![]() |
Ce diferente sunt intre catolicism si ortodoxie?
Ce diferente sunt intre catolicism si ortodoxie?
De ce Pastele nu cade in aceleasi zile? |
Catolicismul (de la grecescul "catolicon" - "universal" ) este un termen care semnifica universalitatea Bisericii crestine, adica faptul ca este o credinta pentru toate popoarele.
Ortodoxia, de la cuvantul grecesc care inseamna "calea, sau credinta, cea dreapta" semnifica ca Biserica trebuie sa pastreze neschimbat Adevarul care i-a fost incredintat prin Revelatie. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Pastele unei părți importante din Biserica Catolică, numită Biserica Romano-Catolică nu cade la aceleași date cu Paștele Bisericilor răsăritene (greco-catolică și ortodoxă) din motive care țin de astronomie.
Din cauza faptului că perioada mișcărilor de revoluție ale Pământului în jurul Soarelui sunt multiplu neîntreg al perioadei de rotație a Pămâmntului în jurul propriei axe, mai exact din cauza faptului că un an durează 365 de zile, 6 ore și niște minute, s-a ajuns în cadrul calendarului respectat din Antichitate și numit "iulian", care considera că anul are 365 de zile și 6 ore, la un decalaj considerabil față de "realitatea astronomică" (la urma urmei, tot o convenție), astfel încât în fiecare secol se "rămânea în urmă" cu aproximativ o zi. Faptul a fost observat și calculat în detaliu în vremea papei Grigore cel Mare, care a propus, având backgroundul astronomilor săi (între care s-a distins un astronom de origine română) o rectificare a calendarului. Acest calendar, numit și gregorian, a fost adoptat mai întâi în Vest, mai apoi în Est. Cu o excepție, și anume data Paștelui, care în Bisericile Greco-Catolice și Ortodoxe (cu o singură "excepție a excepției", și anume Biserica Ortodoxă Finlandeză, din câte îmi amintesc) au hotărât să sărbătorească Paștele pe stil vechi, iulian. Deci, principiul de calcul al datei Paștelui este același și în Bisericile Apusene și în cele Răsăritene, anume "prima duminică cu lună plină de după echinocțiul de primăvară". Noaptea când cade echinocțiul de primăvară este aceeași: de pe 21 pe 22 martie. Dar diferă ceea ce se înțelege prin "21 martie", între cele două calendare existând o diferență care crește cu o zi pe secol. De aceea s-a ajuns la situația în care Paștele Răsăritean cade, de regulă, mai târziu decât cel Apusean și niciodată mai devreme. Prin urmare, Bisericile Ortodoxe care au adoptat stilul nou, gregorian (ceva mai precis, dar tot convențional față de timpul astronomic) l-au adoptat cu excepția datei de pornire a modului de calcul al Paștelui, motivând această alegere în baza unui canon medieval care prevedea că Pascalia este imuabilă. În consecință, și sărbătorile care depind de data Paștelui, așa cum este Înălțarea, cad la alte date, pe când sărbătorile cu dată fixă, ca cea a Crăciunului, cad în aceleași zile ca cele din Bisericile de rit roman. Față de Bisericile Ortodoxe care au rămas cu calendarul iulian (spre exemplu, față de "stavroveri"), Paștele din BOR cade în aceeași zi, fiind calculat "pe stil vechi", în schimb Crăciunul și toate celelalte sărbători cu dată fixă cade în alte zile. Sunt conștient că explicațiile pe care am încercat să le dau sunt greu de înțeles, dacă e nevoie voi reveni cu detalii. |
Ca se praznuieste Sfintele Pasti la date diferite nu e decat partea vizibila a icebergului diferentelor dintre BO si BC.
Vedeti de exemplu ca BO considera pe Sfantul Constantin cel Mare intocmai cu Sfintii Apostoli iar la BC nu se considera Sfant. Alt exemplu preotii crestin ortodocsi pentru mireni,preotii mireni e obligatoriu sa fie casatoriti spre a fi hirotoniti,iar la catolici nu e voie ca preotii sa fie casatoriti. Si mai sunt foarte multe diferente chiar si la Crez. (Filioque fiind cea de care stie toata lumea). Si Sfintele Liturghii sunt foarte diferite la crestini ortodocsi fata de catolici. Etc. |
Multumesc mult pentru explicatie, Mihnea.
O intrebare: de inviere se zice "Hristos a inviat!" "Hristos s-a inaltat" in catolicism? |
Citat:
Citat:
|
filioque
spinoasa problema asta. mie, unuia, mi se pare de bun simt pozitia ortodoxa, ca duhul sfant nu poate veni de la Fiul, din moment ca nasterea lui Isus a fost posibila datorita duhului sfant, asadar duhul sfant a existat inainte de nasterea lui Isus.
Pe de alta parte, daca Isus este totuna cu Dumnezeu, atunci de ce n-ar putea avea si el capacitatea de a crea duh sfant. Bine, eu zic si altceva, de ce a fost nevoie de intregul proces de nastere a lui Isus cand Dumnezeu si-ar fi putut trimite fiul direct pe pamant, fara a-l mai trece prin lungul proces al gestatie, copilariei, scolii de tamplarie etc. |
Catolicii-crestin ortodoxii
In primul rand ei sunt multi daca stiti f bine istria prin forta si sabie
de asta sunt cei mai multi iar vrasmasul int sa luptat cu crediniosii in al 2-lea rand nu mai intreba de ce aia si de ce cealalalta bine ca nu suntem catolici sa ma ierte dar asta e chiar micile mari diferente care sunt ne despart de ei da slava lui dumnezeu ca esti crestin si in rest nu mai conteaz doar s ate rogi sa mai vina cate unul-una la crestinism |
Catolicii-crestin ortodoxii
Implicit Catolicii-crestin ortodoxii
In primul rand ei sunt multi daca stiti f bine istria prin forta si sabie de asta sunt cei mai multi iar vrasmasul int sa luptat cu crediniosii in al 2-lea rand nu mai intreba de ce aia si de ce cealalalta bine ca nu suntem catolici sa ma ierte dar asta e chiar micile mari diferente care sunt ne despart de ei da slava lui dumnezeu ca esti crestin si in rest nu mai conteaz doar s ate rogi sa mai vina cate unul-una la crestinism Edit/Delete Message |
Citat:
|
Citat:
Asi vrea din putinele mele cunostinte sa-ti schitez cateva diferente pentru a intelege mai usor -Dogma Filioque -Primatul Papal-dupa invatatura catolica, Papa este cap si conducator suprem al bisericii, avand autoritate asupra intregii biserici catolice de pretutindeni -Infailibilitatea papala-dupa invatatura catolica, papa nu poate gresi atunci cand se exprima intr-o chestiune de credinta doarece este luminat de Duhul Sfant -Imaculata conceptie - dupa invatatura catolica , Fecioara Maria a fost conceputa prin Duhul Sfant la fel ca Mantuitorul fiind curatita de pacatul stramosesc, au un cult dezvoltat al Fecioarei Maria cat si a sfintilor -Purgatoriul- dupa invatatura catolica, purgatoriul este un loc intre cer si iad unde oamenii isi ispasesc anumite pacate ca apoi sa treaca in rai, -Celibatul preotilor -monahismul este structurat pe ordine -slujirea euharistica se se face cu azima -bisericile nu au catapeteasma, si o biserica poate avea mai multe altare -spre deosebire de ortodocsi, care savarsesc o singura liturghie pe zi intr-o biserica, catolicii savarsesc mai multe liturghii in aceeasi zi -Pastele se serbeaza la date diferite din pricina diferentei de calendare folosite in calcularea pastilor mai exista diferente de organizare |
Citat:
|
punct de vedere al bisericii ortodoxe
Citat:
"Credinta si ratiune Biserica ortodoxa foloseste stiinta si filozofia pentru a apara si a explica credinta. Ea nu incearca sa reconcilieze stiinta cu credinta, ci atunci când exista suport stiintific pentru invataturile ortodoxe, le accepta. In niciun caz nu schimba articolele de credinta pentru a fi in concordanta cu stiinta zilei. Biserica romano-catolica, isi bazeaza doctrina pe cunostintele stiintifice ale momentului respectiv. Aceasta tendinta a devenit evidenta inca din sec.13 când Thomas de Aquino a unit credinta cu filozofia lui Aristotel. Intrucât stiinta evolueaza, iar ceea ce era valabil in sec.13 este inacceptabil pentru stiinta sec.17, face ca doctrina romano-catolica sa fie intr-o continua schimbare si ii confera un pronuntat caracter de instabilitate. Ortodoxismul pastreaza nealterata credinta, asa cum a fost primita de apostoli de la Isus, intrucat autoritatea evangheliilor si invataturile Sf.Parinti nu au fost niciodata contestate de catre biserica ortodoxa. Biserica romano-catolica a emis teoria dezvoltarii doctrinale, pentru a-si justifica desele schimbari doctrinale. Teologii catolici sustin ca Isus a dat doar samânta crestinismului, iar biserica a dezvoltat-o mai departe, adaptându-o la conditiile concrete. Aceasta libertate a dus de multe ori la devieri tragice (inchizitie, indulgente, vânatoarea de vrajitoare etc). In urma cu câteva decenii, la Conciliul Vatican II, catolicismul si-a revizuit din nou doctrina, ceea ce a facut ca diferentele dintre cele doua biserici sa se adânceasca si mai mult, iar totodata a creat o puternica opozitie in sânul catolicismului, aripa conservatoare acuzând in repetate randuri papalitatea si aripa liberala de a actiona in interese straine crestinismului. Dumnezeu Biserica romano-catolica afirma ca ratiunea umana poate intelege si dovedi ca Dumnezeu este etern, infinit, bun, atotputernic etc. El este o fiinta reala si oamenii sunt la fel, numai ca sunt imperfecti. In consecinta, Dumnezeu, in viziunea romano-catolica, nu mai este Dumnezeul lui Avram, Isac si Iacob, ci este Dumnezeul savantilor si al filozofilor. Ortodoxismul sustine ca cunoasterea lui Dumnezeu a fost implantata in fiinta umana. Catolicismul sustine ca omul, cu intelectul sau si cu bunavointa Sf.Spirit, va fi capabil la un moment dat sa vada pe Dumnezeu. Ortodoxismul considera ca este imposibil ca omul sa vada pe Dumnezeu, cu exceptia celor mântuiti, care vor ajunge sa vada pe Isus. Catolicismul sustine ca Spiritul Sfânt purcede de la Tatal si de la Fiul (filioque), modificând astfel traditia apostolica prin care se spune ca Dumnezeu este sursa din care purced Fiul si Sf.Spirit. Isus Biserica ortodoxa afirma ca Isus si-a dat viata pentru a rascumpara pe multi. Biserica romano-catolica considera ca Isus s-a rastignit pentru a rascumpara pacatul stramosesc, savârsit de Adam si Eva. In consecinta, romano-catolicii considera ca pacatul initial a fost transmis oamenilor, iar Isus a venit pentru a sterge o datorie de onoare fata de Dumnezeu. Ortodoxismul sustine ca Dumnezeu a pedepsit pe om o singura data pentru acest pacat, luându-i inapoi nemurirea si izgonindu-l din rai. Canoanele Spre deosebire de romano-catolici, ortodoxismul nu considera canoanele a fi legi care reglementeaza relatiile dintre oameni, sau care le garanteaza anumite drepturi. Ele sunt vazute ca mijloace de educare spirituala si totodata creatoare de sfintenie. Romano-catolicii creiaza in mod continuu noi canoane, care inlocuiesc pe cele vechi. Cu 20 de ani in urma, catolicismul si-a revizuit canoanele, pentru a fi in concordanta cu timpurile moderne. Arareori biserica ortodoxa creaza noi canoane, dar nu le anuleaza pe cele vechi. Cu toate ca civilizatia evolueaza intr-un ritm rapid, problemele si nevoile spirituale ale omului, ramân practic aceleasi. Biserica Exista destul de multe deosebiri intre catolicism si ortodoxism, din punct de vedere eclesiologic. Papa este considerat de romano-catolici capul bisericii si totodata succesorul direct al Sf.Petru, care ar fi fost numit in aceasta slujba de însusi Isus: "Tu esti Petru si pe aceasta stânca voi cladi biserica mea" (Matei 16,18). Papa este in acelasi timp episcop, învatator, vicar si reprezentant al lui Isus pe pamânt. Atunci cand vorbeste ex-cathedra, Spiritul Sfânt nu il lasa sa greseasca; de aceea, romano-catolicii