Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Sfaturi date altora... (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11372)

sophia 01.12.2010 23:16:18

Sfaturi date altora...
 
''Niciodata sa nu dai sfat nimanui, pana cand nu l-ai trait tu! Cel ce da sfat, dar el nu l-a trait, este ca izvorul de apa pictat pe perete".

Parintele Cleopa
"

L-am gasit acum pe acest site.
Aici are multa dreptate. Asa ca sa avem grija cu sfatuitul...

eu_rationez 01.12.2010 23:21:42

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309388)
''Niciodata sa nu dai sfat nimanui, pana cand nu l-ai trait tu! Cel ce da sfat, dar el nu l-a trait, este ca izvorul de apa pictat pe perete".

Parintele Cleopa
"

L-am gasit acum pe acest site.
Aici are multa dreptate. Asa ca sa avem grija cu sfatuitul...

este adevarat ca e un sfat de bun simt, insa cum se face ca taman cei care au fost monahi si fara neveste sau copii au gasit de cuviinta sa alcatuiasca un intreg set de reguli despre cum ar trebui sa isi duca viata doi, in cadrul casatoriei?

Iisus Hristos a fost singur, si probabil de aceea nu a lasat prea multe indicii despre viata de familie. poate ca toti ar fi trebuit sa-i ia exemplul. ;)

sophia 01.12.2010 23:33:22

Si eu imi pun aceste intrebari.
Iisus nu a lasat lectii de natura personala (intima). Cum de au ajuns altii sa dea, nu stiu.

Citatul mi-a placut pentru ca prea se dau usor lectii si sfaturi aici pe forum, cand nu cunosti situatia, nu ai trait-o.
Si parintele Cleopa singur nu-si respecta ideea, ca da sfaturi, acolo unde nu ar trebui, nu le-a trait. Paradox.

eu_rationez 02.12.2010 00:24:46

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309395)
Si eu imi pun aceste intrebari.
Iisus nu a lasat lectii de natura personala (intima). Cum de au ajuns altii sa dea, nu stiu.

Citatul mi-a placut pentru ca prea se dau usor lectii si sfaturi aici pe forum, cand nu cunosti situatia, nu ai trait-o.
Si parintele Cleopa singur nu-si respecta ideea, ca da sfaturi, acolo unde nu ar trebui, nu le-a trait. Paradox.

sfaurile parintelui eu le-am citit. probabil erau pentru oamenii simpli, de la tara, saraci cu duhul.
insa situatiile sunt multe si complexe.
tocmai de aceea cred ca Iisus nu a dat prea multe sfaturi legate de multe aspecte, ca nu poti rezolva toate problemele indiferent de natura si context, cu doua cuvinte spuse sforaitor.

daca atat s-a decis el sa spuna , sunt sigura ca atat a fost nevoie si potrivit. ma indoiesc ca a uitat sau a intentionat sa bage omenirea in ceata.

Miha-anca 02.12.2010 00:43:15

Oamenii din manastiri fiind "saraci cu duhul", s-a indurat Duhul Sfant de ei si le-a dat toate cele de trebuinta lor si mirenilor, si anume: Intelepciune de la Dumnezeu.
Parintii sfinti din manastiri nu isi dau pur si simplu cu parerea, ci vorbesc din cele primite de la Dumnezeu.

Spre deosebire de acestia, sunt unii mireni, care se cred f intelepti, fara sa fie: si care isi dau cu parerea despre ceea ce nu cunosc. Nu ii includ aici pe cei, care prin meseria lor sunt in masura sa dea sfaturi altora.

Sfaturile parintilor sfinti sunt percepute de unii, ca fiind sabloane; in fapt acesti Parinti vorbesc la unison, caci sunt croiti din acelasi material si in consecinta se refera la acelasi Adevar.
Un Post binecuvantat va doresc!

eu_rationez 02.12.2010 00:51:03

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 309426)
Oamenii din manastiri fiind "saraci cu duhul", s-a indurat Duhul Sfant de ei si le-a dat toate cele de trebuinta lor si mirenilor, si anume: Intelepciune de la Dumnezeu.
Parintii sfinti din manastiri nu isi dau pur si simplu cu parerea, ci vorbesc din cele primite de la Dumnezeu.

de unde stii tu de unde-s primite? ai stat la masa lor cand primeau mesajele din cer? n-a zis oare iisus ca multi vor vorbi in numele lui si multi se vor da drept mantuitori, dar sa nu-i credem?
si de ce ar mai primi? nu si-a desavarsit mantuitorul mesajul pe pamant?
iisus a spus ca nu exista diferenta intre femeie si barbat, altii, care vorbeau cica in numele lui, au spus ca nu, femeia este inferioara, are de facut aia si aia, ii este interzis ailalta, etc. nu o fi cumva o erezie?

cei din manastiri sa-si dea cu parerea despre ce cunosc si au experimentat, asa cum a zis parintele cleopa. sau nu crezi ca parintele cleopa are dreptate? :D

Miha-anca 02.12.2010 00:59:19

La manastire primesti sfaturi spre curatirea de pacate si dobandirea virtutilor. Ei nu discuta despre pacate, ca la acestea suntem noi mesteri...
Cat despre lucrarea Sfantului Duh, citeste si tu, ca e prea mult de scris. Dar pentru asta trebuie sa credem mai intai in Sfanta Treime.
P.S. <a experimenta> nu face parte din activitatea crestinului, ci mai degraba a New-Age-istului de astazi, care vrea sa nu-i scape nimic. Si in cazul in care te gandesti ca "totul e permis, dar nu tot ne este de folos", atunci iti spun, ca e mai bine sa ne abtinem de la rele, caci Dumnezeu nu ne-a dat libertatea ca acoperire a raului.

anna21 02.12.2010 01:07:14

Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309428)
si de ce ar mai primi? nu si-a desavarsit mantuitorul mesajul pe pamant?
iisus a spus ca nu exista diferenta intre femeie si barbat, altii, care vorbeau cica in numele lui, au spus ca nu, femeia este inferioara, are de facut aia si aia, ii este interzis ailalta, etc. nu o fi cumva o erezie?

Te-am mai intrebat si te faci ca nu auzi: unde a spus Iisus asta? Chiar ma gandesc si nu pot sa-mi amintesc asa ceva
Iti dau din nou si linkul, ca sa ai totul la indemana:http://www.bibliaortodoxa.ro/

(dar nu-mi vorbi despre starea de dupa moarte ca aia e altceva)

(si nu-mi cita nici din Pavel, ca Pavel a trasat clar diferente intre femei si barbati. Deci?)

eu_rationez 02.12.2010 01:29:42

Citat:

În prealabil postat de anna21 (Post 309436)
Te-am mai intrebat si te faci ca nu auzi: unde a spus Iisus asta? Chiar ma gandesc si nu pot sa-mi amintesc asa ceva
Iti dau din nou si linkul, ca sa ai totul la indemana:http://www.bibliaortodoxa.ro/

(dar nu-mi vorbi despre starea de dupa moarte ca aia e altceva)

(si nu-mi cita nici din Pavel, ca Pavel a trasat clar diferente intre femei si barbati. Deci?)

stii f bine la ce ma refer.

pavel din pacate a fost un frustrat, care a transat urat si foarte decisiv ce drepturi si indatoriri are fiecare, care a ars biblioteca din alexandria pe motiv ca stiinta e o erezie, la sfatul caruia au fost nenumarate crime si rascoale urate purtate de catre drept-credinciosi impotriva evreilor si arabilor din oras, si care a ordonat ca femeia sa fie tacuta si sa stea acasa pentru ca avea el o rafuiala personala cu hypatia, cea mai inteleapta si virtuasa femeie din lume la acea vreme,, dar care refuza sa treaca la crestinism. o crima oribila de care se dezice si biserica actuala.
mai era unul cu care facea echipa buna , chiril. toti oficialii orasului au fost fortati si santajati cu sabia sa se crestineasca.

pe astia mi-i dai tu exemplu de sfintenie si de urmat? acestia sunt oameni intru hristos? pe ce te bazezi?
fanaticii v-au distrus aparatul critic de tot?

anna21 02.12.2010 01:46:12

Cultura TV!!!
 
Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309441)
stii f bine la ce ma refer.

pavel din pacate a fost un frustrat, care a transat urat si foarte decisiv ce drepturi si indatoriri are fiecare, care a ars biblioteca din alexandria pe motiv ca stiinta e o erezie, la sfatul caruia au fost nenumarate crime si rascoale urate purtate de catre drept-credinciosi impotriva evreilor si arabilor din oras, si care a ordonat ca femeia sa fie tacuta si sa stea acasa pentru ca avea el o rafuiala personala cu hypatia, cea mai inteleapta si virtuasa femeie din lume la acea vreme,, dar care refuza sa treaca la crestinism. o crima oribila de care se dezice si biserica actuala.
mai era unul cu care facea echipa buna , chiril. toti oficialii orasului au fost fortati si santajati cu sabia sa se crestineasca.

pe astia mi-i dai tu exemplu de sfintenie si de urmat? acestia sunt oameni intru hristos? pe ce te bazezi?
fanaticii v-au distrus aparatul critic de tot?


