![]() |
Ar Trebui Platite Serviciile Religioase?
Asa cum ne-am obisnuit, conducătorii religioși percep taxe pentru serviciile religioase prestate, de pildă, pentru botezuri, nunți și înmormântări.Unii clerici sunt salariații statului, fiind plătiți pentru a ține ceremonii, a se îngriji de enoriași și a deschide cu o rugăciune ședințele zilnice ale organelor legislative. E adevărat, aceste servicii sunt probabil apreciate. În plus, bisericile au cheltuieli de funcționare ce trebuie acoperite. Dar aprobă oare Biblia aceasta practica de a percepe taxe pentru serviciile efectuate,sau chiar de a-i face pe oameni să se simtă obligați să plătească pentru acestea?
Când Isus Cristos a fost pe pământ, conducătorii religioși iudei, și nu numai, încercau să scoată profit cu ocazia sărbătorilor religioase, mai ales cu ocazia Paștelui. A aprobat Isus acest lucru? Biblia spune că „a împrăștiat monedele schimbătorilor de bani și le-a răsturnat mesele". El a zis: „Nu mai faceți din casa Tatălui meu o casă de negoț!" (Ioan 2:14-16). O situație asemănătoare existase și pe vremea profetului Mica, în secolul al VIII-lea î.e.n. Potrivit consemnării biblice, conducătorii religioși ai Israelului 'detestau dreptatea', iar preoții 'dădeau învățătură pentru plată'. În același timp însă, ei susțineau că au parte de sprijinul lui Dumnezeu, spunând:„Nu este Domnul în mijlocul nostru?" (Mica 3:9, 11 ). Totuși,Dumnezeu nu era în mijlocul lor, cu alte cuvinte nu-i aproba.Dimpotrivă, El chiar detesta purtarea lor, arătându-le clar acest lucru prin profetul său. În prezent, mulți conducători religioși recurg la metode similare, ce vădesc lăcomie, transformând locurile lor de închinare în adevărate 'case de negoț'. De fapt, ca întreg, unele organizații religioase se implică în comerț, făcând o afacere profitabilă din vânzarea de icoane și multe alte obiecte de cult (1 Ioan 5:21). Când le-a poruncit apostolilor să predice vestea bună, să vindece bolnavi și chiar să învie morți, Isus a zis: „Fără plată ați primit, fără plată să dați" (Matei 10:7, 8 ). Adevărații săi continuatori nu trebuiau să pretindă bani pentru serviciile lor. Chiar Isus le-a dat un exemplu, slujindu-le altora fara să ceară vreun ban în schimb. Imitându-l pe Isus, apostolul Pavel și-a îndeplinit serviciul religios „fără plată" (1 Corinteni 9:18). Când a avut nevoie de bani, a muncit confecționând corturi (Faptele 18:1-3). De aceea a putut spune despre el și cei ce l-au însoțit în călătorii de misionar: „Noi nu suntem vânzători ambulanți ai cuvântului lui Dumnezeu, cum sunt mulți" (2 Corinteni 2:17). |
In parohia de care apartin,mai exact cea a bisericii cu haramul Sf.Nectarie din Iasi,unde este paroh preotul Petrica Lehaci nu se percepe alta taxa decat cea anuala pentru intretinerea
lacasului de cult,taxa care nici macar nu e stabilita,ci da fiecare cat vrea,cei mai multi deloc. Niciodata nu s-a impus o taxa pentru un serviciu din partea bisericii,ba chiar parintele a si ajutat familiile nevoiase cand au trebuit sa inmormanteze pe cineva. Iar biserica care s-a construit recent este ridicata numai din contributii benevole si multa munca din partea enoriasilor,nu din taxe. |
Deci, cine dădea banii pentru Isus ? În timpul celor trei ani și aproape jumătate cât a durat misiunea lui publică, a recurs la miracolul înmulțirii pâinilor numai de două ori. În rest, din ce bani mânca ? Dar apostolii Lui ?
