Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Din Noul Testament (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5016)
-   -   Fratii lui Iisus (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11722)

camy_d 04.01.2011 16:11:54

Fratii lui Iisus
 
Și încă grăind El mulțimilor, iată mama Lui și frații Lui stăteau afară, căutând să vorbească cu dânsul (Matei 12,46);

Iată mama ta și frații tăi și surorile tale te caută afară (Marcu 3,31-35; Luca 8,19,20);

După aceea s-a coborât în Capernaum, el și mama lui, cu frații și cu ucenicii lui (Ioan 2,12; Matei 13,35; Marcu 6,3);


Pentru aceasta sunt două explicații:
1.Etimologică: se găsește în notele de subsol ale NT și mi se pare cea mai plauzibilă explicație - în limba respectivă "frate" avea și sensul de rudă, în context, cel mai probabil veri, știu că la turci în zilele noastre se zice frate și la prieten, deci e polisemantic chiar în mai multe limbi.
2.Iosif cică ar fi fost văduv, iar aceia erau frații vitregi ai lui Iisus. Această explicație mi se pare cam trasă de păr, nu știi să explici ceva și inventezi o poveste.

Voi care credeți că este cea mai bună explicație?

MariS_ 04.01.2011 18:02:26

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 319279)
Și încă grăind El mulțimilor, iată mama Lui și frații Lui stăteau afară, căutând să vorbească cu dânsul (Matei 12,46);

Iată mama ta și frații tăi și surorile tale te caută afară (Marcu 3,31-35; Luca 8,19,20);

După aceea s-a coborât în Capernaum, el și mama lui, cu frații și cu ucenicii lui (Ioan 2,12; Matei 13,35; Marcu 6,3);


Pentru aceasta sunt două explicații:
1.Etimologică: se găsește în notele de subsol ale NT și mi se pare cea mai plauzibilă explicație - în limba respectivă "frate" avea și sensul de rudă, în context, cel mai probabil veri, știu că la turci în zilele noastre se zice frate și la prieten, deci e polisemantic chiar în mai multe limbi.
2.Iosif cică ar fi fost văduv, iar aceia erau frații vitregi ai lui Iisus. Această explicație mi se pare cam trasă de păr, nu știi să explici ceva și inventezi o poveste.

Voi care credeți că este cea mai bună explicație?

In general suntem tentati sa judecam anumite situatii, fapte sau
oameni din decursul istoriei prin prisma mentalitatii noastre din
prezent. Si de aici apar o serie de neconcordante sau, macar, asa
ni se par noua. Familia acum doua mii de ani nu era ceea ce este
ea astazi. Pe atunci familia reprezenta mult mai mult decat inseamna
ea astazi si din aceasta cauza nu se reducea doar la parinti si copii,
ci includea si rudele acestora, asa cum mai intalnim si astazi prin
anumite zone. Si pentru a sublinia legatura puternica ce exista intre
membrii acesteia, nu se faceau diferente intre urmasi, toti erau frati
intre ei. La noi, astazi, se fac diferente intre frati, veri de-a intaia,
veri de-al doilea, etc, etc. Atunci toti se considerau frati. Prin urmare
nu exista un impediment in a considera ca Maica Domnului a fost
pururea fecioara si sa-i acordam astfel cinstirea noastra.
Har, smerenie si jertfa de sine.

Mosh-Neagu 04.01.2011 18:14:40

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 319279)
2.Iosif cică ar fi fost văduv, iar aceia erau frații vitregi ai lui Iisus. Această explicație mi se pare cam trasă de păr, nu știi să explici ceva și inventezi o poveste.

Nu incape nici un "cica" in discutie. Iosif era un om in varsta si mai fusese casatorit. Din prima casatorie rezultasera, evident si copii. Exista multe scrieri legate de acest fapt. Cine le cauta, le gaseste. Pentru un ortodox, ar fi mai intelept sa caute sursele mai inainte de a spune "cica" si "pare cam trasa de par."

anna21 04.01.2011 19:36:23

Camy, incearca sa te informezi inainte de a deschide threaduri.
Raspunsul exista pe situri ortodoxe.
Dreptul Iosif era barbat batran, vaduv.
Cand Sfanta Fecioara a ajuns la 12 ani si potrivit traditiei iudaice trebuisa sa se marite, preotii de la Templu, stiind ca ea are viata sfanta si a fost fagaduita lui Dumnezeu, s-au sfatuit sa o logodeasca (adica sa o dea in grija cuiva astfel putand sa-si pastreze curatenia.. )
Traditia spune ca 12 barbati fara sotii si-au lasat peste noapte toiegele in templu, iar la rugaciunile preotilor, toiagul dreptului Iosif a inflorit.
Si atunci preotii au cunoscut ca dreptul Iosif este vrednic de a o lua pe Sfanta Fecioara in logodna.
Potrivit traditiei, el avea 84 ani.

Traditie1 04.01.2011 22:44:12

Eu cred că e plauzibil ca Hristos să fi fost un om obișnuit (divinitatea Lui nemanifestându-se în nici un fel), că Iosif a fost tatăl său biologic și că avut și alți frați trupești, între care și Iacov.

Cum am zis și cu alte ocazii, nu are sens să-L căutăm pe Dumnezeu în istorie ci în prezent. A crede fanaticește în orice nu este înțelept ci dăunător, credințele de acest fel fiind o piedică în calea adevăratei cunoașteri, care vine de la Dumnezeu.



Se pare că mormântul lui Hristos și al familiei Lui a fost descoperit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb (scuze Camy că e în engleză). Nu zic acum să luăm această dovadă arheologică ca pe ceva adevărat. Ca și oasele de dinozaur, sunt lucruri relative, care nu spun nimic fiindcă lumea fizică nu are existență de sine stătătoare. Dimpotrivă, trebuie să încetăm să credem în scrieri, arheologie, paleontologie și alte științe, singura sursă a adevărului fiind Dumnezeu.

