izbăvindu-mă de boala mea, neîngăduindu-i să se înrăutăţească şi să mă dea morţii pentru păcatele mele. Dăruieşte-mi, Stăpâne, de-acum înainte puterea de a face cu tărie voia Ta, pentru mântuirea blestematului meu suflet şi întru slava Ta, cu Cel fără de început al Tău Părinte şi cu Cel de o fiinţă cu Tine Sfântul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin”. (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Ce înseamnă o inimă curată? O inimă blândă, smerită, nevicleană, simplă, încrezătoare, nemincinoasă, nesuspicioasă, bună, care nu ştie de răutate, de lăcomie, de invidie, de desfrânare.
Suflete al meu! Ţine minte că ai o demnitate cerească, nu da atenţie lucrurilor stricăcioase şi derizorii. Respectă şi demnitatea cerească a altora şi nu cuteza să-i defăimezi pentru cine ştie ce lucru stricăcios. Iubeşte din toată inima tot ceea ce este ceresc şi spiritual, dispreţuieşte ceea ce este pământesc şi material. Ţine minte cuvintele Mântuitorului: „Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi”. O mare înţelepciune a credinţei noastre creştine se cuprinde în aceste cuvinte. Adu-ţi aminte cum însuşi Domnul a dat prin viaţa Sa exemplu de negrijă faţă de cele ale gurii, mulţumindu-se doar cu ceea ce I se aducea de bunăvoie: „Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine” (Ioan 4, 34).
|
Dacă erai curat vrăjmaşul n-ar fi tăbărât pe tineMay 25, 2009 Nu dispera luptându-te cu vrăjmaşul cel fără de trup; slăveşte-L pe Domnul când te afli în mare strâmtorare şi suferinţă, Cel ce te-a învrednicit să înduri pentru El război cu şarpele cel perfid, defăimat fiind de el pentru Domnul în fiecare ceas. Fiindcă dacă nu ai fi dus o viaţă cinstită şi nu te-ai fi străduit să te uneşti cu Dumnezeu, vrăjmaşul n-ar fi tăbărât pe tine, nu te-ar fi chinuit. (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Nu poţi cuprinde cu mintea lumina lui Dumnezeu Rugăciunea pornită din inimă îi este de trebuinţă omului fiindcă lumina minţii noastre nu răzbeşte departe şi nu poate cuprinde în sine prea mult din lumina supremei înţelepciuni; Domnul Dumnezeu este Lumina cea nemărginită şi în lume se vădeşte noianul înţelepciunii şi atotputerniciei Sale, în timp ce în noi nu se află, ca să spun aşa, decât un strop infim din puterea şi înţelepciunea Sa, fiindcă doar atât ni s-a dat să avem în trupul nostru supus putreziciunii.
(Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Mobilitatea şi rapiditatea spirituluiMay 25, 2009 by Claudiu Pământul este stabil şi rigid, deşi se mişcă în jurul soarelui cu o mare viteză; apa este fluidă şi fluentă; aerul este mai „fluid”, mai subtil şi mai „fluent” şi se poate deplasa cu o mare rapiditate când se pun în mişcare curenţii atmosferici; lumina este şi mai sensibilă, se deplasează cu o şi mai mare viteză decât apa şi aerul, poate parcurge în spaţiu, într-o secundă, distanţe inimaginabile.
Dacă lumina are o atât de mare mobilitate, putând parcurge spaţii imense într-o durată de timp absolut neglijabilă, cum ar trebui să fie spiritul creat, cât de uşor şi de rapid şi, în sfârşit, cum trebuie să fie spiritul cel necreat, Duhul Sfânt, Domnul însuşi? Poate fi oare comensurabil? (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Să nu uite nimeni că este al lui Dumnezeu! Să nu uite nimeni că este al lui Dumnezeu cu sufletul şi cu trupul, că depinde de Acela în toate clipele vieţii şi în toate cerinţele sufletului şi trupului. De aceea să se îndrepte către Dumnezeu ori de câte ori sufletul şi trupul simt o anumită nevoie, când existenţa trupească sau sufletească îi este stânjenită în vreun fel, când îl doboară deznădejdea (bolile sufletului) sau patimile (bolile trupului), când îl ameninţă nestatornicia stihiilor (focul, apa, aerul, furtunile), când pune început vreunui lucru. Să-şi aducă aminte atunci de unicul Demiurg, Care a făcut totul din nefiinţă şi Care a dat făpturilor Sale puteri de tot felul, pentru a face multe şi felurite treburi.
(Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Diavolul ştie că doar credinţa ne scapă de uneltirile lui Simţim lucrând în inimă două forţe potrivnice, dintre care una se opune cu înverşunare celeilalte şi care, atunci când pătrunde în inimă, silnic sau prin vicleşug, aduce primejdie de moarte. Cealaltă, pe care înţelepciunea o face să se simtă batjocorită de orice întinăciune, se îndepărtează în linişte când inima este atinsă de cea mai mică necurăţie. Una ucide, cealaltă aduce desfătare vieţii şi bucurie inimii.
Prezenţa acestor două forţe în mine mă poate lesne convinge că există, neîndoielnic, diavolul, întotdeauna ucigător de oameni, şi Hristos, dintotdeauna Dătătorul de viaţă şi Mântuitorul nostru. Unul este întuneric şi moarte, Altul lumină şi viaţă. De aceea, iubitorule de Dumnezeu, dacă ţi se întâmplă vreodată să-ţi descoperi în minte şi în inimă întuneric absolut, mâhnire, urât, strâmtorare şi necredinţă, unite într-o putere care se împotriveşte cu tărie credinţei în Dumnezeu, să ştii că a intrat în tine o forţă diavolească, potrivnică lui Hristos. Ea este întunecată şi ucigătoare, se strecoară în inimă prin vreun păcat al aceleia şi de cele mai multe ori ne împiedică să-L chemăm pe Hristos, să-i chemăm pe sfinţi, ascunzându-ni-i în bezna necredinţei. De ce face aşa? Pentru ca să ne tortureze sufletul, fiindcă diavolul ştie că credinţa ne scapă de uneltirile lui. Dar prin aceasta ne şi oferă dovada existentei celeilalte forţe puternice, care îi stă împotrivă, cea a lui Hristos Dumnezeu, de la care diavolul caută să ne abată prin ticăloşia necredinţei, forţă care, prin credinţa noastră, poate să biruie puterea celui rău şi să o ţină „la păstrare, sub întuneric, în lanţuri veşnice, spre judecata zilei celei mari” (Iuda 1, 6). De aceea trebuie să ne străduim din răsputeri şi cu credinţă să-L chemăm pe Hristos – Mântuitorul. Se cuvine ca fiecare creştin să-şi facă obicei din a veni grabnic înaintea lui Dumnezeu, cu rugăciuni de cerere, pentru toate (asemenea unui neputincios la Izvorul a toată puterea şi a tot binele). „Intru toate prin închinăciune şi prin rugă cu mulţumire, cererile voastre să fie arătate lui Dumnezeu” (Filipeni 4, 6). „Daţi mulţumire pentru toate” (1 Tesaloniceni 5, 18). Daţi slavă precum îngerii care strigă „Aliluia”. (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Cel mai mare dar al lui DumnezeuMay 27, 2009 by Claudiu Cel mai mare dar al lui Dumnezeu, de care avem cel mai mult nevoie şi pe care ne învrednicim a-l primi des de la Dumnezeu, prin rugăciunile noastre, este pacea inimii, după cum cuvântează Mântuitorul: „Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi” (Matei 11, 28). Iar atunci când dobândiţi pacea, bucuraţi-vă, socotiţi-vă bogaţi, îndestulaţi cu de toate. 
(Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
Nu te mândri, când dai ceva Dintr-un orgoliu de stăpân sau, mai exact, dintr-o trufie de om cu bani, sau dintr-o inexplicabilă răutate, deseori nu-i “onorăm” nici măcar cu o vorbă pe cei ce se hrănesc de pe urma noastră, sau chiar îi tratăm cu ostilitate. Aceasta, în loc să ne smerim înaintea lor, ca nişte slujitori ce le suntem, după cuvântul Domnului: “Care dintre voi va vrea să fie mai mare, să fie slujitorul vostru” (Matei 20, 26), ştiind că prin aceasta ne sporim şi darul datorat Stăpânului nostru, printr-o slujire sinceră, nefăţarnică, făcută Lui în persoana fraţilor Săi mai mici.
O, Creatorule Cel blând şi smerit cu inma, Dătătorule de viaţă, Răscumpărătorule, Cel ce ne dai hrană şi Cel ce ne aperi, Iisuse Doamne, învăţă-ne dragostea, blândeţea şi smerenia Duhului Tău Sfânt şi întăreşte-ne în virtuţile Tale, cele iubitoare, ca să nu se trufească inima noastră de darurile Tale bogate şi să nu ni se pară că hrănim, îndestulăm şi susţinem pe cineva. Fiindcă Tu eşti Cel ce tuturor dai hrană, îndestulare şi susţinere; totul stă sub aripile bunătăţii Tale, îndurărilor şi iubirii Tale de oameni, toţi se îndestulează şi îşi găsesc pacea sub ele, nu sub ale noastre, fiindcă noi înşine avem nevoie să ne găsim adăpost sub umbra aripilor Tale în toate clipele vieţi. Ochii ne sunt aţintiţi spre Tine, Dumnezeul nostru; ochii robului privesc Stăpânul, ochii roabei privesc Stăpâna; îndură-te spre noi Amin,
|
Faţă de cuvânt, poartă-te cu evlavie şi dă-i preţuireAugust 1, 2009 by Claudiu Crede nestrămutat că fiecare cuvânt pe care îl rosteşti, mai cu seamă în timp ce te rogi, poate deveni faptă; ţine minte că Cel ce a făcut să se nască cuvântul este Dumnezeu-Cuvântul, că Însuşi Dumnezeuk nistru, Cel în Treime preamărit, Se defineşte prin trei cuvinte: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh. Că fiecărui cuvânt îi coresponde o existenţă sau, altfel spus, fiecare cuvânt poate fi existenţă şi faptă. Faţă de cuvânt, poartă-te cu evlavie şi dă-i preţuire.
Ţine minte că precum Cuvântului Dumnezeu ipostatic, Fiul lui Dumnezeu, este unic întotdeauna cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, tot aşa şi în cuvântul Sfintei Scripturi, cel al rugăciunilor, al scrierilor Părinţilor înţelepţiţi de Dumnezeu se află prezenţi Tatăl, graţie omiprezenţei Sale, şi ca Raţiune Supremă, Cuvântul Său lucrător şi Duhul Sfânt, Săvârşitorul. De aceea acolo nici un cuvânt nu este de prisos, ci are, sau ar trebuie să aibă, o forţă intrinsecă; vai de cei care vântură cuvinte goale, fiindcă va trebuie să dea socoteală pentru ele! “Că la Dumnezeu nu este cu neputinţă tot cuvântul” (Luca 1, 37, dupa traducerile mai vechi, de ex. Biblia de la 1688). A-i fi cu putinţă toate este în general o însuşire a cuvântului (dumnezeiesc), exprimată în forţa sa şi în posibilitatea de a deveni faptă. Aşa ar trebui să fie şi cuvântul de pe buzele oamenilor. (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viaţa mea în Hristos)
|
- Vezi si: Trei cuvinte importante despre lepadarea lumescului si a iubirii de sine

LUMEA – LUMESCUL - Omul care s-a hotărât să iasă din calea păcatelor sau din gâlceava fărădelegilor, se va trezi deodată că i se vor ridica împotrivă (2 Timotei 3, 12) trei vrăjmaşi, unul după altul. Iar vrăjmaşii mântuirii sunt aceştia: lumea, trupul şi diavolul. Pe aceştia îi arată ca atare toţi Sfinţii Părinţi.
Prin „lume” se înţelege categoria păcatului, adică turma oamenilor necredincioşi (Ioan 1, 10), cei ce din toată voia s-au unit cu sfaturile dracilor (1 Ioan 3, 8). E lumea pentru care nu s-a rugat Mântuitorul (Ioan 17, 9). E gura satului, gura vecinului şi, de multe ori, gura şi faptele celor dintr-o casă cu tine (Matei 10, 36). Aceştia, sau lumea, îţi iartă orice ticăloşie ai face, oricât ai îndărăpta cu sufletul, dar nu te iartă nicidecum să le-o iei un pas înainte şi să te faci mai bun. Oamenii aceştia ai lumii au o ciudată ruşine de a fi buni. Bunătatea ta îi arde şi se trudesc să te scoată de vină cu tot felul de ponoase. „Lumea” e veacul viclean (Galateni 1, 4), placul oamenilor (Efeseni 6, 6) şi slava deşartă (1 Ioan 2, 16). Gura lumii grăieşte ale stăpânitorului ei (1 Ioan 5, 19). De aceea avem poruncă: „Nu iubiţi lumea, nici cele din lume: pofta trupului, pofta ochilor şi trufia vieţii, care nu sunt de la Tatăl” (1 Ioan 2, 15-16). Cine vrea să biruie această primă piedică în calea mântuirii, are la îndemână aceste trei: răbdarea, iertarea şi rugăciunea. - Cine vrea să biruie lumea e dator să ia arma rar folosită a iertării, oricâte necazuri ar pătimi de la oamenii lumii acesteia, ca unul ce vede că fraţii săi stau legaţi într-o robie străină, în întunericul necunoştinţei de Dumnezeu şi de ei înşişi.
- Cine vrea să biruie lumea se roagă Tatălui său în ascuns sau în gând, pentru orice fiu al lui Dumnezeu, oricât de întunecată purtare ar avea şi oricâte rele i-ar face. Căci răbdarea răului, iertarea fraţilor şi rugăciunea în ascuns au mare putere înaintea lui Dumnezeu, căci pentru ele biruie El în locul omului, întorcând spre bine cele pornite de la lume cu răutate. Stăruind în acestea te-ai făcut pricină de mântuire şi pentru fratele tău din lume.
URAAcestor două feluri de oameni le-a zis Dumnezeu nebuni: celor ce leapădă pe Dumnezeu şi celor ce leapădă pe oameni din inima lor. De fapt, nu mai sunt buni decât să facă din viaţa celorlalţi un iad. Ura, această desfigurare spirituală, face mii de victime, căci stinge pe Dumnezeu şi din ochii celorlalţi. Ura îşi ridică împotrivă şi mai mare ură, atât a oamenilor cât şi a lui Dumnezeu. E un climat al mediului viciat, o viforniţă, o boare a haosului. Ea face din viaţa aceasta o anticameră a iadului. Precum în viaţa pământească lucra Harul asupra celor ce se sfinţeau şi sporea în ei iubirea, iar la dezlegarea lor din trup, rămânând în Împărăţia Harului, acesta sporeşte, desăvârşind în ei iubirea; aşa prin contrast, în starea de iad a conştiinţei, în împărăţia fără de Har, lucrează demonii asupra sufletelor chinuite şi sporesc în ele ura. 
