![]() |
Adevarata pocainta implica metanoia! versus, vedeti cata paranoia pioasa exista!
|
din cate stiam eu,pocainta intervenea decate ori faceam ceva rau...intrebarea mea este daca este posibil ( si cum? ) sa nu mai fac niciodata nimic rau ca sa nu mai am nevoie de pocainta...
sau pocainta trebuie sa ma insoteasca ca un mod de viata ...mi-am adus aminte ca in Biblie scrie "Pocaiti-va pentru ca vine Imparatia lui Dumnezeu" ..."Dumnezeu nu vrea moartea pacatosului..." "am venit sa-Mi dau viata pentru cei pacatosi..." daca nu gresesc...poate sa ma lamureasca cineva? multumesc,mihaiporubin |
Citat:
[color=red]Harul Lui Dumnezeu care ni se impartaseste prin Sfintele Taine, actioneaza sinergic, adica este co-lucrator, impreuna lucrator cu propria noastra vointa![/color] numai asa este eficient. |
[color=red]Adevarata pocainta implica metanoia[/color]
Metanoia inseamna schimbare in esenta (metamorfozare daca vreti). Prin metanoia vorbim de o schimbare radicala totala. Prin pocainta intelegem o schimbare a omului pacatos in unul duhovnicesc, iar schimbarea vine din interior o schimbare a inimii, a duhului |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
De mare folos si ajutor este preotul duhovnic, Sfintele Taine, si vointa proprie de a nu mai savarsi pacatul, impreuna cu lepadarea treptata de sine! |
Citat:
|
Citat:
Om fiind nu poti sa nu pacatuiest (fara de pacat a fost numai Domnul nostru Iisus Hristos, Care este Om adevarat si Dumnezeu adevarat!), si atunci de cate ori pacatuim, haina botezului se murdareste, se pateaza si se cade sa o curatim, prin Sfintele Taine. Intai, Taina Marturisirii (a Pocaintei), prin care omul isi cere iertare pentru greselile sale, si in acelasi timp isi exprima acordul de vointa cu VOINTA LUI DUMNEZEU, spre a nu mai savarsi pacatul, si a i se impartasi harul necesar, puterea necesara de a nu mai pacatui. Nepacatuirea, este o stare de bine, data de o lucrare sinergica (adica impreuna lucrare, a vointei umane cu harul Lui Dumnezeu!, in Sfanta Taina a Marturisirii! a pocaintei!) Nu poti in viata fiind si om sa nu pacatuiesti, este o mandrie desarta, luciferica ceea ce cugeti tu mihaiporubin, insasi acesta fiind pacat! Iar daca intradevar cugeti aceasta cu gand smerit, ai nevoie de putere, har de la Dumnezeu, pe care il poti avea in Biserica, prin savarsirea si administrarea dar si acordarea corecta a Sfintelor Taine,de catre preotul duhovnic, in speta Tainei Marturisirii. |
Citat:
|
Pocainta are mare putere
Dumnezeu este foarte aproape de noi, dar si la mare inaltime. Pentru ca cineva sa-L indoaie pe Dumnezeu, sa-L faca sa se coboare si sa ramana cu el trebuie sa se smereasca si sa se pocaiasca. Atunci preamilostivul Dumnezeu vazand smerenia lui, il inalta pana la ceruri si-l iubeste foarte mult. " Bucurie se face in cer pentru un pacatos care se pocaieste"... Cat timp omul se afla departe de Dumnezeu, este in afara de sine. Vezi, in Evanghelie scrie ca fiul risipitor " venindu-si in sine, a spus: "Merge-voi la tatal meu". Cat timp traise in pacat, era in afara de el, nu era rational... Un gand smerit sa-si aduca omul in minte si s-a mantuit. Desigur trebuie sa fie insotit si de suspinul launtric, de zdrobirea launtrica. Pentru ca gandul este gand, dar exista si inima. Daca gresesc si ma pocaiesc sunt iertat in aceeasi clipa. Cuviosul Paisie Aghioritul - "Nevointa duhovniceasca" |
nu uitati, pocainta trebuie traita zi de zi, lucrati mantuirea voastra
|
the_fisher_2004, Gabriela-Ionela - va multumesc pentru mesaje.
Stiam intr-un mod abstract ce inseamna pocainta. Ma gandeam ca inseamna sa fii extraordinar de trist pentru ce ai facut, sa plangi toata ziua. Insa pocainta nu inseamna doar lacrimi. Pocainta poate sa fie facuta si cu zambetul pe buze: 1. schimbare in gandire si realizarea pacatului 2. post si rugaciune 3. urmarea binelui si lepadarea de tot raul nici unul dintre cei 3 pasi nu cere neaparat o sfasiere de tristete. |
Citat:
|
Pocainta.
Intai, pocainta vine din verbul metanoeo, substantivul metanoia. Inseamna schimbare fundamentala, esentiala. Sau metamorfoza. In acelasi timp se refera la minte. Tradus se exprima "schimbare mintii", "metamorfozarea mintii". Este vorba de trecerea de la sistemul de gandire lumesc la cel duhovnicesc. Aceasta are loc atunci cand un om se naste din nou, cum explica Biblia. Pocainta in ebraica provine de la un cuvant care inseamna intoarcere. Mergeam intr-o directie si acum mergem in alta directie. Va rog sa observati ca ambele sensuri presupun doua stari. O stare veche a pacatului si una noua, transformata. Prin urmare, orice om care se pocaieste trebuie sa indeplineasca cel putin aceste doua conditii: sa fi fost pamantesc si sa fi mers spre moarte, iar acum sa fie duhovnicesc si sa mearga spre viata. Apoi este a treia conditie, pocainta propriu-zisa, care in acest caz este un eveniment identificabil. Mai exista si pocainta maturizarii spirituale. Aceasta difera de pocainta descrisa mai sus si poate fi intalnita pe parcursul unui intreg proces de sfintire al credinciosului. Dar aceasta o presupune pe prima. Nu ne nastem crestini. Devenim. Prin nasterea din nou. Ne nastem oameni, firesti. Devenim prin nasterea din nou crestini, prin credinta noastra, prin pocainta. Nu exista alta cale decat cea descrisa de Domnul Isus si de Noul Testament. Dumnezeu sa ne miluiasca. |
(Marcu 1, 15).
