![]() |
Cugetari Folositoare pentru Suflet
Un frate l-a întrebat pe unul din părinți:
– Cum aduce diavolul încercarea asupra sfinților? – Era unul din părinți, pe nume Nicon, care locuia în muntele Sinai. Și iată că a intrat unul în cortul unui faranit, și, găsind-o pe fiica lui singură, s-a culcat cu ea, apoi i-a zis: spune „sihastrul, avva Nicon, mi-a făcut așa”. Când a venit tatăl ei și a aflat, a luat sabia, mergând asupra bătrânului. Când a bătut, bătrânul i-a deschis, dar când a întins sabia să-l ucidă, i s-a uscat mâna. Atunci faranitul s-a dus și le-a zis preoților, care au trimis după el. Bătrânul s-a dus; după ce l-au bătut mult, au vrut să-l alunge. El însă i-a rugat: lăsați-mă aici, pentru Dumnezeu, ca să mă pocăiesc. Și l-au despărțit de biserică pentru trei ani, poruncind ca nimeni să nu vină la el. Vreme de trei ani, în fiecare duminică venea la biserică să se pocăiască, și se ruga de toți: rugați-vă pentru mine. Mai târziu, s-a îndrăcit cel care făcuse păcatul, și adusese ispita asupra sihastrului. El a adeverit la biserică: eu am făcut păcatul și am spus să fie pârât robul lui Dumnezeu. Atunci s-a dus tot poporul să se pocăiască față de bătrân, zicând: – Iartă-ne, părinte, și rămâi cu noi. – De iertat, fie-vă iertat, de rămas, nu mai rămân aici cu voi, fiindcă nu s-a găsit nici unul cu discernământ căruia să-i fie milă de mine. Și așa s-a dus de acolo. Iar bătrânul a spus: vezi cum aduce diavolul încercările asupra sfinților? Pentru avva Nicon, Patericul Egiptean |
A mai zis: nu se găsește dragoste mai mare decât aceasta, a-și pune cineva sufletul pentru aproapele său. Dacă aude cineva cuvânt rău, adică întristător, putând să zică și el la fel, și se luptă să nu spună; dacă e asuprit și îndură, și nu răsplătește la fel – unul ca acesta își pune sufletul pentru aproapele.
Pentru avva Pimen, Patericul Egiptean |
Arsenie Boca
Nu va putea avea omul pace pe pamant de nu va avea pace cu DUMNEZEU.
|
O carte care cred ca va fi citita cu mult interes: ,,Predici ale Sfintilor Parinti la duminicile de peste an": Ioan Gura de Aur,Vasile cel Mare,Grigorie Teologul,Ioan Damaschin,Teodor Studitul,Simeon Noul Teolog,Grigorie Palama,Nicodim Aghioritul.
In prezentarea acestei carti se spune: ,,Scrierile Sfinților Părinți purtători de Dumnezeu și ale marilor dascăli ai Bisericii, pe care pronia lui Dumnezeu și iubirea credincioșilor le-a păstrat până în zilele noastre, și mai ales în forma lor de la început, sunt o comoară neprețuită plină de harul dumnezeiesc. Și deoarece viața acestor păstori ai turmei cuvântătoare a lui Hristos însemna aplicarea Evangheliei în fapt, și întruparea cuvântului dumnezeiesc, cine poate să pună la îndoială faptul că ei sunt tâlcuitorii și hermeneuții cei mai potriviți și mai autentici? Și este o binecuvântare cerească pentru credinciosul creștin să intre în comuniune cu ei, prin mijlocirea acestor texte unice și să se hrănească duhovnicește cu hrana vârtoasă, bună la gust, pe care Părinții noștri s-au arătat capabili s-o pregătească după atâtea lupte. Deci, să-i ascultăm ca de la Amvon pe stâlpii Ortodoxiei, dezvoltându-și subiectele fundamentale pentru mântuirea noastră, pe care Sfânta noastră Biserică le binevestește credincioșilor în cadrul Sfintei Liturghii din Duminicile întregului an, în care cuvântul lui Dumnezeu intră spre ascultare, se întrupează și se împărtășește acestora prin Trupul Său înviat." Lectura placuta. |
Se spunea despre avva Marcu egipteanul, că vreme de treizeci de ani n-a ieșit din chilia lui. Preotul obișnuia să meargă la el și să-i facă liturghie. Diavolul însă, văzând răbdarea lui plină de virtute, a uneltit să-l încerce, să-l facă să osândească pe altul, și a trimis un îndrăcit la bătrân, chipurile pentru binecuvântare. Înaintea oricărui cuvânt, îndrăcitul îi spuse bătrânului: preotul tău are miros de păcat, nu-l mai lăsa să vină la tine.