URMAREA LUI HRISTOS - Ar trebui să urmăm Mântuitorului toată calea Sa pământească, măcar tot aşa de zornic, pe cât ne zoreşte foamea şi setea după cele pieritoare.
- E lucru de mirare că, pentru pricini pământeşti se găsesc mii şi milioane de oameni care merg cântând la moarte, dar pentru Împăratul Cerurilor abia se mai găsesc puţini, din când în când, care să fie liniştiţi şi bucuroşi de moarte.
- Sunt mulţi cărturari „aproape de Împărăţia lui Dumnezeu”. Sunt toţi cei care cred în Dumnezeu, dar nu cred în Iisus Hristos. Aceştia au simplificat tot aparatul religiei, ca odinioară cărturarul cu care a vorbit Iisus. Au rămas cu un Dumnezeu abstract, care nu le cere mai mult decât să-I recunoască existenţa. Se mulţumeau foarte bine cu un Dumnezeu pe care Îl deduc ei, creat de ei, chiar un Dumnezeu al lor, deşi absolut, inaccesibil dacă nu chiar inexistent. Fără revelaţia lui Dumnezeu în Iisus Hristos şi fără angajarea în toate consecinţele concrete ale acestei Revelaţii, cărturarii rămân aproape pe „dinafară de Împărăţie”.
- Toţi care nu cred şi nu urmează lui Dumnezeu sunt morţi înaintea lui Dumnezeu. La aceştia s-a referit Iisus când descurca pe al doilea spre rostul său: „lasă morţii să-şi îngroape morţii lor”. Ar fi surprinzător răspunsul vreunuia: „Doamne, lasă-mă să-mi îngrop necredinţa mea!”
- Când ţi-a găsit Dumnezeu vreo treabă pentru Împărăţia Sa între oameni, ai isprăvit toate obligaţiile lumii.
- A fi ucenicul lui Iisus nu însemnează a te opri la mijlocul uceniciei. A fi ucenicul lui Iisus însemnează o prevedere, un război şi a-ţi zidi o cetate. A nu-ţi face socoteala aceasta însemnează a te face de râs. Iar a nu te face de râs însemnează a-L urma pe Iisus în toată calea vieţii Sale pământeşti, chiar dacă ultimul pas al căii îl vei avea de făcut răstignit pe o cruce. „Dumnezeu poartă paşii omului”, iar acestea sunt marile hotărâri spre El.
- Vecinul tău bate crâşmele, verişoara ta a fugit necununată, feciorul tău fuge de biserică, copiii tăi umblă la joc seara şi scuipă după preot. N-ai pe nimeni de adus la Iisus? Poate ai de gând să te aduci pe tine.
- O întâlnire cu Iisus înseamnă o misiune, înseamnă chemare la apostolie şi la toate riscurile trăirii de Dumnezeu între irozii neamurilor, pe care, de asemenea, trebuie să-i iubeşti. Nu cumva sunteţi şi voi căutând pe Iisus?
(din: Parintele Arsenie Boca, mare indrumator de suflete din sec. XX – O sinteza a gandirii Parintelui Arsenie in 800 de capete Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2002) 
Cuvântare la molitvă„E ultimul cuvânt pe care vi-l spun. Nu te simţi mai aproape de Dumnezeu şi de oameni ca de pe Cruce (dupa ce ai trecut prin calvarul „crucii”). Dar nouă nu ne-a fost rînduită, pentru că nu suntem vrednici. Am vrut să ţin „ieri” acest cuvânt, dar am vrut să aleg oamenii care vin pentru mîntuirea sufletului, pentru ca să nu-l spun în vânt. Eu nu va dau neapărat canoane, mătănii, rugăciuni şi post, ci vă îndemn să vă schimbaţi purtările şi să-I mulţumiţi lui Dumnezeu pentru crucea pe care v-a dat-o, că Sfânta Biserică, Sfânta Împărtăşanie le ştiţi- dar faptul acesta l-am găsit de cuviinţă să vi-l spun mai mult. Vreau să schimb lacrimile voastre în bucurie, că mulţumind lui Dumnezeu de toate durerile şi schimbându-vă purtările vă veţi bucura. O veţi face? (…)
Cei care au dureri şi suferinţe sunt cei distinşi, pe care i-a ales Dumnezeu pentru Împărăţia lui cea veşnică, căci veşnic e orice om – dar care veşnicie? Dometie, un călugăr tânăr de la Muntele Athos, era foarte vesel, tot timpul cânta. Într-o zi l-am găsit în chilie plîngînd şi l-am întrebat, de ce plânge. Mi-a răspuns că l-a părăsit Dumnezeu. Eu l-am întrebat, cum? Şi a zis: – Nu mai am niciun necaz, „sunt scutit de supărări”. Care dintre voi aţi plînge, pentru faptul că v-a părăsit Dumnezeu, în cazul că v-a luat crucea? Căci nu v-a bătut nimeni piroane în mâini şi nici cunună de spini nu v-a pus pe cap. Sfântul Apostol Pavel zice aşa: „Roagă-te neîncetat, munceşte neîncetat şi mulţumeşte lui Dumnezeu neîncetat pentru toate bucuriile şi durerile pe care ţi le-a dăruit” (I Tesaloniceni 5, 16-18). Viaţa aceasta nu este pentru a strânge averi, sau numai pentru a te îmbrăca, căci nu aceştia sunt oamenii fericiţi, ci aceia care au o cruce de purtat. Mă doare faptul că sunt unii care se supără pentru suferinţele pe care le au din cauza bolilor, pentru că nu sunt înţeleşi în familie, dar puţini sunt aceia care vin pentru mântuirea sufletului. Amin” (Părintele Arsenie Boca – “Ucigaşa cetate”) *** „Conducerii de astăzi nu-i trebuie mănăstiri. Ei au lăsat câteva mănăstiri istorice şi atât. Ei vor ajunge să cuprindă întreg pământul şi vor conduce lumea. Până atunci va fi bine de noi. Atunci se va vedea care este creştin adevărat, că va răbda toate. Care nu, va cădea în valul lumii“. (Parintele Arsenie intr-o marturie din dosarele securitatii, relatata in: Dr. George Enache – 20 de ani de la trecerea la cele veşnice a părintelui Arsenie Boca, in “Ziarul Lumina“, sambata, 28 noiembrie 2009) 
Cititi si: - PARINTELE ARSENIE BOCA – 20 de ani de la adormirea intru Domnul – ICONOMII TAINELOR (1)
- PARINTELE ARSENIE BOCA – ICONOMII TAINELOR (2)
- Parintele Arsenie Boca: “Numai atat bine putem face, cata suferinta putem ridica de pe el”
- Parintele Arsenie si rugaciunea pentru pace
- Parintele Arsenie Boca – BOTEZUL LACRIMILOR si LITURGHIA CEREASCA DE LA SAMBATA (documentare radiofonice)
2 Comentarii »
|

“Cuvantul lui Dumnezeu este cultura duhului. M-amintesc cand am venit in Romania dupa multi ani, cineva mi-a vorbit de Parintele Paisie Olaru si mi-a spus ca i-a cerut inainte de moarte un cuvant pentru tineretul roman. Si asa cum am auzit eu si cum retin, cuvantul ar fi fost cam acesta: “sa pazeasca cuvantul lui Dumnezeu” Am auzit doua-trei cuvinte frumoase despre Parintele Paisie Olaru, dar cand am auzit cuvantul lui, nu stiu de ce l-am indragit foarte mult in inima mea. Si m-am gandit ca asta este poate un cuvant mai mare decat ne dam seama: “Sa pazeasca cuvantul lui Dumnezeu”. Incepem a pazi cuvantul lui Dumnezeu, a-l cultiva la nivelul la care ne gasim. Etic il intelegem? Pai etic incercam sa-l pazim, dar as vrea sa atrag atentia la asta: Nu acolo sa ramana mintea noastra, nu acolo sa caute, sa nu formalizam – viata sa cautam. Exista o cercetare duhovniceasca pe care trebuie s-o faca omul. Exista un “de ce”, o intrebare pe care trebuie s-o puna omul. Trebuie sa intelegem sensul si esenta lucrurilor. Nu este numai paza unui “Fa asta, nu te gandi de ce, doar sa fie asa, ca asa-i bine!” Dumnezeu nu a spus lui Adam “Sa nu mananci din pomul acela, ca asta-i rau!” A explicat lui Adam: “Sa nu mananci din pomul acela, ca in ziua in care vei manca, vei muri”. Si vedem ca de o anume moarte a si murit, desi trupul mai avea sa-si traiasca un termen pana la moarte, dar in duh a murit, s-a despartit de Dumnezeu, s-a invrajbit cu Dumnezeu. In loc sa se bucure de venirea lui Dumnezeu, s-a infricosat, s-a rusinat si s-a ascuns. Notiunile astea de frica, de rusine, de ascundere sunt foarte mari.