Pocăința este Taina prin care Dumnezeu iartă, prin duhovnic, păcatele creștinilor care se căiesc sincer și se mărturisesc înaintea preotului. Pocăința este, după Sfântul Ioan Damaschin, întoarcerea dintru cea afară de fire la cea după fire, și de la diavolul către Dumnezeu, prin nevoință și osteneală. Altfel spus, ea este întoarcerea de bună voie de la greșeală către binele cel împotrivă. Pocăința are patru părți: 1. căința sau zdrobirea inimii; 2. mărturisirea păcatelor prin viu grai; 3. facerea canonului; și 4. dezlegarea păcatelor. Nici un duhovnic nu are voie să facă dezlegare aceluia care nu primește să facă un anumit canon ce i se rânduiește . Pocăința, ca taină, a fost anunțată și instituită de Mântuitorul, Care a vestit-o atunci când a spus lui Petru și, prin el, și celorlalți apostoli: Și îți voi da cheile împărăției Cerului și orice vei lega pe pământ, va fi legat și în ceruri; și orice vei dezlega pe pământ, va fi dezlegat și în ceruri (Matei 16, 19). De asemenea, a mai anunțat Pocăința când le-a spus tuturor apostolilor Săi: Adevărat grăiesc vouă, oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer; și oricâte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer (Matei 18, 18) și a instituit-o după Învierea Sa, ca pe una din roadele Învierii Sale, când, arătându-se apostolilor Săi, le-a zis: Luați Duh Sfânt; cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; și cărora le veți ține, vor fi ținute (Ioan 20, 22–25). În legea lui Moise nu exista pocăință, ci răzbunare împotriva păcătosului, moartea răsplătindu-se cu moarte, ucigașul fiind scos chiar de la altar spre a fi omorât: …viață pentru viață, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior, arsură pentru arsură, rană pentru rană, vânătaie pentru vânătaie (Ieș. 21, 12–25). Cine purta vreo povară pe el sâmbăta sau făcea vreo lucrare, chiar de s-ar fi căit și ar fi făgăduit că nu mai face, nu era iertat, și trebuia neapărat să moară. Cine ar fi făcut foc în casă sâmbăta, nu era iertat, ci trebuia omorât (Ieș. 31, 12–15; Num. 15, 32–36). De făcea cineva desfrânare, negreșit trebuia omorât (Lev. 20, 10-21) și altele de acest fel. Astfel era legea dată evreilor. Dar în Legea cea Nouă a lui Hristos, Evanghelia sau Legea credinței (Rom. 3, 27–28), oare este tot așa? Nu! Hotărât, nu! Căci Dumnezeu a trimis pe Sfântul Ioan Botezătorul să strige: Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor... Faceți voi roade vrednice de pocăință (Matei 3, 1–8). Cine are două haine să dea celui ce nu are și cel ce are bucate să facă la fel. Vameșilor (un fel de preceptori) le spunea: Să nu cereți nimic mai mult decât ce vă este rânduit. Ostașilor, care întrebau și ei ce să facă spre a fi iertați, le spunea: Să nu asupriți pe nimeni, nici să pârâți și să vă mulțumiți cu solda voastră (Luca 3, 11–14). Venind Hristos, zicea: Pocăiți-vă și credeți în Evanghelie (Marcu 1, 15); Legea și proorocii au fost până la Ioan; de atunci Împărăția lui Dumnezeu se vestește și fiecare se silește spre ea (Luca 16, 16). Căci Legea a fost dată prin Moise, iar harul și adevărul au venit prin Iisus Hristos (Ioan 1, 17). Iar marele Apostol Pavel ne spune: Hristos este sfârșitul Legii (Rom. 10, 4; 6, 14; 7, 1–6) și cine crede în Iisus este prin El iertat de toate lucrurile de care n-a putut fi iertat prin Legea lui Moise (Fapte 13, 38–39). Pocăința a fost prezisă de prooroci, după cum este scris: Spune-le: viu sunt Eu, zice Domnul, nu voiesc moartea (osânda) păcătosului, ci să se întoarcă de la calea lui și să fie viu. Întoarceți-vă, întoarceți-vă de la calea voastră cea rea! Pentru ce vreți să muriți în păcat, casa lui Israel (a creștinătății)? (Iez. 33, 11; Isaia 1, 16–18; 43, 25–26; 44, 21–23). Și prin Osia zice Duhul Sfânt: Întoarce-te, Israele (creștine), la Domnul Dumnezeul tău, că tu te-ai poticnit din pricina fărădelegii tale. Găsiți rugi de pocăință, întoarceți-vă către Domnul și-I ziceți Lui: Iartă-ne orice fărădelege, ca să ne bucurăm de milostivirea Ta și să aducem, în loc de tauri, lauda buzelor noastre (Os. 14, 2–3). În psalmi, de asemenea, se vorbește mult despre iertarea prin pocăință. Pocăința constă în întoarcerea la Hristos și la învățătura Evangheliei Sale; în întoarcerea de la calea cea rea, la cea bună, adică pe calea Bisericii. Pocăința constă în a fugi de calea cea rea a desfătărilor și a umbla pe calea cea strâmtă și aspră (Matei 7, 13–14). Pocăința constă în a-ți părea rău de relele pe care le-ai făcut și să te hotărăști să nu le mai faci (II Petru 2, 20–22). Pocăința constă în a-ți mărturisi păcatele la preot (I Ioan 1, 9; Luca 17, 11–14; Ioan 20, 19–23; Matei 16, 18–19; 18, 18; Fapte 19, 18). Pildă de iertare a păcatelor prin preot a arătat Domnul în iertarea slăbănogului (Matei 9, 1–8), a femeii păcătoase (Maria Magdalena) (Luca 7, 36–50), la întoarcerea fiului risipitor (Luca 15, 11–32), în neosândirea femeii care a fost prinsă în desfrânare (Ioan 8, 1–11). În scurt, Domnul nostru Iisus Hristos, după cum Însuși arată, Fiul Omului a venit ca să mântuiască pe cel pierdut, să caute oaia pierdută, să mântuiască pe cei păcătoși ce se pocăiesc (Matei 18, 11–14), căci nu cei sănătoși au nevoie de doctor, ci cei bolnavi (Matei 9, 12, Luca 19, 1–10). Idealul credinței creștine este ca nimeni să nu mai păcătuiască, însă spune Sfântul Evanghelist Ioan: Copiii mei, vă scriu aceste lucruri, ca să nu păcătuiți. Dar dacă cineva a păcătuit, avem la Tatăl un mijlocitor, pe Iisus Hristos cel drept. El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre, dar nu numai pentru ale noastre, ci și pentru ale lumii întregi. Adică jertfa ce se face în Sfântul Altar, la biserică (I Ioan 2, 1–2). Sectarul: Mărturisirea păcatelor cu pocăință nu trebuie făcută preotului, ci celorlalți credincioși; ea nu trebuie să fie secretă, ci dimpotrivă publică. Așa reiese din cuvintele Scripturii: Mărturisiți-vă unul altuia păcatele și vă rugați unul pentru altul (Iacov 5, 16). Preotul: Numai cei ce au darul preoției pot săvârși această Taină, pentru că numai apostolilor – și, prin ei, urmașilor lor care au darul preoției – le-a încredințat Mântuitorul puterea și dreptul de a ierta și de a ține păcatele, de a lega și a dezlega (Matei 16, 19; 18, 18 ș.a.). Iar expresia «unul altuia» (Iacov 5, 16), «unul» înseamnă