![]() |
Ferestrele istorice ale Bibliei
Despre ce este vorba. Acest topic are drept scop mici prezentari istorico-teologice, dar in special istorice, despre diverse evenimente, date sau personaje biblice.Intentia este de a aduce in fata celor mai putin familiarizati cu aspecte de acum aprox 2000 de ani si chiar mai mult scurte si concise opinii care sa-i ajute sa inteleaga mai bine contextul Vechiului Testament precum si pe cel al Noului Testament.Desi ne imaginam, de multe ori, ca putem aduce acele timpuri exact in forma lor in prezent ar trebui sa stim ca de multe ori acele timpuri au avut specificul si particularitatile lor si daca doresti sa le intelegi corect atunci trebuie sa intelegi contextul lor, cine erau acei oameni si de ce gandeau asa, ce factori i-au influentat si in ce mod experienta lor istorica poate fi tratata ca un mesaj viu si nu doar ca o relicva a trecutului.Insa mai trebuie precizate doua aspecte:
1.Acest topic se bazeaza pe ceea ce am eu drept lucrari la dispozitie si prin urmare va avea o sfera limitata insa este un topic facut din pasiune si prin urmare este deschis postarilor oricarui membru care considera ca are ceva interesant de prezentat. 2.Analiza istorica a acelor timpuri este departe de a se fi incheiat,ea este, de fapt, in plina expansiune si prin urmare luati opiniile care vor fi postate drept rodul cercetarilor la acest moment.Ele, in viitor,pot suferi modificari dar, din cat le-am analizat eu,deschid ferestre interesante spre acele timpuri.Sunt foarte multe lucrari de acest tip si intrucat nu sunt un profesionist m-am gandit la mici sinteze,clare,la obiect si cu detalii cat mai interesante.M-am gandit ca nu toti au resursele necesare pentru a-si procura acest gen de analize ( deloc ieftine daca este sa ma intrebati pe mine dar munca de calitate costa) si atunci de ce nu as aduce ceea ce am eu in speranta ca cei ce vor citi,poate manati si ei de credinta si pasiune vor cauta mai mult, pentru propriul lor folos.Oricum m-am gandit ca rau nu are cum sa faca :) Cam aceastea ar fi gandurile de inceput,sa ne auzim cu bine la primul episod pe care l-am ales din Noul Testament.Dumnezeu sa ne calauzeasca. |
Citat:
|
Abia astept.
Aveam niste lucruri foarte interesante pe care le citisem undeva, dar momentan le-am uitat. Dar un lucru foarte interesant mi-a fost aratat de cineva recent. Hristos inverseaza blestemul lui Cain si Lameh. "Dacă pentru Cain va fi răzbunarea de șapte ori, apoi pentru Lameh de șaptezeci de ori câte șapte!" "Doamne, de câte ori va greși față de mine fratele meu și-i voi ierta lui? Oare până de șapte ori? Zis-a lui Iisus: Nu zic ție până de șapte ori, ci până de șaptezeci de ori câte șapte." Nu este chiar istorie, dar nu gasesc un loc mai bun. |
Mica prezentare,prima din seria ce va urma, este aproape gata dar o postez maine seara pt ca mai vreau sa caut o informatie.In plus a iesit prea lunga si incerc sa o fac mai scurta si mai la obiect.Numai bine tuturor.
|
Ăsta da suspans :-))
Vă mulțumim pentru inițiativă! Și... așteptăm cu interes. |
Sinagoga Izbavitilor
,,Unii din sinagoga numita a izbavitilor, a cirinenilor si a alexandrinilor, impreuna cu niste iudei din Cilicia si din Asia, au inceput o cearta de vorbe cu Stefan" (Faptele Apostolilor 6.9)
Intrebare: Ce stim despre aceasta grupare din Faptele Apostolilor, ai carei membri au declansat un conflict religios cu Stefan si care, la finalul sau,va duce la uciderea sa? Profesor Paul Barnett (Visiting Fellow in Ancient History at Macquarie University, Australia): ,,Estimarile variaza cu privire la populatia Ierusalimului in acele timpuri.Exista dovezi care inclina spre o populatie stabila de 100,000 locuitori care traiau permament in oras, cu exceptia momentelor din timpul marilor sarbatori, cand se putea ajunge si la 1,000,000 locuitori.Majoritatea pelerinilor veneau din Diaspora, mai putin din Palestina.Oricum o mare parte din populatia stabila a Ierusalimului provenea din evrei din cadrul Diasporei, care continuau sa foloseasca greaca drept limba nativa,si care se intalneau in sinagogi ,,elenistice", pentru a asculta Scripturile citite in greaca si pentru a se ruga in greaca.Este foarte clar ca existau numeroase sinagogi in Ierusalim la acel moment.Talmudul sugereaza cifra de 390.O mare parte dintre ele erau ,,elenistice". O lumina interesanta cu privire la ele a fost aruncata asupra istoriei odata cu descoperirea, in partea inferioara a orasului, in perioada dintre 1913 si 1914,a unei tablete ce avea inscriptionata urmatoarea