Asadar, sa pazeasca cuvantul lui Dumnezeu. Noi incepem prin a pazi cuvantul asa cum ne taie capul. Dar as vrea sa indemn pe fratii si pe surorile mele sa inteleaga, sa nazuiasca, sa caute in rugaciune mai departe decat ce ne taie capul astazi. Ca nu este numai o pazire a unui cuvant – etica; cuvantul nu este o porunca morala, desi are si efectul asta, dar e numai un efect, si efect secundar. Este Cuvant de Viata. Pazind cuvantul lui Dumnezeu, dam posibilitatea acestui cuvant sa salasluiasca in noi si sa petreaca in noi. Si descoperim ca acesta este cuvantul care pe noi ne pazeste. Pana la urma cine pazeste pe cine? Omul pazeste cuvantul lui Dumnezeu? Mai adevarat, cuvantul pe care-l pazesc, pe mine ma pazeste. Si nu numai ma pazeste, ci ma duce mai departe. Cat de departe? Spune Scriptura ca trupul si sangele nu pot mosteni Imparatia Cerurilor, Imparatia Cerurilor nu este in trup si sange, in mancari si in infranari: este Imparatia Duhului. Scris este – tot de Apostolul Pavel, caruia i s-au dezvaluit taine adanci – caci: “Ochi n-au vazut si urechi n-au auzit, si nu s-a suit la inima omului ce a pregatit Dumnezeu celor care-L iubesc pe El”. Daca ochi n-au vazut si urechi n-au auzit, daca n-a intrat in inima omului, cum putem noi sa mergem catre acestea pe care nu le vedem si nu le auzim? Sunt asa departe de noi, ca nimica omenesc nu le poate intelege. Cultura Cuvantului tocmai catre acest nevazut, neauzit, neinchipuit de om conduce. Cuvantul lui Dumnezeu vine din imparatia Cerurilor, si nu numai ca ne pazeste, dar ne si duce in imparatia Cerurilor.
Ce este Imparatia Cerurilor? Ce este imparatia Cerurilor? Mantuitorul zice: “Sa nu cautati la dreapta si la stanga. Imparatia este in voi”. Imparatia este in om, si cuvantul lui Dumnezeu cauta sa salasluiasca in om. Omul este la inceput ca un animal, fara nimica peiorativ; adica traind in viata materiei, in viata animalica, dar spre deosebire de alte animale care vietuiesc ca noi pe pamant, care se nasc ca noi pe pamant, care cresc ca noi si aparent mor ca noi (adica noi ca ele), spre deosebire de aceste animale vedem in nazuinta aceasta a omului, in poftele acestea, de neimplinit prin nimica material in om, vedem cautarea aceasta, care tradeaza chipul dumnezeiesc in om. Omul niciodata nu se va putea satisface pe pamantul acesta, nici cu cele mai mari placeri, nici cu cele mai groaznice pacate, nici cu cele mai mari infaptuiri ale istoriei, ci poate sa moara deznadajduit, chiar fiind implinit in toate; fiindca alta nazuieste omul, dar nu poate atinge. Trup si sange nu pot mosteni lucrurile acestea, pe care trupul si sangele nu le pot vedea, nu le pot auzi, nu le pot percepe, nu le pot intui, decat un firicel vag. Dar cultivand in noi acest cuvant, insusi cuvantul lui Dumnezeu, Cuvantul descopera ceea ce este El. Revin la ceea ce numim poruncile lui Hristos, ce spuneam la inceput, ca nu sunt ca cele a ale Vechiului Legamant, desi am aratat ca si Vechiul Legamant indica ceva mai departe decat doar o lege, un Rai. Cuvantul lui Hristos este trecerea de la disciplina la viata. Spune Evanghelia Sfantului Ioan: “Legea prin Moisi s-a dat, dar harul si adevarul prin Iisus Hristos au venit”. (din: Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului, Editura Reintregirea, Alba Iulia, 2002, extras din: Parintele Rafail Noica – Conferinta despre “Cuvantul lui Dumnezeu – Cultura Duhului” – Alba Iulia, Postul Mare, 1994) 
Legaturi: - Poruncile lui Dumnezeu – cum sa le intelegem, ce sa facem ca sa mostenim viata de veci?
- Ce poate sa insemne “PORUNCA” la Dumnezeul-Iubire? Vrem sa fim oamenii cei mai… ce din cimitir?
- PARINTELE RAFAIL: Care este sensul adevarat al pocaintei si ce ne va salva de valurile urgiei care va urma?
- Parintele Rafail Noica: BOGATIA SI SUFICIENTA – DUSMANII POCAINTEI
1 Comentariu »
|
Cum poate sta Domnul în Sfânta Împărtăşanie? 
Nu înţelegi în ce chip poate sta Domnul în Sfânta Împărtăşanie. Este o taină, după cum tot taină este în ce chip ţi s-a pus în Tine duh nemuritor, dătător de viaţă, spre podoaba şi puterea trupului tău. Domnul este fiinţă simplă, adică necompusă, cu totul deosebită de materie, tot atât de simplă, ca şi gândul sau ca o mişcare de-o clipă a inimii sau a sufletului nostru. Taină este şi chipul în care Domnul vine şi ţi se aşază în inimă întreg, nu prin mijlocirea unei materii, numai prin simplul gând, îndreptat către El, prin credinţă vie în El, prin ascultare faţă de cuvântul lui Dumnezeu. Simplitatea Sa absolută îl face să se afle, în mod necesar pretutindeni. “Pretutindenea este şi pe toate le împlineşte” (Rugăciunea “Împărate Ceresc”). “Au nu Eu umplu cerul şi pământul (Ieremia 23,24). El este nedespărţit, dar se împarte pe Sine tuturor, se dă tuturor pe Sine, cu adevărat, prin diferite daruri. Unic şi nedespărţit fiind, El creează mereu, la nesfârşit, mulţime de făpturi de tot felul, fiind “implicat” în orice făpturi, de la cele mai mari pâna la cele din urmă, pâna la cei mai minusculi infuzori. (Autorul)
|
De ce mi-e dragă România?
