![]() |
Dumnezeu iarta, dar nepedepsit nimic nu lasa
Am intalnit aceasta invatatura la Parintele Arsenie Boca intr-un cuvant privitor la sfaturile pentru tinerii casatoriti:
Deci, dacă nu sunteți bine lămuriți de la început către bine, foarte ușor vă treziți în greșeli de conviețuire, de unde vin apoi mulțimi de necazuri și de nenorociri de care nu vă poate scăpa nimeni. Cu divorțul nu scapi de greșelile făcute. Adesea ele te urmăresc în multe căsătorii sau în orice altă parte ai luat-o. Nu te scapă nici rugăciunile! Spovedania doar te pune în temă cu vinovățiile tale față de „hotarele legii” de la cununie, pe care le-ai călcat și-ți dă iertarea lui Dumnezeu pentru neștiință, dacă aceasta a fost, sau pentru neputință, dacă aceasta este, și-ți dă puterea și răbdarea ispășirii, dacă te îndrepți ca și conviețuire. Dumnezeu iartă, dar nepedepsit, nimic nu lasă. Așa scrie Cartea (Sfânta Scriptură)! http://tainacasatoriei.wordpress.com...ii-casatoriti/ Pe mine m-a tulburat putin afirmatia, in sensul imi pare ca-i lipseste duhul ortodox. Ce parere aveti? |
salut,george.m
Citat:
daca-mi iert copilul ptr.o greseala,totusi il pedepsesc;este aiurea. nu cred ca dumnezeu face asa ceva. |
Citat:
Sa ne bucuram de pedepsele de la Dumnezeu,ca de arvuna iertarii. Caci daca Dumnezeu nu s-ar milostivi de noi,am ajunge precum Sodoma si Gomora,si pedeapsa noastra ar fi moartea vesnica. |
Citat:
Si acum hai sa incercam sa lamurim problema: De ce trebuie Dumnezeu sa pedepseasca chiar daca te caiesti de greseala facuta? Vezi noi astazi intelegem prin pedeapsa/canon un fel de bataie facuta din razbunare, asa cu rautate. Inainte oamenii nu aveau intelesul acesta al cuvantului. Ei prin pedeapsa intelegeau acel medicament pe care trebuie sa-l bei, desi e amarui, ca sa te vindeci de boala. Sa fim seriosi, daca tu stai in ploaie si faci pneumonie, ce va face medicul (unul bun vreau sa zic)? Te va certa un pic, fie pentru nestiinta, fie pentru neglijenta, apoi te va imbarbata sa lupti cu boala, chiar va glumi cu tine, dar te va scuti de injectii? Evident ca nu, pentru ca altfel nu te faci bine. Asa si Dumnezeu, te iarta, te primeste cu drag, dar nu te poate scutii de medicament. Pedeapsa e necesara ca sa ne curatim de patima. Bine este sa o cerem noi chiar, sa incercam sa facem noi nevointa necesara pentru a ne elibera de patimi, nu sa asteptam sa o trimita Dumnezeu. Nu ai observat ca dupa ce te spovedesti, vin parca mai multe ispite, sau ghinioane? Asa ne ingaduie Dumnezeu sa vedem daca cu adevarat ne-am schimbat inima, sau doar asa ni s-a parut. "Pedeapsa" Lui e de multe ori un frate care ne ocaraste, un lucru la care tinem si care ni se strica sau pierde, tentatii, nu ne indeplineste imediat dorintele ci ne pune sa facem rabdare etc. "Pedeapsa" Lui sunt defapt testele care trebuie sa le trecem pentru a vedea daca cu adevarat vrem sa fim buni, sau doar ne prefacem. Dar trecandu-le cu drag sufletul se vindeca, si se aseamana ingerasilor. |
Citat:
Păcatele noastre au două feluri de consecințe: consecințe spirituale și consecințe temporale. Numai prin spovadă (în cazul păcatelor mari) sau prin căință (în cazul celor mici), Dumnezeu iartă consecința spirituală a păcatelor, care este moartea sau îmbolnăvirea sufletului. Dar urmările temporale cer ispășire, aici sau dincolo. De aceea preotul ne dă canon. De departe, prefer ca Dumnezeu să mă pedepsească acuma, decât în Purgatoriu. Știu că nimeni nu intră în Rai cu debite. Mai bine le plătesc în viața aceasta. Iar Cartea ne oferă numeroase exemple din care înțelegem că iertarea lui Dumnezeu e una, iar ispășirea e alta. A fost David iertat pentru adulterul său și pentru trimiterea lui Urie la moarte ? A fost, avem convingerea fermă că David e în rai. Dar Dumnezeu i-a spus că are de plătit un preț: moartea fiului său. Și așa a fost. |
Citat:
De ce-i mai trebuie pedeapsa? Sa ne amintim de niniviteni. I-a mai pedepsit Dumnezeu daca s-au pocait? Dar pe fiul risipitor? Tatal i-a spus cumva: te iert, fiule, dar iti trag si-o mama de bataie!? Iar vamesul, dupa pocainta lui, n-a plecat indreptat la casa sa? Codana a punctat foarte bine: daca o mama isi iarta copilul, de ce sa-l mai pedepseasca? |
Parinetele Arsenie Boca nu e din topor, tot ceea ce a facut si inca face, o face inspre binele nostru. Odata ce l-ai cunoscut pe parintele Arsenie Boca, prin cartile sale, prin marturiile existente, ai o noua sansa! O noua sansa, de a indrepta si indeparta pacatul in care te afli. Cine vrea intr-adevar sa se indrepte, si regreta ceea ce a facut, va primi cu sufletul deschis cartile parintelui si ajutorul lui va veni in calea voastra. Dar odata ce ai ajuns la mormantul parintelui, pleci schimbat de acolo.
