![]() |
In sambata lui Lazar este dezlegare la icre de peste ?
Buna ziua,
am o intrebare , duminica dupa predica , parintele de la noi de la parohie a zis ca azi ( in sambata dinaintea Floriilor ) este dezlegare la icre . Nu scrie in calendarul ortodox si nici altii nu stiau. Nu vreau sa cred ca a gresit parintele , dar nu mai stie nimeni despre dezlegarea asta. Va multumesc si o zi binecuvantata !! |
Da,intr-adevar nu scrie in calendar...si nici nu am auzit despre aceasta posibilitate!
|
I
Am gasit si pe un site :
"Conform Tipicului Bisericii Ortodoxe, în zilele de sâmbătă și Duminică a Sfântului și Marelui Post, se dă dezlegare la vin și untdelemn, nu și la pește! În acest Post, la pește se dezleagă doar într-o singură Duminică, cea a Floriilor, iar în ajunul acesteia avem dezlegare la icre! " Aici vorbeste despre postul Mare din 2010 . |
Da,se pare ca este dezlegare la icre(numai la icre)in ziua de sambata,dinainte de Florii.
Cauta pe google,am gasit mai multe informatii de acest gen! |
Da!
Da, astăzi e dezlegare la icre de pește, mâine la pește. Și la biserica unde merg eu preotul a zis asta.
Doamne ajuta! |
Multumesc
Multumesc pentru raspunsuri !
Doamne ajuta !!! Doamne iarta-ma ca nu am pus la indoiala cuvantul preotului si am cartit. Fie voia TA cu mine. Amin. |
Multumin pt informatie,daca nu ai fi deschis subiectul nici n-as fi aflat de acest amanunt.
|
N-am mai auzit de dezlegare la icre, in Sambata lui Lazar. Este cumva o inovatie ? :7:
Ceva similar cu numeroasele dezlegari la peste care au aparut la un moment dat in Postul Craciunului ? |
sa fiu iertat daca gresesc...cred ca este vorba despre ziua liturgica.
Incepand ziua urmatoare de la ora sase, dezlegarea este de fapt pentru intrarea Domnului in Ierusalim. |
Citat:
|
Desigur Cristi. Rabdarea e greu de dobandit, dar ce mari foloase aduce in toate.
M-a intrigat acest topic cu dezlegarea la icre si am gasit pe net niste informatii, care arunca alta lumina asupra a ceea ce se intampla acum in Biserica. Se pare ca cele de mai jos s-au discutat cu ani in urma, la o conferinta pan-ortodoxa. Acum se cam vad 'roadele'. ~ // ~ A patra Conferinta Panortodoxa de la Chambesy (Elvetia), din 1968 a mentinut pe lista temelor viitorului sinod si pe aceasta. Comisia interortodoxa pregatitoare a Sfantului si Marelui Sinod a incredintat aceasta tema spre tratare Serbiei. In cadrul lucrarilor ei din 16-28 iulie 1971, Comisia a facut cateva precizari in legatura cu tema respectiva. Ea a constatat de la inceput ca institutia postului in sanul Bisericii a evoluat in ceea ce priveste durata, felul de a posti si hrana folosita in timpul postului. Totodata ea a constatat faptul ca desi exista deosebiri in materie de post intre Bisericile Ortodoxe (mai ales in legatura cu felul de a posti si cu hrana folosita), totusi acestea nu afecteaza nicidecum unitatea Bisericii si importanta postului in viata crestina. Pornind de la constatarea ca cea mai mare parte a credinciosilor contemporani nu respecta toate prescriptiile privitoare la post din cauza conditiilor diferite ale vietii actuale in raport cu cele din trecut, Comisia propune ca postul sa devina mai putin aspru, iar durata lui sa fie mai scurta, intrucat o schimbare de acest fel nu contrazice principiile postului si nici nu pericliteaza mantuirea credinciosilor. Luandu-se in considerare raportul prezentat de Biserica Ortodoxa Sarba, ca si de comentariile Bisericilor din Cipru si Cehoslovacia, si de discutiile ulterioare, Comisia interortodoxa a facut urmatoarele propuneri: 1. Toate prescriptiile privitoare la post, care sunt in prezent in vigoare, trebuie sa fie respectate intocmai de catre monahi si de catre toti acei clerici si credinciosi care doresc si sunt in stare sa le tina. 2. Pentru crestinii care intampina greutati in practicarea postului din cauza conditiilor specifice de clima, de viata sau au greutati in procurarea alimentelor de post, Bisericile Ortodoxe sa ingaduie si consumarea unor altfel de alimente, adica de dulce, dar acest lucru trebuie sa fie considerat ca "o diminuare a postului, dupa imprejurari", ca un pogoramant sau forma mai putin aspra a postului. 