Mi-e dragă România pentru că e o ţară superbă, are peisaje extraordinare, are munţi, dealuri, câmpii, are Marea Neagră şi delta ei. Mi-e dragă pentru că e o ţară ortodoxă şi găsesc o biserică oriunde m-aş duce. Mi-e dragă pentru mănăstirile ei, pentru tradiţile ei, pentru colindele ei. Mi-e dragă România pentru că nu ştiu un loc mai frumos în care să petrec Crăciunul şi Învierea Domnului. Îmi sunt dragi românii pentru dragostea lor şi pentru ospitalitatea lor. Mi-e dragă România pentru satele şi ţăranii ei. România e acasă! Ţie de ce ţie dragă România ? CE-TI DORESC EU TIE, DULCE ROMANIE (MIhai Eminescu) Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie Ţara mea de glorii, ţara mea de dor? Braţele nervoase, arma de tărie, La trecutu-ţi mare, mare viitor! Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul, Dacă fiii-ţi mândri aste le nutresc; Căci rămâne stânca, deşi moare valul, Dulce Românie, asta ţi-o doresc. Vis de răzbunare negru ca mormântul Spada ta de sânge duşman fumegând, Şi deasupra idrei fluture cu vântul Visul tău de glorii falnic triumfând, Spună lumii large steaguri tricoloare, Spună ce-i poporul mare, românesc, Când s-aprinde sacru candida-i vâlvoare, Dulce Românie, asta ţi-o doresc. Îngerul iubirii, îngerul de pace, Pe altarul Vestei tainic surâzând, Ce pe Marte-n glorii să orbească-l face, Când cu lampa-i zboară lumea luminând, El pe sânu-ţi vergin încă să coboare, Guste fericirea raiului ceresc, Tu îl strânge-n braţe, tu îi fă altare, Dulce Românie, asta ţi-o doresc. Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie, Tânără mireasă, mamă cu amor! Fiii tăi trăiască numai în frăţie Ca a nopţii stele, ca a zilei zori, Viaţa în vecie, glorii, bucurie, Arme cu tărie, suflet românesc, Vis de vitejie, fală şi mândrie, Dulce Românie, asta ţi-o doresc! (Mihai Eminescu)
|
1 Decembrie – Ziua naţională a României şi a românilor de pretutindeni 
Bucura-te Romanie! ,,Copii ai multumirii Popor de biruinta, Cat datorati voi mare Azi Domnului nu stiti. Cu multa multumire Si cer recunostinta Caci de lucrarea Lui Ati fost invredniciti. Bucura-te,Romanie! Iubita esti de Domnul. De-ti pastrezi credinta vie, El iti va salva poporul de la rau.(…)” (Ierodiacon Visarion) 1 Decembrie. Aceasta zi ne aminteste de proclamarea Marii Uniri Nationale din anul 1918. Putini dam importanta acestei zile. Bun, vom spune ca toti ceilalti: este ziua Romaniei, si atat. Nu este o zi foarte importanta, nu suntem obligati sa participam la slujbele de Te Deum care se savarsesc in aceasta zi. Insa stau si ma gandesc, suntem romani, traim intr-o tara atat de minunata, bogata in manastiri si locuri extraordinare. Macar pentru aceasta ar trebuii sa ne salte sufletul de bucurie. Daca dam putin istoria la o parte, ne amintim de Sfintii Facatori de Minuni care au trait aici: Sfanta Mucenita Filofteia de la Curtea de Arges, Sf. Apostol Andrei cel Intai chemat – ocrotitorul Romaniei pe care l-am sarbatorit chiar ieri, Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi, Sfantul Ioan de la Prislop si lista poate continua. Cum spunea Ierodiaconul Visarion:,,suntem un popor de biruinta”. Ar trebui sa ne veselim de locul natal, de tara pe care o avem, sa ne bucuram si sa-I multumim Domnului pentru aceasta. Ca tineri, nu ar trebui sa gasim in ziua aceasta numai distractia si bucuria in diverse localuri, cluburi,terase sau discoteci. Am putea sa ne unim la rugaciune, si sa-i multumim Lui pentru binecuvantarea poporului roman! Dar…ce tanar mai are aceasta preocupare acum? Cine mai are timp sa se gandeasca la o tara ocrotita de Domnul?! Nu mai vorbim de timp pentru multumire. Acum suntem mult mai ocupati, patinuarul ,,nu se deschide” daca nu suntem si noi prezenti acolo. Dar inima ta in fata cui se deschide? In fata lucrurilor lumesti sau a celor divine, a celor Dumnezeiesti? Oare chiar il lasam pe Domnul sa intre in camara din interiorul nostru? Ii multumim Lui pentru tot si pentru toate; ne bucuram cu adevarat de ceea ce El ne da? Cat de mult apreciem acest popor? ,,Poporul roman e altfel de cum l-a socotit generatia trecuta, crescuta in mediul laicismului francez. Si daca insisi scriitorii care l-au iubit n-au stiut sa vada dincolo de elementul pitoresc adancurile lui spirituale, el singur ni le descopera cand glasul istoriei ii deschide inima. Nu cunoastem bine sufletul poporului nostru. L-am privit de la distanta, prin geamul colorat al unor ideologii straine. Si daca nu l-am dispretuit de-a dreptul, l-am sub-pretuit totdeauna. Romanul n-are orgoliul romanismului si inclina sa se injoseasca in fata strainului pe sine si pe consangeni, in credinta ca-i aduce un omagiu celuilalt.(…) Nu ma pot opri sa reproduc, ca incheiere, si aceste randuri ale unui sublocotenent apostol: “Ii invat pe cei tineri “Tatal nostru”. Ma privesc cu ochii inecati in lacrimi. Ei, sufletul rus, sufletul rus! Eu cred in reintoarcerea lui”. E rareori in istorie ca o armata biruitoare sa-si asume cu asemenea constiinta o misiune apostolica. Acesta este sufletul romanesc cel adevarat...........slava domnului.....amin Si pe temelia lui trebuie recladit Statul si cultura nationala.”(fragment ,,Sufletul Romanesc”-Manastirea Putna – Cuvinte catre Tineri)
|
1 Decembrie - Ziua Nationala a RomanieiPe 30 noiembrie, credinciosii de pretutindeni ai Sfintei noastre Biserici au sarbatorit pe Sfantul Apostol Andrei, cel care a semanat cuvantul Evangheliei lui Hristos pe pamantul tarii noastre, iar astazi, 1 decembrie, ne regasim adunati pentru a sarbatori Ziua Nationala a Romaniei la Alba Iulia, unde s-a infaptuit, in 1918, unirea tuturor romanilor intr-un stat national unitar. Am multumit aici lui Dumnezeu prin slujba de Te Deum, pentru ca acum 90 de ani, la 1 Decembrie 1918, peste o suta de mii de romani participanti la Marea Adunare Nationala de la Alba Iulia au proclamat solemn unirea Transilvaniei cu Romania, inscriind un nou moment de seama in istoria poporului roman, care s-a adaugat revenirii la patria-mama, la 27 martie 1918, a Basarabiei si, la 28 noiembrie, acelasi an, a Bucovinei, si ele aflate pana atunci sub stapaniri straine, incununand astfel lungul sir de lupte si sacrificii umane si materiale ale poporului roman pentru infaptuirea idealului unitatii nationale. Ideea de unitate nationala a cunoscut in afirmarea ei istorica momente de referinta, ca cel din anul 1600, cand in cetatea Alba Iulia patrundea dorinta unitatii statale romanesti, odata cu Mihai Viteazul, care a exprimat pentru intaia data vointa romanilor de a trai uniti intr-o tara libera si independenta. A fost o clipa scurta a istoriei, o strafulgerare, dar aceasta a incarcat sufletul romanilor de o speranta fara seaman, cu valoare de simbol. De atunci, tot ce s-a derulat in istoria noastra a purtat pecetea acestei dorinte - refacerea unitatii de stat pe pamantul vechii Dacii, dupa exemplul lui Mihai Viteazul. Marea Unire a fost si visul lui Horea „rex Daciae“, a fost navalnica revarsare de energii a lui Tudor Vladimirescu, a fost viziunea lui Avram Iancu, „craiul muntilor“, si a generatiei pasoptiste, cea care a pus bazele statului roman modern, prin unirea Munteniei si Moldovei, in 1859, urmata de proclamarea independentei tarii, obtinuta prin victoria armatei romane in Razboiul din 1877-1878. In adancul inimii fiecarui roman - scria Nicolae Balcescu - era intiparita credinta ca „mantuirea de orice dominatie straina“ nu se putea realiza decat „prin unitatea nationala“. Desi organizati in state separate din punct de vedere