Chestionar licenta (am nevoie de raspunsurile voastre)
1 atașament(e)
Bine v-am găsit.
Urmăream îndeaproape acest forum, iar acum a venit momentul să mă înscriu pentru a vă solicita ajutorul. Scriu o teză de licență referitoare la comunicarea nonverbală liturgică și de mare folos mi-ar fi răspunsurile voastre pentru cercetare. Eșantionul menționat în chestionar îi are în vedere pe studenții la Teologie, dar poate fi completat de orice participant la Sfânta Liturghie. Îi rog pe cei care vor să mă ajute să trimită documentul completat la adresa de e-mail iuliana.foltea@gmail.com Vă mulțumesc din suflet! |
Him... delicata problema,... ma intreb OARE CUI VA FOLOSI SI IN CE SCOPURI profunda si complexa patrundere in intimitatea cea mai delicata a credinciosilor, realizabila prin acest chestionar foarte bine alcatuit? Cine vrea sa intrevada o parte din tendintele viitorilor Preoti ai Bisericii ortodoxe? De ce?
Cred ca era obligatoriu sa NE INFORMEZI IN PREALABIL in legatura cu acest aspect fundamental in aplicarea chestionarelor. Sunt psiholog de profesie, cunosc cate ceva din universul chestionarelor, de aici o rezerva serioasa fata de solicitantul unui astfel de instrument de investigare sufleteasca. Imi cer scuze pentru franchetea cu care iti spun ca la acest chestionar eu nu pot, adica refuz sa raspund. Chiar daca, sau tocmai pentru ca studiez Teologia. Nu sunt deloc sigur ca el aduce vreun beneficiu Bisericii, adica sufletelor noastre in aste vremuri deja foarte tulburi... Ce asigurari credibile si verificabile ne poti oferi referitor la confidentialitate, la accesul nostru, al subiectilor, la rezultatele cercetarii si la utilizarea acestora? Problematica pe care o contine chestionarul propus (repet, foarte bine construit) tine mai degraba de Sfanta Taina a Marturisirii decat de cercetarea "stiintifica" publicabila. Parintele Nicolae Steinhardt spunea in "Jurnalul Fericirii": "crestinismul ne-a invatat sa fim buni, nu sa fim prosti". Iar altcineva ne-a spus "Privegheati!"... Dupa opinia mea, solicitarea de a completa acest chestionar incalca normele de etica ale aplicarii chestionarelor. Mai mult nu intentionez sa spun legat de acest subiect. Personal consider ca este lipsita de onestitate camuflarea unor bogate intentii psihologice ascunse sub "perdeaua" studierii comunicarii nonverbale. |
Si pe mine ma mira intrebarile chestionarului.
Parca ar fi ar fi rupta manifestarea de traire, apoi prin analizarea actelor se incearca "recuperarea" trairii. In primul rand, multe din manifestarile credinciosilor nu au loc doar in cadrul liturgic: inchinaciuni, sarutarea icoanelor, semnul crucii .. sunt acte cotidiene dese in viata unui crestin. Nu mergi la biserica pt a executa un ritual. Ci viata intreaga trebuie sa o traiesti constient ca esti in fata lui Dumnezeu. |
Nu mai demobilizați fata ! Cu atât mai puțin, nu o suspectați de cine știe ce intenții rele ! Mie mi se pare lăudabilă însăși alegerea unui asemenea subiect. Pentru lucrare de licență la Litere !
Impresia aceasta că cercetătorul, atunci când vine cu metodă sociologică/psihologică își omoară obiectul de cercetat e numai o impresie a noastră. Una general valabilă. În aceeași optică, oricine face teologie Îl disecă pe Dumnezeu. |
Dlui Ioan Cezar:
Imi pare foarte rau si imi cer scuze ca aceste intrebari au starnit controverse. Intentia mea nu este sa analizez tendintele viitorilor preoti. Departe de mine aceasta investigatie. Am mentionat in chestionar ca esantionul meu ii are in vedere pe toti participantii la Sfanta Liturghie. Am ales studente/studenti la Teologie pentru ca ei cunosc mai bine semnificatiile gestuale. Cui sa ma adresez daca nu lor? Daca as fi mers la mine, la Comunicare, (pentru a nu da exemplul altor specializari) peste jumatate din colegii mei ar refuza sa raspunda pentru ca poate nu participa frecvent la slujbele religioase, li se pare irelevant, nu dau importanta. Ei sunt pasionati de publicitate, de branduri, de partea asta a „consumismului”. As risca sa primesc doar raspunsuri negative. Am eu o impresie prea negativa? Sa nu uitam ca traim intr-o lume care isi proclama zi de zi ateismul, peste tot auzim aceleasi plangeri in legatura cu pierderea sacralitatii, pierderea simbolului. Ori, ceea ce vreau eu sa demonstrez este contrariul: ca intr-o lume a cliseelor comportamentale, in universul religios gesturile isi pastreaza o pozitie determinanta, au puternice valente simbolice pentru credinciosi, nu sunt deloc un ritual formal sau mecanic. Abordarea mea e pozitiva, cuminte, nu urmareste scoaterea in evidenta a hibelor. Nu urmaresc o analiza psihologica, in primul rand pentru ca nu as sti cum sa o realizez, iar apoi pentru ca nu ar fi folositoare pentru lucrarea mea. Comisia de licenta asteapta o abodare dintr-o perspectiva semiologica. Este vorba despre un model de comunicare (nonverbalul crestin) dintr-o perspectiva comunicationala, nu psihologica. Ca atare, analizez limbajul gestual, proxemic si vestimentar (elementele vizibile, nu interioare). „tine mai degraba de Sfanta Taina a Marturisirii decat de cercetarea "stiintifica" publicabila” - Unele intrebari din chestionar sunt prezente si in cercetari stiintifice publicate (vezi Felicia Dumas, Gest si expresie in liturghia ortodoxa); nu vad legatura intre Taina Spovedaniei si intrebarile mele, nu am cerut sa se faca de catre respondent o cercetare personala si sa scrie de ce nu s-a inchinat in cutare zi, ci doar bifarea unor chestiuni generale, pe care crestinii practicanti le cunosc. Cred in aceasta comunitate, mi se pare foarte bine inchegata si inca mai sper ca vor fi si persoane care vor sari in ajutor si nu ma vor suspecta, pentru ca nu este cazul. Vreau doar sa-mi iau licenta, nu fac parte din vreun „serviciu secret de informatii”. Chiar dna.prof. coordonator a fost mirata ca nu am pus intrebari tendentioase, iscoditoare. Pentru Anna21: Ma astept ca rezultatele chestionarului sa dovedeasca tocmai faptul ca manifestarea nu este rupta de traire, ca nu se poate fara una din cele doua. Intrebarile trebuie sa reflecte acest lucru. „In primul rand, multe din manifestarile credinciosilor nu au loc doar in cadrul liturgic: inchinaciuni, sarutarea icoanelor, semnul crucii .. sunt acte cotidiene dese in viata unui crestin” - perfect de-acord, insa una dintre exigentele licentei este sa alegi un context specific, l-am ales pe cel liturgic. |
Imi pare rau ca nu pot raspunde la formular .... Incercati pe teren daca pe forum nu se poate.
|
Citat:
Comunicarea nonverbala liturgica este prezenta din prima clipa a liturghiei si pana la ultima. Preotul prin mimica si gesturile sale, transmite ceea ce insusi Iisus Hristos a transmis celor care il inconjurau. Sa nu uitam de comunicarea nonverbala a insusi lui Iisus Hristos. Incepand cu vesmintele care sunt purtate de preot, cu modul de facere a proscomidiei, cu mimica in timpul citirii Apostolului, cu atitudinea in timpul slujirii, toate gesturile liturgice, toate insumeaza o comincare nonverbala activa cu credinciosii. Toate acestea insumeaza impreuna - lucrarea omului cu Dumnezeu. Am sa ma uit pe chestionar si daca te ajuta am sa incerc sa raspund prin prisma a ceea ce simt eu. Multa bafta la licenta. Doamne ajuta! Am revenit, dupa consultarea chestionarului cu urmatoarea remarca. Faptul ca la sfarsit cereti detalii personale foarte exacte cu privire la nume, adresa, statut social, consider ca depaseste cadrul general care ar duce la culegerea de informatii strict pentru teza de licenta. Nu va intereseaza doar comunicarea nonverbala liturgica ci si datele personale ale respondentului ceea ce mi se pare un studiu cu un alt scop. Credeam ca va intereseaza doar ce simt crestinii in timpul liturghiei si ce semnificatie are comunicarea nonverbala in timpul actului liturgic. Dar prin datele cu caracter personal deja doriti sa obtineti rezultate statistice clare. Daca totusi intentia ta este doar de a primi informatii pentru teza de licenta, ar fi de preferat sa incerci sa reformulezi totul aici la vedere pe un thread, la care cu siguranta crestinii iti vor raspunde si astfel vei primi folos. |
Va multumesc pentru sugestie. Datele sunt optionale, este specificat. Orice chestionar cere date minime despre respondent (mediul de provenienta, poate venitul lunar, date pe care nu le-am cerut, ca atare, nu-s in cautare de date personale).
De asemenea, regula este de a oferi un feed-back, pentru motivarea respondentului, din acest motiv este prezenta si adresa de e-mail, repet, tot optionala. Nu inteleg de ce incercati sa gasiti hibe unor lucruri care sunt optionale. Ramane la alegerea dumneavoastra, nu este obligatoriu, evident. |
Referitor la întrebarea a șaptea, menționez că există un canon care spune că nu se îngenunchează în Duminici. (canonul 90)
|
Citat:
Propun sa fim putintel atenti la specificul unor domenii profesionale si sa nu demonstram ca ne pricepem cu totii la fotbal, medicina, psihologie, teologie si politica etc. Zic sa nu fim prea romani, sa nu mai fim "prea"... Chiar proslavim cu totii amatorismul? Apoi, cine este aceasta persoana care imi pune intrebari despre trairile mele si ale fratilor mei crestini din timpul Sfintei Liturghii? Chiar spunem oricarui necunoscut cele mai intime ale noastre? Dumneavoastra asa faceti?... iertati-ma... Ca studenta are nevoie de subiecti pentru cercetare, asta inteleg. Ca nu vrea sa ii omoare, e de presupus. Facultati de teologie sunt o multime, subiectii pot fi contactati pe teren, in contact direct de la persoana la persoana, asa cum recomanda aici un user. De ce nu luam contact personal cu subiectii? In fine, oare Patriarhia noastra nu ar fi putut sa propuna, fie si aici pe forum, un chestionar asemanator sau mai multe? Oare nu mai sunt oameni interesati de subiectul ales de studenta? Eu stiu ca mai sunt, si mai stiu ca Biserica nu e indiferenta la fenomenele omenesti dinlauntrul ei. De ce totusi nu a propus Biserica un demers asemanator? Chestionarul si cercetarea aferenta ar putea primi aprobarea Bisericii. Noi ortodocsii nu suntem, in comunitatea noastra, o adunatura, o aglomeratie sau altceva asemanator. Nu face fiecare ce vrea in Biserica Ortodoxa, exista Pastor, sunt reguli stricte, canoane, ierarhie, ascultare, obiceiuri etc. Apoi, cine vrea sa studieze un fenomen sau altul al vietii crestine, e liber sa il traiasca. Este chiar de dorit, nu-i asa?... Ii sugerez studentei sa mearga la Patriarhie si sa prezinte acolo continutul chestionarului. Daca va primi binecuvantarea Episcopului, atunci munca ei de cercetare va decurge pe un fagas firesc. Sa fie binecuvantata (de Dumnezeu), asta ii doresc, eu pacatosul rob al lui Hristos. |
Citat:
|
Canonul 90
Citat:
Citii Macabeii si veti vedea ca au fost amenintati cu razboi, duminica fiind si si-au pus sac pe coapse si cenusa pe cap si au strigat catre Dumnezeu si Dumnezeu le-a ajutat. La Sfanta Liturghie ingenunchez fiindca: ma apasa povara pacateleor, grea ca plumbul, ingenunchez fiindca nu ma cred vrednica de a fi de fata la asa o MARE TAINA, ingenunchez ca de fapt si spune preotul, "cadem la tine si ne rugam: Trimite Duhul Tau peste noi si peste aceste Daruri ce sunt puse inainte..." , ca sa primim Duhul Sfant, care ni L-a promis si pe care nu suntem vrednici de a-L primi, FIINDCA ACOLO ESTE EL INSUSI, ingenunchez, fiindca umilindu-ma se departeaza de mine necuratul, care nu sufera umilinta si numai asa pot face loc Duhului Sfant. Mult mai impertinent mi se pare, daca nu se ingenunche. Asa si inainte de a cere/primi binecuvantarea unui parinte se cade a-ti face semnul Sfintei Cruci inchinandu-te si zicand in gand: Slava Tie Doamne Slava Tie! Astfel te lepezi de .... si primesti binecuvantare. __________________________________________________ _________________________ Doamne Sfinte,Atotputernice, Atotstiutorule, Atottiitorule si Atotintelepte, nu ne lasa sa ne pierdem in noianul acestei lumi trecatoare si ajuta-ne sa alegem si sa facem ceea ce ne este de folos, fara a Te supara pe Tine. |
Vezi ca nu toata lumea are Microsoft Word.
|
Citat:
oricum subscriu. |
Citat:
|
Chestionarul e cam ciudat in sensul ca sunt prea multe intrebari care nu pot fi analizate statistic deoarece nu au variante de raspuns, fiecare completand ce-l duce capul, cei/cel care prelucreaza raspunsurile urmand sa traga si el/ea ce concluzii il duce capul.
In al doilea rand, un astfel de chestioar trebuie sa fie anonim. A-l completa cere efort si timp si m-ar mira ca cineva sa o faca de buna voie si fara nimic la schimb. Singura sanse de a-l avea complet in numar cat mai mare este prin interventia pe langa profesori din facultatile de teologie care sa-l prezinta ca un fel de test/tema obligatorie. Apropo, cate aveti completate pana acum si in cat timp de cand il distribuiti pe forumuri, liste de discutii, etc.? |
Citat:
Citat:
|
Ingenuncherea Duminica
Pr. prof. Ene Braniste, „Despre inovatii in savarsirea serviciilor divine”, Studii Teologice,1953:
„Hotararile acestor vechi canoane au avut in vedere un trecut indepartat, cand participarea la cult era mult mai intensa si mai regulata decat azi. Ele pot fi privite ca obligatorii doar pentru viata din manastiri, monahii frecventeaza zilnic slujbele prevazute de Tipic, si deci la slujba din Duminici se pot ruga stand in picioare. Acest act de cult si-a pierdut de mult semnificatia de odinioara: astazi ingenuncherea este practicata ca o expresie a umilintei si a rugaciunii staruitoare. In bisericile de enorie ea poate fi oprita cel mult in saptamana luminata, in Duminicile Penticostarului si in rastimpul dintre Craciun si Boboteaza”. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:42:24. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.