Niste date:
Sf Apostol Pavel a murit martirizat in timpul imparatului Nero (daca nu gresesc), in anul 67!

Hypatia a murit prin anul 400, candva. Potrivit corespondentei (surse istorice) aprecia crestinismul si dorea sa se converteasca.

Biblioteca din Alexandria: nu se sctie exact cand s-a distrus. Cu o marja de eroare de 600 ani: vezi aici ca este mult de spus.


PS: Nu, nu stiu la ce te referi.
Faci afirmatii pe care nu le poti sustine decat prin atacuri la persoana.
Oricum, ultima postare m-a convins ca orice discutie nu are sens (decat daca vrei sa afli ceva despre ortodoxie, cu draga inima iti spun cat pot.. dar de vorbarie nu am chef, mai ales ca esti total neinformata.)

PS2: Unde sunt aceia care cred ca televiziunea poate fi instructiva!?? Poftiti de luati exemplu! :((

Noesisaa 02.12.2010 02:02:24

Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309441)
stii f bine la ce ma refer.

pavel din pacate a fost un frustrat, care a transat urat si foarte decisiv ce drepturi si indatoriri are fiecare, care a ars biblioteca din alexandria pe motiv ca stiinta e o erezie, la sfatul caruia au fost nenumarate crime si rascoale urate purtate de catre drept-credinciosi impotriva evreilor si arabilor din oras, si care a ordonat ca femeia sa fie tacuta si sa stea acasa pentru ca avea el o rafuiala personala cu hypatia, cea mai inteleapta si virtuasa femeie din lume la acea vreme,, dar care refuza sa treaca la crestinism. o crima oribila de care se dezice si biserica actuala.
mai era unul cu care facea echipa buna , chiril. toti oficialii orasului au fost fortati si santajati cu sabia sa se crestineasca.

pe astia mi-i dai tu exemplu de sfintenie si de urmat? acestia sunt oameni intru hristos? pe ce te bazezi?
fanaticii v-au distrus aparatul critic de tot?

:24: :24: Total mis-mas. :24:

Eu_rationez -- pacat ca te limitezi la filme gen Agora si la ce auzi pe ici pe colo.

dobrin7m 02.12.2010 08:58:00

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309388)
''Niciodata sa nu dai sfat nimanui, pana cand nu l-ai trait tu! Cel ce da sfat, dar el nu l-a trait, este ca izvorul de apa pictat pe perete".

Parintele Cleopa
"

L-am gasit acum pe acest site.
Aici are multa dreptate. Asa ca sa avem grija cu sfatuitul...

Citatul complet:
``Spunea Parintele Cleopa: ''Niciodata sa nu dai sfat nimanui, pana cand nu l-ai
trait tu! Cel ce da sfat, dar el nu l-a trait, este ca izvorul de apa pictat pe perete. Iar
cel care vorbeste din experienta sa, seamana cu un izvor de apa vie!''

De ce intotdeauna omul invata din propriile greseli si nu vrea sa invete si din greselile altora?
Intotdeauna atunci cand primim un sfat de la cineva despre o situatie pe care nu a trait-o e ca si cum am citi din carti. Dar asta nu inseamna ca nu spune adevarul, cartea.
Parintele Cleopa se refera clar la faptul ca cel care da sfaturi din propria experienta trebuie ascultat facand referire la multimea de oameni care nu vor sa asculte de sfatul celui mai batran care a trait mai mult, a vazut mai mult si deci a devenit mai intelept.
Mai este si situatia cand cineva da sfaturi, pentru ca stie ca a trait asta, dar nimeni nu vrea sa il asculte sau sa il creada.
de multe ori suntem mai rau decat Toma necredinciosul. de ce sa ascult eu da ala? Ce stie el prin ce trec eu? Niciodata nu ne punem intrebarea: oare acesta care imi da sfaturi nu a trecut cumva prin lucruri mai grele ca mine?

Cuvintele parintelui Cleopa sunt adanci si pline de inteles. In mai multe sensuri. Cuvinte care nu trebuie generalizate. Gata, calugarul nu a fost casatorit, deci nu stie cum sa sfatuiasca crestinul in problemele de casnicie. Foarte fals. Pentru ca sfaturile crestine dau rezultate in orice situatie ar fi gasit omul.

Eu vad un barbat ca isi bate femeia si ii dau sfat sa nu mai bata femeia sa, ci sa se roage la Dumnezeu sa ii dea putere sa isi stapaneasca mania. Sfatul meu nu e bun doar fiindca nu am trecut si eu prin astfel de experienta?
Eu vad o femeie care bea si isi neglijeaza casa si copiii si barbatul. Si ii dau sfat sa lase bautura , sa mearga la biserica, sa se roage sa poata lupta cu pacatul asta, sa nu uite de cei dragi, sa nu uite de sufletul ei care se chinuie in bautura. Sfatul nu e bun pentru ca eu nu am baut nicioadata?
Si exemplele pot continua.
Eu zic sa coboram cu picioarele pe pamant, sa ne uitam in jur la oamenii ce ne inconjoara si sa dam sfaturi bune celor care au nevoie de ele.
Ca vrasmasul atat asteapta. Sa ne vada invrajbiti, ca intoarcem capul la necazul celuilalt.
Prea mult teologhisim , la prea multe, cat de intelepti si stiutori suntem. Dar ar trebui sa fim practici cu credinta noastra, nu sa o lasam pe perete ca un izvor pictat asa cum spune frumos Parintele Cleopa.
In citatul parintelui trebuie sa vedem pe fariseii care dau sfaturi. la acestia se refera Parintele Cleopa. Doar ca nu toti oamenii sunt farisei.
Discutia de mai sus dintre cativa useri este cat se poate de inutila. ca Isus nu a spus, ca a spus, ca... de fapt aici este exemplu clar de intelepciunea din Traditie cea atat de mult hulita de unii. Da, sa tragem invataminte din experientele inaintasilor nostrii crestini, care au murit pentru credinta si totul nu din fanatism ci din prea multa credinta atat de urata de unii.

Marius22 02.12.2010 09:36:12

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309395)
Si parintele Cleopa singur nu-si respecta ideea, ca da sfaturi, acolo unde nu ar trebui, nu le-a trait. Paradox.

Sophia, astazi am ajuns sa intelegem intr-un mod extrem de limitat pe acel "a trait" sau pe "a trai". Sigur ca parintele Cleopa, parintele Teofil Paraian, Paisie Aghioritul, ca sa dam numele numai catorva parinti duhovnicesti contemporani, nu au fost casatoriti, nu vorbesc despre casatorie din experienta lor practica. Iar noi, mirenii, judecam acest lucru ca fiind lipsit de autoritate.

Paroadoxul nu consta in faptul ca parintele s-ar contrazice pe sine, ci tocmai faptul ca in ciuda lipsei experientei directe, vorbeste cu o autoritate mai mare si intr-un chip mai profund despre casatorie decat multi dintre cei casatoriti.

Pentru omul duhovnicesc, a trai, nu se reduce la propriile experiente, cat a trai bucuriile si dramele celuilalt. Cu cate probleme iscate in sanul familiei nu s-a confruntat parintele in timpul atator spovedanii? In calitate de parinte, el suferea, traia toate acestea alaturi de cei ce se spovedeau. Mai mult, acesti parinti luminati de Dumnezeu, primesc prin Duhul Sfant, darul discernamantului duhovnicesc. Dar mai credem noi in toate acestea?

eu_rationez 02.12.2010 10:22:03

Citat:

În prealabil postat de anna21 (Post 309444)
Niste date:
Sf Apostol Pavel a murit martirizat in timpul imparatului Nero (daca nu gresesc), in anul 67!

Hypatia a murit prin anul 400, candva. Potrivit corespondentei (surse istorice) aprecia crestinismul si dorea sa se converteasca.

Biblioteca din Alexandria: nu se sctie exact cand s-a distrus. Cu o marja de eroare de 600 ani: vezi aici ca este mult de spus.


PS: Nu, nu stiu la ce te referi.
Faci afirmatii pe care nu le poti sustine decat prin atacuri la persoana.
Oricum, ultima postare m-a convins ca orice discutie nu are sens (decat daca vrei sa afli ceva despre ortodoxie, cu draga inima iti spun cat pot.. dar de vorbarie nu am chef, mai ales ca esti total neinformata.)