credincios care se pocăiește și cere dezlegarea păcatelor și «altuia» preotul, care primește pocăința credinciosului. Când marele Apostol Pavel a predicat Evanghelia lui Hristos în Efes, mulți dintre cei ce crezuseră veneau să se mărturisească și să-și spună faptele lor (Fapte 19, 18). Dar la cine veneau, decât numai la marele Apostol Pavel, spre a primi de la el iertarea păcatelor. Fiindcă numai apostolii lui Hristos au primit o putere ca aceasta, de a lega sau dezlega păcatele oamenilor. Iarăși vedem că Sfântul Apostol Pavel a excomunicat și iarăși a primit în Biserică – după ce s-a pocăit – pe cel ce făptuise un mare păcat în Corint (vezi I Cor. 5 și II Cor. 2, 5–11). Același Apostol Pavel a dat satanei pe Imeneu și pe Alexandru, scoțându-i pe ei din împărăția lui Dumnezeu, care este Biserica, și dându-i pe ei diavolului, ca să se învețe să nu hulească (I Tim. 1, 20). Așadar, puterea de a lega și a dezlega păcatele oamenilor, precum și puterea disciplinară în Biserica Sa, Hristos a dat-o sfinților Săi ucenici și apostoli, iar nu la toți oamenii de rând, așa cum rău și sucit înțelegeți voi sectarii. La dreapta judecată a lui Hristos veți vedea cine a primit puterea pe pământ, dată de El, spre a dezlega și a ierta păcatele oamenilor, dar atunci va fi prea târziu. Sectarul: Mărturisirea trebuie făcută direct lui Dumnezeu și nu preoților. Căci noi trebuie să zicem cu psalmistul, adresându-ne de-a dreptul lui Dumnezeu: Miluiește-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta și, după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea (Ps. 50, 1–4). Același psalmist zice, adresându-se, de asemenea, direct lui Dumnezeu: Păcatul meu l-am cunoscut și fărădelegea mea n-am ascuns-o împotriva mea. Zis-am: mărturisi-voi fărădelegea mea Domnului; și Tu ai iertat nelegiuirea păcatului meu (Ps. 31, 5). Iată deci că mărturisirea păcatelor trebuie făcută direct lui Dumnezeu iar nu preotului. Preotul: Văd că dumneata ești surd cu totul la cele ce ai auzit până acum. Dumneata nu crezi nici în Hristos după dreapta credință și nici în puterea dată de El apostolilor și urmașilor lor în Biserica Sa. Ți-am arătat în cele de mai sus că nu toți oamenii au puterea de a lega și dezlega păcatele oamenilor și, prin urmare, nu la oricine ne putem mărturisi păcatele noastre spre a primi dezlegare și iertare. La toate acestea te-ai făcut mut șu surd și nu mi-ai răspuns cele ce se cuvenea. Iar acum vii cu alte citate din psalmi, pe care le aduci unde nu este cazul. Într-adevăr, așa era în Vechiul Testament, unde mărturisirea se făcea direct lui Dumnezeu, căci în altă formă nu se putea face. Dar mărturisirea aceasta era numai o pocăință, iar nu o Taină a pocăinței, de vreme ce în Legea Veche, nici preoția nu era o Taină prin care preoții să fi primit de la Dumnezeu puterea de «a lega» sau «a dezlega», de «a ierta» sau de «a ține» păcatele oamenilor. Aceste două Taine s-au instituit de-abia în Noul Testament, anume după Învierea Domnului și după ce El a trimis în lume pe Duhul Sfânt cu darurile Sale sfințitoare. Cu toate acestea, chiar și în Vechiul Testament se întâlnesc cazuri când mărturisirea păcatelor nu se făcea direct lui Dumnezeu. Așa, de pildă, însuși Psalmistul David s-a mărturisit lui Natan Proorocul (II Regi 12, 12), iar Aaron s-a mărturisit cu căință lui Moise, și nu direct lui Dumnezeu (Num. 3, 11–22). Iată, deci, că și în pocăința Vechiului Testament exista posibilitatea mărturisirii indirecte. Sectarul: Iertarea păcatelor vine direct de la Dumnezeu, nu prin mijlocirea preoților, căci așa ne-a învățat Mântuitorul să cerem: Și ne iartă nouă greșelile noastre... (Matei 6, 12). De la Dumnezeu direct au primit iertare: slăbănogul din Capernaum (Marcu 2, 5; Luca 5, 20); femeia păcătoasă în casa lui Simon (Luca 7, 48); vameșul în templu (Luca 18, 13), tâlharul pe cruce (Luca 23, 43) ș.a. Nici unul dintre aceștia nu a avut nevoie de mijlocirea preoților spre a primi iertarea. Tot așa, nici noi nu avem nevoie de preoți și de mijlocirea lor pentru noi. Preotul: Ca și mai înainte, tot așa și acum ai adus niște citate din Sfânta Scriptură prin care ți se pare că poți să susții rătăcirea în care petreci împreună cu toți asemenea. Dar nu este deloc așa cum gândești dumneata. Textele de mai sus nu au nimic de-a face cu Taina Pocăinței și cu mărturisirea păcatelor la preot, căci ele se referă la întâmplări petrecute pe vremea când încă Mântuitorul nu instituise nici pocăința ca Taină și nici preoția cu putere de a lega și a dezlega păcatele. Pe atunci Mântuitorul încă era de față și, deci, ca un Dumnezeu adevărat, El însuși făcea dezlegările de păcate. Noi știm că această putere a dat-o apostolilor Săi abia după învierea Sa cea din morți, când li s-a arătat și le-a zis: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, și Eu vă trimit pe voi. Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute (Ioan 20, 21–23). Tot așa și darul sfințitor al Sfântului Duh, abia după Înviere a fost dat apostolilor. Deci textele aduse de dumneata aici sunt explicate de la sine. Iar în ce privește rugăciunea – sau mai bine-zis cuvintele din rugăciunea «Tatăl nostru» –, prin care ne adresăm direct lui Dumnezeu pentru iertarea păcatelor, ele nu înlătură mijlocirea preoților în dezlegarea păcatelor prin Taina Pocăinței, pentru că nici nu au legătură cu această Taină. Noi putem cere de la Dumnezeu iertarea păcatelor și în afară de Taina Pocăinței. Aceasta o putem cere direct, în orice pocăință și în orice rugăciune, mai ales atunci când făgăduim să facem fapte bune, după cum este cazul aici, când zicem în continuare: ...precum și noi iertăm greșiților noștri. Iertarea unor păcate se poate obține și altfel decât prin Taina Pocăinței și prin rugăciunea preoților. De pildă, prin rugăciune, căință, fapte bune etc. Însă Taina Pocăinței este un mijloc mult mai sigur și mai la îndemână. Iertarea prin ea este totală, în măsura în care și ea este completă, de la temelia ei nelipsind nici faptele care atrag de la Dumnezeu mila și iertarea: rugăciunea, postul, evlavia, dragostea ș.a. În plus, în ea obținem și dezlegarea prin puterea pe care Însuși Mântuitorul a dat-o apostolilor Săi și, prin aceștia, urmașilor lor. Astfel, textele de mai sus nu contrazic învățătura și practica noastră privitoare la Taina