|
Parintele Arsenie Boca nu e din topor, tot ceea ce a facut si inca face, o face inspre binele nostru. Odata ce l-ai cunoscut pe parintele Arsenie Boca, prin cartile sale, prin marturiile existente, ai o noua sansa! O noua sansa, de a indrepta si indeparta pacatul in care te afli. Cine vrea intr-adevar sa se indrepte, si regreta ceea ce a facut, va primi cu sufletul deschis cartile parintelui si ajutorul lui va veni in calea voastra. Dar odata ce ai ajuns la mormantul parintelui, pleci schimbat de acolo.
Cat despre Dumnezeu iarta, dar nepedepsit nimic nu lasa, asa e! P.S. scuze, s-a salvat de doua mesajul. |
Citat:
Si exemple mai sunt. Ai invocat cazul lui David. Moartea fiului sau nu trebuie privita a fi o pedeapsa. E un necaz suportat de David fara a se razvrati, ce l-a ajutat sa se intareasca in bine, sa inainteze in virtute. Ai facut referire la "urmari temporale". Vrei, te rog, sa dezvolti putin conceptul? |
Citat:
|
Citat:
sunt multi care fac rau, si rau si rau, dar nu se opresc. si atunci tatal cat ingaduie, daca ei nu-si dau seama ca gresesc si poate nici nu vor sa se opreasca? asa apare pedeapsa. pedeapsa pentru indreptare. |
Iesirea 34:6-7
"Iahve, Iahve, Dumnezeu, iubitor da oameni, milostiv, îndelung-răbdător, plin de îndurare și de dreptate, Care păzește adevărul și arată milă la mii de neamuri; Care iartă vina și răzvrătirea și păcatul, dar nu lasă nepedepsit pe cel ce păcătuiește; |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
-ninivitenii au respectat ultimatumul dat de Dumnezeu. Dumnezeu le-a promis distrugerea dacă nu încetează fărădelegile într-un anumit termen. Ei au încetat fărădelegile, deci nu au primit pedeapsa (cel puțin aceea publică: distrugerea cetății). Dar nu numai că locuitorii mândrei Ninive au încetat fărădelegile, au făcut ispășire: și-au pus cenușă în cap și s-au îmbrăcat în pânză aspră. Mergând spre ei la comandă divină spre a le transmite ultimatumul, Iona păcătuiește călătorind în direcție opusă aceleia cerute de Dumnezeu. Pedeapsa nu a înhtârziat prea mult: a fost aruncat în mare și înghițit de un animal marin. -iertarea lui Manase a survenit nu numai după ce Manase s-a pocăit, dar și după ce și-a primit pedeapsa. Este robit, este pus în lanțuri, pierde tot. Ce altceva este această stare în care a ajuns strălucitorul împărat decât pedeapsa lui Dumnezeu ? -cazul slăbănogului nu are legătură cu ce vorbim noi aici. Nu știm dacă a ajuns slăbănog în urma păcatelor sau nu. Dacă este așa, ipoteza confirmă ceea ce am spus: Dumnezeu pedepsește. Citat:
În zeci de locuri Cartea Sfântă ne spune textual că Dumnezeu este cel care pedepsește. Citat:
A-sufletul meu trece în stare căzută, adică devine lipsit de harul sfințitor fără de care nu există mântuire. Această moarte a sufletului (sau îmbolnăvire în cazuri mai ușoare) este numită "consecință spirituală" B-bătrâna suferă o mare pagubă. Se jelește pe la nepoții ei, care sunt siliți să facă chetă ca să suplinească bocceaua furată de mine. Acest tip de urmări, care se referă la perturbarea pe care păcatul o aduce în ordinea lumii se numește "urmare temporală". Să presupunem acum că eu mă spovedesc. Aud formula sacramentală prin care Dumnezeu m-a iertat și sufletul meu prinde din nou aripi. Ce înseamnă exact "Dumnezeu m-a iertat" ? Înseamnă că urmarea spirituală a păcatului meu este înlăturată. Sunt, din nou, în stare de grație, exact așa cum eram după Botez. Da, dar ceva nu a fost înlăturat de spovadă: acest ceva este urmarea temporală. Eu trebuie să repar răul făcut în lume. Trebuie să alerg să îi înapoiez bocceaua bătrânei. Dacă a murit, moștenitorilor ei. Dacă sunt de negăsit, trebuie să am grijă de o altă bătrână sau să fac un alt fel de ispășire, după cum îmi spune preotul în canonul de pocăință și îndreptare. Dacă eu nu voi face acestea, Dumnezeu mă va pedepsi. Nu cu iadul veșnic, așa cum m-ar fi pedepsit dacă nu m-aș fi pocăit și nu aș fi mers la spovadă, ci altfel, fie în lumea aceasta, fie în lumea viitoare. Dar, cândva, pedeapsa va veni inexorabil în locul dezordinii neîndreptate. Acum, înțelegeți mai bine ceea ce pr Arsenie a spus pe scurt ? |