Bătrânul cel insuflat de Dumnezeu îi spuse: fiule, toți își aruncă necurăția afară, tu însă mi-ai adus-o mie. Este scris însă: „nu judecați, ca să nu fiți judecați” (Matei 7, 1.). Și dacă este păcătos, Dumnezeu îl va mântui, căci e scris „rugați-vă unii pentru alții, ca să fiți vindecați” (Iacov 5, 16.). După cuvântul acesta făcu o rugăciune, izgonind demonul din om, și îi dete drumul sănătos. Când veni preotul ca de obicei, bătrânul îl primi cu bucurie. Bunul Dumnezeu, văzând blândețea bătrânului, îi dete semn. Când să stea preotul dinaintea sfintei mese, povestea bătrânul „am văzut înger al Domnului pogorând din ceruri, și și-a pus mâna pe capul preotului, care s-a făcut ca un stâlp de foc. Eu m-am minunat de priveliște, și am auzit o voce spunându-mi: omule, de ce te-ai minunat de asta? Dacă un împărat pământean nu-și lasă mai-marii săi să îi stea murdari dinainte, ci doar cu mare slavă, cu atât mai mult puterea dumnezeiască nu-și va curăți pe slujitorii sfintelor taine, când stau dinaintea slavei celei cerești? Iar Marcu egipteanul, luptător de neam bun al lui Hristos, care a ajuns mare, s-a învrednicit de harul acesta, că nu l-a judecat pe preot. Pentru avva Marcu egipteanul, Patericul Egiptean |
Sfantul IOAN GURA de AUR
,,Cei mai multi oameni ii judeca pe ceilalti pt. ca nu s-au putut opri asupra lor insisi spre a-si vedea propriile pacate.Cu totii trecem cu vederea pacatele noastre si ne ocupam de ale altora.Daca,dimpotriva,ne-am cerceta propriile pacate,am fi mai ingaduitori cu semenii nostri si i-am ierta mai lesne''.
|
L-a întrebat un frate pe avva Matoe:
– Spune-mi un cuvânt. – Du-te, roagă-te lui Dumnezeu să-ți dea jale în inimă și smerenie, și ia aminte pururea la păcatele tale, nu judeca pe alții, ci pune-te mai prejos de toți, nu te împrieteni cu băiat, nu avea cunoștință cu femeie, nici prieten eretic, curmează familiaritatea de la tine, stăpânește-ți limba și pântecele, ține-te departe de vin, și dacă vorbește cineva despre orice ar fi, nu te certa cu el, ci dacă vorbește bine, zi: „da”; dacă rău, zi: „tu știi ce spui”. Și nu te înfrunta cu el despre cele pe care le-a spus. Asta este smerenia. Pentru avva Matoe, Patericul Egiptean |
Cuviosul Sofronie Saharov: "Pe om numai pacatul il injoseste".
|
Sfantul IOAN GURA de AUR
Sa nu ne intereseze nici lucrurile care se pierd,nici slava care apune,nici trupul care imbatraneste,nici frumusetea care se ofileste,nici desfatarea care trece.Sa ne adunam toate fortele ca sa slujim sufletul.Este greu sa vindecam trupul bolnav,dar sa vindecam sufletul este un lucru usor.Ajunge sa vrem lucrul acesta.
|
|
|
A mai zis:
– Dacă omul nu are în inima sa că e păcătos, Dumnezeu nu-l ascultă. – Ce înseamnă „are în inimă că e un păcătos”? a întrebat un frate. – Dacă cineva își duce păcatele sale, nu le vede pe cele ale aproapelui. Pentru avva Moise, Patericul Egiptean |
– Dacă nu mâna Moisi oile sub muntele Sinai, nu ar fi văzut focul din rug. L-a întrebat un frate:
– Ce înseamnă rug? – Rugul înseamnă fapta trupească. Este scris că împărăția cerurilor este asemenea comorii ascunse în ogor. – Atunci omul n-ajunge la nici o cinste, fără trudă? – Oricum, e scris: „cu ochii ațintiți la începătorul și împlinirea credinței, la Iisus, care în locul bucuriei care era pusă dinaintea Lui, a răbdat crucea” ( Evrei 12, 2.). Și David zice și el, „de voi da somn ochilor mei, și pleoapelor mele adormire” (Psalmi 131, v. 4.) și așa mai departe. Pentru avva Cronie, Patericul Egiptean |
Lumea intreaga se da la o parte pentru a lasa sa treaca pe oricine stie unde merge.