pocăinței, în care preoții duhovnici dau dezlegarea. Sectarul: Nu trebuie să mărturisim preoților, deoarece ei nu pot ierta păcatele, căci scris este: Cine poate să ierte păcatele, decât Unul Dumnezeu? (Luca 5, 21). Preotul: Într-adevăr, numai Dumnezeu poate ierta păcatele. Dar în însăși Taina Pocăinței, nu preotul este cel ce iartă păcatele, ci tot Dumnezeu, prin mijlocirea preotului. Dumnezeu este izvorul și Stăpânul Darului, al puterii de a ierta păcatele; preotul fiind numai un administrator al acestui dar. Deci și noi, la mărturisire, nu de la preot primim dezlegarea, ci de la Dumnezeu, prin darul Său pe care îl administrează preotul. Preotul este acela care numai transmite sau mijlocește darul. Sectarul: Preoții sunt oameni păcătoși și este cu neputință ca un păcătos să ierte păcatele altora sau ca un preot să poată ierta păcatele cuiva în dezlegarea ce o dă când săvârșește Taina Pocăinței. Preotul: Adevărat este că preoții sunt oameni păcătoși ca toți oamenii, după cum la fel de adevărat este că nu numai oamenii păcătoși, dar nici chiar cei drepți nu pot ierta păcatele cuiva. Dar – după cum ai văzut – în Taina Pocăinței nu preotul iartă prin puterea sa păcatele penitentului, ci harul lui Dumnezeu prin mijlocirea preotului. Harul nu este al său, ci al lui Dumnezeu (II Cor. 4, 7) și, chiar păcătos fiind, preotul poate avea acest dar. Căci și Apostolul Petru a fost păcătos, fiindcă s-a lepădat de Domnul și Învățătorul său, și totuși a primit acest dar. De asemenea, l-a primit și Apostolul Ioan, deși el însuși mărturisește că nu există om fără de păcat (I Ioan 1, 8; Apoc. 15, 4). Iar Apostolul Pavel se socotește cel dintâi dintre păcătoși (I Tim. 1, 15). În aceeași situație poate și preotul, însă are în el darul pe care l-a primit prin Taina Preoției, de a lega și a dezlega păcatele (Matei 18, 18; Ioan 20, 21 |
Pocaindu-se, omul isi afla adevarata odihna si fericire in bratele Parintelui sau ceresc. Bine ar fi sa intelegem ca in vreme ce suntem straini de adevarata pocainta, ramanem certati cu Dumnezeu.
"Pocainta - spune Sfantul Ioan Scararul - este aducerea inapoi a Botezului. Pocainta este invoiala cu Dumnezeu pentru a doua viata. Pocainta este cumparatoare a smereniei. Pocainta este necontenita renuntare la nadejdea vreunei mangaieri trupesti. Pocainta este gandul osandirii de sine si ingrijirea neingrijita de sine. Pocainta este fiica nadejdii si tagaduirea deznadejdii. Cel ce se pocaieste se osandeste pe sine, dar scapa neinfruntat. Pocainta este impacarea cu Domnul prin lacrimi si prin lucrarea cea buna a celor potrivnice pacatelor. Pocainta este rabdarea de buna voie a tuturor necazurilor. Cel ce se pocaieste este pricinuitorul pedepselor sale. Pocainta este asuprirea tare a pantecului si lovirea sufletului printr-o simtire adanca". |
"Inainte de plans si de lacrimi, nimeni sa nu se amageasca cu vorbe desarte, nici sa ne amagim pe noi insine. Caci inca nu este in noi pocainta, nici adevarata parere de rau, nici frica de Dumnezeu in inimile noastre, nici nu ne-am invinovatit pe noi insine, nici n-a ajuns sufletul nostru la simtirea judecatii viitoare si a chinurilor vesnice.
Caci daca ne-am fi invinovatit pe noi insine si am fi dobandit acestea, si am fi ajuns la ele, indata am fi varsat si lacrimi. Iar fara de acestea, nici invartosarea inimii noastre nu se va putea inmuia vreodata, nici sufletul nostru nu va dobandi smerenie, nici nu vom izbuti sa ne facem smeriti. Iar cel ce nu s-a facut astfel nu se poate uni cu Duhul Cel Sfant. Si cel ce nu s-a unit cu Duhul prin curatie nu poate sa ajunga la vederea si cunostinta lui Dumnezeu si nu e vrednic sa invete tainic virtutile smereniei" (Sfantul Simeon Noul Teolog). |
Nu vom fi pedepsiti si osanditi in veacul ce va sa fie pentru ca am pacatuit, o data ce am primit o fire nestatornica si schimbacioasa. Ci fiindca, pacatuind, nu ne-am pocait, nu ne-am intors de la calea cea rea spre Domnul dupa ce am primit putere si vreme pentru pocainta. (Teognost, Despre faptuire, contemplatie si preotie, in Filocalia IV).
|
"Daca vrei sa plangi cu adevarat pacatele tale, ia aminte la tine insuti si fii mort fata de orice om. Caci cu mare osteneala se savarseste, frate, mantuirea omului. Taie avestea trei: voia, dorinta de a-ti arata dreptatea, dorinta de a placea oamenilor. Si atunci iti va veni adevarata pocainta" (Sfintii Varsanufie si Ioan, Scrieri duhovnicesti, in Filocalia IX).
Pornind de la aceste cuvinte, spune Parintele Staniloae: "Taie voia prin care vrei sa te afirmi fata de altii, sau sa-ti satisfaci placerile prin ei, sau setea de a arata ca ai avut sau ca ai dreptate in ceea ce ai facut sau vrei sa faci, sau vointa de a placea oamenilor, ca sa obtii lauda lor. Uneori o iei inainte de fapta cu afirmarea ta, alteori te lauzi dupa ce ai facut-o de e buna iar de vezi ca e criticata o aperi, si iarasi alteori tii sa dai impresia ca nu vrei sa te afirmi pe tine, ci sa slujesti altora, dar cu scopul final de a te afrirma pe aceasta cale ocolita. In toate te multumesti cu tine, cu oamenii (si in parte cu lucrurile), deci nu ai trebuinta de Dumnezeu. Facand asa nu te poti pocai. Pocainta ca nemultumire de sine e contrara multumirii de sine. Pana ti se pare ca-ti astamperi setea cu apa statuta a baltoacei din tine, sau din oameni, nu cauti izvorul pururea curgator si curat care e Dumnezeu. Pana esti inchis in preocuparea de tine si de parerea oamenilor despre tine, nu ti-a devenit transparent Dumnezeu" (nota 370). |
Citat:
ce ar fi daca pocainta, schimbarea mintii, ar insemna nu o schimbare de sistem de gandire, de la lumesc la duhovnicesc, ci adancirea primului , cel lumesc, si intelegerea, vederea celui duhovnicesc in cel lumesc? Eu am vazut ca de multe ori, cand omul moare voii proprii, sensul lumesc al intelegerii unor evenimente devine mai adanc, incepi sa prinzi sensul lor duhovnicesc. nu e vorba de lepadarea de un fel de gandire ci de o adancire a lui, de acea curatire a ochiului spre mai clara vedere. Deci schimbare sau adancire? multumesc |
"Dumnezeu, fiind bun si de oameni iubitor, are indelunga-rabdare si asteapta mult pocainta fiecaruia dintre pacatosi, facand sarbatoare cereasca din intoarcerea celui ce se caieste. Caci bucurie se face in cer pentru un pacatos care se pocaieste (Luca 15,10).