Citat:
|
"Eu sunt un Dumnezeu drept,care pedepsesc pana a a 3 lea neam,si am mila pana la al 10-lea neam"
De aici se vede ca Dumnezeu si pedepseste,si chiar si pe copii celor vinovati,dar se si indura ,si de stra-stra-nepotii celor ce care sunt placuti Lui. Lucrurile coexista intr-o economie divina.Pedeapsa este pentru indreptare iar mila este pentru recunostinta,si pentru ca cel iertat sa nu mai pacatuiasca. |
Citat:
|
Citat:
si daca mergem mai departe vedem ca jertfa Fiului a fost pentru toata lumea.Deci El a platit pretul suprem si pentru cei carora le pare rau de pacatul facut. imi place atat de mult o poezie a Lui Traian Dorz:" PAcatul nu se iarta, pacatul se plateste si de Hristos pe Cruce, si de cel ce-l faptuieste" |
Dumnezeu este drept si iubitor.
Ne-a lasat liberi in deciziile noastre in legatura cu modul nostru de viata. Ne-a spus ca dupa fapta si rasplata. ne-a spus ca putem sa rascumparam greselile noastre. Ne-a dat voie sa fim buni sau rai dupa cum vrem noi sa fim. Pedeapsa spre indreptare exista dar si mantuirea exista de la Dumnezeu. Dumnezeu nu spune tu esti pedepsit ca ai facut asta. Eu fac rau si ma pedepsesc singura ca am decis sa fac rau. Pentru ca stiam ca daca fac rau primesc pedeapsa. Prin raul pe care l-am facut mi-am hotarat pedeapsa. dar pot sa ma caiesc si sa ma inderept si astfel sa rascumpar greselile mele. Daca fac bine primesc rasplata. Prin binele ce il fac hotarasc rasplata mea. Iata cat de iubitor si bun este Dumnezeu. |
Citat:
Si cum bine zice Mihnea Dragomir, asta e gandire catolica, mai bine zis scolastica. Nu e prima oara cand gasesc la el elemente scolastice. |
Citat:
Invatatura ortodoxa asta este. Nu avem invatatura de tip juridic ca ar ramane urmari temporale (adica urme) ale pacatului care trebuie curatate in purgatoriu sau prin indulgente (care asta se spune ca fac, sterg 'urmele' pacatului). Spovedania iarta pacatele in mod vindecator, nu juridic. Iertarea lui Dumnezeu nu este punctuala, la spovedanie, ci este un proces al pocaintei, ca un fel de terapie pentru o boala. Bineinteles, in cadrul terapiei putem indura si suferinte legate de vindecare, dar astea nu sunt pedepse ci 'dureri de crestere'. Ortodoxia voreste despre pacat mai ales in termeni de boala, iar de iertare in termeni de vindecare. |
Citat:
Numai ca pana la momentul pacatului avem liberul arbitru sa nu pacatuim. |
Citat:
Sigur, poate suna juridic si scolastic. Dar nu este ne-ortodox, ci este un fel de gandire acceptat si raspandit in Ortodoxie, cel putin cea romaneasca. Sigur, ortodoxia romaneasca poate este/a fost mai susceptibila la influenta occidentala prin apropierea geografica si de Rusia si de Vest, sau prin Petru Movila, sau mai stiu eu de ce. Dar asta nu inseamna ca este gresita, sau ca felul acesta de gandire este gresit si ar trebui sa fie inlocuit cu felul de gandire al ortodoxiei occidentale dezvoltate post 1917. :P Pe mine personal ma ajuta sa stiu ca daca fac un anumit pacat iertarea imi este aproape si ca imi sta in putere, cu ajutorul harului lui Dumnezeu, bineinteles, sa renunt complet la acel pacat. Acel pacat nu este o boala, ci o incalcare a legii lui Dumnezeu pe care eu personal am puterea de a ma abtine sa o fac. Altfel ajungi sa spui "deh, ce sa facem suntem pacatosi cu totii, pacatele se intampla, asta e." |
Dumnezeu iarta, dar nepedepsit nimic nu lasa