Jucandu-ne descoperim esenta adevaratei noastre firi. Iti poti da seama ce reprezinta un om nu dupa ce realizeaza, ci dupa ceea ce tanjeste sa realizeze. Omul este judecat dupa ceea ce face nu dupa ceea ce spune. La inceput a fost creata Lumea. Asta trebuie sa-i fi scos din sarite pe oameni, din moment ce, de atunci incoace, nu se mai gandesc decat cum sa o distruga. |
Este har
- să iubești fără să fii iubit… - să slujești fără să fii prețuit… - să dăruiești fără să ți se mulțumească… - să te jertfești și fără să ți se recunoască… - să ierți fără să fii iertat… - să-l susții pe cel care te-a lepădat… - să rămâi liniștit, deși ești nedreptățit… - să crezi deși nu vezi față în față… - să crezi deși nu ești deplin lămurit… - să investești clădind fără speranțe… - să taci pentru a nu face rau aproapelui… - să vorbești de dragul adevărului… - să induri fără să murmuri, fără să cârtești…. - totul să-ți aparțină, dar tu de toate bucuros sa te lipsești… Luptă-te, suflete, ca să primești acest har! Pr.Justin Pirvu |
Sfantul IOAN GURA de AUR
,,Sa incercam sa-i facem buni pe cei rai,dandu-le sfaturile potrivite.Dar daca ei dispretuiesc cuvintele noastre,sa nu mai insistam.Nimeni nu se face bun cu forta.Nici DUMNEZEU nu vrea sa urmam calea virtutii cu forta,ci numai prin propria noastra voire.Poate ca ma veti intreba:,,Nu ar fi mai bine ca oamenii sa devina buni cu forta decat sa ramana rai?''Nu.Pentru ca cel ce se face bun cu forta nu ramane bun pentru totdeauna.Cum scapa de constrangere,el se intoarce inapoi la rautate.Pe cand cel care este bun pentru ca asa vrea el,ramana cu hotarare pe calea virtutii''.
|
Marele IUDA,fiul pierzarii-ARSENIE BOCA
Trădătorul ... Omul care L-a vândut și pe Dumnezeu. Omul cu suflet meschin, îngust, orbit.
Unii au căutat să-l prezinte dimpotrivă: pătruns de un ideal al neamului său - dezrobirea politică a lui Israel. Cum că Iisus îi înșela așteptările. Deci avea dreptate să apere pe Israel de un "om" care-l conducea contrar intereselor sale. Au dreptate. Dar atâta dreptate câtă poți da unui om care raționează just pe principii false. Israel a refuzat să-l considere pe Iuda printre eroii neamului. Conducerii lui Israel îi trebuia doar un trădător. S-a prezentat Iuda. "Iar ei s-au bucurat și s-au tocmit să-i dea bani". Pe urmele explicației Fariseii cu gândul ucigaș în inimă erau deja "fii diavolului". Le-a spus-o Iisus în templu (Ioan 8,44). Le mai trebuia un mijlocitor. Și-a intrat satana în Iuda (Luca 22,3). Aceasta-i explicația faptului. De acum Iuda nu mai este un anonim, de acum Iuda este o mare putere: a devenit o minune satanică. "Marele Iuda". Iată, (li se oferă) oamenilor mici o cale de a ajunge "mari". De acum Iuda va fi prototipul tuturor trădătorilor. Iuda va avea ucenicii lui până la sfărșitul lumii, care aceeași treabă o vor face, vânzând țara, religia, neamul, reclamând stăpânirilor, trădând, dând la moarte: părinți, copii, frați, surori, bărbați, preoți, sfinți, popoare ... Iuda, multiplicat, mereu îl vinde pe Iisus. Fii diavolului îi cumpără lui Iuda ucenici. Și cu prețuri derizorii, fiindcă se îmbie mulți. Explicația lui Iuda Credea în Dumnezeu dar nu credea in Iisus. Izbăvirea politică a lui Israel o punea mai presus de marea operă a lui Iisus: mântuirea omului; pe aceasta nu o înțelegea (și mulți nu o înțeleg nici până azi). Se crampona într-o contradicție surdă cu Iisus. Nu l-au putut scoate din contradicție nici darurile excepționale, pe care le-a dat Iisus la toți, nu-l lărgise sufletește nici însăși iubirea, care strălucea în Iisus (Tradiția spune că pe Iuda îl rodea invidia că Iisus îl iubea mai mult pe Ioan). Adevărul n-a încăput în Iuda cum n-a încăput