|
Postat 17:17 pe 4.10.2009
|
|
Credinta sincera ne duce inevitabil la frica de Dumnezeu. Credinta sincera ne ajuta sa ne punem serios problema vietii duhovnicesti. Solomon ne spune ca "frica de Dumnezeu este inceputul intelepciunii" (Pilde 1, 7). Sfantul Petru Damaschin este pragmatic si mentioneaza ca "din frica ne-am hotarat sa pazim poruncile si pentru aceasta am voit sa lucram virtutile trupesti, adica linistea, postul, priveghe-rea cu masura, psalmodia, rugaciunea, citirea si intrebarea celor ce au experienta despre tot gandul, cuvantul si lucrul, ca prin asemenea fapte sa ni se curateasca trupul de patimile atot-rusinoase, adica de lacomia pantecelui, de curvie si de avutie de prisos, indestulandu-ne cu cele de fata..."  Cristo - Mensagens e imagens!
Credinta sincera ne duce inevitabil la frica de Dumnezeu. Credinta sincera ne ajuta sa ne punem serios problema vietii duhovnicesti. Solomon ne spune ca "frica de Dumnezeu este inceputul intelepciunii" (Pilde 1, 7). Sfantul Petru Damaschin este pragmatic si mentioneaza ca "din frica ne-am hotarat sa pazim poruncile si pentru aceasta am voit sa lucram virtutile trupesti, adica linistea, postul, priveghe-rea cu masura, psalmodia, rugaciunea, citirea si intrebarea celor ce au experienta despre tot gandul, cuvantul si lucrul, ca prin asemenea fapte sa ni se curateasca trupul de patimile atot-rusinoase, adica de lacomia pantecelui, de curvie si de avutie de prisos, indestulandu-ne cu cele de fata..."  Cristo - Mensagens e imagens!
|
|
Postat 17:23 pe 4.10.2009
|
|
Sfantul Ioan Gura de Aur subliniaza cu tarie folosul pe care ni-l aduce frica de Dumnezeu. Ea pune frau pacatului si inmulteste virtutile. Ea il ajuta pe om sa ramana pe calea cea dreapta. "Unde stapaneste temerea, nu se afla invidie; unde stapaneste temerea, nu ne supara dragostea de bogatii; unde stapaneste temerea, pofta vinovata este inabusita, orice patima neinteleapta este alungata... Acolo unde stapaneste temerea, stapanesc, de asemenea, ravna milosteniei, rugaciunea fierbinte, lacrimile arzatoare si fara oprire, gemetele pline de parere de rau..."  Cristo - Mensagens e imagens!
Sfantul Ioan Gura de Aur subliniaza cu tarie folosul pe care ni-l aduce frica de Dumnezeu. Ea pune frau pacatului si inmulteste virtutile. Ea il ajuta pe om sa ramana pe calea cea dreapta. "Unde stapaneste temerea, nu se afla invidie; unde stapaneste temerea, nu ne supara dragostea de bogatii; unde stapaneste temerea, pofta vinovata este inabusita, orice patima neinteleapta este alungata... Acolo unde stapaneste temerea, stapanesc, de asemenea, ravna milosteniei, rugaciunea fierbinte, lacrimile arzatoare si fara oprire, gemetele pline de parere de rau..."  Cristo - Mensagens e imagens!
|
|
Postat 17:57 pe 4.10.2009
|
|
Daca atunci cand vorbeam de credinta spuneam ca aceasta sufera un proces de crestere si intarire, acelasi lucru se intampla si cu frica de Dumnezeu. Are si ea masurile ei. In general Parintii pomenesc, in ordine crescanda, trei masuri ale fricii de Dumnezeu: masura robilor, masura simbriasilor si masura fiilor.