MariS_ 05.01.2011 10:16:57

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 319419)
Eu cred că e plauzibil ca Hristos să fi fost un om obișnuit (divinitatea Lui nemanifestându-se în nici un fel), că Iosif a fost tatăl său biologic și că avut și alți frați trupești, între care și Iacov.

Cum am zis și cu alte ocazii, nu are sens să-L căutăm pe Dumnezeu în istorie ci în prezent. A crede fanaticește în orice nu este înțelept ci dăunător, credințele de acest fel fiind o piedică în calea adevăratei cunoașteri, care vine de la Dumnezeu.



Se pare că mormântul lui Hristos și al familiei Lui a fost descoperit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb (scuze Camy că e în engleză). Nu zic acum să luăm această dovadă arheologică ca pe ceva adevărat. Ca și oasele de dinozaur, sunt lucruri relative, care nu spun nimic fiindcă lumea fizică nu are existență de sine stătătoare. Dimpotrivă, trebuie să încetăm să credem în scrieri, arheologie, paleontologie și alte științe, singura sursă a adevărului fiind Dumnezeu.

Iisus Hristos nu a fost un om obisnuit. El a fost, si este si in prezent, si Dumnezeu
adevarat si om adevarat. Divinitatea Sa s-a manifestat in multe lucrari ale Sale, cum
ar fi invierea lui Lazar, vindecarea orbului din nastere, vindecarea leprosilor, mersul
pe ape, oprirea furtunii, inmultirea painilor, prefacerea apei in vin, etc, etc. Daca
Iosif ar fi tatal sau biologic ar insemna ca Hristos are doi tati, ceea ce e mai mult
decat absurd. Iar daca a avut si alti frati trupesti ar inseamna ca Sfanta Fecioara nu
a fost fecioara si atunci noi mintim atunci cand o numim Fecioara. Mi se pare iarasi
absurd. Eu cred ca Sfintii Parinti nu gresesc si nu mint atunci cand o numesc pe
Maica Domnului pururea fecioara.
Har, smerenie si jertfa de sine.

macsim 05.01.2011 11:00:00

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 319419)
Eu cred că e plauzibil ca Hristos să fi fost un om obișnuit (divinitatea Lui nemanifestându-se în nici un fel), că Iosif a fost tatăl său biologic și că avut și alți frați trupești, între care și Iacov.

Cum am zis și cu alte ocazii, nu are sens să-L căutăm pe Dumnezeu în istorie ci în prezent. A crede fanaticește în orice nu este înțelept ci dăunător, credințele de acest fel fiind o piedică în calea adevăratei cunoașteri, care vine de la Dumnezeu.



Se pare că mormântul lui Hristos și al familiei Lui a fost descoperit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb (scuze Camy că e în engleză). Nu zic acum să luăm această dovadă arheologică ca pe ceva adevărat. Ca și oasele de dinozaur, sunt lucruri relative, care nu spun nimic fiindcă lumea fizică nu are existență de sine stătătoare. Dimpotrivă, trebuie să încetăm să credem în scrieri, arheologie, paleontologie și alte științe, singura sursă a adevărului fiind Dumnezeu.


Este foarte trist ceea ce ai spus aici ... Asta imi confirrma faptul ca dumnezeul tau se numeste traditie - un set de reguli stabilite de oameni din negura vremurilor - si este mai important decat insusi Cel care a venit pe pamant ca sa te mantuiasca ...

Si eu sunt numita eretica ... pentru ca ma inchin lui Isus, cel 100% Om si 100% Dumnezeu ... si nu ma inchin traditiei ...

Simt un greu are de sminteala ... si nu este de la mine ...

Ana.Maria. 05.01.2011 11:06:52

Citat:

În prealabil postat de anna21 (Post 319351)
Cand Sfanta Fecioara a ajuns la 12 ani

Cred ca vrei sa spui 15 ani...

Mani 05.01.2011 12:02:04

Pana una alta, Noul Testament vorbeste despre "Fiul Mariei", nu despre fii si ficele Mariei. (Marcu 6.3)
Nu exista nici un text in NT care sa afirme ca Sf. Maria ar mai fi avut si alti copii.

costel 05.01.2011 12:20:37

"Cine este mama Mea si cine sunt fratii Mei?...Ca oricine va face voia Tatalui Meu Cel din ceruri, acela imi este frate si sora" (Mt 12, 48 si 50). Deci, fratii Sai sunt cei care implinesc voia Domnului. E minunat ca ne numeste "fratii Sai", dar aceasta numire trebuie sa ne si responsabilizeze. Hristos a ridicat firea omeneasca la statutul de frate si fiu. Noi prin unirea cu El trebuie sa ajungem la acest statut. Fara acest statut vom fi lipsiti de fericirea vesnica.

Eugen7 19.01.2011 09:00:14

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 319419)
Eu cred că... Iosif a fost tatăl său biologic și că avut și alți frați trupești, între care și Iacov.

DOAMNE FERESTE!!! asemenea cugetare nu are nimic de a face cu ortodoxia crestina.