nici în farisei. Structura lui Iuda era o dezordine, (dizarmonie), un haos! De aceea satana întru ale sale a intrat. Explicația metafizică este și mai grea După Scriptură, a fost cineva prevăzut cu trădarea. Este scris și prețul, și ce s-a făcut cu prețul trădării. Nu este scris ce se va alege cu vânzătorul, semn ca Dumnezeu n-ar fi vrut sinuciderea lui. Deci, daca în planul Providenței era prevăzută moartea "cea de bunavoie" a lui Iisus, fără ca aceasta să fie o sinucidere ci o jertfă prin mijlocirea lui Iuda, acesta (Iuda) nu și-ar fi atras pierderea mântuirii dacă nu se sinucidea. Vânzarea și apoi răstignirea lui Iisus l-au aruncat pe Iuda în deznădejde, cu care satana și-a aruncat ucenicul în zghilțul unui ștreang, din care l-a mai arucat o data, cu capul în jos și căzând cu capul înainte, a crăpat pe la mijloc și "i s-au vărsat toate măruntaiele lui" (Faptele Apostolilor 1-1,18) De atunci este desenat de zugravi, pe genunchii lui Lucifer, ca cel mai iubit fiu al diavolului, fiul pierzării. A fost sau nu predestinat Iuda? Putea să fie și altul. El s-a ales! El! Libertatea lui a cedat ispitei, ca Adam în Rai. Putea să nu cedeze? I s-a retras Harul? Nu, i s-a dat ca și celorlalți! Dumnezeu n-are nici o vină. O are toată numai satana. "Fiul Omului merge după cum Îi este rânduit; dar vai, omului aceluia prin care este vândut. Mai bine i-ar fi fost lui de nu s-ar fi născut" (Luca 22,22) Este misterul fiilor pierzării în care mârâie un rânjet de drac. "La semn alerg", "dar nu mă socotesc să fi ajuns" (Filipeni 3,14,13), la starea de a nu mai putea păcătui. Așa își atrăgea luarea aminte Apostolul, care de fapt i-a luat locul (lui Iuda), între ucenicii lui Iisus. |
Se spunea despre un frate, că era bântuit de hulă și-i era rușine să spună. Iar când a auzit de bătrâni mari, se ducea la ei, ca să le spună; dar, când ajungea, se rușina să mărturisească. Venea adesea și pe la avva Pimen. Bătrânul l-a văzut că avea gânduri și se mâhnea că fratele nu-i spune. Într-o zi, petrecându-l, i-a spus:
– Iată că de atâta vreme vii aici având gânduri de spus, și când ajungi, nu vrei să le spui, ci totdeauna pleci necăjit, cu ele cu tot. Spune-mi, fiule, ce anume ai? – Demonul se luptă cu mine să-l hulesc pe Dumnezeu, și-mi era rușine să spun. Și povestindu-i lucrul, îndată s-a ușurat. Iar bătrânul îi spuse: nu te tulbura, fiule; ci oricând vine gândul acesta, spune: nu e treaba mea: hula ta asupra ta, Satano. Căci fapta aceasta n-o dorește sufletul tău. Orice faptă pe care sufletul n-o dorește este trecătoare. Atunci fratele se duse vindecat |
L-a întrebat un frate pe avva Pimen:
– Dacă-i dau fratelui meu puțină pâine sau altceva, demonii pângăresc fapta, ca și cum ar veni din plăcere omenească. – Și dacă vine din plăcere omenească, noi trebuie totuși să-i dăm cele trebuincioase fratelui. Și i-a spus pilda aceasta: – Doi plugari locuiau în același sat, iar unul dintre ei, semănând, a treierat puține (roade) și cu neghină, pe când celălalt, neîngrijindu-se să semene, n-a secerat nimic-nimic. Dacă vine foamete, care din cei doi va trăi? – Cel care a treierat puține roade, și cu neghină. – Așa și noi, să semănăm câte puțin, fie și cu neghină, ca să nu murim de foame |
Povestea avva Casian: ne-am dus eu și sfântul Gherman în Egipt, la un bătrân. Și găzduindu-ne el, l-am întrebat:
– De ce când vă vin oaspeți frați străini, nu păziți canonul postului nostru, așa cum l-am primit în Palestina? – Postul este cu mine pururea, dar pe voi nu pot să vă păstrez pururea la mine. Iar postul este lucru și folositor, și neapărat, dar ține de alegerea noastră. Împlinirea iubirii însă o cere neapărat legea lui Dumnezeu. Căci primindu-l pe Hristos în voi, trebuie să vă îngrijesc cu toată sârguința. După ce vă petrec pe voi, pot să încep iar canonul postului. Căci fiii mirelui nu pot posti, în vremea în care mirele este cu ei; când se va lua mirele de la ei, atunci au voie de postesc. Pentru avva Casian, Patericul Egiptean |