Cea mai de jos masura, de la care incepe frica de Dumnezeu, este masura robilor. Robii implineau voia stapanului de frica pedepsei, de frica biciului. Nu era vorba de sentimente deosebite in relatia dintre sclav si stapan si nici de constiinta unei datorii pe care trebuie sa o indeplineasca. Este vorba, pur si simplu, de fiorul ce ti-l da eventuala pedeapsa pe care ti-o poate administra stapanul daca nu-ti faci datoria. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu gandindu-se la pedepsele vremelnice, pe care li le-ar putea da Dumnezeu, sau la chinurile iadului din viata de apoi. Si totusi e bine daca, macar asa, de frica pedepsei, oamenii duc o viata placuta lui Dumnezeu. Totusi Sfantul Apostol Pavel le scrie romanilor: "este nevoie sa va supuneti, nu numai pentru manie, ci si pentru constiinta" (Romani 13, 5).
A doua masura la care ajunge frica de Dumnezeu este masura simbriasilor. Simbriasii lucreaza bine si cu ravna nu de frica pedepsei, ci gandindu-se la rasplata muncii lor. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu pentru a le merge bine pe pamant si a mosteni raiul dupa moarte. Ei sunt niste buni negustori. Stiu sa castige raiul prin faptele lor.
A treia masura la care ajunge frica de Dumnezeu este cea a fiilor. Fiii cuminti si ascultatori fac voia tatalui nici de frica, nici gandindu-se la avantaje, ci pentru ca isi iubesc parintele. Sfantul Ioan ne spune, in acest sens, ca "in iubire nu este frica, ca iubirea desavarsita alunga frica" (1 Ioan 4, 1Daca atunci cand vorbeam de credinta spuneam ca aceasta sufera un proces de crestere si intarire, acelasi lucru se intampla si cu frica de Dumnezeu. Are si ea masurile ei. In general Parintii pomenesc, in ordine crescanda, trei masuri ale fricii de Dumnezeu: masura robilor, masura simbriasilor si masura fiilor.
Cea mai de jos masura, de la care incepe frica de Dumnezeu, este masura robilor. Robii implineau voia stapanului de frica pedepsei, de frica biciului. Nu era vorba de sentimente deosebite in relatia dintre sclav si stapan si nici de constiinta unei datorii pe care trebuie sa o indeplineasca. Este vorba, pur si simplu, de fiorul ce ti-l da eventuala pedeapsa pe care ti-o poate administra stapanul daca nu-ti faci datoria. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu gandindu-se la pedepsele vremelnice, pe care li le-ar putea da Dumnezeu, sau la chinurile iadului din viata de apoi. Si totusi e bine daca, macar asa, de frica pedepsei, oamenii duc o viata placuta lui Dumnezeu. Totusi Sfantul Apostol Pavel le scrie romanilor: "este nevoie sa va supuneti, nu numai pentru manie, ci si pentru constiinta" (Romani 13, 5).
A doua masura la care ajunge frica de Dumnezeu este masura simbriasilor. Simbriasii lucreaza bine si cu ravna nu de frica pedepsei, ci gandindu-se la rasplata muncii lor. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu pentru a le merge bine pe pamant si a mosteni raiul dupa moarte. Ei sunt niste buni negustori. Stiu sa castige raiul prin faptele lor.
A treia masura la care ajunge frica de Dumnezeu este cea a fiilor. Fiii cuminti si ascultatori fac voia tatalui nici de frica, nici gandindu-se la avantaje, ci pentru ca isi iubesc parintele. Sfantul Ioan ne spune, in acest sens, ca "in iubire nu este frica, ca iubirea desavarsita alunga frica" (1 Ioan 4, 1
Daca atunci cand vorbeam de credinta spuneam ca aceasta sufera un proces de crestere si intarire, acelasi lucru se intampla si cu frica de Dumnezeu. Are si ea masurile ei. In general Parintii pomenesc, in ordine crescanda, trei masuri ale fricii de Dumnezeu: masura robilor, masura simbriasilor si masura fiilor.
