Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Sfanta Scriptura (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5014)
-   -   Iertarea de aproape contradictorie Matei 18 cu 15-17 (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=10251)

Radu32 30.07.2010 22:37:22

Iertarea de aproape contradictorie Matei 18 cu 15-17
 
Un pasaj interesant am gasit in marcu 18 cu 15-17, referitor la comportamentul pe care trebuie sa il avem fata de aproapele nostru,cand acesta se face vinovat de un comportamant rau fata de noi,si persista in greseala nerecunoscandu-si vina !

Acest pasaj, inlatura oarecum,celebrul indemn de a intoarce si celalalt obraz,aratand ca exista si o alta cale de-a actiona fata de aproapele rauvoitor si nerecunoscator al greselii sale fata de noi !

E ciudat ca sute de ani, biserica a scos in fata, numai anumite pasaje ale sfintei scripturi, neglijand altele la fel de importante !

1). neglijeaza episodul in care Cristos intra in templu, avand un bici in mana, pentru a rasturna cu manie si ponderata,dar fireasca violenta, mesele si tarabele negutatorilor pusi pe castig si capatuiala !

De ce biserica s-a ferit mereu de aceasta imagine a Mantuitorului ,cu biciul in mana.,, ceva mai violenta, e drept,dar si mai eficienta...!!!

2). s-a neglijat si acest pasaj din matei 18 cu 15-17,in care ni se da si o alta alternativa de comportament fata de aproapele obraznic si sfidator, si care persista arogant in gresala sa fata de noi !

Pe scurt, as povesti, in felul urmator versetele biblice :

Ni se da o reteta de comportament fata de aproapele cu care avem o relatie tensionata,in sensul in care suntem indrumati sa actionam gradat, intr-o serie bine calculata de etape succesive:

- prima data, ni se spune sa mergem sa vorbim cu el in particular,intre patru ochi,si sa-l mustram pentru gresala sa fata de noi !
- daca ne asculta, l-am castigat !
-daca nu vrea sa recunoasca gresala, luam unul,doi martori,si iarasi mergem sa vorbim cu el !
-daca nici asa nu vrea sa recunoasca, atunci megem la biserica si il spunem
-daca nici de biserica nu vrea sa asculte, atunci " sa fie pentru tine ca un pagan si ca un vames " !

Mai ales aceasta ultima recomandare de a-l trata pe aproape ca pe un pagan, mi se pare putin, iesita din tiparele celebrei intoarceri a obrazului crestine !

Adica, ni se spune, pe scurti, sa-i cam intoarcem spatele, aproapelui rau, si care nu vrea sa-si recunoasca gresala fata de noi !

gabriela8 30.07.2010 22:43:26

Nu cred ca e vorba de greseala fata de noi, se face referire la cele ale credintei; adica neavand aceeasi credinta cu noi si neascultandu-ne sfaturile poate fi considerat un pagan dar sunt si alte texte in care suntem indemnati sa purtam sarcinile unii altora deci sa ne rugam pentru acestia... Nu se poate lua separat!

Radu32 30.07.2010 22:52:00

Citat:

În prealabil postat de gabriela8 (Post 273403)
Nu cred ca e vorba de greseala fata de noi, se face referire la cele ale credintei; adica neavand aceeasi credinta cu noi si neascultandu-ne sfaturile poate fi considerat un pagan dar sunt si alte texte in care suntem indemnati sa purtam sarcinile unii altora deci sa ne rugam pentru acestia... Nu se poate lua separat!

"Daca fratele tau a pacatuit impotriva ta,du-te si mustra-l intre tine si el singur"...
asa incepe.
mie mi se pare destul de clar ca e vorba de relatia cu aproapele, sau hai sa-i zicem semanul nostru ,care uneori e doar o persoana straina si dusmanoasa,si care ne vrea raul,sau ne face raul !
Cum sa ne comportam fata de un astfel de om ?

Mie mi se pare ca pasajul biblic, ne invata sa-l tratam cu indiferenta, daca vedem ca nu se schimba, desi am incercat sa-l facem sa se schimbe din rau in bine !

Uneori exista oameni atat de rau croiti de natura, ca nu-i mai schimba nimeni,decat Dumnezeu ! Si e bine sa fie lasati in pace...de aici si sfatul biblic de a-i trata ca pe niste pagani,adica cu indiferenta, in opinia mea !

gabriel 30 30.07.2010 22:55:55

Tu de cine asculti,de Hristos sau de Marcu...?

Radu32 30.07.2010 23:14:15

Citat:

În prealabil postat de gabriel 30 (Post 273411)
Tu de cine asculti,de Hristos sau de Marcu...?

Stai putin,dar nu e pasaj, in care se spune clar, ca intrand in templu ierusalimului, Cristos insusi a pus mana pe un bici, pentru a-i croi, zdravan, pe bisnitarii ce-si faceau veacul acolo,!
Le-a rasturant mesele de le-au sarit banii pe jos, strigand la ei, ca nu e templul pestera de talhari?!!!
(am citat si povestit, aproximativ, din memorie )

Nu e aici, un Cristos, eficient, adept al actiunii punitive de pedepsire,sau in orice caz, un om de actiune,care nu se lasa calcat in picioare, intorcand si celalalt obraz ?! Un cristos iubitor de dreptate, adevar, dar si de pedeapsa,asemanandu-se astfel cu vechiul Dumnezeu al evreilor,sau in orice caz, tine sa ne reaminteasca asemanarea !

Eu nu pretind ca am maxima dreptate in interpretarile mele, teologii,si traitorii stiu mai bine, insa si eu ca absolvent de filosofie,cu ceva lecturi din kant, hegel, heidegger,nietzsche, platon, cred ca am oarecare competente sa analizez lucid un text,biblic, in cazul de fata !

gabriel 30 30.07.2010 23:20:24

Hristos are voie sa faca ce vrea inclusiv sa puna mana pe bici si sa dea,pentru ca el este DUMNEZEU.

Noi oamenii,ca niste viermi pacatosi ce suntem,candidati la putrefactie,NU avem voie sa facem asa ceva,pentru k nu suntem cu nimic mai buni decat acei bisnitari,ci din contra poate ca suntem mult mai rai si mai pacatosi.

"Cine este fara de pacat sa arunce primul cu piatra" (sau sa dea cu biciul) ,spune Fiul lui Dumnezeu multimii,si toti au lasat pietrele (sau biciurile) jos pentru k si-au dat seama k nu sunt cu nimic mai buni decat CURVA prinsa la adulter.....

Radu32 30.07.2010 23:34:42

da !
 
stai putin, da nu este Cristos si om ???!!!
eu asa stiam,ca in doctrina crestina, Cristos este considerat a avea o dubla-natura: umana si divina !
Cristos este prototipul ideal al omului,modelul ideal, forma pura divina, pe care omul trebuie sa o urmeze si sa o imite !

Teza mea, pe care vroiam sa o propun e urmatoarea :

dincolo de ideea cu intoarcerea obrazului, si sa nu arauncam cu piatra, Cristos vine, sa reechilibreze rational, cumva, codul de comportament social al omului prin cele doua imagini:

-prima, cand, in templu pune mina pe bici, autorizand astfel ca si omul sa foloseasca violenta fizica,insa numai in mod justificat, echilibrat si in interesul dreptatii, si nu al nedreptatii !
( de ex, este corect moral,ca un criminal in serie sa fie impuscat, sau batut !)
- cand ne sune sa ne instrainam de aproapele ticalos,si rau, care nu vrea sa recunoasca ca a gresit fata de noi,desi e evident, si altii (martorii) sustin asa !

Jane Says 30.07.2010 23:54:22

Citat:

Eu nu pretind ca am maxima dreptate in interpretarile mele, teologii,si traitorii stiu mai bine, insa si eu ca absolvent de filosofie,cu ceva lecturi din kant, hegel, heidegger,nietzsche, platon, cred ca am oarecare competente sa analizez lucid un text,biblic, in cazul de fata !
:)))))
Hai ca mi-ai facut seara ):)

penticostalulmantuibil 30.07.2010 23:57:53

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 273416)
Stai putin,dar nu e pasaj, in care se spune clar, ca intrand in templu ierusalimului, Cristos insusi a pus mana pe un bici, pentru a-i croi, zdravan, pe bisnitarii ce-si faceau veacul acolo,!
Le-a rasturant mesele de le-au sarit banii pe jos, strigand la ei, ca nu e templul pestera de talhari?!!!
(am citat si povestit, aproximativ, din memorie )

De ce sa citati din memorie cand cu un singur click ajungeti pe pagina http://www.crestinortodox.ro/biblia-online/

Daca ati fi citit acolo nu ati fi gasit nicicum povestea cu Iisus croind pe cineva cu biciul.
Iisus a fost biciuit. Aceasta e sigur.
Apstolul Pavel a fost biciuit. Aceasta e sigur.
Alti crestini au fost biciuiti. E dincolo de orice indoiala.

Dar nu avem nici o proba care sa ateste ca au existat crestini care au biciuit.
Da, a existat Sfanta Inchizitie cu toate ororile ei dar aceia nu erau (cel putin in opinia mea) crestini.


Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 273416)
Eu nu pretind ca am maxima dreptate in interpretarile mele, teologii,si traitorii stiu mai bine, insa si eu ca absolvent de filosofie,cu ceva lecturi din kant, hegel, heidegger,nietzsche, platon, cred ca am oarecare competente sa analizez lucid un text,biblic, in cazul de fata !

Agreez cu dumneavoastra, cel care a gresit semenului sau trebuie sa-si ceara iertare. Prea de multe ori Biserica (poate doar cea penticostala) nu a fost gata sa confrunte agresorul si s-a marginit la a cere victimei sa-l ierte pe agresor. Victima trebuie sa ierte dar cealalta fata a monedei este ca agresorul trebuie confruntat cu pacatul lui. El trebuie sa ceara iertare.

Dar daca nu-i pare rau nici macar in urma intregului proces descris de dumneavoastra, el trebuie privit ca un pacatos si ca un vames.

Ce inseamna aceasta? Dumneavoastra spuneti: sa-l tratam cu indiferenta. Nu prea sunt de aceeasi parere. Nu gasesc in Scripturi permisiunea de a trata pe cineva cu indiferenta.

Ce a spus Iisus ca trebuie sa manifestam pana si fata de de vrasmasi?

Jane Says 31.07.2010 00:06:01

Eu departarea aceea de omul cu care am un conflict si care nu vrea sa isi inteleaga greseala, nu o vad ca pe o indiferenta totala, dar daca am depus partea mea de efort si nu a mers, deja situatia e doar in mainile lui Dumnezeu si eu nu mai am ce face, la ce sa incerc sa discut, sa comunic, sa vorbesc la pereti si sa-mi irosesc in van eforturile.
De altfel, cineva care ar face asa ar fi si pisalog de la o vreme si nu ar face decat sa-l impietreasca si mai mult pe celalalt. Din acest punct mai bine incetam orice raport pentru ca e clar ca relationarea nu va duce la nimic bun.

Cat despre Hristos cu mana pe bici, cei care faceau negot in templu nu erau cei mai mari pacatosi din Israel deci nu merge faza ca e "moral sa impuscam un criminal in serie sau sa il batem". Problema a fost ca aceea era casa lui Dumnezeu iar ei facusera din ea "pestera de talhari" si asta-i un lucru mai subtil, pentru ca si noi facem din inimile si trupurile noastre pesteri de talhari.

Nu e vorba doar de gestul de a pedepsi in mod indreptatit un pacat evident, la vedere, fizic si in nici un caz nu e un gest care sa ne indreptateasca noua avantul agresiv, ca daca a pus Hristos mana pe bici, pot pune deci si eu, sa impart legea-n dreapta si stanga.

Laur28 31.07.2010 01:47:13

Stai putin, dar cine e Hristos si cine suntem noi. Hristos e Dumnezeu. Avea tot dreptul sa fie cu biciul in mana. Si acea bataie nu este una razbunatoare, ci indreptatoare. Ar fi culmea ca un parinte sa nu-si bata niciodata copilul cand intrece masura. In acel pasaj este surprinsa o manifestare a firii dumnezeiesti din Hristos, nu a celei omenesti. Dintre cate stiu la actiune nu participa niciun apostol. Deci oricate portite am incerca noi sa gasim, Radule, tot calea mai grea trebuie s-o urmam: sa intoarcem si celalalt obraz. :1:

Radu32 31.07.2010 21:34:54

ok
 
inteleg schema voastra mentala de gandire,insa nu mi se pare corecta !
voi va araportati la Cristos mai degraba ca fata de Dumnezeu,imaginandu-l dupa modelul patern,investit cu autoritate de necontestat !

Eu il vad,concep, mai degraba ca pe un frate, ca pe un camarad de front,care ne insoteste mereu in lupta,inclestarea numita viata,oferindu-ne un model de urmat,si un brat de ajutor in timp de nevoie !

Recitind dupa multi ani, cuvantul sau, in evanghelii, mi-am dat seama, ca exista unele noutati, care aduc o nota de echilibru mesajului clasic al bisericii !

Citatele postate si explicate mai sus, sustin, prin viul cuvant al domenului, ca nu trebuie in toate cazurile sa intoarcem obrazul, cand seamanul nostru este un nesimtit si nu vrea sa isi recunoasca gresala,din mandrie diavoleasca !

Iar, in imaginea cristica a intrarii in templu, ni se arata ca uneori ,cand situatia speciala o cere, nu trebuie sa stam cu mainile in san, ci sa actionam eficient ,pentru apararea binelui !

Nu e usor deloc sa actionam asa, ne trebuie mult curraj, in unele situatii,multa daruire si sacrificiu de sine !

Eu chiar nu sunt adeptul violentei,si totdeuana mi-a placut buna intelegere intre oameni,insa toate au si limita lor.

Imaginea lui cristos cu mana pe bici, ne arata ca toate au o limita,chiar si pentru Dumnezeu, si e bine ca e asa !

Ce rezolvam cu un om indracit ,daca il iertam mereu,si-i plangem mereu de mila, nimica, decat ca prinde curaj dracul din el, si devine mai tare indracit !

Radu32 31.07.2010 21:38:24

intrebare ?
 
intrebarea logica care mai ramane de pus este :
-Cum trebuie sa ne comportam cu dusmanul nostru ?

Laur28 31.07.2010 23:10:55

Il ierti. Toti parintii arata ca Hristos cu mana pe bici este manifestarea firii dumnezeiesti, nicidecum a celei omenesti. De ce nu i-a invitat si pe Apostoli daca e cum crezi? Pentru ca noi nu avem dreptul sa il pedepsim pe celalalt. De ce nu-i lasa pe ceilalti sa arunce cu pietre in femeia desfranata sau il avertizeaza pe Apostol ca cel ce scoate sabia, de sabie va muri?

Mai bine este a ne ruga cu evlavie pentru aproapele, decat a-l mustra pentru tot lucrul. (Marcu Ascetul)11

· Dovada iubirii nefatarite e iertarea nedreptatilor. (Marcu Ascetul)11
Mare virtute e a rabda cele ce vin asupra noastra si a iubi pe cei ce ne urasc, dupa cuvantul Domnului. (Marcu Ascetul)11

· Definitia iubirii: sporirea prieteniei fata de cei ce ne ocarasc. (Diadoh al Foticeii)11

gabriel 30 31.07.2010 23:29:25

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 273425)
stai putin, da nu este Cristos si om ???!!!
eu asa stiam,ca in doctrina crestina, Cristos este considerat a avea o dubla-natura: umana si divina !
Cristos este prototipul ideal al omului,modelul ideal, forma pura divina, pe care omul trebuie sa o urmeze si sa o imite !

Teza mea, pe care vroiam sa o propun e urmatoarea :

dincolo de ideea cu intoarcerea obrazului, si sa nu arauncam cu piatra, Cristos vine, sa reechilibreze rational, cumva, codul de comportament social al omului prin cele doua imagini:

-prima, cand, in templu pune mina pe bici, autorizand astfel ca si omul sa foloseasca violenta fizica,insa numai in mod justificat, echilibrat si in interesul dreptatii, si nu al nedreptatii !
( de ex, este corect moral,ca un criminal in serie sa fie impuscat, sau batut !)
- cand ne sune sa ne instrainam de aproapele ticalos,si rau, care nu vrea sa recunoasca ca a gresit fata de noi,desi e evident, si altii (martorii) sustin asa !

Hristos nu are o natura umana si divina,ci DIVINA SI UMANA .Adica este in primul rand Dumnezeu si dupa aia este om. E o diferenta uriasa.E o prostie sa zici ca Hristos a justificat violenta,parca ai spune ca moartea si chinurile lui,faptul ca s-a dus ca si un miel la taiere,fara sa riposteze NICI MACAR CU UN CUVANT in apararea lui,fiind biciuit,scuipat,lovit chinuit si mai apoi ucis e doar o minciuna,faptul ca dupa ce Petru a pus mana pe sabie si l-a taiat pe slujitorul templului,iar Domnul i-a lipit-o la loc,faptul ca a poruncit sa ne iubim aproapele ca pe noi insine,sa intoarcem si celalant obraz,sa ne iertam de 70 de ori cate 7,sa,sa,sa,si cate exemple mai vrei sa-ti dau din Sfanta Scriptura ca sa iti arat ca judeci gresit....? Astea sunt exemplele pe care ni le-a dau Domnul sa le urmam,faza aia cu biciul este o actiune care doar lui Dumnezeu ii este permisa,nu viermelui numit om......unde scrie in Sfanta Scriptura ca Hristos ar fi zis sa facem si noi la fel,sa fim violenti,sa ne lovim aproapele ?????

Scotand in relief doar exemplul asta cu biciul,adaptandu-l dupa ideile si viziunile tale,nu faci altceva decat sa te asemeni sectarilor,care iau din Biblie doar pasaje care le convin lor si mai apoi le prezinta ca si adevaruri absolute,ignorand cu buna stiinta majoritatea restului Scripturilor.Astfel au aparut sectele......

delia31 31.07.2010 23:48:00

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 273649)
intrebarea logica care mai ramane de pus este :
-Cum trebuie sa ne comportam cu dusmanul nostru ?


draga Radu

intrebarea e cum de ai ajuns sa ai dusmani?
relatii in care nu rezonam cu ceilalti cam toti avem, dar de noi depinde sa nu le transformam in dusmanie si razboi de uzura psihica.

Daca un om pe care il consideri rau, te face sa suferi, tu nu-i raspunde tot cu rau ca sa nu fie doi oameni rai: si el si tu.

Cel care iti face tie rau, pe tine doar te zgarie dar de fapt se sfasie pe el.
Daca tu, credincios fiind, vezi in el chipul Celui care te-a creat si pe tine, de ce sa-i raspunzi cu aceeasi moneda?
Ca sa sfasii de fapt chipul lui Hristos?
Roaga-L pe Hristos sa te ajute sa reactionezi cum ar face-o El.
cum de fapt a si facut pe Cruce si cum de fapt scrie in Evanghelie.

ideea e ca intr-o relatie degradata, conflictul se agraveaza tocmai pt. ca atitudinea celui care a inceput genereaza o reactie in lant .
Odata ce s-a pornit, e ca si un bulgare de zapada pornit la vale de pe varful dealului care initial sperie doar vreo vrabie, dar ajuns in vale, poate darama o casa.

Exista un rau de pornire si un rau de reactie (citeste cartea lui Gabriel Liiceanu, Despre ura). Reactia la rau cere alta reactie si tot asa.


Un crestin adevarat resimte si cea mai mica neintelegere cu cineva ca o atitudine prin care il raneste pe Dumnezeu si va face el primul pas spre impacare.
Daca insa celalalt are cu totul alte valori morale, iar relatia e ciobita rau, cam greu sa se impace.

N-ar strica, cred eu, sa nu confundam iertarea cu impacarea pt. ca nu sunt sinonime.

Pt. a-l ierta pe celalalt e nevoie doar de tine, nici nu e nevoie sa-si ceara el iertare.
Dar pt. impacare e nevoie de amandoi.


Ca sa fii iertat, iti ceri iertare, indiferent care e ,,contributia,, ta la degradarea situatiei. Daca vei fi iertat, bine. Daca nu, nu te lasa tulburat.


Cel care vrea sa ierte isi asuma liber alegerea de a ierta, fara a pretinde ceva de la cel pe care il iarta.
Il iarta de dragul lui Hristos. Sau mai bine zis, daca Il avem pe Hristos, El e cel ce iarta din launtrul inimii.

Daca cel iertat raspunde in acelasi duh, atunci impacarea e o urmare fireasca, dar daca nu, se prea poate sa nu aiba loc.

Si atunci daca simtim ca situatia nu se imbunatateste, cred, ca de dragul pacii ar fi mai bine sa renuntam pur si simplu la ea.

Nu in sensul de a fi indiferent, ci de a ramane deschis pana la vremea cand si celalalt simte la fel. In timpul asta, te rogi sa glasuiasca Hristos in inima lui.

Unii oameni se impaca doar formal dar fara sa-si ceara iertare unii altora, asa, ,, ca sa nu mai dezgroape mortii,, dar genul asta de situatii recidiveaza, daca raul pe care l-am facut sau pe care l-am avut de suferit nu e recunoscut de ambele parti.

OmuBun 01.08.2010 02:04:21

O mie de vorbe, doi bani nu fac! In primul rand se porneste din start pe principiul filozofic si se pierde din vedere trairea si harul Duhului Sfant care nu poate fi neaparat descris, mai ales cuiva care are alta imagine despre lume si viata. Din punctul meu de vedere, consider ca am mai multe de dialogat cu un musulman, hindus, buddist etc, decat cu un filozif care neaga pe Dumnezeu sau ii cauta "nod in papura", dupa cum a perceput el creatia.
In primul rand, Iisus Hristos nu s-a maniat pe om, ci pe cat de adanc reusise pacatul sa se strecoare in cadrul bisericii. Se stie ca a iertat desfranate si vamesi, talhari si persoane de alte neamuri decat cel ales, dar nu putea ierta fariseismul. E acelasi lucru ca si cel din ziua de astazi pe care l-am repetat de nu-stiu-cate ori pe acest forum:
-Cum sa fac Doamne, sa ma mantuiesc?
-Ia-ti crucea ta si urmeaza-mi mie!
-Imediat, Doamne, numai ajuta-ma s-o pun in spatele jeep-ului!

Sub obladuirea unei binecuvantari primite in urma unor iscusite "gaselnite", ne incropim afaceri "binecuvantate" si ne dam mari evlaviosi si cunoscatori ai Sfintei Scripturi, colindam de la o conferinta la alta si, desi cuvantul nostru are in general un caracter ce promoveaza Adevarul Lui Dumnezeu, ajungem intr-o zi sa credem despre noi ca ne-a uns Dumnezeu cu harul apostolilor si daca s-ar putea, sa vina toti sa ne aduca osanale si sa ne cumpere cartile (multe dintre ele plagiat) cu dedicatie speciala, totul e perfect. Ori nu asta este ceea ce vrea Dumnezeu de la noi. Daca vrei neaparat sa te mantuiesti cauta esentialul si fa ce trebuie, nu cum iti surade tie.
Toata Sfanta Scriptura este plina de mila, blandetea si bunatatea Mantuitorului, pe toate le-a trecut cu vederea, dar fariseismul l-a condamnat de la inceput, iar comertul in interiorul templului a fost pacatul strigator la cer. Aici trebuie sa percepem respingerea pacatului, nicidecum faptul ca Hristos, fiind si El om, ... a gresit neiertand. Dimpotriva, la randul nostru suntem chemati sa manifestam aceeasi revolta cand religia ajunge sa fie un bussines.

La celalalt exemplu, nu prea vad ce e complicat? In fond, care e reactia pe care trebuie s-o avem fata de cei de alta confesiune? Ii uram cumva? Ii jignim pe strada? Aruncam cu rosii sau oua stricate dupa ei? Chiar daca multi sunt dusmani inversunati, chiar daca uneori se declara un adevarat razboi intre unii si altii (in general ortodocsi vs catolici, sau mai grav, ortodocsi stil nou vs ortodocsi stil vechi), solutia sigur nu e aceasta, ci una de respect, pace si toleranta. Adica, "OK, iti cunosc parerea, dar nu sunt de acord cu ea, asa ca tu esti cu drumul tau, iar eu cu-al meu!" Asta nu inseamna ca iti intorc spatele daca ai nevoie de ajutor, fiindca pana la urma, suntem cu totii rodul acelorasi maini, iar judecata finala, tot Dumnezeu o are.

Radu32 02.08.2010 19:20:29

Citat:

În prealabil postat de OmuBun (Post 273736)
O mie de vorbe, doi bani nu fac! In primul rand se porneste din start pe principiul filozofic si se pierde din vedere trairea si harul Duhului Sfant care nu poate fi neaparat descris, mai ales cuiva care are alta imagine despre lume si viata. Din punctul meu de vedere, consider ca am mai multe de dialogat cu un musulman, hindus, buddist etc, decat cu un filozif care neaga pe Dumnezeu sau ii cauta "nod in papura", dupa cum a perceput el creatia.
In primul rand, Iisus Hristos nu s-a maniat pe om, ci pe cat de adanc reusise pacatul sa se strecoare in cadrul bisericii. Se stie ca a iertat desfranate si vamesi, talhari si persoane de alte neamuri decat cel ales, dar nu putea ierta fariseismul. E acelasi lucru ca si cel din ziua de astazi pe care l-am repetat de nu-stiu-cate ori pe acest forum:
-Cum sa fac Doamne, sa ma mantuiesc?
-Ia-ti crucea ta si urmeaza-mi mie!
-Imediat, Doamne, numai ajuta-ma s-o pun in spatele jeep-ului!

Sub obladuirea unei binecuvantari primite in urma unor iscusite "gaselnite", ne incropim afaceri "binecuvantate" si ne dam mari evlaviosi si cunoscatori ai Sfintei Scripturi, colindam de la o conferinta la alta si, desi cuvantul nostru are in general un caracter ce promoveaza Adevarul Lui Dumnezeu, ajungem intr-o zi sa credem despre noi ca ne-a uns Dumnezeu cu harul apostolilor si daca s-ar putea, sa vina toti sa ne aduca osanale si sa ne cumpere cartile (multe dintre ele plagiat) cu dedicatie speciala, totul e perfect. Ori nu asta este ceea ce vrea Dumnezeu de la noi. Daca vrei neaparat sa te mantuiesti cauta esentialul si fa ce trebuie, nu cum iti surade tie.
Toata Sfanta Scriptura este plina de mila, blandetea si bunatatea Mantuitorului, pe toate le-a trecut cu vederea, dar fariseismul l-a condamnat de la inceput, iar comertul in interiorul templului a fost pacatul strigator la cer. Aici trebuie sa percepem respingerea pacatului, nicidecum faptul ca Hristos, fiind si El om, ... a gresit neiertand. Dimpotriva, la randul nostru suntem chemati sa manifestam aceeasi revolta cand religia ajunge sa fie un bussines.

