|
Postat 14:02 pe 26.01.2012
|
|
Viaţa şi nevoinţele Sfântului Preacuvios Irodion stareţul Sfintei Mânăstirii Lainici
În ziua de 10 aprilie 2009, Dumnezeu ne-a învrednicit de un mare har, oferindu-ne spre închinare moaştele Sfântului Preacuvios Irodion stareţul Mănăstirii Lainici şi duhovnic al Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica. Cu nădejde în Dumnezeu, cu rugăciune neîncetată la Sfântul Calinic şi cu multă dragoste duhovnicească ca la un părinte apropiat nouă, am îndrăznit să căutăm în măruntaiele pământului comoara cea de mare preţ a „Luceafărului de la Lainici”. Astfel, Bunul Dumnezeu în marea Sa dragoste ne-a ajutat să descoperim această taină ascunsă de mai bine de o sută de ani. Pentru noi Mitropolitul locului şi vieţuitorii Sfintei Mânăstiri, ucenici ai Cuviosului Irodion, descoperirea moaştelor şi popularizarea vieţii lui, au însemnătate de sfântă taină. Primirea şi împărtăşirea ei ne este dată după măsura puterilor noastre de a o înţelege şi, mai bine zis, de a ne face vrednici să o primim după cuviinţă. Cuviosul Irodion de la Lainici denumit pe drept de Sfântul Ierarh Calinic, „Luceafărul de la Lainici” este o comoară de daruri şi virtuţi care luminează pe toţi călugări şi mireni. Prin viaţa sa curată şi prin darurile sale el se poate asemăna cu marii părinţi isihaşti ai Bisericii noastre. La Mânăstirea Cernica unde a intrat ca frate şi s-a format ca monah, încă din timpul Sfântului Stareţ Gheorghe şi apoi s-a continuat prin Sfântul Calinic, se practica rugăciunii lui Iisus, trăire duhovnicească ce a dat naştere neoisihasmului românesc. Deci Sfântul Irodion sa s-a născut în anul 1821 la Bucureşti, primind la botez numele de Ioan. Fiind o fire meditativă şi înclinată spre rugăciune, Sfântul a avut de mic o educaţie aleasă de la părinţii săi, nelipsind în nici o duminică şi sărbătoare de la Sfânta Biserică. În perioada copilăriei sale, în apropierea Bucureştiului, se dezvolta la Sfânta Mănăstire Cernica, prin lucrarea de taină a Sfântului stareţ Gheorghe, ucenic al Sfântului Paisie Velicicovschi de la Neamţ, sfânta lucrare duhovnicească a rugăciunii şi ascultării, viaţă continuată de Sfântul stareţul Calinic, viitorul Episcop al Râmnicului. Datorită faimei acestei lavre tânărul Ioan, auzind de faima vieţii duhovniceşti de la Cernica şi mai ales a stareţilor săi, a venit aici să vadă şi să cunoască pe sfântul Calinic şi pe alţi părinţi duhovniceşti. Deci, cu multă dorire în suflet pentru viaţa monahală, la vârsta de 22- 23 ani, Cuviosul Irodion a cerut binecuvântare de la părinţi săi trupeşti şi astfel se retrage pentru totdeauna la mănăstirea Cernica, sub îndrumarea stareţului Calinic. Aici tânărul frate este supus la toate încercările şi în scurt timp trece prin toate ascultările, răbdând cu multă bărbăţie ispitele şi cerând de la stareţ nevoinţe şi mai multe. Aşa că fericitul dormea doar câte trei, patru ore pe noapte restul timpului îl petrecea în rugăciune şi metanii. Era nelipsit de la toate slujbele din biserică la care participa cu multă bucurie duhovnicească. În timpul cuvioşiei sale mănăstire Cernica era o adevărată şcoală isihastă, unde se învăţa cu râvnă rugăciunea lui Iisus, cel dintâi în această lucrare fiind Sfântul stareţ Calinic şi după el toţi bătrânii şi fraţii din mănăstire. Fireşte şi cuviosul urca duhovniceşte împreună cu ei, treaptă cu