Sfanta Scriptura spune clar:
Maica Domnului Nascatoarea de Dumnezeu "s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt. " Matei 1,18
"Și a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat?
35. Și răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. " Luca 1,34-35

Eugen7 19.01.2011 09:00:46

A) Expresia „frații Domnului“ poate avea un sens mai larg, mai ales în mediul iudaic. În Vechiul Testament termenul „frate“ se folosește în mai multe rânduri în loc de „rudenie“ (nepot, văr etc.). Avraam era unchiul lui Lot (Fac 12, 5: Și a luat Avram pe Sarai, femeia sa, pe Lot, fiul fratelui său...; 14, 12: Când s-au dus, au luat de asemenea și pe Lot, nepotul lui Avram...); totuși, în mai multe rânduri, pentru înrudirea dintre ei se folosește termenul „frate“ (în ebraică ah, tradus în Septuaginta prin adelfos): Să nu fie sfadă între mine și tine, ...căci suntem frați (Fac 13, 8); Auzind Avram că fratele său (ebr. ahio) a fost luat în robie... (Fac 14, 14); Și au întors prada luată din Sodoma, au întors și pe Lot, fratele său (ebr. ahio)... (Fac 14, 16). La fel, din mai multe texte aflăm că Laban era unchiul lui Iacov. Așa: Fac 27, 43: Acum dar, fiul meu, ascultă povața mea și... fugi la Haran, în Mesopotamia, la fratele meu Laban; 28, 2: ...în casa lui Batuel, tatăl mamei tale, și-ți ia femeie de acolo, din fetele lui Laban, fratele mamei tale; 28, 5: ...Și așa Isaac i-a dat drumul lui Iacov, iar acesta s-a dus în Mesopotamia, la Laban, fiul lui Batuel Arameul și fratele Rebecăi, mama lui Iacov și a lui Isav; 29, 1: Iacov s-a dus…la Laban, fiul lui Batuel Arameul și fratele Rebecăi, mama lui Iacov și a lui Isav; 29, 10: Văzând Iacov pe Rahila, fiica lui Laban, fratele mamei sale...; 29, 13: Auzind Laban de sosirea lui Iacov, fiul surorii sale... Totuși, Laban i se adresează lui Iacov, nepotul său, numindu-l „frate“: Au doară îmi vei sluji în dar, pentru că îmi ești frate (ebr. ahi)? (Fac 29, 15). Menționăm că, în toate aceste texte, originalul ebraic are ah, „frate“, tradus corect în Septuaginta prin adelfos; ținând însă seama de context, ediția sinodală redă termenul prin „rudă“, subliniind astfel faptul că termenul „frate“ este folosit aici în sens larg. În Levitic 10, 4 sunt numiți „frați“ verii fiilor lui Aaron: Atunci a chemat Moise pe Misail și Elțafan, fiii lui Uziel, unchiul lui Aaron și le-a zis: Duceți-vă de scoateți pe frații voștri din locașul cel sfânt... Tot în loc de veri este folosit pluralul „frați“ în I Paral 23, 22: Eleazar însă a murit și n-a avut feciori, ci numai fete și le-au luat de soții fiii lui Chiș, frații (verii) lor. Folosirea termenului „frate“ cu înțelesul din urmă este perfect inteligibilă dacă ținem
seama de faptul că nici ebraica, nici aramaica (limbă vorbită în Țara Sfântă în vremea Mântuitorului) nu posedă un termen corespunzător pentru „văr“. Astfel încât, în loc de o locuțiune mai complicată, ca de pildă, „fiul unchiului său“ (cf. Fac 28, 2: fratele mamei tale; Fac 29, 10: Laban, fratele mamei sale; Fac 29, 13: Iacov, fiul surorii sale), a fost preferată exprimarea mai simplă, termenul „frate“ folosindu-se în mod curent cu sensul mai larg de „rudenie“ și în special de „văr“.