Cea mai de jos masura, de la care incepe frica de Dumnezeu, este masura robilor. Robii implineau voia stapanului de frica pedepsei, de frica biciului. Nu era vorba de sentimente deosebite in relatia dintre sclav si stapan si nici de constiinta unei datorii pe care trebuie sa o indeplineasca. Este vorba, pur si simplu, de fiorul ce ti-l da eventuala pedeapsa pe care ti-o poate administra stapanul daca nu-ti faci datoria. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu gandindu-se la pedepsele vremelnice, pe care li le-ar putea da Dumnezeu, sau la chinurile iadului din viata de apoi. Si totusi e bine daca, macar asa, de frica pedepsei, oamenii duc o viata placuta lui Dumnezeu. Totusi Sfantul Apostol Pavel le scrie romanilor: "este nevoie sa va supuneti, nu numai pentru manie, ci si pentru constiinta" (Romani 13, 5).
A doua masura la care ajunge frica de Dumnezeu este masura simbriasilor. Simbriasii lucreaza bine si cu ravna nu de frica pedepsei, ci gandindu-se la rasplata muncii lor. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu pentru a le merge bine pe pamant si a mosteni raiul dupa moarte. Ei sunt niste buni negustori. Stiu sa castige raiul prin faptele lor.
A treia masura la care ajunge frica de Dumnezeu este cea a fiilor. Fiii cuminti si ascultatori fac voia tatalui nici de frica, nici gandindu-se la avantaje, ci pentru ca isi iubesc parintele. Sfantul Ioan ne spune, in acest sens, ca "in iubire nu este frica, ca iubirea desavarsita alunga frica" (1 Ioan 4, 1Daca atunci cand vorbeam de credinta spuneam ca aceasta sufera un proces de crestere si intarire, acelasi lucru se intampla si cu frica de Dumnezeu. Are si ea masurile ei. In general Parintii pomenesc, in ordine crescanda, trei masuri ale fricii de Dumnezeu: masura robilor, masura simbriasilor si masura fiilor.
Cea mai de jos masura, de la care incepe frica de Dumnezeu, este masura robilor. Robii implineau voia stapanului de frica pedepsei, de frica biciului. Nu era vorba de sentimente deosebite in relatia dintre sclav si stapan si nici de constiinta unei datorii pe care trebuie sa o indeplineasca. Este vorba, pur si simplu, de fiorul ce ti-l da eventuala pedeapsa pe care ti-o poate administra stapanul daca nu-ti faci datoria. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu gandindu-se la pedepsele vremelnice, pe care li le-ar putea da Dumnezeu, sau la chinurile iadului din viata de apoi. Si totusi e bine daca, macar asa, de frica pedepsei, oamenii duc o viata placuta lui Dumnezeu. Totusi Sfantul Apostol Pavel le scrie romanilor: "este nevoie sa va supuneti, nu numai pentru manie, ci si pentru constiinta" (Romani 13, 5).
A doua masura la care ajunge frica de Dumnezeu este masura simbriasilor. Simbriasii lucreaza bine si cu ravna nu de frica pedepsei, ci gandindu-se la rasplata muncii lor. La aceasta masura sunt crestinii care fac voia lui Dumnezeu pentru a le merge bine pe pamant si a mosteni raiul dupa moarte. Ei sunt niste buni negustori. Stiu sa castige raiul prin faptele lor.
A treia masura la care ajunge frica de Dumnezeu este cea a fiilor. Fiii cuminti si ascultatori fac voia tatalui nici de frica, nici gandindu-se la avantaje, ci pentru ca isi iubesc parintele. Sfantul Ioan ne spune, in acest sens, ca "in iubire nu este frica, ca iubirea desavarsita alunga frica" (1 Ioan 4, 1
|
|
Postat 17:58 pe 4.10.2009
|
|
Daca tot crestinul isi aduce aminte de moarte, cu atat mai mult este preocupat de aceasta realitate monahul. In "Scara raiului", Sfantul Ioan Scararul vorbeste in capitolul VI despre acest exercitiu. "Precum painea e cea mai de trebuinta dintre toate mancarile, zice el, asa aducerea aminte de moarte e cea mai de trebuinta dintre toate lucrarile". Pentru a putea fi mereu in trezvie si a nu uita ca esti muritor, nu trebuie sa te lasi inglodat de grijile lumii acesteia caci "cel ce voieste sa tina pururea in sine pomenirea mortii si a judecatii lui Dumnezeu, dar s-a predat pe sine grijilor si imprastierilor lumesti, este asemenea celui ce inoata, dar voieste sa-si ciocneasca palmele". Sfantul Ioan asociaza sfortarea de a-ti aduce aminte de moarte cu asceza: "pomenirea constienta a mortii departeaza mancarea. Iar mancarea inlaturata cu smerenie, departeaza patimile".  Cristo - Mensagens e imagens!