treaptă, uimindu-i pe toţi din mănăstire cu nevoinţele sale. Datorită virtuţilor şi ostenelilor sale toţi îl iubeau şi-l apreciau, fiind tuturor supus, făcând cu multă dragoste şi smerenie orice ascultare. Nu se auzea din gura lui nici un cuvânt de nemulţumire şi de clevetire, ci permanent cugeta la cuvintele Scripturii şi se preocupa de cum să dobândească harul Duhului Sfânt. Aşa că pe buzele lui era permanent rugăciunea „Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieştemă pe mine păcătosul”. În anul 1846 este tuns în monahism cu numele de Irodion şi hirotonit în diacon şi apoi, la scurt timp în preot, la propunerea stareţul său Sfântul Calinic, viitorul episcop al Râmnicului. După hirotonie fericitul ieromonahul Irodion se nevoia şi mai mult în post, rugăciune şi metanii. Astfel că ridicarea sa în vrednicia preoţească n-a schimbat cu nimic felul de viaţă al cuviosului, ba mai mult el a sporit în smerenie faţă de toţi. În anul 1850 Sfântul stareţ Calinic, la multele insistenţe ale voievodului Barbu Ştitrbei, a acceptat să fie ales episcop al Episcopiei Râmnicului. În acele vremuri, cu multe lacrimi vrednicul stareţ părăseşte cu multă greutate obştea de la Cernica şi se îndreaptă spre cetatea Râmnicului, luând cu sine câţiva părinţi pentru a-i fi de ajutor în organizarea episcopiei Râmnicului. Printre părinţii care l-a însoţit a fost şi cuviosul Irodion, pe care îl numeşte ecleziarh la schitul Lainici, în anul 1851, când îl şi face protosinghel. La scurt timp după această dată, Sfântul Calinic îl va numi pe protosinghelul Irodion egumen al schitului şi aici va rămâne până la sfârşitul vieţii sale. De îndată ce fericitul a ajuns egumen, cu mai multă râvnă a trecut la nevoinţe şi mai mari. Pentru el, răspunderile cu cât erau mai mari înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor, cu atât trebuia să sporească mai mult nevoinţa. Prea milostivul Dumnezeu văzând astfel cugetarea şi osteneala cuviosului revărsa în inima lui daruri duhovniceşti negrăite. Dar cum diavolul vrăşmaşul de totdeauna al neamului omenesc, n-a putut răbda smerenia şi nevoinţele cuviosului Irodion de aceea nu l-a lipsit de săgeţile sale înveninate. Aşa că vrăjmaşul a intrat în inima unor fraţi din mănăstire şi i-a provocat fericitului multă amărăciune. Acestor răzvrătiţi li s-au adăugat şi unii mireni urmaşii ctitorilor de altădată ai schitului, care râvneau să conducă obştea după bunul lor plac. Deci, fericitul stareţ, fiind un călugăr sensibil şi iubitor de rugăciune isihastă, a renunţat repede la stăreţie, care-i aducea mai multă gâlceavă şi înstrăinare sufletească, decât mulţumire sufletească. Însă Sfântul în toate aceste încercări se întărea şi mai mult, şi precum aurul care se lămureşte în foc, tot astfel şi el se schimba din slavă în slavă. Astfel, nevoitorul stareţ, socotind necazurile venite asupra lui ca binecuvântări trimise de Dumnezeu, îl căuta pe Mântuitorul Hristos cu mai multe lacrimi şi cu mai multe rugăciuni. Deci, Sfântul Stareţ Irodion, sfătuindu-se cu Dumnezeu în priveghere şi post, aduna mulţi ucenici în jurul său învăţându-i taina rugăciunii inimii. Aşa preamăreşte Dumnezeu pe sfinţii săi, că cu cât îi urăşte lumea mai mult cu atât îi preamăreşte Tatăl cel ceresc, atât aici pe pământ , cât şi în ceruri. Astfel, în scurt timp Schitul Lainici a ajuns prin grija Cuviosului Irodion