Știți cam cât dădeau primii creștini Bisericii ? Ei bine, dădeau tot ce aveau, în afară de bunurile personale. Toate erau puse la mijloc. Revenind la vremea de azi, din ce bani spuneți dv că ar trebui plătită factura de gaz de la biserica dv ? Dar cea de curent ? Dar repararea odăjdiilor ? Dar curățenia bisericii ? |
O privire ganditore prin istorie
Cred ca problema,daca exista o problema,este mult mai veche.Cumva este si e inteles.In cartea lui Jean Danielou ,,Biserica Primara"se descrie o realitate care,cumva,ar explica printr-un paralelism istoric situatia din prezent:Biserica,la un anumit moment,se transfoma dintr-o mina de sfinti saraci in conflict cu lumea intr-o institutie.Era previzibil.Biserica se marea din punct de vedere numeric,se impunea o disciplina,o conlucrare cu autoritatile laice,nu se putea purta un razboi etern cu toti si cu toate.Poate suna cinic dar realitatile istorice cuprind si notiunea de ,,adaptare".Danielou spunea:,,Preotii care au grija sufletelor nu pot accept aceasa viziune(nn.a unei biserici in confict permanent si intransigent cu lumea).Unui popor de crestini care creste ii sunt necesare institutiile".
Multi,probabil,se vor grabi sa spuna ,,Deci au cedat,au intrat in lumesc,au devenit o simpla organizatie si atat.Si-au tradat scopul".O concluzie valida pina la un punct daca preferi analize radicale dar extrem de discutabile dn punct de vedere strict uman,cu tot ce implica asta.Biserica,in forma ei organizata,nu este o adunare de puri si sfinti.Sau nu numai de sfinti.In primul rand sunt oameni cu tot ce decurge din asta iar natura umana este departe de a fi perfecta.In mod paradoxal s-ar putea spune ca acesta imperfectiune i-a conferit si credibilitate de-a lungul timpului,o Biserica formata numai din oameni perfecti poate ar fi intimidat pe ,,imperfectii" laici care nu s-ar fi mai apropiat de ea,constienti fiindca nu s-ar fi ridicat la acel nivel.Idealismul este interesant dar nu cand vorbim de institutii si de oamenii care le servesc.Sa nu uitam cine este modelul suprem de urmat iar o alta perfectiune decat a Lui,eu personal nu cunosc. Un amic(parere personala) imi spunea : ,,Desi Apostolul Petru a fost imperfect,uneori chiar si in statornicia in Credinta si cu toate aceste Mantuitorul i-a spus:,,Și Eu îți zic ție, că tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica Mea și porțile iadului nu o vor birui" (Matei 16:18). Si prin acesta poate a vrut sa ne spuna ca Biserica Sa,chiar si servita de oameni imperfecti,tot nu va fi biruita de necurat pentru ca perfectiunea Mantuitorului transcede imperfectiunii noastra si acolo unde noi cadem EL ne ridica.Tinand cont ca vorbim de Mantuitor este intemeiat sa presupunem ca nimic din natura umana,in veci vecilor,nu ii era necunoscut" Organizarea Bisericii,stabilirea fondurilor ei banesti,interdependenta in raport de Stat,sunt consecinte logice si firesti ale drumului prin istorie iar istoria nu este nici pura si nici sfanta.Si nici noi oamenii nu prea suntem asa iar de multe ori nici institutiile noastre nu urmeaza alta cale.O lume perfecta nu vom gasi aici ci in Imparatia Celui de Sus. Categoric ca de-a lungul timpului s-au facut si se fac excese,se comit greseli si nedreptati.Este efectul naturii umane.S-ar ridica,pe aceasta cale,problema daca ceva imperfect poate sluji unui scop perfect prin definitie.Eu cred ca da.In caz contrar Cel de Sus ar trebui sa ne stearga pe