![]() |
filoque
Am primit pe e-mail ceva numit "Litanie catre duhul sfant" despre care se spune ca ar fi scrisa de parintele Arsenie Boca. Eu nu cred ca parintele a scris asa ceva. Ce parere aveti ?
Iertare, am dorit sa scriu filioque, dar m-am grabit. Dar, cine stie? poate nici filioque nu o mai avea aceeasi importanta in dogmatica, daca nu mai apare in fiecare zi Sfantul Fotie sa ne lumineze pe fiecare in parte, de la vladica pina la opinca. |
Citat:
|
Am scris : "Am primit pe e-mail ceva numit "Litanie catre duhul sfant"". Mi s-a parut suficient de clar. Acea "litanie" se poate gasi pe internet.
"Filioque" este insa titlul "topic-ului", dupa cum se observa din titlul topicului. Intrebarea dumneavoastra este tendentioasa sau chiar credeti ca poate primi cineva ceva numit filioque? |
Citat:
"Iertare, am dorit sa scriu filioque, dar m-am grabit. Dar, cine stie? poate nici filioque nu o mai avea aceeasi importanta in dogmatica, daca nu mai apare in fiecare zi Sfantul Fotie sa ne lumineze pe fiecare in parte, de la vladica pina la opinca. " Nu ati mentionat ca in titlu ati dorit sa scrieti. Acum am vazut acea scriere pe net, e chiar foarte interesanta intrebarea pe care o puneti, sunt si eu la fel de curios. Daca nu a scris-o el, insemana ca unii catolici vor sa il faca pe parintele sprijinitor al dogmei catolice (ca tot era vorba ca l-a pictat pe sf. Francisc intr-o biserica). Iar daca a scris-o parintele intelegem ca avea unele probleme de dogma, si nu degeaba l-a pictat pe sf. Francisc si ar fi spus ca sa ne rugam si la sfinti catolici (daca astea sunt adevarate). Oricum, e bine ca ati semnalat aceasta problema. Se gaseste si pe site-uri ortodoxe acea litanie? |
Dupa text este si o continuare: "PROMISIUNILE TATALUI NOSTRU CERESC PENTRU TOTI CEI CARE VOR SPUNE ACEASTA SFANTA LITANIE, MACAR DE 3 ORI PE SAPTAMANA" Asta e ceva care ne poate da indicii ca nu este de la parintele.
PS. Nu am gasit rugaciunea pe site-uri ortodoxe, doar pe niste site-uri new-age. |
Eu am gasit-o pe site-ul : www.biserica.org (dupa ce am primit e-mail-ul cu pricina).Nu stiu sa spun daca site-ul este sub tutela Bisericii Ortodoxe Romane. Astept insa parerea celor competenti in aceasta materie si in materia dreptului canonic ortodox, caci daca este o greseala privind paternitatea textului, atunci ea trebuie reparata si aplicate cele spuse de sfintii nostri parinti in astfel de situatii.
|
Ma bucur ca nu sunt singura care are o indoiala in privinta aceastei "litanie" atribuita parintelui Arsenie Boca. Am citit multe scrise de parintele Arsenie si nu recunosc in aceasta litanie stilul dumnealui. Apoi acea mare, mare greseala de dogma ce in niciun caz nu putea fi facuta de catre parintele Arsenie (cei care stiu cate ceva despre parintele Arsenie Boca stiu despre ce vorbesc). Eu cred ca este doar o incercare a celui necurat de a-i rataci pe ortodocsi. Deci, ar trebui anuntati cei care transmit acest email sa inceteze, in cazul in care nu au recunoscut capcana intinsa. Stau de ceasuri bune pe internet incercand sa aflu sursa acestei "litanii", dar am gasit doar acel site biserica.org.... De la ce o fi venind org? In niciun caz de la ortodox.
|
Intradevar nu pare a fi stilul Parintelui Arsenie Boca. Am cautat dar nu apare (nicaieri in scrierile Parintelui)decat pe unele bloguri....
|
Pagina web "biserica.org" este creată și întreținută de cancelaria bisericii ortodoxe române "Sfânta Treime" din Los Angeles, California.