PS2: Unde sunt aceia care cred ca televiziunea poate fi instructiva!?? Poftiti de luati exemplu! :((

eu nu inteleg de ce te grabesti sa dai reply daca nu intelegi. faptul ca aceste persoane nu au traiti in aceeasi perioada , fii sigura ca il cunosteam si eu.
dar in loc sa iei mot-a-mot mesajul nu ar fi rau daca ai mai citi si altceva in afara de ce prescrie preotul la predica, duminica.

ce vroiam sa spun este faptul ca cea mai mare parte a faptelor minunate de la acea vreme a celor pe care biserica ii numeste "sfinti" se derulau sub autoritatea spirituala foarte puternica a apostolului pavel , la acea vreme.
biblioteca din alexandria a fost arsa de catre teofil (alt sfant plin de ura) cu motivul de a distruge faptul ca apostolul pavel si-a derivat doctrina din zoroathrism (mai precis din scrierile lui mythra).



in ceea ce priveste soarta hypatiei, consemnarea ei la izolare, reducerea la tacere s-au facut de catre chiril prin invocarea scrierilor apostolului si a dispretului acestuia pentru femei si pentru compania acestora (probleme si frustrari de ordin personal, banuiesc).

e nu am facut altceva decat sa-mi insusesc acest obicei bine impamantenit in comunitatile crestine (pe forum, inclusiv) de a face apel la scrierile si ideile raspandite (de catre altii) a sfintilor din perioada proto-crestina, ca si cum ar fi in legatura directa cu cei ce au trait acum 2000 de ani, ca si cum le-ar sufla in ceafa. ;)


daca "sfintii" de la acea vreme ii invocau pe cei dinainte, inainte sa mai lanseze cate un conciliu sau exterminare, cine sunteti voi sa spuneti ca nu-i asa? vorbea sf pavel prin oficialii bisericii la acea data sau nu?


e foarte usor sa acuzati pe cei ce nu va imartasesc opinii , drept erezie, pentru ca asa va scoateti basma curata fara a mai fi nevoie sa cautati argumente.
"intreaba si vi se va raspunde" nu va zice nimic, nu va indeamna la nici un soi de cercetare, sau asa sunteti setati toti astia care obisnuiti sa dati cu tifla intrebarilor incomode?

foarte frumos, foarte crestinesc.

zaharia_2009 02.12.2010 10:31:10

Cit de usor ne este unora sa ne facem de rusine si sa ne aratam nesocotinta si nestiinta pura prin care incercam , din contra, sa parem totusi ,,cineva".
De multa vreme , cei ce au de spus si au avut de spus cite ceva serios, clar sau chiar meritoriu de exemplar , se cunosc si au fost apreciati mereu .
La polul opus, sunt neoplazicii marturisirii, cei pt. care abia , abia se mai gasesc medicamente de supravietuire !

Fani71 02.12.2010 10:41:25

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 309468)
Sophia, astazi am ajuns sa intelegem intr-un mod extrem de limitat pe acel "a trait" sau pe "a trai". Sigur ca parintele Cleopa, parintele Teofil Paraian, Paisie Aghioritul, ca sa dam numele numai catorva parinti duhovnicesti contemporani, nu au fost casatoriti, nu vorbesc despre casatorie din experienta lor practica. Iar noi, mirenii, judecam acest lucru ca fiind lipsit de autoritate.

Paroadoxul nu consta in faptul ca parintele s-ar contrazice pe sine, ci tocmai faptul ca in ciuda lipsei experientei directe, vorbeste cu o autoritate mai mare si intr-un chip mai profund despre casatorie decat multi dintre cei casatoriti.

Pentru omul duhovnicesc, a trai, nu se reduce la propriile experiente, cat a trai bucuriile si dramele celuilalt. Cu cate probleme iscate in sanul familiei nu s-a confruntat parintele in timpul atator spovedanii? In calitate de parinte, el suferea, traia toate acestea alaturi de cei ce se spovedeau. Mai mult, acesti parinti luminati de Dumnezeu, primesc prin Duhul Sfant, darul discernamantului duhovnicesc. Dar mai credem noi in toate acestea?

Foarte frumoas spui, Marius. Da, exista si un discernamant duhovnicesc care depaseste experienta directa. Tot asa cum Adam si Eva erau destinati de Dumnezeu sa cunoasca binele si raul pe alt nivel, nu din proprie experienta a raului. Trebuiau sa guste din fruct abia dupa ce ar fi fost capabili sa inteleaga raul fara sa il comita.

Insa, exista si umbre in acest tablou. Exista totusi si greseli posibile in atitudinea asta ortodoxa asupra vietii duhovnicesti, ca venind exclusiv de la calugari. Cred ca, datorita problemelor istorice pe care le-a avut ortodoxia, ea s-a refugiat prea mult in manastori. Asta a fost bine pentru pastrarea credintei in epoci dificile. Dar cred ca ar trebui sa echilibram un pic lucrurile si sa lasam si duhovnicia ne-calugareasca sa-si spuna cuvantul pe care il are de spus. Astfel vom evita unele exagerari inacceptabile. Pentru mine este clar ca unii calugari chiar mari ca parintele Cleopa sau mai ales Arsenie Boca chiar daca pot da si sfaturi foarte bune oamenilor casatoriti, dau si sfaturi care nu sunt bune. De un asetism exagerat, nepotrivit cu viata laicilor.

Scotsman 02.12.2010 11:13:44

Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309441)
stii f bine la ce ma refer.

pavel din pacate a fost un frustrat, care a transat urat si foarte decisiv ce drepturi si indatoriri are fiecare, care a ars biblioteca din alexandria pe motiv ca stiinta e o erezie, la sfatul caruia au fost nenumarate crime si rascoale urate purtate de catre drept-credinciosi impotriva evreilor si arabilor din oras, si care a ordonat ca femeia sa fie tacuta si sa stea acasa pentru ca avea el o rafuiala personala cu hypatia, cea mai inteleapta si virtuasa femeie din lume la acea vreme,, dar care refuza sa treaca la crestinism. o crima oribila de care se dezice si biserica actuala.

Apostolul Pavel nu avea cum sa arda Biblioteca din Alexandria.Nu ma refer la neconcordanta perioadei istorice,aceea este evidenta si pentru un prescolar.Pe Hypatia nici macar nu a cunoscut-o.Nici nu avea cum.Din aceleasi motive.Apostolul Pavel nici macar nu a ajuns in Alexandria,locatia nu a figurat in calatoriile sale

I.Calatoriile Apostolului Pavel

1.Prima calatorie: Antiohia (Faptele Apostolilor 13:1-3)-Salamina (Faptele Apostolilor 13:4-5)-Pafos (FA 13:6-12)-Perga (FA 13:13)-Antiohia din Pisidia (FA 13:14-15,13:38-39,13:46,13:50-51)-Iconia (FA 14:1-7)-Listra (FA 14:8-10,14:18-19)-Derbe (FA 14:20-22)-Pisidia/Pamfilia (FA 14:23-24)-Perga/Atalia (FA 14:25)-intoarcerea in Antiohia (FA 14:26-27)

2.A doua calatorie: Tars-Siria-Cilicia (FA 15:36,15:40-41)-Derbe/Listra/Iconia (FA 16:1-3)-Galatia (FA 16:4-5)-Galatia/Frigia (FA 16:6)-Misia(FA 16:7)-Troa(FA 16:8-10)-Samotracia/Neapolis-Filipi (FA 16:11-12,16:14,16:20-32)Amfipoli-Apolonia-Tesalonic (FA 17:1-5)-Berea (FA 17:10-13)-Atena(FA 17:14-16,17:24-25,17:30-34)-Corint (FA 17:14,18:1,18:5-6,18:9-11)-plecarea spre Siria (FA 18:18)-Efes (FA 18:19-20)-plecarea din Efes (FA 18:21)-Cezareea/Ierusalim/Antiohia (FA 18:22)

3.A treia calatorie: Antiohia/Galatia/Frigia (FA 18:23)-Efes (FA 19:1)-plecarea spre Macedonia (FA 19:8-11,19:20,19:23,20:1)-ajunge (posibil pe ruta Troa-Filipi-Tesalonic) in Grecia (FA 20:21)-intoarcerea prin Corint catre Troa(FA 20:3-5)-ajunge in Troa(FA 20:6,20:7-12)-Asos/Mitilene/Chios/Samos/Troghilion/Milet (FA 20:13-15)-Milet (FA 20:17-24,20:36-38)-Cos/Rodos/Patara/Tir ( FA 21:1-4)-Ptolemaida/Cezareea/Ierusalim(FA 21:7-8, 21:10-11,21:13,21:15)

4.Ultimul drum: Din Cezareea cu o corabie din Adramit(FA 27:1-2)-Sidon/Cipru(FA27:3-4)-Mira in Licia-plecarea spre Italia(FA 27:5-6)-Cnid/Creta(FA27:7)-calatoria pe mare(FA 27:9-10,27:14-16)- se continua calatoria pe mare(FA27:18-20 si 27:21-25)-ajunge in Malta(FA 27:27, 27:41-44,28:1)-Siracusa/Regio/Puzole(FA 28:11-13)-Roma (FA 28:14-16,28:30-31)

II.Cum a trait Credinta Apostolul Pavel

Ce ati spus la inceput despre Apostolul Pavel este regretabil.Si-a purtat lanturile gandindu-se la altii si nu la el:,,Precum este cu dreptate să gândesc astfel despre voi toți; căci vă port în inima mea, și în lanțurile mele, și în apărarea și în întărirea Evangheliei, fiindcă voi toți sunteți părtași la același har cu mine." (Filipeni 1:7)

El,cel putin,a inteles sa moara pentru Hristos:,,Că eu de-acum mă jertfesc și vremea despărțirii mele s-a apropiat.Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit, credința am păzit.De acum mi s-a gătit cununa dreptății, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea, El, Dreptul Judecător, și nu numai mie, ci și tuturor celor ce au iubit arătarea Lui. "( II Timotei 4:6-8).