multi,daca nu cumva aproape pe toti, de pe harta.O analiza a evolutiei prin timp comporta lumini si umbre,precum lumea in care traim. Dar si eu,ca orice individ,am o limita la care m-as opri.Atat timp cat traiesti in societate trebuie sa te integrezi cumva asa ca nu voi nega posibilitatea Bisericii de a supravietui material.De multe ori in istorie,din acele fonduri,au fost ajutati la randul lor foarte multi oameni.Sau a fost sprijinit cultura,sau invatamintul,sau stiinta.Mac Arthur spunea ceva la care subscriu: ,,Ca sa asisti la o slujba nu trebuie sa platesti.Daca o Biserica doreste sa vinda ceva,atunci trebuie sa vegheze ca acele actiuni banesti sa nu devina un scop in sine,sa nu devina mai importante decat ceea ce trebuie sa faca si sa nu devina o prioritate ci doar un mijloc necesar." Cat de mult am respecta in felul acesta cele scrise in The Holy Bible? Un etalon ar putea fi cele scrise in I Timotei 5:17-18: ,,Preoții care cârmuiesc bine să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei ce se ostenesc cu cuvântul și cu învățătura că zice Scriptura: Să nu legi gura boului care treieră; și: Vrednic este lucrătorul de plata sa." Iar pentru acesta regula,slujitorii Domnului vor raspunde in fata Lui iar cine isi uita rolul si devine precum vanzatorii din Templu,sa nu uite cele spuse de Mantuitor:"Casa Mea, casă de rugăciune se va chema, iar voi o faceți peșteră de tâlhari!" Noi oameni,in judecata noastra,ne putem insela,putem judeca stramb sau subiectiv dar Cel de Sus niciodata nu judecata altfel decat drept.Fiecare isi va lua plata sa.Se spune ca in viata nu poti scapa de doua lucruri: de taxe si de moarte.Ce urmeaza dupa va urma poate standardul de judecata a lui Avraam din Geneza 14:21-24: ,,Iar regele Sodomei a zis către Avram: "Dă-mi oamenii, iar averile ia-le pentru tine!" Avram însă a răspuns regelui Sodomei: "Iată, îmi ridic mâna spre Domnul Dumnezeul cel Preaînalt, Ziditorul cerului și al pământului,Că nici o ață sau curea de încălțăminte nu voi lua din toate câte sunt ale tale, ca să nu zici: "Eu am îmbogățit pe Avram",Fără numai cele ce au mâncat tinerii și ceea ce se cuvine a se împărți aliaților mei, care au mers cu mine: Aner, Eșcol și Mamvri. Aceia să-Și ia partea lor!" Disclaimer :) cele scrise reprezinta doar opinia mea complet imperfecta si trebuie tratata ca atare.As mai fi avut multe argumente pro sau contra si asta este poate dovada unei polemici umane fara de sfarist care insa ne arata ca raul si binele nu vor putea fi despartiti de noi oamenii ci in alt mod,asa cum ne-a arata Mantuitorul intr-o lectie de intelepciune divina (Matei 13:24-30) ,, Asemenea este împărăția cerurilor omului care a semănat sămânță bună în țarina sa.Dar pe când oamenii dormeau, a venit vrăjmașul lui, a semănat neghină printre grâu și s-a dus.Iar dacă a crescut paiul și a făcut rod, atunci s-a arătat și neghina. Venind slugile stăpânului casei, i-au zis: Doamne, n-ai semănat tu, oare, sămânță bună în țarina ta? De unde dar are neghină?Iar el le-a răspuns: Un om vrăjmaș a făcut aceasta. Slugile i-au zis: Voiești deci să ne ducem și s-o plivim? El însă a zis: Nu, ca nu cumva, plivind neghina, să smulgeți odată cu ea și grâul.Lăsați să crească împreună și grâul și neghina, până la seceriș, și la vremea secerișului voi zice secerătorilor: Pliviți întâi neghina și legați-o în snopi ca s-o ardem, iar grâul adunați-l în jitnița mea." |
nu toti preotii percep bani.