Dar, daca cineva, vazand aceasta bunatate si indelunga rabdare, nu porneste impotriva fiecarui pacat in parte, facand, cum am zis, pocainta si nesocoteste porunca, iar bunatatea o ia ca prolej de dispretuire, adauga pacat dupa pacat, continua sa cladeasca sminteala, ingramadeste nepasare peste nepasare si umple hotarele pacatelor, cazand intr-o stare din care nu se mai poat eridica, ci sufera zdrobirea cea mai de pe urma si se pierde, fiind lasat pana la sfarsit pe seama celui rau. Asa s-a petrecut cu cei din Sodoma. Umpland si intrecand hotarele pacatelor asa de mult incat nu le-a mai ramas scanteie de cainta, aceia au fost dati de judecata dumnezeiasca prada focului. Asa s-a intamplat pe vremea lui Noe. Cei din vremea lui, lasandu-se dusi spre pacat de pornirile fara frau si nearatand nici un fel de cainta, atata munte de pacate si-au ingramadit, incat s-a stricat impreuna cu ei tot pamantul" (Simeon Metafrastul, Parafraza la Macarie Egipteanul, Despre inaltarea mintii, c.71, in Filocalia V). |
Vreau, dar nu pot... http://ortodoxia.md/plugins/content/...dar-nu-pot.jpgCine vrea poate să se ridice de pe pământ la cer. Nu are nevoie pentru aceasta decât de bunăvoință și de[COLOR=#0000ff] virtute[/COLOR]! „Vreau, dar nu pot”, spun mulți, „pentru că virtutea este greu de dobândit”. Să știi că nu e deloc greu de dobândit, dacă ai râvnă și [COLOR=#0000ff]tânjești spre Dumnezeu.[/COLOR]Gândește-te puțin la cei care pustnicesc prin mulți și prin locuri neumblate. Ce au făcut ei? Și-au lăsat casă, rude, avere și s-au închis într-o chilie mică, unde își nevoiesc trupul prin post, priveghere și chinuri. Tu îmi vei spune: „Aceia pot să facă așa ceva, dar eu nu pot”. De ce, oare, mulți călugări, cu toate că trăiau mai bine decât tine și erau mai slabi trupește, au hotărât să lase totul pentru viața în pustie? Mai spui: „[COLOR=#0000ff]Lupta aceasta este atât de mare, încât nu mulți o pot duce până la capăt”[/COLOR]. Dacă-i așa, atunci nevoiește-te mai puțin, pentru mai puțină virtute. [COLOR=#0000ff]Nu poți să dai banii tăi săracilor[/COLOR]? Atunci măcar nu răpi ce este al altora. Nu poți posti? Atunci măcar nu te deda plăcerilor trupești. Nu poți să te rogi pentru cei care te batjocoresc? Atunci măcar îndură răutățile lor în tăcere și cu răbdare. Nu poți face bine celor care te nedreptățesc? Atunci măcar nu te răzbuna pe ei. [COLOR=#0000ff]Hristos a pătimit atâtea pentru tine,[/COLOR] chiar dacă era nevinovat și fără de păcat, iar tu nu vrei să pătimești nimic de dragul Său, sau mai bine zis pentru mântuirea ta. Cum te vei înfățișa dinaintea Lui în ziua Judecății? Ce răspuns vei da pentru încălcarea poruncilor Sale? Nu te înșela pe tine însuți zicând: „Acum mă bucur de plăcerile acestei lumi, îmi nedreptățesc semenii, mă răzbun pe dușmanii mei, fac tot felul de păcate, iar la bătrânețe o să mă pocăiesc”. Spune-mi: cine ți-a spus ție că o să trăiești atât de mult? Nu vezi câți tineri sunt luați de moarte în fiecare zi? Și chiar dacă ai trăi până la bătrânețe, cum vei apărea dinaintea Domnului, după ce o viață întreagă ai nesocotit poruncile Sale și l-ai slujit pe diavol? Creatorul te-a făcut mai presus decât celelalte ființe ale sale: te-a făcut om. De ce te faci atunci trădător al bunătății cerești și disprețuitor al demnității umane? De ce asemeni ființa ta cu animalul fără rațiune, tu, care ai dat animalelor iraționale trăsături omenești? Iată: papagalului, după ce îl dresezi, îi dai vorbire omenească, iar leului îi dai blândețe. Și pe cele mai sălbatice animale le poți îmblânzi. Iar tu cum te faci rob al patimilor iraționale care se află în tine? Dacă ești om, dovedește acest lucru prin purtarea ta. Ai fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Dacă El este Sfânt, și tu trebuie să fii. De altfel, așa ne-a poruncit Domnul să fim, încă de pe vremea Vechiului Testament: [COLOR=#0000ff]Sfințiți-vă și veți fi sfinți, că Eu, Domnul Dumnezeul vostru, sfânt sunt [/COLOR](Lev. 11, 44). Și cum vei ajunge la sfințenie? Ținând toate[COLOR=#0000ff] poruncile lui Dumnezeu[/COLOR], fără să disprețuiești nici una dintre ele. Așa cum o chitară care are doar o strună nu poate scoate muzică, la fel nici creștinul, dacă ține doar o parte din poruncile lui Dumnezeu, nu poate dobândi virtutea. Cu ce credeți că se alege cel care se roagă mult, dar nu face milostenie? Cu ce se alege cel care face milostenie, dar din bani pe care i-a câștigat pe nedrept? Cu ce se alege cel care câștigă cinstit banii, dar face milostenii ca să îl vadă și să îl laude oamenii? Cu ce se alege cel care se ferește să-l vadă oamenii, dar se mândrește în sinea lui cu faptele bune pe care le-a făcut? Cu ce se alege cel care nu se mândrește, dar se dedă lăcomiei, desfrâului și altor plăceri? Cu ce se alege cel care nu se dedă plăcerilor, dar este iubitor de argint? De aceea, să ne luptăm ca să ținem toate poruncile și să dobândim toate virtuțile. În această luptă duhovnicească a noastră, ne sunt aproape oamenii buni și plini de virtuți, care prin sfaturi folositoare și prin exemplul lor ne ajută