Eu ma gandesc ca este corect sa se intample asa, pentru ca noi cerandu-ne iertare poate ne si pocaim...dar este oare pocainta pe masura pacatelor noastre...sigur la un moment dat intelegem ca am gresit, dar oare intelegem si cat de mult am gresit...cat de grav L-am suparat pe Dzeu, pe semenii nostri cat rau ne-am facut noi insine prin acel (acele) pacate?!...pacatele noastre toate se intorc impotriva noastra! In scop mantuitor...indreptator fireste...poate ca noi nu am reusi sa asimilam lectia greselii fara sa ispasim, prin ispasire poate reusim sa dobandim ce nu am reusi altfel...in locul mandriei...smerenie..in locul maniei...rabdare...in locul urii, invidiei, egoismului...mila, intelegere, iubire... Unii pot accede la aceste daruri dumnezeisti si altfel...dar putini cred! Ceilalti poate nu pot simti dragoste, intelegere, rabdare, smerenie decat simtind pe pielea lor ceea ce le-au facut altora, za zicem! Mantuitorul si Maicuta Sa cea sfanta sa ne intareasca pe calea aceasta a dobandirii intelegerii duhovnicesti! |
Citat:
Ar fi facut ispasire in cazul in care isi puneau cenusa-n cap dupa ce primeau iertarea; insa iertarea se produce ulterior. Citat:
Citat:
[COLOR=black][/COLOR] Citat:
Citat:
Citat:
Eu nu pot fi de acord cu pedeapsa ulterioara iertarii. Din punctul meu de vedere, daca omul e pedepsit si dupa ce a fost iertat prin Taina Spovedaniei, inseamna ca iertarea nu-i deplina. El e in continuare vinovat pentru faptele rele savarsite. |
Citat:
Fiul a vrut sa fie primit de tatal sau ca simplu argat. Daca ar fi fost primit ca argat (macar pentru o vreme) puteam vorbi de ispasirea ulterioara iertarii. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Dumnezeu iarta, dar nepedepsit nimic nu lasa.
Dupa umila mea parere, aici semnificatia citatului eu o vad nelegata
nici de viziunea ca boala nici legalista a pacatului, ci de un lucru mult mai simplu: citatul in prima parte se refera la pacat, ca el se iarta, iar in a doua parte el se refera la CAUZA pacatului, care cu adevarat trebuie sa fie eliminata. Orice pacat are o cauza si acea cauza se afla in noi. La spovedanie se iarta pacatul, dar cauza ramane neatinsa in noi si daca noi nu o eliminam, prin pocainta, prin facerea canonului dat de duhovnic, etc, etc, atunci degeaba ne-am spovedit caci vom recidiva din nou cu acel pacat. Ninivitenii si-au omorat cauza pacatelor lor prin smerenie, prin pocainta in sac si cenusa si au scapat de pedeapsa, adica s-au pedepsit singuri. La fel si fiul ratacitor tot prin smerenie si pocainta a scapat de cauza care-l impingea sa pacatuiasca. Aceasta cauza nu va ramane niciodata nepedepsita, ori o face omul singur, ori il "ajuta" si Dumnezeu, tocmai pentru ca Dumnezeu este drept si nu lasa o cauza a raului sa se manifeste nestanjenita si sa distruga pe cel ce s-a decis sa mearga pe calea cea buna. De asta e bine si noi sa omoram cauza pacatului prin pocainta si multa smerenie si sa ne iertam unii pe altii. Iertati-ma si pe mine, pacatosul. Sa aveti parte cu totii de Nasterea Mantuitorului in inimile voastre! Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
Parerea mea este ca nu este corect sa il limitezi pe Dumnezeu doar la generos si atat de bun incat nici sa pedepseasca nu vrea/nu poate. |
Citat:
In pilda dotornicului nemilostiv, i s-a masurat cu propria lui masura ("si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri). Spui ca "nu este corect sa il limitezi pe Dumnezeu doar la generos si atat de bun incat nici sa pedepseasca nu vrea/nu poate". Cred ca Il limitam atunci cand presupunem ca nu iarta cu adevarat. Noi nu cerem in rugaciuni dreptatea lui Dumnezeu, ci mila Lui. Un sfant ne indemna sa nu-L numim drept pe Dumnezeu, ci bun si milostiv. |
Sfantul Nicodim Aghioritul ne invata:
"Daca cineva, fiind nedumerit, ar spune ca pacatul celui ce se pocaieste se iarta prin rugaciunea de iertare a duhovnicului (si deci de ce acestuia nu i se ingaduie sa se impartaseasca cu Sfintele Taine, odata ce a fost iertat si indreptat? ) acestuia ii raspundem in 3 chipuri: 1. Adevarat este ca se iarta pacatosului pacatul, insa nu de-a dreptul, ci socotind ca el va implini canonul si va sta departe de Sfanta Impartasanie (fiindca de aceea duhovnicul, inainte de iertare, ii hotaraste canonul si lipsirea de Sfintele Taine); 2. Adevarat este ca i se iarta pacatosului pacatul, nu insa si pedeapsa si certarea pentru pacat, cu alte cuvinte canonul, in care se cuprinde si indepartarea de la Sfanta Impartasanie. Fiinca si pacatul lui David s-a iertat cu adevarat de Dumnezeu ( cand Natan i-a spus:" Domnul a ridicat pacatul tau" ) dar nu s-a iertat si pedeapsa pentru pacatul lui, fiindca, dupa aceasta iertare, el a fost izgonit din imparatia sa de catre fiul sau Avesalom si sabia nu s-a indepartat de casa lui si alte nenumarate rautati a patimit, dupa cum insusi Natan i le proorocise; 3. Adevarat este ca se iarta pacatosului pacatul, dar este nevoie ca pacatosul sa fie pus la incercare si, cu timpul, sa fie intarit in harul lui Dumnezeu" ................ Ce este indeplinirea canonului: "Dupa marturisire urmeaza a treia parte a pocaintei, adica facerea canonului dat de duhovnic, care este o indeplinire prin fapte a canonisirii, dupa cum hotaraste Gavriil al Filadelfiei, in cartea lui despre Taine. Asadar si tu, frate al meu pacatos, esti dator sa primeste cu mare bucurie canonul pe care ti-l va da duhovnicul, fie ca e vorba de post, de plecari ale genunchilor, de milostenie, sau de altceva. Si, inainte de toate, sa primesti cu tot sufletul indepartarea de la impartasanie, atatia ani cat va hotari el. Fiinca cu aceasta mica pedeapsa imblanzesti marea urgie pe care o are Dumnezeu impotriva ta. Cu acest canon trecator, scapi de canonul cel vesnic al iadului.(..)" Pacatosul trebuie sa-si capete canonul fie aici, in chip vremelnic, fie dincolo, pe veci. Frate, sa alegi una din doua: ori sa primesti aici, in chip vremelnic, canonul pacatelor tale; ori dincolo, pentru vecie. Daca il primesti aici, atunci scapi de cel de dincolo; iar daca nu-l primesti aici atunci negresit ai sa-l capeti dincolo, dar va fi pe vecie. Dupa cum scrie si Gavril al Filadelfiei, in cartea sa despre Taine "Cel ce nu s-a supus (canoanelor) aici, trebuie sa fie trimis la scaunul de judecata de dincolo si va da socoteala de nelegiuirile pe care le-a savarsit, ca unul ce a incalcat asezamintele Sfintei Biserici" ( "Cum sa ne spovedim si sa ne impartasim" - cuvinte ale Sfintilor Parinti: Sfantul Nicodim Aghioritul, Sfantul Dimitrie al Rostovului, Sfantul Simeon Noul Teolog)) |
Părintele Arsenie Boca despre mărturisirea și ispășirea păcatelor
Mărturisirea și ispășirea păcatelor – sunt două lucruri diferite. Iată cum avem noi păcatele: 1. Unele mărturisite, adică spuse înaintea lui Dumnezeu, sub patrafir la preotul duhovnic (prin taina spovedaniei), și altele nemărturisite. Pentru păcatele mărturisite căpătăm canon de pocăință. De obicei canonul sau pocania e chiar leacul păcatului aceluia. Și fiindcă cuprinde într-însul o osteneală oarecare, fie pentru trup, fie pentru suflet, osteneala aceasta se numește ispășire; iar fiindcă pe tine te mustră cugetul și de aceea ai alergat la spovedanie să capeți liniștire, sigur că vei primi cu bucurie și pocania (canonul). De aceea această osteneală după care ai venit, de bună voie, se cheamă ispășire de bună voie. Mulți v-ați mărturisit păcatele voastre și totuși cugetul vă mustră. De ce? De aceea, că ori nu ați primit leacul după mărimea rănii, ori că l-ați primit, dar nu l-ți făcut. Și vă mai mustră cugetul chiar și după ce ați împlinit toată pocăința și după ce veți fi ispășit păcatul acela, pentru că mai sunt și păcate nemărturisite, și până ce nu le veți mărturisi pe toate și nu veți ispăși de bună voie toate, nu veți putea avea pace cu pârâșul vostru. Căci cugetul nostru când ne mustră pentru păcatele noastre, să știți că e glasul lui Dumnezeu în noi. Dacă noi am fi cum trebuie, glasul acesta al lui Dumnezeu în noi ne-ar învăța tainele lui Dumnezeu și ne-ar răpi în Rai încă pe pământ fiind, dar nu poate de