III.Despre ,,Agora anticrestina a lui Amembar"

,,Hypatia le vorbește unor studenți destul de copți într-un amfiteatru, despre care vom afla repede că era parte din faimoasa bibliotecă din Alexandria. Decorurile respiră grandoare, costumele respectă linia clasică a vremii, de zici că însuși Armani cu “Bote” își dăduseră mîna să iasă ceva cool. Dar cine-i Hypatia? Hypatia este matematiciană, astronoamă și filosoafă, deci e genul acela rar de femeie căsătorită cu știința. De aceea respinge avansurile lui Orestes, fiul unui alt Orestes. Mai respinge ceva frumoasa Hypatia. Convertirea la credința creștină.

Și uite așa ajungem la subiectul propriu-zis al filmului “Agora” semnat de spaniolul Alejandro Amenabar.

Dacă un extraterestru tocmai picat pe Terra intră într-un cinematograf dintr-un mall, oricare ar fi acela, din orice oraș al lumii noastre, ar înțelege repede, fără să-și pună mintea foarte tare la contribuție. Și fără să stăpînească vreo limbă, nici măcar de circulație internațională. Ce vede extraterestrul nostru care habar nu are cu ce se mănîncă istoria și religia lumii în care el tocmai a fost parașutat? În primul rînd, un oraș prosper și civilizat, în care au înflorit artele și știința, un loc în care se gîndește liber, un spațiu unde oamenii luptă cu ideile și mai puțin cu sabia, dar un loc care începuse să fie terorizat de o grupare barbară. Acești indivizi violenți, nemiloși, fanatici, vicleni, primitivi și murdari se numeau creștini. În treacăt se înțelege că și creștinii ăștia ar fi fost cîndva persecutați, dar acum își cîștigaseră dreptul să activeze la lumină. Situație de care tocmai profitau.

Spre deosebire de ceilalți locuitori ai Alexandriei, cetățeni cu spirit civic, liniștiți, culți, umaniști, cei care își spuneau creștini credeau într-un singur Dumnezeu, un anume Iisus. Asta nu ar fi fost foarte grav, deși încălca curentul vremii de a te închina la mai mulți zei. Nenorocirea este că intrușii din Agora, locul acela din cetatea antică unde se dezbăteau problemele urbei și ale țării, voiau să-și impună punctul de vedere cu forța. Ceea ce și reușesc cu largul concurs al autorității romane din provincia alexandrină. Creștinii calcă pe cadavre și pe foc în drumul lor spre confiscarea puterii în Alexandria. Numitul Ammonius este conducătorul unei facțiuni paramilitare a creștinilor, parabolanii. Ei sînt cei care devastează și incendiază Biblioteca din Alexandria, locul sacrelor papirusuri fiind luat după asalt de tot felul de animale domestice care pășteau nu se știe ce printre ruine.

În cea mai bună tradiție a naziștilor, parabolanii ard știința “păgînă” conținută de zecile de mii de papirusuri ale Bibliotecii, în vreme ce faimoasa Hypatia, salvată in extremis de cîțiva sclavi credincioși, își continuă cercetările despre traiectoria elipsoidală a Pămîntului. Tot creștinii, prin brațul lor înarmat și paramilitar numit parabolanii sînt cei care împing în negura violenței ultimul licăr de spiritualitate al Alexandriei. Filosoafa refuză să se convertească la noua credință, deși fusese implorată de Orestes, ajuns între timp prefect al Alexandriei, și de Synesius, episcop de Cyrene, și el fost student. Chiril, șeful creștin al Alexandriei și, implicit, al parabolanilor, ordonă eliminarea Hypatiei, iar ciracii nu stau pe gînduri omorînd-o prin lapidare, adică prin bătaie cu pietrele. Ce mai contează că profetul acela numit Iisus îi povățuise să se gîndească bine înainte să ridice piatra?

Filmul se termină cu lacrimile lui Davus, sclavul care o iubise pe Hypatia, dar împotriva căreia se răzvrătise. Ba nu, filmul se termină cu extraterestrul nostru care se ridică de pe scaunul cinematografului convins că acei oameni răi numiți creștini trebuie pedepsiți cumva. Cei care ucid, distrug și terorizează în numele unor idealuri nobile nu au ce căuta nici pe Pămînt, nici pe Alfa Centauri.

Carevasăzică, Alejandro Amenabar a reușit.A reușit să facă un film anticreștin.A reușit fiindcă e un regizor foarte bun și își făcuse mîna cu “Mar Adentro”.A reușit fără să riște nimic, fiindcă el știe că, de fapt, creștinii nu sînt așa. Și nu au fost niciodată așa, și nu ei au incendiat Biblioteca din Alexandria.

Dar e la modă un nou sport printre mulți intelectuali de vază ai timpurilor noastre. E în trend să te declari laic. Ori liber cugetător. Deschis la minte. În viziunea dînșilor, a noilor Hypați, morala creștină e ceva expirat. E ceva care pune piedici minților curajoase și libertine. Acel ceva trebuie combătut. La treabă! Drumul spre Sodoma și Gomora a fost pietruit, iar acum e în curs de asfaltare. Alejandro Amenabar își face bine treaba."

Autor: Cristian Geambasu

Miha-anca 02.12.2010 16:59:50

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 309479)
Foarte frumoas spui, Marius. Da, exista si un discernamant duhovnicesc care depaseste experienta directa. Tot asa cum Adam si Eva erau destinati de Dumnezeu sa cunoasca binele si raul pe alt nivel, nu din proprie experienta a raului. Trebuiau sa guste din fruct abia dupa ce ar fi fost capabili sa inteleaga raul fara sa il comita.

Insa, exista si umbre in acest tablou. Exista totusi si greseli posibile in atitudinea asta ortodoxa asupra vietii duhovnicesti, ca venind exclusiv de la calugari. Cred ca, datorita problemelor istorice pe care le-a avut ortodoxia, ea s-a refugiat prea mult in manastori. Asta a fost bine pentru pastrarea credintei in epoci dificile. Dar cred ca ar trebui sa echilibram un pic lucrurile si sa lasam si duhovnicia ne-calugareasca sa-si spuna cuvantul pe care il are de spus. Astfel vom evita unele exagerari inacceptabile. Pentru mine este clar ca unii calugari chiar mari ca parintele Cleopa sau mai ales Arsenie Boca chiar daca pot da si sfaturi foarte bune oamenilor casatoriti, dau si sfaturi care nu sunt bune. De un asetism exagerat, nepotrivit cu viata laicilor.

Oare pentru sfaturile "mai putin bune" ale Pr. Arsenie Boca se fac minuni peste minuni la mormantul sau? Ia gandeste-te putin! Cam ce harisme au primit ne-calugarii de care amintesti mai sus? Banuiesc ca niciuna.

windorin 02.12.2010 17:54:25

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309395)
Iisus nu a lasat lectii de natura personala (intima). Cum de au ajuns altii sa dea, nu stiu.

Sophia, oare in Scriptura se cuprind toate cuvintele rostite de Hristos in cei 3 ani de propovaduire ?!
Oare in atatea zile petrecute cu Apostolii si oamenii de rand sa nu fi vorbit de viata de familie, pe care majoritatea o traiau ?!
Oare la Nunta din Cana sa nu fi vorbit nimanui despre familie ?!

Sfanta Scriptura ne pastreaza numai o parte din Adevarul revelat... restul este in Sfanta Traditie.
Sfanta Traditie este alcatuita din multe carti scrise intre secolele I-VIII. Mare parte dintre ele vorbesc de familie.
In aceste carti au ajuns multe dintre invataturile ce au circulat pe cale orala, in vremea Mantuitorului.
Ba pana in zilele noastre, Duhul Sfant ii lumineaza pe cei sfinti, spre a arata calea cea dreapta... in fel de fel de probleme.

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309395)
Si parintele Cleopa singur nu-si respecta ideea, ca da sfaturi, acolo unde nu ar trebui, nu le-a trait. Paradox.

"Și a zis către altul: urmează-Mi.
Iar el a zis: Doamne, dă-mi voie întâi să merg să îngrop pe tatăl meu.
Iar El i-a zis: Lasă morții să-și îngroape morții lor, iar tu mergi de vestește împărăția lui Dumnezeu." (Luca 9, 59-60)

Se pare ca si Mantuitorul "a intrat" in viata de familie a celorlalti ! Nu'i asa ?!

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 309426)
Oamenii din manastiri fiind "saraci cu duhul", s-a indurat Duhul Sfant de ei si le-a dat toate cele de trebuinta lor si mirenilor, si anume: Intelepciune de la Dumnezeu. Parintii sfinti din manastiri nu isi dau pur si simplu cu parerea, ci vorbesc din cele primite de la Dumnezeu.

Spre deosebire de acestia, sunt unii mireni, care se cred ft. intelepti, fara sa fie: si care isi dau cu parerea despre ceea ce nu cunosc. Nu ii includ aici pe cei, care prin meseria lor sunt in masura sa dea sfaturi altora.

Sfaturile parintilor sfinti sunt percepute de unii, ca fiind sabloane; in fapt acesti Parinti vorbesc la unison, caci sunt croiti din acelasi material si in consecinta se refera la acelasi Adevar. Un Post binecuvantat va doresc!