să ne îndreptăm spre o viață a sfințeniei. De fapt, de aceea i-a lăsat Dumnezeu pe oamenii răi și buni laolaltă: ca să micșoreze răutatea celor dintâi prin însoțirea cu cei din urmă. În felul acesta, cei buni sunt de două ori vrednici de cinstire, pentru că pe de o parte, pășesc pe drumul virtuții, iar pe de altă parte, de pe urma lor se folosesc și cei răi. Din nenorocire,[COLOR=#0000ff] cei mai mulți oameni îi invidiază nu pe cei buni,[/COLOR] ci pe cei răi, adică pe oamenii vicleni și înșelători, pe cei cu mai multe fețe, pe lacomi și pe cei care sunt în stare de orice pentru interesul lor, pentru bogății și funcții, vătămându-i și nedreptățindu-i fără mustrare de conștiință pe ceilalți. Pe aceștia nu ar trebui să-i invidiem, ci să ne pară rău de ei, pentru că în realitate, ei nu fac rău celorlalți, ci lor înșiși. Nenorocirea nu este să fii nedreptățit, ci să nedreptățești. Dumnezeu nu este nedrept. De aceea, fie în această viață, fie în cealaltă,[COLOR=#0000ff] nedreptatea se plătește[/COLOR], la fel cum este răsplătită și virtutea. Va urma |
Atunci când vezi vreun om că trăiește în evlavie și dreptate, chiar dacă ar fi legat cu mii de lanțuri, chiar dacă ar fi aruncat în cea mai întunecoasă închisoare, chiar dacă ar fi chinuit de sărăcie sau dacă nu ar avea mâini sau picioare sau dacă ar fi măcinat de vreo boală fără vindecare, să-l fericești și să-l invidiezi, pentru că pe acela îl așteaptă viața veșnică și fericirea nespusă. Iar atunci când vezi vreun om trăind în nedreptate și dispreț față de poruncile lui Dumnezeu, în viclenie și înșelăciune, chiar dacă ar fi slăvit de toți oamenii, chiar dacă ar avea bogății nenumărate sau dacă ar fi stăpânul lumii, să-ți pară rău și să plângi pentru el, căci îl așteaptă iadul veșnic și suferința neînchipuită.
Ce va câștiga cel care este bogat în bani, dar sărac în virtute? Ce va câștiga cel care are mult pământ, dar este robul patimilor sale? Ce va câștiga cel care este slăvit de oameni, dar este supus păcatului? Nimic altceva decât moarte sufletească și despărțire pentru totdeauna de Domnul dătător de viață.[COLOR=#0000ff] Pentru că plata păcatului este moartea, iar harul lui Dumnezeu, viața veșnică, în Hristos Iisus, Domnul nostru [/COLOR](Rom. 6, 23). Sufletului omenesc, chiar dacă este murdărit de păcat, îi plac cuvintele frumoase. Spre exemplu, un om bogat și lacom, care nu se gândește la nimic altceva decât cum să răpească și să nedreptățească, se poate să miluiască vreun sărac sau să-l ierte pe vreun datornic de-al său, dacă aceștia îi vorbesc frumos și îl laudă, adică în loc să îi zică pe față ce răutăți a făcut, îi vorbesc despre virtuțile sale, spunându-i: „Ești om bun și milostiv; grija ta față de semeni este vrednică de laudă; cu toți vorbesc despre binefacerile tale” și așa mai departe. Cu asemenea cuvinte de laudă, omul rău se face bun, cel hain își moaie inima, cel neînduplecat de înduplecă. Așadar, răutatea este învinsă prin laude. Omul rău nu vrea să audă nici un cuvințel despre răutatea sa, pentru că firea sa omenească vrea ceea ce i se potrivește, chiar dacă prin voia sa alege altceva. Așadar, să nu spunem că cutare este bun prin firea lui, iar cutare este rău prin firea lui. Pentru că dacă omul era prin firea sa bun, nu ar fi putut să se facă rău, iar dacă era prin firea sa rău, nu ar fi putut să se facă bun. Cu alte cuvinte, dacă virtutea și răutatea nu depindeau de voirea noastră și dacă Dumnezeu nu ne-ar fi creat cu [COLOR=#0000ff]libertate de alegere[/COLOR], atunci ar fi trebuit ca toți oamenii să fi fost fie buni, fie răi. Dar când vedem că semenii noștri se luptă cu patimile, le biruie și dobândesc virtuți, nu mai există pentru noi îndoială că pe de o parte, fiecare suflet are posibilitatea de alegere fie a binelui, fie a răului și, pe de altă parte, firea omenească are puterea de a se îndepărta de rău. Cei care sunt buni și plini de virtuți au dobândit binele prin alegerea și efortul lor, având, bineînțeles, ajutorul harului lui Dumnezeu. De asemenea, este clar că suntem lipsiți de virtuți și, în felul acesta, ne lipsim și de mântuire, din cauza lenei și a relei noastre voințe. De aceea, să nu spunem că alții ne împiedică să luptăm pentru dobândirea virtuților. Numai noi suntem vinovați pentru așa ceva. Nici măcar diavolul nu ne poate împiedica să pășim pe drumul virtuții, dacă noi nu vrem să îl urmăm. Diavolul ne poate înșela și ne poate răpune dacă suntem cu nebăgare de seamă, dar nu îi poate împiedica pe cei care caută virtutea și nu îi poate obliga să săvârșească păcate. Atunci când vrem cu adevărat să trăim în virtute, nu ne încovoiem, oricât de mult ne-ar ispiti ceilalți; la fel, atunci când ne place mai mult păcatul decât virtutea, chiar dacă nimeni nu ne-ar împinge spre păcat, noi tot urmăm drumul răutății. Unii pot spune: „Sfințenia și virtutea sunt bune și vrednice de laudă, dar nu le putem dobândi pentru că rudele și prietenii noștri ne stau împotrivă, își bat joc de noi și ne împing spre păcat”. Cu cei care ne împiedică să ducem o viață creștinească și ne îndeamnă la rele, trebuie să întrerupem orice legătură. Bineînțeles că dacă avem șanse să îi îndreptăm fără să suferim noi înșine vreo pierdere sufletească, atunci trebuie să facem tot ce putem pentru ei. Dar dacă ei nu se îndreaptă, iar noi suntem în primejdie din cauza purtării lor, atunci este nevoie să fugim cât mai departe de ei. Sfântul Apostol Pavel, scriindu-le corintenilor și tesalonicenilor, îi îndeamnă să nu se însoțească cu oamenii păcătoși și cu purtare nepotrivită (1 Cor. 9, 11; 2 Tes. 3, 14). Unii vor zice: „Dar dacă facem așa ceva, rudele și prietenii noștri de care ne ferim își vor da seama și ne vor îndepărta”. Și ce-i cu asta? Atunci când oamenii lui Dumnezeu și Însuși Dumnezeu ne vor aproape de ei, nu trebuie să ne pese că oamenii păcătoși ne îndepărtează sau ne vorbesc de rău. De altfel, nu este cu putință ca lucrătorul binelui să fie lăudat de toți. Răutatea arată întotdeauna multă dușmănie față de virtute. Dar atunci când luptă împotriva ei, nu numai că nu o vatămă, ci o și întărește. Atât de mare este puterea virtuții, încât chiar și când pare că este învinsă de răutate, ea este, de fapt, învingătoare. Lucrul acesta este vădit de pomenirea dreptului Abel. Cu toate că a fost omorât de Cain, el a primit cununa sfințeniei de la Dumnezeu și este fericit de oameni până în ziua de astăzi. Pe când Cain, dimpotrivă, a fost osândit de Dumnezeu, iar de oameni este înfierat ca ucigaș de frate. În lumea aceasta, oamenii răi și necucernici sunt cu mult mai mulți decât cei buni și evlavioși. Dar ascultă ce spun Hristos și Pavel, credinciosul Său rob: [COLOR=#0000ff]Cu ce voi asemăna împărăția lui Dumnezeu? Asemenea este aluatului pe care, luându-l, femeia l-a ascuns în trei măsuri de făină, până ce s-a dospit totul[/COLOR] (Luca 13, 20-21); Puțin aluat dospește toată frământătura (Gal. 5, 9). Ce vor să zică Hristos și Apostolul Pavel prin aceste cuvinte? Că cei drepți, cu toate că sunt puțini, au puterea, prin bogăția harului din ei, să îndrepte spre Hristos mai mulți oameni păcătoși. Pe vremea în care întreaga lume se afla în necredință, apostolii erau numai doisprezece. Iată cât de puțină era drojdia și cât de mare aluatul! Cu toate acestea, apostolii au reușit să aducă la Hristos lumea întreagă. Între aluat și drojdie nu a existat nici o diferență în privința firii, căci cu toții erau oameni. Diferența a fost de calitate – o diferență uriașă: apostolii dobândiseră Duhul Sfânt și cunoașterea adevăratului Dumnezeu, în vreme ce oamenii ceilalți erau adânciți în întunericul necunoștinței și al păcatului. Mai ascultă și un alt exemplu, care arată puterea îndrăznelii dinaintea lui Dumnezeu a unui sfânt, pe de o parte, și ticăloșia mizerabilă a unui stăpânitor al acestei lumi, pe de altă parte.[COLOR=#0000ff] Sfântul este Cinstitul Înainte-mer-gător,[/COLOR] iar stăpânitorul din această lume este Irod Antipa. Primul, sărac și fără apărare, trăia în pustie, însoțit fiind numai de tufișuri uscate, de pietre și de șerpi. Îmbrăcat într-o haină din păr de cămilă, se hrănea cu lăcuste și cu miere sălbatică. Cel de-al doilea era puternic și bogat, fiind stăpânul întregii țări. Locuia în palate pline de bogății, purta haine scumpe și era păzit de nenumărați ostași, bucurându-se de mâncăruri nemaiauzite. Cu toate acestea, omul sfânt și lipsit de apărare își ridica vocea deasupra celei a puternicului stăpânitor și îl mustra, pentru că se căsătorise împotriva legii cu Irodiada, soția fratelui său vitreg, Filip. Nu-ți este îngăduit să ții pe femeia fratelui tău (Marcu 6, 18), îi tot spunea fără nici o frică lui Irod. Vezi cum virtutea are puterea și dreptul de a certa răutatea? Toți oamenii care sunt atrași de desfătări și caută plăcerile acestei lumi, chiar dacă ar avea bogății nenumărate și funcții înalte, nu sunt liberi, ci sclavi, nu sunt raționali, ci animale fără minte. Cei care, dimpotrivă, se nevoiesc pentru dobândirea virtuților și pentru împlinirea voii lui Dumnezeu, chiar dacă ar fi săraci și lipsiți de importanță, se bucură de libertatea Duhului Sfânt, adică de adevărata libertate pe care le-o dăruiește Hristos, acești oameni fiind chipuri ale Preasfântului Dumnezeu. Va urma |
Vă voi dovedi deîndată, printr-un exemplu, cine este om liber și cine este sclav: un rege rău îi cere unui supus de-al său, care este om bun, să facă o fărădelege. Cum va proceda omul acela? Nu numai că nu va săvârși fapta aceea murdară, dar și va încerca să-l îndemne pe rege să își schimbe gândul păcătos, chiar dacă în felul acesta își va primejdui viața. Cine este, așadar, liber din aceștia doi? Cel care nu se teme nici de rege sau cel care este disprețuit de supușii săi? Omul stăpânit de patimi și legat de păcat, care alege păcatul în loc de virtute, chiar și coroană regească de ar purta, este în realitate un rob. Nu rob al omului, ci al diavolului. Iar pe cel pe care îl slujește în această viață, îl va sluji și în cealaltă. Împreună cu diavolul va fi dat pedepsei veșnice, pentru că deși a avut toate condițiile să se facă om bun, el a vrut să meargă pe drumul răutății.