din “Problemele vietii”
Editura Egumenita Multe sunt lucrurile care îi caracterizează pe creștini, dar mai presus de toate sunt pacea și iubirea. De aceea a spus Hristos: Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții (Ioan 13, 35) și Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă (Ioan 14, 27). ٭ Nimic nu umple mai mult sufletul de desfătare decât faptul de a iubi și de a fi iubit. ٭ Nimic nu arată mai bine vrednicia unui stăpân decât dragostea și grija față de supușii săi. Aceasta este trăsătura caracteristică a stăpânilor buni. Dacă stăpânul îl iubește pe supusul său, toate problemele se rezolvă și peste toate domnesc liniștea și ordinea. ٭ Să ne doară sufletul pentru cei care ne fac rău, mai mult decât ne doare pentru noi înșine; căci rana pe care vor să ne-o facă nouă, o primesc, de fapt, ei. Așa cum cei care dau cu piciorul în cuie și se laudă cu aceasta sunt vrednici de plâns, la fel și cei care îi nedreptățesc pe alții sunt vrednici de mila noastră, deoarece își rănesc propriile lor suflete. ٭ Iubirea noastră trebuie să-i cuprindă pe toți oamenii. Dacă pe unii îi iubim, iar pe alții nu, niciodată dragostea noastră nu va fi mai presus decât a oamenilor necredincioși. Creștinii nu trebuie să iubească așa cum iubesc necredincioșii. ٭ Să facem bine celor care ne fac rău, chiar dacă aceștia rămân neîndreptați. Astfel, păcatele noastre vor fi iertate și vom dobândi smerenie. Atunci când alungăm din sufletul nostru orice dușmănie, avem multă îndrăzneală în rugăciunea noastră către Domnul. ٭ Cuvintele noastre ortodoxe sunt ca armele care îi apără pe ai noștri și îi lovesc pe eretici. Aceste cuvinte nu îi lovesc pentru a-i doborî, ci pentru a-i ridica după ce au căzut. Acesta este scopul luptei noastre: să îi ajutăm și pe vrășmașii noștri să se mântuiască. ٭ Hristos spune: „Eu sunt părintele tău, Eu sunt fratele tău, Eu sunt mirele sufletului tău, Eu sunt scăparea ta, eu sunt hrana Ta, Eu sunt îmbrăcămintea ta, eu sunt rădăcina ta, Eu sunt sprijinul tău, Eu sunt tot ce-ți dorești tu. Când Mă ai pe Mine, nu-ți lipsește nimic. Eu sunt slujitorul tău, pentru că am venit să slujesc, nu să fiu slujit. Eu sunt prietenul tău și mădular al trupului tău și capul tău și fratele tău și sora ta și mama ta. Eu sunt toate pentru tine. Nu trebuie decât să stai lângă Mine. Pentru tine, Eu M-am făcut sărac și pribeag, pentru tine am ridicat crucea și am coborât în mormânt, am venit pe pământ pentru tine, trimis de Tatăl, iar în cer Mă rog pentru tine Părintelui Meu. Tu ești totul pentru Mine, și frate și împreună-moștenitor și prieten și mădular al Trupului Meu. Ce vrei mai mult decât atât? De ce Îl disprețuiești pe Cel care te iubește atât de mult?” |
L-a întrebat un frate pe avva Iosif:
– Ce să fac? Fiindcă nici nu pot să îndur răul, nici să lucrez și să dau milostenie? – Dacă nu poți să faci nici una din acestea două, măcar păzește-ți conștiința față de aproapele de tot răul, și te vei mântui. Pentru avva Iosif din Panefó, Patericul Egiptean |
Am intrat in Lagar ca un necredincios si tot asa am fost eliberat de acolo, traindu-mi viata in acest fel pana in clipa de fata. De fapt, experienta Lagarului, cu arbitrariul sau infricosator cu tot, m-a intarit in necredinta. Aceasta experienta nu mi-a ingaduit - si in continuare nu-mi ingaduie - sa concep vreo forma a providentei sau a vreunei autoritati transcendente.
