Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Stiri, actualitati, anunturi (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=504)
-   -   Nicolae Steinhardt - 22 de ani de la trecerea la cele vesnice (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=12563)

cristiboss56 30.03.2011 18:43:05

Nicolae Steinhardt - 22 de ani de la trecerea la cele vesnice
 
3 atașament(e)
Amintirea monahului Nicolae Steinhardt de la Manastirea Rohia , merita notata intr un thread aparte , fata de alte anunturi de tot felul . De aceea am considerat , ca semn de respect , deschidera unui thread in amintirea acestui mare monah de la Rohia , mai ales ca astazi se implinesc 22 de ani de la trecerea la Domnul ( 30 martie 1989 ) . S-a nascut in data de 29 iulie 1912 in comuna Pantelimon de langa Bucuresti . In 1960 pe 15 martie in inchisoarea de la Jilava , a fost botezat , iar in anul 1980 pe 16 august a fost tuns in monahism la Manastirea Rohia de catre episcopul Iustinian Chira . Mai multe date le putem citi in link-ul postat la sfarsitul deschiderii acestui thread . Astazi la Manastirea Rohia , ca de altfel in fiecare an , s-a savarsit slujba parastasului acestui mare monah. La aceasta Manastire exista si o fundatie care incearca sa-i pastreze memoria , sa-i cultive opera , sa o faca cunoscuta , si sa adune la un loc toate manuscrisele si toata corespondenta mareului monah . Vesnica lui pomenire !+; http://www.poezie.ro/index.php/author/4228/index.html

costel 30.03.2011 19:37:14

Sa fii in celula cu catolici si tu sa alegi sa te botezi la ortodocsi, spune mult despre cat de minunata este Ortodoxia.

Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.

Melissa 16.06.2011 01:10:03

Crucea
 
"Crucea, geometric și simbolic vorbind, e semnul întretăierii celor două planuri, e unirea dintre spiritual și material, e metafora dublei noastre naturi: duhovnicească și pământeană. Ea ne rezumă, ne recapitulează, ne reprezintă grafic și cardinal, ne expune în dubla-paradoxala, perpendiculară, fundamentala-noastră solemnă și derizorie situație de făptura care ține deopotrivă de lume și de cer. “Nicolae Steinhardt

Scotland The Brave 16.06.2011 10:52:07

Nicolae Steinhardt despre Vechiul si Noul Testament
 
Cu ocazia lansarii acestui topic,felicitari initiatorului,as dori sa postez o opinie a Parintelui Nicolae Steinhardt despre Vechiul si Noul Testament,o opinie ce se doreste a veni in intimpinarea celor care considera Vechiul Testament a fi crud si Noul Testament bland.O opinie venita din partea unui evreu convertit la ortodoxism, reunind in acest mod, precum in Biblie,ambele credinte, ar trebui sa fie un motiv de meditatie si studiu.


"Ciudată contradicție între Vechiul și Noul Testament. În cel Vechi, Atotputernicul deși se înfățișează ca un Dumnezeu aspru, răzbunător până la neamul al șaptelea și legiuitor al talionului, după ce îi îngăduie diavolului să-l încerce pe Iov în fel și chip, intervine la sfârșit spre a restabili dreptatea. Mult încercatul Iov își redobândește sănătatea și averile, și moare îmbelșugat, sătul de zile. Când Avraam, dând ascultare poruncii divine, înalță cuțitul spre a-și ucide fiul, apare îngerul care oprește brațul tatălui și cruță jertfa. Dumnezeul legii implacabile se dovedește până la urmă îndurător.

Nu tot astfel în noul legământ. Aici Hristos nu este numai încercat, se îngăduie să moară pe cruce și îngerii nu coboară să-l salveze ca pe Isaac. Martirii mor și ei cu toții, în chinuri ca și Învățătorul lor. Dumnezeu a cărui milă a fost dezvăluită oamenilor și care-i trece pe aceștia de sub blestemul legii la har, în mod cu totul neașteptat se poartă nespus de dur. Explicația pare a fi una singură: înainte de întrupare sufletele nu se puteau mântui, mergeau toate în iad, până și ale drepților. Datoare era prin urmare divinitatea să le răsplătească binele măcar aici pe pământ.

După ce Hristos coboară cu sufletul în iad, situația e alta: oamenilor li se deschid cerurile și pot cunoaște fericirea veșnică. Nu mai este necesar ca răsplata să se producă pe plan material iar groaznica realitate a pământului - unde totul e durere, nedreptate, suferință - poate fi dezvăluită în toată plinătatea ei și lăsată să se desfășoare până la capăt, până la capătul nopții. Și mai e un motiv: odată cu venirea Domnului am trecut de la copilărie la maturitate. Ni se poate spune adevărul. Ni se poate vorbi pe șleau. Ni se poate da ca hrană carnea, nu laptele.

Lumea crede că Vechiul Testament este nemilos și strașnic, iar Noul Testament blând. E o eroare: Noul Testament se încheie cu un act de ferocitate și barbarie, săvârșitor de deznădejde și absurd. De ce? Pentru că numai așa este suferința adevărată și autentică dacă e deznădăjduită și inexplicabilă, absolut de neînțeles. Era nevoie să fie așa pentru ca să se dovedească sinceritatea, seriozitatea și deplinătatea întrupării. Pe cruce n-a murit o “aparență”, ci un om care a cunoscut suferința până la capăt și a băut paharul amărăciunii până la fund.

Hristos pe cruce, gol, țintuit, bătut, scuipat, batjocorit, în așteptarea doar a unei lungi și teribile agonii, n-a răsplătit el vorba bună a bunului tâlhar cu făgăduința extraordinară: Astăzi, cu Mine, în rai? În vreme ce patriarhii, proorocii, drepții Vechiului Legământ mai zăceau încă în iad! Oare ce făcuse tâlharul cel bun? Îl deferecase pe Hristos ? Îl dăduse jos de pe cruce? Nu! Îi adresase doar o vorbuliță bună. I-a îndulcit și rourat sufletul - în acel pustiu al cruzimii, răutății, pizmei și batjocorii de pe infectul maidan al Golgotei - cu o vorbă bună de care Hristos avut-a cu adevărat nevoie, de vreme ce a răsplătit-o cu “Astăzi vei fi cu Mine în rai!

Melissa 16.06.2011 14:30:20

Curajul
 
"Noi vorbim de blândețea lui Iisus - arătând că a mers la moarte ca mielul la junghiere, că a tăcut ca oaia când e tunsă – și enumerăm smerenia, bunătatea, ascultarea. Dar de o însușire a sa – pe care trebuie să fi avut-o de vreme ce a primit să moară de moartea înfiorătoare de pe cruce – nu pomenim. Însușirea aceea e curajul." Nicolae Steinhardt

Adriana-Simona 16.06.2011 16:04:26

Cel mai mult m-a impresionat incheierea cartii "Jurnalul Fericirii", caci curpinde in ea toata frumusetea existentei...

LapetiteMoc 16.06.2011 20:16:23

parintele Mina Dobzeu
 
Citat:

În prealabil postat de costel (Post 351275)
Sa fii in celula cu catolici si tu sa alegi sa te botezi la ortodocsi, spune mult despre cat de minunata este Ortodoxia.

Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.

Fericit cel ce l-a botezat ! Si fericit asisderea cel ce l-a ales ca duhovnic in conditiile celulei neinchipuit de amare.

(PS: exista un alt topic bogat despre parintele Nicolae. De ce nu s-a continuat acolo?)

cristiboss56 16.06.2011 20:21:59

Autobiografia
 
1 atașament(e)
Citat:

În prealabil postat de costel (Post 351275)
Sa fii in celula cu catolici si tu sa alegi sa te botezi la ortodocsi, spune mult despre cat de minunata este Ortodoxia.

Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.

Site-ul nostru are o scurta autobiografie , ce merita citita :http://www.crestinortodox.ro/editori...rdt-88862.html

Melissa 17.06.2011 01:35:57

“Când un om reușește să facă ceva ce i-a solicitat mult efort, în el începe să lucreze trufia.

Cel ce slăbește, se uită cu dispreț la grași, iar cel ce s-a lăsat de fumat răsucește nasul disprețuitor când altul se bălăcește, încă, în viciul său.

Dacă unul își reprimă cu sârg sexualitatea, se uită cu dispreț și cu trufie către păcătosul care se căznește să scape de păcat, dar instinctul i-o ia înainte!

Ceea ce reușim, ne poate spurca mai ceva decât păcatul însuși.

Ceea ce obținem se poate să ne dea peste cap reperele emoționale în așa manieră încât ne umple sufletul de venin.

Banii care vin spre noi ne pot face aroganți și zgârciți, cum succesul ne poate răsturna în abisul înfricoșător al patimilor sufletești. Drumul către iubire se îngustează când ne uităm spre ceilalți de la înălțimea vulturilor aflați în zbor.

Blândețea inimii se usucă pe vrejii de dispreț, de ură și de trufie, dacă sufletul nu este pregătit să primească reușita sa cu modestia și grația unei flori…

Tot ce reușim pentru noi și ne aduce energie este menit a se întoarce către aceia ce se zbat, încă, în suferință și-n păcat. Ochii noștri nu sunt concepuți pentru dispreț, ci pentru a exprima cu ei chipul iubirii ce se căznește să iasă din sufletele noastre.

Succesele nu ne sunt date spre a ne înfoia în pene, ca în mantiile statuilor, ci pentru a le transforma în dragoste, în dezvoltare și în dăruire pentru cei din jur.

Dacă reprimi foamea în timp ce postești, foamea se va face tot mai mare. Mintea ta o să viseze mâncăruri gustoase și alese, mintea o să simtă mirosurile cele mai apetisante chiar și în somn, pentru ca, în ziua următoare, înebunită de frustrare, să compenseze lipsa ei printr-un dispreț sfidător față de cel ce nu postește. Atunci, postul devine prilej de trufie,de exprimare a orgoliului și a izbânzii trufașe asupra poftelor… Dar, dincolo de orice, trufia rămâne trufie, iar sentimentul frustrării o confirmă.

Dacă ai reușit în viață, nu te agăța de nereușitele altuia, pentru a nu trezi în tine viermele cel aprig al orgoliului și patima înfumurării. Reușita este energia iubirii și a capacității tale de acceptare a vieții, dar ea nu rămîne nemișcată, nu este ca un munte sau ca un ocean. Îngâmfarea și trufia reușitei te coboară, încetul cu încetul de pe soclul tău, căci ele desenează pe cerul vieții tale evenimente specifice lor.

Slăbește, bucură-te și taci!

Lasă-te de fumat, bucură-te și taci!

Curăță ograda ta, bucură-te de curățenie și lasă gunoiul vecinului acolo unde vecinul însuși l-a pus.

Căci între vecin și gunoiul din curte există o relație ascunsă, niște emoții pe care nu le cunoști, sentimente pe care nu le vei bănui vreodată și cauze ce vor rămîne, poate, pentru totdeauna ascunse minții și inimii tale.

Între omul gras și grăsimea sa există o relație ascunsă.

O înțelegere. Un secret. Un sentiment neînțeles. O emoție neconsumată. O dragoste respinsă.

Grăsimea este profesorul grasului.

Viciul este profesorul viciosului.

În viața noastră nu există profesori mai severi decît viciile și incapacitățile noastre…

Acum știu, știu că orice ură, orice aversiune, orice ținere de minte a răului, orice lipsă de milă, orice lipsă de înțelegere, bunăvoință, simpatie, orice purtare cu oamenii care nu e la nivelul grației și gingășiei unui menuet de Mozart, este un păcat și o spurcăciune; nu numai omorul, rănirea, lovirea, jefuirea, înjurătura, alungarea, dar orice vulgaritate, desconsiderarea, orice căutătură rea, orice dispreț, orice rea dispoziție este de la diavol și strică totul.

Acum știu, am aflat și eu…” Nicolae Steinhardt

cristiboss56 17.06.2011 15:26:50

1 atașament(e)
Citat:

În prealabil postat de Melissa (Post 369383)
“Când un om reușește să facă ceva ce i-a solicitat mult efort, în el începe să lucreze trufia.

Cel ce slăbește, se uită cu dispreț la grași, iar cel ce s-a lăsat de fumat răsucește nasul disprețuitor când altul se bălăcește, încă, în viciul său.

Dacă unul își reprimă cu sârg sexualitatea, se uită cu dispreț și cu trufie către păcătosul care se căznește să scape de păcat, dar instinctul i-o ia înainte!

Ceea ce reușim, ne poate spurca mai ceva decât păcatul însuși.

Ceea ce obținem se poate să ne dea peste cap reperele emoționale în așa manieră încât ne umple sufletul de venin.

Banii care vin spre noi ne pot face aroganți și zgârciți, cum succesul ne poate răsturna în abisul înfricoșător al patimilor sufletești. Drumul către iubire se îngustează când ne uităm spre ceilalți de la înălțimea vulturilor aflați în zbor.

Blândețea inimii se usucă pe vrejii de dispreț, de ură și de trufie, dacă sufletul nu este pregătit să primească reușita sa cu modestia și grația unei flori…

Tot ce reușim pentru noi și ne aduce energie este menit a se întoarce către aceia ce se zbat, încă, în suferință și-n păcat. Ochii noștri nu sunt concepuți pentru dispreț, ci pentru a exprima cu ei chipul iubirii ce se căznește să iasă din sufletele noastre.

Succesele nu ne sunt date spre a ne înfoia în pene, ca în mantiile statuilor, ci pentru a le transforma în dragoste, în dezvoltare și în dăruire pentru cei din jur.

Dacă reprimi foamea în timp ce postești, foamea se va face tot mai mare. Mintea ta o să viseze mâncăruri gustoase și alese, mintea o să simtă mirosurile cele mai apetisante chiar și în somn, pentru ca, în ziua următoare, înebunită de frustrare, să compenseze lipsa ei printr-un dispreț sfidător față de cel ce nu postește. Atunci, postul devine prilej de trufie,de exprimare a orgoliului și a izbânzii trufașe asupra poftelor… Dar, dincolo de orice, trufia rămâne trufie, iar sentimentul frustrării o confirmă.

Dacă ai reușit în viață, nu te agăța de nereușitele altuia, pentru a nu trezi în tine viermele cel aprig al orgoliului și patima înfumurării. Reușita este energia iubirii și a capacității tale de acceptare a vieții, dar ea nu rămîne nemișcată, nu este ca un munte sau ca un ocean. Îngâmfarea și trufia reușitei te coboară, încetul cu încetul de pe soclul tău, căci ele desenează pe cerul vieții tale evenimente specifice lor.

Slăbește, bucură-te și taci!

Lasă-te de fumat, bucură-te și taci!

Curăță ograda ta, bucură-te de curățenie și lasă gunoiul vecinului acolo unde vecinul însuși l-a pus.

Căci între vecin și gunoiul din curte există o relație ascunsă, niște emoții pe care nu le cunoști, sentimente pe care nu le vei bănui vreodată și cauze ce vor rămîne, poate, pentru totdeauna ascunse minții și inimii tale.

Între omul gras și grăsimea sa există o relație ascunsă.

O înțelegere. Un secret. Un sentiment neînțeles. O emoție neconsumată. O dragoste respinsă.

Grăsimea este profesorul grasului.

Viciul este profesorul viciosului.

În viața noastră nu există profesori mai severi decît viciile și incapacitățile noastre…

Acum știu, știu că orice ură, orice aversiune, orice ținere de minte a răului, orice lipsă de milă, orice lipsă de înțelegere, bunăvoință, simpatie, orice purtare cu oamenii care nu e la nivelul grației și gingășiei unui menuet de Mozart, este un păcat și o spurcăciune; nu numai omorul, rănirea, lovirea, jefuirea, înjurătura, alungarea, dar orice vulgaritate, desconsiderarea, orice căutătură rea, orice dispreț, orice rea dispoziție este de la diavol și strică totul.

Acum știu, am aflat și eu…” Nicolae Steinhardt

Multumim Melisa ! Mult adevar in toate cele scrise aici . Aceste cuvinte merita tiparite peste tot ( la locul de munca , in scoli . . . ):" Viciul este profesorul viciosului . In viata noastra nu exista profesori mai severi decat viciile si incapacitatile noastre " . . .

cristiboss56 12.07.2011 18:14:46

12 iulie 1912
 
Ziua de azi , ne reaminteste ca pe 12 iulie 1912 s-a nascut in Pantelimon , Bucuresti , scriitorul , filozoful , juristul si monahul Nicolae Steinhardt.
Vesnica lui pomenire !+

cristiboss56 12.07.2011 19:55:23

Cuvinte de intelepciune - Nicolae Steinhardt
 
" Numai cand facem binele dobandim ceva ce raii nu pot avea : linistea si pacea "

"Adevarul ne face liberi "

"Biruinta nu-i obligatorie . Obligatorie e lupta ".

" Daruind lumina o vei dobandi si tu ".

"Minunea face parte din viata reala , ea e o componenta a lumii ".

"Credinta ne da bucurie pentru ca ne pune brusc de acord cu ce este real ".

cristiboss56 12.07.2011 21:04:19

Amintiri - foto . . .
 
http://www.teognost.ro/fotografii/foto_Steinhardt.htm

laurastifter 16.07.2011 15:12:01

Mărturisire de credință a părintelui Nicolae Steinhardt
 
Doamne ajută!
În primul rând, felicitări pentru inițierea acestui topic dedicat părintelui Nicolae Steinhardt, unul dintre mărturisitorii credinței din perioada comunistă.
În continuare, voi posta una dintre cele mai frumoase și educative predici din volumul "Dăruind vei dobândi" - Crez ortodox - un text scurt, dar de o deosebită profunzime, în care monahul de la Rohia își rezumă concepția de viață.

"Cred în Sfânta Treime. Cred într-Unul Domn Iisus Hristos Care neschimbat, din milă și iubire pentru noi, S-a întrupat spre a ne mângâia, a ne veni în ajutor și a ne da simțul demnității și nobleței. Care pentru noi oamenii S-a urcat vitejește pe cruce deoarece n-a fost numai bun, blând și smerit cu inima ci și mai presus de orice, curajos. Care a mers către moarte nu numai ca un miel dus la junghiere, ci și ca un leu hotărât să înfrunte chinul. Care n-a vrut să pătimească măreț și solemn, ci să fie batjocorit și ocarât și să rabde până la capăt agonia cea mai cumplită și mai înjositoare din câte pot fi. Pentru ca astfel să asume cel mai caracteristic dintre elementele condiției omenești: suferința.
Care pe cei drepți îi iubește și de cei păcătoși se îndură, însă celor netemători le poartă o trainică și nedezmințită afecțiune, fie ei încărcați cu grele trecute poveri. Care nu uită că a fost și El om pe pământ, unde Și-a primit stigmatele și a dobândit o silă anume față de turnători, funcționari strașnici și birocrație.
Cred în Duhul Sfânt, care suflă unde și când vrea, spre scandalul și zăpăceala fariseilor, angeliștilor și habotnicilor, care, ca și Tatăl și Fiul, vrea altceva decât numai forme, filosofic, dovezi istorice și scripturale. Căruia îi este lehamite de țapi și viței sub orice chip, pricepându-se a-i desluși și identifica în formele lor cele mai moderne și mai neașteptate. Carele nu grăiește pilduitor, serafic și prețios, Carele ne călăuzește modest și sigur, după dreapta socotință și nu apreciază în mod deosebit stilul voit onctuos, mâinile cucernic împreunate și morala ostentativă.
Credința noastră, sunt convins, nu se confundă cu „înalta spiritualitate”, nu urmărește o cunoaștere ocultă, o igienă mintală ori constituirea unei prime de asigurare la Județul de Apoi și este străină de unele intransigențe naive ca de pildă: orice ar fi, eu un mint (pe când monahul îmbunătățit din Pateric minte pentru a salva, la nevoie, viața unui om). Și nu se potrivește cu o concepție pur organizatorică a Bisericii – organizare juridică și rece și, până la urmă, inchizitorială: frunți încruntate și grumaji țepeni; după cum nici cu hlizeala prostesc serafică ori neorânduiala și neastâmpărul. Nu se lasă înfrântă și convinsă de toate silniciile, durerile, nedreptățile și cruzimile lumii; cred în Dumnezeu adversativ: împotriva, în ciuda, în pofida lor, deși ele, vai, există cu prisosință.
Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor și dezrobirea de sub jugul prejudecăților, micimilor și meschinăriei, spre adoptarea unor reacții creștinești în iureșul vieții de toate zilele, faptelor și evenimentelor ei.
Nu aștept ca Dumnezeu să ne rezolve treburile noastre lumești, a căror înțeleaptă chivernisire ne revine nouă ca ființe înzestrate de El cu minte rațională și o inimă fierbinte. Nu dau treburilor acestora lumești mai multă însemnătate decât se cuvine, dar nici nu le disprețuiesc deoarece țin de creația divină. Iar viața, defaimându-i deșărtăciunile, o iau în serios, pentru că într-însa și printr-însa ni se joacă soarta de veci.
Cred în Biserică și în Sfintele Taine, mă aștept ca Biserica să nu se amestece unde nu-i sade bine a interveni și să păstreze cu sfințenie cele duhovnicești spre întărirea noastră. Totodată, contradictoriu și paradoxal, n-o vreau nici oarbă și nepăsătoare la păsurile credincioșilor și la complicațiile existenței.
Dau puțină importanță filosofiei, argumentelor istorice, moralismului, estetismului și erudiției, care toate nu-s de o ființă cu dreapta credință liberă, nemotivată, pascaliană. Nu-mi fac iluzii, i-am citit pe existențialiști, dar nici nu văd totul numai în negru, știu că lumea e neunitară și surprinzătoare, că totul – în bine ca și în rău – se poate petrece în cuprinsul ei.
Mă rog fierbinte să fiu cucerit de Domnul Hristos și slobozit din mrejele părelniciilor și de frică, să mă port bine cu semenii, să mă învrednicesc de o ținută nimerită unuia ce poate fi oricând numit prieten al Domnului și să-mi fie nu numai faptele ci și gândurile curate și onorabile.
Cred în minuni (ca și eroul lui Mircea Eliade în O fotografie veche de 14 ani) și că Iisus Hristos cu instinct de vânător, se va milui de mine, deși mă las atât de greu răpus de nesfârșita Lui iubire.
Aștept, mort de spaimă și plin de nădejde, Judecata de Apoi, știu că nu știu nimic, n-am nici o dovadă, nici un argument și nici o îndreptățire și singurul lucru pe care-l știu este că Domnul e Calea, Adevărul și Viața. Aflat pe Golgota în vremea răstignirii sunt sigur că nu I-aș fi cerut Domnului să coboare de pe cruce spre a crede că e împărat. Ci, odată cu Dostoievski, cred că măcar de-ar fi adevărul altceva decât Hristos, eu tot voi rămâne, orice s-ar întâmpla, cu Hristos.
Mulțumesc puterilor cerești că m-am învrednicit a crede, că mi s-a fâcut această neasemuită onoare și din tot sufletul rostesc, strigând cu lacrimi ca la Marcu 9, 24: „Cred, Doamne! Ajută necredinței mele”.

Slavă lui DUMNEZEU pentru toate !!!"
Sursa online: www.ortodoxiatinerilor.ro

Dumnezeu să-l odihnească în pace pe părintele Nicolae Steinhardt!

laurastifter 16.07.2011 15:39:56

Bucuria convertirii. O minunată doxologie închinată lui Hristos!
 
În chiar prima predică din colecția "Dăruind vei dobândi", părintele Nicolae Steinhardt își exprimă, în cuvinte de o rară frumusețe și profunzime, recunoștința față de Domnul nostru Iisus Hrsitos, Care l-a învrednicit de minunatul dar al adevăratei credințe. Textul este destul de lung, dar merită citit, fiind deosebit de folositor duhovnicește.

"
[SIZE=5]Ce-i datorez eu lui Hristos[/SIZE] de Nicolae Steinhardt
Fericiti cei carora s-au iertat faradelegile si carora s-au acoperit pacatele.
[COLOR=#cccc99]Psalm 31,1[/COLOR] Si le poruncea sa nu spuna nimanui. Dar, cu cat le poruncea, cu atat mai mult ei Il vesteau.
[COLOR=#cccc99]Marcu 7, 26[/COLOR]


Exista in ritualul iudaic o rugaciune alcatuita dintr-un sirag de multumiri aduse lui Dumnezeu pentru toate binefacerile harazite poporului Sau Israel. Ca refren ori stih intercalat dupa fiecare dar pomenit figureaza vorbele dai lanu, ce se talmacesc de ajuns noua. De n-ar fi decat ca Domnul ne-a scos din pamantul Egiptului, destul ar fi spre a-L binecuvanta si a-I aduce slava. De n-ar fi facut decat ca a prefacut marea in uscat, destul e spre a-L blagoslovi si a nu inceta sa-I multumim. De n-ar fi decat ca ne-a hranit in pustie ... Si asa mai departe. Fiecare fapta a divinitatii, fiecare minune ajunge spre a starni recunostinta norodului si a-i provoca exclamatia: dai lanu!
Tot astfel, gandesc, orice evreu trecut prin sfanta Taina a Botezului, caruia Domnul i S-a revelat si care, acum, se numara printre "iudeii care au crezut in El" poate de asemenea striga: de ajuns facut-ai Hristoase Dumnezeule pentru mine!
Pentru a fi desprins solzii care-mi acopereau ochii, iti multumesc din toata inima, din tot sufletul, din tot cugetul si toata virtutea mea. Doar atat de ai fi facut dupa ce ai luat aminte la mine, cu vrednicie si cu dreptate este sa strig cu lacrimi: dai li!
Pentru a-mi fi dat putinta sa-mi cunosc propria pacatosenie, nimicnicie si ticalosie, Iti aduc laude si multumiri, si de s-ar margini doar la atata darul facut mie, tot prea destul e ca sa repet: dai li!
Pentru a-mi fi ingaduit sa Te pot ruga, sa Te iubesc si sa ma inchin tie - de ajuns, prea de ajuns ca sa binecuvantez Sfant Numele Tau.
Pentru a fi sadit in mine nadejdea iertarii si a fi inceput sa intrezaresc putinta mantuirii - fii, Doamne, preamarit!
Pentru a-mi fi dat indrazneala sa concep stabilirea unor relatii de tip eu-tu cu Tine, Domnul si Dumnezeul meu, ma minunez si, nepricepandu-ma a spune altceva, strig: dai li!
Si tot asa fiindca de acum ma pot inchipui printre acei carora le-ai grait: "Daca veti ramane cu cuvantul Meu, sunteti cu adevarat ucenici ai Mei. Si veti cunoaste adevarul, iar adevarul va va face liberi." ([COLOR=#cccc99]Ioan 8, 31-32[/COLOR]).
Recunoscator peste orice posibilitate de exprimare in slabele si banalele noastre vorbe omenesti Iti sunt, Hristoase al meu, si pentru a fi dobandit calitatea de "prieten" al tau, pentru a fi fost, altfel spus, innobilat, caftanit prin credinta si apa Botezului si focul Duhului Sfant.
Pentru a fi iesit din tristete, mohoreala, jale, descumpanire, acedie (exista o acedie a laicului, a necredinciosului), deznadejde si a ma fi apropiat de starea fericirii.
Si fiindca, indeosebi, m-ai socotit in masura a intelege si a fi cu desavarsire convins ca Tu esti Adevarul, Calea si Viata.
De nu-mi va fi dat a ma mantui, si inca aceasta absoluta convingere imi este cu totul suficienta spre a cunoaste linistea si a gusta neingrijorarea.
Mi-ai daruit, Doamne, in nespusa Ta marinimie, sa aflu tot adevarul - atroce - despre mine insumi; m-ai slobozit din robia pacatului, care slujitor mai ferecat decat mine nu cred sa fi avut.
Mai mult decat atat (caci nu daruiesti niciodata putin, cu parcimonie, dupa dreptate, ci numai clatinat si indesat, har peste har, nu imparti bacsisuri, ci poftesti la cina imparateasca): datorita bunatatii si milostivirii Tale mi-am putut insusi spusa lui Dostoievski: de mi s-ar dovedi in modul cel mai indubitabil, pe patul de moarte fiind, ca nu Hristos este adevarul, ca adevarul e altul - daca demonstratia ar fi incantabila si covarsitoare n-as sta nici o clipa la indoiala: as alege sa raman cu Hristos, nu cu adevarul.
Dai li!
Din rob si schilod m-ai facut om liber si senior; din fricos si misel, om indraznet; din fiinta a intunecimii, un ahtiat dupa lumina; Si slobod a incerca senzatia ca nu-mi este interzis a nazui sa ma port efectiv potrivit cu invatatura si vrerea Ta.
Pentru ca nu numai ca m-a descoperit pe mine mie insumi intru toata mizeria si josnicia si nimicnicia mea, ci mi-a dezvaluit mie insumi latentele bune si priincioase dinauntrul meu;
- mi-a aratat ca nu sunt defmitiv si iremediabil pierdut;
- m-a scos din cloaca, ingustime si bezna;
- mi-a tradus existential si pe a mea seama cutremuratoarea (si mangaietoarea) fraza: Qui Mariam absolvisti mihi quoque spem dedisti;
si nu mi-a cerut sa ma anihilez, sa mor, ci - dimpotriva - sa mor pacatului si zadarniciilor si sa viez puternic intru El - cu dragoste si bucurie - adica intru libertate, voie buna si calm. (Caci El "pretuind pe om nu vrea - zice Staniloae - confundarea lui cu Sine, ci mentinerea si ridicarea lui intr-un dialog etern al iubirii".).
Mi-a descoperit si o alta mare (si vreme indelungata cu totul nepresupusa) taina, anume ineluctabila universala lege a paradoxului, inlesnindu-mi sa inteleg ca nevinovatia nu se poate obtine decat pe calea aceasta paradoxala a recunoasterii propriei culpabilitati.
Mi-a dat de asemenea voie sa ma impartasesc cu prea curatul Sau Trup si scump sangele Lui si sa-mi pot da seama ca orice fapta josnica imi este numai izvor de amaraciune si tulburare, iar ca actele de marinimie, curaj si detasare "faptele bune si frumoase" ale atat de hulitei morale practice - sunt singurele creatoare de pace si multumire.
Il chemi pe Hristos la telefon? ironiza Andre Gide. Nici nu e nevoie de o chemare, e mereu prezent, gata sa intre pe usa (deschisa) a inimii si capabil numai de actele caracteristice nobletei launtrice, pe care si noua ni le propune, propovaduindu-ne ca ne sunt mereu accesibile: discretia, iertarea, uitarea, degajarea dintre meschinarii si maruntisuri, alungarea tinerii de minte a raului, sila de razbunare, ura, susceptibilitatea, irascibilitatea, tafna si multe alte stupiditati a caror jalnica inferioritate si acuta nocivitate ne-a destainuit-o odata pentru totdeauna si ne-o dezvaluie de fiecare data mai dureros.
In cele din urma m-am putut convinge ca libertatea se cucereste numai prin omorarea pacatului si m-am trezit in stare sa descifrez formula "fac ce vreau": ea nu inseamna ca dau ascultare neconditionata viscerelor si tropismelor mele, pornirilor si instinctelor mele dobitocesti, constituindu-ma prizonier al egoismului, turpitudinilor si plagilor firii mele, ci supunandu-le pe acestea vointei, ratiunii si constiintei mele, partii bune (curatite) a eului meu, supra-eului meu. Fac ce vreau, credinciosul si smeritul ucenic al lui Iisus Hristos, iar ce nu i-ar placea demonului salasluind inauntrul meu sau tarcolind in juru-mi sa fac in numele asa-zisei libertati instinctuale, in temeiul careia ma ispiteste spre a ma indemna sa ma dau rob lui si duhurilor sale celor rele.
Nefiind botezat in pruncie ci in deplina maturitate, am putut experimenta botezul totodata ca Sfanta Taina si taina, ca moarte si inviere, ca izvor nesecat de apa vie si de senzationala fericire. Covarsitoarea majoritate a crestinilor n-au cum sti ce simte cel botezat si ce este in adevar actul acesta fulgerator; dar cei aflati in situatia mea stiu cum nu se poate mai limpede ca nu e forma, un ritual, o ceremonie, un simbol; e o lucrare directa a Dumnezeului celui viu.
Ii mai datorez Domnului si nepretuita, nesperata putere de a indura si suferi, de a ma supune, rabdator si urmator Lui, pildei ce ne-a dat stiind ca "El participa impreuna cu noi la suferirea necazurilor si, tot in acest sens, se smereste impreuna cu noi, ingropandu-se intr-o chenoza, intr-o noapte pe care o repeta in viata fiecaruia dintre noi." (Dumitru Staniloae). Ori, cum spunea Simone Weil, si ea evreica rourata de harul credintei in Hristos: crestinismul nu ne ofera un mijloc miraculos de a scapa de suferinta, ci ne pune la indemana miraculosul mijloc de a o indura.
Ceea ce deloc nu vrea sa insemne identificarea crestinismului cu suferinta. Prin suferinta se poate ajunge la adevar si lepadare de sine, insa Albert Camus arata ca desprinderea de cele lumesti inima vrednica o poate afla si prin fericire. Mai ales prin fericire ne putem inalta pana la treptele cele mai de sus ale Scarii. Durerea, de fapt, e "fata mai putin nobila a stradaniei". Tinta ramane fericirea, pe care se cuvine sa ne-o insusim, dincolo de nenorociri, necazuri si incercari. Esenta invataturii crestine e aceasta deprindere, aceasta descoperire a fericirii.
"Ca si la Botezul Domnului, in botezul oricarui crestin se deschide cerul, se deschide campul intelegerii duhovnicesti a sensurilor existentei." (Constantin Galeriu: Jertfa si rascumparare).
Asa incat mai presus de orice ii datorez lui Hristos simtamantul liberator, imbatator, exaltant, transformator, nelimitat al fericirii - ascutit ca o sabie cu doua taisuri - si luarea la cunostinta a faptului ca "El poate face din tine o faptura noua" nu e o simpla enuntare teologica ori o afirmatie pilduitoare, ci un constant obiectiv, o realitate bruta.
Predica integrală o puteți citi online pe mai multe site-uri.

laurastifter 16.07.2011 15:43:06

Inițial, am încercat să postez întreaga predică, dar n-am reușit fiindcă avea prea multe caractere. :(
O zi binecuvântată!

georgeval 18.07.2011 10:25:08

Un teolog care prin predicile sale este din ce in ce mai actual. M-as bucura daca va fi redescoperit de noua generatie.

laurastifter 18.07.2011 15:12:04

Citat:

În prealabil postat de georgeval (Post 378620)
Un teolog care prin predicile sale este din ce in ce mai actual. M-as bucura daca va fi redescoperit de noua generatie.

Daa! Eu fac parte din noua generație (am 19 ani) și m-aș bucura din tot sufletul dacă modelul de viață și învățăturile părintelui Steinhardt vor fi descoperite și trăite de către cât mai mulți tineri de vârsta mea. :)

cristiboss56 18.07.2011 17:53:21

Citat:

În prealabil postat de laurastifter (Post 378718)
Daa! Eu fac parte din noua generație (am 19 ani) și m-aș bucura din tot sufletul dacă modelul de viață și învățăturile părintelui Steinhardt vor fi descoperite și trăite de către cât mai mulți tineri de vârsta mea. :)

Sa dea Bunul Dumnezeu, sa avem parte de cati mai multi tineri ca tine !:53:

laurastifter 18.07.2011 20:00:23

Citat:

În prealabil postat de cristiboss56 (Post 378786)
Sa dea Bunul Dumnezeu, sa avem parte de cati mai multi tineri ca tine !:53:

:) Și de cât mai mulți creștini ca dvs! :)

laurastifter 17.02.2012 17:29:58

Un documentar exceptional dedicat parintelui N. Steinhardt
 
Partea 1:
http://video.google.com/videoplay?do...73506784451593#

Se găsește și partea a doua pe internet.

Doamne ajută!

forever... 12.05.2017 14:26:49

Din Jurnalul fericirii:
 
- O fi hulă curată, dar am o teorie a mea, după care Hristos nu ne apare din Evanghelii numai ca blînd, bun, drept, fără de păcat, îndurător, puternic ș.a.m.d.
Din relatările Evangheliilor- fără excepție - ne apare și înzestrat cu toate însușirile minunate ale unui gentleman și cavaler.
Mai întîi că stă la ușă și bate; e discret. Apoi că are încredere în oameni, nu-i bănuitor. Și încrederea e prima calitate a boierului și cavalerului, bănuiala fiind, dimpotrivă, trăsătura fundamentală a șmecherului. Gentlemanul e cel care - pînă la dirimanta probă contrară -are încredere în oricine și nici nu se grăbește, avid, să dea crezare defăimărilor strecurate pe seama unui prieten al său. La șmecheri și la jigodii reacția numărul unu e întotdeauna bănuiala, iar neasemuita satisfacție - putința de a ști că semenul lor e tot atît de întinat ca și ei.
Mai departe. Hristos iartă ușor și pe deplin. Șmecherul nu iartă niciodată, ori dacă se înduplecă (fără ca să ierte), o face greu, în silă, cu țîrîita. Pe cînd Domnul: „Nici eu nu te osîndesc. Mergi și nu mai păcătui." Nici eu nu te osîndesc...
E oricînd gata să vină în ajutor, atîta așteaptă. Îi e milă. Pe văduva din Nain, pe orbi, pe femeia gîrbovă, îi milostivește fără ca ei să fi cerut ceva. Știe să-și gradeze aprecierea, dă fiecăruia ce-i al său. Hananeancei, care a dat dovadă de stăruință și curaj, îi spune mai mult decît altora pe care-i izbăvește, întrebuințează o formulă complementară: O, femeie! mare îți este credința. (Numai ei; numai ei și exclamativul O! și calificativul mare!)
E mereu - și cu osebire de grijuliu asupra acestui punct - atent și politicos; prietene îi spune lui Iuda. Niciodată o insultă ori o vorbă disprețuitoare față de păcătos. Nu se vede din nici un text vreun moralism înțepat, vreo pudoare de comandă. Și nici o condiție prealabilă pusă păcătoșilor, nici o discriminare: Pe cel ce vine la mine nu-l voi scoate afară.

forever... 12.05.2017 14:34:12

Citat:

În prealabil postat de forever... (Post 648457)
- O fi hulă curată, dar am o teorie a mea, după care Hristos nu ne apare din Evanghelii numai ca blînd, bun, drept, fără de păcat, îndurător, puternic ș.a.m.d.
Din relatările Evangheliilor- fără excepție - ne apare și înzestrat cu toate însușirile minunate ale unui gentleman și cavaler.
Mai întîi că stă la ușă și bate; e discret. Apoi că are încredere în oameni, nu-i bănuitor. Și încrederea e prima calitate a boierului și cavalerului, bănuiala fiind, dimpotrivă, trăsătura fundamentală a șmecherului. Gentlemanul e cel care - pînă la dirimanta probă contrară -are încredere în oricine și nici nu se grăbește, avid, să dea crezare defăimărilor strecurate pe seama unui prieten al său. La șmecheri și la jigodii reacția numărul unu e întotdeauna bănuiala, iar neasemuita satisfacție - putința de a ști că semenul lor e tot atît de întinat ca și ei.

Acesta a fost una din primele fragmente din "Jurnalul fericirii" care mi-a atras atenția și m-a pus pe gânduri. A nu fi bănuitor, nu mai apărea ca o dovadă de prostie, așa cum îmi dădeau de înțeles unii dintre semeni. În fond, fiecare vede în celălalt cam ceea ce se găsește în sine însuși.

Totuși, viața mi-a arătat că uneori trebuie să fim circumspecți. Chiar părintele Steinhard pomenește în nenumărate rânduri că un creștin trebuie să fie și deștept:

"Elementara deșteptăciune e o îndatorire. Mai ales pentru un creștin care trebuie să fie mereu atent la ispite. Iar prostia este o ispită... Neștirea, îndobitocirea, trecerea oarbă prin viață și printre lucruri sau trecerea nepăsătoare sunt de la diavol. Samarineanul n-a fost numai bun ci și atent: a știut să vadă.

Dumnezeu, între altele, ne-a poruncit să fim inteligenți.

Dumnezeu iubește nevinovăția, nu imbecilitatea."

P.S. Mulțumiri colegului de forum care mai scoate teme vechi de la naftalină!

forever... 12.05.2017 15:04:26

Răspunsul la dilema mea despre a fi nebănuitoare fără să fiu proastă, sau despre a încerca să fiu puțin mai deșteaptă, cu prețul construirii unor bariere în fața pericolelor (!?)... a venit tot de la N. Steinahard, în minunatul său jurnal:

"Ca însușire principală a omului, călugării ortodocși nu socotesc nici bunătatea, nici inteligența, nici dragostea, credința, răbdarea, evlavia ori sfințenia, ci dreapta socotință, care este o virtute foarte complexă și greu de exprimat în cuvinte. (Are o formulă tot atît de vastă ca polimerii de bază.) In dreapta socotință intră, precis, tainic drămuite, și bunul simt si înțelepciunea și cumințenia și voința adăogite celor de mai sus. Nici una din virtuți nu e absolută - nici chiar adevărul -, doar iscusita cumpănire a multora ne poate ajuta să ne ferim nu numai de rele (aceasta-i destul de ușor) ci și de savante boroboațe și sofisticate erori."

cristiboss56 15.05.2017 01:26:52

28 de ani de la trecerea la cele veșnice - 2017
 
Monahul și scriitorul Nicolae Steinhardt, cunoscut și sub numele de Nicoale Delarohia, autorul cărții „Jurnalul Fericirii”, apărute postum, a fost catalogat, în cadrul comemorării a 28 de ani de la moartea sa, drept un „creștin altfel” de către profesorul Ștefan Iloaie, care a fost pentru o perioadă scurtă de timp ajutorul monahului în organizarea bibliotecii Mănăstirii Rohia.

„Părintele Nicolae a fost un om special, a fost un creștin altfel, un creștin care trăia în Hristos mult mai profund decât alții, așa l-am perceput pe când eram elev seminarist la Cluj, fiind invitat de părintele Vasile, acum starețul Mănăstirii Rohița, să-l ajut în perioada vacanței la ordonarea bibliotecii din mănăstire. (…) Am cunoscut un om aparte și nici nu aveam să-mi dau seama cum mă va influența, iar mult mai târziu mi-am dat seama că experiența sa din închisoare l-a marcat, însă surprinzător e că în cartea sa, ‘Jurnalul Fericirii’, spune că dorește să se întoarcă în închisoare. Să-ți dorești din nou închisoare? Cred că ideea libertății și ieșirea dintr-o închisoare mică în una mai mare, comunistă poate că a fost o povară. (…) Realitatea este că el s-a convertit la creștinism în închisoare,” a spus Ștefan Iloaie.
În context, conf. univ. dr. George Ardeleanu de la Universitatea din București, autorul studiului monografic și al lucrării de doctorat „N. Steinhardt și paradoxurile libertății”, apărut la editura Humanitas în anul 2009, a susținut că procesul convertirii la ortodoxism a fost unul complicat, dar determinat de ajungerea sa în închisoare, în urma unui proces politic din cunoscutul lot „Noica” din perioada comunismului.
„Convertirea la Steinhardt de la iudaism (în ortodoxie – n.r.) a fost foarte dificilă. (…) Procesul convertirii începe cu mult timp înaintea ajungerii în închisoare. A fost o convertire dificilă cu multe momente de indecizie, angoase, neliniști, și n-a fost o convertire rapidă. Steinhardt intră în închisoare cu o mare incertitudine, mare indecizie, ori experiența închisorii este cea care produce decizia. Momentul ajungerii în închisoare este cel care-l eliberează de o parte a indeciziei. În închisoare, decide să se boteze și faptul se produce la două luni de la încarcerarea sa (…) și botezul are loc în celula 18 a închisorii Jilava prin anii ’60”, a precizat George Ardeleanu.
Comemorarea Monahului Nicolae Delarohia – „Am intrat în închisoare orb și ies cu ochii deschiși…” a fost găzduită de Catedrala episcopală „Sfânta Treime” din municipiul Baia Mare, în prezența a numeroase persoane care l-au cunoscut pe acesta, călugări ai Mănăstirii Rohia și numeroși elevi ai Seminarului teologic local. În aceiași zi, atât la mormântul lui N. Steinhardt de la Mănăstirea Rohia, cât și la începerea evocării din Catedrala episcopală, a avut loc slujba parastasului în memoria fostului monah.
Nicolae Steinhardt a ajuns în anul 1973 la Mănăstirea Rohia, îndemnat de filozoful Constantin Noica, iar în anii ’80 este primit oficial în monahism prin grija fostului stareț al mănăstirii, fostul arhiepiscop al Maramureșului și Sătmarului, Justinian Chira. Pe toată durata șederii în mănăstire, dar și în timpul când părăsea lăcașul de cult, acesta a fost urmărit de securitate, filat, fotografiat și înregistrat. Dosarul său de urmărire a fost închis abia spre sfârșitul anului 1989, arată documentele CNSAS consultate de specialiști.


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:42:00.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.