M'a bucurat mult cuvantul tau. Subscriu.

Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309441)
Pavel din pacate a fost un frustrat, care a transat urat si foarte decisiv ce drepturi si indatoriri are fiecare.

Sa te ierte Domnul pentru cuvintele negandite.

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 309468)
Pentru omul duhovnicesc, a trai, nu se reduce la propriile experiente, cat a trai bucuriile si dramele celuilalt.
Mai mult, acesti parinti luminati de Dumnezeu, primesc prin Duhul Sfant, darul discernamantului duhovnicesc.

Multi "crestini" nu mai au credinta, deci a vorbi de asemenea lucruri inaintea lor este totuna cu "a imprastia margaritare".

costel 02.12.2010 18:07:44

Sunt situatii cand putem sa le raspundem altora apeland la cuvintele Parintilor. Nu toti ne-am ridicat la masura desavarsirii lor. Daca situatiile o cer, e bine sa le dam oamenilor aceste cuvinte. De altfel, e impropriu a spune ca sunt cuvintele lor, caci mai potrivit e a spune ca sunt ale Duhului - caci sunt rod al rugaciunii.

Minunat ar fi sa le raspundem din trairea noastra, dar, decat sa ne dam cu parerea si sa sfatuim gresit, mai bine apelam la aceste cuvinte traite de Parinti.

Inchei prin a spune ca e mai bine sa tacem daca nu stim ce raspuns sa dam. E mai bine sa nu bem, decat sa bem apa otravita. Din nefericire cuvintele multora au ajuns sa fie otrava.

Dar daca avem apa la noi, chiar daca nu e din curtea noastra, nu se cuvine oare sa o dam celui insetat? Il lasam sa moara de sete doar pentru ca nu-i din curtea noastra? Sa nu fie asa.

sophia 02.12.2010 21:12:20

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 309468)
Sophia, astazi am ajuns sa intelegem intr-un mod extrem de limitat pe acel "a trait" sau pe "a trai". Sigur ca parintele Cleopa, parintele Teofil Paraian, Paisie Aghioritul, ca sa dam numele numai catorva parinti duhovnicesti contemporani, nu au fost casatoriti, nu vorbesc despre casatorie din experienta lor practica. Iar noi, mirenii, judecam acest lucru ca fiind lipsit de autoritate.

Paroadoxul nu consta in faptul ca parintele s-ar contrazice pe sine, ci tocmai faptul ca in ciuda lipsei experientei directe, vorbeste cu o autoritate mai mare si intr-un chip mai profund despre casatorie decat multi dintre cei casatoriti.

Pentru omul duhovnicesc, a trai, nu se reduce la propriile experiente, cat a trai bucuriile si dramele celuilalt. Cu cate probleme iscate in sanul familiei nu s-a confruntat parintele in timpul atator spovedanii? In calitate de parinte, el suferea, traia toate acestea alaturi de cei ce se spovedeau. Mai mult, acesti parinti luminati de Dumnezeu, primesc prin Duhul Sfant, darul discernamantului duhovnicesc. Dar mai credem noi in toate acestea?

Marius, dar tocmai asta este problema si paradoxul. Cum poti sa spui asta? Parintele s-a confruntat cu situatiile altora, pentru ca le-a auzit. Doar atat. Cum sa fi trait alaturi de ei suferinta, fara a o cunoaste? Tocmai sfaturile lui arata asta. Sfaturile unui calugar sunt in general (ca mai sunt si exceptii, mi se pare la Teofil Paraianu) f.dure.
Un calugar nu poate stii ce inseamna iubirea, aia de sot/sotie, de copil. Si da sfaturi cum sa te desparti mai mult de sot/sotie (prin post), sa nu poti sa-i ai, sau sa nu ai voie sa-l ai, sa fii nevoit sa iei decizii de viata si moarte. Din regulile dansului nici nu mai poti avea familie, pentru ca nu ai cand, esti mereu intr-un post.
Nu poate stii, cu tot duhul ce-l primesc de la Dumnezeu, ce inseamna iubirea (aia de sot/sotie) pana la lacrimi si de nedespartit, un copil, familia (cu bune si rele), a fi femeie (cu toate suferintele). Si atunci este f.usor sa ceara altora post intr-una, sa nu faca aia si aia, sa considere totul murdar, pacat, desfranare.
La fel cum nici un preot de mir (nu mai zic de noi laicii), niciodata poate stii ce inseamna calugaria, traiul in manastire, fara familie, fara copii, etc.
A trai ceva inseamna a simti cu adevarat acel ceva. Abia atunci stii ce inseamna si stii precis ce sa spui altuia.
Nimanui dintre laicii nu i-ar trece prin minte sa dea lectii de calugarie unui...calugar.

dorinastoica14 02.12.2010 21:43:27

Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309414)
sfaurile parintelui eu le-am citit. probabil erau pentru oamenii simpli, de la tara, saraci cu duhul.
insa situatiile sunt multe si complexe.
tocmai de aceea cred ca Iisus nu a dat prea multe sfaturi legate de multe aspecte, ca nu poti rezolva toate problemele indiferent de natura si context, cu doua cuvinte spuse sforaitor.

daca atat s-a decis el sa spuna , sunt sigura ca atat a fost nevoie si potrivit. ma indoiesc ca a uitat sau a intentionat sa bage omenirea in ceata.

Sărac cu duhul nu are nci o legătură cu simplitatea su cu prostia.

sophia 02.12.2010 21:58:29

Citat:

În prealabil postat de windorin (Post 309602)
Sophia, oare in Scriptura se cuprind toate cuvintele rostite de Hristos in cei 3 ani de propovaduire ?!
Oare in atatea zile petrecute cu Apostolii si oamenii de rand sa nu fi vorbit de viata de familie, pe care majoritatea o traiau ?!
Oare la Nunta din Cana sa nu fi vorbit nimanui despre familie ?!

Sfanta Scriptura ne pastreaza numai o parte din Adevarul revelat... restul este in Sfanta Traditie.
Sfanta Traditie este alcatuita din multe carti scrise intre secolele I-VIII. Mare parte dintre ele vorbesc de familie.
In aceste carti au ajuns multe dintre invataturile ce au circulat pe cale orala, in vremea Mantuitorului.
Ba pana in zilele noastre, Duhul Sfant ii lumineaza pe cei sfinti, spre a arata calea cea dreapta... in fel de fel de probleme.

"Și a zis către altul: urmează-Mi.
Iar el a zis: Doamne, dă-mi voie întâi să merg să îngrop pe tatăl meu.
Iar El i-a zis: Lasă morții să-și îngroape morții lor, iar tu mergi de vestește împărăția lui Dumnezeu." (Luca 9, 59-60)

Se pare ca si Mantuitorul "a intrat" in viata de familie a celorlalti ! Nu'i asa ?!

Multi "crestini" nu mai au credinta, deci a vorbi de asemenea lucruri inaintea lor este totuna cu "a imprastia margaritare".

Tocmai asta incerc si eu si altii sa aflam si nu reusim.
Tu stii raspunsul la intrebarile pe care le-ai pus? Eu nu stiu.
Eu pe Iisus insusi il stiu numai din Biblie si din Sf.Evanghelie, cu pildele sale.
In rest nu stiu ce a vorbit cu oamenii, cu apostolii.
Nu scrie nicaieri.
Dn cele doua scripturi de mai sus nu reiese nimic din ceea ce spun mai apoi diversi sfinti si monahi.
1. A spus undeva, in vrei pilda, ceva legat de casatorie (de postul celor casatoriti, sau ca este murdara/pacatoasa/desfranare relatia dintre ei)? A vorbit undeva despre relatiile dintre soti, despre iubirea dintre ei?
Despre a avea si a nu avea copii si cati si in ce conditii si etc.? Nu.
2. A spus ceva legat de femeie (ca nu are voie aia si aia in anumite zile, ca este o pacatoasa din principiu)? Nu.
Apostolii erau necasatoriti, cu exceptia lui Petru (care si el si-a lasat sotia ca sa-L urmeze pe Iisus). (Nu cred ca ceea ce mai traiau ei mai era casatorie, daca a mai ramas cu ea. N-am gasit nicaieri de fapt, ca venea sotia cu ei in pelegrinari). Deci ce putea sa discute cu Apostolii despre casatorie?
Ei insa au scris (primii) si despre femeie si despre casatorie.
Sf. Traditie si ceea ce a urmat, au fost scrise de altii.
Daca respecta ele cuvintele Mantuitorului? Nu stim. Fiindca este o mare diferenta.
Ele propun iubirea de Iisus, sacrificiile, postul, si alte reguli, in numele Lui.
Iisus nu cere nimic din toate acestea, ci doar cateva lucruri usoare, omenesti.
Nu, Iisus n-a intrat in viata de familie si in dormitorul oamenilor (nu le-a spus in ziua aia si aia uita de sot/sotie, fa copii sau nu si in ce zile) si nu a interzis cuiva sa vina la El numai pentru ca a fost in noaptea dinainte cu sotuö/sotia, nu a oprit vreo femeie sa vina sa se atinga de El. A iubit, a respectat si a iertat.
Scrierile celelalte ...cum si ce a inteles si preluat fiecare.
Voi vorbiti chiar ceea ce v-au spus profesorii la scoala (invatat mot-a-mot cuvintele lor), sau ceea ce ati inteles si v-a ramas?

