Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Exorcismul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5045)
-   -   Sf Maslu=exorcizare 2 ? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=12335)

catalin01 01.03.2011 15:49:44

Sf Maslu=exorcizare 2 ?
 
Am citit de curand un topic aici pe forum purtand denumirea de mai sus (era postat prin 2007) si dezbatea aceasta tema .Nu pot sa zic ca am fost lamurit total sau ca s-a dat verdictul la acea vremea asupra acestei problema ,dar sper ca impreuna sa incercam sa lamurim aceasta.
Ar fi prima intrebare ,si anume putem considera Sf Maslu procedeu de exorcizare in Biserica Crestina ?Trebuiesc neaparat rostite si ierurgiile(Sf Vasile cel Mare si Sf Ioan Gura de Aur) in timpul acestei slujbe ...?se pot ele utiliza separat de Maslu pt indepartarea demonilor sau exorcizare ?Avem ceva canonic lasat de Biserica Ortodoxa Romana la aceasta problema (cum exista in Catolicism oameni desemnati special pt asa ceva)?

Iar problema a 2 este un necaz pe care l-am patit cu multi ani in urma si pe care sper sa il lamuresc cu ajutorul vostru dar mai intai sa vedem ce idei comune avem asupra primului punct !

Multa sanatate va doresc !

Mihnea Dragomir 01.03.2011 19:13:58

Sf Maslu este Taină (Sacrament), pe când exorcismele sunt Ierurgii (Sacramentalii). Desigur, orice Sf Taină are, într-un fel, o componentă de exorcism, începând cu Botezul (a se vedea topicul despre exorcismele prebaptismale), iar Maslul nu face exepție. Astfel, atât în Euhologhion (pentru ritul răsăritean), cât și în Ritual (pentru cel apusean) întâlnim, în cadrul slujbei Sf Maslu, rugăciuni cu caracter de exorcism.

AdrianAamz 01.03.2011 20:05:09

Din textul slujbei Sf. Maslu, reiese ca este in primul rand o Taina randuita pentru insanatosirea trupului ca urmare a vindecarii sufletesti.
Mai reiese, din anumite fraze, ca se cer si eliberarea simturilor de influentele rele si alungarea vrajmasului = diavolul. Se cere ajutorul nevazut al Domnului impotriva fortelor nevazute ale vrajmasului.
Se canta de mai multe ori o cantare in care se face referire clara la alungarea diavolului : "Doamne, arma asupra diavolului crucea Ta ai dat-o noua; ca se ingrozeste si se cutremura, nesuferind a cauta spre puterea ei".

(Explicatia nu e dupa capul meu, ci este luata din "Teologia dogmatica ortodoxa" a pr. prof. Dumitru Staniloae _ cel mai mare teolog al secolului 20. Si cred ca si al secolului 21.)

Deci, are si rol de exorcizare. In unele manastiri, se practica savarsirea Sf. Maslu pentru cei demonizati, si se adauga molitfele Sf. Vasile cel Mare si ale Sf. Ioan Gura de Aur. Acestea din urma au caracter net exorcizant. Ele pot fi citite fara a se face Sf. Maslu. Dar numai de catre preoti cu o pregatire sufleteasca si trupeasca de exceptie. Altfel, isi poate bate diavolul joc de cei vulnerabili.

AdrianAamz 01.03.2011 20:12:09

In ortodoxie nu exista clerici desemnati speciali pentru a fi exorcisti.
Cel putin teoretic, orice preot sau episcop poate face exorcizarile, respectand randuiala din Evhologhion (sau Molitfelnic). Dar practic este nevoie, dupa cum am spus mai sus, ca acel preot sau episcop sa aibe o pregatire sufleteasca si trupeasca deosebita, pentru fi perfect "blindat" impotriva diavolului, cae este foarte viclean si agresiv.

Ganditi-va ca demonii s-au permis sa negocieze cu Dumnezeu (episodul vindecarii demonizatului din tinutul Gadara), deci nu s-au lasat usor nici in fata lui Dumnezeu insusi. Dar Hristos e cel care imprumuta de la preot mana si vocea atunci cand acesta savarseste lucrarea lui Hristos. Numai ca trebuie sa fie o mana curata si o voce sincera... altfel, diavolul se va opune pana la a face publice pacatele personale ale preotului.

(Asta o stiu din discutiile cu unii preoti care s-au confruntat cu cazuri de demonizati.)

volga 01.03.2011 21:29:11

Taina Sfantului Maslu
 
Slujba Sf. Maslu este una dintre cele mai frumoase slujbe care se tin in Sfanta Biserica Ortodoxa.
Ca sa stiti ce este aceasta slujba, cand se tine, cum…etc. e bine sa participati direct la aceasta Taina, pentru ca este una din cele 7 taine din Sfanta Biserica Ortodoxa: 1. Botezul, 2. Mirul, 3. Pocainta, 4. Cuminecatura, 5. Preotia, 6. Nunta, 7. Maslul.
De obicei, Slujba Sf. Maslu se tine in zilele de miercuri si/sau vineri. Cel ce participa la Slujba Sfantului Maslu, cu sufletul, cu smerenie si iubire de Dumnezeu, pleaca de la Biserica linistit, impacat cu sine si cu ceilalti, implinit, chiar daca nu intotdeuna, bolnavul trupeste sau/si sufleteste, e binecuvantat de Bunul Dumnezeu si cu vindecarea. Toate la timpul hotarat de Creatorul tuturor celor vazute si nevazute, Dumnezeu, Tatal Nostru al tuturor.
Va indemn sa cititi despre aceasta Sf. Slujba si atunci si comentariile vor fi cele ale unor crestini – deci nu sterile si neziditoare.
Sunt biserici in care dupa Slujba Sf. Maslu se citeste si din Molitvele Sf. Vasile cel Mare.
Sa nu confundati Slujba Sf. Maslu cu exorcizarile.


EXORCIZÁRE, exorcizări, s. f. Acțiunea de a exorciza și rezultatul ei; eliberare de diavol prin rugăciuni, descântece etc. – V. exorciza.


EXORCIZÁRE s.f. Acțiunea de a exorciza și rezultatul ei; pretinsă eliberare de diavol prin rugăciuni. [< exorciza].

EXORCIZA exorcizez, vb. I. Tranz. A pronunța cuvinte magice, a oficia o slujbă pentru a goni diavolul. – Din fr. exorciser, lat. exorcisare. (DEX ONLINE)

volga 01.03.2011 21:33:56

Slujba Sfantului Maslu
 
„Aceasta Sfanta Taina este folositoare tuturor crestinilor bolnavi de boala trupeasca sau sufleteasca, caci le da tamaduire trupului si iertare sufletului. Pentru aceasta se cuvine preotilor sa sfatuiasca pe toti crestinii, care vor cere a li se savarsi aceasta Taina, ca mai intai sa-si cerceteze cugetul si sa se marturiseasca la duhovnic. Apoi, adunandu-se sapte preoti sau trei numai, in biserici sau in casa, se imbraca cu epitrahile si feloane; se asaza o masa, pe care se pune un vas cu faina de grau si in mijlocul lui o candela cu untdelemn curat; in faina se infig sapte betisoare infasurate pentru ungere. Langa vas se asaza lumanari si Sfanta Evan­ghelie. Si stand preotii in jurul mesei, preotul-protos cadeste masa si toata biserica sau casa si pe cei de fata, apoi, stand in fata mesei si cautand spre rasarit, face inceputul asa:
Doamne, Care cu mila si cu indurarile Tale tamaduiesti zdrobirile sufletelor si ale trupurilor noastre, Insuti, Stapane, sfinteste untdelemnul acesta (in acest moment al citirii rugaciunii acesteia, toti preotii binecuvinteaza untdelemnul), ca Sa fie celor ce se vor unge din el spre tamaduire si spre izbavirea de toata patima si intinaciunea trupului si a sufletului si de toata rautatea. Ca si intru aceasta sa se preaslaveasca preasfant numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Apoi zic si ceilalti preoti aceasta rugaciune, pana se plineste de sapte ori.”

www.crestinortodox.ro[/COLOR] (18 octombrie 2006)


Se citeste din:
Epistola soborniceasca a Sfantului Apostol Iacov, (V, 10-16);
Epistola catre Romani a Sfantului Apostol Pavel, (XV, 1-7);
Epistola intai catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel, (XII, 27-31; XIII, 1-8);
Epistola a doua catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel, (VI, 16-18; VII, 1);
Epistola a doua catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel, (I, 8-11);
Epistola catre Galateni a Sfantului Apostol Pavel, (V, 22-26; VI, 1-2);
Epistola intai catre Tesaloniceni a Sfantului Apostol Pavel, (V, 14-23)
Se citeste din:
Sfanta Evanghelie de la Luca, (X, 25-37);
Sfanta Evanghelie de la Luca, (XIX, 1-10);
Sfanta Evanghelie de la Matei, (X, 1, 5-8);
Sfanta Evanghelie de la Matei, (VIII, 14-23);
Sfanta Evanghelie de la Matei, (XXV, 1-13);
Sfanta Evanghelie de la Matei, (XX, 21-28);
Sfanta Evanghelie de la Matei, (IX, 9-13)

volga 01.03.2011 21:38:30

Invatand de pe www.crestinortodox.ro
 
TAINA SFANTULUI MASLU

www.crestinortodox.ro

218. Unde se face slujba Sfantului Maslu?
In biserica sau in casa bolnavului pentru care se face Maslul.
219. Cine poate savarsi slujba Sfantului Maslu?
Dupa predania veche a Bisericii, pentru slujba Sfantului Maslu trebuie sapte preoti, inchipuind cele sapte daruri ale Duhului, numarate de proorocul Isaia (11, 2-3). Numarul acesta simbolic aminteste si unele fapte din Sfanta Scriptura a Legii Vechi, din care se vede mila si indurarea lui Dumnezeu. Astfel de sapte ori s-a plecat proorocul Elisei peste un copil mort pe care 1-a inviat (IV Regi 4, 34-35). De asemenea, sapte au fost preotii care au sunat din trambite si de sapte ori a fost inconjurata cetatea Ierihonului, cand a fost cucerita de izraeliti, la intrarea lor in pamantul Fagaduintei (Iosua 6, 13-16). Si iarasi, de sapte ori s-a rugat proorocul Ilie pe muntele Carmel, pana cand Dumnezeu a dat ploaie pamantului ars de seceta (III Regi 18, 42-45).
La nevoie pot sluji insa Sfantul Maslu si mai putini preoti: trei (pentru numarul Treimii) sau cel putin doi. In tot cazul, numai un singur preot nu poate savarsi Sfantul Maslu, caci Sf. Apostol ne spune sa chemam "preotii Bisericii..." (Iacov 5, 14), iar nu pe un preot.
220. Cand se poate face maslu ?
Nu sunt zile sau timpuri anumite pentru savarsirea Sfantului Maslu. Se face oricand e nevoie. in popor se obisnuieste a se face mai ales in zilele de post.
In saptamana Patimilor se obisnuieste Miercuri, Joi si Vineri, dar mai ales in Sfanta si Marea Miercuri, inaintea Ceasurilor, in amintirea Ungerii Mantuitorului cu mir de catre femeia cea pacatoasa (Luca 7, 37-38). Atunci se face in biserici Sfantul Maslu de obste, adica pentru mai multi bolnavi, cu sobor de multi preoti. Bolnavul pentru care se face Sfantul Maslu trebuie mai intai sa se spovedeasca, pentru ca sa i se dea, prin Sfantul Maslu, curatire sufleteasca, adica iertarea pacatelor si tamaduirea trupului de boala.
221. Se poate face Sfantul Maslu pentru cei sanatosi?
Intrucat prin Taina Sfantului Maslu se dobandeste nu numai tamaduire de bolile trupului, ci si iertarea pacatelor, se poate face maslu nu numai pentru cei bolnavi, ci si pentru cei sanatosi si nu numai o singura data, ci de mai multe ori. Sfantul Simion al Tesalonicului indeamna pe fiecare crestin sa se nevoiasca a-si face Sfantul Maslu.
222. Ce lucruri trebuie la savarsirea Sfantului Maslu?
Slujba Sfantului Maslu se face inaintea unei mese pe care se pune Sfanta Evanghelie, lumanari (de regula sapte), un vas cu grau sau cu faina si unul cu untdelemn, precum si sapte betisoare de busuioc infasurate cu vata, cu care preotii vor unge pe bolnav.
223. Care sunt partile cele mai de seama ale slujbei Sfantului Maslu?
Intai rugaciunea pentru sfintirea untdelemnului, pe care o rostesc preotii pe rand pana se plineste de sapte ori. Al doilea, cele sapte Apostole si Evanghelii, urmate fiecare de ectenia intreita si de cate o rugaciune pentru sfintirea untdelemnului si pentru tamaduirea bolnavului. Al treilea, ungerea de sapte ori a celui bolnav cu untdelemn sfintit, rostindu-se de fiecare data rugaciunea: "Parinte sfinte, Doctorul sufletelor si al trupurilor... tamaduieste si pe robul Tau acesta (numele) de neputinta trupeasca si sufleteasca ce l-a cuprins..." si asa mai departe, precum scrie in Molitfelnic.
224. Ce trebuie sa stim despre untdelemnul de la Sfantul Maslu?
Fiind binecuvantat de preoti cu chemarea lui Dumnezeu, acest untdelemn este sfintit si plin de darul dumnezeiesc al Duhului Sfant, ca si apa Botezului. El are puterea de a Sfinti sufletul si de a tamadui trupul, a izgoni bolile, a vindeca ranile, a curati intinaciunea pacatului si a impartasi mila si indurarea lui Dumnezeu.
De aceea, untdelemnul ramas de la Sfantul Maslu, ca si faina binecuvantata atunci, trebuie pastrate cu cinste in loc ales. El poate fi folosit numai in scopuri curate si evlavioase. Se obisnuieste ca din faina si untdelemnul de la Sfantul Maslu sa se faca o turtisoara, din care se da bolnavului sa manance. In unele parti, din aceasta faina se, fac prescuri pentru Liturghie. Untdelemnul se poate pune in candela, fie in casa, fie la biserica.

volga 01.03.2011 21:39:20

Taina Sfantului Maslu

Temeiurile biblice ale Tainei Sfantului Maslu

Taina maslului este lucrarea sfanta savarsita in numele Sfintei Treimi, de catre preotii Bisericii, prin care se impartaseste credinciosului bolnav harul nevazut al tamaduirii sau usurarii suferintelor trupesti, intarirea su­fleteasca, iertarea pacatelor. Partea vazuta consta din ungerea cu untdelemn sfintit, dupa ce s-a invocat prin rugaciuni speciale mila lui Dumnezeu prin puterea Sfantului Duh asupra celui bolnav.

Taina maslului nu se poate confunda cu Taina sfantului mir (mirungerea) si nici cu miruirea. Taina sfantului mir impartaseste credinciosu­lui harul pentru cresterea duhovniceasc. Taina maslului se savarsestea la cererea bolnavului sau apropiatilor sai - rude, prieteni - in vederea insanatosirii sau in perspectiva eshatologica : iertarea pacatelor care au dus la suferinta, la tulburarea sufletului, sau pentru raspuns bun la dreapta judecata (judecata particulara si apoi cea obsteasca).
www.crestinortodox.ro 12 septembrie 2006

volga 01.03.2011 21:50:50

"Insanatosirea bolnavului se cere prin rugaciune de la Dumnezeu, fi­indca insusi Fiul Sau a luat trupul nostru. In calitatea sa de "templu al Sfantului Duh" (I Cor., 6, 19), trupul are capacitatea de a fi vindecat si curatit prin materia vazuta si sfintita, untdelemnul. Boala nu este numai un rezultat al pacatelor personale nemarturisite, ci si o urmare fireasca a ereditatii. Se stie ca din parinti viciosi se pot naste copii cu malfor­matii. "Pana la al saptelea neam voi pedepsi faradelegea" (Lev., 26, 31) ; "parintii mananca agurida si se strepezesc dintii copiilor" (Ier., 31, 29). Inainte de Taina Sfantului Maslu se cere bolnavului sa-si marturiseasca pacatele pentru iertare in Taina spovedaniei ca sa Se poata invrednici apoi si de Sfanta imparta­sanie. Sunt si cazuri cand si cei din jurul bolnavului trebuie sa-si marturi­seasca pacatele in Taina spovedaniei ca sa fie impreuna rugatori cu cel in suferinta, pentru insanatosire. Sfantul Maslu este o taina a participa­rii comune la ridicarea din patul suferintei, o comuniune de rugaciune pentru sufletul celui chinuit. Pentru aceasta, se invoca ajutorul Preasfintei Fecioare, al Sfintei Cruci, ajutorul sfintilor si ingerilor, al tuturor slu­jitorilor traitori in Hristos si in comuniune cu sfintii.

Taina maslului nu este izolata, ci precedata de slujbe speciale : la Sfinta Liturghie se scot particele pentru cei bolnavi, se savarsesc acatiste si paraclise pentru iertarea pacatelor si insanatosirea celor aflati pe pa­tul suferintei.

Elementele constitutive si con­crete ale acestei Taine: preotii savarsitori - ca cei ce poarta harul ta­maduirii din preotia si slujirea Mantuitorului Hristos , primitorii ei, care sunt indeosebi cei bolnavi trupeste, dar si cei bolnavi sufleteste, sunt pri­miti cu bunavointa si tratati ca niste frati, fiindca poarta chipul lui Dum­nezeu si ranile suferintei Mantuitorului. Materia sfintita este untdelem­nul si faina (Marcu 7, 22-25) etc. Efectul imediat este intarirea credintei celui deznadajduit, prin cainta sincera si pocainta totala ; primirea haru­lui intaritor si al iertarii, certitudinea indurarii Mantuitorului la Judecata particulara si obsteasca.

Aceasta Taina, sfintii apostoli o savarsesc dupa Invierea Domnului, indata dupa Cincizecime, ca Taina a Bisericii, potrivit cuvintelor Mantuitorului: "...in numele Meu veti scoate demonii... pe bolnavi mainile veti pune si se vor insanatosi..." (Marcu, 16, 17-18).

Despre practicarea acestei sfinte Taine ne vorbeste sfantul Iacov : "Daca este cineva bolnav, sa cheme pe preotii Bisericii si sa se roage pentru el, dupa ce-l vor unge cu untdelemn in numele Domnului. Ruga­ciunea facuta cu credinta va izbavi pe cel bolnav si Domnul il va vindeca, iar daca a facut pacate ii vor fi iertate... Mare putere are rugaciunea ce­lui fara de prihana..." (Iacov, 5, 14-16). Din cuvintele apostolului Iacov reiese ca maslul este o lucrare sfanta vazuta, care era cunoscuta si prac­ticata de Biserica inainte de a scrie el epistola. Aceasta lucrare se savarsea "in numele Domnului". Sfantul Iacov ne incredinteaza ca prin Taina maslului se impartaseste crestinului harul vindecator pentru bolile trupesti si sufletesti. Maslul este deci o lucrare vazuta, savarsita de preotii Bisericii, prin care se impartaseste harul nevazut."
(www.crestinortodx.ro 12 septembrie 2006)

volga 01.03.2011 22:00:53

Invatatura catolica si invatatura protestanta
 
Invatatura catolica

Biserica romano-catolica a socotit Taina maslului o ceremonie ad­ministrata celor aproape de moarte, numai pentru intarirea sufletului in momentele agoniei. De aici si denumirea de un­gerea cea mai de pe urma, data acestei Taine. Dar practica aceasta, pri­vind Taina sfantului maslu, este departe de practica apostolica, potrivit invataturii Bisericii Ortodoxe. Sfantul Iacov vorbeste despre bolnavi in general si nu numai despre cei grav bolnavi, aratand ca maslul nu este savarsit in vederea sfarsitului apropiat, ci pentru vindecarea bolnavului : "Si rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav, si Domnul il va ridica" (Iacov, 5, 15), de aceea este nevoie de spovedanie si de Sfanta imparta­sanie : "Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica si Eu il voi invia in ziua cea de apoi" (Ioan 6, 54 si 58). Iar din punct de vedere psihologic, Taina sfantului maslu, administrandu-se numai celor greu bolnavi si stiindu-se ca ea este o pregatire pentru moarte, in loc sa linisteasca si sa intareasca, mai mult ii tulbura pe cei bolnavi.

Si in privinta savarsirii Tainei, Biserica Apuseana are alta practica, nu cea din traditia apostolica. Astfel, untdelemnul, care se foloseste ca materie a Tainei, se sfinteste de episcop, iar preotii numai il adminis­treaza. Practica contravine cuvintelor sfantului Iacov care spune ca unt­delemnul trebuie sfintit de preoti, cu prilejul savarsirii maslului, si nu mai inainte, de catre episcop ca la Confirmare. Invocarea harului Du­hului Sfant pentru vindecarea celui bolnav este indicata de sfantul Iacov : preotii trebuie sa se roage pentru acela si sa-l unga cu untdelemn sfintit (Iacov 5, 14 si 15).

Dupa invatatura ortodoxa, prin Taina maslului se impartaseste harul care vindeca bolile trupesti si sufletesti si se iarta pacatele (Mar­turisirea ortodoxa I, 119) : "Rugaciunea credintei va mantui pe cel bol­nav si Domnul il va ridica si de va fi facut pacate se vor ierta lui" (Iacov 5, 15).

Invatatura protestanta

Protestantii resping Taina maslului, invocand unele texte biblice si interpretandu-le altfel decat invatatura de veacuri a Bisericii celei una. Astfel :

1) In Biblie, zic unii, nu se gaseste instituirea maslului de catre Hristos. Deci nu poate fi nici admisa ca Taina, nici practicata de preoti si nu are efecte asupra bolnavilor.

Aceasta afirmatie evita textele Vechiului Testament care o preinchipuie in diferite situatii. Instituirea a fost facuta de catre Mantuitorul (prin diferite vindecari), si apoi Taina a fost practicata de sfintii apostoli dupa Pogorarea Sfantului Duh.

Chiar inainte de Cincizecime, ucenicii, propovaduind in cetati, "sco­teau multi demoni, ungeau pe bolnavi cu untdelemn si vindecau" (Marcu 6, 12-13). Dupa pogorarea Sfantului Duh practica era cunoscuta ca Taina : "...cei bolnavi sa cheme preotii Bisericii..." (Iacov, 5, 14-15). De aseme­nea, scrierile apostolice indica nenumaratele vindecari si ridicari de pe patul suferintei, cu ajutorul &laquo;ungerii minunate si rugaciunii curate".

2) Maslul ar ii o practica aflata in toate religiile, si crestinii au pre­luat-o, dar nu poate fi o Taina.

Este adevarat, multe ceremonii se aseamana, fiindca toate au folosit omului, dar Taina maslului, asa cum am vazut, a fost prefigurata in Vechiul Testament, iar Mantuitorul "doctorul trupurilor si sufletelor noastre" a instituit-o ca un mijloc de insanatosire prin harul Sfantului Duh, prin "darul vindecarii" (I Cor., 12, 9).

3) Exista vindecari prin cuvant, spun altii, prin rugaciune, fara unt­delemn, asa cum arata chiar Domnul (Marcu, 16, 18; Fapte, 18, 10), deci n-ar avea rost ceremonia maslului.

Intr-adevar Mantuitorul, ca Dumnezeu adevarat si om desavarsit, putea savarsi orice minune si vindecare fara elementele folosite de catre Biserica, "fiindca la Dumnezeu toate sunt cu putinta" (Matei 19, 26). Insa si apostolii s-au folosit, in vindecari, de faina, untdelemn, de obiecte.

Untdelemnul ca si faina sunt si mijloace de savarsire a Tainei maslu­lui, asa cum la botez se foloseste apa, la Euharistie painea si vinul etc, prin care lucreaza harul Sfantului Duh, la rugaciunea preotului si cre­dinta celor bolnavi, sau a acelora care i-au adus la maslu. Asa cum sla­banogul a fost purtat de prietenii sai si introdus prin acoperisul casei in fata Mantuitorului si vindecat (Marcu 2, 2-5), acelasi lucru se intampla si cu cei ce vin la slujba aceasta, primind vindecare sau mangaiere (Rom., 15, 1-7). Uneori si Mantuitorul a folosit diferite materii in cazul vinde­carilor (Ioan 9, 6-8) si chiar anumite locuri (Luca 10, 34; Ioan 5, 2-6 etc).

4) Nu toti bolnavii se vindeca dupa slujba maslului, ceea ce ar dovedi ca nu este o Taina. Unii chiar mor, deci nu ar avea loc lucrarea Sf. Duh, ci in cel mai bun caz ar fi un simbol, sau o practica a preotilor.

Dar nici la spital nu se vindeca toti, desi tuturor li se administreaza aceleasi medicamente, poate aceeasi operatie, ingrijire si asistenta. Iar slujba sfantului maslu este pentru toti cei ce o doresc, insa efectul depinde de credinta bolnavului si de iertarea pacatelor lui de catre Dumnezeu, si intr-o masura si de credinta celor ce-l insotesc. In caz de necredinta si apostazie, nu se poate vorbi de mantuire : "...nu a putut sa faca nici o minune... si se mira de necredinta lor..." (Marcu 6, 5-6).

In concluzie, maslul este o lucrare a lui Hristos in biserica, adica o Taina, din cele sapte Taine instituite de El, prin care ni se impartaseste harul Du­hului Sfant pentru vindecarea de boli trupesti si sufletesti si intarirea sufletului in fata incercarilor omului pe pamant.


(www.crestinortodox.ro 12 Septembrie 2006)

Geony 01.03.2011 22:05:21

Citat:

În prealabil postat de volga (Post 343555)
Slujba Sf. Maslu este una dintre cele mai frumoase slujbe care se tin in Sfanta Biserica Ortodoxa.

.....dupa Sfanta Liturghie!

catalin01 02.03.2011 22:19:26

Bun ! pana aici in regula .Am asistat pana acum in viata mea la 2 slujbe unde s-a organizat Sf Maslu ..La prima la care am fost nu s-au citit ierurgiile iar La cea de a 2 a (acum cateva luni) am fost la o manastire langa Focsani ,Slobozia Ciorasti unde este preot Stefan Argatu (numele spune totul ,presupun ca nu trebuie sa mai dau detalii ).Am mers sincer aici pt ca stiam ca se organizeaza astfel de slujbe(dar nu numai ) si se citesc si ierurgiile despre care s-a mentionat.Asa a si fost ....am tinut post negru ,am mers acolo ,printe sutele de pers aflate in zona (precizez ca biserica a fost ext. de aglomerata) erau 3 pers "posedate" ,dar dupa parerea mea erau doar bolnave mintal si se considerau posedate si dupa comportament si dupa manifestari (repet dupa parerea mea ) dar si a prietenei mele care spune ca a mai fost si la alte manastiri pana acum si a vazut si multi inchipuiti posedati dar o singura data (nu mai stiu exact manastirea ) a vazut si un caz unde era o tanara ce la un moment dat la molivtele Sf Ioan Gura de Aur a izbucnit intr-o criza groaznica ,si facea miscari ciudate ,,,,si sunete care in mod normal nu ar fi putut fi reproduse de glasul uman si desi pana la rostirea acelor ierurgii ar fi stat "cuminte".Recunosc ca nu ma indoiesc de asa ceva ....insa eu personal nu am vazut nici un astfel de caz pana acum.

catalin01 02.03.2011 23:25:46

Aceasta de mai sus a fost o relatare din viata mea ,si intr-adevar si eu consider Sf Maslu o slujba extraordinar de importanta in viata crestinului si un adevarat ajutor in vindecarea si intrarirea aceastuia.

Raspunsurile voastre mi s-au parut bine documentate ,si adevarate !
Acum ca sa facem un scurt rezumat ,putem spune ca Sf Maslu(termenul ar proveni din limbi slave si ar insemna ulei) este una dintre cele 7 Taine este pentru insanatosirea trupului ca urmare a vindecarii sufletesti,are componente de exorcism (DESI NU ESTE SLUJBA DE EXORCIZARE ) propriu-zisa asa cum mentioneaza si volga ,ajuta la iertarea pacatelor ce nu au fost spuse la Marturisire (ce au scapat nespuse fara voie,sau uitate !!!) ....etc asa cum a fost descrisa mai sus .Am putea spune ca este o slujba de continuarea a lucrarii lui Hristos prin intermediul Bisericii lasate noua oamenilor (bineinteles alaturi si Sf Liturghie si toate celelalte).

Acum dupa parerea mea intervine acel Dar:
Cand ne referim strict si exact la exorcism ,constatam ca in Biserica Ortodoxa nu avem ceva oficial,canonic,o slujba randuita in acest scop ....si din ce imi pare mie totul este vag.Spre ex Mofiltele asa cum ati spus si voi au rol net de exorcizare nu doar o nuanta daca putem zice asa cum are Sf Maslu.De ce nu sa facut din acestea un compendiu de rugaciuni intr-o carte sau slujba speciala pt exorcism si sa fie aprobata si oficiala precum in Biserica latina!?


De ce in Biserica Catolica avem acest Rituale romanum ,carte speciala pt asa ceva,si chiar persoane desemnate prin hirotesie speciala ?.

AdrianAamz 03.03.2011 21:31:17

Daca reusiti sa faceti rost de un Molitfelnic, poate ca acolo veti gasi indicatii cu privire la randuiala in cadrul careia sa se citeasca moliftele de exorcizare ale Sf. Vasile cel Mare si ale Sf. Ioan Gura de Aur.
Eu nu fac aceasta fiindca ma tem. Cunosc preoti care se tin departe de aceste molifte, caci nu se considera sificient de pregatiti pentru a le citit, si nici macar de cuirozitate nu s-au uitat pe textele lor.

Nu stiu ce sa va raspund la problema ridicata de dvs.:

Citat:

De ce nu sa facut din acestea un compendiu de rugaciuni intr-o carte sau slujba speciala pt exorcism si sa fie aprobata si oficiala precum in Biserica latina!?

De ce in Biserica Catolica avem acest Rituale romanum ,carte speciala pt asa ceva,si chiar persoane desemnate prin hirotesie speciala ?.
In BO, cartea in care se afla adunate toate randuielile de rugaciune (cu exceptia Liturghiei) este Molitfelnicul (sau Evhologhion).
Daca va uitati un pic la cuprins, veti vedea ca exista doar cateva rugaciuni de tip exorcism: moliftele sfintilor Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur, rugaciunile de dinainte de rostirea Crezului la Botez, apoi o rugaciune pentru casa incercata de duhuri rele si una pentru locul sau persoanele asupra carora s-a incercat aplicarea unei influente demonice (farmece), precum si una in caz de "deochi" (care este de fapt tot un atac demonic).
De obicei, ele sunt precedate de slujba aghiazmei.
Dar cred ca preotii ar putea sa dea un raspuns mai edificator.

Ma mai gandesc ca in BO nu este o carte speciala pentru exorcism si nici persoane special desemnate dintre clerici fiindca nu s-a considerat ca ar fi o problema separata de activitatea si de misiunea curenta a Bisericii, sau care sa depaseasca atributiile sau puterea cu care este investit un cleric la hirotonie.

Mihnea Dragomir 03.03.2011 21:52:58

Citat:

În prealabil postat de catalin01 (Post 343926)
De ce in Biserica Catolica avem acest Rituale romanum ,carte speciala pt asa ceva,

Rituale romanum, carte în uz pentru partea apuseană a Bisericii Universale, cuprinde nu numai exorcismele, ci și rubricile a 5 Sacramente (Taine). Primul este Botezul. Ca și Euhologhion-ul, carte în uz pentru partea răsăriteană a Bisericii Catolice.

Citat:

si chiar persoane desemnate prin hirotesie speciala ?.
Până la reforma treptelor clericale din Biserica Romano-Catolică, reformă care a suprimat conceptul de trepte minore ale clericilor (oameni care nu erau chiar laici, dar nici preoți nu erau), exorcismele țineau de un atribut al unor clerici de rang inferior care se numeau chiar exorciști. După această reformă, orice preot hirotonit are, în principiu, facultatea de a face exorcisme. Dacă le face, ele sunt valide, spre deosebire de spovadă spre exemplu, care ar fi invalidă în absența unei hirotesiri speciale. Totuși, în practică, există uzanța ca exorcismele să fie făcute de preoți special desemnați și antrenați, cu anumită experiență și viață exemplară de credință. E un mijloc de protejare a exorcistului, altfel această practică nefiind lipsită de pericole.

AdrianAamz 04.03.2011 10:46:17

Aveti dreptate in privinta experientei si a modului de viata al preotului care se confrunta cu cazuri in care este necesara exorcizarea.
De aceea, e bine ca fiecare sa-si stie minusurile si caderile, fiindca si diavolul le stie si il poate infrunta pe cel insuficient pregatit.
"Acest neam de diavoli iese numai cu post si cu rugaciune", avertizeaza Hristos.

Si prin acestea intelegem niste nevointe destul de aspre si de indelungate, iar nu simplul consum de hrana vegetala si efectuarea "la norma" a unui canon oarecare de rugaciune.
Tocmai de aceea, majoritatea preotilor nu se incumeta sa faca exorcizari care impun citirea moliftelor Sf. Vasile si Sf. Ioan Hrisostomos.

catalin01 14.03.2011 16:07:39

Acest aspect este evident ...si anume ca preotul ce savarseste exorcismul pt a avea autoritate si putere in fata acestuia trebuie sa fie cat mai desavarsit cu putinta si sa duca o viata exemplara in fata lui Dumnezeu !!!altfel exista riscuri .

Bun ....dar deasemenea exista riscuri din tot ceea ce citesc de ani de zile despre acest subiect ....si pt persoanele participante la aceste slujbe ...care se pomenesc pe acolo ....daca aceste nu sunt spovedite si eventual impartasite ....daca nu tin post negru in ziua slujbei respective ....s.a.m.d risca enorm dupa parerea mea ....toate aceste reguli peste reguli desi ele concepute cu un scop ,eu personal dupa cultura relgioasa (as zice minima ) pe care o am la acest moment le consider normale si logice ...DAR de ce nu sunt autentificate in vreo carte teologica ceva ....de ce nu sunt validate si oficiate de BOR ? de ce sunt inca subiecte atat de tabu in cultura ortodoxa si le afli de pe siteuri sau carti scrise de anumiti Sfinti Parinti , din moment ce se petrec destul de des si sunt foarte reale ???De ce exista astfel de riscuri si anume tu pers care vrei sa participi la o slujba de acest gen ....nestiind in ce te bagi exact ....te poti trezi posedat,de ce nu esti anuntat oficial de acest aspect !!!???(poti afla acest lucru doar daca citeste carti peste carti ale unor preoti vechi ,dar pe care sa fim sinceri oamenii de rand nu le citesc ,implicit nu pot cunoaste riscurile)
In trecut din tot ce am citit posedatii nu stateau la aceasi slujba cu restul oamenilor ...decat cu cei experimentati si mai ales spovediti si impartasiti...eventual cu familiile care se rugau pt ei !? dar acum la manastire observam cazurile de "bolnavi" care vin (si sunt posedati autentic ) inconjurati de sute de persoane ....si fara nici un fel de rautate o zic ....ma indoiesc ca macar un sfert din ei sunt spovediti ....ba chiar multi din ei nici macar o viata crestineasca nu duc ...si totusi se hotarasc sa vina la o slujba importanta in oranduirea crestin -ortodoxa si anume Sf Maslu insotita sau nu de Molifte !

adam000 14.03.2011 16:27:44

Cataline, tu cand zici "Tatal Nostru", te gandesti la Dumnezeu ca la un Tata? Il simti tu pe Dumnezeu ca pe un Tata iubitor? Da sau nu?
Nu mie trebuie sa-mi raspunzi, ci constiintei tale.

Ca daca il simti pe Dumnezeu ca fiindu-ti Tata iubitor, cum crezi tu ca intrind in casa Tatalui tau, in biserica, te alegi de acolo cu un vrasmas al lui? Cum crezi tu ca vreun mirean va intra in biserica la vreo slujba si sa iasa de acolo posedat?!? Crezi ca va lasa Dumnezeu sa se intimple asa ceva, tocmai Dumnezeu care este Tatal nostru al tuturor, care ne iubeste pe toti (atat de mult ne iubeste Dumnezeu ca "iubirea Lui Dumnezeu pentru cel mai mare pacatos este mai mare decat iubirea celui mai mare Sfant pentru Dumnezeu"), care ne-a dat viata si numai El ne ocroteste toata viata noastra?
Cum crezi tu ca ar permite asa ceva (?) cand chiar Dumnezeu lasat aceasta Sfanta Taina, ca sa ne vindece de bolile trupesti si sufletesti chiar El.

catalin01 15.03.2011 15:38:06

pt adam00
De ce preotii care savarsesc Sf Maslu si/sau puternicile si temutele Molifte trebuie sa duca o
viata speciala ,si de ce persoanele prezente la aceasta slujba este recomandat sa tina post negru in ziua respectiva ?
Sugerezi ca asa ceva nu e posibil ?Nu e vorba de cum ma rog eu sau tu la Dzeu ,pt ca asa cum e firesc presupun ca ambii ne rugam cu credinta si speranta sa primim ajutor .Aici este vorba de cu totul altceva ,
imi pare rau sa te dezamagesc dar din pacate chiar se poate intampla lucrul mentionat de mine mai sus , fie ca vrem noi sau nu.eu nu reneg dragostea si bunatatea lui Dzeu , doar ca astfel de necazuri se pot intampla si s-au intamplat de f multe ori.te rog sa te informezi mai bine inainte ! cu speranta ca nu am fost rautacios si daca gresec in ceea ce zic sa fiu contrazis imediat!

Ca sa fie posibil acest aspect din toata informarea mea ce am inteles este ca pt a deveni sa spunem o astfel de "victima colaterala" trebuie ori sa fii spovedit si impartasit pe nemerit ...ori sa nu mai fi facut acest lucru de mult timp si sa duci o viata in pacat (in special pacate grele) ori sa nu fii deloc spovedit si impartasit si sa te pomenesti in trecere sau sa asisti la o astfel de slujba de exorcizare unde nefiind pregatit duhovniceste in nici un fel si slab de inger si in necunostinta de cauza ,poti pati un astfel de necaz!Deasemenea mai sunt si cazuri cand poti fi chiar sa zicem asa de neatins din pdv duhovnicesc si tot poti deveni o victima (dar astfel de cazuri sunt f rare ) si toate sunt ingaduite cu voia lui Dzeu ,cu un anume scop precis ....fie pt a testa credinta acelui om,a-l intoarce pe calea credintei ,sau a-l pregati pt mantuire !
Deci Da din tot ce stiu eu si nu vorbesc de la mine ....oameni atat intariti duhovniceste (spovediti si impartasiti )sau nu ....pot ajunge in aceasta stare groaznica si anume posesiune demonica !
Iata si ceva documentare in acest sens :

http://www.rcrwebsite.com/demon2.htm
http://video.crestinortodox.ro/k4kUa...ile_Mihoc.html

Printre multele cazuri amintesc de cel al unui parinte ce efectua slujba de exorcizare si demonul nu iesea din victima ,astfel preotul i-a spus sa lase pe bietul om si sa intre in el sa se razboiasca si astfel 7 sau 12 ani(in alte surse ) sa luptat cu acesta pana parintele a invins prin post f aspru si rugaciune (deci pocainta) cred ca este mentionat daca nu ma insel in una din cartile parintelui Cleopa!
De aceea eu intreb de ce toate aceste norme daca le putem numi asa nu sunt nicaieri tiparite concret si oficial pt ca si omul sa aibe in mana lui puterea de a se feri ,si sunt doar informatii prin cartile sfintilor parinti sau pe anume tratate de demonologie sau alte surse care sincer sunt mai greu accesibile sau ocolite de oamenii de rand care vor sa mearga la Sf Maslu?

adam000 15.03.2011 16:01:31

Cataline, tu esti ortodox? Ai duhovnic? Duhovnicul tau stie (i-ai povestit) ca tu te informezi din tratate de demonologie ca sa stii ce sa faci ca sa participi la slujbele ortodoxe?

Citat:

În prealabil postat de catalin01 (Post 348091)
sunt doar informatii prin cartile sfintilor parinti sau pe anume tratate de demonologie sau alte surse care sincer sunt mai greu accesibile sau ocolite de oamenii de rand care vor sa mearga la Sf Maslu

Serios, ai duhovnic? I-ai povestit duhovnicului cum gandesti tu, de unde te informezi?

Vad ca la userul tau nu scrie ce religie ai. Esti ortodox? Ca vad ca te informezi si imi dai exemplu din scrierile unei secte:

Citat:

În prealabil postat de catalin01 (Post 348091)


catalin01 15.03.2011 20:02:37

Imi cer scuze ca nu am apucat sa completez la info si religia... am facut contul putin in graba ... urmeaza sa vin cu completari

DA sunt crestin-ortodox , si am si duhovnic , dar intr-adevar recunosc ca nu am discutat niciodata cu el despre subiecte de acest gen. Ma spovedesc la dumnealui de cativa ani stie o parte din problemele mele , dar documentarea aceasta am facut-o pe cont propriu( stiu ca o sa ai multe de zis la paranteza asta)... in schimb mai am un preot( sotul unei verisoare ,al unui var primar de al meu) un om si preot zic eu deosebit cu care ma inteleg bine ... si desi nu m-am spovedit la el niciodata , conversez si deasemenea m-am mai confesat (dar nu sub taina spovedaniei *) privitor la aceste nelamuriri si totodata temere a mea.
In general tot ce am citit despre acest subiect,si anume exorcizari , posedare , etc, si tot ce stiu despre asa ceva( in af filmelor de gen , de care multi suntem satuli si de multe ori adevarul este denaturat in mare proportie), am aflat de pe site-uri pur ortodoxe , diverse articole preluate de aici , si forumuri ortodoxe cum sunt atatea, inclusiv cel pe care scriem noi acum .Toate art de acest gen pe care le-am citit am avut grija sa fie cu bibliografie si cu referinte de subsol , am fost f atent la sursele informatiei,si tot ce am avut bunavointa sa citesc a fost repet din carti ortodoxe sau catolice pt ca nu imi doresc sa ma aflu in treaba citind asa ceva pe la toate colturile si prin toate tratatele de ocultism.
Prima sursa nu este una oficiala crestina, dar prezinta intrebari si probleme atat din cultura ortodoxa cat si cea catolica legate de asa ceva cu exemple si referinte clare din biblie!
a2a sursa este pur ortodoxa si parintele din doc, daca ai rabdare sa-l vizionezi vei observa ca spune acest aspect si anume ca uneori demonizati pot fi si cei cu viata potrivita in fata lui Dzeu , dar mai ales cei care nu duc o viata asa cum ar trebui *si anume in pocainta!De aici pornise discutia si anume ca exista astfel de intamplari , dar nu prea se afla asa usor pt ca sa fim sinceri nu multi citesc vietile sfintilor ca sa cunoasca aceste riscuri .


Ora este GMT +3. Ora este acum 10:09:36.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.