Eugen7 19.01.2011 09:01:17

B) În expresia „frații Domnului“, termenul „frate“ are în mod sigur acest sens mai larg, deoarece:
1. La Buna-Vestire, Sfânta Fecioară își exprimă clar hotărârea fermă de a rămâne fecioară. Nu știu de bărbat (Luca 1, 34) nu poate însemna în acest context, așa cum am mai arătat, decât: „Nu vreau (nu am de gând) să știu de bărbat“; este evident că ea intenționa să rămână fecioară și după trecerea perioadei de logodnă (care la evrei dura, de regulă, un an) și luarea ei de către dreptul Iosif.
2. În Sfintele Evanghelii este vorba totdeauna de Iisus, de Maria, mama Lui, și de Iosif:
• Matei 2, 11: și intrând în casă, au văzut pe Prunc împreună cu Maria, mama Lui;
• Matei 2, 13: După plecarea magilor, iată îngerul Domnului se arată în vis lui Iosif, zicând: Scoală-te, ia Pruncul și pe mama Lui și fugi în Egipt;
• Luca 2, 16: și, grăbindu-se, au venit și au aflat pe Maria și pe Iosif și pe Prunc, culcat în iesle;
• Luca 2, 34: Și i-a binecuvântat Simeon și a zis către Maria, mama Lui...;
• Luca 2, 48: Și, văzându-L, rămaseră uimiți, iar mama Lui a zis către El: Fiule,de ce ne-ai făcut nouă așa? Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat îngrijorați;
• Luca 3, 23: Și Iisus Însuși era ca de treizeci de ani când a început (să propovăduiască), fiind, precum se socotea, fiu al lui Iosif... Maria este numită „mama lui Iisus“, iar Iisus este numit simplu „fiul Mariei“ (Marcu 6, 3), expresie care ar fi dat loc la confuzii dacă ea ar fi avut și alți copii. Episodul cu Iisus la templu la doisprezece ani relevă clar că Iisus este singurul copil pe care-L au în grijă Fecioara Maria și dreptul Iosif. Iată frumoasa relatare lucanică a acestui moment din viața Copilului Iisus: Și părinții Lui, în fiecare an, se duceau de sărbătoarea Paștilor, la Ierusalim. Iar când a fost El de doisprezece ani, s-au suit la Ierusalim după obiceiul sărbătorii. Și sfârșindu-se zilele, pe când se întorceau ei, Copilul Iisus a rămas în Ierusalim și părinții Lui nu știau. Și socotind că este în ceata călătorilor de drum, au venit cale de o zi, căutându-L printre rude și printre cunoscuți. Și, negăsindu-L, s-au întors la Ierusalim, căutându-L. Iar după trei zile L-au aflat în templu, șezând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și întrebându-i. Și toți care Îl auzeau se minunau de priceperea și de răspunsurile Lui. Și, văzându-L, rămaseră uimiți, iar mama Lui a zis către El: Fiule, de ce ne-ai făcut nouă așa? Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat îngrijorați. Și El a zis către ei: De ce era să Mă căutați? Oare nu știați că în cele ale Tatălui Meu trebuie să fiu? Dar ei n-au înțeles cuvântul pe care l-a spus lor. Și a coborât cu ei și a venit în Nazaret și le era supus. Iar mama Lui păstra în inima ei toate aceste cuvinte (Luca 2, 41-51).
3. Mai ales din Ioan 7, 3 și urm. rezultă că așa-numiții „frați“ ai lui Iisus sunt mai mari decât El, căci își permit să se pronunțe asupra misiunii Sale, se consideră în drept să-I dea sfaturi. Ei nu puteau fi, deci, fiii Maicii Domnului, căci Iisus este numit „întâiul născut“ al ei (Matei 1, 25: Și fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a născut pe Fiul său Cel Întâi-născut, Căruia I-a pus numele Iisus; Luca 2, 7: Și a născut pe Fiul său, Cel Întâi-născut...). Menționăm că, dacă Iisus este numit Cel „Întâi-născut“, aceasta nu presupune nicidecum că Sfânta Sa Maică ar mai fi avut și alți copii. Primul născut al unei familii moștenea, în conformitate cu tradiția biblică, binecuvântarea familiei respective. De aceea, calitatea de „întâi-născut“ era subliniată, ca un fel de titlu de onoare, chiar și atunci când nu mai urmau și alți copii.
4. Niciodată Sfânta Fecioară nu este numită mama altcuiva decât a lui Iisus. „Frații“ Domnului nu sunt niciodată numiți „fiii Mariei“ și nu aflăm nici cel mai mic indiciu că ar fi fost numiți sau socotiți astfel.
5. Profund grăitor este episodul de pe Golgota: pe Cruce fiind, Domnul o încredințează pe Maica Sa ucenicului iubit: Deci, Iisus, văzând pe mama Sa și pe ucenicul pe care îl iubea stând alături, a zis mamei Sale: Femeie, iată fiul tău! (Ioan 19, 26). Ioan nu era rudă cu Maica Domnului și, deci, era de neconceput – avându-se în vedere mai ales solidaritatea familiei la vechii iudei – ca, dacă ea ar fi avut alți copii, să fie dată în grija cuiva care nu făcea parte din familie.
6. Așa precum dreptul Iosif este numit „tatăl“ lui Iisus (Luca 2, 48: Iată, tatăl Tău și eu Te-am căutat), deși nu era de fapt, tot astfel puteau fi numiți „frați“ ai Domnului unii care nu erau frați ai Săi în sens propriu. Fericitul Ieronim rezumă foarte bine situația în cuvintele: „Credem că Dumnezeu S-a născut dintr-o Fecioară, căci așa citim (în Evanghelie, n.n.); nu credem că Maria a cunoscut bărbat după naștere (a lui Iisus n.n.), deoarece nicăieri nu citim acest lucru“ (Împotriva lui Helvidius, P.L., XXIII, 213).

Eugen7 19.01.2011 09:01:55

Cine erau cei numiți în Noul Testament „frații“ Domnului?
 
Cine erau atunci cei numiți în Noul Testament „frații“ Domnului?
La această întrebare, epoca patristică a cunoscut două răspunsuri:
1. În două vechi scrieri apocrife, Evanghelia lui Petru (după informația dată de Origen, căci din această scriere ni s-a păstrat numai un fragment) și Protoevanghelia lui Iacov (9, 2; 17, 1, ediția germană a lui Hennecke-Schneemelcher, vol. I, Tübingen, 1968, p. 283 și 286), dreptul Iosif este prezentat ca fiind, în momentul logodnei sale cu Sfânta Fecioară, un văduv cu câțiva copii. Această idee a fost preluată de Origen (+ 254), care afirmă că „frații“ Domnului sunt fiii lui Iosif dintr-o căsătorie anterioară, deci frați vitregi ai lui Iisus (vezi Origen, Scrieri alese, Partea a II-a, trad. de Pr. Prof. T. Bodogae, Pr. Prof. N. Neaga și Zorica Lațcu, în col. „Părinți și scriitori bisericești“, 7, București, 1982, p. 42, 49). Sfântul Ilarie (+ 366), Sfântul Epifanie (+ 403), Sf. Chiril al Alexandriei (+ 444) ș.a. vor urma această părere, preluată mai târziu de sinaxare și de cazanii. Această soluție a problemei este însă contrazisă de faptul că mama „fraților“ Domnului, Maria lui Cleopa trăia, fiind una dintre mironosițe:
• Matei 27, 56: Maria, mama lui Iacov și a lui Iosi;
• Marcu 15, 40: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi, și Salomeea;
• Marcu 15, 47: Iar Maria Magdalena și Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus;
• Marcu 16, 1: Și după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria,mama lui Iacov, și Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă;
• Luca 24, 10: Iar ele erau: Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacov;
• Ioan 19, 25: Și stăteau lângă crucea lui Iisus, mama Lui și sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena.