Sfaturile Sf.Parinti sunt niste sabloane pe care se intelege ca toti trebuie sa le urmam. Nicaieri ei nu fac diferentieri si nu spun: aia sa faca asa, ailalti altfel, ala este mai slab si nu poate, ala e mai tare si poate si etc.
Aici este problema. Ei spun doar: "Faceti asa, nu e voie altfel, ca este pacat. Punct."
Sunt la unison, fiindca toti au aceeasi traire si intelegere si acelasi suflet: de barabti si oameni necasatoriti, fara iubire, fara serviciu. Numai credinta si teologie si singuratate.
Nu-i condamna nimeni pentru asta, fereasca Dumnezeu. Asa au ales ei pentru viata lor.
Singurul repros este ca le cere/impune si altora, ceea ce au facut ei.

Nu inteleg exact la ce altceva s-a referit parintele Cleopa in citatul sau. Si cum a ajuns pana la urma la asta.
Nu pot uita vorbele lui, modul in care certa oamenii in discursurile sale.

Si ma mai refeream si la cei care in general, dau sfaturi fara a stii situatia si judeca si inca asa de usor. "Nu fa copii, nu te duce la medic, fa copii cu nemiluita si chinuiti, desparte-te de cel iubit, nu te desparti, stai sa te faca praf, etc." Ca ei stiu totul (cum e sa n-ai copii, sa fii casatorit, sau nu, sa ai copii bolnavi, sau anormali, sau multi sa n-ai ce sa faci cu ei, etc.).

In concluzie: ce usor este sa dai 20 la fundul altuia.

Miha-anca 02.12.2010 22:12:02

Răspunzând, Iisus le-a zis: Vă rătăciți neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.

coralina 02.12.2010 22:35:10

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 309666)
Răspunzând, Iisus le-a zis: Vă rătăciți neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.

Fara sa vrei ai argumentat perfect cele scrise de Sophia mai sus, adica stiinta toata se afla in Scripturi. Acolo e de gasit si puterea lui Dumnezeu.

zaharia_2009 02.12.2010 22:42:57

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 309666)
Răspunzând, Iisus le-a zis: Vă rătăciți neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.


Cit de frumos si de limpede ! In ce sa te mai impiedici si ce sa nu intelegi cind soarele este atit de limpede si aproape de inima ta ?

valentin.viliga 02.12.2010 23:49:49

Citat:

În prealabil postat de eu_rationez (Post 309441)
stii f bine la ce ma refer.

pavel din pacate a fost un frustrat, care a transat urat si foarte decisiv ce drepturi si indatoriri are fiecare, care a ars biblioteca din alexandria pe motiv ca stiinta e o erezie, la sfatul caruia au fost nenumarate crime si rascoale urate purtate de catre drept-credinciosi impotriva evreilor si arabilor din oras, si care a ordonat ca femeia sa fie tacuta si sa stea acasa pentru ca avea el o rafuiala personala cu hypatia, cea mai inteleapta si virtuasa femeie din lume la acea vreme,, dar care refuza sa treaca la crestinism. o crima oribila de care se dezice si biserica actuala.
mai era unul cu care facea echipa buna , chiril. toti oficialii orasului au fost fortati si santajati cu sabia sa se crestineasca.

pe astia mi-i dai tu exemplu de sfintenie si de urmat? acestia sunt oameni intru hristos? pe ce te bazezi?
fanaticii v-au distrus aparatul critic de tot?

prietene care spui tu ca rationezi, confunzi personajele si te mai si documentezi din filme gen agora
Pavel nu a fost contemporan nici cu Chiril nici cu Hypatia, iar biblioteca nu a fost incendiata de crestini ci de arabi vreo 200 de ani mai tarziu dupa episodul cu Hypatia, care nu a fost ucisa la ordinul expres al lui Chiril, iar oficialii nu s-au crestinat de frica lui Chiril, caci oficialii imperiului roman de rasarit erau alesi dintre crestini dinainte de anul 400. Asa ca inainte de a posta aici ceva documenteaza-te frate inainte de a vorbi, desigur poate vei spune si ca au omorat-o pe Hypatia deoarece sustinea ca pamantul era plat si se invarte in jurul Soarelui, ce sa zic traiasca agri-cultura facuta pe goagal si cu bibliografie de la filmul Agora, un film bun de aventura...Rachel Weiss a jucat chiar bine rolul Hypatiei...dar de aici pana la a postula ca adevaruri irefutabile ceea ce s-a prezentat in film e cale lunga

Daca imi arati un citat din scriptura sau sfintii parinti care spune ca stiinta e erezie, eu mananc scriptura si opera acelui sfant parinte care spune asta

Fani71 03.12.2010 09:40:37

Citat:

În prealabil postat de Miha-anca (Post 309571)
Oare pentru sfaturile "mai putin bune" ale Pr. Arsenie Boca se fac minuni peste minuni la mormantul sau? Ia gandeste-te putin! Cam ce harisme au primit ne-calugarii de care amintesti mai sus? Banuiesc ca niciuna.

Banuiesti. Dar si altii au harisme. Am intalnit asemenea oameni. Sa zicem ca nu se manifesta in minuni care bat la ochi. dar se manifesta inminuni ascunse in inima omului. Asemenea minuni mi s-au intamplat si mie. Am primit daruri de nepretuit de la oameni casatoriti.
Minunile nu sunt o dovada ca fiecare cuvintel spus de cineva este adevarat.
De curand am primit prin mail un text foarte frumos si profund despre lepadarea de sine de p. Arsenie Boca. da, a fost un om duhovnicesc. Asta nu inseamna insa ca si unele pareri ala sale despre cuplu sunt corecte.

Retine din ceea ce am scris si partea pozitiva: ca da, pot si calugarii sa aiba o intelegere mai profunda a casatoriei, care nu vine din experienta directa, omeneasca.
Insa nu trebuie absolutizata. Si ca sa pastram echilibrul ar trebui sa ascultam si de cei casatoriti.

dobrin7m 03.12.2010 09:45:04

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309648)
Marius, dar tocmai asta este problema si paradoxul. Cum poti sa spui asta? Parintele s-a confruntat cu situatiile altora, pentru ca le-a auzit. Doar atat. Cum sa fi trait alaturi de ei suferinta, fara a o cunoaste? Tocmai sfaturile lui arata asta. Sfaturile unui calugar sunt in general (ca mai sunt si exceptii, mi se pare la Teofil Paraianu) f.dure.
Un calugar nu poate stii ce inseamna iubirea, aia de sot/sotie, de copil. Si da sfaturi cum sa te desparti mai mult de sot/sotie (prin post), sa nu poti sa-i ai, sau sa nu ai voie sa-l ai, sa fii nevoit sa iei decizii de viata si moarte. Din regulile dansului nici nu mai poti avea familie, pentru ca nu ai cand, esti mereu intr-un post.
Nu poate stii, cu tot duhul ce-l primesc de la Dumnezeu, ce inseamna iubirea (aia de sot/sotie) pana la lacrimi si de nedespartit, un copil, familia (cu bune si rele), a fi femeie (cu toate suferintele). Si atunci este f.usor sa ceara altora post intr-una, sa nu faca aia si aia, sa considere totul murdar, pacat, desfranare.
La fel cum nici un preot de mir (nu mai zic de noi laicii), niciodata poate stii ce inseamna calugaria, traiul in manastire, fara familie, fara copii, etc.
A trai ceva inseamna a simti cu adevarat acel ceva. Abia atunci stii ce inseamna si stii precis ce sa spui altuia.
Nimanui dintre laicii nu i-ar trece prin minte sa dea lectii de calugarie unui...calugar.