la 32 cea mai numeroasă obşte din Oltenia, depăşind chiar mănăstirile Tismana şi Cozia. Faima fericitului era din ce în ce mai mare, însuşi Sfântul Ierarh Calinic, Episcopul Râmnicului, murindu-i duhovnicul s-a hotărât să-l ia ca părinte duhovnicesc pe cuviosul Irodion, cu toate că era mult mai tânăr decât el şi îi fusese ucenic mânăstirea Cernica. În felul acesta a rânduit Bunul Dumnezeu ca Părintele de odinioară să devină fiu duhovnicesc al celui de acum, într-atâta strălucea lumina cuviosului Irodion în sfeşnicul Bisericii. Nu se putea ascunde de nimeni pentru că strălucirea slavei lui Dumnezeu era mai puternică decât orice faptă de smerenie a fericitului. Deci, Sfântul Calinic, venea adesea de la Râmnicu Vâlcea la Lainici pentru a se mărturisi şi sfătui cu fericitul Irodion, plecând de la el cu mare bucurie şu uşurare sufletească. Cu adevărat mare dar avea Părintele Irodion căci toţi care veneau la el îşi găseau alinare sufletelor şi inimilor lor, vindecare de boli şi izbăvire de duhurile necurate. Dar cuviosul şi mai mult se nevoia, iar Dumnezeu revărsa asupra lui daruri şi mai bogate, ajungând să fie chiar cunoscător cu duhul, cunoscând de mainainte cele ce aveau să se întâmple. Pentru aceste virtuţi ale cuviosului Irodion a fost numit de Sfântul Ierarh Calinic „Luceafărul de la Lainici”, deoarece, ca şi astrul ceresc, pe mulţi îi călăuzea şi îndruma pe calea mântuirii. Cuviosul Părintele nostru Irodion se întărea şi mai mult cu rugăciunea şi postul, astfel că de multe ori fiind stareţ chema pe Dumnezeu în ajutor socotindu-se întotdeauna că este numai un rob al Domnului, iar cel care conduce obştea este Mântuitorul Hristos, prin mâinile sale. De câte ori se retrăgea din ascultarea de stareţ, cuviosul se smerea şi mai mult întărindu-se duhovniceşte pe sine şi pe cei care-l urmau cu multă credinţă şi dragoste. Aşa se face că fericitul trăia asemenea mucenicilor în răbdare şi aidoma cuvioşilor din pustia Egiptului în ispite şi biruinţe. Căci Duhul Sfânt nu părăseşte niciodată pe aleşii săi, ci o dată cu necazul le trimite bucuri negrăite ca ei să se veselească şi să nu slăbească niciodată în urcuşul lor spre ceruri. Cu nimic na fost mai prejos Cuviosul Părinte decât Sfântul Antonie cel Mare, care ca şi acela a zidit obştea călugărilor de la Lainici. Ca şi Sfântul Sava de la Ierusalim s-a arătat Sfântul Irodion în călăuzirea călugărilor şi a mirenilor, adunând în jurul său mulţimi de fii şi fiice duhovniceşti. Ca şi Sfântul Stareţ Gheorghe, întemeietorul lavrei de la Cernica şi Cuviosul a zidit pe malul Jiului mânăstire înfloritoare cu viaţa de rugăciune şi de priveghere. Cu adevărat fericitul a fost sădit lângă izvoarele apelor, atât în viaţa duhovnicească cât şi în viaţa pământească. Ca monah era cu inima şi cu mintea la ceruri, iar ca 33 stareţ era cu grija la părinţii şi fraţii mânăstirii pe care-i ocrotea de ispite şi-i ferea de năvălirile celui viclean. Mare dragoste de oameni a arătat sfântul pentru oameni şi pentru cei care erau în nevoi, trimiţând ajutoare celor săraci şi lipsiţi de hrana pământească. Celor bolnavi le venea în ajutor cu rugăciunea şi cu mângâierea. Celor asupriţi de duhurile necurate le venea în sprijin cu mijlocirile sale către Dumnezeu pentru a fi izbăviţi de asupritorul cel rău şi blestemat. O faptă vrednică de laudă şi de iubire de neam a arătat Sfântul