2. Al doilea răspuns are în favoarea sa, pe lângă datele din Sfintele Evanghelii, o importantă informație reținută de episcopul palestinian Hegesip (+ c. 180) care a scris o istorie a Bisericii primare în a doua parte a secolului al II-lea (fragmente din această scriere s-au păstrat în opera lui Eusebiu al Cezareii). El ne spune că „frații“ Domnului erau veri ai lui Iisus. Pe aceeași linie, unii dintre marii Părinți ai Bisericii ca Sfântul Ioan Hrisostom (+ 407), Fericitul Ieronim (+ 420) și Fericitul Augustin (+ 430) vor afirma că „frații“ Domnului sunt de fapt veri ai Săi pe linie maternă, fiind fii ai lui Cleopa și ai soției sale Maria.
Într-adevăr, pentru a o deosebi pe soția lui Cleopa de Maria Magdalena, Sfinții Evangheliști o identifică prin menționarea unora dintre fiii ei: Maria, mama lui Iacov și a lui Iosif (Matei 27, 56); Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi (=Iosif) (Marcu 15, 40); Maria, mama lui Iosi (Marcu 15, 47); Maria, mama lui Iacov (Marcu 16, 1). Iacov și Iosif (Iosi) sunt primii doi dintre cei patru „frați“ ai Domnului. Pentru identificarea acestei mironosițe (Sfântul Matei îi zice simplu și „cealaltă Marie“, 28, 1), nu era nevoie să fie înșiruiți toți fiii ei; era destulă menționarea unuia sau a doi dintre ei, „frații“ Domnului fiind bine cunoscuți de întreaga creștinătate a epocii primare (Iacov a fost primul episcop al Ierusalimului, între anii 44-62).

Pe de altă parte, în Evanghelia de la Ioan (19, 25) Maria lui Cleopa este prezentată drept sora mamei Lui (a lui Iisus). Cum este cu neputință ca două surori să fi avut același nume, Maria, și deoarece tradiția veche a Bisericii o prezintă pe Sfânta Fecioară drept unica odraslă a Sfinților Părinți Ioachim și Ana, înseamnă că Maria lui Cleopa n-a fost soră a Maicii Domnului în sens propriu. Ea a putut fi sau verișoara Sfintei Fecioare (cum a susținut Fericitul Ieronim), sau cumnata ei (dreptul Iosif fiind fratele ei sau al lui Cleopa). În primul caz „frații“ Domnului erau veri secundari al lui Iisus pe linie maternă, iar în al doilea caz erau veri primari ai Săi pe linie paternă. A doua interpretare, favorizată de unii exegeți recenți, concordă cu informația lui Hegesip, după care „frații“ Domnului sunt veri ai lui Iisus pe linie paternă. De altfel, termenul „soră“ putea fi folosit foarte bine atât pentru „verișoară“, cât și pentru „cumnată“. În orice caz, ceea ce se poate afirma cu toată certitudinea este că „frații“ Domnului nu erau fiii Maicii Domnului, ci fii ai Mariei lui Cleopa, ea însăși rudă a Sfintei Fecioare. În concluzie, cercetarea istorică și exegetic-teologică, efectuată cu seriozitate și deplină onestitate, nu poate decât să confirme tradiția fermă și neîntreruptă a Sfintei Biserici despre pururea fecioria Maicii Domnului. În legătură cu cei care atacă această învățătură a Bisericii, Fericitul Ieronim citează cazul acelui efesean din vechime care, știind că nu este în stare să-și câștige notorietatea prin vreo realizare pozitivă, a dat foc vestitului templu al Dianei din Efes, ca prin această faptă reprobabilă să-și înscrie numele în istorie. Unii ca aceștia ar trebui mai degrabă să-și folosească timpul și talentele spre a împlini cât mai bine profeția Sfintei Fecioare Maria: Iată, de acum mă vor ferici toate neamurile (Luca 1, 48).

stefan florin 24.02.2011 11:42:33

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 325301)
Cine erau atunci cei numiți în Noul Testament „frații“ Domnului?
La această întrebare, epoca patristică a cunoscut două răspunsuri:
1. În două vechi scrieri apocrife, Evanghelia lui Petru (după informația dată de Origen, căci din această scriere ni s-a păstrat numai un fragment) și Protoevanghelia lui Iacov (9, 2; 17, 1, ediția germană a lui Hennecke-Schneemelcher, vol. I, Tübingen, 1968, p. 283 și 286), dreptul Iosif este prezentat ca fiind, în momentul logodnei sale cu Sfânta Fecioară, un văduv cu câțiva copii. Această idee a fost preluată de Origen (+ 254), care afirmă că „frații“ Domnului sunt fiii lui Iosif dintr-o căsătorie anterioară, deci frați vitregi ai lui Iisus (vezi Origen, Scrieri alese, Partea a II-a, trad. de Pr. Prof. T. Bodogae, Pr. Prof. N. Neaga și Zorica Lațcu, în col. „Părinți și scriitori bisericești“, 7, București, 1982, p. 42, 49). Sfântul Ilarie (+ 366), Sfântul Epifanie (+ 403), Sf. Chiril al Alexandriei (+ 444) ș.a. vor urma această părere, preluată mai târziu de sinaxare și de cazanii. Această soluție a problemei este însă contrazisă de faptul că mama „fraților“ Domnului, Maria lui Cleopa trăia, fiind una dintre mironosițe:
• Matei 27, 56: Maria, mama lui Iacov și a lui Iosi;
• Marcu 15, 40: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi, și Salomeea;
• Marcu 15, 47: Iar Maria Magdalena și Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus;
• Marcu 16, 1: Și după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria,mama lui Iacov, și Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă;
• Luca 24, 10: Iar ele erau: Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacov;
• Ioan 19, 25: Și stăteau lângă crucea lui Iisus, mama Lui și sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena.