La celalalt exemplu, nu prea vad ce e complicat? In fond, care e reactia pe care trebuie s-o avem fata de cei de alta confesiune? Ii uram cumva? Ii jignim pe strada? Aruncam cu rosii sau oua stricate dupa ei? Chiar daca multi sunt dusmani inversunati, chiar daca uneori se declara un adevarat razboi intre unii si altii (in general ortodocsi vs catolici, sau mai grav, ortodocsi stil nou vs ortodocsi stil vechi), solutia sigur nu e aceasta, ci una de respect, pace si toleranta. Adica, "OK, iti cunosc parerea, dar nu sunt de acord cu ea, asa ca tu esti cu drumul tau, iar eu cu-al meu!" Asta nu inseamna ca iti intorc spatele daca ai nevoie de ajutor, fiindca pana la urma, suntem cu totii rodul acelorasi maini, iar judecata finala, tot Dumnezeu o are.


filosofia e o stiinta a intrebarilor bine puse,si uneori puerile, simple, ca si la copii !
trebuie sa ne dezbracam uneori de hainele batranesti ale pseudo-cunoasterii si dogmatismului habotnic si bigot,pentru a ne imbraca in pantalonii scurti ai intrebarilor naive, dar esentiale !
in materie de gandire nu putem sa ne rezumam numai la traditia crestina! oare dumenzeu,si duhul sfant nu i-a luminat si pe antici, pe platon, pe aristotel, ganditori fata de care umanitatea e atat de indatorata ?!

sunt de acord ca faptele primeaza, de aceea as cinsti mai degraba un satanist declarat,care face fapte bune, dacat un asa-zis crestin, care minte sau fura,sau face rau aproapelui !

Iar pe talhar, da l-a iertat cristos, insa, ca urmare a cererii sale,si a recunoasterii pacatelor...parca celalalt talhar, care nu a vrut sa ceara iertare,nu a fost primit in rai,ci lasat pe mana diavolului !

asa si noi ,putem sa-i iartam pe cei care isi recunosc pacatul,si nu ai putem ierta decat cu aceasta conditie !
deci, nu-i putem ierta pe cei orgoliosi care nu isi cer iertare, intr-o forma sau alta !

Radu32 02.08.2010 19:30:17

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 273709)
draga Radu

intrebarea e cum de ai ajuns sa ai dusmani?
relatii in care nu rezonam cu ceilalti cam toti avem, dar de noi depinde sa nu le transformam in dusmanie si razboi de uzura psihica.

Daca un om pe care il consideri rau, te face sa suferi, tu nu-i raspunde tot cu rau ca sa nu fie doi oameni rai: si el si tu.

Cel care iti face tie rau, pe tine doar te zgarie dar de fapt se sfasie pe el.
Daca tu, credincios fiind, vezi in el chipul Celui care te-a creat si pe tine, de ce sa-i raspunzi cu aceeasi moneda?
Ca sa sfasii de fapt chipul lui Hristos?
Roaga-L pe Hristos sa te ajute sa reactionezi cum ar face-o El.
cum de fapt a si facut pe Cruce si cum de fapt scrie in Evanghelie.

ideea e ca intr-o relatie degradata, conflictul se agraveaza tocmai pt. ca atitudinea celui care a inceput genereaza o reactie in lant .
Odata ce s-a pornit, e ca si un bulgare de zapada pornit la vale de pe varful dealului care initial sperie doar vreo vrabie, dar ajuns in vale, poate darama o casa.

Exista un rau de pornire si un rau de reactie (citeste cartea lui Gabriel Liiceanu, Despre ura). Reactia la rau cere alta reactie si tot asa.


Un crestin adevarat resimte si cea mai mica neintelegere cu cineva ca o atitudine prin care il raneste pe Dumnezeu si va face el primul pas spre impacare.
Daca insa celalalt are cu totul alte valori morale, iar relatia e ciobita rau, cam greu sa se impace.

N-ar strica, cred eu, sa nu confundam iertarea cu impacarea pt. ca nu sunt sinonime.

Pt. a-l ierta pe celalalt e nevoie doar de tine, nici nu e nevoie sa-si ceara el iertare.
Dar pt. impacare e nevoie de amandoi.


Ca sa fii iertat, iti ceri iertare, indiferent care e ,,contributia,, ta la degradarea situatiei. Daca vei fi iertat, bine. Daca nu, nu te lasa tulburat.


Cel care vrea sa ierte isi asuma liber alegerea de a ierta, fara a pretinde ceva de la cel pe care il iarta.
Il iarta de dragul lui Hristos. Sau mai bine zis, daca Il avem pe Hristos, El e cel ce iarta din launtrul inimii.

