![]() |
Biserica catolica ca si cladire
Salut!Eu locuiesc in Italia, unde evident este plin de biserici catolice.
Intrebarea mea este:Care trebuie sa fie atitudinea crestinului ortodox fata de bisericile catolice ca si cladiri?Trebuie sa ma inchin? Sa ma gandesc la ele ca si casa a lui Dumnezeu sau nu? A doua intrebare: Ce parere aveti despre bisericile catolice cu design ''modern''?Spre exemplu, in Sicilia am fost in Madonna delle lacrime, o biserica propriu zisa, unde se tin slujbe si exista preoti. Poza: http://www.icpirandello.it/2008/atti...0IIC%20052.jpg sau asa: http://farm4.static.flickr.com/3128/...0dbc8bca00.jpg Care este parerea voastra despre aceste cladiri? |
Citat:
Citat:
Acest design de tip modernist (în primul caz) sau postmodernist (în al doilea caz) nu este pe gustul meu și părerea mea este că pretează la deviere liturgică, la modificarea raportului dintre Dumnezeu și om și, în final, la devierea credinței. Da, dar eu sunt tradiționalist. Poate că altora le place și văd în ele ceea ce eu nu pot vedea. La urma urmei, când s-au făcut primele catedrale gotice, reacția a fost de asemenea amploare încât mulți le considerau sacrilegiu arhitectural. Azi, Notre Dame de Paris se studiază în manuale. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu vi se pare ca sinteti putin arogant atunci cind, cu afirmatiile pe care le faceti, va asezati deasupra Bisericii Ortodoxe Romane si afirmati alte lucruri decit cele pe care le afirma ea? |
Citat:
La rândul lor, catolicii evită sintagma "Biserică Soră" cu referire la Bisericile Ortodoxe. Una este să spunem că ortodocșii ne sunt frați și surori în Cristos, ceea ce corespunde unui adevăr teologic, alta e să spunem că "Biserica Ortodoxă este sora Bisericii Catolice", fapt care este fals ecleziologic. Ramuri desprinse dintr-un trunchi nu pot fi surori cu trunchiul. Nu-mi amintesc să fi întâlnit asta în niciun document catolic. Dacă găsiți un asemenea document, m-ar interesa foarte mult. |
Citat:
|
Eu una ma inchin cand mi se intampla sa trec pe langa o biserica catolica. Ma inchin si cand trec prin fata Bisericii Armenesti, desi nu am intrat niciodata acolo si nici nu am curiozitatea. Imi face placere. Ma inchin la Hristos si atata tot - in niciun caz nu ma gandesc ce e si ce nu e in altar. Nu stiu ce biserici protestante sunt in Bucuresti, e una ciudata, nici de-a noastra, nici catolica, dar care are cruce, pe langa XXL Fundeni, la aia nu ma inchin.
|
Citat:
Da, ar putea spune cineva, dar în acest caz sensul termenului "ne închinăm" este ambiguu. Ne închinăm noi Sf Cruci așa cum ne închinăm lui Cristos însuși, cu reverența "latriei", sau "ne închinăm" în sensul că cinstim ca lucru sfânt, precum facem cu un obiect care a aparținut unui sfânt bineplăcut lui Dumnezeu ? Problema este clarificată, între alții, de Sf Toma din Aquino. "Ne închinăm cu gradul de închinare propriu latriei" este, pe scurt, răspunsul Doctorului Angelic. Mai în detaliu, el vorbește despre asta în Summa, partea a III-a, chestiunea 25, articolul 4, aici: http://www.newadvent.org/summa/4025.htm |
1. Este in engleza
2. Este enorm de mult de citit pentru ceva care se putea rezuma in cateva fraze. 3. In esenta este ceea ce am afirmat si eu, pe scurt se putea clarifica confuzia chiar a unor crestin ortodocsi practicanti intre inchinare si cinstire si mai ales de sensurile termenului de inchinare si de ce aceasta confuzie in limba romana ca de altfel si in ebraica VT. Confuzie de altfel foarte la moda printre protestanti atunci cand vor sa ii "inteleaga" pe ortodocsi. Chiar si daca le explici, ei o sa prefere confuzia care e in capul lor in locul realitatii din teologia ortodoxa. |