2. Al doilea răspuns are în favoarea sa, pe lângă datele din Sfintele Evanghelii, o importantă informație reținută de episcopul palestinian Hegesip (+ c. 180) care a scris o istorie a Bisericii primare în a doua parte a secolului al II-lea (fragmente din această scriere s-au păstrat în opera lui Eusebiu al Cezareii). El ne spune că „frații“ Domnului erau veri ai lui Iisus. Pe aceeași linie, unii dintre marii Părinți ai Bisericii ca Sfântul Ioan Hrisostom (+ 407), Fericitul Ieronim (+ 420) și Fericitul Augustin (+ 430) vor afirma că „frații“ Domnului sunt de fapt veri ai Săi pe linie maternă, fiind fii ai lui Cleopa și ai soției sale Maria.
Într-adevăr, pentru a o deosebi pe soția lui Cleopa de Maria Magdalena, Sfinții Evangheliști o identifică prin menționarea unora dintre fiii ei: Maria, mama lui Iacov și a lui Iosif (Matei 27, 56); Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi (=Iosif) (Marcu 15, 40); Maria, mama lui Iosi (Marcu 15, 47); Maria, mama lui Iacov (Marcu 16, 1). Iacov și Iosif (Iosi) sunt primii doi dintre cei patru „frați“ ai Domnului. Pentru identificarea acestei mironosițe (Sfântul Matei îi zice simplu și „cealaltă Marie“, 28, 1), nu era nevoie să fie înșiruiți toți fiii ei; era destulă menționarea unuia sau a doi dintre ei, „frații“ Domnului fiind bine cunoscuți de întreaga creștinătate a epocii primare (Iacov a fost primul episcop al Ierusalimului, între anii 44-62).

Pe de altă parte, în Evanghelia de la Ioan (19, 25) Maria lui Cleopa este prezentată drept sora mamei Lui (a lui Iisus). Cum este cu neputință ca două surori să fi avut același nume, Maria, și deoarece tradiția veche a Bisericii o prezintă pe Sfânta Fecioară drept unica odraslă a Sfinților Părinți Ioachim și Ana, înseamnă că Maria lui Cleopa n-a fost soră a Maicii Domnului în sens propriu. Ea a putut fi sau verișoara Sfintei Fecioare (cum a susținut Fericitul Ieronim), sau cumnata ei (dreptul Iosif fiind fratele ei sau al lui Cleopa). În primul caz „frații“ Domnului erau veri secundari al lui Iisus pe linie maternă, iar în al doilea caz erau veri primari ai Săi pe linie paternă. A doua interpretare, favorizată de unii exegeți recenți, concordă cu informația lui Hegesip, după care „frații“ Domnului sunt veri ai lui Iisus pe linie paternă. De altfel, termenul „soră“ putea fi folosit foarte bine atât pentru „verișoară“, cât și pentru „cumnată“. În orice caz, ceea ce se poate afirma cu toată certitudinea este că „frații“ Domnului nu erau fiii Maicii Domnului, ci fii ai Mariei lui Cleopa, ea însăși rudă a Sfintei Fecioare. În concluzie, cercetarea istorică și exegetic-teologică, efectuată cu seriozitate și deplină onestitate, nu poate decât să confirme tradiția fermă și neîntreruptă a Sfintei Biserici despre pururea fecioria Maicii Domnului. În legătură cu cei care atacă această învățătură a Bisericii, Fericitul Ieronim citează cazul acelui efesean din vechime care, știind că nu este în stare să-și câștige notorietatea prin vreo realizare pozitivă, a dat foc vestitului templu al Dianei din Efes, ca prin această faptă reprobabilă să-și înscrie numele în istorie. Unii ca aceștia ar trebui mai degrabă să-și folosească timpul și talentele spre a împlini cât mai bine profeția Sfintei Fecioare Maria: Iată, de acum mă vor ferici toate neamurile (Luca 1, 48).

FELICITARI pt aceste raspunsuri! FOARTE bine documentate

Marius22 23.10.2012 16:05:52

Pe 23 octombrie Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Apostol Iacob, consemnat in Traditia Bisericii ca "frate al Domnului". Din viata sa aflam ca era fiul Dreptului Iosif, dintr-o casatorie anterioara. Intrucat Mantuitorul nu este fiul lui Iosif dupa trup, si pentru a nu starni confuzie in acest sens, mai potrivit este a-l numi pe Sfantul Apostol Iacov "ruda Domnului".

Eugen7 23.10.2012 16:14:58

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 477996)
consemnat in Traditia Bisericii ca "frate al Domnului". Din viata sa aflam ca era fiul Dreptului Iosif, dintr-o casatorie anterioara.

Nu neaparat.
Aceasta este o explicatie posibila insa nu este imbratisata de toti Sfintii Parinti.
Personal nu sunt de acord cu aceata explicatie.

A doaua explicatie patristica ortodoxa pentru fratii Domnului este aceea ca Sfantul Iosif, logodnicul Sfintei Fecioare Maria, Nascatoarea de Dumnezeu, avea un frate pe nume Cleopa care era casatorit cu o femeie pe nume Maria. Aceasta sotie a lui Celopa care avea tot numele Maria asa cum am precizat este numita cand "sora mamei Lui" (Ioan 19,25) cand Maria lui Celopa, cand mama fratilor (verilor) Domnului Iisus Hristos.
Personal sunt de acord cu aceasta explicatie pe care o consider pertinenta, fiind mai paluzibila decat prima.

Doamne ajuta.

editheraven 24.10.2012 06:28:06

Cu toate astea, toate traducerile in engleza si cea catolica scriu

Versiunea catolica : " Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul
Domnului: a luat-o la sine pe sotia lui si nu a cunoscut-o înainte
ca ea să fi născut un fiu
. si i-a pus numele Isus."

KJV: "And knew her not till she had brought forth her firstborn son: and he called his name JESUS."

In Biblia Amplificata scrie asa "25 But he had no union with her as her husband until she had borne her firstborn Son; and he called His name Jesus."


In traducerea din ebaica scrie asa : "25 But he had no union with her as her husband until she had borne her firstborn Son; and he called His name Jesus."


In versiunea sinodala ruseasca scrie asa "и не знал Ее. Как наконец Она родила Сына Своего первенца, и он нарек Ему имя: Иисус."


(care tradus mot a mot si din topor inseamna : Also did not know It. As finally It has given birth to the Son of the first-born, and it has named to It a name: Jesus.)