politic, amenintati mereu de expansiunea vecinilor mai puternici, care au rapit parti din teritoriul stramosesc - Transilvania, Banat, Bucovina, Basarabia, Dobrogea - anexate de cele trei mari imperii: habsburgic (din 1867, austro-ungar) tarist si otoman, romanii si-au pastrat totusi constiinta ca apartin aceluiasi popor, ca au aceeasi geneza si acelasi destin comun. Aceasta constiinta a unitatii de neam a romanilor a fost consolidata de permanentele si multiplele legaturi politice, militare, economice, culturale si spirituale intre Tarile Romane de-a lungul zbuciumatei noastre istorii, factori esentiali in pregatirea unirii lor intr-un singur stat. La pastrarea constiintei unitatii spirituale a neamului, Biserica Ortodoxa Romana a avut o contributie majora. Ea a cultivat in sufletele credinciosilor romani constiinta treaza ca ei au aceeasi obarsie, ca neam, aceeasi credinta si aceeasi limba care-i uneste. Mitropoliile Tarii Romanesti si Moldovei erau in stranse legaturi cu Mitropolia Transilvaniei, circulatia ierarhilor, preotilor, calugarilor si a credinciosilor, raspandirea cartilor bisericesti si ajutorarea frateasca fiind practicate de o parte si de alta a Carpatilor chiar si in timpuri grele. Inca de la inceputul secolului al XV-lea, mitropolitii Tarii Romanesti aveau si calitatea de „exarhi ai plaiurilor“ pentru teritoriile intracarpatice, aflate pe atunci sub stapanire straina. In aceasta calitate, ei hirotoneau - la Arges, Targoviste sau Bucuresti - pe mitropolitii Transilvaniei, cu sediul la Feleac, Geoagiu sau Alba Iulia. Episcopii de Vad depindeau canonic de Mitropolia Moldovei, multi dintre carmuitorii ei fiind moldoveni, hirotoniti la Suceava ori la Iasi. Tot in Moldova au fost hirotoniti unii dintre episcopii Maramuresului. La randul lor, cativa ierarhi de dincolo de Carpati au fost transilvaneni, ca episcopii Pahomie de la Roman si Mihail de la Buzau, mitropolitul Iacob Stamati de la Iasi, toti in secolul al XVIII-lea, episcopii Filotei si Dionisie Romano de la Buzau, in secolul al XIX-lea. Constiinta unitatii a fost intarita si prin traducerea si tiparirea cartilor bisericesti in limba romana pentru „intreaga semintie romaneasca“, punandu-se astfel bazele limbii romane literare, care a consolidat constiinta unitatii de neam a tuturor romanilor. Biserica a daruit carti de slujba si de invatatura in limba poporului, inteleasa de toti, care au circulat in toate provinciile romanesti, afirmand, inscriind si consfintind in predosloviile lor unitatea bisericeasca si nationala a tuturor romanilor. Diaconul Coresi, plecat la jumatatea secolului al XVI-lea de la Targoviste la Brasov, a imbracat aici in haina tiparului romanesc, printr-o activitate fecunda de peste doua decenii, cele dintai carti bisericesti. El are marele merit de a fi introdus limba romana in Biserica. Lui ii datoram primul Liturghier tiparit in intregime in romaneste (1570). Iar Cazania mitropolitului Varlaam al Moldovei, din 1643, intitulata sugestiv „Carte romaneasca de invatatura“, care s-a raspandit in sute de exemplare numai in Transilvania, intareste si mai mult constiinta unitatii de neam a romanilor despartiti fara voia lor in provincii separate politic. Nu se poate trece cu vederea tiparirea Noului Testament de la Balgrad (Alba Iulia), in 1648, in predoslovia caruia mitropolitul Simion Stefan a exprimat ideea unitatii nationale si necesitatea stabilirii unei limbi literare pe care sa o inteleaga toti romanii. De asemenea, mitropolitul Dosoftei scria in predoslovia Liturghierului (sau) din 1683 ca l-a tradus in romaneste ca „sa-nteleaga toti“, declarand ca savarsirea sfintelor slujbe in limba inteleasa de popor este in duhul traditiei Sfintelor Scripturi si al Bisericii Ortodoxe. Liturghia savarsita pe tot teritoriul romanesc in limba romana a devenit, astfel, un factor de unificare nationala, de dezvoltare a constiintei si culturii romanesti. Pe de alta parte, si Scoala Ardeleana si Biserica Greco-Catolica au contribuit si ele la cultivarea constiintei unitatii de neam si limba, ca baza a realizarii unitatii statale. Marea Unire din 1918 a fost si ramane pagina cea mai stralucita a istoriei romanesti. Maretia ei consta in faptul ca desavarsirea unitatii nationale nu a fost opera nici unui om politic, a nici unui guvern, a nici unui partid; ea este fapta istorica a intregii natiuni romane, realizata intr-un elan izvorat cu putere din adancul constiintei unitatii neamului. Realizarea unitatii nationale a romanilor intr-un singur stat, la sfarsitul primei conflagratii mondiale, trebuie inteleasa ca o aspiratie legitima si o urmare fireasca a evolutiei constiintei de neam si a statului national. Sacrificiile ostasilor romani pentru eliberarea provinciilor asuprite si pentru intregirea tarii sunt tot expresia constiintei unitatii de neam, de credinta si de limba, idealul Unirii afirmandu-se intens prin eforturi, jertfe si eroism pe campurile de lupta din Transilvania si Dobrogea, de pe Valea Jiului si de pe Arges, ca si pe cele de la Marasti, Marasesti si Oituz. Sacrificiile natiunii romane in campania anilor 1916 si 1917 au fost rasplatite de izbanda idealului national, in conditiile prabusirii autocratiei tariste si a destramarii monarhiei austro-ungare, precum si in contextul afirmarii dreptului popoarelor la autodeterminare pe baza principiului nationalitatilor. Infaptuirea statului national a permis natiunii romane sa-si puna in valoare energiile si capacitatile sale creatoare in slujba progresului economic, a dezvoltarii stiintei, invatamantului si a culturii. Evoluand in cadrul regimului de democratie parlamentara, Romania s-a inscris in anii interbelici pe traiectoria unei vieti moderne, aducandu-si pe plan international o contributie substantiala la opera de pace si securitate. Faurirea statului national roman la 1 Decembrie 1918 a fost benefica si pe plan spiritual, atragand dupa sine organizarea unitara a structurilor bisericesti din toate provinciile romanesti, sub conducerea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane. In acelasi timp, ea a creat si premisele ridicarii Bisericii Ortodoxe Romane, autocefale din anul 1885, la rangul de Patriarhie, in anul 1925. Evocand astazi, din perspectiva celor noua decenii, Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, omagiul si recunostinta noastra se indreapta catre poporul intreg, cum spunea Nicolae Iorga, „de oriunde (pretutindeni) si din toate veacurile, martir si erou“. Sa cinstim pe toti fauritorii statului national unitar roman! Sa cinstim poporul roman - adevaratul fauritor al acestui stralucit act istoric! Sa nu uitam niciodata jertfelnicia si intelepciunea celor ce au luptat si au lucrat pentru unitatea nationala, rege si regina, oameni politici, ierarhi, cler si popor. Fie ca soarele spiritual al dreptatii si al demnitatii nationale care a stralucit la Alba Iulia sa lumineze si sa incalzeasca vesnic cu razele lui pe totii fiii neamului nostru romanesc si ai Bisericii strabune! Preasfanta Treime, ocrotitoarea marilor catedrale transilvane, simboluri ale dorintei de unitate nationala, Alba Iulia, Sibiu si Blaj, sa ne ajute sa lucram permanent pentru unitate nationala, pentru convietuire pasnica si cooperare demna cu toate popoarele lumii. Cuvantul Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, adresat cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, la Alba Iulia, 1 decembrie 2008
|
- Cititi si: Poruncile lui Dumnezeu – cum sa le intelegem, ce sa facem ca sa mostenim viata de veci?
“Noi intelegem porunca de pe linia armatei si institutiilor lumii noastre. E o intelegere cam cazona. M-am straduit, m-am nevoit multa vreme in viata sa inteleg ce inseamna porunca din partea unui Dumnezeu care este iubitor de oameni, un Dumnezeu care pentru dragostea Lui de om pe Sine se jertfeste pentru ca Adam sa traiasca, Adam fiind noi toti si fiecare in parte, personal. Si atuncea cum un Dumnezeu asa poate porunci? Eu n-am crezut ca un asa Dumnezeu poate porunci – ceea ce eu intelegeam prin porunca. Si am inteles doua lucruri din partea culturii filocalice. Numesc Parintii porunca cuvantul Lui Dumnezeu fiindca este un cuvant de ultima autoritate. Nu un dumnezeu pagan ne vorbeste; zice psalmul [95,5, in traducerea originala] ca “toti dumnezeii neamurilor draci sunt”, ci Dumnezeul Cel Singur care a facut cerul si pamantul. Si autoritate dincolo de ce ni s-a spus de [catre] Dumnezeul nostru nu exista. Pentru noi asta inseamna porunca. Un alt lucru prin care am descoperit ceva din ceea ce intelegem noi prin porunca, iata, este o zicala englezeasca. Am auzit-o de mai multe ori prin Anglia si, desi [este] din mentalitatea englezilor, si nu de la Parintii pustiei, este o zicala vrednica de Filocalie si, in sensul asta, filocalica. Erau doi prieteni care trebuiau sa faca nu stiu ce treaba. Si unul ii zice celuilalat: „Poti sa ma ajuti cu ceva?”. Raspunsul celuilalt, pe care l-am auzit de mai multe ori, a fost asta: “Cea mai mica dorire a ta pentru mine este porunca!”. Din partea noastra, a oamenilor, asta e atitudinea adamica prin care intampinam cuvantul Lui Dumnezeu. Da-ne, Doamne sa intelegem lucrul asta, ca cea mai mica dorire a Dumnezeului nostru - in dragostea cu care o da si in dragostea cu care suntem datori sa primim aceasta iubire – pentru noi este porunca. Daca poruncile in Vechiul Testament se dau prin „sa faci” si „sa nu faci”, iata ca Hristos ne vorbeste altfel; zice: „Fericiti cei care…”. Si ne da cele noua Fericiri. Asta porunca? Da! De la Dumnezeu asta-i porunca fiindca este cuvantul de ultima autoritate. Sau zice: „Ati auzit de la cei din vechime ca s-a zis… asa si pe dincolo, insa Eu zic voua…”. Si arata o noua dimensiune a ceva ce putea sa para o porunca doar moralizanta. Si acest „dar Eu zic voua…” nu suna a porunca. Nu asa ne porunceste sergentul in armata. Dar pentru noi este porunca daca Il iubim pe Dumnezeu. Daca nu, o lepadam. Si Dumnezeu se lasa lepadat…”. “(…) Tot restul [in afara culturii Duhului, a Bisericii, adica tot ceea ce ramane in vesnicie] se termina cu mormantul. Iata, am pomenit si alteori de un zidar cu care am lucrat mai multi ani in Anglia, la manastire. Om foarte simplu, dar un suflet deosebit. Care intr-o zi ne povestea ca un ucenic de-al lui, un lucrator, un tanar care face ce-i zicea el. Dar era un tanar, un baiat care, ca tinerii din generatia lui cauta sa ajunga mai sus, sa catige mai multi bani. [Si ii zice] zidarului asta smerit, vazandu-l un om foarte istet, foarte… “neadormit”, si zice: „Mai, Bob, tu ai putea sa faci mult mai mult bani, [altfel] decat fiind zidar!”. Si reactia zidarului: „Si ca ce chilipir? Eu nu vreau sa fiu omul cel mai bogat din cimitir!” . Si zic ca orice alta cultura se termina cu cimitirul. Vrei sa fii omul cel mai cult din cimitir, cel mai faimos din cimitir, cel mai bogat, cel mai…. ce din cimitir? Sa ai statuia cea mai impresionanta din cimitir?” (extrase din: Conferinta parintelui Rafail Noica de la Bucuresti, 19 nov. 2002: “Pentru ce ne pregateste Filocalia?“ (AUDIO); si integral video aici) Din aceeasi conferinta: - P. Rafail Noica: “Nu ne dam seama cat traim in inchipuire”
- “Cum să mă rog? Nu ştiu cum să mă rog…” – ne raspunde Parintele Rafail Noica
- Ţine-ţi mintea în iad şi nu deznădăjdui!

Nu exista comentarii »
|
Moaştele şi crucea Sfântului Andrei de la Patras
|
Acum câţiva ani de sărbătoarea Sfântului Andrei Mi-aduc aminte ca acum vreo 6-7 ani ma aflam seara la vecernia Sfântului Apostol Andrei la catedrala din Galaţi. Pe atunci, se făcea de către tinerii de la ASCOR, un marş al luminii cu icoane de la Catedrala din Galaţi la Seminarul Teologic. După ce am participat la acest marş, obosit, pentru ca ora era cam târzie, m-am dus la vecernie. Luminile erau stinse, doar câteva lumânări pâlpâiau, corul de la strana cânta dumnezeieşte, catedrala era plină… era o atmosferă duhovnicească foarte intimă.