Aceasta a facut parte pana nu demult din dioceza ortodoxa romana care nu se afla in comuniune cu Patriarhia romana, ci avea un statut aparte sub pastorirea arhiepiscopului Nathaniel Pop. Dar intre timp aceasta dioceza s-a reunit cu cea aflata canonic in Patriarhia romana. E posibil ca din prea mare "deschidere" spre comunicarea mcu alte confesiuni sau denominatiuni sa se fi strecurat si acea "litanie"; cu siguranta nu ii apartine parintelui Arsenie Boca. |
Citat:
Adaosul Filioque a fost introdus oficial in Crez-ul Bisericii in partea de apus, in traducerea latina in sinodul local de la Toledo (in jurul anului 589 AD), insa apare pentru prima data in teologia Fericitului Augustin (acesta este primul motiv pentru care Biserica Ortodoxa il considera doar fericit nu sfant, iar al dolia motiv este teoria asupra predestinarii absolute). Trebuie precizat ca Fericitul Augustin este printre primii scritori crestini care a dezvoltat o teologie a Sfintei Treimi (si aceasta pornind de la puterile sufletesti ale omului). Astfel Fericitul Augustin a facut o analogie intre: a fi, a stii, a iubi zicand ca Tatal este cauza existentei "a fi", Fiul este stiinta "a stii - Logosul, Cuvantul" si isi are existenta personala din Tatal, iar Duhul Sfant este iubirea, si pentru ca atat Tatal il iubeste pe Fiu dar si Fiul iubeste pe Tatal, atunci inseamna ca Duhul Sfant isi are existenta personala atat din Tatal cat si din Fiul, prin purcedere. Parintii greci insa au dezvoltat teologia Sfintei Treimi facand analogie tot cu puterile sufletului, insa acestea erau: a fi, a stii, a voi. Astfel era foarte clar ca Tatal este unica cauza a existentei treimice, a Fiului prin nastere si a Duhului Sfant prin purcedere. Dunhul Sfant ni se da noua prin Fiul, dar nu din Fiul (asa cum este in conceptia lui Augustin). Faptul ca Duhul Sfant este trimis in lume de Fiul nu afecteaza cu nimic modul de existenta personala al Duhlui Sfant care purcede din Tatal. Precum Fiul se intupeaza de la Duhul Sfant (adica prin intermediul Duhului Sfant, si nu din Duhul Sfant), asa si Duhul Sfant ne este dat noua de la Fiul (si nu din Fiul). Nu o sa lugesc mai mult vorba, intrucat consider ca intelegeti diferenta. Despre rugaciuni. Fratilor sa ne ferim de talismane si rugaciuni "magice" ca daca le spunem de nu stiu cate ori se intampla minunea... Cea mai mare minune este prezenta lui Hristos in viata noastra, cand noi traim in comuniune cu EL, iar aceasta se intampla doar prin rugaciunea din inima curata. La Dumnezeu nu conteaza cantitatea ci calitatea. Hristos spune clar fariseilor "care se roaga indelung de dragul lumii, crezand ca dupa multa lor vorbarie vor fi ascultati" ca se inseala. Sfantul Ilie a spus cateva cuvinte din inima si Dumnezeu a trimis foc din cer. Hristos a spus doar cateva cuvinte in rugaciune aunci cand a inmultit painile, cand a inviat pe Lazar din morti... Desigur ca trebuie sa staruim in rugaciune pentru a ne intari comuniunea cu Dumnezeu si a ajunge sa ne rugam din toata inima chiar si in putine cuvinte, insa importanta este trairea rugaciunii. Multi se roaga din Psaltire insa nu stiu cum sa se roage... se mira ca sunt munciti de diavoli cand se roaga din psaltire. Pai fratii mei, psaltirea contine profetii mesianice si acelea trebuie citite cu frica si cutremur, cu gandul la Hristos stiind ca despre EL sunt scrie acelea. Sunt multi care citesc fara sa inteleaga ce scrie acolo in Psaltire. Va dau doar un exemplu: "si m-ai incins cu putere spre razboi... si nu ma voi intoarce pana ce nu voi zdrobi pe vrasmasi sub picioarele mele" (Psalmul 17) si vine diavolul si se ia la lupta cu el si bietul om nu stie de ce. Pai mai omule daca tu asa ceri in rugaciune sa te lupti singur cu cel rau, ca il calci in picioare... in loc sa iei aminte ca despre Hristos sunt scrise acelea, caci EL este biruitorul, EL este cel ce s-a luptat si a calcat si calca sub picioarele sale pe vrasmasi... de ce te miri ca te munceste necuratul daca esti singur (fara