Citat:
E adevarat ca Dumnezeu e unul singur, dar biserica catolica il interpreteaza si-l intelege in mod diferit. Iar aceste diferente se perpetueaza si se reflecta in tot ceea ce face biserica catolica, in Sfintele Taine etc. Pretuiesc si iubesc biserica ortodoxa (din care fac si eu parte) care-mi ofera tot ce am nevoie si niciodata n-am simtit ca i-ar lipsi ceva. Indiferent de starea mea sufleteasca intotdeauna am simtit ca in biserica ortodoxa sunt ... acasa. Prin urmare nu ma pot inchina in fata unei biserici catolice. Mai demult, cand eram prin liceu, mi-a spus si mie cineva ca ar trebui sa ma inchin cand trec pe langa o biserica catolica. Am stat si m-am gandit atunci daca asa o fi, chiar m-am inchinat de cateva ori in trecere pe langa vreo biserica catolica, dar fara convingere. Acum vreun an mi-am adus aminte de sfatul asta si am intrebat pe parintele duhovnic daca ar trebui sa fac asta. Mi-a spus ca e o greseala si sa nu ma inchin. |
Clădite pe piatră. Făcute să dureze, până la Sfârșit:
http://catedraismedievais.blogspot.c...p/abadias.html |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Din punct de vedere haric, un lacas traditional nu este superior unuia care reitereaza traditia, asa cum nici catedrala mantuirii neamului nu este superioara unei bisericute din lemn, caracterul si arhitectura fiind diferente de ordin canonic si estetic, insa pentru ca spatiul traditional cultiva relatia cu Absolutul , cred ca omul ajunge mai usor dincolo de minte si de simturi, la cele supra-mentale si supra-sensibile, decat intr-un spatiu in care lumea spirituala nu licareste tainic in cea materiala. Pana ca harul indumnezeitor sa patrunda in suflet si trup, omul are nevoie de a contempla si din fapturi pe Dumnezeu si finalitatea creatiei. Astfel, omul intelege lumea materiala(vazuta) prin cea spirituala(inteligibila), transferand prin ratiuni continutul simtirii in minte si pe cea spirituala prin cea materiala, impletind mintea cu simtirea in vreme ce contempla figurile. Spatiile care reflecta creatia materiala ca „icoana”(chip) a celei spirituale sunt spatiul liturgic ortodox, spatiu liturgic catolic si spatiul liturgic al bisericilor vechi-orientale. (*) E adevarat ca in lumea romano-catolica, s-a deviat in ultimul timp destul de mult de la spatiul traditional. Exista biserici catolice care reitereaza traditia in tehnici si materiale contemporane, biserica fiind in acelasi timp arhaica si viitoare, dar si altele, care nu mai investigheaza traditia milenara,nu o redescopera intr-o maniera moderna, ci produc imagini insolite prin inventie, biserica devenind o sala de adunare (e adevarat, cu o compozitie arhitecturala reusita) si nu un spatiu al anticiparii eshatologice, nu mai e antitipul templului, s-a pierdut succesiunea spatiilor, dimensiunea tainica,transcendentul nu mai coboara, sp. interior nu e „icoana” imparatiei lui Dumnezeu "aici" si "acum" ci se deschide spre cer, spre Imparatie, care e "acolo", undeva, deci spatiul e desacralizat, asemeni celui np. Chiar am vazut si unele biserici catolice in care altarul e adus spre centru, ca intr-un spatiu dramatic, de tipul teatrelor englezesti, devenind o scena. Am gasit o poza cu interiorul bisericii catolice din Sicila: http://img88.imageshack.us/img88/8697/sicilial.jpg (*) Am citit mai demult despre viziunea maicii Macaria (Teodosia) din Rusia, propusa spre canonizare si care ne arata ca in Eschaton nu va mai fi nevoie de arta pentru a cultiva relatia cu Absolutul, pentru ca cunoasterea nu va mai fi mediata de nimic creat. Scriptura spune: “acum vedem ca prin oglindă, în ghicitură, atunci vom vedea față către față” (I Corinteni 13, 12). “Atunci când îngerul a vrut să-i arate ceva nou în locașurile cerești, a așezat-o în spatele său și i-a explicat pe unde zburau. El i-a arătat Teodosiei cămara unde sălășluiește Hristos și locul unde se află cea mai strălucitoare lumină în cer... Doar cei mai apropiați de Hristos se aflau împreună cu El înăuntrul acestor ziduri: Maica Domnului, Sf. Ioan Botezătorul, Sf. Nicolae... Îngerul păzitor îi arătă Teodosiei biserica transparentă, enormă făcută în întregime din aur... Fata întrebă: “De ce nu are biserica icoane?”... Primește răspuns: “De ce să avem nevoie de icoane – auzi ea răspunsul – când noi toți suntem vii aici”. (cf. Schimonahia Macaria ajutătoarea celor în suferință, Ghenadie Durasov) |
Citat:
Chiar zicea un parinte, acum am citit zilele astea, imi scapa, a da, un mare duhovnic roman, zicea ca decat sa se duca omul in strainatate si sa isi piarda sufletul, mai bine sta in tara. Sf. Cosma Etolianul a ales sa moara decat sa accepte eresul catolic, si o multime de altii calugari athoniti au fost CHINUITI SI OMORATI de catolici, dar ei au ales pe Hristos, pentru ca pentru ei, Ortodoxia nu era o vb in vant, ci era BISERICA LUI. Nestiinta este tot un pacat. Cred ca 90 % din lepadarile de credinta sunt din cauza nestiintei, ca sa vedeti repercusiunile unui pacat ce pare mic pt unii. Daca musulmanii pun o cruce in fata, va inchinati si ei? Unii din voi, da...din cate vad. |
podolski: din ce ai spus nu s-a inteles,daca consideri lacasul de cult catolic "casa a lui Dumnezeu", insa nu-ti faci cruce cand treci prin dreptul lui (considerand ca Stapanul e absent,insa poate reveni) sau nu-l consideri deloc casa a lui Dumnezeu.
|
Citat:
Prin fata ne lingusesc, prin spate urasc Ortodoxia si asteapta cu nerabdare cucerirea ei prin bani. Ei lupta impotriva Adevarului, impotriva lui Hristos, iar asta se vede si din faptele lor, cand au omorat Sfintii lui Hristos. |
Sa fiu mai clar:
NU, catolicii nu sunt casa a lui Dumnezeu. Trucarea monedei regelui, chiar si cu un detaliu, este fals, si frauda. Nici alte secte nu sunt case ale lui Dumnezeu. Dar diavolul se imbraca in haine sfinte, cu nume sfinte, chiar cu numele lui Dumnezeu si lupta de fapt impotriva Adevaralui si impotriva lui Hristos. ERESUL E ERES. Oricat de fain il imbraca banii si puterea. |
Citat:
|
Deci te intrebi daca Duhul Sfant Domnul se pogoara la ei, in cladirile lor?
Pai eu te intreb, Duhul Sfant se pogoara la eresuri? Eresul poate sfintii?? :) |
Citat:
Bisericile catolice nu sunt case ale lui Dumnezeu. Biserica lui Hristos este numai Una. Una Sfanta, Apostoleasca si Soborniceasa Biserica! Pentru aceste putine cuvinte altii si-au jertfit viata, noi insa facem pacte cu dusmanii adevarului. "Noi suntem mai buni ca Hristos!" |
Citat:
|
daca exista cladiri denumite "biserici", de ce catolicii si-au facut catedrale, adica acele constructii somptuoase? unde mai este spiritul de modestie care trebuie sa caracterizeze pe orice crestin?