Dar trebuie sa recunosc ca era sa cad prada odata (si numai odata) tentatiei de a ceda, de a cauta refugiu in rugaciune. Asta s-a intamplat in octombrie 1944, intr-un moment in care am simtit cat se poate de lucid iminenta mortii. Dezbracat si inghesuit intre camarazii mei la fel de goi, cu cartela nominala in mana, asteptam la coada sa ajung la "comisia" care cu o singura uitatura urma sa decida daca sa merg imediat la camera de gazare, sau daca eram destul de puternic pentru munca. Pentru o clipa am simtit nevoia sa cer ajutor si sprijin; apoi, in ciuda chinului meu, stapanirea de sine a avut castig de cauza. Regulile jocului nu se schimba la sfarsitul meciului, nu se schimba nici cand esti pe cale sa pierzi. O rugaciune in astfel de circumstante ar fi fost nu doar absurda, ci obscena, o adevarata blasfemie, cel mai mare sacrilegiu de care un necredincios e capabil. Am respins tentatia: stiam ca daca s-ar fi intamplat sa supravietuiesc, mi-ar fi fost rusine de mine. Citat din cartea The Drowned and the Saved, de Primo Levi, aparuta in 1986 in limba engleza. Traducerea imi apartine. |
Citat:
iar pt. altii, temnita a fost de-a dreptul un "privilegiu". "Există o taină a suferinței. Puțini sunt dispuși să o afle de bunăvoie. Cei mai mulți o confundă cu răul, iar atunci când se confruntă cu ea, o pun pe seama absurdului existenței. Revolta rațiunii, declanșată spontan le ecranează atunci orice posibilitate de a înțelege ce se întâmplă cu ei. Este greu a învăța din durere. Și totuși, acesta este singurul ei rost: curățarea de egoism, regăsirea solidarității umane și reapropierea de Dumnezeu. Există oameni pentru care experiența închisorii a fost calea de descoperire a adevăratei credințe: doar supraomenescul poate birui subumanul. Unul dintre puținii care au avut tăria să retrăiască în scris infernul închisorii comuniste, pentru a ne arăta cum iadul se poate transforma în poartă spre paradis, este Nicoleta Valeria Grossu, autoarea romanului autobiografic "Binecuvântată fii, închisoare!" "Acum, în celulă, aveam impresia că retrăiesc clipele din toamna anului 1948, cînd, într-o după-amiază liniștită, ascultam cuvintele blînde și drepte spuse de un om credincios, venit în vizită la Sabina. Am înțeles atunci o mulțime de adevăruri esențiale, ce pot fi rezumate în cîteva cuvinte simple: „Viața omului pe pâmînt nu are sens decît dacă e trăită pentru a te bucura de veșnica împărăție a Cerurilor" |
A zis avva Isaac: când eram tânăr, ședeam cu avva Cronie și niciodată nu mi-a spus să fac vreun lucru, deși era bătrân și tremura; ci singur se scula și îmi da mie ulciorul și celorlalți la fel. Am stat și cu avva Theodor al Fermei – nici el nu-mi spunea vreodată să fac ceva, ci chiar și masa o întindea singur și zicea: frate, dacă vrei, hai la masă. Eu îi spuneam: avvo, am venit la tine ca să mă îmbunătățesc – cum de nu-mi zici vreodată să fac ceva? Bătrânul însă tăcea mâlc. Eu m-am dus și le-am dat de veste bătrânilor. Bătrânii au venit, zicându-i:
– Avvo, a venit fratele la sfințenia ta să se folosească, și de ce nu-i spui niciodată să facă ceva? – Oi fi stareț, să-i dau porunci? Eu oricum nu-i zic nimica, dar dacă vrea, să facă și el ce mă vede făcând. De atunci i-am luat-o înainte și făceam ce vroia bătrânul să facă. El ce făcea, făcea în tăcere – și asta de la el am învățat, să lucrez în tăcere. Pentru avva Isaac, preotul Chiliilor, Patericul Egiptean |
A spus avva Ioan Colobós, că un bătrân înduhovnicit s-a zăvorât, și era foarte vestit în oraș (Alexandria) și avea slavă mare. Și i s-a dat de veste „trage să moară cutare dintre sfinți, haide, să-l îmbrățișezi până nu se săvârșește”. Și s-a gândit el „dacă ies ziua, oamenii vor alerga înaintea mea și mă vor slăvi mult, și nu voi avea pace. Mă voi duce deci noaptea pe întuneric, ascuns de toți”.