|
Am facut parte, o vreme, din curia parohiei mele. Din afară, e ușor de vorbit și mai ușor e de aruncat piatra. Dinăuntru, nu știi cum să mai împarți bugetul. Când vine factura de gaz de 30 de miloane, când, la câteva zile, vine și aceea de curent de 10 miloane, când trebuie reparată ferecătura Sfintei Evanghelii, fapt care nu se poate realiza decât la ateliere de peste munți și costă 5 milioane plus cheltuieli poștale, când în atenția serviciului social sunt 28 de bătrâni care nu au pe nimeni și de nici unele și au fost, odată, stâlpi ai Bisericii în clandestinitate, așteptând acum o bucată de pâine din partea parohiei, când Cultele îți promit 200 de miloane ca să refaci toată pictura, cerându-ți mai înmtâi studiu de fezabilitate de 20 de milioane, când regia de apă îți pune în vedere să nu mai folosești fântâna ca să uzi grădina, ci să cumperi apă de la ei, atunci se cheamă că ai luat un prim contact cu problema bugetară dintr-o parohie. Te bucuri de orice venit, cât de mic. De orice lumânare vândută la pangar. De orice monedă de 50 de bani care e în cutia milei, pe care o întorci pe dos în speranța că mai e un firfiric nebăgat în seamă. Te rogi să mai vină o încasare de la un botez, ceva. Pentru înmormântări nu poți să te rogi, dar pausul de la pomenire poate acoperi o gură flămândă.
În primul an, episcopul meu dădea binecuvântarea arhierească cu mâinile goale. Numai în imaginația noastră ținea dicher și tricher. Erau pe lista de achiziții, dar mai întâi trebuie plătite facturile. O lingură e foarte bună pe post de cățuie. La fel, este rămășița unui felon vechi, pe post de dveră care să acopere ușile împărătești. Cultul lui Dumnezeu merită mai mult, dar dacă nu plătim acum 30 de miloane la gaz, vom avea de plătit 60 peste o lună, plus penalități. Deci, cine nu a participat la problemele financiare ale unei comunități de credință, e imoral să vorbească. |
Nici parintele de la parohia de care apartin nu percepe taxe. Totul este pe baza pe donatii. Cand l-am intrebat cat sa ii dam (fusese o inmormantare si parastas in familie) ne-a zis pe un ton oarecum rastit: Da' ce, eu sunt de la garda financiara ?! Nu vroia sa ne ceara sau sa spuna vreo suma. Apoi i-am dat noi cat am crezut de cuviinta, in semn de donatie catre biserica.
Problema tine de mai multi factori: - obiceiul, adanc incetatenit al romanilor, de a bani - saracia preotilor, care primesc salarii mici si au familii de sustinut (si toti stim cat de greu se descurca o familie cu cheltuielile, mai ales cele cu mai multi copii) - costurile mari de intretinere a locasului de cult. Cum s-a zi si mai sus, costurile sunt de ordinul zecilor de milioane, mai ales iarna, iar in plus mai trebuie platit si personalul auxiliar. S-a ajuns aici din cauza ca s-a facut greseala de a se indeparta acel obicei ca fiecare enorias sa dea un procent din venitul sau anual la biserica, obicei care are un fundament biblic. TOATE confesiunile crestine iau bani de la enoriasi, dar iau prin acest obicei, procedeu, iar nu prin a plati botezurile, nuntile, etc. Odata ce oamenii si preotii s-au invatat asa e mai greu sa se dezvete. Daca toti cei care se duc saptamanal la biserica, ar da anual un procent (sub 10%) din venitul dobandit, nu ar mai exista taxe care smintesc oamenii si care nu prea sunt conforme cu interpretarea stricta a Bibliei sau cu invataturile Bisericii Ortodoxe. |
Preotii sunt si ei oameni si trebuie sa traiasca,au familii,iar un salariu de preot e tare mic...