|
Citat:
Ce legatura are spiritul de modestie al crestinului cu felul in care arata o catedrala? |
Citat:
Crestinismul cunoaste mai multe tipuri de spatii sacre: martiriile, baptisteriile, clopotnitele, bisericile parohiale, paraclisul (capela), manastirile, catedralele, sanctuarul. Distinctia dintre ele s-a impus de timpuriu in arhitectura bisericeasca si a fost efectul importantei pe care crestinii i-au atribuit-o lacasului de cult si rolului pe care acesta l-a avut in viata lor spirituala. |
Citat:
|
Citat:
Np cheltuiesc sume exorbitante pentru inaltarea unor "case de rugaciune", doar e mai rentabil si pt. ei sa faca o cladire mare, in care sa-i adune pe enoriasi, decat sa-i inghesuie in 20 de case particulare, divizand comunitatea. Aratati-mi un singur verset unde Iisus a pus o limita in ceea ce priveste numarul de enoriasi adunati in cadrul bisericii. Daca nu gasiti, atunci nu aveti ce sa comentati cu privire la marimea lacasului de cult si a capacitatii acestuia. |
Citat:
Catolicii au luat-o pe un drum greșit, dar nici o bună parte din ortodocșii nominali contemporani nu-s foarte departe de ei, în modul de a înțelege și trăi credința. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Lacasul de cult ortodox are o simbolistica aparte, pe care tu nu o cunosti , de aceea privesti totul mercantil. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Priviți la catedrala din Cologne - a fost înălțată în mai mult de jumătate de mileniu. Numai Dumnezeu știe câte zeci de mii de oameni au muncit, timp de sute de ani, pentru a înălța aceast spațiu închinat lui Dumnezeu - și cine știe câte mii de oameni au lucrat întreaga lor viață doar la construcție Nu veți vedea numele lor în catedrală - ei sunt anonimi. Catedrala nu le aparține. Bogăția ei, splendoarea ei nu poartă numele lor. Tot ce au avut mai bun, munca lor de o viață, credința lor, rugăciunile lor - acești modești anonimi au închinat Domnului. |
Citat:
Locul de închinare este el însuși rugăciune, ofrandă, dar, doxologie. Neoprotestanții sunt ”modești” doar când vine vorba de comunitate și Dumnezeu, în rest tot ce ține căpătuială proprie, afaceri, acumulări de bogății materiale, reședință, lux ș.a, nu mai intră sub incidența modestiei. Citat:
”Deci Maria, luând o litră cu mir de nard curat, de mare preț, a uns picioarele lui Iisus și le-a șters cu părul capului ei, iar casa s-a umplut de mirosul mirului. Iar Iuda Iscarioteanul, unul dintre ucenicii Lui, care avea să-L vândă, a zis: Pentru ce nu s-a vândut mirul acesta cu trei sute de dinari și să-i fi dat săracilor? Dar el a zis aceasta, nu pentru că îi era grijă de săraci, ci pentru că era fur și, având punga, lua din ce se punea în ea. (Ioan 12: 3-6)” |
Citat:
Se coboara sau nu pana la urma? Parerea ta? Da, te incadrezi perfect categoria ortodocsilor sus mentionati. Parerea mea. |
Citat:
După postările nevrotice și goale de conținut duhovnicesc pe care le lași pe-aici, nu te văd în niciun caz în prima categorie. |
Citat:
De vreme ce si eu mi-am spus-o despre tine, era normal sa ti-o spui si tu. Eu insa, tot astept, parerea ta pe acest subiect, cu niste argumente. Sau e asa pt ca vrei tu si gata. STOP. PIUA? Se pogoara Sfantul Duh Domnul la slujbele catolice, sau nu? Parerea ta? Pentru ca mai apoi, se subintelege, daca se pogoara, putem merge chiar la slujbele lor, putem sa ne facem cruce, si putem fi catolico-ortodocsi. Daca nu se pogoara, inseamna ca catolicismul e erezie si pacat implicit. Ti-am explicat, pt ca stiam ca nu o sa fii in stare sa faci legatura. :) Astept parerea ta. Daca ai una. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 17:27:48. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.