în anul 1877 când a trimis pe 12 părinţi din mânăstirea sa pentru a sluji ca sanitari pentru îngrijirea celor bolnavi şi răniţi în războiul de independenţă. Cuviosul Irodion, printre ucenicii săi devotaţi a avut şi pe cuviosul Iulian. Acesta, auzind de faptele şi învăţăturile Sfântului stareţ, a venit la mânăstirea lainici şi a intrat în ascultarea fericitului. Pe acesta cuviosul Irodion îl face călugăr şi cere episcopului Râmnicului să-l facă preot. În ultimii ani ai vieţii pământeşti părintele Iulian a stat de veghe la căpătâiul Sfântului, unde a văzut şi auzit multe destăinuiri ale fericitului Irodion. Acest cuvios Iulian va muri departe de ţara lui în Germania, ca un martir pentru Hristos. Pe braţele lui, Cuviosul Irodion şi-a dat obştescul sfârşit la 3 mai 1900. Din evlavie faţă de stareţul său, cuviosul Iulian a cerut ca la şapte ani de la mutarea la Domnul a Cuviosului Irodion să fie dezgropate sfintele lui moaşte, întrucât la mormântul lui Dumnezeu săvârşea multe minuni. Astfel în momentul dezgropării sfintele moaşte s-au găsit întregi şi dătătoare de bună mireasmă. Potrivit tradiţiei însă au fost puse la loc în mormânt şi păstrate acolo lângă altarul sfânt al bisericii până în zilele noastre. De atunci Sfântul Irodion a vegheat din adâncuri timp de o sută doi ani la viaţa monahilor din mânăstirea sa, ascultând rugăciunile tuturor celor care veneau şi se rugau la sfintele sale moaşte ascunse în măruntaiele pământului. Numai pronia divină şi voinţa sfântului ne lămuresc despre această tăcere şi cum tocmai acum, în ajunul serbării Sfântului Ierarh Calinic, fiul său duhovnicesc, ne-a învrednicit Dumnezeu să-l vedem şi să ne închinăm sfintelor sale moaşte. Astfel cu post şi priveghere, cu metanii şi lacrimi am săpat părticică cu părticică mormântul cuviosului şi în cele din urmă ne-a răsărit lumina atunci când aşteptarea noastră era numai la Dumnezeu. Sfântul Irodion strălucea iarăşi ca luceafărul în inimile şi sufletele noastre. Ce bucurie sfântă ne-a cuprins, ce dragoste divină ne-a copleşit inima, ce evlavie plină de lacrimi ne-a acoperit feţele tuturor. Cu 34 toţii ierarh, preoţi, diaconi, monahi şi credincioşi ne împărtăşeam de sfinţenia celui binecuvântat de Dumnezeu şi ne întăream cu rugăciunile lui într-o împlinire de nedescris. Aşa s-a descoperit Sfântul Cuvios Irodion în timpul rugăciunii şi al Sfintei Liturghii, arătându-ne că numai prin jertfă, smerenie desăvârşită şi rugăciune se arată plăcuţii lui Dumnezeu spre binele nostru sufletesc. De îndată ce sfântul s-a descoperit şi a îngăduit să-l sărutăm cu evlavie sfintele sale moaşte au fost aşezate în biserica cea mare a Sfintei Mănăstiri spre închinarea tuturor. Mare dar ne-a dat Dumnezeu pentru rugăciunile Sfântului Irodion, căci şi la alcătuirea sfintelor sale slujbe ne-a ajutat şi ne-a întărit în ostenelile noastre. Cu adevărat Sfântul fiind în comuniune cu toţi sfinţii, s-a arătat nedespărţit de Sfântul Ierarh Calinic şi de duhul de rugăciune şi viaţă al Sfintei mănăstiri Frăsinei, de unde au venit în repetate rânduri părinţi călugări să întărească obştea şi viaţa călugărească de la mânăstirea Lainici.
Pentru ale lui Sfinte rugăciuni Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieşte-ne pe noi! Amin!
Aceasta slujba a fost daruita de un P.C. Pr. din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurrestilor.