mulțimea și greutatea păcatelor noastre. De aceea ne tot mustră, că doar, doar, ne vom apuca de lucrul ispășirii și al curățirii. Cugetul e veriga lui Dumnezeu și de Dumnezeu pusă în noi, de care agață Dumnezeu mila Sa și ne atrage la Sine. Ne-ar cuprinde Dumnezeu cu totul și ne-ar îmbrăca în lumină, însă nu găsește în noi loc curat de care să ne cuprindă decât această singură verigă. Nu tânjim noi spre Dumnezeu, cum tânjește Dumnezeu spre noi. Pe noi dragostea lui Dumnezeu ne arde. Până când încă mai zăbovim în păcate și nu ne desfacem de ele, dragostea lui Dumnezeu spre noi ne este foc arzător, iar apucându-ne de ispășirea păcatelor, ni se face bucurie și pace și Lumină Dumnezeiască. Dragostea arde relele. Fericit cine o are! 2. Cu păcatele nemărturisite are Dumnezeu altă socoteală; tot socoteală milostivă, însă pe noi ne ustură. Știind Dumnezeu nătângia noastră, nu ne lasă părăsiți în întunericul necunoștinței, ci ne trimite necazuri sau pocanie(canon) fără voie. Asta-i ispășirea de nevoie: dureri, pagube, vrajbe, tulburări, copii slabi și orice altă suferință care ne îndoaie cerbicea. Ispășirea de nevoie e, de obicei, mai aspră decât ispășirea de bunăvoie., pentru că și păcatele nemărturisite sunt mai grele decât cele mărturisite de bună voie. Cu toate acestea, tu, în neștiința ta, te poți împotrivi rânduielii lui Dumnezeu și ceea ce îți trimite Dumnezeu spre ispășire să strici și să întorci spre mai mare osândă, – căci toate le poate Dumnezeu fără tine dar ca să te mântuiască din lumea aceasta nu vrea fără tine. Nici tu nu te mântuiești fără mâna lui Dumnezeu și nici Dumnezeu nu te ridică dacă nu-I întinzi mâna ta. Destul îți este că te cercetează mereu și atât de mult te roagă! Hotărâți-vă astăzi și mărturisiți-vă și cele nemărturisite ale voastre, căci acele-s verigile diavolului în care își prinde el cârligele. Luați seama că dacă nu vom rupe de la noi lucrurile diavolului, nu vom scăpa de ghearele iadului care într-aceste verigi se află. Aceasta-i mâna neagră a satanei care ne ia de minte să nu ne îndreptăm viața, ba, dimpotrivă, să lovim cu ocări milostiva mână a lui Dumnezeu. Chiar când Dumnezeu ne întinde mâna, – satana ne împinge s-o scăpăm. Voi vă speriați când auziți aceasta, însă ori de câte ori blestemați când aveți necazuri, să știți că lucrul acesta îl faceți: loviți cu ocări mâna lui Dumnezeu în dauna voastră, atrăgându-vă urgia lui Dumnezeu! Aceștia sunt cei care osândesc păcatele altora și nu și le văd pe ale lor; vor cădea și ei întocmai, pentru că nu s-au rugat, ci au judecat! Ori de la toți cei ce se împotrivesc lucrului lui Dumnezeu în lume, de la toți aceștia se duce duhul adevărului și intră într-înșii duhul satanei, care li se face dumnezeul lor: ”N-au crezut adevărului și nu l-au primit; iată le-a trimis Dumnezeu lucrarea minciunii, să o creadă pe aceasta… și să fie osândiți.” (II Tes. 2, 10-12) Așa se nasc toți sectanții pe lume și vine urgia lui Dumnezeu peste ei. Alunecarea în păcate e o taină a rânduielii nevăzute. Unii cad din neștiință, alții din amăgirea firii; unii din ispita diavolului, alții că-i părăsește Dumnezeu pentru o vreme ca să-I cunoască lipsa și în sfârșit, căderea cea mai mare este cea din urgia lui Dumnezeu. Împotriva mâinii întinse a milei lui Dumnezeu poți să dai până și cu copita dar împotriva urgiei mâniei Lui nu mai poți face nimic. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