Sophia
Atunci cand iubesti aproapele foarte mult asa cum spune Iisus Hristos, se intampla urmatorul fenomen:
Vine la tine un om necajit , aproapele tau, care incepe sa iti destainuie necazul sau, si plange si se agata de tine si te intreaba ce sa fac ca nu mai vad nici o iesire din asta. Si tu te uiti la el, si plangi cu el si suferi si tu, pentru ca te transpui in situatia lui, iti imaginezi ca traiesti necazul lui, pentru ca il iubesti, si imediat iti vine in minte sfatul. In acea clipa tu traiesti necazul lui si incerci sa iesi din el. Si astfel poti sa il sfatuiesti. Si iata , omul pleaca , si reuseste prin tine aproapele lui, sa iasa din necazul sau.
iar tu maine stii ce spui altui om care trece prin acelasi lucru, tocmai pentru ca tu astazi ai trait necazul. de cate ori ai privit la suferinta si ai plans instantaneu ca si cum tu ai fi in suferinta? Niciodata? Atunci nu poti da sfaturi. Atunci cand plangi si simti si tu suferinta celui de langa tine atunci poti da sfaturi.
Asta este iubirea de semeni, pe care au invatat-o calugarii nostrii, si pe care cu smerenie nu o flutura ca un stindard.
Din adevarata iubire de semeni izvorasc si sfaturile. Din plansul curat al calugarului, pentru un pacatos sau altul, plans stiut doar de Dumnezeu, izvoraste sfatul catre pacatos. E un fenomen pe care cei superficiali nu il inteleg sau nu vor sa il inteleaga.
Iata cum, calugarul, cu tot duhul de la Dumnezeu stie ce inseamna iubirea pana la lacrimi si de nedespartit, el traieste iubirea de semeni pana la lacrimi.
Iubirea de semeni ce a invatat-o de la Iisus. Noi mirenii astia superficiali nu am experimentat niciodata iubirea pana la lacrimi. Tu Sophia ai incercat asta? NU pentru copilul sau sotul tau, pentru semenul tau. Ai plans vreodata asa spontan, brusc, fara voie atunci cand ai vazut copilul descult si flamand pe strada? sau atunci cand ai vazut batranul abandonat in drum? sau bolnavul suferind pe pat? Strainul aproapele tau? Aceasta este iubirea de semeni, si din plansul izvorat din suflet, vazandu-te tu insati descult, dezbracat si flamand, doar pentru o clipa , intelegi tragedia semenului tau si poti sa dai sfaturi bune.
Calugarii pustnici, se roaga zilnic pentru toti oamenii, si plang zilnic pentru noi toti si stiu foarte bine ce inseamna suferinta fiecaruia din noi si pot da oricand sfaturi bune pentru fiecare om pentru ca in fiecare clipa , prin transpunerea a lui insusi in suferinta altuia simte acel ceva, traieste acel ceva.
Adevarat ca nu toti pot ajunge la acest nivel. Tu Sophia la ce nivel de iubire de semeni esti?

Nimanui dintre laici nu le-a venit in minte sa dea lectii de calugarie.... unui calugar, spui tu.

Tu ai face ceva inutil?
este util sa incercam sa dam lectii de calugarie, calugarului? si normal?
elevul da lectii profesorului?
copilul parintelui?
si apoi lectiile se dau cui este nevoie. Elevul are nevoie de lectiile profesorului? Da.
Copilul are nevoie de lectiile parintelui in viata? Da.
Calugarul are nevoie de lectiile laicului in calugarie? Nu. Nu are nevoie si nici nu a cerut vreodata.
Lectiile se dau celui ce au nevoie si celui ce le cere.
Lectiile se dau de cei care stiu.
Calugarul poate da lectii laicului? Da pentru ca din randul laicilor provine, si da, pentru ca in calugarie traieste suferinta laicului, si da, pentru ca vede si simte suferinta laicului. Si da pentru ca doctor de suflete se numeste.

dobrin7m 03.12.2010 09:55:04

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 309704)
Minunile nu sunt o dovada ca fiecare cuvintel spus de cineva este adevarat.

Minunile nu sunt o dovada ca fiecare cuvintel spus de cineva este adevarat.
Minunile sunt o dovada ca fiecare cuvintel spus de cineva nu este adevarat.
Conform logicii.

iata o fraza care nu are sens.
iata o capcana in care cad multi.

Cu scuzele de rigoare fani71

dobrin7m 03.12.2010 10:02:56

Citat:

În prealabil postat de Fani71 (Post 309704)
Si ca sa pastram echilibrul ar trebui sa ascultam si de cei casatoriti.

Trebuie sa pastram adevarul , nu echilibrul.
Daca sfaturile unui casatorit sunt sincere, curate, izvorate din inima, din iubirea de semeni atunci ascultam de ele.
E bine sa ascultam de toti cei care dau sfaturi sincere si curate.
Dar trebuie sa stim sa discernem ale cui sfaturi sunt sincere si curate.
dar un lucru stim sigur: calugarul are pentru noi sfaturi sincere si curate. Pentru ca el e singurul care nu are ganduri ascunse niciodata si care respecta acea aporunca din decalog sa ne iubim aproapele ca pe noi insine. Atunci reusesti sa dai sfaturi bune aproapelui pentru ca este ca si cum ai da sfaturi bune tie insusi.

Exista cineva in stare sa isi dea sfaturi rele lui insusi?

sophia 03.12.2010 19:55:45

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 309705)
Sophia
Atunci cand iubesti aproapele foarte mult asa cum spune Iisus Hristos, se intampla urmatorul fenomen:
Vine la tine un om necajit , aproapele tau, care incepe sa iti destainuie necazul sau, si plange si se agata de tine si te intreaba ce sa fac ca nu mai vad nici o iesire din asta. Si tu te uiti la el, si plangi cu el si suferi si tu, pentru ca te transpui in situatia lui, iti imaginezi ca traiesti necazul lui, pentru ca il iubesti, si imediat iti vine in minte sfatul. In acea clipa tu traiesti necazul lui si incerci sa iesi din el. Si astfel poti sa il sfatuiesti. Si iata , omul pleaca , si reuseste prin tine aproapele lui, sa iasa din necazul sau.

Nu este asa. Pur si simplu nu poti sa-i dai un sfat (bun), pentru ca nu cunosti situatia. Chiar daca suferi si plangi cu el, nu inseamna ca tu stii cu adevarat prin ce trece
iar tu maine stii ce spui altui om care trece prin acelasi lucru, tocmai pentru ca tu astazi ai trait necazul. de cate ori ai privit la suferinta si ai plans instantaneu ca si cum tu ai fi in suferinta? Niciodata? Atunci nu poti da sfaturi. Atunci cand plangi si simti si tu suferinta celui de langa tine atunci poti da sfaturi.

Nu, nu poti da sfaturi, pentru ca nu ai experienta necesara. Poti sa-i spui din ceea ce stii tu, sau o vorba goala, dar nu sa-l inveti ce are de facut atunci.

Asta este iubirea de semeni, pe care au invatat-o calugarii nostrii, si pe care cu smerenie nu o flutura ca un stindard.
Din adevarata iubire de semeni izvorasc si sfaturile. Din plansul curat al calugarului, pentru un pacatos sau altul, plans stiut doar de Dumnezeu, izvoraste sfatul catre pacatos. E un fenomen pe care cei superficiali nu il inteleg sau nu vor sa il inteleaga.
Iata cum, calugarul, cu tot duhul de la Dumnezeu stie ce inseamna iubirea pana la lacrimi si de nedespartit, el traieste iubirea de semeni pana la lacrimi.
Iubirea de semeni ce a invatat-o de la Iisus. Noi mirenii astia superficiali nu am experimentat niciodata iubirea pana la lacrimi. Tu Sophia ai incercat asta? NU pentru copilul sau sotul tau, pentru semenul tau. Ai plans vreodata asa spontan, brusc, fara voie atunci cand ai vazut copilul descult si flamand pe strada? sau atunci cand ai vazut batranul abandonat in drum? sau bolnavul suferind pe pat? Strainul aproapele tau? Aceasta este iubirea de semeni, si din plansul izvorat din suflet, vazandu-te tu insati descult, dezbracat si flamand, doar pentru o clipa , intelegi tragedia semenului tau si poti sa dai sfaturi bune.

Da, am plans si inca de cate ori! Da, in cazul ala se poate, dar nu poti sa te vezi/imaginezi insurat/divortat cand nu esti si nu ai fost, nu poti sa te vezi/imaginezi cu copil, cand nu ai, sau invers.

Calugarii pustnici, se roaga zilnic pentru toti oamenii, si plang zilnic pentru noi toti si stiu foarte bine ce inseamna suferinta fiecaruia din noi si pot da oricand sfaturi bune pentru fiecare om pentru ca in fiecare clipa , prin transpunerea a lui insusi in suferinta altuia simte acel ceva, traieste acel ceva.
Adevarat ca nu toti pot ajunge la acest nivel. Tu Sophia la ce nivel de iubire de semeni esti?

Nimanui dintre laici nu le-a venit in minte sa dea lectii de calugarie.... unui calugar, spui tu.

Tu ai face ceva inutil?
este util sa incercam sa dam lectii de calugarie, calugarului? si normal?
elevul da lectii profesorului?
uneori da
copilul parintelui?
uneori da
si apoi lectiile se dau cui este nevoie. Elevul are nevoie de lectiile profesorului? Da.
Copilul are nevoie de lectiile parintelui in viata? Da.
Calugarul are nevoie de lectiile laicului in calugarie? Nu. Nu are nevoie si nici nu a cerut vreodata.
Lectiile se dau celui ce au nevoie si celui ce le cere.
Lectiile se dau de cei care stiu.
Calugarul poate da lectii laicului? Da pentru ca din randul laicilor provine, si da, pentru ca in calugarie traieste suferinta laicului, si da, pentru ca vede si simte suferinta laicului. Si da pentru ca doctor de suflete se numeste.

Uite sa vorbim pe concret:
1. Un calugar nu stie ce inseamna a fi casatorit.
El spune oamenilor casatoriti ca nu trebuie sa aiba relatii, pentru ca sunt pacat, murdare si nu mai stiu ce. Sa tina post, sa nu faca aia si aia la biserica, pentru ca este un pacatos, daca a avut relatii cu sotul si sotia. Mai precis ii cere sa stea separat de sot/sotie. Ca sa respecti asta trebuie sa nu te mai atingi de el nici cu mana, sau sa-l saruti, trebuie sa dormi in alta camera, etc.
Daca el ar sti cum este asta, cum este intr-o familie, cum este sa te desparta cineva si sa te puna in alta camera/casa, n-ar putea sa-ti dea asa sfat.
Un preot de mir nu da asemenea sfaturi, prin comparatie. El stie cum este, pentru ca este insusi insurat. Si stie cat este de greu ceea ce se cere. El insusi trece prin treaba asta.