3. Sa se respecte postul de miercuri si vineri in tot timpul anului, dar sa se ingaduie uleiul si pestele, cu exceptia zilelor de miercuri si vineri din perioada Postului Mare, sau cand in aceste zile cad sarbatorile inaltarii Sfintei Cruci, a Taierii capului Sf. Ioan Botezatorul si ajunul Bobotezei. 4. Sa se permita mancarea de dulce in toate miercurile si vinerile din perioada de la Duminica Tomei pana la Inaltare. 5. Durata Postului Mare trebuie sa ramana asa cum este, adica de 6 saptamani, plus Saptamana Patimilor, dupa prescriptiile Pascaliei si Tipicului. Prescriptiile actuale in ceea ce priveste cantitatea si felul alimentelor sa se mentina pentru prima saptamana si in Saptamana Patimilor. In celelalte zile, incepand cu a doua saptmana si pana la Duminica Floriilor inclusiv, afara de miercuri si vineri, sa se permita uleiul si pestele. 6. In ceea ce priveste Postul Craciunului, se fac doua propuneri: a) Sa se reduca durata lui la jumatate (20 de zile), urmand sa inceapa din 5 decembrie, si sa se permita consumarea uleiului si pestelui in timpul acestei perioade, cu exceptia ultimelor cinci zile; sau b) Sa se mentina postul la 40 de zile, ingaduindu-se uleiul si pestele in tot acest timp, in afara de primele trei si ultimele trei zile, cand trebuie sa se tina post aspru. 7. Sa se reduca Postul Sfintilor Apostoli la 8 zile, in cazul in care intre Duminica tuturor sfintilor si sarbatoarea sfintilor Apostoli exista un interval mai mare de opt zile, ingaduindu-se in acest post uleiul si pestele. 8. Postul Maicii Domnului dintre 1 si 15 august sa ramana asa cum este in ce priveste durata, dar sa se permita uleiul si pestele, cu exceptia zilelor de miercuri si vineri. 9. Daca sarbatorile Sfintilor Apostoli Petru si Pavel sau a Adormirii Maicii Domnului cad in zilele de miercuri si vineri, sa se suprime postul, intrucat ele au fost precedate de post. aici este articolul original: http://www.saintjohntheromanian.org/...nciosilor.aspx |
O alta ciudatenie in calendarul pe 2011, care ilustreaza trend-ul de mai sus : in toate miercurile si vinerile de la Paste pana la Inaltare, si inca vreo doua saptamani dupa aceea, este dezlegare la peste. Deci, nu trebuie sa ne mai ostenim atata cu postul !!!!!
|
Mirela, suntem inca sub bucuria invierii Domnului, intre Sf. Inviere si Pogorarea Sf. Duh! Cuvantul cheie al acestei perioade este: "Bucurati-va!" Chiar si miercurea si vinerea, adauga calendarul.
|
BS, stii f. bine ca nu e vorba despre asta.
Dar nu inteleg de ce te mai bagi sa-ti dai cu parerea. Oricum postul vostru catolic se tine cu peste cu tot! |
Dar despre ce e vorba? Despre vreo infiltratie secreta masonica in BOR care are ca scop sa ii faca pe romani sa manace peste intre Paste si Duminica Mare? Hmmm. SAU, MAI RAU chiar: catolicii isi baga nasul in postul ortodox-roman, ca sa ii atraga spre ei. Cand de fapt nu te obliga nimeni sa manaci peste daca nu vrei. Chiar si post negru poti sa tii daca vrei.
Pai de abia din Duminica Mare sunt in mod oficial si pe hartie catolica. Pana atunci...:D |
Ma asteptam la mai mult din partea ta.
