![]() |
Pacatul stramosesc
E stiut de catre toti ca fiecare om se naste cu pacatul stramosesc, mostenit de la parinti. Mai cunoastem faptul ca Taina Botezului "sterge" pacatul stramosesc. Atunci apare o intrebare simpla: Daca parintii au fost botezati, deci nu mai au pacat stramosesc, cum de totusi i-l transmit copiilor? Ce raspuns s-ar gasi la intrebarea asta?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ne nastem cu pactul stramosesc, pentru ca firea umana a fost alterata prin caderea in pacat. Deci primim aceasta fire "universala" si nu "particulara" - a parintilor. Daca am primi firea "particulara", nu ne-am naste cu pacatul stramosesc, dar ne-am naste cu pacatele personale ale parintilor - iata cate probleme apar.
Pentru MARIUS_DANIEL: nu avem predilectia spre pacat, asta inseamna ca Dumnezeu este autorul raului, pentru ca El a pus in firea umana aceasta inclinatie spre pacat. Nu exista contradictie intre creatie si Creator - lumea a fost creata buna. Daca pacatuim, facem acest lucru prin libertatea noastra si nu prin ceva care este sadit in mine de Creator. |
Citat:
|
Citat:
|
PT MARIUS_DANIEL:
"Si din contra,mostenim pacatele parintilor,pana la al treilea si al patrulea neam." Nu neaparat ce ai inteles dintr-o carte ortodoxa trebuie luat ca atare. E adevar ca pacatul isi imprima ceva in firea copilului, dar nu se muta cu totul/se copiaza. Intradevar, se zice si in Biblie ca va fi pedepsit pacatosul pana la al 3/4-lea neam, dar mai spune si ca, omul ce traieste placut Domnului, va fi rasplatit pana la al 9-lea neam. Cum iti explici asta? Vezi Iubirea lui Dumnezeu? |
dar nu ia din pacatele parintilor, ci suporta efectele acestor pacate.sa luam un exemplu concret:daca tu te droghezi sau bei in exces,ce efect crezi ca are acest lucru asupra copilului tau?fiecare este responsabil de propriile fapte, dar trebuie sa avem grija ca aceste fapte(pacate)nu ne afecteaza doar pe noi, ci si pe cei din jurul nostru, mai ales pe cei dragi noua.este logic, nu?la botez se sterge pacatul stramosesc,dar si toate pacatele personale(pe care nu le ai, copil fiind), dar nu si pacatele parintilor.
mama mereu imi zicea ca niciodata sa nu-mi dau,nici macar la nervi copilul raului,pentru ca blestemele parintilor "se prind" imediat.si cunosc cazuri de parinti care au facut asta si au regretat amarnic.nu crezi ca este un alt efect al pacatelor parintilor ce se rasfrang asupra copiilor? copii sunt puri si nevinovati, dar se pervertesc in lumea noastra, a adultilor, din vina noastra. |
Inca n-am lamurit "problema" privitoare la modul de transmitere al pacatului stramosesc. Ca acesta exista, stim. Dar cum se transmite copilului de la parintii care nu-l mai au, nu stim.
Eu nu vreau sa ispitesc prin lucrul asta. Este decat o intrebare banala, la care trebuie sa-i gasim un raspuns. |
Citat:
|
Persoana lui Adam a facut natura umana pacatoasa, iar natura umana pe care o primim este cea care ne face si pe noi purtatori de pacatul stramosesc. Noi nu suntem vinovati decat prin vinovatia naturii din noi, care la randul ei, nu este vinovata decat prin vointa primului om, in care natura se afla intreaga. In Adam a cazut intreaga natura umana. Noi ne nastem cu acest pacat nu pentru ca am pacatuit personal in Adam, ci pentru ca ne nastem cu o natura umana primita de la Adam.Noi primim existenta noastra de la sau prin mijlocirea primului om, caruia Dumnezeu i-a dat o natura curata. Noi primi natura umna pe care Adam a imbolnavit-o.
Pentru Dumnezeu, dupa ce Adam a cazut, in afara de aducerea nostra la existenta prin Adam, ar mai fi ramas alternativa sau sa ne dea fiecaruia o existenta curata in mod separat sau sa nu mai lase lui Adam posibilitatea sa se inmulteasca. Dar nici una din aceste parti nu este de preferat. A fi adus pe fiecare om la existenta ca pe o entitate singuratica detasata de comuniune, ar insemna a crea o fiinta lipsita de orice spiritualitate.A opri pe Adam sa se inmulteasca ar fi insemnat pentru Dumnezeu sa-si anuleze planul creatiei din cauza lui Adam.Aceasta a insemnat sa accepte ca oamenii prevazuti sa se nasca din Adam sa se nasca cu pacatosenia lui Adam. |
Pt. Dan73:
Iti dau dreptate in ceea ce spui, e in mod clar pozitia ortodoxa. Sunt total de acord in privinta faptului ca toti primim o natura inbolnavita. Insa eu ma intrebam de ce o primim bolnava, daca parintii au chipul lui dumnezeu din ei "reparat"? M-am gandit la urmatoarea posibilitate: Plecam de la faptul ca sexualitatea nu-si are fundamentul in chipul lui Dumnezeu din om, ci este, asa cum spun unii dintre Sf. Parinti, supraadaugata. Ea a fost data primilor oameni de Dumnezeu ca un "colac de salvare" in cazul in care vor cadea in pacat, sa se poata inmulti. Putem spune ca sexualitatea reprezinta o inzestrare a naturii umane. Este stiut faptul ca daca nu intervenea caderea in pacat, oamenii aveau sa se inmultesca "prin facere", ca Adam, nu prin nastere. Nasterea este modul de inmultire al oanenilor pentru starea lor cazuta. Asfel, daca botezul reface chipul lui Dumnezeu din om, el nu schimba modul de inmultire. Deci pacatul stramosesc se transmite prin sexualitate, prin nastere, intrucat aceasta nu este schimbata prin baia botezului, fiindca este exterioara chipului lui Dumnezeu din om. Poate ca astfel se explica aparitia pacatului stramosesc la un copil nascut din parinti botezati. E decat o presupunere. |
Daca copilul mosteneste pacatul stramosesc datorita modului in care a fost creat, iar iisus nascandu-se din fecioara nu a mostenit pacatul, atunci un copil conceput prin inseminare artificiala nu mosteneste pacatul?:-S
|
Citat:
Eu sunt partizan al ideii ca pacatul stramosesc e parte din natura umana, cazuta, despartita de Dumnezeu. Cum se mosteneste? Nu stiu, dar fiecare din noi pare sa aiba aceasta predilectie spre pacat. Care, bineinteles, nu ne scuza caderile si greselile. |
Citat:
Ceea ce ai spus tu are sens, nu se stie cum omul mosteneste pacatul.(eu nu inteleg nici de ce) |
Citat:
|
Citat:
"...am cautat in Biblia tradusa de IPS Bartolomeu. Acolo explicatia acestui verset din Psalmul 50 are de-a face cu pacatul stramosesc (se da si o referinta la cartea lui Iov care sa confirme acest lucru). Apoi, mi-a cazut in mana Talcuirea Psalmilor a Fericitului Teodorit al Kirului (sau Cirului, cum apare in unele editii), aparuta la Manastirea Petru Voda in 2003. Acolo, fara echivoc, vorbeste despre pacatul starmosesc si are chiar o avertizare spre a nu denigra nunta si zamislirea!" |
Ce se mosteneste prin pacatul stramosesc?Se poate spune ca prin protoparintii nostrii Adam si Eva toti am pacatuit si suntem vinovati in fata lui Dumnezeu?Exista un motiv pentru care cred eu ca se boteaza pruncii inca de mici in Biserica si datina asta este din inceput.Deci prin botez stim ca intai se sterge pacatul stramosesc sau originar si toate pacatele savarsite pana atunci.Ce reprezinta pacatul stramosesc si cum trebuie sa ne raportam la el?
|
Conceptia ca noi am pacatuit in Adam nu este ortodoxa. Ortodoxia afirma ca noi mostenim pacatul stramosesc nu pentru ca am pacatuit virtual in Adam, ci pentru ca venim la existenta din firea imbolnavita din cauza pacatului - firea primilor oameni.
Pacatul stramosesc a adus o modificare in natura umana. Sfintii Parinti spun ca "In rai, Adam vedea cu o minte care era plina de iubire, cu un suflet umplut de puterea Duhului dumnezeiesc, nu numai pentru ca el insusi era deplin unificat, ci si pentru ca traia intr-o creatie plina de Duhul dumnezeiesc. Nu era nici o separatie intre creatie si lumea energiilor divine, nici o contradictie intre tendintele omului, nici o separatie intre ele si puterile superioare dumnezeiesti". Din cauza pacatului cunoastem moartea, stricaciunea, durerea .... Daca prin botez ne este sters pacatul stramosesc, prin orice fapta a noastra putem fie sa "imbolnavim" firea, fie sa o "insanatosim". Pentru "insanatosire" avem Sfintele Taine. Asta trebuie sa fie preocuparea noastra: unirea cu Hristos prin Sfintele Taine. Important e sa nu vedem lumea ca o gradina in care Dumnezeu este absent. |
Citat:
Sa nu uitam ca dupa caderea protoparitilor, acestia au auzit glasul lui Dumnezeu, Care umbla prin rai, in racoarea serii. Dar Scriptura ne spune ca Adam si Eva s-au ascuns de fata lui Dumnezeu printre pomii raiului. Omul s-a ascuns de Dumnezeu, nu invers. Dumnezeu continua atat sa "umble", cat si "sa vorbeasca", in lumea de astazi. Dar marea majoritate a celor din lume, continua sa se ascunda de El. Prin urmare, noi suntem cei care trebuie sa ne "descoperim" Lui. Acest demers de "descoperire", presupune inlaturarea pacatului si dobandirea nepatimirii. Masurile in care reusim acest lucru, fiecare dintre noi, sunt insa diferite. Sfintii sunt cei care reusesc in cea mai mare masura sa realizeze aceasta, ajungand sa-L intalneasca pe Dumnezeu, inca din lume, "fata catre fata". Noua nu ne raman decat marturiile sfintilor, "glasul lui Dumnezeu" si "urmele pasilor Sai". |
Pacatul stramosesc nu trebuie inteles dintr-o perspectiva juridica, ci existentiala, de aceea Yannaras il numea "esec existential". Interesenta ca in Sfanta Scriptura se subliniaza ca pacatul a adus si goliciunea- odovada clara ca pacatul a avut consecinte asupra naturii omenesti- putem spune ca aceasta era transparenta fata de har, iar prin pacat devine opaca.
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 21:46:39. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.