Deodată stând şi ascultând cu bucurie minunatele cântări ale vecerniei m-a cuprins o stare de linişte şi am început să plâng. Şi plângeam… Plângeam şi înţelegeam că Dumnezeu mă cercetează cu harul Său. Nu mai trăisem niciodată aşa ceva, cu toată fiinţa mea simţeam că numai Hristos Domnul îmi poate da o asemenea linişte. Plângeam şi mă rugam! Pentru mama, pentru tata, pentru sotia mea Iulia, pentru prietenii mei… Lacrimile curgeau şiroaie, haina cu care eram îmbrăcat se udase destul de mult. Era aşa de bine, vroiam să nu se mai termine. Mare bucurie! Mă rugam şi Sfântului Andrei şi mă gândeam în acele clipe de ce mi-a dat mie Dumnezeu aşa ceva. Poate pentru că am purtat icoana Sfântului Andrei pe piept pe tot drumul marşului? Nu ştiu. Dar atunci, în acea perioadă eram la început, era vremea când mă apropiam de Dumnezeu, erau primii paşi în ale credinţei, atunci învăţam cine este Dumnezeu şi ce-mi poate oferi El mie. Într-un sfârşit, după minute în şir în care am plâns necontrolabil şi în care m-am simţit extraordinar, lacrimile au încetat, iar în sufletul meu a rămas o stare de pace profundă, pe care n-o poţi “alunga” uşor. În tot timpul acestei experienţe îmi simţeam inima despovărată, uşurată, scapată de orice grijă şi fiecare lacrimă parcă curăţa toată murdăria păcatelor. Lacrimile mi-aduceau aminte şi de toate păcatele mele ajutându-mă să-mi cer iertare pentru tot ce am făcut. Aşa a început o frumoasă relaţie între mine şi Dumnezeu. De atunci au trecut ani mulţi. Cei mai frumoşi ani ai mei au fost cei cu Dumnezeu. Cele mai mari realizări ale mele pe plan personal şi profesional au fost în aceşti ani în care i-am cerut Lui totul. Nu m-a dezămăgit niciodată. Pentru mine Sfântul Andrei e ocrotitorul tinerilor, pentru că aşa l-am perceput eu, el fiind ocrotitor al Asociaţiei Studenţilor Creştini Ortodocşi din România, Filiala din Galaţi. Sfântul Andrei este ocrotitorul României şi românilor de pretutindeni. Primul apostol chemat de Mântuitorul Hristos la propovăduirea evangheliei ne-a învăţat şi pe noi să credem în Dumnezeu, ne-a arătat şi nouă celor de la nord de Dunăre că El e un singur Domn dar trei persoane: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Mulţumim Sfinte Andree că ai venit şi pe la noi, roagă-te în continuare pentru noi, pentru ţara noastră, pentru mântuirea noastră. Sfântul Apostol Andrei este naşul nostru al tuturor românilor.
|
|
|
De cate ori citesc din cartile pe care le-a scris Parintele Arsenie,prin care vorbeste insusi Harul Lui Dumnezeu, simt o durere in inima, ma simt ca o bucata de ,,gunoi” , dar se desteapta in mine si dorinta de a parasi pacatul…O Doamne Iisuse Hristoase fa lucratoare in mine cuvintele Parintelui!
Am mai spus-o, dar credem ca e bine sa o repetam. Daca zecile de mii de romani care au foarte mare evlavie la parintele Arsenie Boca (plus alte zeci de mii, probabil, care nu au fost la Prislop, dar il venereaza pe parinte) s-ar stradui sa si asculte, sa si implineasca cele invatate de parinte in ceea ce priveste parasirea pacatelor, lupta cu patimile, lepadarea lumii, hotararea de a-I urma lui Hristos cu adevarat, atunci tara aceasta a noastra chiar ar deveni o cetate Ninive pocaita de care Dumnezeu s-ar indura si, poate, i-ar cruta fiii de toate nenorocirile (”mania, primejdia si nevoia”) de care sunt(suntem) vrednici sau ar mai incurca o vreme planurile slugilor lui Antihrist care ii pregatesc terenul, dandu-ne inca putina vreme de intarire sufleteasca, sau, poate, cel putin, ne-ar face mai putin rusinoasa si urata pieirea, ne-ar face parte mai multora de “sfarsit crestinesc”.
Din pacate, insa, inchinarea si cinstirea noastra se dovedesc, in medie (nu vorbim de cazuri personale acum), mai degraba formale si superstitioase decat “in Duh si in Adevar”. Nu cautam sa ne schimbam vietile, ci asteptam numai sa faca Sfantul Ardealului o minune si pentru noi, cum am auzit ca a facut si altora. Nu ne intereseaza ca el insusi spunea ca singura minune adevarata este invierea sufletului nostru din moartea pacatului si ca el insusi asta dorea de la oameni, iar nu simple gesturi de fatada sau, cu atat mai putin, o ravna dupa semne si minuni, dupa lucruri extraordinare. Prea putini, si chiar dintre cei care il citesc si il citeaza pe parintele Arsenie (si nu numai pe el) iau in serios gravitatea mustrarilor sale si le aplica si in plan personal, prea putini se straduiesc sa renunte la iubirea lumii si la “puiul necurat” al iubirii de sine, sa lepede rusinea de “gura lumii”, sa nu mai umble dupa placeri, distractii si dupa uraciunea modei, sa nu se mai inchine trupului si imaginii de sine, sa caute curatia si sa fuga ca de moarte de curvie si de uciderea pruncilor, sa nu mai iubeasca ceea ce uraste Dumnezeu si sa nu mai urasca ceea ce iubeste El, dar si: sa inceapa sa ierte si sa nu se mai razbune, sa multumeasa mai mult lui Dumnezeu pentru toate, sa termine cu ambitiile si cu impaunarile desarte si toata goana nebuna dupa desertaciuni. Cuvintele tunatoare, profetice, de bisturiu sau de sabie ale parintelui Arsenie parca nu mai strapung impietrirea atat de mare a celor mai multe inimi. Si, din pacate, altii ca el nu se prea mai ridica astazi, ca sa ne trezeasca si sa ne zguduie, fiindca de asta am avea nevoie cel mai mult. Dar daca s-ar ridica, foarte probabil ca nu i-am asculta nici pe ei, ci doar le-am face acatiste si icoane din timpul vietii (la figurat vorbind), le-am cere sa se roage pentru noi si sa faca minuni si… cu asta ne-am simti impacati.
Daca ajungem sa ne dezintegram ca neam si sa ne indreptam tot mai mult spre a deveni numai o “populatie”, dupa cum “profetise” repetat Octavian Paler si dupa cum unii reiau acum este in primul rand pentru ca nu suntem si implinitori ai cuvintelor sfintilor sau parintilor pe care ii cinstim. Iar asta arata cat de consistenta ne este, de fapt, credinta si cat de sincera evlavia. Si chiar cand suntem sinceri, suntem, vai, atat de nestatornici si de superficiali, de labili. Si, sigur, atunci, ne ramane doar ceea ce este mai comod: sa ne laudam cu marii nostri “inaintasi” – sfinti, martiri, eroi, voievozi, parinti -, sa-i cinstim cu buzele, dar cu inimile si vietile sa continuam sa facem voia celui-viclean.
De aceea, din pacate, trebuie sa-i dam dreptate parintelui Justin, si azi, de 1 decembrie: “Este o vreme de pustiire a neamului”. Si nu altii sunt de vina pentru asta!