LAXITATEA nu a fost niciodata punctul forte al ortodoxiei. Probabil de aceea unii nu pot sa o sufere. Si ca veni vorba, pestele de la cap se impute. Dar nu toti joaca dupa cum li se canta. Insa si pentru aceia mici, se va da socoteala. |
Nici habotnicia sau neascultarea nu au fost punctul forte. Daca Biserica spune ca poti sa mananci peste in anumite zile, si probabil ca are motivele ei, cine esti tu (in general) sa cartesti impotriva, sa te plangi si sa ai o atitudine rebelioasa?
Nu despre asta este vorba, dar ne infuriem ca se da dezlegare la peste intr-o perioada cu adevarat a bucuriei, dar ca sunt permise 3 casatorii nu e laxitate si nu arunca nimeni cu fulgere in Biserica....Hmmmm. Si nu vad ce am spus rau. Acelasi lucru l-as fi spus si acum o luna, cand inca nu stia nimeni ca sunt catolica... |
Parerile despre post ale lui unui catolic declarat, cu cerere facuta, nu intereseaza pe un ortodox. Ba mai mult, ii dauneaza. De aceea am zis ce am zis, ca cei de alte confesiuni si mai ales mierosii 'frati' catolici sa stea pe sub-forumurile care le sunt dedicate, si eventual pe Generalitati. Altfel, risca sa strice mancarea ortodocsilor, cu tot felul de opinii si explicatii (personale) neavenite. Ca sa nu mai spun de arta pe care o au de a devia discutia..
|
Rog admin-ul sa ia masuri !
Mihnea Dragomir, se pare ca ai intr-adevar o problema de disciplina.
Vad ca tii neaparat sa ilustrezi ad-hoc ceea ce ziceam, despre arta de a devia discutia... si nu numai. P.S. I love you ! |
Citat:
|
Multumesc Alin
Are cineva (vreun ortodox cat de cat practicant) vreo parere vizavi de aceste schimbari subtile in postul BO (zic subtile fiindca nu s-a batut toba pe ele, sa se explice si prostimii - adica noua - ci pur si simplu au aparut in calendar).
|
eu sunt de parere caci inalta conducere
vrea ecumenism si poate chear unirea celor doua biserici facindu-ne o introducere finuta ca sa nu se produca zgirieturi: mai o salata de icre,mai o biserica inchisa in ziua de pasti caci liturghiea sa tinut in noaptea invierii.insa pentru cei ce lucreaza ogoarele [si nu nu mai] e foarte greu sa stea noaptea la atitea ore de slujba si sa vezi oamenii dormind in biserica nu e bine,Doamne iarta neputinta robilor Tai.Amin.
Doamne Miluieste Biserica Ta ce ai rascumparat-o cu scump Singele Tau si o pazeste in viacul viacului.Amin. |
Citat:
Aceste dezlegari la peste in postul Craciunului sau dupa Pasti pana la Inaltare,au existat dinainte,nu sunt inovatii ale Bisericii.De fapt s-a revenit la o stare anterioara. Am auzit ca inainte,de la Sfintele Pasti pana la Inviere,erau harti toate miercurile si vinerile,deci se manca de dulce ,nu numai peste. Ar fi logic,deoarece e bucuria Invierii,si chiar in Evanghelie se spune : Atat timp cat Dumnezeu e printre noi nu trebuie sa postim,cand va pleca de la noi ,atunci vom posti. Postul alimentar cred ca trebuie legat si de o perioada a pocaintei;se face concomitent si cu o pocainta a sufletului,iar perioada pana la Inaltare este una a bucuriei.Stim ca nu se fac nici metanii mari in aceast interval. De ce postim miercurea si vinerea? Pentru ca miercuri a fost vandut ,iar vineri a fost rastignit Mantuitorul! Aceste zile ar trebui nu numai sa postim ci sa si constientizam aceste evenimente si sa avem o pocainta personala aparte. Pe de alta parte,cei care vor sa duca o viata mai inalta,pot posti oricand.Am citit despre pustnici care si in ziua de Pasti posteau,sau pentru smerenie gustau doar o bucatica de carne. |
Citat:
Si de unde ai auzit? Eu de pilda am un calendar ortodox din 1986 in care sunt foarte putine dezlegari la peste... |
