Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Secte si culte (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5031)
-   -   Despre Penticostali, Baptisti, Adventisti (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=1326)

danyel 01.02.2007 02:05:38

Spre sfarsitul secolului 19 America era deja plictisita de numeroasele si sporadicele “treziri religioase”. Multi predicatori ambulanti se compromisesera prin tertipurile la care apelau pentru a incalzi multimile. Masele voiau ceva nou iar acest nou nu a intarziat sa vina sub lozinca “Dumnezeu face o lucrare noua”.

Una dintre miscările de "trezire religioasa" din Statele Unite a fost si asa-numita "Ploaie Tarzie" (Latter Rain) condusă de A.J. Tomlinson, initial un simplu distribuitor de carti al American Bible Society. Existau de altfel mai multi predicatori care predicau reînnoirea trairii religioase prin “umplerea cu Duhul Sfant”. Suportul pentru această propovaduire consta în relatarea privind pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime, descrisa în capitolul 2 din Faptele Apostolilor. Acesti predicatori afirmau că acea pogorâre, însotită de "vorbirea în alte limbi", este posibilă si în zilele noastre, pentru fiecare credincios în parte. Astfel, în SUA si în Tara Galilor au aparut adunări de rugaciune în care credinciosi ferventi îsi marturiseau păcatele înaintea Domnului si Îl implorau cu lacrimi "sa-i boteze cu Duhul Sfant". Pe langa Tomlinson, un alt promotor al noilor idei a fost Charles Parham. Predicatorii creau prin predicile lor o conditionare psihologica si o înfierbantare a sângelui care în cele din urma degenera în “glosolalie” (vorbire necontrolata într-o stare de semi-transa). Aparitia acestui fenomen destul de neobisnuit a constituit în 1896 scânteia pentru demararea noii miscari penticostale. Glosolalia a fost identificata cu pogorârea Sfântului Duh de la Cincizecime si s-a afirmat ca evenimentul descris în Biblie poate avea loc oricând daca credinciosul se roaga fierbinte lui Dumnezeu. Dobândirea unei astfel de “umpleri cu Duhul Sfânt” a devenit tinta celor care doreau mai mult. Cei care credeau în "umplerea cu Duhul Sfânt" s-au separat de adunările din care făceau parte si astfel s-a conturat noua Miscare Penticostală. În 1903 Tomlinson îsi dă seama că poate face mai mult decât să vândă cărti si înfiintează "Biserica lui Dumnezeu".

Stilul neconformist al adunarilor penticostale (de la pentecost = cincizecime, în greaca) a asigurat raspândirea miscarii si a atras atentia si în afara Statelor Unite. Un loc unde penticostalismul a prins repede rădăcini în Europa, în mijlocul unui popor plictisit de un luteranism arid, a fost Norvegia. Aici noile idei au fost preluate de diversi predicatori ad-hoc, punandu-se bazele mai multor secte de sorginte penticostală (vezi articolul despre "Prietenii lui Smith", sectă cunoscută în Romania ca "Partasia").

Conform "traditiei" neoprotestante privitor la dezbinare, "Biserica lui Dumnezeu" a lui Tomlinson nu a rezistat prea mult, prima scindare având loc în 1917, astfel apărând "Adunarile lui Dumnezeu". Ulterior aceste două ramuri s-au divizat si ele, dând nastere unor grupări independente. Principalele grupări penticostale sunt asociate acum în Conferinta Mondiala Penticostala.

În Romania penticostalismul a venit direct din America, în perioada interbelica, prin câtiva romani câstigati de ideile acestea, propagate în SUA chiar printr-o revistă de limba română, Vestitorul Evangheliei, redactată de un oarecare Paul Budeanu, originar din judetul Arad. Acesta a tradus în româneste mărturisirea de credintă a penticostalilor, numită Declaratia fundamentului adevărat al Bisericii lui Dumnezeu. Primul sef al sectei în Romania a fost Ion Bododea, din Brailita, care a editat revistele Glasul adevărului si Stiinta Sfintilor, precum si cartea de cantari ale sectei, Harfa Bisericilor lui Dumnezeu.

Ca puncte doctrinare principale, penticostalii sustin teoria Sola Scriptura (“numai Scriptura”) asemenea tuturor (neo)protestantilor, botezul adultilor, învatatura despre rapirea Bisericii si botezul cu Duhul Sfant dovedit prin “vorbirea în limbi”.

Unele secte penticostale sustin două trepte ale experientei harului: nasterea din nou si botezul cu Duhul Sfânt, iar altele mai adaugă una, cea a sfintirii.

Ca notă individuală, penticostalii practică "ungerea cu untdelemn" pentru vindecarea de boli si au o pasiune pentru minuni si vindecări miraculoase, acestea fiind atribuite Duhului Sfant. Uleiul cu care se face ungerea de către pastor sau de către proorocul înzestrat cu "darul vindecării" este ulei alimentar obisnuit - Muntenia, Floriol, etc.

In adunarile penticostale pot fi întalniti "prooroci" care "proorocesc în alte limbi". De obicei aceste "vorbiri" sunt "talmacite" de un alt membru al adunarii, considerat "înaintat pe cale" si văzut ca posedând anumite daruri ale Duhului Sfant. Un lucru interesant îl constituie diferenta ca volum de cuvinte între "vorbirea în limbi" a proorocului (scurtă, de obicei) si tălmăcirea care se constituie deseori într-o mică predică. Celor care întreabă despre aceasta li se răspunde că tălmaciul nu traduce cuvant cu cuvânt "proorocia", ci îi traduce "duhul". În general, "proorocii" sunt vazuti ca având diverse daruri de la Duhul Sfant, acestea fiind, pe lângă "darul proorociei", si "darul vindecarii" sau "darul deosebirii duhurilor". În Romania, un domeniu de "utilitate" a proorocilor din adunările penticostale este proorocirea "de la Dumnezeu" a legăturilor matrimoniale (dacă e bine ca sora X să se mărite cu fratele Y) sau răspunsul, tot "de la Dumnezeu", dacă e recomandată sau nu emigrarea în Statele Unite! Multi penticostali se căsătoresc pur si simplu pe baza prorociilor făcute în adunare, desi cei doi tineri nici nu se cunosc bine si nici nu au viziuni comune de viata.

Falsitatea acestei "vorbiri în limbi " este evidenta din frecventele neconcordante dintre prorociile pe aceeasi tema. O persoană mai putin credula a făcut un test: a înregistrat pe bandă o prorocie si a mers cu înregistrarea la alti doi prooroci penticostali, cerându-le acestora să tălmăcească mesajul. Fiecare a produs o cu totul altă interpretare, ambele diferite de cea initiala. Alteori, daca proorocul care nu apartine de adunarea în cauză aduce atingere prin proorocia lui politicii interne a acelei adunari, pastorul adunării declară fara echivoc că vorbirea a fost nu de la Dumnezeu, ci de la satana. De asemenea, unii se folosesc de aura de prooroci pentru a-si rezolva diferendele personale cu alti membri din adunare. Asemenea fenomene sunt sesizate si de unii dintre membri, însa în loc să vada în aceasta dovada înselatoriei, ei decid doar sa se mute la o altă adunare.

Penticostalii trebuie să plateasca sectei zece la suta din veniturile lor lunare. Aceasta se face în scopul obtinerii binecuvantarii lui Dumnezeu peste toate posesiunile lor, dar si ca un gest de multumire pentru tot ce au. Salariile pastorilor sunt fixate de comitetele congregatiilor locale, pe baza veniturilor si cheltuielilor.

Marea majoritate a bisericilor penticostale din Romania fac parte din ramura “Biserica lui Dumnezeu” (Church of God). După Revolutia din 1989, în urma unor conflicte de culise, un anume pastor Ioan Ceută a fost exclus din cultul penticostal si s-a afiliat impreuna cu adunarea sa gruparii "Adunările lui Dumnezeu" (Assemblies of God), deschizând astfel acestora drumul în Romania.


danyel 01.02.2007 02:08:16

Baptistii



Istoric

Când primii protestanti – Luther, Calvin sau Zwingli – au început să-si propovăduiască ideile de reformare a bisericii romano-catolice, nici unul dintre ei nu se gândea că ei însisi vor deveni obiect de reformă în actiunile unor neo-reformati (neoprotestanti).

Luteranii, primii protestanti, au început să se organizeze în comunităti separate de bisericile romano-catolice, afirmând cu tărie ideile puse în circulatie de Luther. Au fost eliminate orice înfătisari religioase (statui, icoane, cruci, etc.). Slujbele au început sa fie conduse de predicatori fără studii religioase, căci scolile teologice erau exclusiv catolice. Din acest motiv nu exista o unitate a învătăturilor protestante, fiecare predicator predicând potrivit cu imaginatia lui, denumita ad-hoc “descoperire de la Dumnezeu”. Astfel se face că relativ în aceeasi perioadă întâlnim miscări protestante cu învătături diferite.

Duhul reformator initiat de Luther si ai săi nu a putut fi limitat însă numai la ideile acestora. În timp ce primii reformatori păstrau încă anumite elemente traditionale ale Bisericii, în scurt timp a apărut un nou val de predicatori care le contestau si pe acestea – botezul copiilor, simbolurile religioase, persoana Maicii Domnului. Au început sa fie predicate libertatea individuală generală si cea privind interpretarea Scripturilor, eliminarea preotimii, restrângerea averilor bisericesti si a atributiilor clericilor, diminuarea dărilor către biserică.

Spre deosebire de alte miscări religioase, pentru miscarea baptistă este dificil să identificăm un întemeietor unic. De-a lungul timpului, baptistii au vehiculat trei teorii prin care au încercat formularea unei istorii oficiale: teoria succesiunii neîntrerupte, teoria înrudirii anabaptiste si teoria derivării din separatistii englezi.

1. Succesiunea neîntreruptă. Una din cele mai populare teorii istorice este aceea că comunitătile de baptisti au existat în toata istoria Bisericii, de la botezul lui Iisus în Iordan de către Ioan Botezătorul si până astăzi. Desi nu au folosit numele de baptisti, membrii acestor grupări ar fi fost identice cu bisericile baptiste de astăzi. Aceasta teorie are un defect fatal: nu poate fi atestata cu date istorice, rămânând doar la nivel de speculatie. Desi ereziile montanistilor, novatienilor, donatistilor, paulicienilor, valdenzilor, albigenzilor (catharilor), lolarzilor si husitilor contin o întreaga serie de doctrine si practici similare cu cele ale baptistilor de mai târziu, celelalte credinte si practici nu pot fi încadrate în specificul baptist. Sustinută la sfârsitul sec. 19 si începutul sec. 20, teoria succesiunii neîntrerupte a fost abandonată ulterior, când s-a considerat că mai mult dăunează imaginii baptistilor.

2. Înrudirea anabaptistă. O a doua teorie sustine că baptistii se trag, direct sau indirect, din anabaptisti (aripa radicală a Reformei din sec. 16). Din gruparea anabaptista au făcut parte fratii elvetieni, huteritii si menonitii (adeptii lui Menno Simons). Teoria are o anumită sustinere în dovezile istorice. Desi n-au preluat în întregime ereziile anabaptiste, baptistii sec. 17 au continuat să promoveze botezul adultilor, preotia universală si separarea bisericii de stat.

3. Separatistii din Anglia. Cea mai răspândita teorie este că baptistii se trag din separatistii englezi exilati în Olanda. Acesti puritani separatisti ajunseseră la convingerea că biserica anglicana este coruptă si că este mai bine sa se separe de viata bisericii oficiale patronata de rege. În felul acesta, miscarea baptista a fost definita la început prin dorinta de separare a celor care interpretează într-o manieră literală si exclusivistă Noul Testament.

John Smith si Thomas Helwys, doi separatisti englezi din miscarea puritanilor, au format prima biserică baptistă în Amsterdam, Olanda, în 1609. Smith s-a unit ulterior cu menonitii, iar Helwys s-a întors în Anglia. Aici, în 1611 sau 1612, el a format împreună cu o mână de oameni prima biserică baptistă din Anglia, la Spitalfields, lângă Londra. Crescând ca număr, baptistii englezi s-au separat în Baptisti Generali si Baptisti Particulari. Primii credeau că urmările jertfei lui Hristos se aplică întregii omeniri. Ceilalti, asemenea calvinilor, considerau că acestea se aplică numai celor alesi (conform teoriei predestinării). Cele două ramuri s-au unit în secolul 19, când abordările teologice se schimbaseră iar nevoia de membri le-a făcut să se apropie. Pornind din Anglia, numărul baptistilor a ajuns la peste un milion în Europa.

America a fost locul unde miscarea baptistă a cunoscut cea mai mare dezvoltare. Roger Williams, un englez din secta puritanilor, a înfiintat prima biserică baptistă în orasul Providence, statul Rhode Island, în 1639. Cam în aceeasi perioadă, doctorul John Clarke a înfiintat o adunare baptistă în Newport, statul Rhode Island. Deseori persecutati pentru credinta lor, baptistii au crescut încet ca număr, dar cresterea s-a accelerat în secolul 18 în mare parte datorită miscării de trezire religioasă cunoscută sub numele de Marea Trezire. Tot în secolul 18, baptistii au sustinut idealurile Revolutiei Americane, devenind astfel mai populari. Asemenea celorlalte secte neoprotestante, baptismul american, născut din dezbinare si purtând în el germenele dezbinării, s-a divizat si există astăzi peste zece feluri de baptisti: Baptistii Vechi, Baptistii Vointei Libere, Baptistii Sâmbătari, Baptistii celor Sase Principii, Baptistii Unitarieni, Baptistii Cufundători, etc. Numele fiecărei ramuri baptiste ilustrează principiul generator al sectei, acela al alipirii la un anume aspect al credintei si al absolutizării acestuia în dauna celorlalte. De remarcat că până în 1975, bisericile baptiste americane numiseră aproximativ 50 de femei în functii oficiale (pastori, predicatori, etc.).

În România, baptismul a pătruns la sfârsitul secolului 19, venind din Germania, prin Ungaria, si a început să se răspândească printre românii din Ardeal, mai ales în Arad si Bihor. După făurirea României Mari, a pătruns si în celelalte provincii românesti.

În ce cred si în ce nu cred baptistii?

Ca puncte principale de doctrină, baptistii absolutizează Biblia ca fiind singura autoritate în materie de credintă. Desi sustin că fiecare persoană poate să o citească si să o interpreteze individual, baptistii au trebuit si ei să decidă, în mod arbitrar, în privinta unor aspecte insuficient de lămurite în Sfânta Scriptură.

Baptistii învată botezul adultilor ca mărturie publică a credintei. Ei consideră că o persoană, desi născută într-o familie crestină, nu este crestină până când nu face o declaratie publică în fata comunitătii privind "acceptarea lui Iisus Hristos ca Domn si Mântuitor personal". Termenul "personal" are o ratiune foarte precisă, fiind urmărită ideea că mântuirea omului este ceva exclusiv între om si Dumnezeu, fără interventia vreunei alte persoane.

O parte dintre baptisti au adoptat la sfârsitul secolului 19 credinta că Biserica va fi luată la ceruri înainte de a doua venire a Mântuitorului.

Asemenea tuturor (neo)protestantilor, baptistii nu cred în Tainele Bisericii. Pentru ei, împărtăsirea cu Trupul si Sângele Domnului (numită la ei "Cina Domnului") nu este altceva decât un simbol. Pâinea simbolizează Trupul, iar vinul simbolizează Sângele. Sunt împotriva icoanelor, crucii, moastelor, cinstirii Maicii Domnului si a Sfintilor. Nu recunosc posturile Bisericii. Nu au rugăciuni si pomeniri pentru cei morti. Nu folosesc obiecte si simboluri liturgice.

danyel 02.02.2007 17:55:42

Prietenii lui Smhith (Partasia)

Istoria

Johan Oscar Smith (1871-1943), întemeietorul acestei grupări religioase, era initial membru al Bisericii Metodiste din Norvegia. Pe vremea când era angajat al marinei militare norvegiene, într-o noapte a anului 1889, pe când se afla de cart pe vas, a primit o "descoperire" de la Dumnezeu în privinta trăirii crestine. La scurt timp după aceea el a început să-si propovăduiască ideile în mici adunări protestante.

În 1905, lui i se alătură fratele său, Aksel Smith (1880-1919) si, timp de aproape zece ani, începând din 1906, cei doi colaborează cu miscarea penticostală din Norvegia. Nu după mult timp se despart de penticostali, grupul fratilor Smith începând să fie cunoscut sub numele de Smiths Venner, care înseamnă Prietenii lui Smith.

În 1908, Johan Oscar Smith îl întâlneste pe Elias Aslaksen (1888-1976), amândoi fiind colegi în marina norvegiană. Micul grup religios începe să se dezvolte, în special în anii războiului. Cei trei - Johan Oscar Smith, Askel Smith si Elias Aslaksen sunt principalii lideri, fiind totodată cei care pun bazele primei congregatii.

Se poate vorbi de trei perioade în istoria acestei grupări, după cum urmează:

Prima perioadă (1900-1943, lider: J.O. Smith). Există numai câteva grupuri mici în Norvegia si Danemarca.

A doua perioadă (1943-1976, lider: Elias Aslaksen). Apar grupuri si în Olanda, Germania, Elvetia, Anglia, Australia, Canada si SUA.

A treia perioadă (1976-1996, lider: Sigurd Bratlie). În 1992 a avut loc în fel de "trezire" în cadrul sectei. Aceasta a implicat, pe lângă sporirea fervoarei religioase, si aparitia unor comportamente îndoielnice. Totodată, trezirea a dat nastere si unor lupte pentru putere care în cele din urmă au condus la ruperea sectei în două. Aproximativ 400 de membri au plecat, încercând să-si organizeze adunări proprii, dar fără prea mare succes. După moartea lui Bratlie, conducătorul sectei principale a devenit Kåre Smith, nepot al lui J. O. Smith.

În prezent, există câteva mii de membri în Norvegia si Olanda, câteva sute în Germania, Elvetia, Danemarca si America de Nord, precum si grupuri mici în Anglia si Australia (în majoritate emigranti din Europa).

După căderea comunismului în Europa de est, secta a pătruns si în noile democratii de aici, inclusiv în România, prin intermediul unor familii de maghiari. În România secta poartă numele de Părtăsia.

Conducerea sectei s-a aflat întotdeauna în mâna norvegienilor, acestia fiind si principalii vorbitori la conferintele organizate anual. Modelul adunărilor din Norvegia trebuie respectat în toate adunările lor din alte tări.

Cresterea numerică se datorează aproape exclusiv copiilor, existând nu putine familii cu peste 10 copii. Numărul convertitilor este foarte mic. Ca segment social, marea majoritate a membrilor apartin claselor de jos si de mijloc.

Astăzi gruparea reuneste mai multe dintre trăsăturile caracteristice sectelor religioase. Asemenea altor secte, ei nu le vorbesc noilor membri deschis despre învătăturile lor, decât după ce acestia s-au înrolat definitiv în gruparea lor.

Învătătura

Părtăsia nu are o mărturisire de credintă scrisă. Conform declaratiilor membrilor, Biblia este mărturisirea lor de credintă. În consecintă, este destul de dificil de identificat în ce cred si în ce nu cred. Aspectele de mai jos se bazează pe discutii personale avute de un fost membru cu Sigurd Bratlie, fost conducător al sectei, ale cărui învătături sunt considerate infailibile de către membrii grupării.

(1) Hristos NU a fost Dumnezeu cât timp s-a aflat pe pământ.

În cartea sa Mireasa si curva, Bratlie afirmă că Iisus a reusit să devină Dumnezeu prin lupta Sa cu păcatul. Potrivit lui Bratlie, Iisus a fost un simplu om, nu si Dumnezeu. Întrebat cum de a acceptat Iisus închinare (conform Evangheliilor), dacă era doar un om, Bratlie si-a manifestat surprinderea că există asemenea afirmatii în Scriptură, dar a continuat să-si mentină opiniile.

(2) Hristos a avut păcat în trupul Său.

În cartea lor, Hristos arătat în trup, se afirmă că, în zilele vietii Lui pe pământ, Hristos a avut păcat în trup, în sensul că a avut porniri păcătoase cărora a trebuit să le facă fată (să si le stăpânească). Potrivit învătăturii sectei, numai prin biruinta asupra acestor porniri a putut Iisus să acceadă la statutul de Dumnezeu.

(3) Hristos a avut păcate inconstiente cât timp s-a aflat pe pământ.

Aceasta este o urmare a învătăturii de mai sus. Întrebat asupra acestui subiect, Bratlie a reiterat această idee a lui.

Potrivit învătăturilor sectei, omul nu este vinovat de păcatele inconstiente, dar, odată "aduse la lumină", el trebuie să le învingă pe acestea.

Asemenea altor secte, lumea este împărtită în două categorii: "alesii" (membrii sectei) si "păcătosii" sau "lumea". Acestia din urmă "nu au lumină" si vor ajunge în iad. Membrii vor avea parte de un viitor fericit în calitate de Mireasă a lui Hristos, iar la sfârsitul veacurilor vor avea un rol unic - acela de judecător al popoarelor!

În cadrul grupării nu sunt permise opinii diferite, nici măcar în probleme de importantă secundară.

Cu toate acestea, interpretarea lui Elias Aslaksen la Romani 8:3, prezentată în cartea sa Hristos arătat în trup (prima editie engleză, 1973, capitolul 8) este diametral opusă interpretării lui Bratlie, redată în Mireasa si curva (editia americană, 1977, pag. 90, ultimul paragraf). Când un membru a dezvăluit această nepotrivire în fata adunării, ei pur si simplu au rescris acel fragment din cartea lui Aslaksen (acesta murise demult) si au produs o nouă versiune în limba engleză, în 1989, pentru a fi în acord cu ideile lui Bratlie. Totusi, versiunea în norvegiană din 1989 a rămas neschimbată. Cel care a efectuat "corectura" a declarat că a făcut aceasta la instructiunile lui Bratlie! Modificarea scrierilor liderilor anteriori, pentru a le potrivi cu noile învătături, este o practică comună printre secte, ea întâlnindu-se de exemplu si la secta mormonilor.

În toate predicile lor accentul se pune pe biruinta asupra păcatelor personale. Această idee sau intentie nobilă îi atrage pe cei naivi, în rândul membrilor fiind multe persoane sincere. Cu toate acestea, multe persoane si treburile interne ale grupării suferă de pe urma intereselor de grup si a jocurilor de culise. Intrigile nu sunt un lucru rar în cadrul Părtăsiei, ocazional având loc schimbări de conducere la nivel local, schimbări în care unii membri mai tineri îi dau la o parte pe bătrânii incapabili să tină pasul cu duhul vremii.

Din punct de vedere psihologic, Părtăsia este un cult distructiv întrucât creează o dependentă fată de organizatie. Majoritatea membrilor îsi restrâng domeniul social si afectiv-emotional la cadrul sectei, unii chiar declarând că nu pot concepe viata în afara Părtăsiei. Există mai multe cazuri de tineri care au fost sedusi cu învătătura despre sfintenie să se alăture acestei grupări, cu consecinte dezastruoase asupra educatiei lor si a relatiilor cu familia. De asemenea, au existat cazuri în care conditionarea psihologică a degenerat în depresie care, în final, a condus la sinucidere.

Astăzi Prietenii lui Smith pretind că au biruit păcatul, dar cele mai mari păcate, ale neprihănirii de sine si al atitudinii fariseice fată de altii, sunt prezente din plin printre ei.



Ana_Oara 26.04.2007 02:44:22

Baptistii, penticostalii sau crestinii dupa Evanghelie (ca sa iau numai aceste trei denom. crestine dintre sutele existente) au ceva vestigii din invatatura apostolica, nu prea mult.
Ii putem numi crestini, chiar daca sunt in afara Bisericii unice a lui Hristos, daca (cel putin) afirma credinta intr-un Dumnezeu Intreit. Cu toate ca si aici se poate dezbate; imaginea lor despre Dumnezeul Bisericii este deformata si contine elemente straine invataturii apostolice.

Vis a vis de radacinile istorice ale np, pe care acestia le cauta cu disperare (si din dorinta de legitimizare), retin cea legata de "sussesiunea neintrerupta" (aduce a succesiune apostolica), cu toate ca un lider np de renume din Romania, Iosif Ton, s-a apucat intr-una din cartile publicate de el (si raspindite printre np) sa afirme ca np se trag din anume grupari "crestine" precum cele ale valdenzilor, albigenzilor, montanistilor sau novatienilor, fara sa citeasca despre invatatura promovata de aceste culte; ceva ce nici cu gindul nu gindesti.

Am auzit si ideea dupa care baptistii isi trag numele si obirsia din ...Ioan Botezatorul! :)

NP cauta radacini istorice fara sa recunoasca adevarul istoric obiectiv. Lideri religiosi precum Luther, Calvin sau cei din miscarea anabaptista sau puritana au facut moarte de om sau teroare intru sustinerea invataturii lor. Luther a mers pina acolo incit sa sustina ca Apocalipsa lui Ioan sau Epistolele ap.Iacov sau Iuda nu sunt Scriptura.
Cu toate astea, np sustin cu credinciosie teoriile celor de mai sus vis a vis de Botez, mintuire sau nastere din nou, precum si cele trei "Sola" (fide, gratia si Scriptura).

Ana O.

legionar 26.06.2007 23:59:19

Toate sectele acestea eretice care au aparut ca ciupercile dupa ploaie si au luat cu asalt patria noastra sfanta nu este decat un scop murdar de deznationalizare si de sfaramare a unitatii noastre spirituale.
Convertirea unui ortodox la secte pot sa spun ca este o tragedie.

Abell 27.06.2007 12:17:01

Citat:

În prealabil postat de Ana_Oara
Baptistii, penticostalii sau crestinii dupa Evanghelie (ca sa iau numai aceste trei denom. crestine dintre sutele existente) au ceva vestigii din invatatura apostolica, nu prea mult.
Ii putem numi crestini, chiar daca sunt in afara Bisericii unice a lui Hristos, daca (cel putin) afirma credinta intr-un Dumnezeu Intreit. Cu toate ca si aici se poate dezbate; imaginea lor despre Dumnezeul Bisericii este deformata si contine elemente straine invataturii apostolice.

Vis a vis de radacinile istorice ale np, pe care acestia le cauta cu disperare (si din dorinta de legitimizare), retin cea legata de "sussesiunea neintrerupta" (aduce a succesiune apostolica), cu toate ca un lider np de renume din Romania, Iosif Ton, s-a apucat intr-una din cartile publicate de el (si raspindite printre np) sa afirme ca np se trag din anume grupari "crestine" precum cele ale valdenzilor, albigenzilor, montanistilor sau novatienilor, fara sa citeasca despre invatatura promovata de aceste culte; ceva ce nici cu gindul nu gindesti.

Am auzit si ideea dupa care baptistii isi trag numele si obirsia din ...Ioan Botezatorul! :)

NP cauta radacini istorice fara sa recunoasca adevarul istoric obiectiv. Lideri religiosi precum Luther, Calvin sau cei din miscarea anabaptista sau puritana au facut moarte de om sau teroare intru sustinerea invataturii lor. Luther a mers pina acolo incit sa sustina ca Apocalipsa lui Ioan sau Epistolele ap.Iacov sau Iuda nu sunt Scriptura.
Cu toate astea, np sustin cu credinciosie teoriile celor de mai sus vis a vis de Botez, mintuire sau nastere din nou, precum si cele trei "Sola" (fide, gratia si Scriptura).

Ana O.

Iarasi o intelegere tipic omului ranit,care cauta argumente pentru propriile actiuni

ancah 30.06.2007 00:13:51

Ana_Oara: Am auzit si ideea dupa care baptistii isi trag numele si obirsia din ...Ioan Botezatorul

Se poate asa ceva, fara o continuitate, avand in vedere ca baptistii se numara printre cultele de data mai recenta, fiind neoprotestantì ?

danyel 12.07.2007 01:23:33

Biserica crestină după Evanghelie



Reforma a născut în părtile de est ale Germaniei si în Elvetia diferite miscări religioase, cum ar fi miscarea pietistă sau miscarea Fratilor Moravieni. Din acestea s-a format ulterior gruparea asa-numitilor “crestini dupa Evanghelie”, ei având pretentia că viata lor este în totală armonie cu Sfânta Evanghelie. Acesti neoprotestanti (diferenta între protestanti si neoprotestanti consta în faptul ca primii practica botezul pruncilor, pe când cei din urma boteaza numai adulti) au urmat o cale destul de similara cu cea a baptistilor, cu diferenta ca la un moment dat în istoria lor au ajuns la concluzia ca botezul este complet inutil, acesta fiind o practica a evreilor crestinati. La aceste doctrine se adauga credinta în “rapirea celor credinciosi” (a se vedea articolele despre “rapire” la sectiunea de apologetica ortodoxa).

În România secta a apărut la sfârsitul secolului 19, mai întâi în părtile Sibiului (Cisnădie), apoi în Bucuresti si Iasi. Dezvoltarea sectei este legată de numele lui Grigorie Constantinescu, fiu de ofiter trimis în Elvetia pentru specializare în profesia sa si întors după patru ani ca pastor evanghelist. În timpul primului război mondial, cât timp este mobilizat, Constantinescu organizează la Iasi o casă de rugăciuni, care devine centrul sectei.

Publicatiile sectei se numesc Buna Vestire si Viată si lumină. Învătătura lor este expusă în brosurile Memoriu sau scurtă expunere a punctelor de doctrină a Comunitătilor Crestine si Memoriu sau scurtă expunere a doctrinei Crestinilor după Evanghelie.

În România există două feluri de crestini după Evanghelie. Pe lângă organizatia de sorginte occidentală prezentată mai sus, a doua ramură a aparut în perioada interbelica, prin “lucrarea” unui preot ortodox cazut in erezie, Tudor Popescu. Acesta, patruns de spiritul reformator al neoprotestantilor, a purces la “reformarea” Bisericii Ortodoxe. Învataturile lui au placut celor care erau ortodocsi numai cu numele si care aveau diverse nemultumiri la adresa Bisericii. Dupa ce au fost caterisiti, Tudor Popescu si ai lui au format “Biserica Evanghelica Româna”, care s-a afiliat ulterior crestinilor dupa Evanghelie. Una din învataturile ortodoxe scapate de reformarea lui Tudor Popescu a fost botezul pruncilor. Desi acesti crestini dupa Evanghelie locali sunt afiliati cu cei de origine străină, cele două ramuri au neîntelegeri pe tema practicarii botezului, cei "de import" neacceptând nici un botez.

La câtiva ani de la Lovitura de Stat din decembrie 1989, cele două ramuri s-au separat, fiecare fiind astăzi o structură de sine stătătoare.

06dec 19.07.2007 09:53:10

Pe cât de mult ne irită aceste secte si erezii rupte din Dreapta si apostoleasca noastra Biserica,trebuie sa ne punem întrebarea:De ce au fost îngaduite de Domnul?Cel putin un scop au,desigur,si,personal,vad ca sunt ingaduite inspre smerenia noastra.Si anume sa ni se arate cat de slabi suntem,in sensul sa dam pilde prin fapte.Caci,daca am fi dat noi pilde prin fapte,noi acestia care ne-am incapatanat sa ramanem in Dreapta Biserica,sigur acele secte si erezii se pierdeau cu timpul.Iacata-ne,acestia suntem noi:Liturghie-tindem catre zero,iubire de sine-plin,avorturi-cu milioanele,mandrie-plin,si lista impotriva Lui Dumnezeu ar putea continua...Multumesc,Doamne ajuta.

krabu 19.07.2007 20:28:33

Nu sunt rupte de la noi! Ci sunt rupte din ruptura ce s`a rupt acum 1000 de ani.

BIMB0 02.11.2007 01:04:51

Citat:

În prealabil postat de danyel
Cea mai recentă actiune a sectei adventistilor din România a avut loc în anul 2006, când, manifestând o josnicie unică printre sectele neoprotestante, s-au înfrătit cu sodomitii în lupta împotriva icoanelor.

As dori si eu o dovada a acestui fapt daca este posibil. Multumesc anticipat.

BrideofChrist 09.11.2007 06:52:15

Citat:

În prealabil postat de danyel
Spre sfarsitul secolului 19 America era deja plictisita de numeroasele si sporadicele “treziri religioase”. Multi predicatori ambulanti se compromisesera prin tertipurile la care apelau pentru a incalzi multimile. Masele voiau ceva nou iar acest nou nu a intarziat sa vina sub lozinca “Dumnezeu face o lucrare noua”.

Una dintre miscările de "trezire religioasa" din Statele Unite a fost si asa-numita "Ploaie Tarzie" (Latter Rain) condusă de A.J. Tomlinson, initial un simplu distribuitor de carti al American Bible Society. Existau de altfel mai multi predicatori care predicau reînnoirea trairii religioase prin “umplerea cu Duhul Sfant”. Suportul pentru această propovaduire consta în relatarea privind pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime, descrisa în capitolul 2 din Faptele Apostolilor. Acesti predicatori afirmau că acea pogorâre, însotită de "vorbirea în alte limbi", este posibilă si în zilele noastre, pentru fiecare credincios în parte. Astfel, în SUA si în Tara Galilor au aparut adunări de rugaciune în care credinciosi ferventi îsi marturiseau păcatele înaintea Domnului si Îl implorau cu lacrimi "sa-i boteze cu Duhul Sfant". Pe langa Tomlinson, un alt promotor al noilor idei a fost Charles Parham. Predicatorii creau prin predicile lor o conditionare psihologica si o înfierbantare a sângelui care în cele din urma degenera în “glosolalie” (vorbire necontrolata într-o stare de semi-transa). Aparitia acestui fenomen destul de neobisnuit a constituit în 1896 scânteia pentru demararea noii miscari penticostale. Glosolalia a fost identificata cu pogorârea Sfântului Duh de la Cincizecime si s-a afirmat ca evenimentul descris în Biblie poate avea loc oricând daca credinciosul se roaga fierbinte lui Dumnezeu. Dobândirea unei astfel de “umpleri cu Duhul Sfânt” a devenit tinta celor care doreau mai mult. Cei care credeau în "umplerea cu Duhul Sfânt" s-au separat de adunările din care făceau parte si astfel s-a conturat noua Miscare Penticostală. În 1903 Tomlinson îsi dă seama că poate face mai mult decât să vândă cărti si înfiintează "Biserica lui Dumnezeu".

Stilul neconformist al adunarilor penticostale (de la pentecost = cincizecime, în greaca) a asigurat raspândirea miscarii si a atras atentia si în afara Statelor Unite. Un loc unde penticostalismul a prins repede rădăcini în Europa, în mijlocul unui popor plictisit de un luteranism arid, a fost Norvegia. Aici noile idei au fost preluate de diversi predicatori ad-hoc, punandu-se bazele mai multor secte de sorginte penticostală (vezi articolul despre "Prietenii lui Smith", sectă cunoscută în Romania ca "Partasia").

Conform "traditiei" neoprotestante privitor la dezbinare, "Biserica lui Dumnezeu" a lui Tomlinson nu a rezistat prea mult, prima scindare având loc în 1917, astfel apărând "Adunarile lui Dumnezeu". Ulterior aceste două ramuri s-au divizat si ele, dând nastere unor grupări independente. Principalele grupări penticostale sunt asociate acum în Conferinta Mondiala Penticostala.

În Romania penticostalismul a venit direct din America, în perioada interbelica, prin câtiva romani câstigati de ideile acestea, propagate în SUA chiar printr-o revistă de limba română, Vestitorul Evangheliei, redactată de un oarecare Paul Budeanu, originar din judetul Arad. Acesta a tradus în româneste mărturisirea de credintă a penticostalilor, numită Declaratia fundamentului adevărat al Bisericii lui Dumnezeu. Primul sef al sectei în Romania a fost Ion Bododea, din Brailita, care a editat revistele Glasul adevărului si Stiinta Sfintilor, precum si cartea de cantari ale sectei, Harfa Bisericilor lui Dumnezeu.

Ca puncte doctrinare principale, penticostalii sustin teoria Sola Scriptura (“numai Scriptura”) asemenea tuturor (neo)protestantilor, botezul adultilor, învatatura despre rapirea Bisericii si botezul cu Duhul Sfant dovedit prin “vorbirea în limbi”.

Unele secte penticostale sustin două trepte ale experientei harului: nasterea din nou si botezul cu Duhul Sfânt, iar altele mai adaugă una, cea a sfintirii.

Ca notă individuală, penticostalii practică "ungerea cu untdelemn" pentru vindecarea de boli si au o pasiune pentru minuni si vindecări miraculoase, acestea fiind atribuite Duhului Sfant. Uleiul cu care se face ungerea de către pastor sau de către proorocul înzestrat cu "darul vindecării" este ulei alimentar obisnuit - Muntenia, Floriol, etc.

In adunarile penticostale pot fi întalniti "prooroci" care "proorocesc în alte limbi". De obicei aceste "vorbiri" sunt "talmacite" de un alt membru al adunarii, considerat "înaintat pe cale" si văzut ca posedând anumite daruri ale Duhului Sfant. Un lucru interesant îl constituie diferenta ca volum de cuvinte între "vorbirea în limbi" a proorocului (scurtă, de obicei) si tălmăcirea care se constituie deseori într-o mică predică. Celor care întreabă despre aceasta li se răspunde că tălmaciul nu traduce cuvant cu cuvânt "proorocia", ci îi traduce "duhul". În general, "proorocii" sunt vazuti ca având diverse daruri de la Duhul Sfant, acestea fiind, pe lângă "darul proorociei", si "darul vindecarii" sau "darul deosebirii duhurilor". În Romania, un domeniu de "utilitate" a proorocilor din adunările penticostale este proorocirea "de la Dumnezeu" a legăturilor matrimoniale (dacă e bine ca sora X să se mărite cu fratele Y) sau răspunsul, tot "de la Dumnezeu", dacă e recomandată sau nu emigrarea în Statele Unite! Multi penticostali se căsătoresc pur si simplu pe baza prorociilor făcute în adunare, desi cei doi tineri nici nu se cunosc bine si nici nu au viziuni comune de viata.

Falsitatea acestei "vorbiri în limbi " este evidenta din frecventele neconcordante dintre prorociile pe aceeasi tema. O persoană mai putin credula a făcut un test: a înregistrat pe bandă o prorocie si a mers cu înregistrarea la alti doi prooroci penticostali, cerându-le acestora să tălmăcească mesajul. Fiecare a produs o cu totul altă interpretare, ambele diferite de cea initiala. Alteori, daca proorocul care nu apartine de adunarea în cauză aduce atingere prin proorocia lui politicii interne a acelei adunari, pastorul adunării declară fara echivoc că vorbirea a fost nu de la Dumnezeu, ci de la satana. De asemenea, unii se folosesc de aura de prooroci pentru a-si rezolva diferendele personale cu alti membri din adunare. Asemenea fenomene sunt sesizate si de unii dintre membri, însa în loc să vada în aceasta dovada înselatoriei, ei decid doar sa se mute la o altă adunare.

Penticostalii trebuie să plateasca sectei zece la suta din veniturile lor lunare. Aceasta se face în scopul obtinerii binecuvantarii lui Dumnezeu peste toate posesiunile lor, dar si ca un gest de multumire pentru tot ce au. Salariile pastorilor sunt fixate de comitetele congregatiilor locale, pe baza veniturilor si cheltuielilor.

Marea majoritate a bisericilor penticostale din Romania fac parte din ramura “Biserica lui Dumnezeu” (Church of God). După Revolutia din 1989, în urma unor conflicte de culise, un anume pastor Ioan Ceută a fost exclus din cultul penticostal si s-a afiliat impreuna cu adunarea sa gruparii "Adunările lui Dumnezeu" (Assemblies of God), deschizând astfel acestora drumul în Romania.

Intr-adevar, sunt informatii generale privitoare la istoria penticostalismului care sunt adevarate,insa nu este la fel si despe anumite practici, s-a exagerat intr-o oarecare masura, sau s-a generalizat.Trebuie sa fim constienti ca hula impotriva Duhului Sfant este cel mai mare si singurul pacat pentru care nu exista iertare,atunci ar trebuie sa ne amintim de aceste cuvinte ale Domnului inainte de a aduce vreo critica asupra anumitor practici. Si apoi Domnul a spus" ii veti cunoaste dupa roadele lor" "un pom bun nu poate aduce roade rele" si "un pom rau nu poate aduce roade bune".Nu se poate sustine roadele bune ale tuturor oamenilor, caci printre spice mereu se strecoara si neghina, insa adevarul este ca marea majoritate care au darurile Duhului Sfant, ori proorocie, ori darul vorbirii in limbi, ori vindecarea bolnavilor, ori poruncirea duhurilor necurate traiesc o viata fara prihana, curata si in frica de Dumnezeu.Insa nu este de mirare ca se aduc critici si acuzari la adresa lor, caci insusi Domnul Isus a fost acuzat ca scoate draci prin Belzebul.
In ce priveste nota individuala: nu undelemnul este cel ce vindeca ci Dumnezeu, prin credinta in Hristos si promisiunile Lui de catre cel ce cere vindecare.
In ce priveste profetia, sunt oameni care sunt inzestrati de Dumnezeu si vorbesc din partea Lui. Proorocul vorbeste direct cuvintele din partea lui Dumnezeu, nu are nevoie de cineva sa talmaceasca. Biserica doar ia aminte si analizeaza cele spuse. Talmacirea intradevar are loc numai in cazul in care cineva vorbeste in limbi si o alta persoana, numai cea care detine darul de a talmaci acea limba are dreptul sa talmaceasca.
Este adevarat ca se practica de catre unii cautarea proorocirii in ce priveste legaturile matrimoniale, insa nu este un lucru general, practicat de toti, si intr-adevar nu e chiar cel mai intelept mod de a intra in casatorie.
"Cercetati Scrpturile, pentru ca in ele credeti ca aveti viata vesnica..."
Nu sunt nimeni ca sa judec un cult sau altul, desi imi pot exprima pareri, si un lucru e cert: singurul care va intra in Rai va fi cel ce-si va fi spalat haina in sangele Mielului, indiferent ce a fost, ortodox, catolic, baptist, penticostal. Nimeni nu poate avea inima spalata de Sangele Mielului decat daca l-a slujit cu credinta si adevar pe Acela care este Calea, Adevarul si Viata. Cuvintele lui au ramas scrise pe paginile Sfintei Scripturi.
Dumnezeu sa aiba mila de toti cei care umbla cu critici si certuri de cuvinte, sustinind ca stiu adevarul,in timp ce milioane de suflete mor in pacat, suflete care poate n-au avut niciodata ocazia sa auda desre Hristos. Dumnezeu va cere sangele hindusilor, musulmanilor si a tuturor celoe ce nu-L cunosc din mainele noastre, a celora care ne numim crestini si umblam dupa vorbarii desarte, in loc sa ascultam porunca Mantuitorului de a aduce Evanghelia Pacii la toata lumea.

ancah 09.11.2007 18:05:15

BrideofChrist:Nimeni nu poate avea inima spalata de Sangele Mielului decat daca l-a slujit cu credinta si adevar pe Acela care este Calea, Adevarul si Viata. Cuvintele lui au ramas scrise pe paginile Sfintei Scripturi.

Foarte frumos ceea ce spui, dar cum se pot face toate acestea fara cinstirea Sfintei Cruci?

dan73 09.11.2007 19:20:43

Nu se vorbeste de cruce - de drumul omului in Hristos sau al lui Hristos in om. Cruce descrie drumul curatirii omului de patimi. Iar acest drum nu este inventat de om ci este calea infatisata de Hristos si pe care pot inainta toti cei care au inteles cuvintele: "Cel ce voieste sa vina dupa mine sa se lepede de sine sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze".

ancah 09.11.2007 22:28:33

Dar crucea, pe care a fost rastignit Mantuirtorul, transformand-o in altar de jertfa, aceea nu trebuie venerata? Crucea, ca arma impotriva diavolului: crucea facuta dreapta, ii arde pe diavoli, in vreme ce crucea facuta stramb ii lasa indiferenti pe acestia.

dan73 09.11.2007 23:23:53

Sigur ca trebuie sa ii acordam cinstire. Crucea si-a lasat urma in Hristos si Hristos in ea. A devenit semnul identitatii lui Hristos. El se arata dupa invierea Sa purtand semnele rastignirii si astfel este recunoscut de Toma ca fiind Domn si Dumnezeu. Insa, dupa cum nu simpla incrucisare a doua obiecte duce la inlaturarea demonilor, nici simplul act prin care exprimam corect inchinarea nu duce la biruirea lucrarii demonice. Este nevoie de mai mult. De dorinta de a ne umple de lucrarea Sa. El nu lucreaza magic -am facut semnul si isi revarsa puterea. Isi face simitita prezenta in noi daca ne deschidem Lui. Si pe cat de mult ne deschidem pe atat de mult ia chip in noi. Numai prin aceasta deschidere, atunci cand ne insemnam cu semnul sfintei cruci, Hristos lucreaza in chip nevazut asupra noastra, ca si noi sa biruim patimile, dupa cum El a biruit moartea.

ancah 10.11.2007 15:57:57

Brideof Christ:Nu se poate sustine roadele bune ale tuturor oamenilor, caci printre spice mereu se strecoara si neghina, insa adevarul este ca marea majoritate care au darurile Duhului Sfant, ori proorocie, ori darul vorbirii in limbi, ori vindecarea bolnavilor, ori poruncirea duhurilor necurate traiesc o viata fara prihana, curata si in frica de Dumnezeu.

Asemenea afirmatii imi trezesc intotdeauna mari semne de intrebare.
Ce sa intelegem de aici, ca majoritatea celor din secte si culte au aceste daruri (Duhul Sfant, proorocie, al vorbirii in limbi, vindecare, poruncirea duhurilor necurate, etc) si "traiesc o viata fara de prihana, curata si in frica de Dumnezeu?
Sa fie oare chiar lipsita de pacate marea majoritate a sectantilor, sau afirmatia e mai degraba dovada incapacitatii de a-si vedea pacatele?

BrideofChrist 11.11.2007 05:16:36

Citat:

În prealabil postat de ancah
Brideof Christ:Nu se poate sustine roadele bune ale tuturor oamenilor, caci printre spice mereu se strecoara si neghina, insa adevarul este ca marea majoritate care au darurile Duhului Sfant, ori proorocie, ori darul vorbirii in limbi, ori vindecarea bolnavilor, ori poruncirea duhurilor necurate traiesc o viata fara prihana, curata si in frica de Dumnezeu.

Asemenea afirmatii imi trezesc intotdeauna mari semne de intrebare.
Ce sa intelegem de aici, ca majoritatea celor din secte si culte au aceste daruri (Duhul Sfant, proorocie, al vorbirii in limbi, vindecare, poruncirea duhurilor necurate, etc) si "traiesc o viata fara de prihana, curata si in frica de Dumnezeu?
Sa fie oare chiar lipsita de pacate marea majoritate a sectantilor, sau afirmatia e mai degraba dovada incapacitatii de a-si vedea pacatele?

Ancah, nimeni nu poate indrazni sa se considere fara pacat. "cine zice ca nu are pacat este un mincinos si adevarul nu este in el" asa a zis Apostolul Ioan.Insa suntem considerati neprihaniti, sau sfinti numai prin Hristos si harul Sau. Dar aceasta este diferit de faptul de a trai in pacat voit, deliberat si constient. Dupa acest lucru se vor cunoaste crestinii adevarati: daca cineva pretinde ca are darurile lui Dumnezeu, sau ca el este cu Hristos, insa viata lui de fiecare zi contrazice acest lucru, atunci bineinteles ca vor aparea mari semne de intrebare in dreptul acelei persoane. Este evident ca Dumnezeu nu se lasa batjocorit, si nu va lucra prin cineva care traieste in pacat si astfel batjocoreste Jertfa lui Hristos ( de asemenea nu vorbesc aici despre caderi spirituale, sau caderi in ispite sau lupte spirituale in care se afla un credincios care insa il iubeste pe Dumnezeu, care sunt temporare sau accidentale).Dar sunt oameni care zic sa sunt cu Dumnezeu, sau poate fac si minuni, dar despre astfel de oameni a zis Hristos: "Cine nu zideste cu Mine, risipeste", pentru ca roadele lor sunt roade ale intunericului. Dupa cum un pom se cunoaste dupa roadele sale, asa si un om se poate recunoaste.Este gresit sa se sustina ca penicostalii sau sectantii ,cum sunt numiti adesea, sunt toti perfecti si "cei mai buni", la fel cum este gresit de a se generaliza si a se pune o eticheta nepotrivita. Sunt oameni care chiar il urmeaza cu sinceritate pe Hristos.

ancah 11.11.2007 21:54:55

Draga BrideofChrist, nu contest sinceritatea cu care acestia Il urmeaza pe Hristos. Intrebarea mea era, daca ceea ce afiseaza este chiar smerenie, sau falsa smerenie; asta ca sa-ti dau un exemplu. Eu de exemplu, cred ca sunt foarte smerita, dar citind despre falsa smerenie, mi-am dat seama ca smerenia mea nu e chiar smerenie, ci ca ascunde multa mandrie. Acest lucru l-am putut realiza citind din Sfantul Tihon de Zadonsk . El spune:
- "Exista oameni, care pe dinafara se arata smeriti, insa pe dinauntru nu sunt asa.

- Multi renunta la diferitele trepte si titluri ale lumii acesteia, dar nu vor sa renunte la buna parere pe care o au despre ei insisi.

- Se leapada de cinstirile si functiile lumesti, dar vor sa culeaga cinstiri pentru sfintenia lor.

- Multora nu le e rusine sa se numeasca pe sine pacatosi inaintea oamenilor, sau chiar cei mai pacatosi dintre toti, insa nu vor sa auda cuvintele de la altii si de aceea se numesc astfel numai cu gura.

- Altii isi indoaie spatele ca o secera, dar inlauntrul lor se inalta cu cugetul.

- Altii se pleaca pana la pamant inaintea fratilor, dar raman neclintiti in inimile lor.

- Un altul poarta rasa sfasiata, dar nu vrea sa-si sfasie inima.

- Multi vorbesc putin si cu voce scazuta, iar altii nu vorbesc deloc, dar in inima lor ii hulesc neincetat pe semenii lor.

- Unii isi acopera trupul cu rasa si cu mantie, dar inima nu doresc sa si-o acopere. In acelasi chip ei arata si alte semne ale smereniei!... "

Vezi cat de clar explica? Oare citind aceste randuri, se mai pot considera cei din diversele culte sau sectantii ca sunt smeriti, sau simplul fapt ca eu se cred smeriti e suficient?!?
Cum sa ajungi la adevaratul inteles al cuvintelor din biblie, cand ignori pe cei mai buni profesori si te bazezi doar pe propria interpretare? Presupun ca pastorii, invatatorii acestora studiaza, dar atata timp cat nu iau in considerare invatatura de baza, pe care doar de la Sfintii Parinti o putem primi, restul e doar intelepciune omeneasca, in vreme ce sfintii ne adapa cu intelepciunea lui Dumnezeu.
Putem sa intoarcem noi cuvintele cum vrem, dar intr-adevar DUMNEZEU NU SE LASA BATJOCORIT.
Deci, ca sa te consideri neprihanit, trebuie sa si fii neprihanit.

BrideofChrist 13.11.2007 06:22:40

Citat:

În prealabil postat de ancah
Draga BrideofChrist, nu contest sinceritatea cu care acestia Il urmeaza pe Hristos. Intrebarea mea era, daca ceea ce afiseaza este chiar smerenie, sau falsa smerenie; asta ca sa-ti dau un exemplu. Eu de exemplu, cred ca sunt foarte smerita, dar citind despre falsa smerenie, mi-am dat seama ca smerenia mea nu e chiar smerenie, ci ca ascunde multa mandrie. Acest lucru l-am putut realiza citind din Sfantul Tihon de Zadonsk . El spune:
- "Exista oameni, care pe dinafara se arata smeriti, insa pe dinauntru nu sunt asa.

- Multi renunta la diferitele trepte si titluri ale lumii acesteia, dar nu vor sa renunte la buna parere pe care o au despre ei insisi.

- Se leapada de cinstirile si functiile lumesti, dar vor sa culeaga cinstiri pentru sfintenia lor.

- Multora nu le e rusine sa se numeasca pe sine pacatosi inaintea oamenilor, sau chiar cei mai pacatosi dintre toti, insa nu vor sa auda cuvintele de la altii si de aceea se numesc astfel numai cu gura.

- Altii isi indoaie spatele ca o secera, dar inlauntrul lor se inalta cu cugetul.

- Altii se pleaca pana la pamant inaintea fratilor, dar raman neclintiti in inimile lor.

- Un altul poarta rasa sfasiata, dar nu vrea sa-si sfasie inima.

- Multi vorbesc putin si cu voce scazuta, iar altii nu vorbesc deloc, dar in inima lor ii hulesc neincetat pe semenii lor.

- Unii isi acopera trupul cu rasa si cu mantie, dar inima nu doresc sa si-o acopere. In acelasi chip ei arata si alte semne ale smereniei!... "

Vezi cat de clar explica? Oare citind aceste randuri, se mai pot considera cei din diversele culte sau sectantii ca sunt smeriti, sau simplul fapt ca eu se cred smeriti e suficient?!?
Cum sa ajungi la adevaratul inteles al cuvintelor din biblie, cand ignori pe cei mai buni profesori si te bazezi doar pe propria interpretare? Presupun ca pastorii, invatatorii acestora studiaza, dar atata timp cat nu iau in considerare invatatura de baza, pe care doar de la Sfintii Parinti o putem primi, restul e doar intelepciune omeneasca, in vreme ce sfintii ne adapa cu intelepciunea lui Dumnezeu.
Putem sa intoarcem noi cuvintele cum vrem, dar intr-adevar DUMNEZEU NU SE LASA BATJOCORIT.
Deci, ca sa te consideri neprihanit, trebuie sa si fii neprihanit.

Draga Ancah, sunt de acord cu cele ce spui si chiar sunt nenumarate cazuri din orice biserica de astfel de oameni. Acest lucru nu tine de credinta lui, ca este penticostal, ortodox, catolic...etc. Aceasta este inima lui, si relatia lui personala cu Hristos. De fapt, nu caut sa apar nici un cult. Ci indemnul meu si sunt sigura ca si indemnul lui Dumnezeu este ca fiecare sa-si dezvolte o relatie personala cu Mantuitorul. Aceasta nu va depinde de biserica din care face parte, ci de inima lui, care daca este sincera, nu are cum sa se arate doar pe dinafara neprihanita sau smerita, ci numaidecat va fi asa si in interior,"Cine crede in Mine din inima lui vor curge izvoare cu ape vii". Astfel de oameni nu au cum sa se prefaca. Eu cred ca cine este la fel cum a scris si sfantul Tihon pe care l-ai citat, nu are cu adevarat credinta vie in suflet. Si sigur ca acea falsa neprihanire si smerenie nu-l va ajuta cu nimic. Si, iti spun, sigur, ca odata ce e inauntru va iesi la iveala, si se va da pe fata falsitatea inimii lui. Noi insa trebuie sa ne straduim sa luam exemplul lui Hristos si sa traim viata pe care o vrea El de la noi. In ce priveste Scripura, sunt de acord ca trebuie respectate interpretarile celor alesi de Dumnezeu, care au aparat credinta din primele veacuri de tot felul de erezii si minciuni, dar in acelasi timp am credinta ca fecare copil al lui Dumnezeu care sincer cauta sa faca voia Lui, si cauta Fata Lui, Dumnezeu prin Duhul Sfant face ca el sa inteleaga sensul cel mai corect al Cuvantului Sau. Numai un om ratacit, va scoate din Cuvant erezii.

ancah 14.11.2007 19:55:21

BrideofChrist: Cum vorbesti de pe pozitia celui neprihanit, presupun ca ai ajuns la acesta neprihanire. Cum se ajunge la aceasta si cum se pastreaza? Te-as ruga sa ne scrii un cuvant ziditor. Cum imbini credinta cu viata de zi cu zi? Cum lupti cu madria si cum ai reusit sa capeti smerenie? Intrebarile ar putea continua, dar te las pe tine sa scrii ce consideri.

BrideofChrist 20.11.2007 06:19:46

Citat:

În prealabil postat de ancah
BrideofChrist: Cum vorbesti de pe pozitia celui neprihanit, presupun ca ai ajuns la acesta neprihanire. Cum se ajunge la aceasta si cum se pastreaza? Te-as ruga sa ne scrii un cuvant ziditor. Cum imbini credinta cu viata de zi cu zi? Cum lupti cu madria si cum ai reusit sa capeti smerenie? Intrebarile ar putea continua, dar te las pe tine sa scrii ce consideri.

draga Ancah, nu sunt vrednica sa ma consider neprihanita, sau ca am ajuns la starea perfecta si sunt sigura ca nici nu sunt. Dar am credinta in promisiunile lui Hristos, ca prin El, prin harul si Jertfa Sa sunt considerata de Dumnezeu ca neprihanita si aceasta trebuie sa fie arma noastra impotriva lui Satana care mereu cauta sa ne acuze. Eu stiu ca Hristos a murit si a patimit nespus platind un pret foarte scump pentru ca noi, care suntem copii Lui prin credinta in El sa ne bucuram de harul sau mantuitor. Firea noastra corupta de pacat nu poate atinge neprihanirea prin proprii eforturi, niciodata!De aceea El, Mielul fara pata S-a jertfit ca noi prin Sangele Lui sa fim sfinti si neprihaniti. Odata ce noi am fost curatiti de El si am devenit ai Lui, Tatal ne vede prin Jerfa Fiului Sau, si ne vede neprihaniti.Ai avut dreptate cand ai spus cum putem sa ne pastram aceasta stare. Hristos a spus "cine pazeste poruncile Mele acela ma iubeste", "daca paziti poruncile mele veti ramane in dragostea Mea". Intr-o lume plina de pacat este intr-adevar nespus de greu sa fii credincios lui Dumnezeu, insa El de putere. Trebuie sa cautam neincetat Fata Lui in rugaciune, sa ne varsam inima inaintea Lui. El este Tatal nostru care ne iubeste nespus, si Hristos, scumpul nostru Mantuitor care a trait in trup pe acest pamant si a fost ispitit in tot felul, (insa fara pacat)El stie cum sa ne apere si cum sa ne dea puterea sa birim."In lume veti avea necazuri, dar indrazniti, Eu am biruit lumea". De aceea eu sunt sigura ca orice suflet, care isi deschide inima, cu sinceritate lui Dumnezeu si doreste sa faca voia Lui, Dumnezeu i se va descoperi, si-L va invata cum sa-I slujeasca. Mai mult, El ne-a dat un Mangaietor, Duhul Sfant, care ne indreapta in tot adevarul si care mijloceste pentru noi la Dumnezeu. Trebuie sa iubim si sa citim Cuvantul lui Dumnezeu viu si lucrator, care este "o sabie cu doua taisuri". Pe acele sfinte pagini este descris drumul care duce spre cer. Multi de-a lungul veacurilor au incercat sa distruga aceasta Scriptura si sa sustina ca nu este veritabila, au incercat fel si chip, insa Dumnezeu in Suveranitatea Sa a stiut cum s-o pastreze pana sa ajunga in mainile noastre fapt ce inca odata dovedeste infaibilitatea ei. Cuvantul lui Dumnezeu este Adevarul." Sfinteste-i prin adevarul Tau: Cuvantul tau este Adevarul" (rugaciunea lui Hristos)Astfel Cuvantul lui Dumnezeu si rugaciunea sunt doua dintre cele mai importante arme spirituale ale crestinului, care-l vor ajuta sa ajunga biruitor. Mandria, intr-adevar este un pacat greu de biruit, si este din pacate raspandit printre credinciosi, lucru de care multi nu-si dau seama. De multe ori Duhul Sfant imi indreapta atentia spre mandria ce se ridica in mine multe ori, si nu numai mandrie. Ca orice alt crestin am si eu lupte spirituale, dar cu ajutorul Razboinicului Biruitor, Hristos,incerc sa ies biruitoare. Nu este usor, recunosc, si ma pot lauda cu multe biruinte, dar continui sa cer ajutorul Lui. Trebuie sa fim alaturi de El, sa cautam Fata Lui si El care va vedea sinceritatea inimii noastre va fi aproape. Nu este la fel cu cei ce traiesc viata dupa bunul plac al inimii lor calcand in picioare poruncile lui Hristos.Nu cel ce zice "Doamne, Doamne, va intra in Inparatia lui Dumnezeu, ci acela care implineste voia Tatalui din Ceruri". Hristos Este cel mai bun exemplu pentru noi. Cine vrea sa-i fie placut Domnului trebuie sa-i semene lui Hristos, sa insuseasca caracterul Lui. El este Calea, Adevarul si Viata.

dan73 20.11.2007 12:15:22

Pentru teologia protestanta - natura umana a fost distrusa total de pacat. Prin har teologia protestanta intelege actul de gratiere al Dreptului Judecator. El pe temeiul Jertfei rascumparatoare a lui Hristos, ii iarta omului pacatos pacatele, respectiv il elibereaza numai de vina pacatului, nu si de pacatul insusi, si il declara drept. Indreptarea inseamna numai o declarare ca drept si nu o facere de drept, deci o gratiere care nu desfiinteaza real pacatul din om, omul ramanand in continuare pacatos. De aceea se pune mare accent pe jertfa lui Hristos. Sunt straini de ceea ce inseamna transfigurarea naturii umane in Hristos. Ce suisuri si coborasuri sa intalnim in teologia protestanta? Intalnim doar uitarea faptului ca am fost rascumparati si amintirea faptului ca prin jertfa lui Hristos am fost rascumparati. Si asta, pentru ca natura umana a fost distrusa de pacat.




baptista 22.11.2007 00:52:07

Citat:

În prealabil postat de legionar
Toate sectele acestea eretice care au aparut ca ciupercile dupa ploaie si au luat cu asalt patria noastra sfanta nu este decat un scop murdar de deznationalizare si de sfaramare a unitatii noastre spirituale.
Convertirea unui ortodox la secte pot sa spun ca este o tragedie.

Tragedie este atunci cand dumneavoastra va dati prea sfinti si incalcati toate invataturile bibliei!!!

veilur 22.11.2007 01:08:54

De ce ne acuzi ca ne credem prea sfinti? De ce ne acuzi ca incalcam toate invataturile bibliei? Tu nu stii ca religia noastra ortodoxa ne cere sa fim smeriti? - pentru ca suntem pacatosi, plini de patimi si rea voire, asadar, ca ce mai vii sa ne impovarezi si tu cu asa acuzatii????
De ce ne acuzi tu ca ne-am crede "prea sfinti"? Pentru ortodocsi se stie ca cel mai mare pacat este MANDRIA. Dar nu mandria cotidiana, ci mandrie draceasca face pe crestin-ortodox sa se considere sfant fata de ceilalti, pacat care eu cred ca este mai mare si decat crima. Credinta ortodoxa ne cere ca noi sa ii acceptam pe sectari ca oameni, dar sa nu trecem la erezia lor, adica sa uram pacatul, nu omul!

anita 22.11.2007 08:49:01

Citat:

În prealabil postat de baptista
Citat:

În prealabil postat de legionar
Toate sectele acestea eretice care au aparut ca ciupercile dupa ploaie si au luat cu asalt patria noastra sfanta nu este decat un scop murdar de deznationalizare si de sfaramare a unitatii noastre spirituale.
Convertirea unui ortodox la secte pot sa spun ca este o tragedie.

Tragedie este atunci cand dumneavoastra va dati prea sfinti si incalcati toate invataturile bibliei!!!

Le incalcam de multe ori ,nu ai de unde sa stii daca le incalcam pe toate ,dar le incalcam ,cu voie sau fara voie ,cu stiinta sau fara stiinta.
Dar pentru asta exista pocainta ,sf.Euharistie si rugaciunea care ne ajuta sa pacatuim mai putin.

anita 22.11.2007 08:51:37

Chiar aseara mi-au sosit la usa doua sectare din care una era trecuta de 60 ,incepusera sa imi explice ceva din Biblie ,le-am zis ca suntem ortodocsi si au fugit cum fuge dracul de tamaie .
De ce oare ,cu ce le-am speriat?

ancah 22.11.2007 10:58:24

Asa e, baptista, ne dam prea sfinti si de fapt suntem niste mari pacatosi in frunte cu mine. Este o rusine sa afirmam ca ne asemanam sfintilor, sfinti care au ajuns la indumnezeire si L-au cunoscut prin Duhul Sfant pe Hristos.
Totusi intre a sti ca esti pacatos si a nu sti, e mare diferenta. Iti multumesc, ca ne-ai atentionat, ca sa ne straduim sa punem inceput bun.

mirelat 24.11.2007 19:25:26

stie cineva daca adventistii, sau, ma rog, cei care tin sambata, au voie sa bea vin??ma pregatesc sa ma duc intr-o vizita sambata viitoare si ma gandeam sa iau, printre altele, si o sticla de vin romanesc care aici unde stau eu se gaseste in mare varietate, spre deosebire de alte locuri ale SUA... dar ma gandeam sa nu dea prost, daca ei nu beau vin!?...

strajeru 25.11.2007 21:51:24

mirelat:Sfatul meu este sa nu te duci daca nu esti bine inradacinata in dogmele si cunoasterea ortodoxiei.

cozia 25.11.2007 21:55:59

n-ai inteles ea se duce la OAMENI in vizita nu la sedinte ale sectarilor

strajeru 25.11.2007 22:12:21

AAA!!!Iertare.

mirelat 26.11.2007 02:52:33

:) printre zecile de topicuri create de strajeru, poate-mi raspunde si mie cineva daca adventistii beau vin...

ancah 26.11.2007 05:22:56

Nu, Mirela, nu beau vin, iar unii mananca numai legume.

mirelat 26.11.2007 07:44:43

:) OK, o sa ma limitez deci la flori si ciocolata. si, vorba lui strajeru, o sa adaug un pic de inradacinare in dogmele si cunoasterea ortodoxiei... nu se stie niciodata!

mirelat 27.11.2007 07:46:17

Citat:

În prealabil postat de vsovi
-brusc mi-am amintit ca ei din pacate sunt eretici, shi atunci le-am spus pe un ton ciudat shi oarecum disperat shi szmintit ca lor ce le spune inima lor shi ca trebuie sa se gandeasca mai bine, a ieshit o comedie, :D le-am zis pe un ton puternic ca am impresia ca i-am speriat: Numai creshtin-ortodocsia e valabila!

:) :D multumesc, ovidiu, am retinut ideea... mare figura esti tu cateodata! :cool:

cod_gabriel 11.01.2008 16:24:36

Citat:

În prealabil postat de danyel
Penticostalii trebuie să plateasca sectei zece la suta din veniturile lor lunare. Aceasta se face în scopul obtinerii binecuvantarii lui Dumnezeu peste toate posesiunile lor, dar si ca un gest de multumire pentru tot ce au. Salariile pastorilor sunt fixate de comitetele congregatiilor locale, pe baza veniturilor si cheltuielilor.

Si noi ne mai plangem ca trebuie sa dam niste fleacuri pentru pomelnice (daca le dam si pe alea), sau la inmormantari, botezuri si alte asemenea.

tot_jean 03.02.2008 05:58:59

in legatura cu "sectele" si miscarile de reforma aparute in lume : la simpla observatie se poate constata ca tarile care au fost "infestate" de tot felu de "sectanti aparuti ca ciupercile dupa ploaie", sunt acum printre tarile dezvoltate la lumii. asta nu am citit-o nicaieri....doar am observat.

grigoreB_adventist 03.02.2008 17:02:49


La adventisti nu exista o constrangere a membrilor pentru plata zecimi.Nu exista o evidenta stricta a achitarii acesteia de catre fiecare membru.Calitatea de membru si drepturile ce decurg de aici (cununii,botez,inmormantari,consiliere spirituala,etc.care sunt gratuite )nu sunt conditionate de dovada platii zecimii. Bineinteles ca exista evidenta sumelor incasate ca total pe comunitate ,conferinta si uniune,in conformitate cu legile Statului Roman si exista transparenta necesara ca fiecare membru daca doreste sa stie la ce au fost folosite aceste sume. Pe langa aceste "zecimi" adventistii sunt renumiti sau chiar ironizati pentru colectele care se fac des , banii avand destinatii precise si dinainte cunoscute ,pentru proiecte care sunt sprijinite punctual de catre membrii.
Exista adventisti care "se tarasc" la limita saraciei si care platesc zecime reusind sa traiasca simplu si demn din ce le ramane, si ei gasesc ca sunt binecuvantati. Exista adventisti care-si duc zilele in saracie neplatind zecime si desigur nu gasesc binecuvantare. Exista adventisti care castiga bine si platesc zecime si fiindca sunt binecuvantati mai adauga ca daruri inca 10% sau mai mult . Dar din cati cunosc eu, nici unul nu se plange ca plateste zecime si Dumnezeu nu-l binecuvanteaza sau ca in ciuda faptului ca plateste zecime se simte intr-o stare de nesiguranta financiara. Desigur ca intre ei sunt unii mai chibzuiti si mai buni administratori ai resurselor si altii cum sunt eu, mai putin dibaci.
Din cate stiu, si am auzit chiar niste cantece populare pe aceasta tema si Biserica Ortodoxa percepea mai demult zeciuiala (obligatoriu si cu evidente stricte?).
Am postat acestea doar ca informatii pe care le puteti si chiar va rog sa le verificati voi insiva. Este forte simplu: Platiti zecime (acolo in biserica pe care dumneavoastra o considerati adevarata) ,si conform promisiunilor Domnului (Maleahi 3.10) veti fi binecuvantati. Incercati, va spun din proprie experienta ca merita.

tot_jean 03.02.2008 17:06:45

Citat:

În prealabil postat de grigoreB_adventist
La adventisti nu exista o constrangere a membrilor pentru plata zecimi.Nu exista o evidenta stricta a achitarii acesteia de catre fiecare membru.Calitatea de membru si drepturile ce decurg de aici (cununii,botez,inmormantari,consiliere spirituala,etc.care sunt gratuite )nu sunt conditionate de dovada platii zecimii. Bineinteles ca exista evidenta sumelor incasate ca total pe comunitate ,conferinta si uniune,in conformitate cu legile Statului Roman si exista transparenta necesara ca fiecare membru daca doreste sa stie la ce au fost folosite aceste sume. Pe langa aceste "zecimi" adventistii sunt renumiti sau chiar ironizati pentru colectele care se fac des , banii avand destinatii precise si dinainte cunoscute ,pentru proiecte care sunt sprijinite punctual de catre membrii.
Exista adventisti care "se tarasc" la limita saraciei si care platesc zecime reusind sa traiasca simplu si demn din ce le ramane, si ei gasesc ca sunt binecuvantati. Exista adventisti care-si duc zilele in saracie neplatind zecime si desigur nu gasesc binecuvantare. Exista adventisti care castiga bine si platesc zecime si fiindca sunt binecuvantati mai adauga ca daruri inca 10% sau mai mult . Dar din cati cunosc eu, nici unul nu se plange ca plateste zecime si Dumnezeu nu-l binecuvanteaza sau ca in ciuda faptului ca plateste zecime se simte intr-o stare de nesiguranta financiara. Desigur ca intre ei sunt unii mai chibzuiti si mai buni administratori ai resurselor si altii cum sunt eu, mai putin dibaci.
Din cate stiu, si am auzit chiar niste cantece populare pe aceasta tema si Biserica Ortodoxa percepea mai demult zeciuiala (obligatoriu si cu evidente stricte?).
Am postat acestea doar ca informatii pe care le puteti si chiar va rog sa le verificati voi insiva. Este forte simplu: Platiti zecime (acolo in biserica pe care dumneavoastra o considerati adevarata) ,si conform promisiunilor Domnului (Maleahi 3.10) veti fi binecuvantati. Incercati, va spun din proprie experienta ca merita.

nu asta e marea problema...ca si la BO sunt chestii de genu asta si cred ca sare de cei 10%.asa ca obiectiunea cu achitarea zecimii la "sectari" e nefondata.


Ora este GMT +3. Ora este acum 06:41:50.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.