Viaţa şi nevoinţele Sfântului Preacuvios Irodion stareţul Sfintei Mânăstirii Lainici
În ziua de 10 aprilie 2009, Dumnezeu ne-a învrednicit de un mare har, oferindu-ne spre închinare moaştele Sfântului Preacuvios Irodion stareţul Mănăstirii Lainici şi duhovnic al Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica. Cu nădejde în Dumnezeu, cu rugăciune neîncetată la Sfântul Calinic şi cu multă dragoste duhovnicească ca la un părinte apropiat nouă, am îndrăznit să căutăm în măruntaiele pământului comoara cea de mare preţ a „Luceafărului de la Lainici”. Astfel, Bunul Dumnezeu în marea Sa dragoste ne-a ajutat să descoperim această taină ascunsă de mai bine de o sută de ani. Pentru noi Mitropolitul locului şi vieţuitorii Sfintei Mânăstiri, ucenici ai Cuviosului Irodion, descoperirea moaştelor şi popularizarea vieţii lui, au însemnătate de sfântă taină. Primirea şi împărtăşirea ei ne este dată după măsura puterilor noastre de a o înţelege şi, mai bine zis, de a ne face vrednici să o primim după cuviinţă. Cuviosul Irodion de la Lainici denumit pe drept de Sfântul Ierarh Calinic, „Luceafărul de la Lainici” este o comoară de daruri şi virtuţi care luminează pe toţi călugări şi mireni. Prin viaţa sa curată şi prin darurile sale el se poate asemăna cu marii părinţi isihaşti ai Bisericii noastre. La Mânăstirea Cernica unde a intrat ca frate şi s-a format ca monah, încă din timpul Sfântului Stareţ Gheorghe şi apoi s-a continuat prin Sfântul Calinic, se practica rugăciunii lui Iisus, trăire duhovnicească ce a dat naştere neoisihasmului românesc. Deci Sfântul Irodion sa s-a născut în anul 1821 la Bucureşti, primind la botez numele de Ioan. Fiind o fire meditativă şi înclinată spre rugăciune, Sfântul a avut de mic o educaţie aleasă de la părinţii săi, nelipsind în nici o duminică şi sărbătoare de la Sfânta Biserică. În perioada copilăriei sale, în apropierea Bucureştiului, se dezvolta la Sfânta Mănăstire Cernica, prin lucrarea de taină a Sfântului stareţ Gheorghe, ucenic al Sfântului Paisie Velicicovschi de la Neamţ, sfânta lucrare duhovnicească a rugăciunii şi ascultării, viaţă continuată de Sfântul stareţul Calinic, viitorul Episcop al Râmnicului. Datorită faimei acestei lavre tânărul Ioan, auzind de faima vieţii duhovniceşti de la Cernica şi mai ales a stareţilor săi, a venit aici să vadă şi să cunoască pe sfântul Calinic şi pe alţi părinţi duhovniceşti. Deci, cu multă dorire în suflet pentru viaţa monahală, la vârsta de 22- 23 ani, Cuviosul Irodion a cerut binecuvântare de la părinţi săi trupeşti şi astfel se retrage pentru totdeauna la mănăstirea Cernica, sub îndrumarea stareţului Calinic. Aici tânărul frate este supus la toate încercările şi în scurt timp trece prin toate ascultările, răbdând cu multă bărbăţie ispitele şi cerând de la stareţ nevoinţe şi mai multe. Aşa că fericitul dormea doar câte trei, patru ore pe noapte restul timpului îl petrecea în rugăciune şi metanii. Era nelipsit de la toate slujbele din biserică la care participa cu multă bucurie duhovnicească. În timpul cuvioşiei sale mănăstire Cernica era o adevărată şcoală isihastă, unde se învăţa cu râvnă rugăciunea lui Iisus, cel dintâi în această lucrare fiind Sfântul stareţ Calinic şi după el toţi bătrânii şi fraţii din mănăstire. Fireşte şi cuviosul urca duhovniceşte împreună cu ei, treaptă cu treaptă, uimindu-i pe toţi din mănăstire cu nevoinţele sale. Datorită virtuţilor şi ostenelilor sale toţi îl iubeau şi-l apreciau, fiind tuturor supus, făcând cu multă dragoste şi smerenie orice ascultare. Nu se auzea din gura lui nici un cuvânt de nemulţumire şi de clevetire, ci permanent cugeta la cuvintele Scripturii şi se preocupa de cum să dobândească harul Duhului Sfânt. Aşa că pe buzele lui era permanent rugăciunea „Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieştemă pe mine păcătosul”. În anul 1846 este tuns în monahism cu numele de Irodion şi hirotonit în diacon şi apoi, la scurt timp în preot, la propunerea stareţul său Sfântul Calinic, viitorul episcop al Râmnicului. După hirotonie fericitul ieromonahul Irodion se nevoia şi mai mult în post, rugăciune şi metanii. Astfel că ridicarea sa în vrednicia preoţească n-a schimbat cu nimic felul de viaţă al cuviosului, ba mai mult el a sporit în smerenie faţă de toţi. În anul 1850 Sfântul stareţ Calinic, la multele insistenţe ale voievodului Barbu Ştitrbei, a acceptat să fie ales episcop al Episcopiei Râmnicului. În acele vremuri, cu multe lacrimi vrednicul stareţ părăseşte cu multă greutate obştea de la Cernica şi se îndreaptă spre cetatea Râmnicului, luând cu sine câţiva părinţi pentru a-i fi de ajutor în organizarea episcopiei Râmnicului. Printre părinţii care l-a însoţit a fost şi cuviosul Irodion, pe care îl numeşte ecleziarh la schitul Lainici, în anul 1851, când îl şi face protosinghel. La scurt timp după această dată, Sfântul Calinic îl va numi pe protosinghelul Irodion egumen al schitului şi aici va rămâne până la sfârşitul vieţii sale. De îndată ce fericitul a ajuns egumen, cu mai multă râvnă a trecut la nevoinţe şi mai mari. Pentru el, răspunderile cu cât erau mai mari înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor, cu atât trebuia să sporească mai mult nevoinţa. Prea milostivul Dumnezeu văzând astfel cugetarea şi osteneala cuviosului revărsa în inima lui daruri duhovniceşti negrăite. Dar cum diavolul vrăşmaşul de totdeauna al neamului omenesc, n-a putut răbda smerenia şi nevoinţele cuviosului Irodion de aceea nu l-a lipsit de săgeţile sale înveninate. Aşa că vrăjmaşul a intrat în inima unor fraţi din mănăstire şi i-a provocat fericitului multă amărăciune. Acestor răzvrătiţi li s-au adăugat şi unii mireni urmaşii ctitorilor de altădată ai schitului, care râvneau să conducă obştea după bunul lor plac. Deci, fericitul stareţ, fiind un călugăr sensibil şi iubitor de rugăciune isihastă, a renunţat repede la stăreţie, care-i aducea mai multă gâlceavă şi înstrăinare sufletească, decât mulţumire sufletească. Însă Sfântul în toate aceste încercări se întărea şi mai mult, şi precum aurul care se lămureşte în foc, tot astfel şi el se schimba din slavă în slavă. Astfel, nevoitorul stareţ, socotind necazurile venite asupra lui ca binecuvântări trimise de Dumnezeu, îl căuta pe Mântuitorul Hristos cu mai multe lacrimi şi cu mai multe rugăciuni. Deci, Sfântul Stareţ Irodion, sfătuindu-se cu Dumnezeu în priveghere şi post, aduna mulţi ucenici în jurul său învăţându-i taina rugăciunii inimii. Aşa preamăreşte Dumnezeu pe sfinţii săi, că cu cât îi urăşte lumea mai mult cu atât îi preamăreşte Tatăl cel ceresc, atât aici pe pământ , cât şi în ceruri. Astfel, în scurt timp Schitul Lainici a ajuns prin grija Cuviosului Irodion la 32 cea mai