dedicatie in limba greaca: ,,Theodotus, fiu al lui Vettenus,preot si conducator al sinagogi, fiu al unui conducator al sinagogi, nepot al unui conducator al sinagogi, am construit aceasta sinagoga pentru citirea Legii si a poruncilor, am construit si camerele de oaspeti de la etaj precum si instalatiile de apa legate de izvor,necesare pelerinilor din afara, instalatii care fusesera construite de inaintasii mei si de Simonizi." Inscriptia descrie o sinagoga infiintata in generatiile trecute care a fost marita si consolidata. Binefacatorul, pe nume Theodotus, are nume grec.Numele latin al tatalui sau, Vettenus, sugereaza faptul ca familia a venit la Ierusalim din Italia, posibil Roma.Este la fel de posibil ca initial tatal sa fi fost un sclav care purta numele propietarului sau initial, Vettenus.Familia era in stransa legatura atat cu acesta sinagoga cat si cu Templul. Theodotus este simultan preot si conducator al sinagogii, si oferea spatiu pentru intalniri regulate pentru evreii din Ierusalim de provenineta ,,elenistica" dar functiona si ca loc de gazduire pentru pelerinii din Diaspora. Faptele Apostolilor descriu conflictul dintre Stefan si membrii uneia dintre cele cinci sinagogi ,,elenistice" existente in Ierusalim si mentionate in text. Una dintre ele era ,,Sinagoga Izbavitilor", cel mai probabil formata din membrii emancipati din fosti sclavi. Este posibil ca aceea sinagoga sa fie chiar cea reconstruita de catre Theodotus insa indiferent de situatie este cert ca avea o orientare elenistica si ca in cadrul intalnirilor organizate acolo era folosita constant limba greaca. Mai mult, dupa cum arata chiar textul, in asemenea sinagogi se intalneau atat evreii elenistici din Ierusalim cat si cei din Diaspora. Cel mai probabil Saul din Tars (nn. viitorul Apostol Pavel), care era un evreu vorbitor de limba greaca din Diaspora, a apartinut sau a fost chiar rabin intr-o asemenea sinagoga elenistica." Profesor Howard Marshall (Profesor emerit de exegeaza a Noului Testament si profesor onorific de cercetare la Universitatea din Aberdeen, Scotia): ,,Activitatea lui Stefan a starnit opozitie din partea membrilor sinagogilor, fie in cladirile lor in care Stefan s-a ridicat pentru a vorbi in numele lui Iisus, fie in afara lor. Cel mai probabil ,,izbavitii" erau prizonieri romani (sau descendenti ai unor asemenea prizonieri) carora le fusese acordata libertatea. Stim ca un numar mare de evrei au fost luati prizonieri de generalul roman Pompei si ulterior au fost eliberati la Roma, si este posibil ca acestia sa fie avuti in vedere aici. Relatia celorlalte grupuri locale cu cel al ,,Izbavitilor" nu este clara. Diferiti cercetatori au presupus ca a existat fie o singura sinagoga (pentru toate gruparile religioase) fie cinci (cate una pentru fiecare grupare). Structura greceasca favorizeaza teza celor doua sinagogi, una pentru primele trei grupari (Izbaviti, Cirineni, Alexandrini) si una pentru cele doua ramase (din Cilicia si Asia). Era firesc ca grupurile etnice sa formeze sinagogi proprii pentru inchinare la Ierusalim, care sa fie frecventate atat de catre imigranti stabiliti in Ierusalim cat si de catre vizitatori ocazionali". Profesor Loveday Alexander (Profesor emerit in Studii biblice la Universitatea din Sheffield, Marea Britanie): ,, Oponentii lui Stefan nu fac parte din ierarhia Tempului, ci sunt membrii ai Diasporei stabiliti in Ierusalim. Cuvantul latin ,,libertini" indica un grup de evrei, de origine din zonele italice, care se stabilisera in Ierusalim. Termenul ne este cunoscut inclusiv din scrierile lui Tacitus. Desi sinagoga era in esenta o institutie a Diasporei (inchinarea in Ierusalim era centrata pe Templu) surse rabinice se refera la mai multe sinagogi existente in oras, era inscrptia referitoare la Theodotus arata ca exista cel putin o sinagoga vorbitoare de limba greaca in Ierusalimul primului secol. Acuzatiile impotriva lui Stefan se vor repeta si impotriva lui Pavel, Legea avand o importanta cu accente mai sensibile in Diaspora, intrucat functiona si ca un semn al propriei identitati etnice.In mod interesant sinagoga lui Theodotus era dedicata chiar in acest scop." |
Intr-adevar fascinant, dar o mica intrebare.
Era o sinagoga, ca sa ma exprim in termenii jurisdictiei ortodoxe, care apartinea de Israel, dar cu slujire in greaca, sau erau grupuri autonome de evrei(+ce convertiti mai apareau) greci "in comuniune". |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 01:09:04. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.