Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Biserica Ortodoxa in general (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=506)
-   -   Resfintirea Bisericilor (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=10946)

cristiboss56 16.10.2010 20:49:56

Resfintirea Bisericilor
 
Anca mi-a adresat o intrebare pe un alt topic referitoare la resfintirea Bisericilor si la intervalul la care se face aceasta resfintire . Rog pe cei ce cunosc exact raspunsul sa raspunda aici , mai ales ca este un subiect interesant la care nu am gasit un raspuns exact asi bine documentat . Va multumesc !

gabriela8 16.10.2010 21:22:10

Eu am participat la resfintirea unei biserici de 150 de ani... Nu era pictata dar erau innoite Sfanta Masa, stranile si usa Bisericii. Nu cred ca e o regula depinde si de lucrarile care se fac.

Rodica50 16.10.2010 23:03:22

Nu demult am participat si eu la o resfintire de biserica - destul de tanara.

ap2010 16.10.2010 23:19:32

Bisericile se sfintesc dupa fiecare renovare,indiferent de vechimea constructiei.Maine se sfinteste biserica manastirii Golia din iasi,manastire veche si care a stat in reparatii multi ani.

Mihnea Dragomir 16.10.2010 23:20:49

Nu mă pricep de loc la drept canonic, dar eu așa văd lucrurile: una dintre deosebirile dintre Sf Taine și Sf Ierurgii este că ultimele aduc haruri lucrătoare, pe când primele aduc atât haruri lucrătoare cât și Harul Sfințitor. Harurile lucrătoare nu sunt permanente, ci durează atâta timp cât durează lucrarea pentru care Dumnezeu le-a dat.

Spre exemplu, când merg duminica spre biserică, dar pe drum mă întâlnesc cu niște prieteni care mă invită la un șpriț, dacă am puterea de a rezista tentației se cheamă că am primit o inspirație de la Spiritul Sfânt. Acestei inspirații, acestui ajutor supranatural îi spun "har lucrător". Dacă nu merg la șpriț, ci merg la Sf Liturghie, harul lucrător dispare. Nu mai e nevoie de el, ci va fi nevoie de altul în altă situație.

Sfințirea unei biserici nu este Taină, ci este Ierurgie. Prin urmare, ea cheamă ajutor supranatural ca haruri lucrătoare. Nu se face o dată pentru totdeauna, ci de câte ori este nevoie. În ultimă instanță și dacă gândim etimologic, "a sfinți" este sinonim cu "a curăți". Prin urmare, o biserică trebuie resfințită de câte ori se murdărește. Cum murdăria înseamnă absența curăției, chiar și o perioadă în care nu s-a slujit în biserică poate fi motiv de resfințire. Tot ceea ce este în contact într-un fel sau altul cu Preasfântul Trup și Sânge trebuie să fie curat, adică sfințit: mâinile celui care Îl ating, vasele în care El este așezat, etc. Chiar și spațiul în care El este invocat și vine trebuie să fie curat. Cu atât mai mult trebuie să fie resfințită biserica dacă ceva anormal o întinează, adică o profanează (făcând-o să slujească altui scop decât cel destinat). De asemenea, trebuie resfințită dacă au loc lucrări de extindere sau de restaurare, după cum, dacă ducem o icoană veche la restaurat, trebuie resfințită după aceea.
În schimb, dacă într-o biserică se slujește periodic, nu trebuie resfințită niciodată, fiind sfințită de Dumnezeu prin fiecare liturghie. Că nu este târnosirea deasupra liturghiei și nici ierurgiile deasupra sacramentelor, ci invers.

cristiboss56 16.10.2010 23:38:15

Citat:

În prealabil postat de ap2010 (Post 297861)
Bisericile se sfintesc dupa fiecare renovare,indiferent de vechimea constructiei.Maine se sfinteste biserica manastirii Golia din iasi,manastire veche si care a stat in reparatii multi ani.

Tocmai de la această știre dată de mine la un alt Topic, a apărut întrebarea, firească până la urmă, de ce se resfințesc bisericile și dacă există un interval anume .

cristiboss56 16.10.2010 23:41:01

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 297862)
Nu mă pricep de loc la drept canonic, dar eu așa văd lucrurile: una dintre deosebirile dintre Sf Taine și Sf Ierurgii este că ultimele aduc haruri lucrătoare, pe când primele aduc atât haruri lucrătoare cât și Harul Sfințitor. Harurile lucrătoare nu sunt permanente, ci durează atâta timp cât durează lucrarea pentru care Dumnezeu le-a dat.

Spre exemplu, când merg duminica spre biserică, dar pe drum mă întâlnesc cu niște prieteni care mă invită la un șpriț, dacă am puterea de a rezista tentației se cheamă că am primit o inspirație de la Spiritul Sfânt. Acestei inspirații, acestui ajutor supranatural îi spun "har lucrător". Dacă nu merg la șpriț, ci merg la Sf Liturghie, harul lucrător dispare. Nu mai e nevoie de el, ci va fi nevoie de altul în altă situație.

Sfințirea unei biserici nu este Taină, ci este Ierurgie. Prin urmare, ea cheamă ajutor supranatural ca haruri lucrătoare. Nu se face o dată pentru totdeauna, ci de câte ori este nevoie. În ultimă instanță și dacă gândim etimologic, "a sfinți" este sinonim cu "a curăți". Prin urmare, o biserică trebuie resfințită de câte ori se murdărește. Cum murdăria înseamnă absența curăției, chiar și o perioadă în care nu s-a slujit în biserică poate fi motiv de resfințire. Tot ceea ce este în contact într-un fel sau altul cu Preasfântul Trup și Sânge trebuie să fie curat, adică sfințit: mâinile celui care Îl ating, vasele în care El este așezat, etc. Chiar și spațiul în care El este invocat și vine trebuie să fie curat. Cu atât mai mult trebuie să fie resfințită biserica dacă ceva anormal o întinează, adică o profanează (făcând-o să slujească altui scop decât cel destinat). De asemenea, trebuie resfințită dacă au loc lucrări de extindere sau de restaurare, după cum, dacă ducem o icoană veche la restaurat, trebuie resfințită după aceea.
În schimb, dacă într-o biserică se slujește periodic, nu trebuie resfințită niciodată, fiind sfințită de Dumnezeu prin fiecare liturghie. Că nu este târnosirea deasupra liturghiei și nici ierurgiile deasupra sacramentelor, ci invers.

Frumos răspuns ! Mulțumesc Mihnea !

Pr. Gheorghe 17.10.2010 19:49:43

Cladirea biserica este, in aceasta lume, un spatiu bine definit si cu o functionalitate clara. Aceasta insa, nu pentru ca asa vrem noi ci pentru ca asa vrea Dumnezeu! Cu toate acestea statutul special al bisericii in viata noastra nu este dat de vreo nevoie ce nu poate fi implinita decat acolo, ci mai degraba de dorinta noastra de a avea un loc unde Dumnezeu sa fie prezent in chip vazut, daca nu in "carne si oase", macar intr-un simbolism cat mai aproape de capacitatea noastra de a pricepe rational lucrurile. In acelasi timp, biserica are un rol definitoriu in castigarea identitatii unei comunitati de crestini si poate reprezenta chiar, in unele cazuri, o nevoie esentiala, dar legata de traseul lumesc al crestinului. Dar in biserica nu se lucreaza cu cele lumesti ci cu cele dumnezeiesti, asa ca acest spatiu trebuie inzestrat cu o dimensiune spirituala, la fel de reala ca cea lumeasca. Prin sfintire, exact aceasta se realizeaza. In concluzie, comunitatea de crestini are nevoie de biserica, dar nu de o biserica-adapost ci de biserica-poarta catre cer!

Este mare nevoie in viata crestinului de a nu cadea in capcana rationalizarii sacrului. Asa ca voi incerca sa ma feresc de aceasta si eu!

Pentru ca biserica sa fie potrivita implinirii rolului de "casa a lui Dumnezeu" nu doar din cand in cand ci continuu si definitiv, cladirea trebuie dedicata, inchinata lui Dumnezeu, Cel care va "locui" acolo. Actul prin care se face aceasta inchinare se numeste târnosire. Recomand sa fie citit si acest material.
Citat:

TÂRNOSÍRE, târnosiri, s. f. Acțiunea de a târnosi și rezultatul ei; ritual de inaugurare, de sfințire a unei biserici; târnoseală (1). – V. târnosi.
TÂRNOSÍ, târnosesc, vb. IV. Tranz. A îndeplini, cu ritualul prevăzut, slujba de inaugurare a unei biserici; a sfinți. – Din scr. tronosati.
Sursa: DEX '98

Prin tarnosire se poate intelege actul fizic, ritualul de pregatire a lacasului pentru a fi potrivit inchinarii catre Dumnezeu, dar care include si inchinarea; sfintirea este ritualul propriuzis de inchinare. La inaugurarea unei biserici cei doi termeni sunt sinonimi deoarece nu pot fi despartiti unul de altul. Ulterior, in urma unor situatii deosebite, se poate reface sfintirea bisericii, dar nu si tarnosirea ei, in sensul de inaugurare spre slujire. Uneori se foloseste cu oarecare confuzie termenul de tarnosire ca sinonim total cu sfintire; astfel am intalnit expresia "troita a fost tarnosita" sau chiar "tarnosirea icoanelor". In majoritatea cazurilor insa, tarnosirea se refera doar la ritualul de inaugurare a unei biserici noi. Este considerata biserica noua si aceea, deja tarnosita, dar al carui Sfant Altar a fost distrus in totalitate si cea despre care se stie sau se afla ca nu a fost implinit ritualul la o data anterioara.

Sfintirea este actul de cult prin care o un obiect sau o persoana este inchinata lui Dumnezeu.
Citat:

SFINȚÍRE, sfințiri, s. f. Acțiunea de a (se) sfinți și rezultatul ei. ♦ (Înv.) Consfințire, consacrare. – V. sfinți.
Sursa: DEX '98

A SFINȚÍ ~ésc tranz. 1) A trece în rândul sfinților; a ridica la rang de sfânt; a sanctifica. 2) (obiecte) A face să devină sacru prin săvârșirea unui ritual religios (rugăciuni, stropire cu agheasmă). 3) A trata cu dragoste și admirație exagerată; a venera. /<sl. sventiti
Sursa: NODEX
SFINȚÍRE s. (BIS.) 1. canonizare, (livr.) sacralizare, sacralizație, sanctificare, (înv.) sacrare, sanctificație. (~ unui martir.) 2. consacrare, sfeștanie, târnoseală, târnosire, (înv.) obnovlenie, rodină, sfințenie, târnosanie, târnositură. (~ unei biserici.)
Sursa: Sinonime


Odata daruit (consacrat) lui Dumnezeu, un lucru sau o persoana capata, pe langa latura lumeasca si o latura spirituala speciala ce-l aseaza in relatie directa cu Datatorul sfinteniei.
Citat:

5. Regele Solomon a adus jertfă douăzeci și două de mii de boi și o sută douăzeci de mii de oi; așa au sfințit templul lui Dumnezeu regele și tot poporul.
6. Preoții stăteau la slujbele lor și leviții cu instrumentele de cântare ale Domnului, pe care le făcuse regele David, ca să laude pe Domnul: "Că în veac este mila Lui"; căci David cu acestea Îl slăvea, iar preoții trâmbițau din trâmbițe înaintea lui, iar Israelul tot stătea de față.
7. Apoi a mai sfințit Solomon și mijlocul curții care era înaintea templului Domnului; căci a adus acolo arderile de tot și grăsimea jertfelor de împăcare, fiindcă jertfelnicul cel de aramă pe care îl făcuse Solomon nu putea cuprinde arderile de tot și prinoasele de pâine și de grăsime.
8. În vremea aceea a făcut Solomon sărbătoare de șapte zile și împreună cu el a prăznuit tot Israelul, adunare foarte mare, venită de la intrarea Hamatului, până la râul Egiptului.
9. Iar în ziua a opta au sărbătorit încheierea sărbătorii, căci sfințirea jertfelnicului a ținut șapte zile, iar sărbătoarea alte șapte zile.
10. Și în ziua a douăzeci și treia a lunii a șaptea, regele a dat drumul la corturile sale poporului, care se bucura și se veselea de binele ce dăduse Domnul lui David, lui Solomon și poporului Său Israel.
11. Astfel a isprăvit Solomon templul Domnului și casa regelui; tot ce plănuise Solomon în inima sa să facă pentru templul Domnului și pentru casa sa, le-a isprăvit după dorință.
12. Atunci S-a arătat Domnul lui Solomon, noaptea, și i-a zis: "Am auzit ruga ta și Mi-am ales locul acesta să fie templu pentru aducerea de jertfe.
13. De voi încuia cerul și nu va fi ploaie, de voi porunci lăcustei să mănânce țara, sau voi trimite vreo boală molipsitoare asupra poporului Meu
14. Și se va smeri poporul Meu, care se numește cu numele Meu, și se vor ruga și vor căuta fața Mea, și se vor întoarce de la căile lor cele rele, atunci îi voi auzi din cer, le voi ierta păcatele lor și le voi tămădui țara.
15. Acum ochii Mei vor fi deschiși și urechile Mele vor fi cu luare-aminte la rugăciunea ce se va face în locul acesta.
16. Căci am ales acum și am sfințit templul acesta, pentru ca să fie numele Meu acolo în veci; și ochii Mei și inima Mea să fie acolo în toate zilele.
(Cartea a doua Paralipomena (a doua a Cronicilor), capitolul 7)

Sfintenia este un atribut al lui Dumnezeu. Noi, crestinii, suntem intr-o permanenta cautare a sfinteniei, atat pentru a ne impartasii de aceasta spre propria noastra sfintire, cat si pentru a intra, prin ea, in comuniune directa cu Izvorul Sfinteniei. Cladirea biserica este locul in care se gasesc Trupul si Sangele Mantuitorului, mostele sfintilor martiri, obiectele sfintite si dorinta noastra din dragoste, de a ne intalni cu Dumnezeu. Pe langa acestea, insasi cladirea este oferita lui Dumnezeu printr-o fagaduinta spre cautarea mantuirii, ce este facuta de intreaga comunitate participanta la ritual, ca si Iona:
Citat:

8. Când se sfârșea în mine duhul meu, de Domnul mi-am adus aminte, și la Tine a ajuns rugăciunea mea, în templul Tău cel sfânt!
9. Cei ce slujesc idolilor deșerți disprețuiesc harul Tău;
10. Dar eu Îți voi aduce Ție jertfe cu glas de laudă și toate făgăduințele mele le voi împlini, căci mântuirea vine de la Domnul!"
11. Și Domnul a dat poruncă peștelui și peștele a aruncat pe Iona la țărm!
(Iona, capitolul 2)

Re-sfintirea este un act ce are scopul de a reactualiza aceasta fagaduinta atunci cand, din motive fizice (in cazul bisericii: distrugeri partiale, reconstructii partiale, reconditionari, consolidari, etc. ale cladirii) sau spirituale (profanari diverse), comunitatea considera necesar acest lucru. Resfintirea, ca si sfintirea, sunt acte spirituale, cu scopul clar de a aseza obiectul sfintirii in grija Datatorului sfinteniei. Prin Harul sfintitor este implinita cererea preotului ca organ al lucrarii lui Dumnezeu, el insusi, purtator al fagaduintei de a fi al lui Dumnezeu pentru totdeauna, deci sfintit. Lucrarea sfintitoare apare in viata noastra prin Taina Botezului, prima fagaduinta si prima sfintire a omului nou.

Subiectul despre sfintire ca lucrare si ca efect nu poate fi cuprins decat sumar aici, pe forum. Daca tratezi pe scurt pot aparea omisiuni sau posibilitati de interpretare a unor prezentari ce tin de dogmatica ritualului mai ales. Imi cer iertare daca acestea vor fi observate in ceea ce am scris pana aici si rog pe toti sa nu faca din acestea un motiv de a arunca cu piatra:104:.

Sa fiti binecuvantati!


Miha-anca 18.10.2010 02:20:59

Va multumesc tuturor pentru explicatiile date.

Am gasit vorbindu-se de necesitatea resfintirii unor biserici dupa ce au fost folosite de francmasoni la Timisoara:
http://laurentiudumitru.ro/blog/2007...din-timisoara/
In asemenea caz se resfinteste sau nu biserica?

Mihnea Dragomir 18.10.2010 06:32:09

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 298171)

Am gasit vorbindu-se de necesitatea resfintirii unor biserici dupa ce au fost folosite de francmasoni la Timisoara:
http://laurentiudumitru.ro/blog/2007...din-timisoara/
In asemenea caz se resfinteste sau nu biserica?

Ca de obicei, iar ați dat-o în bară. Este vorba de cavalerii de Malta, și nu de francmasoni. Dar probabil că pentru dv, orice uniformă care nu este nici rasa călugărilor aghioriți, nici cea a armatei țariste este o uniformă de farmazon. Din comentariile la "știrea" respectivă vedem și cât de mulți sunt cei care pun botul la asemenea dezinformări, asociindu-se celor care pe acest forum îi învață pe mitropoliți cum e cu credința strămoșească...

Miha-anca 18.10.2010 22:00:42

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 298179)
Ca de obicei, iar ați dat-o în bară. Este vorba de cavalerii de Malta, și nu de francmasoni. Dar probabil că pentru dv, orice uniformă care nu este nici rasa călugărilor aghioriți, nici cea a armatei țariste este o uniformă de farmazon. Din comentariile la "știrea" respectivă vedem și cât de mulți sunt cei care pun botul la asemenea dezinformări, asociindu-se celor care pe acest forum îi învață pe mitropoliți cum e cu credința strămoșească...

Intr-adevar! Intre timp m-am informat:

Istoria cavalerilor de Malta începe în anul 1048, când un grup de negustori din republica italiană Amalfi a cerut permisiunea să construiască la Ierusalim o biserică, o mânăstire și un spital care să ofere asistență pelerinilor. În anul 1113, comunitatea monastică ce s-a dezvoltat în jurul spitalului a fost recunoscută printr-o Bulă papală și a primit privilegiul de a-și alege conducătorii independent de orice autoritate laică sau religioasă. Cunoscuți până atunci ca și „Ospitalieri", din acest moment încep să se numească „Ordinul Sfântului Ioan de Ierusalim". Cei care îl alcătuiesc sunt militari și călugări totodată, de origine nobilă și depun un triplu jurământ de sărăcie, castitate și supunere (astazi mai sunt doar 38 membrii, care indeplinesc aceste conditii). Vorbim deci de un grup militaro-religios care se bucură de o serie de privilegii: pot purta arme și mai ales pot circula liber (fără a avea nevoie de permise de liberă trecere sau alte aprobări). Cu timpul au devenit și o forță militară terestră și navală foarte importantă.
Acest ordin a participat la toate cruciadele, iar in anul 1291, dupa cucerirea de catre turci a ultimului bastion cruciat, Acra, acestia se refugiaza in Cipru.
Sunt izgoniti si de acolo si isi gasesc adapost e insula Rhodos
In 1522, Soleiman Magnificul decide sa atace insula, iar in anul 1530 Imparatul Carol Quintul, cu aprobarea papei Clement al 7-lea, le ofera insula Malta. Cu aceasta ocazie, se stabileste ca Ordinul sa ramana neutru in caz de razboi intre natiunile crestine.
In anul 1798, Napoleon Bonaparte ocupa insula si ii constrange sa abandoneze insula si sa se imprastie in toate tarile Europei.
Abia in anul 1834, Ordinul se stabileste la Roma unde detin si astazi Villa Malta si Palatul Malta, ambele teritorii malteze in statul italian.
Toate conspirațiile duc la... Malta
Pe lângă faptul că timp de secole au reprezentat o importantă forță armată terestră și navală, Cavalerii de Malta au rămas până în zilele noastre o importantă putere ocultă financiară și politică. Majoritatea membrilor sunt de origine nobilă, iar printre condițiile primirii în Ordin se află aceea de a deține o poziție socială, titluri și o avere importantă. Această condiție, oricât ar părea de bizară este cheia puterii financiare a cavalerilor. De altfel, în vechime, averile nobililor ce se înrolau ca și cavaleri de Malta reveneau la moartea acestora Ordinului.
Încă de la început Ioaniții s-au constituit ca o organizație și forță militară supra-națională, și așa au rămas și până astăzi. Îi regăsim acum peste tot, dar mai ales în Consiliul pentru Relații Externe al SUA (CFR în limba engleză), CIA, FBI, NATO, Bilderberg, Comisia Trilaterală. Toți „Cavalerii de Malta" dețin funcții politice care le conferă imunitate diplomatică. Astfel ei au acoperire pentru foarte multe din activitățile ilegale în care sunt implicați și se pot sustrage în caz de nevoie cercetării autorităților.
Strânse legături cu francmasoneria
Într-o planșă ce reproduce structura francmasoneriei, regăsim la nivelul Ritului de York Cavalerii de Malta și binecunoscutul lor simbol printre gradele cele mai înalte. Mai ales, Loja Propaganda Due (P2) din Italia a avut strânse legături cu ei.
În cartea „Cavalerii întunericului", François Hervet scrie: „în decembrie 1969 a avut loc o întâlnire secretă în biroul contelui Umberto Ortolani, ambasadorul cavalerilor de Malta în Uruguay, la care au participat mai multe capete ale lojei P2: Licio Gelli, Roberto Calvi, Michele Sidona, toți implicați în omorârea Papei Ioan Paul I și în masive fraude bancare."
Istoricul militar român Mihai Dogaru afirma într-o emisiune TV în 2006: „Cavalerii de la Malta reprezintă una dintre cele mai vechi ramuri ale „Ordinului Cuceritorilor" (societate francmasonică în care sunt admiși doar cei care au deja un anumit grad de inițiere ocultă). Ei au o Constituție proprie și au jurat să depună toate eforturile în scopul stabilirii Noii Ordini Mondiale." (Text prescurtat)
http://ro.wikipedia.org/wiki/Cavalerii_Ioani%C8%9Bi

Mihnea Dragomir 18.10.2010 23:10:49

Un francmason în uniformă:

arwein 19.10.2010 20:28:36

daca sunt numai 38 in lume, cum de au atatea pozitii- cheie?

Miha-anca 19.10.2010 21:49:33

Citat:

În prealabil postat de arwein (Post 298693)
daca sunt numai 38 in lume, cum de au atatea pozitii- cheie?

Sunt doar 38 care respecta juramantul de sărăcie, castitate și supunere, caci se spune mai departe: "Majoritatea membrilor sunt de origine nobilă, iar printre condițiile primirii în Ordin se află aceea de a deține o poziție socială, titluri și o avere importantă".

Miha-anca 19.10.2010 21:53:22

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 298171)
Va multumesc tuturor pentru explicatiile date.

Am gasit vorbindu-se de necesitatea resfintirii unor biserici dupa ce au fost folosite de francmasoni la Timisoara:
http://laurentiudumitru.ro/blog/2007...din-timisoara/
In asemenea caz se resfinteste sau nu biserica?

Nu am primit inca raspuns la intrebarea mea, care in fapt este una de principiu.

cristiboss56 19.10.2010 22:50:26

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 298738)
Nu am primit inca raspuns la intrebarea mea, care in fapt este una de principiu.

Până primești un răspuns bine documentat, părerea mea sinceră că este necesară resfințirea în acest caz !

sophia 12.02.2016 11:44:02

Am si eu doua intrebari:

1. Se resfinteste o biserica dupa lucrari de renovare?
Este o slujba speciala, separata?

2. Cum se spala/curata textilele diverse din biserica?
Ma refer benzile acelea care se pun pe suporturile unde stau icoanele, sau pe suportul de la strana etc.
Nu stiu din ce material sunt. Cele care sunt cu fir, ca si vesmintele preotesti cred ca se dau la curatat, dar sunt unele mai simple din ceva sintetic si brodate cu cruce.
Se pot spala de mana?

cristiboss56 12.02.2016 15:37:51

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 613525)
Am si eu doua intrebari:

1. Se resfinteste o biserica dupa lucrari de renovare?
Este o slujba speciala, separata?

2. Cum se spala/curata textilele diverse din biserica?
Ma refer benzile acelea care se pun pe suporturile unde stau icoanele, sau pe suportul de la strana etc.
Nu stiu din ce material sunt. Cele care sunt cu fir, ca si vesmintele preotesti cred ca se dau la curatat, dar sunt unele mai simple din ceva sintetic si brodate cu cruce.
Se pot spala de mana?

Chiar la pagina 1 al acestui thread ai raspuns dat de Părintele Gheorghe la problema care te frământă.
La întrebarea doi , da poți spăla de mână.
Doamne ajută!

sophia 10.07.2016 15:17:30

Am participat azi la resfintirea bisericii si am o intrebare.
Exista undeva scrisa aceasta slujba speciala? In vreo carte de liturgica?
As fi vrut sa ma lamuresc.

Slujba nu a fost ceea ce credeam, sau poate am pierdut o parte importanta...
Cineva care a fost la o alta sfintire de biserica de curand a povestit ca (asa cum auzisem/citisem si eu), au trecut toti prin altar.
Eu ma asteptam ca slujba sa se tina cu noi acolo, aproape de altar, sa vedem bine.
N-am trecut prin altar. Nu s-a facut asa.
Nu se face peste tot la fel?
Ma asteptam sa fie ceva maret, deosebit, o slujba speciala, dar...poate am pierdut partea aceea...
Poate depinde de episcop, de tara...


Ora este GMT +3. Ora este acum 10:19:23.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.