Nu vad nimic rau in a primi ceva,atat cat vrea sa dea omul,insa cu conditia sa nu cada in iubire de arginti si sa refuze sa ajute atunci cand persoana chiar se afla in imposibilitatea de a-i plati. De exemplu,ca preotul sa refuze sa oficieze slujba de inmormantare pentru ca familia decedatului nu are bani sa ii dea,chiar mi se pare...no comment! |
Citat:
Cu siguranta facturile respective nu justifica preturile practicate de BOR-i. Sa dai 1000 de lei pentru o nunta de maxim o ora cand tot personalul e platit de la stat si nu plateste impozit pe lumanari este totusi exagerat. Si 1000 de lei e un pret rezonabil in capitala. De curand am auzit ca e cam greu sa gasesti o biserica in care sa nu se boteze mai mult copii deodata. Sa ne mai miram ca biserica apare din ce in ce mai corupta in ochii platitorilor de taze si impozite? |
Citat:
Uneori am impresia ca preotii sunt tine mult prea facile! Am atatea sa le reprosez si sunt atat de putini cei pe care ii numiti cu har incat parca e sub demnitatea mea sa-i mai atac. |
Citat:
Normal că Biserica are nevoie de donații, că nu ne hrănim doar din rugăciune, au nevoie și preoții că-s și ei oameni și trebuie să trăiască, are nevoie și biserica de întreținere, doar nu vreți să le cadă tavanul în cap credincioșilor sau în loc să inspire tămâie la slujbă să inspire mucegai sau alte bacterii și din acei bani se fac și acte caritabile. Probabil, scuzați-mă dacă greșesc, atunci când averile personale se puneau la comun, la începutul creștinismului, cred că și Apostolii luau o mică parte, doar atât cât le trebuia. |
Odata la o slujba, am ascultat o predica deosebita legata si de acest subiect.
Pe mine m-a marcat foarte mult si a fost de atunci in colo un etalon de conduita pentru mine! Concluzia ere urmatoarea: ,,Dumnezeu nu are nevoie sa primeasca insa omul este dator sa dea!'' |
Citat:
|
cati dintre noi cheltuie enorm chiar si din banii pentru mancare, cumparandu-si tigari si bautura?
Ati vazut cate familii sunt in saracie lucie dar tatal si mama fumeaza si bea? Ati vazut cat de multi sunt cei care cheltuie cu usuratate bani pe asa ceva dar Bisericii nu dau nimic? Cati dintre noi cumparam lucruri pentru placerile noastre cu bani multi ? Si clevetim ca dam bani Bisericii? E treaba noastra sa contabilizam ce face Biserica cu ei? Devenim mai buni asa? dar daca am face un calcul si am stabilii un procent, cat la suta merge la Biserica anual din castigul nostru si cat la suta merge pe propriile placeri? Va pare rau ca dati bani Bisericii? dar spuneti va obliga cineva sa dati ceva? Daca vreti sa fiti egoisti in continuare, sa cheltuiti doar pentru placerile voastre , pacatul vostru sa fie. Preotul care va boteaza copiii, care va cununa si va sfinteste casa nu merita nimic, nimic? Atat de mari si plini de sine sunteti? Dar Biserica la care va adunati, care are lumina si caldura, care are covoare pe jos sa calcati si sa ingenunchiati sa nu va doara genunchii pe ciment, nu merita nimic, nimic? Doamne cum au putut sa devina oamenii atat de egoisti si rai cu Biserica lor? Cu preotii lor care doctori la sufletele lor sunt? |
Citat:
|
Nu cred ca suspiciunea aceasta va disparea vreodata- chiar daca s-ar realiza o salarizare 100% de la stat. Totul tine si de constiinta preotului slujitor care daca are mult discernamant cred ca va birui aceasta ispita.