Citat:
|
Citat:
|
Da, se mananca doar icre in aceasta zi
Citat:
Doamne ajuta. |
Citat:
"1. Toate prescriptiile privitoare la post, care sunt in prezent in vigoare, trebuie sa fie respectate intocmai de catre monahi si de catre toti acei clerici si credinciosi care doresc si sunt in stare sa le tina." Ideea este, de unde sa mai stiu care este normalul "in vigoare" daca se fac tot felul de amendamente. Apoi, ce fel de post de 40 zile poate sa mai tina crestinul obisnuit, daca de-a lungul anului nu i se cere o minima nevointa - cele 2 zile pe saptamana care ne amintesc de vinderea si patimile lui Hristos. Exceptiile erau cu adevarat rarisime si cu atat mai insemnate si apreciate: Saptamana de la Craciun la Anul Nou, Saptamana Branzei (inainte de Postul Mare) si Saptamana Luminata (dupa Paste). Sau daca vreo sarbatoare insemnata cadea in acele zile. |
Citat:
|
Citat:
|
Tipicul cel Mare,al Sfantului Sava cel Sfintit
Iar în miercurile și vinerile din toată Perioada Cincizecimii se dezleagă monahii la untdelemn și la vin, iar mirenii și la pește, afară de Miercurea Înjumătătirii Praznicului și de Miercurea Odovaniei Paștelui. Pentru că în aceste zile se dezleagă la pește și la vin, atât monahii cât și mirenii, iar unii dezleagă și în celelalte miercuri și vineri ale Cincizecimii.
|
Inteleg ca era optional
Citat:
|
Citat:
|
Sfantul Sava cel Sfintit
Sfantul Sava a trait in vremea imparatului Teodosie cel Mic (403-450). Era originar din Capadocia, iar parintii lui se numeau Ioan si Sofia. La varsta de 18 ani ajunge la renumitul calugar Eftimie, care-l va trimite la Cuviosul Teoctist. Acolo s-a desavarsit si apoi a facut multe minuni. A trecut la Domnul in ziua de 5 decembrie 532, la varsta de 94 de ani. In secolul al XII-lea, trupul Sfantului Sava a fost luat de cruciati si dus in Venetia. Acesta a fost adus inapoi in Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit abia dupa intelegerea dintre Papa Paul al VI-lea si Patriarhul ortodox grec Atenagora - Athinagorus, in cadrul vizitei papei in Tara Sfanta, in anul 1965.
Mai multe despre viata sfantului se pot citi aici: http://paginiortodoxe.tripod.com/vsd...l_sfintit.html |
Tipicul cel Mare
|
Eu recomand celor ravnitori sa posteasca in continuare fara icre in zilele de miercuri si vineri. Daca vor face acest lucru din dragoste, va fi bine primit. Cred ca nu va fi bine primit in cazul in care va fi facut din revolta fata de ce scrie in calendar.
Iar celor mai putini ravnitori le doresc sa se bucure de aceasta dezlegare. |
Citat:
Eu recomand celor ravnitori sa manance numai paine si apa,asta dupa ceasul al noulea,si celor mai ravnitori dupa asfintitul soarelui. Iar celor care nu pot,sa manance linistiti peste si icre ,miercurile si vinerile din aceasta perioada. Draga Costel,daca Sfantul a dat aceasta dezlegare,inseamna ca mirenii au alta viata decat calugarii,si nu trebuie sa aiba ceva pe constiinta daca mananca peste. Mai importanta este ascultarea decat postul. |
Daniel, daca se spune clar ca e dezlegare la peste miercuri si vineri, e bine sa o respectam.
Dar cand vezi ca sunt oameni care se smintesc pentru aceasta dezlegare, propun sa nu-i dea curs, ca sa nu fie partasi unor ganduri necurate. Sfantul Pavel, zice: "Sa nu dati fratelui prilej de poticnire sau de sminteala" (Romani 14, 13). Ai si tu dreptate, o neascultare lasa loc altor neascultari. |
Eu tocmai de asta am postat ,pentru ca sa nu mai existe sminteala pentru aceste dezlegari.
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:05:16. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.