Dumnezeu uita sau Isi aduce aminte

Dumnezeu uita sau Isi aduce aminte


Dumnezeu "uita" sau "isi aduce aminte"

Uitat de Dumnezeu se spune despre un om foarte batran, despre un om parca uitat in viata, iesit de sub randuiala obisnuita a mortii. Unui astfel de om i s-a dus rostul, vremea lui a trecut, cu toate ale ei si cu toti ai sai. Moartea intra in firescul existentei, o viata prelungita in aceasta lume nu poate aduce multumire deplina (" zilele anilor nostri sunt saptezeci de ani; iar de vor fi in putere optzeci de ani si ce este mai mult decat acestia osteneala si durere" - Ps. 89,10-11), in principal pentru ca se pastreaza o separare de Dumnezeu.

De asemenea, cand omul se afla intr-o situatie dificila are sentimentul ca este uitat de Dumnezeu: "Nu stiu, Doamne, m-ai uitat, / Tot uratul mi l-ai dat. " In ultima instanta, uitarea lui Dumnezeu nu este uitare propriu-zisa, ci mai degraba o retragere, de obicei temporara, a ajutorului Sau. Este ceea ce smulge suspinarea lui David: " Pana cand, Doamne, ma vei uita, pana in sfarsit? Pana cand vei intoarce fata Ta de la mine?" (Psalmul 12,1).

Cu totul altceva este omul care uita de Dumnezeu. Fara a fi, poate, un ateu, el este un om care s-a departat total de Dumnezeu, care a pierdut sentimentul relatiei personale cu Dumnezeu si cu manifestarea Lui. Ca atare, el pierde si sistemul de referinta existentiala si morala, cazand in faptuirea a tot felul de lucruri contrare randuielii care caracterizeaza, in mod normal, viata unui bun crestin.

Se poate spune ca uitarea omului de catre Dumnezeu este, in general, urmarea uitarii lui Dumnezeu de catre om. Pentru ca, in realitate, la modul absolut, Dumnezeu nu poate uita niciodata, El este atotcunoscator, atotstiutor. Uitarea de Dumnezeu este foarte grava, are consecinte dezastruoase, inseamna, in ultima instanta, despartirea omului de Dumnezeu. Lumea cu toata frumusetea ei primordiala, timpul, necazurile chiar, sunt date omului tocmai ca sa nu uite de Dumnezeu, sa-si aduca aminte in tot ceasul de El. Antidotul uitarii este aducerea aminte, pe care omul ce crede ca a fost uitat de Dumnezeu o cere. "Adu-Ti aminte, Doamne, de mine, vezi-mi necazul!" este adesea implorarea omului necajit, strigatul lui de ajutor, a carui singura si ultima nadejde ramane la Dumnezeu, in descantece se cere lui Dumnezeu, daca o anumita boala este de la El, sa-si aduca aminte si sa trimita si leacul respectivei boli, leac care tot la El se afla:

De-o fi cutitul si junghiul
De la Dumnezeu,
Dumnezeu sa-Si aduca aminte
De leacul lui (cutare)
Si sa-l aduca.

In acest sens este graitoare aceasta credinta a bucovinenilor ca Dumnezeu a lasat colindele pentru ca oamenii care mai inainte vreme uitasera de El si faceau rautati, sa-I pomeneasca prin ele in fiecare an numele cel sfant, si sa se intoarca din calea rautatilor lor. Uitarea lui Dumnezeu poate aduce tot felul de necazuri pe capul oamenilor. Cand nu cade roua se crede ca strigoaicele ar fi furat-o, datorita faptului ca oamenii au uitat de Dumnezeu.

Costion Nicolescu

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 14611

Voteaza:

Dumnezeu uita sau Isi aduce aminte 4.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact