Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Sfintele Pasti - Invierea Domnului (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5070)
-   -   Obiceiul omenesc cu painea si vinul carora le este atribuita calitatea de "Pasti" (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11251)

doctor_faustus 23.11.2010 08:59:33

Obiceiul omenesc cu painea si vinul carora le este atribuita calitatea de "Pasti"
 
Se știe că în România există, din nefericire, un obicei omenesc care are loc la sărbătoarea Învierii Domnului, obicei concretizat în darea de către preoți a unui amestec de pâine și vin căruia i se spune în mod impropriu și total fals Sfintele Paști. Adevărul este însă că Sfintele Paști sau Paștile Domnului sunt, pe lângă evenimentul în sine al învierii lui Hristos, chiar Trupul și Sângele Domnului jertfite de preoții Bisericii, adică însăși Sfânta Euharistie. Pentru aceea este necesar ca adevărul să fie tot mai mult adus și pus în față pentru ca acest obicei omenesc care nu are nici o fundamentare să fie cât mai rapid și cât mai hotărât exclus afară din Sfânta Biserică pentru totdeauna. Cei care vor Paștile Domnului trebuie să știe că trebuie să se împărtășească din Sfânta Euharistie, obiceiurile cu pâinea și vinul "sfințite" fiind exclusiv niște obiceiuri omenești fără nici un fundament în Sfânta Scriptură sau Sfânta Tradiție, iar bineînțeles pentru a se împărtăși de Sfânta Euharistie trebuie să se pregătească în mod corespunzător. Menținerea acestui obicei nefericit în Sfânta Biserică trebuie să înceteze în cel mai scurt timp posibil așa încât oamenii să fie puși clar în fața adevărului și nu să fie ținuți de episcopii și preoții Bisericii în aceeași stare de confuzie în care au fost ținuți până acuma în această privință, acest obicei întreținut de episcopii și preoții Bisericii nearătând în fapt decât o formă de "păcălire" a poporului credincios și de ținere a acestuia într-o stare de ignoranță nesănătoasă în ceea ce privește bineînțeles această temă. Aștept bineînțeles și alte păreri ale membrilor de pe forum, fie că sunt pentru ceea ce am spus, fie că ar fi împotrivă.

Marius22 23.11.2010 10:13:46

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307014)
Se știe că în România există, din nefericire, un obicei omenesc care are loc la sărbătoarea Învierii Domnului, obicei concretizat în darea de către preoți a unui amestec de pâine și vin căruia i se spune în mod impropriu și total fals Sfintele Paști. Adevărul este însă că Sfintele Paști sau Paștile Domnului sunt, pe lângă evenimentul în sine al învierii lui Hristos, chiar Trupul și Sângele Domnului jertfite de preoții Bisericii, adică însăși Sfânta Euharistie. Pentru aceea este necesar ca adevărul să fie tot mai mult adus și pus în față pentru ca acest obicei omenesc care nu are nici o fundamentare să fie cât mai rapid și cât mai hotărât exclus afară din Sfânta Biserică pentru totdeauna.

Sunt de acord cu fondul problemei. Cu toate acestea, trebuie sa vedem in randuiala sfintirii si oferirii pastilor la sarbatoarea Invierii Domnului, legatura pe care aceasta o are cu anafura. Or, anafura nu a aparut de ieri de azi in Biserica, ci din sec. III-IV.

Inca din acel timp, mirenii mai mult "asista" decat participa la Sfanta Liturghie. Daca in Biserica Primara, toti cei care ramaneau la liturghia credinciosilor se impartaseau, incepand cu aceste secole - si pana in zilele noastre - impartasirea la fiecare Sfanta Liturghie s-a pastrat doar in randul clericilor slujitori. Ceilati participanti la "ospat" vor primi drept mangaiere, paine binecuvantata.

Aceasta este una din consecintele negative ale "crestinarii imperiului" si a disparitiei "disciplinei arcane". Cu timpul, pentru mireni, impartasirea a devenit din regula exceptie.

De aceea, nici nu cred intr-o solutie generala, la nivelul intregii Biserici Ortodoxe. Solutia o putem afla la nivel personal, incercand sa ducem o viata cat mai autentica in Hristos. Atunci nu ne vom mai putea multumi doar cu paine binecuvantata.

catalin2 23.11.2010 10:35:06

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307014)
Se știe că în România există, din nefericire, un obicei omenesc care are loc la sărbătoarea Învierii Domnului, obicei concretizat în darea de către preoți a unui amestec de pâine și vin căruia i se spune în mod impropriu și total fals Sfintele Paști.

Nu prea cred ca e un obicei omenesc. In zilele obisnuite se da anafura, iar in zilele de Sfintele Pasti se face aceasta, care este tot anafura. Poate pentru a marca, si la nivelul acesta, marea sarbatoare. Mi se pare foarte normal.

ilieradu 23.11.2010 11:55:28

PASTILE(paine si vinul sfintit) care se dau dupa slujba de inviere se dau ca o binecuvantare pentru credinciosi si nu vad ce e rau in asta! ca oameni confunda aceasta cu SFANTA IMPARTASANIE e cu totul alta poveste! ma iertati ca va spun ar trebuie sa va preocupe mai mult starea dumneavoastra decat asta! mi se pare ca exagerati! lasati pe cine hotaraste astea sa se ocupe! avem SFANTUL SINOD are cine sa se ocupe de astea! noi trebuie sa ne veden de ale noastre si sa ne rugam pentru mai marii biserici! ma iertati poate nu ar fi trebuyit sa scriu asta

mihaila_alin 23.11.2010 15:51:14

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307014)
Se știe că în România există, din nefericire, un obicei omenesc care are loc la sărbătoarea Învierii Domnului, obicei concretizat în darea de către preoți a unui amestec de pâine și vin căruia i se spune în mod impropriu și total fals Sfintele Paști. Adevărul este însă că Sfintele Paști sau Paștile Domnului sunt, pe lângă evenimentul în sine al învierii lui Hristos, chiar Trupul și Sângele Domnului jertfite de preoții Bisericii, adică însăși Sfânta Euharistie. Pentru aceea este necesar ca adevărul să fie tot mai mult adus și pus în față pentru ca acest obicei omenesc care nu are nici o fundamentare să fie cât mai rapid și cât mai hotărât exclus afară din Sfânta Biserică pentru totdeauna. Cei care vor Paștile Domnului trebuie să știe că trebuie să se împărtășească din Sfânta Euharistie, obiceiurile cu pâinea și vinul "sfințite" fiind exclusiv niște obiceiuri omenești fără nici un fundament în Sfânta Scriptură sau Sfânta Tradiție, iar bineînțeles pentru a se împărtăși de Sfânta Euharistie trebuie să se pregătească în mod corespunzător. Menținerea acestui obicei nefericit în Sfânta Biserică trebuie să înceteze în cel mai scurt timp posibil așa încât oamenii să fie puși clar în fața adevărului și nu să fie ținuți de episcopii și preoții Bisericii în aceeași stare de confuzie în care au fost ținuți până acuma în această privință, acest obicei întreținut de episcopii și preoții Bisericii nearătând în fapt decât o formă de "păcălire" a poporului credincios și de ținere a acestuia într-o stare de ignoranță nesănătoasă în ceea ce privește bineînțeles această temă. Aștept bineînțeles și alte păreri ale membrilor de pe forum, fie că sunt pentru ceea ce am spus, fie că ar fi împotrivă.

domnule nu cred ca ai competenta sa propui asemenea lucru.pe ce te bazezi spunind asa ceva,mie personal mi-se pare o poveste fara continut,ce esti ateu?.

doctor_faustus 23.11.2010 16:58:23

După cum se vede, problema este cu rădăcini adânci și nu foarte recentă
 
Citat:

Așijderea facem în știre și vouă protopopilor și vouă preoților de prin județe și tuturor poporanilor voștri, că am citit noi cartea preasfințitului și a toată lumea patriarh Kyriu Kyr Paisie care v-a scris când a fost aici în pământul acesta, și a răposatului întru Hristos fratele nostru Kyr Ștefan mitropolitul Ungrovlahiei care a fost trimisă prin toate județele la leat 7243 [=1735] martie 10 pentru niște lucruri și obiceiuri vechi foarte necuvioase și netrebnice ce ați fost avut aici în țara aceasta. Întâi că cei mai mulți din norod nici ar fi știind ce este Sfânta Priciaștenie [Împărtășanie] ci numai la ziua Sfintelor Paști ar fi mergând la biserică și nu doar ca să asculte slujba Sfintei Liturghii și să se împărtășească cu Sfintele Taine fiind mai înainte spovedit și gătit pentru acea Taină Sfântă, ci numai ca să ia pâine și vin, paximan ce se numește de voi Paști, iar alții cu ani îndelungați nu s-au spovedit, și alții iar în toată vremea vieții lor, după cum am înțeles, Spovedania și Sfânta Priciaștenie [Împărtășanie] ce este nu o știu, fără decât aleargă în ziua de Paști pe la bisericile lor de iau atunci acea pâine și acel vin nesfințit sau iau agheasmă numind că este Paști, pentru care înțelegere de acest lucru ce le-ați fost făcut voi multă mâhnire ne-a pricinuit nouă.

Ci iată că și noi de iznoavă vă poruncim vouă preoților, că de vom mai afla de acum înainte cum că tot nu s-au mai dezrădăcinat de la mijloc rătăcirea aceasta și căderea în pierzare, să știți că pe voi preoți în a cărui enorie vom afla cum că tot se ține această rătăcire, vă vom lipsi de tot darul preoției ca pe niște neascultători și nesupuși învățăturii noastre. Iar pe mirenii aceia ce se vor ține tot de acele obiceiuri rele și nu se vor părăsi (ca să meargă fiecare la duhovnicul său să se spovedească, să-și ia canon după cum îl va canonisi și să se împărtășească cu Sfintele Taine), pe unii ca aceia să știe cu adevărat că îi vom afurisi, că pentru niște rătăciri și lucruri netrebnice ca acestea vin atâtea bătăi și nevoi și moarte grabnică în toată vremea în pământul acesta.
sursa: Împărtășirea continuă cu Sfintele Taine - Editura Deisis, 2006, pag. 96-97, Pastorala mitropolitului Neofit Cretanul la Postul Mare 1739

doctor_faustus 23.11.2010 17:13:45

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 307028)
Nu prea cred ca e un obicei omenesc. In zilele obisnuite se da anafura, iar in zilele de Sfintele Pasti se face aceasta, care este tot anafura. Poate pentru a marca, si la nivelul acesta, marea sarbatoare. Mi se pare foarte normal.

Problema este că unora li se spune că acea anafură și acel vin sunt de fapt sfinte paști, ori lucrul acesta este total fals. Prin urmare și dacă se oferă acea anafură și acel vin binecuvântate cel puțin să nu ni se mai spună (nu știu dacă fenomenul este generalizat) că acelea sunt sfinte paști. Să ni se spună ce sunt de fapt și să nu mai fie poporenii credincioși ținuți în ignoranță și păcăliți; nu de alta dar pe aici prin România nu suntem toți dintre aceia care "noi muncim, nu gândim", ci mai suntem și unii care în timp ce muncim mai facem "greșeala" să mai și gândim.

catalin2 23.11.2010 22:03:37

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307108)
sursa: Împărtășirea continuă cu Sfintele Taine - Editura Deisis, 2006, pag. 96-97, Pastorala mitropolitului Neofit Cretanul la Postul Mare 1739

Aici nu se condamna folosirea Pastilor, ci faptul ca nu se impartasesc. Nici nu se spune ca oamenii ar crede ca aceea este Sfanta Impartasanie. De asemenea, nu reiese ca atunci ar fi fost implemetat obiceiul de a da Pasti.

costel 24.11.2010 16:51:00

Nu vad nimic rau in a lua de Pasti o bucata de paine binecuvantata, dupa cum nu e nimic rau in a lua dupa Sfanta Liturghie si anafura. Rau e sa ne rezumam doar la painea binecuvantata si sa uitam de Trupul si Sangele Domnului. Asa ca eu nu cred ca trebuie dusa o lupta in a elimina painea binecuvantata, ci o lupta in a-i face pe oameni sa constientizeze importanta Euharistiei.

andreicozia 24.11.2010 17:07:16

Ritualul simbolic al impartasirii pe undeva il inteleg dar faptul ca numim piinea carne si vinul singe, oricit m-as stradui sa ma impresionez si sa-mi imaginez inchipuindu-mi ca una-i de fapt alta, nu reusesc. M-am tot straduit sa ma mint si nu reusesc.

Inima-mi da semne fizice, dureri, si-mi spune incontinuu:
NU TE MINTI CA ESTE PACAT!

Si in plus nu exista nimic in scripturi care sa ne confirme acest lucru ci doar pomenirea lui Hristos de la cina cea de Taina...dar o facem in virtutea Traditiei

costel 24.11.2010 17:22:52

Andrei, sunt alte topicuri cu tema Sfanta Euharistie. Aici e vorba de pasti. Pentru noi, Hristos este cu adevarat in painea si vinul de pe masa Sfantului Altar. Nu e teorie, e partasie la viata Sa. Sa ne respectam unii pe altii, aduce mai mult folos.

catalin2 24.11.2010 19:32:59

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 307436)
Ritualul simbolic al impartasirii pe undeva il inteleg dar faptul ca numim piinea carne si vinul singe, oricit m-as stradui sa ma impresionez si sa-mi imaginez inchipuindu-mi ca una-i de fapt alta, nu reusesc. M-am tot straduit sa ma mint si nu reusesc.

Inima-mi da semne fizice, dureri, si-mi spune incontinuu:
NU TE MINTI CA ESTE PACAT!

Si in plus nu exista nimic in scripturi care sa ne confirme acest lucru ci doar pomenirea lui Hristos de la cina cea de Taina...dar o facem in virtutea Traditiei

Noi nu ne bazam pe inchipuirea nostra sau pe gandirea noastra limitata. Trebuie sa cercetam ca sa putem emite o parere. Avem confirmarea tuturor sfintilor si exista si cateva minuni care arata chiar asta. Nu e doar o teorie.

mihaila_alin 24.11.2010 20:00:23

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 307436)
Ritualul simbolic al impartasirii pe undeva il inteleg dar faptul ca numim piinea carne si vinul singe, oricit m-as stradui sa ma impresionez si sa-mi imaginez inchipuindu-mi ca una-i de fapt alta, nu reusesc. M-am tot straduit sa ma mint si nu reusesc.

Inima-mi da semne fizice, dureri, si-mi spune incontinuu:
NU TE MINTI CA ESTE PACAT!

Si in plus nu exista nimic in scripturi care sa ne confirme acest lucru ci doar pomenirea lui Hristos de la cina cea de Taina...dar o facem in virtutea Traditiei

vai de mine domnule andrei dar ma sperii punind sub semnul intrebari chear sf.impartasanie!.nu crezi ca e prea mult,oare unde ne mai e credinta atuncia?.

valentin.viliga 24.11.2010 20:07:55

doctorul faustus are dreptate in ceea ce spune despre painea numita Pasti, intrucat aceasta a aparut doar in Transilivania si sub influenta calvina, inlocuind de fapt impartasirea pascala cu Trupul si Sangele Domnului, de aceea este indicat ca preotii prin cateheze sa explice ca de fapt de Pasti trebuie sa ne impartasim in chip real cu Hristos nu considerand Euharistia in chip simbolic comemorativ Trupul si Sangele Domnului, nu luand tot felul de surogate "sfinte"

delia31 25.11.2010 17:12:45

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307014)
Se știe că în România există, din nefericire, un obicei omenesc care are loc la sărbătoarea Învierii Domnului, obicei concretizat în darea de către preoți a unui amestec de pâine și vin căruia i se spune în mod impropriu și total fals Sfintele Paști. Adevărul este însă că Sfintele Paști sau Paștile Domnului sunt, pe lângă evenimentul în sine al învierii lui Hristos, chiar Trupul și Sângele Domnului jertfite de preoții Bisericii, adică însăși Sfânta Euharistie. Pentru aceea este necesar ca adevărul să fie tot mai mult adus și pus în față pentru ca acest obicei omenesc care nu are nici o fundamentare să fie cât mai rapid și cât mai hotărât exclus afară din Sfânta Biserică pentru totdeauna. Cei care vor Paștile Domnului trebuie să știe că trebuie să se împărtășească din Sfânta Euharistie, obiceiurile cu pâinea și vinul "sfințite" fiind exclusiv niște obiceiuri omenești fără nici un fundament în Sfânta Scriptură sau Sfânta Tradiție, iar bineînțeles pentru a se împărtăși de Sfânta Euharistie trebuie să se pregătească în mod corespunzător. Menținerea acestui obicei nefericit în Sfânta Biserică trebuie să înceteze în cel mai scurt timp posibil așa încât oamenii să fie puși clar în fața adevărului și nu să fie ținuți de episcopii și preoții Bisericii în aceeași stare de confuzie în care au fost ținuți până acuma în această privință, acest obicei întreținut de episcopii și preoții Bisericii nearătând în fapt decât o formă de "păcălire" a poporului credincios și de ținere a acestuia într-o stare de ignoranță nesănătoasă în ceea ce privește bineînțeles această temă. Aștept bineînțeles și alte păreri ale membrilor de pe forum, fie că sunt pentru ceea ce am spus, fie că ar fi împotrivă.


La cate confuzii si idei pasuniste au ortodocsii habarnisti nedusi la biserica, una in plus sau in minus…
Cei mai multi fac tragice confuzii intre bine si rau, crezi ca sunt preocupati de nuante de astea liturgice? Pana una, alta tre' invatati ABC-ul.

Poate stie cineva de unde vine confuzia asta dubla, intretinuta de ignoranta si de atitudinea noastra recalcitranta si autosuficienta, care dupa ce ca nu stim, nici nu ne lasam corectati.
tipic romanesc- un fel de “las’ ca-i bine si asa rau”.

1. o data ca painea si vinul care se dau la Pasti tuturor, de dus acasa in pahar sau borcan NU E NICIDECUM SF.EUHARISTIE. Unii se amagesc cu iluzia asta.
2. si a doua confuzie – chiar la cei ce merg frecvent la biserica - e ca bucatile de paine care se dau la sfarsitul Liturghiei celor care nu s-au impartasit cu Sf. Euharistie NU se numesc anafora, ci prescura binecuvantata.
In Grecia i se zice antidoron = care inseamna in loc de daruri, in loc de Euharistie, dar nu are aceeasi valoare.
Antidoron (from Greek, meaning "instead of the gifts"; in Arabic, qurban) is the remaining bread from a loaf of prosphora after the Lamb (=sfantul agnet) has been removed.
In Byzantine practice, it is blessed during the megalynarion to the Theotokos immediately after the epiclesis in the Divine Liturgy and is given by the priest to the faithful after the service.
Historically, it was distributed only to those who had not received 'the Gifts', Holy Communion so that they would receive a Blessing in place of Holy Communion but this practice has changed over time and all those present at the Divine Liturgy receive Antidoron as a blessing.

Cuvantul grecesc anaphora inseamna a aduce ceva pe maini, gestul de a inalta ofranda pe palme- in cazul Liturghiei- punere înainte a cinstitelor daruri de prescura (prosphora), in semn de proaducere spre a fi sfintite de Duhul Sfant prin rugaciunea numita epicleza. (in greaca epicleza=invocare a Sf.Duh pt. a preface agnetul si miridele in chip real si mistic).
Doar prescura sfintita la epicleza devine euharistie iar restul de prescura e doar binecuvantata si se numeste antidoron. afaik

Din cate stiu eu, anaphora e un termen care denumeste partea din Liturghie in care se aduce jertfa euharistică.
In BO cea mai cunoscuta e anaforaua liturgica a Sf. Ioan Gura de Aur.

scuze - un preot ar putea explica mai bine.

andreicozia 25.11.2010 17:23:15

Citat:

În prealabil postat de mihaila_alin (Post 307489)
oare unde ne mai e credinta atuncia?.

Credinta ramine!
Ea nu depinde de nu stiu ce ritual de miscari fizice ale miinilior si a degetelor de vorbe spuse, cuvinte, de hirtie tiparita, de lucruri materiale, de mobilier, masa, lemn, suruburi, bani, faina, ulei, ca doar draga mihaila, credinta nu este vrajitorie cu fum, incantatii si dat din miini , ea este in inima.
Rugaciuni scurte si INAPOPI cu TREZVIE la PRACTICA iubirii!
Asa cum ne-a invatat Hristos, ea se afla in porunca iubirii aproapelui, in SIMTIRI in emotii POZITIVE si sentimente adresate celui de linga tine, nu in faina, si drojdie si nu stiu ce haine si mobilier "sfiintit" si inchipuiri.

iustin10 25.11.2010 18:53:00

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 307718)
Credinta ramine!
Ea nu depinde de nu stiu ce ritual de miscari fizice ale miinilior si a degetelor de vorbe spuse, cuvinte, de hirtie tiparita, de lucruri materiale, de mobilier, masa, lemn, suruburi, bani, faina, ulei, ca doar draga mihaila, credinta nu este vrajitorie cu fum, incantatii si dat din miini , ea este in inima.
Rugaciuni scurte si INAPOPI cu TREZVIE la PRACTICA iubirii!
Asa cum ne-a invatat Hristos, ea se afla in porunca iubirii aproapelui, in SIMTIRI in emotii POZITIVE si sentimente adresate celui de linga tine, nu in faina, si drojdie si nu stiu ce haine si mobilier "sfiintit" si inchipuiri.

Hristos ne-a invatat iubirea de aproapele,si aceasta e esenta invataturii Sale.Cine nu iubeste pe aproapele,degeaba se impartaseste,caci o face cu sufletul necurat.
Impartasirea nu contrazice porunca iubirii,care e fundamentala,ci este doar un ajutor dat noua,pentru a indeplini mai bine aceasta porunca.
"Ramaneti in Mine,caci in afara Mea nimic nu puteti face."
Impartasirea este tot iubire,dar nu fata de oameni,ci fata de Dumnezeu.
Nu trebuie sa urci muntii,nu trebuie sa iti omori trupul in asceze,nu trebuie sa faci nimic pentru a primi dragostea lui Dumnezeu,ci doar atat : sa o mananci .
Asa cum mananci paine in fiecare zi ca sa traiesti,asa trebuie sa mananci in mod real si Trupul lui Hristos ,ca sa te umpli de dragostea desavarsita.

iustin10 25.11.2010 18:56:22

Si inca un lucru foarte important.Chiar daca nu intelegi deocamdata aceasta taina,daca sufletul tau simte cea mai mica credinta si apreciere pentru acest gest,fa-l pur si simplu,adica primeste si gusta acea paine ca pe Trupul lui Hristos.
'A manca' vine inaintea lui 'a intelege'

mihaila_alin 26.11.2010 08:23:49

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 307718)
Credinta ramine!
Ea nu depinde de nu stiu ce ritual de miscari fizice ale miinilior si a degetelor de vorbe spuse, cuvinte, de hirtie tiparita, de lucruri materiale, de mobilier, masa, lemn, suruburi, bani, faina, ulei, ca doar draga mihaila, credinta nu este vrajitorie cu fum, incantatii si dat din miini , ea este in inima.
Rugaciuni scurte si INAPOPI cu TREZVIE la PRACTICA iubirii!
Asa cum ne-a invatat Hristos, ea se afla in porunca iubirii aproapelui, in SIMTIRI in emotii POZITIVE si sentimente adresate celui de linga tine, nu in faina, si drojdie si nu stiu ce haine si mobilier "sfiintit" si inchipuiri.

credinta ramine e drept,problema e daca e bine pe unde mergem,cararile sunt multe dar nu toate duc la poarta raiului.sunt multi ce cred in duhuri inselatoare si apoi asta nu e bine pentru ei.din cite am citit si eu scriptura spune ca nu e bine sa ispitim pe Dumnezeul nostru,ca,sa nu fim din semintia lui Toma.au fost sfinti parinti o spune proloagele si patericul egiptean etc.cre s-au indoit de Sf.Impartasanie Dumnezeu le-a aratat adevarul si pe urma s-au cait amarnic spunind:vai mie pacatosului am ispitit pe Dumnezeul meu.si apoi asta e credinta noastra din mina duhovnicului vom primii mintuirea partasiea cu DlIIsus. sa nu te superi pe mine nu te judec doar purtam un dialog.

costel 26.11.2010 10:57:42

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 307718)
Asa cum ne-a invatat Hristos, ea se afla in porunca iubirii aproapelui, in SIMTIRI in emotii POZITIVE si sentimente adresate celui de linga tine, nu in faina, si drojdie si nu stiu ce haine si mobilier "sfiintit" si inchipuiri.

Hristos a hranit multimea din pustie cu paine, dar pe Apostoli i-a hranit cu Trupul Sau la Cina cea de Taina. In primul caz a inmultit painea, in cel de-al doilea a prefacut-o in Trupul Sau. Iar astazi se petrece in Liturghie, ceea ce s-a petrecut la Cina ce de Taina. Puterea de a iubi mai curat nu o putem face decat prin partasia de Trupul si Sangele Sau.

Revenind la tema topicului, repet, nu e nimic rau ca oamenii sa ia paine biecuvantata - pasti. Rau e sa ramana doar la ea, sau luand-o sa nu constientizeze ca e totusi o paine binecuvantata si ca cere un alt mod de partasie de ea (o zi de post macar, o rugaciune...)

doctor_faustus 26.11.2010 11:35:51

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 307838)
Hristos a hranit multimea din pustie cu paine, dar pe Apostoli i-a hranit cu Trupul Sau la Cina cea de Taina. In primul caz a inmultit painea, in cel de-al doilea a prefacut-o in Trupul Sau. Iar astazi se petrece in Liturghie, ceea ce s-a petrecut la Cina ce de Taina. Puterea de a iubi mai curat nu o putem face decat prin partasia de Trupul si Sangele Sau.

Revenind la tema topicului, repet, nu e nimic rau ca oamenii sa ia paine biecuvantata - pasti. Rau e sa ramana doar la ea, sau luand-o sa nu constientizeze ca e totusi o paine binecuvantata si ca cere un alt mod de partasie de ea (o zi de post macar, o rugaciune...)

Prietene, văd că vrei sau nu știu dacă vrei să întreții confuzia: pâine binecuvântată - Paști. Să vedem însă ce are de spus Penticostarul în această privință:

Ziua Învierii, popoare, să ne luminăm ! Paștile Domnului, Paștile ! Că din moarte la viață și de pe pământ la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cântăm cântare de biruință ! (Irmosul Cântării 1 a Canonului Învierii)

Paștile cele sfințite astăzi nouă s-au arătat. Paștile cele nouă și sfinte, Paștile cele preacinstite, Paștile Hristos-Izbăvitorul; Paștile cele fără prihană, Paștile cele mari, Paștile credincioșilor, Paștile care au deschis nouă ușile raiului, Paștile cele ce sfințesc pe toți credincioșii. (prima stihiră a Paștilor)

Prin urmare pâinea binecuvântată nu este Paști și nu trebuie denumită ca atare. Ea poate fi considerată cel mult ca un simbol, însă din câte știu eu noi ortodocșii nu suntem sectanți neoprotestanți.

costel 26.11.2010 11:56:37

Nu sunt confuz si nici nu doresc sa dau nastere la confuzie. Vreau doar ca oamenii sa nu plece lipsiti de bucurie de la slujba Invierii. Cei care s-au pregatit, cu siguranta ca se vor impartasi, deci vor cunoaste ce este si cine este Pastile. Dar exista si o categorie, care nu cunoaste acest lucru si mi-ar parea rau sa fie lipsiti de partasie, fie ea cat de mica, de la aceasta mare sarbatoare. Da, bine ar fi ca toti sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului, dar pentru a nu-i intrista de bucuria praznicului le daruiesti ceva, nu ca sa raman cu acel ceva, ci ca sa ajunga prin el spre Cineva - Hristos.

cocorel 12.02.2011 07:44:51

si alte obiceiuri
 
Eu vroiam sa va intreb despre obiceiul cu taiatul motzului la copii care vad ca se intinde peste tot si mai nou vine si preotu sa asiste si sa dea un fel de binecuvantare.Pai e obicei pagan din cat am citit si biserica nu ar trebui sa il promoveze,nu?

Melissa 24.02.2011 15:34:39

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307014)
Se știe că în România există, din nefericire, un obicei omenesc care are loc la sărbătoarea Învierii Domnului, obicei concretizat în darea de către preoți a unui amestec de pâine și vin căruia i se spune în mod impropriu și total fals Sfintele Paști. Adevărul este însă că Sfintele Paști sau Paștile Domnului sunt, pe lângă evenimentul în sine al învierii lui Hristos, chiar Trupul și Sângele Domnului jertfite de preoții Bisericii, adică însăși Sfânta Euharistie. Pentru aceea este necesar ca adevărul să fie tot mai mult adus și pus în față pentru ca acest obicei omenesc care nu are nici o fundamentare să fie cât mai rapid și cât mai hotărât exclus afară din Sfânta Biserică pentru totdeauna. Cei care vor Paștile Domnului trebuie să știe că trebuie să se împărtășească din Sfânta Euharistie, obiceiurile cu pâinea și vinul "sfințite" fiind exclusiv niște obiceiuri omenești fără nici un fundament în Sfânta Scriptură sau Sfânta Tradiție, iar bineînțeles pentru a se împărtăși de Sfânta Euharistie trebuie să se pregătească în mod corespunzător. Menținerea acestui obicei nefericit în Sfânta Biserică trebuie să înceteze în cel mai scurt timp posibil așa încât oamenii să fie puși clar în fața adevărului și nu să fie ținuți de episcopii și preoții Bisericii în aceeași stare de confuzie în care au fost ținuți până acuma în această privință, acest obicei întreținut de episcopii și preoții Bisericii nearătând în fapt decât o formă de "păcălire" a poporului credincios și de ținere a acestuia într-o stare de ignoranță nesănătoasă în ceea ce privește bineînțeles această temă. Aștept bineînțeles și alte păreri ale membrilor de pe forum, fie că sunt pentru ceea ce am spus, fie că ar fi împotrivă.

Se pare ca n-ai asteptat cuminte,pentru ca esti banat.
Ma intreb totusi de ce ar pacali Biserica, poporul, cu Sfintele Pasti?Nu vad sensul...Mai mult, ar fi in detrimentul Bisericii asta..
In alta ordine de idei, am in frigider de anul trecut un borcan plin cam un sfert, cu Paste.Nu am vrut sa fac experimete, ci pur si simplu s-a intamplat sa ramana nemancat mai multa vreme si nu am vrut sa il ingrop in pamant pt ca nu am simtit sa fac asta.Ma uitam la borcanul ala ca la ceva sfant.Din timp in timp, ma uitam sa vad daca e mucegait sau nu.Ieri, am desfacut borcanul,dupa aproape 1 an si miroase atat de proaspat, de parca ieri l-am luat.Parca e intact!
Deci nu e valabila chestia cu sfintit in ghilimele...Pentru ca e clar ca daca pui paine in vin , nu sta la frigider aproape 1 an si sa aibe si prospetimea din prima zi!

AlinB 24.02.2011 15:58:33

Citat:

În prealabil postat de andreicozia (Post 307718)
Credinta ramine!
Ea nu depinde de nu stiu ce ritual de miscari fizice ale miinilior si a degetelor de vorbe spuse, cuvinte, de hirtie tiparita, de lucruri materiale, de mobilier, masa, lemn, suruburi, bani, faina, ulei, ca doar draga mihaila, credinta nu este vrajitorie cu fum, incantatii si dat din miini , ea este in inima.
Rugaciuni scurte si INAPOPI cu TREZVIE la PRACTICA iubirii!
Asa cum ne-a invatat Hristos, ea se afla in porunca iubirii aproapelui, in SIMTIRI in emotii POZITIVE si sentimente adresate celui de linga tine, nu in faina, si drojdie si nu stiu ce haine si mobilier "sfiintit" si inchipuiri.

Ah ce mesaj frumos. Induiosator. Imi vine sa plang. Dar pentru tine impartasania tot nu e impartasanie, e doar paine si vin.

Hm, pare cunoscut mesajul. Unde l-am mai vazut?
Aa, da..organizatia "Accept' a homosexualilor, pardon, "minoritatilor sexuale" ca da mai bine, capata un sens de prigoana pentru dreptate si adevar, iubire, nu?

Dar..offtopic oricum.

AlinB 24.02.2011 16:01:32

Citat:

În prealabil postat de valentin.viliga (Post 307493)
doctorul faustus are dreptate in ceea ce spune despre painea numita Pasti, intrucat aceasta a aparut doar in Transilivania si sub influenta calvina, inlocuind de fapt impartasirea pascala cu Trupul si Sangele Domnului, de aceea este indicat ca preotii prin cateheze sa explice ca de fapt de Pasti trebuie sa ne impartasim in chip real cu Hristos nu considerand Euharistia in chip simbolic comemorativ Trupul si Sangele Domnului, nu luand tot felul de surogate "sfinte"

Hm, la inceput si eu l-as fi contrazis pentru ca nu stiam mai nimic de istoria acestui obicei dar ce a prezentat el este destul de clar..se pare ca nu e un obicei tocmai ortodox si nici sanatos spiritual prin confuziile care se pot crea, mai mult, chiar a fost condamnat de Biserica la un moment dat, daca are altcineva dovezi care sa arate contrariul n-ar fi rau sa vina cu ele.

vioris 31.03.2011 01:06:49

de cativa ani ma duc de paste la manastiri in diferite zone din tara. pot sa va spun ca in valcea,prahova am primit pasti(paine stropita cu vin),in transilvania (paine in vin) dar in moldova(neamt,suceava,moldovita) nici nu stiau maicutele ce este aceasta.acolo se duc la slujba de inviere cu un cos cu cate putin din mancarea gatita pentru paste,oua rosii,cozonac..si preotul sfinteste bucatele si iti pune in cos o painica sfintita. deci nici vorba de denumirea "pasti".

georgeval 31.03.2011 11:11:44

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 307856)
Nu sunt confuz si nici nu doresc sa dau nastere la confuzie. Vreau doar ca oamenii sa nu plece lipsiti de bucurie de la slujba Invierii. Cei care s-au pregatit, cu siguranta ca se vor impartasi, deci vor cunoaste ce este si cine este Pastile. Dar exista si o categorie, care nu cunoaste acest lucru si mi-ar parea rau sa fie lipsiti de partasie, fie ea cat de mica, de la aceasta mare sarbatoare. Da, bine ar fi ca toti sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului, dar pentru a nu-i intrista de bucuria praznicului le daruiesti ceva, nu ca sa raman cu acel ceva, ci ca sa ajunga prin el spre Cineva - Hristos.

Subscriu la cele afirmate de tine Costel.
Ca si anafora, pastile este o paine binecuvantata care se da ca mangaiere celor care nu au reusit sa se impartaseasca.


Ora este GMT +3. Ora este acum 06:55:25.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.