Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata

Postat 17:21 pe 15.12.2009

Icoana Nasterii Domnului

In „Ghidul de iconografie bizantina“ al lui Constantine Cavarnos, Nasterea lui Hristos, praznuita pe 25 decembrie, apare reprezentata in icoane astfel: „Un munte stancos, cu ierburi si tufisuri ici si colo, iar la mijloc, pestera. In pestera, o iesle in forma dreptunghiulara in care se afla Pruncul Hristos infasat, cu aureola in jurul capului. In apropierea Pruncului se afla un bou si un magar sau un cal, care privesc spre El si Il incalzesc cu respiratia lor. In fata ieslei, la intrarea in pestera, Maica Domnului se apleaca spre iesle. Expresia fetei e calma, blanda, meditativa, aratand ca a dat nastere Pruncului in chip suprafiresc, fara nici o durere.

Deasupra muntelui se afla bolta cerului in forma semicirculara, la fel ca in icoana Bunei Vestiri. Din bolta cerului coboara o raza de lumina dumnezeiasca, ce ajunge pana spre capul pruncului Hristos. Pe la mijlocul ei, raza formeaza o stea.

In partea de sus, in dreapta compozitiei, in afara pesterei, un inger vesteste Nasterea Mantuitorului unuia sau mai multor pastori. In apropierea pastorului se vad cateva oi. In partea opusa a compozitiei sunt mai multi ingeri, iar sub ei, trei magi, fie venind pe jos, fie calare, aducand daruri.

In partea de jos a icoanei, in planul frontal, apare dreptul Iosif, infatisat fie in coltul din stanga, fie in dreapta. Iosif priveste calm si meditativ, gandindu-se la minunile lui Dumnezeu pe care le vede si le aude acum.

In sfarsit, in coltul opus dreptului Iosif apar doua femei. Una dintre ele, mai in varsta, Salomeea, tine Pruncul dezbracat in poala, gata sa Il scalde in vasul cu apa aflat in fata ei. Cealalta femeie, mai tanara, sta in fata primei, langa vas, si toarna apa in el. Amandoua au manecile suflecate, pentru a se misca mai usor si pentru a nu se uda.“

Diferente de reprezentare

Aceasta descriere a lui Cavarnos pastreaza, in mare, traditia iconografica legata de aceasta scena, cu unele exceptii. Spre exemplu, scena imbaierii pruncului Iisus, care apare in scena, nu se regaseste la Dionisie din Furna in „Explicarea artei bizantine“ ori in „Erminia picturii bizantine“, aceasta in ciu-da faptului ca alti doi iconari pe care Dionisie i-a admirat, Manuil Panselinos si Teofan Cretanul, includ scena in reprezentarile lor.

De-a lungul timpului au aparut si unele inovatii in Apus. De exemplu, pestera a fost inlocuita cu o constructie facuta de mana omului, pruncul a fost infatisat dezbracat in loc sa fie infatisat in scutece; Iosif, in loc sa fie reprezentat asezat intr-unul din colturile planului frontal, apare langa iesle, fata in fata cu Maica Domnului, ingenunchind, ca si ea, langa prunc; magarul si boul sunt scosi din compozitie, la fel si scena imbaierii; sunt introduse multe elemente nesemnificative care distrag atentia, cum ar fi cai, camile, caini, multimi de oameni si asa mai departe. Uneori, scena Nasterii este atat de incarcata, incat pruncul dumnezeiesc de-abia mai poate fi zarit.
 
Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni