Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Botezul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5017)
-   -   Botezul in caz de necesitate (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=12959)

Mihnea Dragomir 29.05.2011 09:27:22

Botezul in caz de necesitate
 
Oricare creștin trebuie să știe cum trebuie săvârșit Sf Botez în caz de necesitate. Este foarte trist să auzim atât de des de cazuri în care oamenii, mai ales copiii mici, mor în stare nebotezată. Probabil că o mare parte din aceste situații ar fi evitate dacă cei din preajma lor ar cunoaște ce trebuie făcut.

Mai întâi, trebuie să știm că laicii botezați, adică cei care au primit preoția de obște, au deplină capabilitate de a administra Botezul. Pe de altă parte, pentru ca un Botez săvârșit de cineva care nu este preot să fie licit, este necesar ca cel botezat să se afle într-un asemenea pericol încât ar putea muri nebotezat.

Deci, este o datorie să botezăm în caz de urgență, dar este un lucru imprudent (și, probabil, un păcat) să o facem dacă situația respectivă nu impune o atitudine de urgență.

Pentru administrarea Botezului în caz de necesitate nu este necesară nicio altă materie decât apa. Nu sunt necesare lumânări, haine, cristelniță, ulei, cruce, icoană, etc. Apă curată, e tot ce trebuie. Cel care botează trebuie să ia apă curată și să o toarne peste cel botezat, sau cel puțin peste capul aceluia, zicând ÎN ACELAȘI TIMP în care toarnă: "Eu te botez (sau "se botează") pe tine (Nume), în numele Tatălui, al Fiului, al Sfântului Duh, amin !".

Dacă cel botezat supraviețuiește, va fi informat despre aceasta el sau părinții săi (în caz că e copil mic). Este foarte, foarte important pentru sufletul lui ca să știe că a fost botezat.

Este de evitat, atunci când se poate, ca săvârșitorul Botezului să fie unul dintre părinții naturali ai copilului, deși acest lucru nu ar afecta validitatea.

Este de evitat, atunci când se poate, ca Botezul să fie făcut prin stropire, deși acest lucru nu ar afecta validitatea.

Este important ca aceeași persoană care toarnă apa să spună și cuvintele Botezului, în caz contrar Botezul este invalid (situație adesea întâlnită în practică).

Este important ca cel care săvârșește Botezul să spună întocmai: "Tatălui, Fiului și Sfântului Duh (Spirit), căci dacă menționează Persoanele divine după atributele lor, Botezul este invalid (spre exemplu, dacă spune "în numele Creatorului, Redemptorului și Mângâietorului", caz întâlnit în practică).

După Botez, dacă cel botezat supraviețuiește, se fac în biserică și celelalte ritualuri prevăzute în cazul Botezului solemn, în afară de Botezul propriu-zis, care nu se mai repetă. Se fac exorcismele, tripla lepădare, promisiunile, dubla oncțiune. În cazul ritului răsăritean (sau al ritului apusean, dacă e vorba de un adult) se fac și celelalte Taine ale Inițierii Creștine: Mirungerea și Împărtășirea.

glykys 29.05.2011 14:26:24

E valabil si la ortodocsi!
Deci: Se boteaza robul lui Dumnezeu X in numele Tatalui (se stropeste o data pe cap) si al Fiului (se stropeste o data) si al Sfantului Duh (se stropeste o data). Amin.
Daca supravietuieste, trebuie anuntat imediat un preot, sa ii faca toate celelalte. La ortodocsi, copilul se cufunda in apa de trei ori, nu se stropeste. Doar in cazurile de necesitate de mai sus se poate stropi.

Mare pacat sa moara copilul nebotezat, din cauza nepriceperii oamenilor care sunt langa el! E bine ca multe spitale au si preoti si capele. Bebelusii de la Giulesti care au supravietuit incendiului si au fost transportati in alte locuri au fost botezati. Cei care au murit, parca nu... desi starea lor era oricum, critica, si fara incendiu, fiind la reanimare.

asteptatorul 31.05.2011 11:43:40

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 364676)
Este foarte trist să auzim atât de des de cazuri în care oamenii, mai ales copiii mici, mor în stare nebotezată.

De ce este asa de "foarte trist"? Credeti ca acei copii nebotezati vor rata mantuirea?

Domnul Iisus Hristos a zis "lasati copilasii sa vina la Mine", referindu-se la copilasi nebotezati (pe care i-a binecuvantat).

Cred ca "foarte, foarte trist" este pentru cei maturi care nu vor sa incheie un legamant cu Dumnezeu, prin botez (care este "marturia unui cuget curat, in fata lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos" - cum este definit boezul de catre Sfantul Apostol Petru).

corinne 31.05.2011 13:46:36

Eu stiam ca se zice amin dupa fiecare Persoana din Sfanta Treime, parca la Pr. Ilie Cleopa am citit..... " Se boteaza robul lui Dumnezeu x(un nume dat pe loc) in numele Tatalui Amin, al Fiului Amin si al Sfantului Duh Amin." bineinteles cu o cana de apa la indemana ca sa fie stropit.

Tot asa, nu mai tin minte unde am citit, o moasa din spitalurile de pe vremuri care lua parte la multe avorturi, de fiecare data cand se nastea in mainile ei un copil gata sa moara il boteza in felul asta si astfel si-a rascumparat pacatele.

AdrianAamz 31.05.2011 23:30:02

Citat:

În prealabil postat de asteptatorul (Post 365224)
De ce este asa de "foarte trist"? Credeti ca acei copii nebotezati vor rata mantuirea?

Domnul Iisus Hristos a zis "lasati copilasii sa vina la Mine", referindu-se la copilasi nebotezati (pe care i-a binecuvantat).

Cred ca "foarte, foarte trist" este pentru cei maturi care nu vor sa incheie un legamant cu Dumnezeu, prin botez (care este "marturia unui cuget curat, in fata lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos" - cum este definit boezul de catre Sfantul Apostol Petru).

"Cine nu se va naste din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu".
Da, cand a spus "lasati copiii sa vina la mine si nu-i opriti", se referea la copiii nebotezati, care trebuiesc botezati.

Altfel, cum poate sa vina un copil la Hristos ?? Un copil care nu stie sa citeasca, un copil care nu are destul discernamant, cum poate sa vina la Hristos altfel decat prin Botez ?
Sau trebuiau sa vina la Hristos numai copiii contemporani cu EL ?

Botezul nu e un legamant (unde scrie in Biblie ca botez = legamant ??), ci este imbracare in Hristos: "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracat".
Cine nu e botezat, nu e imbracat in Hristos. Daca moare nebotezat, moare fara Hristos si ramane in afara imparatiei lui Dumnezeu. Nu zic eu. Zice Hristos (Evanghelia dupa Ioan, cap. 3).

Mihnea Dragomir 01.06.2011 00:50:07

Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365489)
Nu zic eu. Zice Hristos

Se pare că nu realizați că Așteptătorul este neoprotestant. Așadar, nu are nicio importanță pentru el ce zice Hristos, important este ce e învățat la "casa de rugăciune" ori "sala regatului" sau cum se numesc sinagogile acelea unde se întâlnesc ei.

asteptatorul 01.06.2011 07:28:53

Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365489)
Da, cand a spus "lasati copiii sa vina la mine si nu-i opriti", se referea la copiii nebotezati, care trebuiesc botezati.

Cand a spus "lasati copilasii sa vina la Mine" se referea la copilasi nebotezati, pe care "i-a luat in brate si i-a binecuvantat, punandu-Si mainile peste ei" (cititi Marcu 10:13-16). Nu i-a trimis la nici un botez. Nici nu pomeneste despre asa ceva.


Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365489)
Altfel, cum poate sa vina un copil la Hristos ??

Asta este grija lui Hristos. Nu lasa EL copilasiii de izbeliste.

Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365489)
Un copil care nu stie sa citeasca, un copil care nu are destul discernamant, cum poate sa vina la Hristos altfel decat prin Botez ?

Tocmai ca botezul presupune discernamant, credinta si marturisirea a credintei.



Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365489)
Botezul nu e un legamant (unde scrie in Biblie ca botez = legamant ??), ci este imbracare in Hristos: "Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracat".

Imi rastalmaciti cuvintele. Am facut referire la incheierea unui legamant prin botez.Iar una din definitiile botezului, ramane cea data de Sfantul Apostol Petru: "marturia unui cuget curat, inaintea lui Dumnezeu, prin invierea lui Iisus Hristos"(1 Petru 3:21)

Botez, fara credinta si marturia credintei celui botezat, nu se poate. "Uita apa. Ce ma impiedica sa fiu botezat?" Filip a zis: "Daca crezi din toata inima, se poate."(Fapte 8:36-37)


Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365489)
Cine nu e botezat, nu e imbracat in Hristos. Daca moare nebotezat, moare fara Hristos si ramane in afara imparatiei lui Dumnezeu. Nu zic eu. Zice Hristos (Evanghelia dupa Ioan, cap. 3).

In Evanghelia dupa Ioan, cap. 3, Domnul Iisus Hristos ii vorbeste lui Nicodim despre nasterea din nou, nu despre actul botezului.

Despre botez si imbracarea in Hristos este scris in Galateni 3:27. Ca sa intelegeti corect acest pasaj, cititi si Romani cap. 6:1-14 (unde se vorbeste despre botez si schimbarea vietii, in Hristos).

AdrianAamz 01.06.2011 11:19:28

Si ce este nasterea din nou ? Si DE CE trebuie sa fie DIN APA si DIN DUH ???

Va rog, raspuns concret , nu diversiuni...

Si ca sa intelegeti corect, ar trebui sa va dezbracati de Luther si sa va imbracati cu adevarat in Hristos.

asteptatorul 01.06.2011 21:02:15

Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365584)
Si ce este nasterea din nou ? Si DE CE trebuie sa fie DIN APA si DIN DUH ???

Nasterea din nou inseamna sa incepi o alta viata, curatindu-te de tot ce este rau (apa fiind un simbol al curatirii - vedeti in toata Scriptura) si incepand sa traiesti indemnat de Duhul lui Hristos.


Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365584)
Va rog, raspuns concret , nu diversiuni...

Concret, fara diversiuni: in Ioan cap. 3:1-13 (discutia cu Nicodim),nu este pomenit cuvantul "botez". In schimb, sunt folosite, in mod repetat, expresii referitoare la nasterea din nou. Gasim expresiile: "naste din nou" (vers.3), "se poate naste" (vers. 4), "se naste" (vers.5), "nascut" ( de 2 ori in vers. 6), "sa va nasteti din nou" (vers. 7).

Intrebare directa: despre ce se vorbeste in Ioan 3:1-13? Despre botez? Nu am gasit acest cuvant. Sau despre nasterea din nou?


Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365584)
Si ca sa intelegeti corect, ar trebui sa va dezbracati de Luther si sa va imbracati cu adevarat in Hristos.

Ca sa inteleg corect, cred in ceea ce spune Cuvantul lui Dumnezeu. Ma refer atat la Cuvantul Intrupat (Domnul Iisus) cat si la Cuvantul Scris (Sfanta Scriptura).

Nu stiu ce treaba aveti dvs. cu Luther, ca eu nu am pomenit de el.

asteptatorul 01.06.2011 21:10:36

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 365504)
Se pare că nu realizați că Așteptătorul este neoprotestant. Așadar, nu are nicio importanță pentru el ce zice Hristos, important este ce e învățat la "casa de rugăciune" ori "sala regatului" sau cum se numesc sinagogile acelea unde se întâlnesc ei.

Tot ce afirm, argumentez cu Sfanta Scriptura (singura Carte in care se gasesc invataturile Domnului Iisus Hristos si ale Sfintilor Apostoli). Daca aveti ceva de spus, faceti la fel. Nu va fac cinste comentarii de genul celor de mai sus.

P.S. Locul unde "se intalnesc ei" se numeste biserica. Mai exact, biserica adventista de ziua a saptea.

Mihnea Dragomir 01.06.2011 22:53:11

Citat:

În prealabil postat de asteptatorul (Post 365728)
P.S. Locul unde "se intalnesc ei" se numeste biserica. Mai exact, biserica adventista de ziua a saptea.

O biserică este un loc în care se întâlnesc creștinii. Locurile în care se întâlnesc urmașii saducheilor, care cred în extincția sufletului și ignoră Ziua Domnului nostru Isus Cristos, se numește sinagogă. Dacă s-ar face măcar o jertfă adevărată acolo, i s-ar putea spune templu. Dar așa, din cauză că doar se fac lecturi din Tora, denumirea adecvată este tot sinagogă.

asteptatorul 02.06.2011 07:10:22

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 365760)
O biserică este un loc în care se întâlnesc creștinii. Locurile în care se întâlnesc urmașii saducheilor, care cred în extincția sufletului și ignoră Ziua Domnului nostru Isus Cristos, se numește sinagogă. Dacă s-ar face măcar o jertfă adevărată acolo, i s-ar putea spune templu. Dar așa, din cauză că doar se fac lecturi din Tora, denumirea adecvată este tot sinagogă.

Am deschis un nou topic, la "secte si culte". Va invit la o discutie deschisa.

AdrianAamz 02.06.2011 19:10:39

D-le Asteptatorul,

Ca si adventistii, si diavolul stie Scriptura , si tot ca si ei, o interpreteaza dupa capul lui, ca sa castige cat mai multe suflete.

Explicatiile dvs. sunt atat de puerile si de inconsistente, incat nici nu trebuie cineva sa se oboseasca pentru a le analiza si a mai da vreo replica.

Discutiile de genul acesta nu au rost decat intr-un singur caz: cel in care doriti sa fiti fiu al Bisericii, parasind ratacirea.

AdrianAamz 02.06.2011 19:32:47

Cat despre adventism (de orice zi), acesta, ca toate formatiunile de tip protestant si neo-protestant, acestea isi pot zice cum vor : biserici, super-biserici, hyper-biserici... nu sunt nici un fel de biserici.

Din punct de vedere eclesiologic, in afara de Biserica Ortodoxa, eu personal recunosc aceasta calitate, adica cea de Biserica, si Bisericii Romano-Catolice, fiindca are elemente care sustin aceasta.

In rest, avem de-a face doar cu exploratori ai crestinismului care, gasind ei o oaza in Sahara, proclama sus si tare ca acea oaza este intreaga planeta.
Prin oaza inteleg cateva fraze rupte de ei din Scripturi, prin Sahara inteleg modul in care rastalmacesc ei acele fraze ca sa se potriveasca cu doctrina elaborata de mintea intemeietorilor de denominatiuni si formatiuni cu iz crestin.

Stiu ca in general o predica crestina incpe cu o fraza de genul : "Domnul a spus (prin cutare prooroc, apostol, evanghelist)".
Am asistat la o multime de predici neo-protestante care mai toate incepeau cu "Luther a spus"...

Unii se iau dupoa Hristos, altii dupa Luther... iar altii si mai rau, mult mult mai rau... de exemplu, dupa Ellen G. White.

Eu ii compatimesc, dar am sa incerc sa nu mai intru in "dialog" cu ei... ca tot monolog iese.

asteptatorul 02.06.2011 22:10:05

Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365952)
Din punct de vedere eclesiologic, in afara de Biserica Ortodoxa, eu personal recunosc aceasta calitate, adica cea de Biserica, .

Ei, uite asta era exact ce mai aveam nevoie ca sa primim mantuirea: de recunoasterea dvs. Poate va faceti mila si ne recunoasteti si pe noi ca biserica.

penticostalul 03.06.2011 00:49:50

Citat:

În prealabil postat de AdrianAamz (Post 365952)
Am asistat la o multime de predici neo-protestante care mai toate incepeau cu "Luther a spus"...

Imi este foarte greu sa va cred.

Eu frecventez bisericile neoprotestante de mai bine de 25 de ani. In fiecare duminica. Si in fiecare joi.
Adica am ascultat cel putin 1000 de predici. Nici una nu a inceput cu "Luther a spus".

Dar, mai stii...:106:

AdrianAamz 03.06.2011 08:17:50

Citat:

În prealabil postat de asteptatorul (Post 366017)
Ei, uite asta era exact ce mai aveam nevoie ca sa primim mantuirea: de recunoasterea dvs. Poate va faceti mila si ne recunoasteti si pe noi ca biserica.

Ca sa primiti mantuirea aveti nevoie de Hristos. Or, dvs. il urmati cu cerbicie pe Moise. Asta poate fie spre lauda dvs., dar numai daca va comparati cu poporul evreu cel scos din Egipt... fiindca ei nu i-au fost atat de fideli ca dvs.

In general, adventistii sunt foarte atasati de piatra tablelor legii _ deci, nu de continutul legii, ci de piatra pe care a fost scrisa.
Pentru adventism (dar nu numai), degetul lui Dumnezeu e mai important decat Fiul lui Dumnezeu.
Atat de important, incat nu vad ca Hristos "ne-a invrednicit sa fim slujitori ai Noului Testament, nu ai literei, ci ai duhului; pentru ca litera ucide, iar duhul face viu."

Desi slujirea cea sapata in litere pe piatra s-a facut si ea intru slava lui Dumnezeu, totusi ea este slujirea cea spre moarte:
"Iar daca slujirea cea spre moarte, sapata in litere, pe piatra, s-a facut intru slava, incat fiii lui Israel nu puteau sa-si atinteasca ochii la fata lui Moise, din pricina slavei celei trecatoare a fetei lui, cum sa nu fie mai mult intru slava slujirea Duhului? Caci de a avut parte de slava slujirea care aduce osanda, cu mult mai mult prisoseste in slava slujirea dreptatii."
Din cate am mai discutat pe forum cu confratii dvs. adventisti, reiese clar ca adventisul este fidel si ferm atasat pietrei in care s-a sapat slujirea care aduce pana la urma osanda.

Cu alte cuvinte, Dumnezeu ne spune prin apostolul Pavel ca directia in care mergeti dvs. nu este cea a Bisericii, ci doar cea a sinagogii _ exact cum v-a atras atentia si dl. Mihnea Dragomir.

Acelasi apostol se exprima foarte limpede despre situatia in care se afla adventismul:
"Dar mintile lor s-au invartosat, caci pana in ziua de azi, la citirea Vechiului Testament, ramane acelasi val, neridicandu-se, caci el se desfiinteaza prin Hristos; ci pana astazi, cand se citeste Moise, sta un val pe inima lor." (2 Corinteni)

Daca va considerati mantuiti prin Moise, e alegerea dvs.
Mai sustinea un pretins crestin pe forum ca asa cum unii se mantuiesc prin Hristos, asa se mantuiesc altii prin Moise, altii prin Buddha si altii prin Mahomed... sunt curios sa stiu cam ce i-ati fi putut spune.

AdrianAamz 03.06.2011 08:21:25

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366073)
Imi este foarte greu sa va cred.

Eu frecventez bisericile neoprotestante de mai bine de 25 de ani. In fiecare duminica. Si in fiecare joi.
Adica am ascultat cel putin 1000 de predici. Nici una nu a inceput cu "Luther a spus".

Dar, mai stii...:106:

Probabil nu ati sesizat...

Florin-Ionut 03.06.2011 09:34:15

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 364676)
Oricare creștin trebuie să știe cum trebuie săvârșit Sf Botez în caz de necesitate.
[...]
Este important ca cel care săvârșește Botezul să spună întocmai: "Tatălui, Fiului și Sfântului Duh (Spirit)

Iată un topic demn de toată lauda!

Este bine de știut și că ne putem spovedi unii altora în caz că moartea este aproape, în lipsa preotului.

AdrianAamz 03.06.2011 20:45:37

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 366132)
Iată un topic demn de toată lauda!

Este bine de știut și că ne putem spovedi unii altora în caz că moartea este aproape, în lipsa preotului.

Da, dar cum ramane cu dezlegarea , care este apanajul preotiei sacramentale ?

AlinB 03.06.2011 21:25:02

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 366132)
Iată un topic demn de toată lauda!

Este bine de știut și că ne putem spovedi unii altora în caz că moartea este aproape, în lipsa preotului.

Sigur ca poti, dar celalalt nefiind preot nu-ti poate da dezlegarea.
Ramane de vazut abia la judeata cat de sincera si fundamentata a fost pocainta..

AlinB 03.06.2011 21:27:01

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366073)
Imi este foarte greu sa va cred.

Eu frecventez bisericile neoprotestante de mai bine de 25 de ani. In fiecare duminica. Si in fiecare joi.
Adica am ascultat cel putin 1000 de predici. Nici una nu a inceput cu "Luther a spus".

Dar, mai stii...:106:

Nu, incep de obicei cu "Scriptura spune"..si pe urma incep fanteziile persoanale sau confesionale pe marginea Scripturii.

Cam asa isi ducea si Luther in eroare audienta.
Dar asta nu inseamna ca le-a recunoscut si altora protestanti dreptul de a face la fel, anabaptistilor de exemplu.

penticostalul 03.06.2011 21:40:43

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 366292)
Nu, incep de obicei cu "Scriptura spune"...

Asta incercam si eu sa-i spun domnului AdrianAamz dar dumnealui insista sa afirme ca a auzit o „multime” de predici neoprotestante care incepeau cu „Luther a spus”.

Eu zic sa-l credem, totusi, pe cuvant...

AlinB 03.06.2011 21:52:20

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366302)
Asta incercam si eu sa-i spun domnului AdrianAamz dar dumnealui insista sa afirme ca a auzit o „multime” de predici neoprotestante care incepeau cu „Luther a spus”.

Eu zic sa-l credem, totusi, pe cuvant...

Eu cred ca in esenta e vorba de acelasi lucru.
E vorba de autoritatea lui Luther si ideile lui, inghitite aprioric si care sunt "marca" celor care l-au pus capetenie a credintei lor.
Si nu ma refer la lutherani ci toti ceilalti protestanti si neoprotestanti care si-au insusit principiul mincinos "Sola Scriptura".

penticostalul 03.06.2011 22:07:41

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 366309)
Eu cred ca in esenta e vorba de acelasi lucru.

"Luther spune" si "Scriptura spune" NU e acelasi lucru.
Scriptura e infailibila, Luther nu.

Dar e drept ca si Luther trebuie apreciat pentru ca a fost un urias in ale credintei.
Probabil, personalitatea cea mai marcanta a mileniului trecut.

AlinB 03.06.2011 22:22:19

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366320)
"Luther spune" si "Scriptura spune" NU e acelasi lucru.
Scriptura e infailibila, Luther nu.

Vezi tu, daca (neo)protestantii chiar ar pricepe lucrul asta nu si-ar mai incepe niciodata discursurile/argumentatiile cu "Scriptura zice" ci ar spune doar ceva de genul: "eu cred ca Scriptura vrea sa zica ca ...".

Dar vezi tu, mai ales cand pornesti la drum cu povara "certitudinii mantuirii", nu prea ai cum sa te plasezi pe astfel de pozitii rezonabile.

Citat:

Dar e drept ca si Luther trebuie apreciat pentru ca a fost un urias in ale credintei.
Depinde la ce fel de credinta va referiti.
Aceea ce poti fi mantuit fara a misca un deget in directia mantuirii?
Ca mantuirea se rezuma la a nu fi ateu sau anti-teu?

Citat:

Probabil, personalitatea cea mai marcanta a mileniului trecut.
Sunt sigur ca cel putin nabaptistii si catolicii sunt de alta parere.
Ca ei i-au gustat cel mai direct roadele "credintei".

AdrianAamz 03.06.2011 23:04:33

Daca Luther nu e infailibil, atunci toate principiile pe care le-a statutat se afla sub semnul improvizatiei personale. Nu e teologie, ci filosofie speculativa, pe aceeasi treapta cu cele ale tuturor filosofilor, fie ei idealisti sau materialisti.

Ca urmare, "sola Scriptura" nu e decat o speculatie , pe care el si urmasii lui au transformat-o in dogma.

penticostalul 03.06.2011 23:05:17

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 366331)
Vezi tu, daca (neo)protestantii chiar ar pricepe lucrul asta nu si-ar mai incepe niciodata discursurile/argumentatiile cu "Scriptura zice" ci ar spune doar ceva de genul: "eu cred ca Scriptura vrea sa zica ca ...".

Da, este corect.
Si eu folosesc "Scriptura spune ca".
Oridecateori vorbesc despre Biblie eu spun ceea ce cred eu ca vrea sa zica.
Adica emit pareri personale despre ce scrie in Scriptura.

In afara cazurilor cand citez versete din Scriptura.
Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 366331)
Dar vezi tu, mai ales cand pornesti la drum cu povara "certitudinii mantuirii", nu prea ai cum sa te plasezi pe astfel de pozitii rezonabile.

Pai asa cred eu ca spune Scriptura: credinciosul poate sti ca este acum mantuit. Ca este acum un copil al lui Dumnezeu. Nu dupa moarte va deveni un copil al lui Dumnezeu. Ci azi. In seara asta. Acum.

Eu am avut un moment al convertirii in viata mea. Am regretat pacatele mele si le-am parasit. Am crezut in Jertfa rascumparatoare a lui Hristos. Am fost botezat in apa si cu Duhul Sfant. Am incercat sa fac multe fapte bune. Inca pacatuiesc dar imi pare rau si ma pocaiesc. Ce mai, cred ca sunt un copil al lui Dumnezeu.
Daca nu ma voi lepada de credinta voi fi cu Hristos in Rai.

Adica vrei tu sa-mi spui ca sunt un copil al lui Dumnezeu...nemantuit?
Sau, hai sa nu ma dau pe mine exemplu. Vrei tu sa spui ca esti un bun ortodox, ca est copilul lui Dumnezeu dar esti... nemantuit?

Asta-i certitudinea mantuirii in care cred eu si o multime de alti (neo)protestanti - scrierile Apostolilor:
"Vedeți ce fel de iubire ne-a dăruit nouă Tatăl, ca să ne numim fii ai lui Dumnezeu, și suntem. Pentru aceea lumea nu ne cunoaște, fiindcă nu L-a cunoscut nici pe El. Iubiților, acum suntem fii ai lui Dumnezeu și ce vom fi nu s-a arătat până acum. Știm că dacă El Se va arăta, noi vom fi asemenea Lui, fiindcă Îl vom vedea cum este." 1 Ioan 3:1,2
Observa certitudinea pe care o are apostolul. De opt ori spune "stim" doar in prima lui epistola. Nu vorbeste doar de certitudinea mantuirii lui. Apostolul vorbeste la plural. El si destinatarii epistolei.
El si crestinii adevarati sunt copiii lui Dumnezeu. In prezent, nu dupa moarte.

Mihnea Dragomir 04.06.2011 00:07:44

Ce ne facem, că Luther, acest "uriaș al credinței", nu s susținut neodogma OSAS (Once Saved, Always Saved). Ca să nu mai pun la socoteală faptul că a fost un idolatru: adept al cultului Sf Fecioare Maria, până în ultima zi de viață.

În raport cu ce au ajuns cei care se vor urmașii lui Luther astăzi, Luther însuși a fost un monument de ortodoxie a credinței. Dacă s-ar ține Conciliul din Trent în zilele noastre, nu știu dacă ar mai fi anatemizat. Ceea ce a fost perceput la vremea respectivă drept erezie, azi mi se par chestii soft, față de ce aud de la penticostali și de la adventiști, mai ales.

penticostalul 04.06.2011 00:26:50

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 366362)
Ce ne facem, că Luther, acest "uriaș al credinței", nu s susținut neodogma OSAS (Once Saved, Always Saved).

Nici eu nu o sustin. Nici multi protestanti si neoprotestanti.
Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 366362)
Ca să nu mai pun la socoteală faptul că a fost un idolatru: adept al cultului Sf Fecioare Maria, până în ultima zi de viață.

Pai despre asta era vorba: ca nu a fost infailibil.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 366362)
În raport cu ce au ajuns cei care se vor urmașii lui Luther astăzi, Luther însuși a fost un monument de ortodoxie a credinței. Dacă s-ar ține Conciliul din Trent în zilele noastre, nu știu dacă ar mai fi anatemizat. Ceea ce a fost perceput la vremea respectivă drept erezie, azi mi se par chestii soft, față de ce aud de la penticostali și de la adventiști, mai ales.

Imi puteti da un exemplu de erezie hard sau char harsh? Ceva auzit de la penticostali...
Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366320)
Dar e drept ca si Luther trebuie apreciat pentru ca a fost un urias in ale credintei. Probabil, personalitatea cea mai marcanta a mileniului trecut.
Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 366331)
Sunt sigur ca cel putin anabaptistii si catolicii sunt de alta parere.
Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 366362)
Luther însuși a fost un monument de ortodoxie a credinței.



Se pare ca v-ati inselat domnule AlinB. Uitati ce sustine un domn catolic.
Iar anabaptisti presupun ca avem destul de putini pe forum.
Oricum, si baptistii daca ar intra pe aici ar canta la unison.

Avem insa un subiect interesant: botezul in caz de necesitate.
Imi cer iertare ca am divagat.

anita 08.06.2011 13:48:00

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366351)
Da, este corect.
Si eu folosesc "Scriptura spune ca".
Oridecateori vorbesc despre Biblie eu spun ceea ce cred eu ca vrea sa zica.
Adica emit pareri personale despre ce scrie in Scriptura.

In afara cazurilor cand citez versete din Scriptura.

Pai asa cred eu ca spune Scriptura: credinciosul poate sti ca este acum mantuit. Ca este acum un copil al lui Dumnezeu. Nu dupa moarte va deveni un copil al lui Dumnezeu. Ci azi. In seara asta. Acum.

Eu am avut un moment al convertirii in viata mea. Am regretat pacatele mele si le-am parasit. Am crezut in Jertfa rascumparatoare a lui Hristos. Am fost botezat in apa si cu Duhul Sfant. Am incercat sa fac multe fapte bune. Inca pacatuiesc dar imi pare rau si ma pocaiesc. Ce mai, cred ca sunt un copil al lui Dumnezeu.
Daca nu ma voi lepada de credinta voi fi cu Hristos in Rai.

Adica vrei tu sa-mi spui ca sunt un copil al lui Dumnezeu...nemantuit?
Sau, hai sa nu ma dau pe mine exemplu. Vrei tu sa spui ca esti un bun ortodox, ca est copilul lui Dumnezeu dar esti... nemantuit?

Asta-i certitudinea mantuirii in care cred eu si o multime de alti (neo)protestanti - scrierile Apostolilor:
"Vedeți ce fel de iubire ne-a dăruit nouă Tatăl, ca să ne numim fii ai lui Dumnezeu, și suntem. Pentru aceea lumea nu ne cunoaște, fiindcă nu L-a cunoscut nici pe El. Iubiților, acum suntem fii ai lui Dumnezeu și ce vom fi nu s-a arătat până acum. Știm că dacă El Se va arăta, noi vom fi asemenea Lui, fiindcă Îl vom vedea cum este." 1 Ioan 3:1,2
Observa certitudinea pe care o are apostolul. De opt ori spune "stim" doar in prima lui epistola. Nu vorbeste doar de certitudinea mantuirii lui. Apostolul vorbeste la plural. El si destinatarii epistolei.
El si crestinii adevarati sunt copiii lui Dumnezeu. In prezent, nu dupa moarte.

Domnule ,noi ii ascultam pe sfintii parinti.
Sfantul Lavrentie de Cernigov a carui viata o puteti citi ,este o carte pe scribd ,spune ca sectantii nu se matuiesc.
Mai grav este pentru cei care au lepadat botezul ortodox.
Si Hristos vorbeste despre sectanti ,spune ca sunt lupi in haine de oaie si sa ne ferim de ei.
In Evanghelie Hristos spune ca cei care beau singele lui ,adica se impartasesc vor ajunge in Imparatia Cerurilor.
Remuscarile si pocainta pentru pacate nu sunt suficiente daca nu le spunem lui Hristos care este de fata cand preotul marturiseste.
Deci trebuie sa traim in biserica ortodoxa cu ale ei taine ca sa ne mantuim.
O conditie de baza asta este.
Ma iertati daca am fost prea directa ,dar un tanar care citeste ce ati scris poate sa se boteze la sectanti si sa isi piarda sufletul ,daca s-ar lua dupa ce spuneti d-voastra.

Florin-Ionut 08.06.2011 14:53:30

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 366290)
Sigur ca poti, dar celalalt nefiind preot nu-ti poate da dezlegarea.
Ramane de vazut abia la judeata cat de sincera si fundamentata a fost pocainta..

În fiecare dintre cei botezați zace latentă capacitatea de a săvîrși orice taină, inclusiv Taina Preoției. Aceasta nu se activează decît prin hirotonisire, dar aici avem de-a face cu cazul-limită al unui suflet care e pe moarte. Dacă un om mi se va spovedi, vom face împreună o scurtă rugăciune de iertare și am credința că Domnul îl va ierta.

Era undeva scrisă o istorie de genul acesta. Pe o corabie ce urma să se scufunde, oamenii erau disperați în așteptarea morții iminente. Cineva le-a propus să se spovedească unii altora și așa au făcut. La scurt timp corabia s-a scufundat și toți au murit, mai puțin unul care s-a agățat de o scîndură. Acela a văzut cum sufletele celorlalți s-au înălțat împreună către Cer în chip de porumbei albi.

Nu rețin dacă în Patericul Egiptean este scrisă această povestire sau în altă parte.

Carmen FUNIERU 08.06.2011 20:24:57

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 366132)
Iată un topic demn de toată lauda!

Este bine de știut și că ne putem spovedi unii altora în caz că moartea este aproape, în lipsa preotului.

Pruncul nu are o conștiință a sa, și nici puterea de a se boteza singur. El are nevoie de ajutor, de un naș care să îl ducă la biserică pentru Botez. Sau, în cazuri de urgență, să fie botezat de un creștin, după cum bine s-a precizat.

Însă de la vârsta când devine conștient de păcatele lui, omul poate singur să caute un preot și să le mărturisească. Astfel își va înnoi haina botezului, sufletul devenind din nou curat.

Păcatele pe care ni le-a mărturisit o persoană muribundă, pot primi ușurare dacă noi le spunem unui preot. Preotul se poate ruga pentru sufletul celui adormit, pentru iertare. Nu știm însă în ce măsură Dumnezeu le iartă. Nu este același lucru cu Taina Spovedaniei.

Sunt rare cazurile când un om credincios nu găsește un preot pentru a-și putea mărturisi păcatele. Dumnezeu, în mila sa, îngăduie omului vreme de pocăință și de mărturisire. Cel credincios nu amână spovedania până în ultima zi a vieții sale, ci o face imediat cum un păcat îi mustră conștiința.

La Sfântă Liturghie ne rugăm pentru sfârșit creștinesc. Cred că aceste rugăciuni se vor împlini la timpul lor.

nutucutu 09.06.2011 09:50:34

Citat:

În prealabil postat de penticostalul (Post 366351)
Asta-i certitudinea mantuirii in care cred eu si o multime de alti (neo)protestanti - scrierile Apostolilor:
"Vedeți ce fel de iubire ne-a dăruit nouă Tatăl, ca să ne numim fii ai lui Dumnezeu, și suntem. Pentru aceea lumea nu ne cunoaște, fiindcă nu L-a cunoscut nici pe El. Iubiților, acum suntem fii ai lui Dumnezeu și ce vom fi nu s-a arătat până acum. Știm că dacă El Se va arăta, noi vom fi asemenea Lui, fiindcă Îl vom vedea cum este." 1 Ioan 3:1,2
Observa certitudinea pe care o are apostolul. De opt ori spune "stim" doar in prima lui epistola. Nu vorbeste doar de certitudinea mantuirii lui. Apostolul vorbeste la plural. El si destinatarii epistolei.
El si crestinii adevarati sunt copiii lui Dumnezeu. In prezent, nu dupa moarte.

Aici trebuie facuta remarca urmatoare: sfintul Ioan se adresa unie comunitati convertite, iar primul lucru pe care il faceau cei care se converteau (asa cum mentioneaza faptele apostolilor) era botezul. Botezul, asa cum ne spune sfintul Petru, ne asigura posibilitatea primirii darurilor Duhului Sfint, si iata, asa devenim copii ai Lui Dumnezeu.

Asa ca, evident, a tine copiii departe de botez pentru ca ei nu au capacitatea de a alege, asa cum spun protestantii, este ca si cum am refuza sa administram medicamente unui copil bolnav pentru ca il privam de libertatea de a alege el insusi ce medicament i se potriveste. A tine copiii departe de botez e o inventie diavoleasca (dupa parerea mea), pe care, din pacate, neoprotestantii o practica.

Florin-Ionut 09.06.2011 10:28:26

Citat:

În prealabil postat de Carmen FUNIERU (Post 367378)
Păcatele pe care ni le-a mărturisit o persoană muribundă, pot primi ușurare dacă noi le spunem unui preot. Preotul se poate ruga pentru sufletul celui adormit, pentru iertare. Nu știm însă în ce măsură Dumnezeu le iartă. Nu este același lucru cu Taina Spovedaniei.

Sunt rare cazurile când un om credincios nu găsește un preot pentru a-și putea mărturisi păcatele. Dumnezeu, în mila sa, îngăduie omului vreme de pocăință și de mărturisire. Cel credincios nu amână spovedania până în ultima zi a vieții sale, ci o face imediat cum un păcat îi mustră conștiința.

La Sfântă Liturghie ne rugăm pentru sfârșit creștinesc. Cred că aceste rugăciuni se vor împlini la timpul lor.

Carmen,

Aici discutăm tocmai despre aceste cazuri [deocamdată rare] de necesitate, cînd preotul lipsește și omul stă să moară. Există astfel de situații, este clar. Ce ai face de exemplu tu, dacă ai merge într-o călătorie cu vaporul și, în mijlocul oceanului scufundarea ar fi iminentă? Preot ortodox nu e pe vas, ci doar familia ta, să zicem. Ți-ai mărturisi păcatele în ultimele minute ale vieții sau ai risca să le iei cu tine pe lumea cealaltă? Sînt sigur că ai face-o cînd moartea va bate la ușa ta și judecata particulară va fi la cîteva momente distanță.

Chiar dacă te-ai fi spovedit cu o săptămînă înainte, în răstimp ai comis sigur păcate, indiferent care ar fi acestea. Iată că Dumnezeu ne-a arătat o metodă de folosit numai și numai în cazurile-limită, metodă care funcționează, după exemplul pe care l-am dat undeva mai sus, luat din vreun Pateric, nu mai știu exact, dar nu din imaginația mea. Dacă îmi amintesc bine - și mă bucur că mi-a venit acest gînd tocmai acum - uite ce scrie în Noul Testament:

Iacov 5, 16
Mărturisiți-vă deci unul altuia păcatele și vă rugați unul pentru altul, ca să vă vindecați, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului.

Da, va fi nevoie în vremurile ce vor urma în viitorul apropiat să știm aceste lucruri. De aceste simple acțiuni ale credinței, de aceste manifestări ale dragostei poate depinde soarta veșnică a unui suflet. Și bine ar fi să facem cum ne-a descoperit Domnul, pentru fratele nostru care poate fi salvat prin simpla recunoaștere a greșelilor și a păcatelor proprii pentru că BUN ESTE DOMNUL.

MariS_ 09.06.2011 11:44:12

Actul I. Pe un vapor, in mijlocul oceanului, se gaseau si trei crestini. Furtuna mare, vaporul se apleaca si incepe sa ia apa. Panica si vanzoleala mare pe puntile vaporului. In timpul asta, doi dintre crestini, fata in fata, isi marturiseau unul altuia pacatele. Final tragic, vaporul se scufunda.
Actul II. La poarta Raiului stau trei suflete. Asteapta pe Sfantul Petru. In rastimp, unul dintre ei il intreaba pe altul: tu unde ai fost cand noi ne marturiseam pacatele? Pai, puneam copiii si femeile in barcile de salvare, raspunde linistit acesta. Intre timp vine si Sfantul Petru si le spune ca pe lista sa e un singur suflet. Pai, inseamna ca unul din noi doi a uitat sa marturiseasca vreun pacat, zise cel ce intrebase primul. Nu, zise Sfantul Petru, voi ati uitat de semeni!
Si nu uita, mama, sa fii bun!
Har, smerenie si jertfa de sine.

Florin-Ionut 09.06.2011 12:17:24

Citat:

În prealabil postat de MariS_ (Post 367460)
Actul I. Pe un vapor, in mijlocul oceanului, se gaseau si trei crestini. Furtuna mare, vaporul se apleaca si incepe sa ia apa. Panica si vanzoleala mare pe puntile vaporului. In timpul asta, doi dintre crestini, fata in fata, isi marturiseau unul altuia pacatele. Final tragic, vaporul se scufunda.
Actul II. La poarta Raiului stau trei suflete. Asteapta pe Sfantul Petru. In rastimp, unul dintre ei il intreaba pe altul: tu unde ai fost cand noi ne marturiseam pacatele? Pai, puneam copiii si femeile in barcile de salvare, raspunde linistit acesta. Intre timp vine si Sfantul Petru si le spune ca pe lista sa e un singur suflet. Pai, inseamna ca unul din noi doi a uitat sa marturiseasca vreun pacat, zise cel ce intrebase primul. Nu, zise Sfantul Petru, voi ati uitat de semeni!
Si nu uita, mama, sa fii bun!
Har, smerenie si jertfa de sine.

În actul I se presupune că nu există bărci de salvare. Ca și cum ai fi într-un avion în curs de coliziune cu solul... Acolo nu-ți mai rămîne decît rugăciunea și speranța.

IOLANDA 09.06.2011 15:03:15

Aici,chiar am zambit un pic....imi cer iertare ...dar asta e...ati fi buni de regizori....eu daca as fi intr-un avion ,in curs de prabusire nu voi incerca sa caut pe cineva sa-mi marturisesc ultimile pacate,ci imi voi ridica ochii spre cer si voi striga din adincul sufletului meu pacatos...."DOAMNE IARTA-MA "pe mine pacatoasa.....si sunt sigura ca Dumnezeu in marea Lui milostivire va avea grija de sufletul meu ...."un suspin ,poate fi o rugaciune"....asa spune marele nostru duhovnic Arsenie Papacioc.....si apoi sa ne gandim si la talharul de pe cruce.....nu????

Melissa 09.06.2011 15:39:02

Citat:

În prealabil postat de MariS_ (Post 367460)
Actul I. Pe un vapor, in mijlocul oceanului, se gaseau si trei crestini. Furtuna mare, vaporul se apleaca si incepe sa ia apa. Panica si vanzoleala mare pe puntile vaporului. In timpul asta, doi dintre crestini, fata in fata, isi marturiseau unul altuia pacatele. Final tragic, vaporul se scufunda.
Actul II. La poarta Raiului stau trei suflete. Asteapta pe Sfantul Petru. In rastimp, unul dintre ei il intreaba pe altul: tu unde ai fost cand noi ne marturiseam pacatele? Pai, puneam copiii si femeile in barcile de salvare, raspunde linistit acesta. Intre timp vine si Sfantul Petru si le spune ca pe lista sa e un singur suflet. Pai, inseamna ca unul din noi doi a uitat sa marturiseasca vreun pacat, zise cel ce intrebase primul. Nu, zise Sfantul Petru, voi ati uitat de semeni!
Si nu uita, mama, sa fii bun!
Har, smerenie si jertfa de sine.

:-))) ce frumos!! Draga MariS esti inconfundabil!:11:

Florin-Ionut 09.06.2011 15:44:12

Citat:

În prealabil postat de IOLANDA (Post 367510)
Aici,chiar am zambit un pic....imi cer iertare ...dar asta e...ati fi buni de regizori....eu daca as fi intr-un avion ,in curs de prabusire nu voi incerca sa caut pe cineva sa-mi marturisesc ultimile pacate,ci imi voi ridica ochii spre cer si voi striga din adincul sufletului meu pacatos...."DOAMNE IARTA-MA "pe mine pacatoasa.....si sunt sigura ca Dumnezeu in marea Lui milostivire va avea grija de sufletul meu ...."un suspin ,poate fi o rugaciune"....asa spune marele nostru duhovnic Arsenie Papacioc.....si apoi sa ne gandim si la talharul de pe cruce.....nu????

Morala era să cauți pe cineva și să vă spovediți reciproc. :) Asta după ce ați spus și celorlalți să facă la fel, dacă se poate să le spuneți.

Cum ar suna o spovedanie în grabă, full-duplex (ambii vorbesc și ambii ascultă, în paralel), cînd mai sînt cîteva minute pînă la ciocnirea cu solul?

- M-am mîndrit, m-am mîniat.
- Am păcătuit cu lucrul, cu cuvîntul și cu gîndul.
- Nu am iubit pe Dumnezeu și pe aproapele.
- M-am lenevit la rugăciune.
- M-am împărtășit cu nevrednicie.
- Am... BUF! Și avionul se făcu scrum.

Bine ați venit în Rai!


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:23:50.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.