Daca cel iertat raspunde in acelasi duh, atunci impacarea e o urmare fireasca, dar daca nu, se prea poate sa nu aiba loc.

Si atunci daca simtim ca situatia nu se imbunatateste, cred, ca de dragul pacii ar fi mai bine sa renuntam pur si simplu la ea.

Nu in sensul de a fi indiferent, ci de a ramane deschis pana la vremea cand si celalalt simte la fel. In timpul asta, te rogi sa glasuiasca Hristos in inima lui.

Unii oameni se impaca doar formal dar fara sa-si ceara iertare unii altora, asa, ,, ca sa nu mai dezgroape mortii,, dar genul asta de situatii recidiveaza, daca raul pe care l-am facut sau pe care l-am avut de suferit nu e recunoscut de ambele parti.

foarte frumos ai spus, totul,si multe idei sunt valabile, si utile !
mai ales cea cu escaladarea conflictului, uneori e foarte ultil sa opresti un conflict la timp,ca sa nu degenereze in ceva foarte grav, cu urmari foarte rele pentru tine sau pentru altul !
insa nici nu poti sa nu spui direct cuiva ,daca te deranjeaza ceva legat de comportamentul sau, hai ca prima oara mai treci cu vederea, dar a doua oara,daca gresete, trebuie sa-i zici, cateva,ca sa se invete minte !
mie nu-mi plac oamenii ascunsi,sau ipocriti, care una gandesc in sinea lor si alta zic !
mi se pare chiar un pacat, sa fii asa !
Si cristos a fost sincer, si a gandit cu voce tare, chiar daca i-a scandalizat pe farisei si pe caiafe,adica traditia timpului !

Miha-anca 03.08.2010 02:54:27

Iata ce ne spune Sf. Apostol Pavel:
9.V-am scris în epistolă să nu vă amestecați cu desfrânații;
10.Dar nu am spus, desigur, despre desfrânații acestei lumi, sau despre lacomi, sau despre răpitori, sau despre închinătorii la idoli, căci altfel ar trebui să ieșiți afară din lume.
11.Dar eu v-am scris acum să nu vă amestecați cu vreunul, care, numindu-se frate, va fi desfrânat, sau lacom, sau închinător la idoli, sau ocărâtor, sau bețiv, sau răpitor. Cu unul ca acesta nici să nu ședeți la masă.
12.Căci ce am eu ca să judec și pe cei din afară? Însă pe cei dinăuntru, oare, nu-i judecați voi?
13.Iar pe cei din afară îi va judeca Dumnezeu. Scoateți afară dintre voi pe cel rău.

cristiboss56 04.08.2010 20:25:27

Citat:

În prealabil postat de Radu32 (Post 273649)
intrebarea logica care mai ramane de pus este :
-Cum trebuie sa ne comportam cu dusmanul nostru ?

Foarte logica si pusa sincer intrebarea ta ! De nu putem avea intelegere , dragoste fata de cei ce ne urasc , ne vrajmasesc , sa avem indiferenta , dar foarte important sa nu avem ura si gand de razbunare ! Post binecuvantat !

Miha-anca 05.08.2010 22:37:52

APROÁPE adv., s. m. art. I. Adv. 1. La o distanță mică în spațiu de cineva sau de ceva; în preajmă, în vecinătate. Gara este aproape. ◊ Expr. A cunoaște (pe cineva) de aproape = A cunoaște (pe cineva) foarte bine. 2. La un interval mic de timp (în viitor sau în trecut) față de prezent. Vara este aproape.Aproape de... = cu puțin timp înainte de... Aproape de sfârșitul anului. 3. Cam, mai, aproximativ. N-a mâncat aproape nimic. ♦ Gata, mai-mai, cât pe ce. Aproape să-l prindă.

II. S. m. art. Orice om (în raport cu altul, considerat apropiat); semen1. Aproapele nostru. – Lat. ad-prope

Dupa cum se poate remarca, este vorba de aproapele, substantiv masculin articulat,nu de aproape, care este adverb.
Deci. "Iubirea de aproapele", "Iertarea de aproapele",
nu "Iubirea de aproape" sau "Iertarea de aproape", spre deosebire de cea de la distanta...

Rodica50 06.08.2010 09:29:37

Mult ierti, mult ti se va ierta...

Rodica50 06.08.2010 09:38:13

Sa cerem lui Dumnezeu sa ne dea intelegere fata de cei ce ne gresesc si asa cum spunea Cristian, sa ne tinem departe de ei, daca bunatatea, intelegerea noastra este motiv de ispita pentru ei.


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:23:03.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.