Amintiți-vă de pilda talanților. Era un om care, plecând în călătorie, i-a chemat la sine pe slujitorii săi și le-a încredințat banii pe care îi avea. Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, iar altuia un talant, fiecăruia după cât era de priceput la mânuirea banilor. După aceea, stăpânul a plecat. Cel care avea cinci talanți a folosit banii ca să câștige încă pe-atâția. Cel care avea doi talanți, a câștigat alți doi. Pe când cel care a primit un talant a săpat în pământ și a ascuns talantul, până când a venit înapoi stăpânul său. Când stăpânul s-a întors din călătorie, i-a cinstit pe cei care câștigaseră cinci și doi talanți, pe când pe cel de-al treilea l-a osândit pentru lenea și viclenia sa: Iar pe sluga netrebnică aruncați-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților (Matei 25, 30). Așadar, dacă acela, care până la urmă nu a cheltuit nici un ban, ci l-a păstrat pentru stăpânul său, a fost osândit, ce se va întâmpla cu cel care folosește banii stăpânului pentru săvârșirea de rele? Dacă acela a fost aruncat în întuneric, ce se va întâmpla cu noi, care trăim în păcat și fugim departe de virtute, cu toate că avem toate condițiile să devenim buni? Știu ce spun mulți în sinea lor: „Dar ce, voi, clericii, care ne vorbiți mereu de virtute, sunteți cu toții plini de virtuți?” Bineînțeles că nu. Există clerici nevrednici – știu lucrul acesta –, așa cum există clerici vrednici de veșmântul lor. Dar pe tine, omule, nici păcatul celor dintâi nu te poate vătăma cu nimic, dacă mergi pe drumul lui Dumnezeu, nici virtutea celor din urmă nu-ți folosește la nimic, dacă te afli pe drumul celui viclean. Oamenii care duc lupta cea bună, fie că sunt clerici sau mireni, vor moșteni Împărăția cerurilor, pe care a pregătit-o Dumnezeu de la începutul lumii. Iar cei care păcătuiesc fără să se pocăiască până la sfârșitul vieții lor se vor duce la osânda veșnică, ce s-a pregătit pentru diavol și pentru cei care se învoiesc cu el. Fără nici o îndoială, osânda clericilor nevrednici va fi foarte grea. Dar nevrednicia anumitor clerici nu este o scuză pentru lenea ta și nu îți va ușura cu nimic pedeapsa atunci când te vei afla la Judecată. De altfel, acuzațiile și răutățile pe care le spunem împotriva clericilor sunt ele însele un mare păcat, pentru că nu lovesc numai în acei oameni, ci mai ales în sfânta taină a preoției. Cu toții cunoaștem porunca: [COLOR=#0000ff]Nu judecați, ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați, veți fi judecați, și cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura [/COLOR](Matei 7, 1-2). Dacă nu trebuie să ne judecăm semenii, în general, cu atât mai mult nu trebuie să-i judecăm pe preoți, care oricât de păcătoși ar fi, ne dăruiesc iertarea păcatelor și harul lui Dumnezeu prin Sfintele Taine. Dar cu toate acestea, cât de ușor cădem în păcatul judecării! Uităm că vom fi judecați la fel cum judecăm și că ni se va măsura cu aceeași măsură cu care măsurăm. Vei spune: „Unii clerici pricinuiesc sminteli, vătămând astfel suflete”. Așa este. Ce spune Evanghelia?[COLOR=#0000ff] Smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala ([/COLOR]Matei 18, 7). Iar eu adaug: vai de cel care se smintește, pentru că sminteala sa arată cât de căldicele îi sunt credința și evlavia. Iar pe cei căldicei, Domnul îi va vărsa din gura Sa, așa cum este scris în Apocalipsă (Apoc. 3, 16). Oamenii care sunt cu adevărat credincioși și evlavioși se feresc de sminteală. Ei tac și se roagă pentru liniștirea celor care s-au smintit și pentru întoarcerea lor în sânul Bisericii. Numai cei cu puțină credință sau cu credință falsă și cei lipsiți de evlavie se smintesc atunci când văd păcatele clericilor. Ei nu fac decât să sporească sminteala prin bârfele și răutățile pe care le scot pe gura lor. De ce se poartă așa? Fie ca să facă rău Bisericii (lucru zadarnic), fie să justifice (tot zadarnic) propria lor ticăloșie. Smintelile trebuie să vină, spune Domnul. Oare din cauza spuselor Sale vin smintelile? Nici prin gând să nu ne treacă așa ceva! Smintelile nu vin pentru că le-a prezis Domnul. El le-a prezis pentru că știa că vor veni. Dacă oamenii nu ar fi voit să urmeze drumul care duce spre diavol, nu ar mai fi fost sminteli în această lume, iar dacă nu ar mai fi fost sminteli, ele nu aveau să mai fie prezise. Hristos a vorbit despre ceea ce urma să fie. „Și dacă cei care pricinuiesc sminteli s-ar îndrepta și nu ar mai exista sminteli, nu ar ieși Domnul mincinos?”, poate că vor întreba unii. Dacă ar fi fost așa, Hristos nu ar mai fi făcut acea prezicere. Așadar, dacă ne-am fi făcut cu toții oameni plini de virtuți – lu-cru care ar fi fost știut de Dumnezeu, Care este atotcunoscător – atunci El nu ar mai fi spus că vor fi sminteli. Dar pentru că știa că mulți oameni nu se vor îndrepta, El a făcut o astfel de proorocie. „Și de ce nu îi șterge de pe fața pământului pe cei răi, care pricinuiesc sminteli, pentru ca cei buni să nu fie duși în ispită?”, întreabă unii. Pentru că din sminteli se vatămă numai cei răuvoitori, adică cei care vor să săvârșească răul. De altfel, dacă Dumnezeu i-ar nimici pe cei răi, atunci nici unul dintre noi nu s-ar mai mântui. Răutatea noastră nu o vedem și de aceea nu ne pocăim pentru ea, nu ne îndreptăm și nu ne sfințim. Vedem numai răutatea celorlalți, pe care îi judecăm și îi vorbim de rău, neținând cont de faptul că la Judecată nu vom da socoteală pentru faptele semenilor noștri, ci pentru ale noastre. De aceea, să ne abatem fără întârziere de pe drumul pierzător al răutății și să mergem pe drumul mântuitor al virtuții, pentru că astfel, și în această viață trecătoare vom avea binecuvântarea lui Dumnezeu, și în cealaltă ne vom bucura de bunătățile nestricăcioase ale Împărăției cerurilor. [COLOR=#0000FF]Sfântul Ioan Gură de Aur[/COLOR]Sursa: Ortodoxia md. |
Citat:
|
"Pocainta este aducerea inapoi (improspatarea) a botezului.
Pocainta este invoiala cu Dumnezeu pentru cea de-a doua viata. Pocainta este cumparatoare a smereniei. Pocainta este necontenita renuntare la nadejdea vreunei mangaieri trupesti. Pocainta este gandul osandirii de sine si ingrijirea neingrijita de sine. Pocainta este fiica nadejdii si tagaduirea deznadejdii. Cel ce se pocaieste se osandeste pe sine, dar scapa neinfruntat. Pocainta este impacarea cu Domnul prin lacrimi si prin lucrarea cea buna a celor potrivnice pacatelor. Pocainta este rabdarea de buna voie a tuturor necazurilor. Cel ce se pocaieste este pricinitorul pedepselor sale. Pocainta este asuprirea tare a pantecelui si lovirea sufletului printr-o simtire adanca" (Sfantul Ioan Scararul, Scara dumnezeiescului urcus, Cuvantul V, c.2, in Filocalia IX). |
"Pocainta nu are sfarsit pe pamant, caci sfarsitul pocaintei ar insemna ca am ajuns intru totul asemenea lui Hristos.
Cea mai mica deosebire intre Hristos si noi cere o pocainta adanca: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui DUMNEZEU, miluieste-ne pre noi. Acest cuvant exprima distanta pe care o simtim a fi intre El, Fiinta Absoluta si vecinica, si noi insine. Daca nu suntem cu adevarat intru totul asemenea Domnului, cum am putea noi petrece vecinic cu El?, se intreba Sfantul Simeon Noul Teolog. Pentru el, ca si pentru noi, este cu neputinta. Nu ne ramane decat rabdarea" (Cuviosul Sofronie Saharov). |
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:55:59. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.