O predica tulburatoare la Duminica Fiului Risipitor a Sfantului Nicolae Velimirovici (1) Dragostea nesfarsita a lui Dumnezeu pentru oameni se vede in indelunga Sa rabdare, marea Sa iertare si marea Sa bucurie. Aceasta dragoste isi poate gasi asemanare pe pamant in dragostea mamei pentru copilul ei. Cine de pe pamant are o rabdare mai mare fata de o faptura, decat numai mama fata de copilul ei? Iertarea cui o poate depasi pe aceea a mamei? Cine mai plange de bucurie cu repejune la schimbarea spre indreptare a copilului ei pacatos, ca mama? De la intemeierea lumii, pe acest pamant, dragostea de mama a fost depasita numai de catre Domnul nostru Iisus Hristos, in dragostea Lui pentru oameni. Rabdarea Sa L-a dus la suferinte ingrozitoare cand era atarnat pe Cruce; iertarea Sa se revarsa din inima si buzele Sale chiar si atunci cand Se afla pe Cruce; bucuria Sa care patrundea in cei care se pocaiau, era bucuria care Ii lumina sufletul indurerat in intreaga Sa viata pamanteasca. Numai dragostea dumnezeiasca depaseste dragostea de mama. Singur Dumnezeu ne iubeste mai mult decat ne iubeste mama; singur El ne iarta mai mult decat ne iarta mama si numai El Se bucura la indreptarea noastra mai mult decat mama. Acela care nu are rabdare cu noi cand gresim, acela nu ne iubeste. Nici acela nu ne iubeste care nu ne iarta atunci cand ne pare rau pentru greseala noastra. Si acela ne iubeste cel mai putin dintre toti, care nu se bucura de indreptarea noastra. Rabdarea, iertarea si bucuria sunt cele trei mari chipuri ale dragostei dumnezeiesti. Acestea sunt chipurile a toata dragostea cea adevarata – daca exista cumva dragoste adevarata in afara dragostei dumnezeiesti. Fara aceste trei chipuri, dragostea nu este dragoste. Daca numesti “dragoste” orice altceva, este ca si cum ai numi “oaie” o capra sau un porc. In pilda fiului risipitor, Domnul Iisus ne-a dat o inchipuire a dragostei adevarate, a dragostei dumnezeiesti, zugravita in culori atat de limpezi, ca pulseaza de viata inaintea ochilor nostri, asa cum incepe pulsatia vietii oamenilor cand soarele straluceste, dupa intunericul noptii. Doua mii de ani nu au intunecat culorile acestei inchipuiri si acestea nu se vor intuneca niciodata, atata vreme cat exista oameni pe pamant si dragostea lui Dumnezeu pentru ei. Dimpotriva, cu cat oamenii se fac mai pacatosi, cu atat aceasta inchipuire este mai vie: mai vie si mai proaspata. |
O predica tulburatoare la Duminica Fiului Risipitor a Sfantului Nicolae Velimirovici (2) In pilda fiului risipitor, Domnul Iisus ne-a dat o inchipuire a dragostei adevarate, a dragostei dumnezeiesti, zugravita in culori atat de limpezi, ca pulseaza de viata inaintea ochilor nostri, asa cum incepe pulsatia vietii oamenilor cand soarele straluceste, dupa intunericul noptii. Doua mii de ani nu au intunecat culorile acestei inchipuiri si acestea nu se vor intuneca niciodata, atata vreme cat exista oameni pe pamant si dragostea lui Dumnezeu pentru ei. Dimpotriva, cu cat oamenii se fac mai pacatosi, cu atat aceasta inchipuire este mai vie: mai vie si mai proaspata. Un om avea doi fii. Si a zis cel mai tanar dintre ei tatalui sau: Tata, da-mi partea ce mi se cuvine din avere. Si el le-a impartit averea. Ce este mai simplu decat acest chip tulburator in care incepe aceasta pilda? Ce adancimi se ascund dedesubtul acestei simplitati! Sub zicerea “un om” se ascunde Dumnezeu, si sub “doi fii” se ascund omul cel drept si cel pacatos – sau toti dreptii si toti pacatosii. Omul cel drept este mai cuprins cu anii decat cel pacatos; caci Dumnezeu, la inceput, a facut omul drept, omul singur a pacatuit. Pacatosul cauta partea ce i se cuvine, atat de la Dumnezeu, cat si de la fratele sau cel drept. Prin “doi fii” se mai intelege firea dubla care se afla in fiecare om. O fire care inseteaza dupa Dumnezeu si alta care este aplecata spre pacat. O fire indeamna omul sa vietuiasca dupa poruncile lui Dumnezeu, dupa omul cel launtric, dupa cum spune Apostolul, si cealalta este dupa legea trupului (Romani 7:22-23). Omul duhovnicesc si omul trupesc – doi oameni intr-unul si acelasi om. Omul duhovnicesc nu-si poate inchipui vietuirea departe de Dumnezeu, pe cand omul trupesc socoteste ca viata sa incepe numai atunci cand el este despartit de Dumnezeu. Omul duhovnicesc este mai cuprins cu varsta; cel trupesc este mai imputinat cu anii. Chiar