il considera infailibil in probleme de morala sau doctrina, si deasupra oricarei greseli umane. Ceilalti episcopi sunt doar locotenentii papei. Biserica ortodoxa considera ca toti episcopii sunt egali, si, desi exista mai multe ranguri (patriarh, arhiepiscop, mitropolit, episcop), toti sunt considerati episcopi in cele din urma. Biserica ortodoxa nu se considera infailibila. Dupa teoria romano-catolica, fiecare parohie este o parte a bisericii universale, iar totalitatea parohiilor formeaza biserica sau trupul lui Isus Cristos pe pamânt. In acest mod, autoritatea apostolica a episcopului romano-catolic este limitata. Ortodoxismul considera ca orice episcop este icoana vie a lui Isus si impreuna cu credinciosii care il urmeaza, alcatuiesc biserica in locul respectiv. Purgatoriul Purgatoriul ar fi starea in care se afla cei plecati dintre vii, inaintea Judecatii de apoi. Romano-catolicii cred ca acei ce urmeaza sa ajunga in rai, trebuie sa treca printr-o stare de purificare pentru iertarea pacatelor savârsite pe pamânt. Ceilalti se duc in iad pentru pedeapsa vesnica. Deasemenea, romano-catolicii cred ca perioada de sedere in purgatoriu poate fi scurtata prin primirea de indulgente divine, in cazul unora deosebit de virtuosi. Ortodoxismul crede ca sufletul, dupa ce paraseste trupul, ajunge pe tarâmul celor plecati (Hades), unde ramâne intr-o stare de asteptare, pâna la a doua venire a lui Isus, când oamenii vor fi judecati de El; cei credinciosi si buni vor obtine viata vesnica, iar cei rai vor merge in iad. Sf.Maria Atât ortodocsii cat si romano-catolicii o considera pe Maria ca fiind Maica Domnului (Theotokos sau Deipare) si inteleg in acelasi fel Adormirea si Ascensiunea sa in ceruri. Deasemenea, ambele biserici cred ca Sf.Maria sta acum la picioarele Domnului si intervine pentru cei ce i se roaga. Catolicii insa, care cred ca toti oamenii se nasc purtând in ei povara pacatului stramosesc, au considerat ca trebuie sa creeze dogma imaculatei conceptii, pentru a o defini pe Sf.Maria ca fiind nascuta fara pacat, datorita meritelor lui Isus. Aceasta este o dogma introdusa in anul 1854, de Papa Pius IX. Biserica ortodoxa, nu accepta ideea ca Maria s-a nascut in pacat, la fel cum nu crede ca pacatul stramosesc a fost transmis oamenilor. Pentru pacatul lui Adam, Dumnezeu a pedepsit pe om o singura data, facându-l muritor. De aceea, nu exista nici o justificare pentru aceasta dogma catolica. Ambele biserici cred ca Maria reprezinta biserica, deoarece biserica (care este si trupul lui Isus) devine mama noastra prin botez, iar Maria este si mama noastra. Icoanele Icoanele ortodoxe sunt reprezentari artistice ale lui Isus, Sf.Maria sau ale sfintilor. Dumnezeu nu poate fi pictat, intrucât niciun om nu l-a vazut. Spiritul Sfânt a fost vazut sub forma de flacari sau a unui porumbel si nu poate fi pictat decât in acest fel. Icoanele sunt mai mult decât picturi sfintite si au un profund caracter teologic. Ortodocsii onoreaza si saruta icoanele, in semn de devotiune fata de persoana pe care o reprezinta. Icoanele nu sunt idoli; ele le sunt ferestre spre o lume plina de taine, pe care oamenii nu o pot patrunde cu cele cinci simturi. Biserica romano-catolica foloseste însa statui, care sunt reprezentari tridimensionale si care creaza o senzatie de naturalism ce par a imita arta vechii Grecii sau a Romei." http://www.crestinul.ro/difcatort.htm |
legat de calculul datei Pastelui
Articol care iti raspunde la dc cade deodata ori nu Pastele la noi si la catolici
http://www.ziaruldeiasi.ro/local/ias...easi-zi~ni1tns |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:03:25. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.