|
Noi avem obligatia sa dam tot timpul cate ceva, dupa putinta fiecaruia. Preotii n-au dreptul sa ceara ! Si cer, fratilor, sa faca praf credinta omului !
|
Citat:
Multi oameni sunt nesimtitori si vor totul gratis, si ar aplica asta la orice daca s-ar putea. Vor sa primeasca totul daca se poate si dea cat mai putin in schimb, daca se poate chiar nimic. De multe ori preotul mai trebuie sa le atraga si atentia. |
Citat:
|
Citat:
Unii, asemenea văduvei sărace pe care Isus a lăudat-o, nu pot oferi decât puțin (Luca 21:2). Alții pot oferi mult. Indiferent de situație, cei ce respectă principiile biblice și dăruiesc potrivit posibilităților lor au parte de mulțumire sufletească, de bogate binecuvântări de la Dumnezeu și de adevărata fericire.Apostolul Pavel spunea:"Singuri știți că mâinile acestea au lucrat pentru trebuințele mele și ale celor ce erau cu mine.În toate privințele v-am dat o pildă, și v-am arătat că, lucrând astfel, trebuie să ajutați pe cei slabi, și să vă aduceți aminte de cuvintele Domnului Isus, care însuși a zis: "Este mai ferice să dai decât să primești." (Faptele 20:34,35)."Pentru că, dacă este bunăvoință, darul este primit, avându-se în vedere ce are cineva, nu ce n-are.(2 Corinteni 8:12). |
Citat:
|
Sunt convins ca daca noi crestinii am purta o mai mare grija fata de Biserica, in sensul de a ne manifesta raspunderea fata de situatia materiala a acesteia, a preotilor si a membrilor nevoiasi ai comunitatii din care facem parte, nu ar mai exista taxe in cazul serviciilor religioase. Ele nu se justifica decat prin lipsa de milostenie, a celor care pot ajuta Biserica, dar nu o fac.
Este usor sa aratam cu degetul spre acei preoti care cer sume nejustificate. Greu este insa sa recunoastem ca poate fiecare am putea face mai mult pentru parohia de care apartinem dar, din varii motive, ramanem rezervati in a o face. Este trist sa recunoastem ca Biserica mai este vazuta asemenea unei "mari familii", numai de catre putini. Nu numai putini preoti dar si putini credinciosi mai tin seama de cuvintele Scripturii: "In dar ati primit, in dar sa dati." |
Dar, Doamne, cat costa parastasul? Dar pomelnicele? ca sa castigi numai ca sa le platesti... oare costa mai mult sau mai putin decat factura pentru 2telefoane mobile? E in spiritul nostru: totul sa fie pe de-a moaca! Sa ne dea, ca suntem saraci. Dar poate ca preotul are nevoie de oameni care sa il ajute la biserica, la activitatile de acolo- biserica poate fi ajutata in multe feluri, dupa cum si oamenii pot fi ajutati in multe feluri, nu numai cu bancnote.
|
Citat:
Isus a plătit taxa pe care o datora Templului. Pentru El și pentru căpetenia apostolilor. Nu I s-a părut anormal, nici nu a cârtit. El și-a îndeplinit această datorie, deși ar fi fost singurul care avea motive să nu o facă, Templul fiind casa Lui. Și totuși, a îndeplinit-o. Noi o îndeplinim ? |
E o problema delicata - dorim ca biserica sa fie pictata, sa ofere o masa saracilor, sa se implice social, ... dar nu cu banii nostri. Pe de alta parte nu trebuie sa negam ca avem parte si de preoti care au o comunitate mare si nu prea fac nimic, desi e de inteles ca se strang bani din diverse servicii. Au biserica pictata, dar nu se gandesc ca pot ajuta alte biserici sa se ridice ...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Da-i Cezarului ce-i al Cezarului
|
Aici nu despre cezar este vorba ci despre preot. Nu incurcati borcanele . Seamana ele cumva dar nu sunt identice !
|
Citat:
Har , har dar pin'la banii! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 09:53:00. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.