numeroasă obşte din Oltenia, depăşind chiar mănăstirile Tismana şi Cozia. Faima fericitului era din ce în ce mai mare, însuşi Sfântul Ierarh Calinic, Episcopul Râmnicului, murindu-i duhovnicul s-a hotărât să-l ia ca părinte duhovnicesc pe cuviosul Irodion, cu toate că era mult mai tânăr decât el şi îi fusese ucenic mânăstirea Cernica. În felul acesta a rânduit Bunul Dumnezeu ca Părintele de odinioară să devină fiu duhovnicesc al celui de acum, într-atâta strălucea lumina cuviosului Irodion în sfeşnicul Bisericii. Nu se putea ascunde de nimeni pentru că strălucirea slavei lui Dumnezeu era mai puternică decât orice faptă de smerenie a fericitului. Deci, Sfântul Calinic, venea adesea de la Râmnicu Vâlcea la Lainici pentru a se mărturisi şi sfătui cu fericitul Irodion, plecând de la el cu mare bucurie şu uşurare sufletească. Cu adevărat mare dar avea Părintele Irodion căci toţi care veneau la el îşi găseau alinare sufletelor şi inimilor lor, vindecare de boli şi izbăvire de duhurile necurate. Dar cuviosul şi mai mult se nevoia, iar Dumnezeu revărsa asupra lui daruri şi mai bogate, ajungând să fie chiar cunoscător cu duhul, cunoscând de mainainte cele ce aveau să se întâmple. Pentru aceste virtuţi ale cuviosului Irodion a fost numit de Sfântul Ierarh Calinic „Luceafărul de la Lainici”, deoarece, ca şi astrul ceresc, pe mulţi îi călăuzea şi îndruma pe calea mântuirii. Cuviosul Părintele nostru Irodion se întărea şi mai mult cu rugăciunea şi postul, astfel că de multe ori fiind stareţ chema pe Dumnezeu în ajutor socotindu-se întotdeauna că este numai un rob al Domnului, iar cel care conduce obştea este Mântuitorul Hristos, prin mâinile sale. De câte ori se retrăgea din ascultarea de stareţ, cuviosul se smerea şi mai mult întărindu-se duhovniceşte pe sine şi pe cei care-l urmau cu multă credinţă şi dragoste. Aşa se face că fericitul trăia asemenea mucenicilor în răbdare şi aidoma cuvioşilor din pustia Egiptului în ispite şi biruinţe. Căci Duhul Sfânt nu părăseşte niciodată pe aleşii săi, ci o dată cu necazul le trimite bucuri negrăite ca ei să se veselească şi să nu slăbească niciodată în urcuşul lor spre ceruri. Cu nimic na fost mai prejos Cuviosul Părinte decât Sfântul Antonie cel Mare, care ca şi acela a zidit obştea călugărilor de la Lainici. Ca şi Sfântul Sava de la Ierusalim s-a arătat Sfântul Irodion în călăuzirea călugărilor şi a mirenilor, adunând în jurul său mulţimi de fii şi fiice duhovniceşti. Ca şi Sfântul Stareţ Gheorghe, întemeietorul lavrei de la Cernica şi Cuviosul a zidit pe malul Jiului mânăstire înfloritoare cu viaţa de rugăciune şi de priveghere. Cu adevărat fericitul a fost sădit lângă izvoarele apelor, atât în viaţa duhovnicească cât şi în viaţa pământească. Ca monah era cu inima şi cu mintea la ceruri, iar ca 33 stareţ era cu grija la părinţii şi fraţii mânăstirii pe care-i ocrotea de ispite şi-i ferea de năvălirile celui viclean. Mare dragoste de oameni a arătat sfântul pentru oameni şi pentru cei care erau în nevoi, trimiţând ajutoare celor săraci şi lipsiţi de hrana pământească. Celor bolnavi le venea în ajutor cu rugăciunea şi cu mângâierea. Celor asupriţi de duhurile necurate le venea în sprijin cu mijlocirile sale către Dumnezeu pentru a fi izbăviţi de asupritorul cel rău şi blestemat. O faptă vrednică de laudă şi de iubire de neam a arătat Sfântul în anul 