Daca tot crestinul isi aduce aminte de moarte, cu atat mai mult este preocupat de aceasta realitate monahul. In "Scara raiului", Sfantul Ioan Scararul vorbeste in capitolul VI despre acest exercitiu. "Precum painea e cea mai de trebuinta dintre toate mancarile, zice el, asa aducerea aminte de moarte e cea mai de trebuinta dintre toate lucrarile". Pentru a putea fi mereu in trezvie si a nu uita ca esti muritor, nu trebuie sa te lasi inglodat de grijile lumii acesteia caci "cel ce voieste sa tina pururea in sine pomenirea mortii si a judecatii lui Dumnezeu, dar s-a predat pe sine grijilor si imprastierilor lumesti, este asemenea celui ce inoata, dar voieste sa-si ciocneasca palmele". Sfantul Ioan asociaza sfortarea de a-ti aduce aminte de moarte cu asceza: "pomenirea constienta a mortii departeaza mancarea. Iar mancarea inlaturata cu smerenie, departeaza patimile".  Cristo - Mensagens e imagens!
|
|
Postat 18:01 pe 4.10.2009
|
|
Am vazut ca pentru cei inaintati din punct de vedere duhovnicesc frica de Dumnezeu se preface intro puternica iubire. Tot asa fiorul pe care il produce aducerea aminte de moarte se preface intro dorire a mortii, care devine poarta de intrare in eternitate si momentul intalnirii cu Dumnezeu fata catre fata. In acest sens scrie Sfantul Apostol Pavel ca pentru el "viata este Hristos si moartea un castig" (Filipeni 1, 21). Inteleptul Solomon spune si el: "mai de pret este un nume bun, decat untdelemnul cel binemirositor si ziua mortii, decat ziua nasterii" (Ecclesiastul 7, 1). Sunt mai multe motive pentru care sfintii asteptau cu drag moartea. Unul l-am si amintit: pentru a fi dimpreuna cu Domnul. Altul este acela de a scapa de necazurile vietii acesteia: "Mai buna este moartea decat viata amara sau decat boala necontenita" (Sirah 30, 17). Sfintii spun ca Dumnezeu a ingaduit atatea necazuri in lume si pentru a nu ne lega cu toate puterile de aceasta viata trecatoare, ci sa ne indreptam nadejdile spre viata vesnica, unde "nici plangere, nici strigat, nici durere nu vor mai fi" (Apocalipsa 21, 4). Un alt motiv, pentru care dreptii doreau sa moara, era acela de a nu mai vedea faradelegile ce se comit pe pamant si felul in care este batjocorit numele lui Dumnezeu. Ne este foarte cunoscuta atitudinea Sfantului Ilie in acest sens. Vazand cerbicia Izabelei care, si in fata minunilor evidente, a ramas idolatra si nestatornicia lui Ahab, Ilie "s-a asezat sub un ienupar si isi ruga moartea, zicand: Imi ajunge acum, Doamne! Ia-mi sufletul ca nu sunt eu mai bun decat parintii mei" (3 Regi 19, 4). Oamenii lui Dumnezeu mai doreau sa moara si pentru a nu mai adauga pacate. Este adevarat ca omul intelept, daca Dumnezeu ii da ani, poate face si pocainta. Cu toate acestea, insa, aducerea aminte de moarte care intareste frica intalnirii cu Dumnezeu, o gasim si la parintii vestiti prin viata lor duhovniceasca. Cand era pe moarte Avva Arsenie "l-au vazut pe el fratii plangand si i-au zis lui: intr-adevar si tu te temi, parinte? Si a zis lor: intr-adevar, frica cea de acum, ce este cu mine in ceasul acesta, cu mine este de cand m-am facut calugar. Si asa a adormit". Iar Avva Antonie cel Mare da tuturor sfatul ca "totdeauna sa ai inaintea ochilor frica lui Dumnezeu". Rezumand vom spune ca omul care are credinta si frica de Dumnezeu isi da seama ca este pacatos si face pasul urmator pe calea despatimirii: se pocaieste.  Cristo - Mensagens e imagens!
