Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Nunta (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5022)
-   -   Divort... (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=13385)

culianul 24.07.2011 17:40:13

Divort...
 
Intrebare. Stiu ca nu exista slujba de divort in Biserica. Dar totusi oamenii se despart. Stiu ca o vreme nu te puteai recasatori decat daca sotul/sotia murisera. Acum insa am auzit ceva tare ciudat. Dai 100 RON si ti se da o foaie cum ca da, esti divortat si te poti recasatori. Foaia o primesti de la episcopia ortodoxa, nu sta nimeni de vorba cu tine, dai banii si gata, esti divortat si bisericeste. Si costa. Stiti si voi cumva de asa ceva pe unde sunteti si voi?

claudiu-marius 24.07.2011 18:09:35

Citat:

În prealabil postat de culianul (Post 381048)
Intrebare. Stiu ca nu exista slujba de divort in Biserica. Dar totusi oamenii se despart. Stiu ca o vreme nu te puteai recasatori decat daca sotul/sotia murisera. Acum insa am auzit ceva tare ciudat. Dai 100 RON si ti se da o foaie cum ca da, esti divortat si te poti recasatori. Foaia o primesti de la episcopia ortodoxa, nu sta nimeni de vorba cu tine, dai banii si gata, esti divortat si bisericeste. Si costa. Stiti si voi cumva de asa ceva pe unde sunteti si voi?

e vorba de divort bisericesc ceea ce zici tu .Se percepe o taxa pt a ti se elibera acest act .In mod normal cererea se face fie prin preotul paroh si protoierie fie direct la protoierie .E adevarat ca ar trebui ca sa fie intrebat omul asupra cauzei de divort dar la fel de adevarat e ca nimeni nu are dreptul sa se bage cu forta in viata omului pentru ca fiecare hoataraste singur asupra vietii lui .Preotul sau duhovnicul are dreptul doar sa sfatuiasca sa recomande omului ce ar fi bine sa faca decizia insa revine omului in cauza .Si da se da dreptul la a doua casatorie in BOR ,dar asta e o alta discutie .

florinna01 07.08.2011 13:35:08

Am cautat si eu raspunsuri in sensul acesta si am aflat doua posibile ipoteze,cum ca daca vrei sa te recasatoresti iti poti lua aceasta hartie inainte de a 2 a casatorie sau daca nu e cazul de casatorie sa ai certificatul de casatorie religioasa,hotararea de divort si sa te duci cu ele la episcopia de judet,asa am auzit poate ma insel nu stiu.
In ambele cazuri ar trebui ca si divortul sa fi fost facut din motive acceptate de biserica,atltfel nu primesti binecuvantarea sau cum se numeste-ingaduinta.

Mihnea Dragomir 07.08.2011 17:10:12

Citat:

În prealabil postat de florinna01 (Post 386844)
In ambele cazuri ar trebui ca si divortul sa fi fost facut din motive acceptate de biserica,

Care are fi motivele de divorț acceptate de biserică ? Unde se pot găsi acestea enumerate ?

AlinB 08.08.2011 10:29:32

Pana la urma la ce foloseste hartia respectiva?

lore86 08.08.2011 11:41:20

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 386898)
Care are fi motivele de divorț acceptate de biserică ? Unde se pot găsi acestea enumerate ?

intrebarea asta mi-am pus-o si eu
pe ce temei se face casatoria a doua unei persoane divortatae?
scripturistic nu am gasit inca nici unul

DragosP 08.08.2011 12:03:00

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 387089)
intrebarea asta mi-am pus-o si eu
pe ce temei se face casatoria a doua unei persoane divortatae?
scripturistic nu am gasit inca nici unul

Părintele Ilarion Argatu, în ale sale "Sfaturi duhovnicești" spunea ceva de genul "soțul/soția să nu-si lase soția/soțul decât pe motiv de preacurvie" și continua cu "respectivii să ceară divorțul bisericesc de la episcopul locului că altfel sunt bigami în caz de recăsătorie".

culianul 09.08.2011 07:46:37

Exista un temei scripturistic pentru a doua sau a treia cununie, doar atunci cand sotul/sotia au murit (Sf Apostol Pavel spune despre vaduve ca mai bine se casatoresc decat sa arda... ceva in directia asta)

Multa vreme biserica nu recasatorea decat daca erai vaduv/vaduva.