Traducerea in latina inseamna acelasi lucru : "et non cognoscebat eam donec peperit filium suum primogenitum et vocavit nomen eius Iesum" ca celelalte de mai sus.

Marius22 24.10.2012 09:07:23

[quote=editheraven;478091]Cu toate astea, toate traducerile in engleza si cea catolica scriu

Versiunea catolica: "Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat-o la sine pe sotia lui si nu a cunoscut-o înainte ca ea să fi născut un fiu. si i-a pus numele Isus."

Redau mai jos traducerea acestor versete si comentariul aferent, apartinand IPS Bartolomeu Anania.

"Si trezindu-se Iosif din somn, a facut asa cum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat-o la sine pe femeia sa. Si nu a cunoscut-o pana ce ea L-a nascut pe Fiul ei. Si I-au pus Acestuia numele Iisus." (Mt. 1, 24-25)

In limbajul biblic: a cunoaste (o femeie): a avea legaturi trupesti (cu ea). Evanghelistul e preocupat aici*numai*de faptul ca Iisus S'a nascut din Fecioara (prin zamislirea de la Duhul Sfant).

Textul de fata nu atesta in mod explicit pururea-fecioria Mariei, asa cum ea reiese din restul Evangheliilor si din traditia Bisericii, dar nici nu o infirma. Adverbul-prepozitie*héos*= pana, pana ce, pana cand, are si semnificatia de continuitate, perpetuitate (Bailly).

Verbul care o precede,*ouk egínosken*= nu a cunoscut-o (redat in limbile moderne prin perfectul compus), este in original imperfectul durabil (Osty), adica exprima o actiune care nu se termina, care nu are un capat. Compara pe*héos*de aici cu cel din*2 Rg 6, 23: [Micol] "n'a avut copii*pana in*ziua mortii ei";*Ps 109, 1: "Sezi de-a dreapta Mea*pana ce*voi pune pe vrajmasii Tai asternut picioarelor Tale";*Mt 28, 20: "Iata, Eu cu voi sunt in toate zilele,*pana la*sfarsitul veacului";*Lc 2, 37: [Proorocita Ana] "vaduva*pana la optzeci si patru de ani".

In toate cazurile,*héos*nu semnifica un capat al actiunii sau situatiei care-l angajeaza (ca adica Micol ar fi avut copii dupa moarte, ca Fiul n'ar mai fi sezut de-a dreapta Tatalui dupa infrangerea vrajmasilor, ca Iisus n'ar mai fi cu apostolii dupa sfarsitul veacului, ca proorocita Ana s'ar fi recasatorit dupa varsta de 84 de ani), de unde rezulta fara echivoc ca textul de fata nu implica o legatura maritala intre Iosif si Maria, nici inainte si nici dupa nasterea lui Iisus.

Eugen7 24.10.2012 10:28:07

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 478095)
Redau mai jos traducerea acestor versete si comentariul aferent, apartinand IPS Bartolomeu Anania.

"Si trezindu-se Iosif din somn, a facut asa cum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat-o la sine pe femeia sa. Si nu a cunoscut-o pana ce ea L-a nascut pe Fiul ei. Si I-au pus Acestuia numele Iisus." (Mt. 1, 24-25)

In limbajul biblic: a cunoaste (o femeie): a avea legaturi trupesti (cu ea). Evanghelistul e preocupat aici*numai*de faptul ca Iisus S'a nascut din Fecioara (prin zamislirea de la Duhul Sfant).

Textul de fata nu atesta in mod explicit pururea-fecioria Mariei, asa cum ea reiese din restul Evangheliilor si din traditia Bisericii, dar nici nu o infirma. Adverbul-prepozitie*héos*= pana, pana ce, pana cand, are si semnificatia de continuitate, perpetuitate (Bailly).

Verbul care o precede,*ouk egínosken*= nu a cunoscut-o (redat in limbile moderne prin perfectul compus), este in original imperfectul durabil (Osty), adica exprima o actiune care nu se termina, care nu are un capat. Compara pe*héos*de aici cu cel din*2 Rg 6, 23: [Micol] "n'a avut copii*pana in*ziua mortii ei";*Ps 109, 1: "Sezi de-a dreapta Mea*pana ce*voi pune pe vrajmasii Tai asternut picioarelor Tale";*Mt 28, 20: "Iata, Eu cu voi sunt in toate zilele,*pana la*sfarsitul veacului";*Lc 2, 37: [Proorocita Ana] "vaduva*pana la optzeci si patru de ani".

In toate cazurile,*héos*nu semnifica un capat al actiunii sau situatiei care-l angajeaza (ca adica Micol ar fi avut copii dupa moarte, ca Fiul n'ar mai fi sezut de-a dreapta Tatalui dupa infrangerea vrajmasilor, ca Iisus n'ar mai fi cu apostolii dupa sfarsitul veacului, ca proorocita Ana s'ar fi recasatorit dupa varsta de 84 de ani), de unde rezulta fara echivoc ca textul de fata nu implica o legatura maritala intre Iosif si Maria, nici inainte si nici dupa nasterea lui Iisus.

Asa este.

Maica Domnului este pururea fecioara, si inaite de nastere si dupa nastere, pentru ca fecioria ei duhovniceasca, dorinta de a trai numai si numai pentru Dumnezeu (Precum Sfantul Ilie Tesviteanul spre exemplu)... a cauzat si fecioria fizica atat inaite de nastere cat si dupa nastere.

Cultele protestante si neoprotestante "se pierd in semantica", in litera Sfintei Scripturi... si nu doresc sa faca o exegeza adecvata a textului, de aceea nu vor putea intelege niciodata "taina intruparii" caci este mai presus de mintea omeneasca si "aceste lucruri cu anevoie de inteles" doar cei duhovnicesti (precum Sfintii lui Hristos Iisus) le pot intelege intru Duhul Sfant.