A ieșit seara din chilie pe furiș, și iată doi îngeri trimiși de la Dumnezeu cu făclii, luminând înaintea lui. Și atunci tot orașul a alergat să vadă slava. Și pe cât crezuse că fuge de slavă, cu atâta mai mult a fost slăvit. Prin aceasta s-a împlinit cuvântul scris „tot cel ce se smerește se va înălța” (Luca 14, 11.). Pentru avva Ioan Colov, Patericul Egiptean |
Se spunea despre avva Ioan, că unei tinere i-au murit părinții și a rămas orfană; și se chema Paisia. S-a gândit să-și facă din locuință han, unde să tragă părinții de la Sketis. Și așa a fost hangiță multă vreme și îi îngrijea pe părinți. Cu vremea, când i s-au împuținat bunurile, a început să fie lipsită. S-au lipit de ea oameni stricați, și au abătut-o de la țelul ei cel bun. Apoi a început să trăiască rău, de a ajuns să și curvească. Au auzit părinții și s-au necăjit foarte, și l-au chemat pe avva Ioan Colobós, zicându-i: am auzit despre sora aceea, că trăiește urât. Ea când a putut și-a arătat mila față de noi; și acum noi să-i arătăm milă și s-o ajutăm. Ostenește-te deci până la ea și după înțelepciunea pe care ți-a dat-o Dumnezeu, tocmește cele ce o privesc.
Avva Ioan s-a dus la ea, și i-a zis băbuței portărițe: spune-i stăpânei tale că am venit! Ea l-a mânat de acolo, zicând: – Voi de la început i-ați mâncat averea și acum e săracă. – Spune-i, că pot să-i fiu de mare folos. Slujitorii ei i-au zis rânjind: – Ce vrei să-i dai, de vrei să te întâlnești cu ea? – De unde știți ce vreau să-i dau? Bătrâna a plecat, spunându-i de el. Tânăra îi spuse: – Călugării aceștia mișună mereu pe lângă Marea Roșie și găsesc mărgăritare. Împodobindu-se îi zise: – Vrei să-l chemi? Când veni el, ea se și întinsese în pat. Avva Ioan a venit, așezându-se alături de ea, și a privit-o în față zicându-i: – De ce-l învinuiești pe Hristos, de ai ajuns aici? Ea a auzit, înmărmurind. Iar avva Ioan și-a plecat capul în jos, începând să plângă în hohote. Ea îi spuse: – Avvo, de ce plângi? El ridică capul, apoi s-a aplecat plângând, și îi zise: – Văd cum Satana joacă pe fața ta și să nu plâng? – Este căință, avvo? – Da. – Du-mă unde vrei. – Hai să mergem. Și ea se ridică, urmându-l. Avva Ioan văzu că nici n-a orânduit, nici n-a spus nimic despre casa ei, și s-a minunat. Când au ajuns în pustie, se făcuse seară. El i-a făcut din nisip un mic căpătâi și l-a însemnat cu semnul crucii, spunându-i: – Culcă-te aici. Și-a făcut și lui la o mică depărtare, și-a făcut rugăciunile, culcându-se. Spre miazănoapte s-a trezit, văzând o cale de lumină, trainică, de la cer până la ea, și văzu îngerii lui Dumnezeu ducându-i sufletul. Atunci se ridică și o clinti cu piciorul. Când văzu că murise, se aruncă cu fața la pământ. Și a auzit că un ceas al căinței ei fusese primit mai bine decât căința multor zăbavnici și care nu arătau căldura căinței sale. Pentru avva Ioan Colov, Patericul Egiptean |
Mândria vine înaintea căderii.
|
Cine de oameni nu se rușinează, nici de Dumnezeu nu se înfricoșează.
|
Asa cum Sfantul are un trecut tot asa si pacatosul are un viitor.
|
Tot avva Theofil arhiepiscopul a venit odată la Sketis. Adunându-se frații, îi ziseră avvei Pamvó:
– Spune-i un cuvânt papei, ca să se folosească – Dacă nu se folosește de tăcerea mea, nici de cuvântul meu nu se va folosi. Pentru Avva Theofil arhiepiscopul, Patericul Egiptean |
Daca cetatea sufletului nu are zidul tacerii, ea ramane descoperita sagetilor dusmanului.