de la zidirea sa, omul duhovnicesc este mai adunat cu anii, caci ni se spune ca Dumnezeu a zis la inceput: “Sa facem pe om dupa asemanarea noastra” (Facerea 1:26) si asemanarea cu Dumnezeu este firea duhovniceasca a omului, nu cea trupeasca – si, dupa aceea, trupul omului a fost facut din tarana (Facerea 2:7), in care Dumnezeu a suflat asemanarea deja existenta al Lui – omul duhovnicesc. Desigur, cu toate ca Dumnezeu a facut trupul omenesc din tarana, acesta nu era deloc pacatos, desi prin trup a cazut omul in pacat. Si iarasi, Eva era mai neajunsa cu varsta decat Adam. Ea a fost facuta din trupul lui Adam si, prin pofta trupului ei, a incalcat ea porunca lui Dumnezeu si a cazut in ispita – si, prin caderea ei, ea s-a despartit de Dumnezeu si s-a indepartat, in mintea ei, pornind intr-o tara indepartata: imparatia lui Satan. Da-mi partea ce mi se cuvine din avere”. In acest chip Ii vorbeste pacatosul lui Dumnezeu. Si, de fapt, ce este al omului fara sa fie a lui Dumnezeu?Tarana, nimic altceva decat tarana. Este adevarat ca Dumnezeu a facut tarana, dar tarana nu este parte a fiintei Sale. Asa incat omul poate sa socoteasca, faptul ca tarana este a lui. Toate celelalte sunt ale lui Dumnezeu. Toate celelalte Ii sunt ale Lui. Atata vreme cat omul nu este despartit de Dumnezeu, toate cele ce sunt ale lui Dumnezeu sunt si ale lui. Dupa cum spune si Dumnezeu: “Fiule, toate ale Mele ale tale sunt“. Omul poate sa spuna numai atat: “Toate cate are Tatal ale mele sunt“. (Ioan 16:15). Dar cand omul doreste sa se desparta de Dumnezeu si atunci cand el cauta sa primeasca partea ce i se cuvine din cele ce sunt fara de numar ale lui Dumnezeu, Dumnezeu poate sa nu-i dea nimic si totusi sa fie drept. Fiindca omul fara Dumnezeu nu este nimic si tot ceea ce are el este nimic. Si cand Dumnezeu ii da tarana; adica, numai trup fara duh, fara suflet si fara daruri duhovnicesti, chiar si atunci El ii da mai mult decat este al omului, si El ii da acestea nu pentru dreptate, ci pentru milostivire. Dar, cum mila lui Dumnezeu este nemarginit mai mare decat aceea a mamei fata de copilul ei, Dumnezeu da fiului Sau pacatos mai mult decat tarana. Altfel spus: impreuna cu trupul, Dumnezeu ii da suflet in trup, asa cum se intampla cu animalele si, in plus, ii mai da daruri duhovnicesti: intelegere, constiinta si dorinta pentru bine – numai o scanteie, destul ca sa il tina, sa nu cada, ca sa ajunga un animal printre celelalte animale. Si tatal le-a impartit averea. Fiul mai mare a ramas cu tatal sau, bucurandu-se de toate cele ale tatalui, dar fiul mai mic, nu dupa multe zile, adunand toate, s-a dus intr-o tara indepartata si acolo si-a risipit averea, traind in desfranari. Nu se ascunde taina sederii lui Adam in Rai sub cuvintele “nu dupa multe zile”? Cand a pacatuit, Adam a cautat si a primit partea sa de la Dumnezeu. El si-a vazut goliciunea: adica a vazut ca el nu este nimic fara Dumnezeu. Si Dumnezeu, in milostivirea Sa, nu l-a izgonit gol, ci i-a facut haine; l-a imbracat si l-a izgonit (Facerea 3:21). “Pamant esti si in pamant te vei intoarce”, a spus Dumnezeu lui Adam (vezi 3:19). Si aceasta inseamna: in cel mai bun caz, numai tarana este a ta. Toate celelalte sunt ale Mele. Tu ai cautat ce este al tau si Eu ti-am dat; dar ca sa fii viu si sa fii macar o umbra din ceea ce ai fost, Eu iti dau tie mai mult: iti dau o scanteie din slava Mea dumnezeiasca. Ceea ce s-a intamplat cu Adam se intampla iarasi si iarasi cu milioane de urmasi ai lui Adam care, despartindu-se de Dumnezeu din pricina pacatului, isi iau partea lor si pleaca intr-o tara indepartata. Dumnezeu nu sileste pe nimeni sa ramana cu El, caci Dumnezeu a facut omul ca sa fie liber si, potrivit firii Sale, El nu cauta niciodata sa ingradeasca aceasta libertate. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:35:01. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.