Cultele protestante si neoprotestante nu vor sa priceapa ca Biserica generaza canonul Biblic precum si Sfanta Traditie... si nicidecum Biblia este cea care genereaza Biserica si Sfanta Traditie.

Asadar sa luam aminte. Maica Domului este ceea ce este numai si numai datorita Sfintei Treimi, toata puterea ei vine de la Hristos Iisus, iar ea ne ajuta cu harul lui Hristos Iisus si ne indeamna, asemnea lui Dumnezeu Tatal sa facem TOT ce ne spune Hristos Iisus... si nu doar ce si cat vrem noi.

Dragostea Maicii Domnului si harul Domnului nostru Iisus Hiristos sa fie cu noi cu toti.

Doamne ajuta.

stefan florin 24.10.2012 11:39:19

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 477996)
Pe 23 octombrie Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Apostol Iacob, consemnat in Traditia Bisericii ca "frate al Domnului". Din viata sa aflam ca era fiul Dreptului Iosif, dintr-o casatorie anterioara. Intrucat Mantuitorul nu este fiul lui Iosif dupa trup, si pentru a nu starni confuzie in acest sens, mai potrivit este a-l numi pe Sfantul Apostol Iacov "ruda Domnului".

chiar apostolul Iacob spune in epistola lui ca este ROB al lui Hristos si NU frate. Daca ar fi fost frate cu Iisus nu ar fi consemnat in epistola lui lucrul acesta?
" Iacov, robul lui Dumnezeu și al Domnului Iisus Hristos, celor douăsprezece seminții, care sunt în împrăștiere, salutare" (Iacob 1:1)

editheraven 24.10.2012 12:42:19

Pe de alta parte exegeza textului nu se opreste doar la acest punct de vedere, cuvantul "héos" implicand [chiar in acest exemplu, descriind] posterioritatea.

Continand, nu polemica zamislirii Lui Hristos in Fecioara Maria ci posibilitatea ca Fecioara sa fi avut, ulterior, si alti copii, amintesc.

In Biblia Amplificata si cea Catolica scrie la Matei 13:15
" Nu este oare acesta fiul lemnarului? Nu se numeote mama
lui Maria, iar fraþii lui: Iacob, Iosif, Simon oi Iuda? 56 ai surorile lui
oare nu sunt toate la noi? De unde, deci, are el toate acestea?”
"

Si Marcu 6:3 "Nu este oare acesta lem-
narul, fiul Mariei, fratele lui Iacob, al lui Ioses, al lui Iuda oi Simon?
ai surorile lui nu sunt oare aici, la noi?”
"

Se poate, insa, ca Iacob sa fie si fratele Mariei, sotia lui Clopa.

O explicatie mai pertinenta este aceea ca, in cultura Iudaica a vremii, iudeii numeau "frati" verii persoanei in cauza.

Eugen7 24.10.2012 13:10:35

Citat:

În prealabil postat de editheraven (Post 478126)
Continand, nu polemica zamislirii Lui Hristos in Fecioara Maria ci posibilitatea ca Fecioara sa fi avut, ulterior, si alti copii, amintesc.

In Biblia Amplificata si cea Catolica scrie la Matei 13:15
" Nu este oare acesta fiul lemnarului? Nu se numeote mama
lui Maria, iar frații lui: Iacob, Iosif, Simon oi Iuda? 56 ai surorile lui
oare nu sunt toate la noi? De unde, deci, are el toate acestea?”

Si Marcu 6:3 "Nu este oare acesta lem-
narul, fiul Mariei, fratele lui Iacob, al lui Ioses, al lui Iuda oi Simon?
ai surorile lui nu sunt oare aici, la noi?”
"
"

Privit strict Sfanta Scriptura in litera si nu in duh... da era teoretic posibil ca Maica Domnului sa mai fi avut si alti copii, caci era femeie sanatoasa inclusiv fiziologic, inclusiv in ceea ce priveste nasterea de prunci (nu era sterpta etc...)

Din punct de vedere duhovnicesc insa, al fecioriei duhovnicesti, este IMPOSIBIL ca Maica Domnului Pururea Fecioara Maria, Nascatoarea de Dumnezeu sa mai fi avut si alti copii din moment ce ea si-a dedicat toata viata ei, toata persoana ei EXCLUSIV lui Dumnezeu (Sfintei Treimi) asa cum a facut Sfantul Ilie Tesviteanul spre exemplu...

Trebuie avuta in vedere exegeza textului, cum era societatea iudaica in acea perioada.
Da, in "ochii lumii" Maica Domului, Sfantul Iosif si Hristos Iisus "pareau" o familie cu toate drepturile si obligatiile specifice atat familiale cat sociale... insa putini erau cei religiosi care stiau ca Maica Domnului a fost doar LOGODITA religios cu Sfantul Iosif si NU CASATORITA, iar logodna dupa legea VT era pazitoare a fecioriei (deci era imposibila orice activitate sexuala fireasca intre Maica Domnului si Sfantul Iosif, caci aceasta este specifica doar tainei sfintei casatorii).

Asadar in acest context trebuie privite lucrurile... in care opinia publica, mai putin religioasa considera ca ei sunt o familie, dar nu au fost decat logoiti. Deci sa luam aminte!

Citat:

În prealabil postat de editheraven (Post 478126)
in cultura Iudaica a vremii, iudeii numeau "frati" verii persoanei in cauza.

Evident.
Cazul lui Lot este elocvent, intrucat el nepot fiind al lui Avraam este numit de acesta frate.

In societatea iudaica familiile erau compacte, locuiau aproape unii de altii, uneori in aceeasi casa. (Spre exemplu Avraam si nepotul sau Lot au locuit mult timp impreuna...)

Doamne ajuta.


Ora este GMT +3. Ora este acum 08:08:52.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.