Sfantul Grigorie cel Mare |
Au venit odată părinții la Alexandria, chemați de Theofil arhiepiscopul, ca să facă rugăciune și să surpe templele. Și mâncând ei cu el, li s-a adus carne de vițel, și au mâncat, nebănuind nimica. Și luând episcopul un copan, îi dete bătrânului de lângă el, zicând:
– Ia un copan bun și mâncă, avvo. – Noi până acuma am mâncat verdețuri; dacă e carne, nu mâncăm. Și nici unul din ei n-a vrut să mai guste din ea. Pentru Avva Theofil arhiepiscopul, Patericul Egiptean |
A spus avva Theodor cel de la Sketis: vine gândul și mă frământă și mă stânjenește, dar fapt nu poate să facă, ci doar mă împiedică de la fapta bună; dar omul veghetor îl izgonește, sculându-se la rugăciune.
Pentru Avva Theodor cel de la Sketis, Patericul Egiptean |
L-a întrebat un frate:
– Ce este lucrarea sufletului, pe care acum o avem neînsemnată, și ce este lucrarea neînsemnată, care ne este acuma lucrare de căpetenie? – Toate cele care se fac din porunca lui Dumnezeu, sunt lucrarea sufletului; cele pe care le facem după mintea noastră, lucrând și strângând, trebuie să ne fie neînsemnate. – Lămurește-mă. – Dacă auzi despre mine că sunt bolnav și vrei să mă cercetezi și îți zici „trebuie să-mi las lucrul, și să plec acuma; hai să-l isprăvesc, și atunci plec” atunci îți mai vine și altceva și apoi nu mai pleci deloc. Apoi un alt frate îți zice: dă-mi mâna, frate! Și spui „trebuie să-mi las lucrul meu, și să plec să lucrez cu el”. Dacă nu mergi, lași porunca lui Dumnezeu, care este lucrarea sufletului, și faci ceea ce e lăturalnic, care este lucrul mâinilor. Pentru Avva Theodor al Fermei, Patericul Egiptean |
Citat:
|
Un frate s-a dus la avva Ilie sihastrul din chinovia peșterii avvei Sava și i-a zis:
– Avvo, spune-mi un cuvânt. – În zilele părinților noștri erau iubite aceste trei virtuți: neaverea, blândețea și înfrânarea; acuma stăpânesc între monahi lăcomia de averi și de mâncare, ca și obrăznicia. Păzește-le pe care vrei. Pentru Avva Ilie, Patericul Egiptean |
Un frate s-a dus la avva Ilie sihastrul din chinovia peșterii avvei Sava și i-a zis:
– Avvo, spune-mi un cuvânt. – În zilele părinților noștri erau iubite aceste trei virtuți: neaverea, blândețea și înfrânarea; acuma stăpânesc între monahi lăcomia de averi și de mâncare, ca și obrăznicia. Păzește-le pe care vrei. Pentru Avva Ilie, Patericul Egiptean |
A spus unul dintre părinți despre avva Xoïos tebanul, că s-a dus odată la muntele Sinai, și, când a plecat de acolo, i-a ieșit un frate înainte, care i-a zis cu suspin:
– Ne necăjim, avvo, de lipsa de ploaie. – Atunci de ce nu vă rugați și nu-i cereți lui Dumnezeu? – Ne și rugăm, facem și litanii, și tot nu plouă. – Negreșit nu vă rugați cu dinadinsul. Vrei să cunoști că așa este? Atunci își întinse mâinile la cer în rugăciune, și plouă îndată. Fratele văzu, spăimântându-se, și căzu cu fața în jos, închinându-i-se, dar bătrânul fugi. Fratele le dădu de știre tuturor ce se întâmplase, iar ascultătorii l-au slăvit pe Dumnezeu. Pentru avva Xoïos, Patericul Egiptean A mai zis: nu voi cum ți se pare ție, ci cum îi place lui Dumnezeu să ți se întâmple; și vei fi netulburat și mulțumit la rugăciunea ta. dacă vrei să te rogi cum se cade, nu amărî sufletul nimănui, că altfel în zadar alergi |
Spuneau despre avva Daniel, că atunci când au venit barbarii la Sketis, au fugit părinții. Iar bătrânul a spus: dacă nu poartă Dumnezeu grijă de mine, de ce să mai trăiesc? Și a plecat prin mijlocul barbarilor, și nu l-au văzut. Și atunci și-a spus: iată că s-a îngrijit Dumnezeu de tine, și n-ai murit. Poartă-te și tu omenește și fugi ca părinții.
Pentru Avva Daniel, Patericul Egiptean |
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:03:23. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.