Am vazut ca pentru cei inaintati din punct de vedere duhovnicesc frica de Dumnezeu se preface intro puternica iubire. Tot asa fiorul pe care il produce aducerea aminte de moarte se preface intro dorire a mortii, care devine poarta de intrare in eternitate si momentul intalnirii cu Dumnezeu fata catre fata. In acest sens scrie Sfantul Apostol Pavel ca pentru el "viata este Hristos si moartea un castig" (Filipeni 1, 21). Inteleptul Solomon spune si el: "mai de pret este un nume bun, decat untdelemnul cel binemirositor si ziua mortii, decat ziua nasterii" (Ecclesiastul 7, 1). Sunt mai multe motive pentru care sfintii asteptau cu drag moartea. Unul l-am si amintit: pentru a fi dimpreuna cu Domnul. Altul este acela de a scapa de necazurile vietii acesteia: "Mai buna este moartea decat viata amara sau decat boala necontenita" (Sirah 30, 17). Sfintii spun ca Dumnezeu a ingaduit atatea necazuri in lume si pentru a nu ne lega cu toate puterile de aceasta viata trecatoare, ci sa ne indreptam nadejdile spre viata vesnica, unde "nici plangere, nici strigat, nici durere nu vor mai fi" (Apocalipsa 21, 4). Un alt motiv, pentru care dreptii doreau sa moara, era acela de a nu mai vedea faradelegile ce se comit pe pamant si felul in care este batjocorit numele lui Dumnezeu. Ne este foarte cunoscuta atitudinea Sfantului Ilie in acest sens. Vazand cerbicia Izabelei care, si in fata minunilor evidente, a ramas idolatra si nestatornicia lui Ahab, Ilie "s-a asezat sub un ienupar si isi ruga moartea, zicand: Imi ajunge acum, Doamne! Ia-mi sufletul ca nu sunt eu mai bun decat parintii mei" (3 Regi 19, 4). Oamenii lui Dumnezeu mai doreau sa moara si pentru a nu mai adauga pacate. Este adevarat ca omul intelept, daca Dumnezeu ii da ani, poate face si pocainta. Cu toate acestea, insa, aducerea aminte de moarte care intareste frica intalnirii cu Dumnezeu, o gasim si la parintii vestiti prin viata lor duhovniceasca. Cand era pe moarte Avva Arsenie "l-au vazut pe el fratii plangand si i-au zis lui: intr-adevar si tu te temi, parinte? Si a zis lor: intr-adevar, frica cea de acum, ce este cu mine in ceasul acesta, cu mine este de cand m-am facut calugar. Si asa a adormit". Iar Avva Antonie cel Mare da tuturor sfatul ca "totdeauna sa ai inaintea ochilor frica lui Dumnezeu". Rezumand vom spune ca omul care are credinta si frica de Dumnezeu isi da seama ca este pacatos si face pasul urmator pe calea despatimirii: se pocaieste.  Cristo - Mensagens e imagens!
|
[Utilizator Sters]
|
Postat 11:15 pe 14.10.2009
|
|
Frica de Dumnezeu,o simt ca pe o iubire nemarginita fata de divin,impletita cu cununa smereniei!
,,Frica,, de fapt este ca si atunci cand iubesti pe cineva cu toata fiinta si simtirea ta,si iti este teama,,frica ,, sa nu o dezamagesti!
Frica de Dumnezeu,o simt ca pe o iubire nemarginita fata de divin,impletita cu cununa smereniei!
,,Frica,, de fapt este ca si atunci cand iubesti pe cineva cu toata fiinta si simtirea ta,si iti este teama,,frica ,, sa nu o dezamagesti!
|
|