Preotul meu imi spunea ca el nu poate da sfaturi pentru viata privata a oamenilor, ca nu stie. Are si el o experienta de viata, dar mi-a spus: "intai ca fiecare are o situatie proprie, nu exista sfat universal. Punct."

Se spune ca biserica (probabil ca tot dintre sfintii parinti fara familie), nu permite sa ceri ajutorul medicului ca sa poti face un copil. Dar stie cineva, in afara de cel in cauza, cum este sa doresti un copil si sa nu poti? Nu stie, nu poate simti aceasta durere. Nu poate.
Altfel nu putea da asa sfat oamenilor necajiti trimitandu-i mai rau in disperare. Ca sa asculti aceasta porunca, trebuie sa ramai fara copil.Clar.
Nu poate sti nimeni, afara de cel in cauza ce inseamna sa ai o boala, sa n-ai un brat, sau un picior, sau vedere, sau sa stii ca poti face un copil nenorocit pe viata ( ca n-ai voie la medic, n-ai voie avort nici pe caz de boala, etc.).
Si multe altele.

Sunt si lucruri pe care poti sa ti le imaginezi (foame, frig, lipsuri), altele pe care poti sa le percepi daca ai o anumita sensibilitate sufleteasca.

Si in final: un preot sau un calugar pot sa primeasca si ei invatatura de la altii, acolo unde nu stiu. Nimeni, in afara de Dumnezeu, nu este atoatestiutor. Un preot sau un calugar nu stie sa construiasca o masina, sau o casa, sau mai stiu ce. Cheama si ei oameni care se pricep.
Si calugarul si preotul se duc la medic, la avocat, sau mai stiu eu, ca sa le ceara sfatul, sa-i ajute.
In general lumea are nevoie nu de sfaturi/vorbe, ci de ajutor concret pentru a rezolva situatia.

nela_27 03.12.2010 20:32:35

Citat:

În prealabil postat de sophia (Post 309838)
Uite sa vorbim pe concret:
1. Un calugar nu stie ce inseamna a fi casatorit.
El spune oamenilor casatoriti ca nu trebuie sa aiba relatii, pentru ca sunt pacat, murdare si nu mai stiu ce. Sa tina post, sa nu faca aia si aia la biserica, pentru ca este un pacatos, daca a avut relatii cu sotul si sotia. Mai precis ii cere sa stea separat de sot/sotie. Ca sa respecti asta trebuie sa nu te mai atingi de el nici cu mana, sau sa-l saruti, trebuie sa dormi in alta camera, etc.
Daca el ar sti cum este asta, cum este intr-o familie, cum este sa te desparta cineva si sa te puna in alta camera/casa, n-ar putea sa-ti dea asa sfat.
Un preot de mir nu da asemenea sfaturi, prin comparatie. El stie cum este, pentru ca este insusi insurat. Si stie cat este de greu ceea ce se cere. El insusi trece prin treaba asta.

Preotul meu imi spunea ca el nu poate da sfaturi pentru viata privata a oamenilor, ca nu stie. Are si el o experienta de viata, dar mi-a spus: "intai ca fiecare are o situatie proprie, nu exista sfat universal. Pumct''
Se spune ca biserica (probabil ca tot dintre sfintii parinti fara familie), nu permite sa ceri ajutorul medicului ca sa poti face un copil. Dar stie cineva, in afara de cel in cauza, cum este sa doresti un copil si sa nu poti? Nu stie, nu poate simti aceasta durere. Nu poate.
Altfel nu putea da asa sfat oamenilor necajiti trimitandu-i mai rau in disperare. Ca sa asculti aceasta porunca, trebuie sa ramai fara copil.Clar.
Nu poate sti nimeni, afara de cel in cauza ce inseamna sa ai o boala, sa n-ai un brat, sau un picior, sau vedere, sau sa stii ca poti face un copil nenorocit pe viata ( ca n-ai voie la medic, n-ai voie avort nici pe caz de boala, etc.).
Si multe altele.

Sunt si lucruri pe care poti sa ti le imaginezi (foame, frig, lipsuri), altele pe care poti sa le percepi daca ai o anumita sensibilitate sufleteasca.

Si in final: un preot sau un calugar pot sa primeasca si ei invatatura de la altii, acolo unde nu stiu. Nimeni, in afara de Dumnezeu, nu este atoatestiutor. Un preot sau un calugar nu stie sa construiasca o masina, sau o casa, sau mai stiu ce. Cheama si ei oameni care se pricep.
Si calugarul si preotul se duc la medic, la avocat, sau mai stiu eu, ca sa le ceara sfatul, sa-i ajute.
In general lumea are nevoie nu de sfaturi/vorbe, ci de ajutor concret pentru a rezolva situatia.

Nu stiu de ce dar incepe si acest topic sa se reduca de fapt la o singura problema: de ce relatiile sexuale intre soti in anumite perioade sunt interzise si de ce despre casatorie vorbesc calugarii.
Si totusi nu suntem animale...nu suntem in stare sa rezistam fara a avea relatii cu sotul/ sotia in anumite perioade ale anului? Chiar asa dificil este??? Si nu doar calugarii au scris despre viata de familie, sunt atatia care s-au sfintit in viata de familie! De ce unii se impiedica si se smintesc pentru asta???
Iar in legatura cu copiii...cei care isi doresc copii sa se roage la Dumnezeu, ca doar la El toate sunt cu putinta!!!!! Rugati-va neincetat! Avem atatea exemple in Scriptura in care Dumnezeu asculta rugaciunea celor ce-si doresc copii! Avem atatia sfinti care au ajutat atatea mame neroditoare! ( Cititi minunile sfantului Nectarie de Eghina). Trebuie sa ne punem nadejdea in Dumnezeu, nu in oameni si sa credem ca El ne va ajuta!

Daniel777 03.12.2010 20:37:33

Asa se intampla cand unii pun pe aceeasi treapta calugarii cu alte categorii sociale,cand stim ca ei,calugarii sunt ingeri pe pamant...

cristiboss56 03.12.2010 20:39:20

Citat:

În prealabil postat de Daniel777 (Post 309863)
Asa se intampla cand unii pun pe aceeasi treapta calugarii cu alte categorii sociale,cand stim ca ei,calugarii sunt ingeri pe pamant...

Fi iertator , asa cum ne indemnai acum doua zile . . . de 70 de ori cate 7 !:4:

Daniel777 03.12.2010 20:41:26

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 309865)
Fi iertator , asa cum ne indemnai acum doua zile . . . de 70 de ori cate 7 !:4:

Ti se pare ca sunt certat cu cineva? Unde e logica cuvintelor spuse de tine?

nela_27 03.12.2010 20:44:24

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 309865)
Fi iertator , asa cum ne indemnai acum doua zile . . . de 70 de ori cate 7 !:4:

Nu cred ca e vorba de iertare aici ci de faptul ca si atunci cand stim ce avem de facut ne place sa despicam firul in patru si sa cautam alte solutii, doar sa nu urmam sfaturile care ni se par noua ca nu sunt demne de luat in seama...De fapt, mai simplu spus, nu avem credinta!

cristiboss56 03.12.2010 21:03:34

Citat:

În prealabil postat de nela_27 (Post 309869)
Nu cred ca e vorba de iertare aici ci de faptul ca si atunci cand stim ce avem de facut ne place sa despicam firul in patru si sa cautam alte solutii, doar sa nu urmam sfaturile care ni se par noua ca nu sunt demne de luat in seama...De fapt, mai simplu spus, nu avem credinta!

Tu oare nu ai cazut in aceasta capcana ? Da , nu avem suficiena credinta , nici cat bobul de orez , si doar sti asta ? :18:

Daniel777 03.12.2010 21:05:56

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 309888)
Tu oare nu ai cazut in aceasta capcana ? Da , nu avem suficiena credinta , nici cat bobul de orez , si doar sti asta ? :18:

Era bob de mustar,dar ma rog....intelegem contextul,insa logica nu o intelegem

nela_27 03.12.2010 21:11:31

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 309888)
Tu oare nu ai cazut in aceasta capcana ? Da , nu avem suficiena credinta , nici cat bobul de orez , si doar sti asta ? :18:

Cristi, eu nu vreau sa dovedesc sau sa sustin ca am dreptate ci sa ne indemn pe toti sa avem credinta! Am mai spus ca toate sunt cu putinta daca avem credinta, nadejde, dragoste! ( nu incerca sa ma convingi de necesitatea '' atitudinii'' de pe celalalt topic, fiecare ne-am spus parerea doar si am face bine sa ne oprim si nu sa tinem cu tot dinadinsul sa convingem pe cineva ca avem dreptate).


Ora este GMT +3. Ora este acum 01:22:24.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.