Hristos). Fara Hristos nu putem face nimic (Ioan 15,5). De aceea multi duhovnici imbunatatiti, recomanda credincioasilor ca sa se roage din psaltire doar dupa ce se roaga si Maicii Domnlui... ca pana invata omul cu sa se roage din psaltire sa fie pazit de Maica Domnului, iar cand invata sa se roage din psaltire cum trebuie tot trebuie sa se roage si Maicii Domnului caci aceasta are o singura voie (ca si Dumnezeu): Slava lui Hristos si mantuirea noastra. In orice rugaciune inima si gandul trebuie sa ne fie la Hristos Iisus, cerand comuniunea cu EL, cerand Duhul Sfant care din Tatal purcede (Luca 11,13). Rugaciunile indreptate catre Maica Domnului si catre sfintii lui Hristos sunt tot spre slava lui Dumnezeu si spre miluirea noastra, caci ei ne ajuta cu voia si cu puterea lui Iisus Hristos, spre mantuirea noastra si slava lui Dumnezeu. De aceea una dintre cele mai puternice rugaciuni este cea a inimii: "Doamne Iisuse Hristoase mantuieste-ma pe mine pacatosul"... si doar prin aceste putine cuvinte insa spune din inima si indelung omul a ajuns (si pote ajunge) cu ajutorul lui Hristos sa vada lumina necreata de pe muntele Tabor. Asadar sa luam aminte. |
Citat:
Cu tot respectul, trebuie sa precizez ca Sf. Ioan Damaschin nu este ultimul sfant parinte bisericesc, pentru ca sirul acestor Sfinti Parinti nu se incheie cu el (sa amintesc doar de Sf. Simeon Noul Teolog din sec. 10 si de Sf. Grigorie Palamas din sec. 14, ca fiind printre cei mai cunoscuti,dar au fost mult mai multi...). Sf. Ioan Damaschin este intr-adevar un "incheietor de pluton", in sensul ca este ultimul sfant parinte al perioadei Sinoadelor ecumenice, dar am fi nedrepti daca am nega calitatea de sfinti parinti bisericesti a celor care au existat si care au activat dupa el. |
Citat:
Patristica sau Patrologia este disciplina teologică care studiază istoria și conținutul doctrinei Părinților Bisericii, doctrină închegată ca tradiție, acceptată în comun de întreaga Biserică într-o perioadă a istoriei bisericești, în care s-a transmis și asimilat învățătura apostolică într-o formă autentică și normativă. În mod convențional, patristica începe cu perioada post-apostolică (Apostolul Ioan moare în jurul anului 95) și se termină cu perioada ultimului Sinod Ecumenic (sfântul Ioan Damaschin moare pe la anul 753), dar aceasta nu înseamnă că spiritul patristic nu a continuat în Biserică. Cei mai mulți teologi și patrologi integrează astfel în Patristică pe sfântul Simeon Noul Teolog (+1022), pe scriitorii bizantini din secolele XIII-XIV care au dezvoltat doctrina isihastă și învățătura despre energiile divine necreate (Sf. Grigorie Palama), și chiar pe sfântul Nicodim Aghioritul (+1809). Pentru mai multe informatii acceasti link-ul urmator: http://ro.orthodoxwiki.org/Patristic%C4%83 Har si pace. Doamne ajuta. |
Citat:
De la acesta a preluat ideea Fer. Augustin, ducand-o mai departe. Dar Fer. Augustin se pare ca avea o inclinatie spre modalism, el asemuind Persoanele Sfintei Treimi cu insusiri ale Tatalui, asa cum am dat citate aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=130 |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sfinții Părinți sunt acei părinți teologi ai Creștinătății care au rămas în conștiința Bisericii, prin viața și scrierile lor, ca modele și izvoare de înțelepciune. De asemenea, limbajul liturgic al sinaxarelor îi numesc Sfinți Părinți, generic, pe ierarhii și teologii care au luat parte la Sinoadele Ecumenice. http://ro.orthodoxwiki.org/Sfin%C5%A...4%83rin%C5%A3i |
Citat:
Nu pot decît să mă bucur că ai găsit forumul nostru. Așteaptă-te la întrebări din partea mea... :) |
Citat:
Incerc in postarile mele sa fiu cat mai obiectiv in prezentarea teologiei crestine ortodoxe. In masura timpului disponibil voi scrie pe acest forum. Doamne ajuta. Harul, pacea si dragostea Domnului Iisus Hristos sa fie pururea cu noi. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 14:09:46. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.