1877 când a trimis pe 12 părinţi din mânăstirea sa pentru a sluji ca sanitari pentru îngrijirea celor bolnavi şi răniţi în războiul de independenţă. Cuviosul Irodion, printre ucenicii săi devotaţi a avut şi pe cuviosul Iulian. Acesta, auzind de faptele şi învăţăturile Sfântului stareţ, a venit la mânăstirea lainici şi a intrat în ascultarea fericitului. Pe acesta cuviosul Irodion îl face călugăr şi cere episcopului Râmnicului să-l facă preot. În ultimii ani ai vieţii pământeşti părintele Iulian a stat de veghe la căpătâiul Sfântului, unde a văzut şi auzit multe destăinuiri ale fericitului Irodion. Acest cuvios Iulian va muri departe de ţara lui în Germania, ca un martir pentru Hristos. Pe braţele lui, Cuviosul Irodion şi-a dat obştescul sfârşit la 3 mai 1900. Din evlavie faţă de stareţul său, cuviosul Iulian a cerut ca la şapte ani de la mutarea la Domnul a Cuviosului Irodion să fie dezgropate sfintele lui moaşte, întrucât la mormântul lui Dumnezeu săvârşea multe minuni. Astfel în momentul dezgropării sfintele moaşte s-au găsit întregi şi dătătoare de bună mireasmă. Potrivit tradiţiei însă au fost puse la loc în mormânt şi păstrate acolo lângă altarul sfânt al bisericii până în zilele noastre. De atunci Sfântul Irodion a vegheat din adâncuri timp de o sută doi ani la viaţa monahilor din mânăstirea sa, ascultând rugăciunile tuturor celor care veneau şi se rugau la sfintele sale moaşte ascunse în măruntaiele pământului. Numai pronia divină şi voinţa sfântului ne lămuresc despre această tăcere şi cum tocmai acum, în ajunul serbării Sfântului Ierarh Calinic, fiul său duhovnicesc, ne-a învrednicit Dumnezeu să-l vedem şi să ne închinăm sfintelor sale moaşte. Astfel cu post şi priveghere, cu metanii şi lacrimi am săpat părticică cu părticică mormântul cuviosului şi în cele din urmă ne-a răsărit lumina atunci când aşteptarea noastră era numai la Dumnezeu. Sfântul Irodion strălucea iarăşi ca luceafărul în inimile şi sufletele noastre. Ce bucurie sfântă ne-a cuprins, ce dragoste divină ne-a copleşit inima, ce evlavie plină de lacrimi ne-a acoperit feţele tuturor. Cu 34 toţii ierarh, preoţi, diaconi, monahi şi credincioşi ne împărtăşeam de sfinţenia celui binecuvântat de Dumnezeu şi ne întăream cu rugăciunile lui într-o împlinire de nedescris. Aşa s-a descoperit Sfântul Cuvios Irodion în timpul rugăciunii şi al Sfintei Liturghii, arătându-ne că numai prin jertfă, smerenie desăvârşită şi rugăciune se arată plăcuţii lui Dumnezeu spre binele nostru sufletesc. De îndată ce sfântul s-a descoperit şi a îngăduit să-l sărutăm cu evlavie sfintele sale moaşte au fost aşezate în biserica cea mare a Sfintei Mănăstiri spre închinarea tuturor. Mare dar ne-a dat Dumnezeu pentru rugăciunile Sfântului Irodion, căci şi la alcătuirea sfintelor sale slujbe ne-a ajutat şi ne-a întărit în ostenelile noastre. Cu adevărat Sfântul fiind în comuniune cu toţi sfinţii, s-a arătat nedespărţit de Sfântul Ierarh Calinic şi de duhul de rugăciune şi viaţă al Sfintei mănăstiri Frăsinei, de unde au venit în repetate rânduri părinţi călugări să întărească obştea şi viaţa călugărească de la mânăstirea Lainici.
Pentru ale lui Sfinte rugăciuni Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieşte-ne pe noi! Amin!
Aceasta slujba a fost daruita de un P.C. Pr. din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurrestilor.
|