Mare parte din "regulile" legate de casatorie sunt stabilite prin canoane, care au temeiuri in traditie. Multe sunt si vadit anti-scripturistice (episcopii nu au voie sa fie casatoriti - Sf Ap Petru a fost casatorit, deci nu exista un conflict intre casatorie si hirotonie... Mai ales ca in primele 3 veacuri crestine, episcopii se putea casatori)

Problema mea cu "ingaduinta" episcopala este faptul ca se da pe bani. Ca nici nu apuci sa intri in audiennta la episcop, ci secretarul episcopiei iti da foaia daca ii dai banii. Ceea ce mi se pare (si chiar este) o forma fara fond... Da, am gresit ca am luat-o pe fata asta, mi-am dat seama la cateva luni dupa casatorie (stiu ca multi ar comenta la asta, dar nu stiu daca sunt trecuti prin viatza..). Nu ma lasi sa ma recasatoresc, e ok. Dar sa imi iei bani aiurea pentru o foaie, o foaie de existenta careia episcopul are toate sansele sa nu stie, asta e problema mea

AlinB 09.08.2011 14:33:08

1. Chestia cu casatoria/necasatoria episcopilor nu poate fi (ne)scripturistica dintr-un motiv foarte simplu: nu este normala morala ci tine de "regulamentul de ordine interioara" a Bisericii.

Adica s-ar putea foarte bine ca de maine sa se ceara sa fie casatoriti iar peste 100 ani sa fie necasatoriti si tot asa.

Pentru cine are chemare pe linia asta, face si ascultare de Biserica si se supune regulilor timpului sau.

Mai departe, pentru certificatul de divort nu cred ca e nevoie de audienta la episcop.
Episcopul nu ti-l poate refuza, nici nu ti-l poate da in regim de "magna cum laudae".

Este practic o formalitate inutila.

Daca vrei sa te re-casatoresti este suficient sa mentionezi ca ai mai fost o data casatorit si in functie de persoane cu care te casatoresti (daca a mai fost sau nu casatorita) ti se face slujba care trebuie.

Nu stiu daca ti se cere musai hartiuta in cauza si nu vad ce utilitate ar avea.

Oricum, peste duhovnic si peste episcop poti trece fara cine stie ce probleme, dar daca ai divortat din motivele gresite, fii sigur ca vei da socoteala in fata lui Dumnezeu.

La fel si daca ai mai fost casatorit si in fata preotului pretinzi ca nu.

Nu de judecata oamenilor trebuie sa te temi (desi tare sunt curios ce intelegi tu prin "trecut prin viata") ci de judecata lui Dumnezeu.

AlinB 09.08.2011 14:34:06

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 387089)
intrebarea asta mi-am pus-o si eu
pe ce temei se face casatoria a doua unei persoane divortatae?
scripturistic nu am gasit inca nici unul

Pe temeiul ca e mai bine asa decat sa traiasca in desfranare.

Dar degeaba a primit binecuvantarea pentru ce-a de a doua casatorie, daca nu are roadele pocaintei si a unei vieti curate.

maria32 09.08.2011 14:44:46

haideti sa va spun si eu povestea viitorului meu sot care este divortat. Pur si simplu, dupa 16 ani de casnicie si un copil impreuna, sotia lui a decis ca nu mai vrea, nu se mai inteleg, vrea mai mult, si si-a luat copilul si a plecat.

A inaintat divort civil, si statul evident i l-a acordat chiar daca el nu a fost de acord.

Nu stiu care au fost motivele pe care ea le-a spus duhovnicului ei, caci da, avea si asa ceva. Cel putin al meu viitor sot are.

Si duhovnicul lui, care este acum si al meu, ne-a dat binecuvantarea sa ne casatorim din tot sufletul.

Ce vreti sa spuneti ca cineva pe care-l abandoneaza sotul/sotia este obligat sa moara singur? sau sa traiasca in preacurvie?

daca sotia a parasit domiciliul conjugal, plecand sa locuiasca in alta tara, fara sa mai aiba vreo dorinta si interzicandu-ti sa te mai apropii de ea cum sa ramai casatorit?

nu stiu la ce se "incadreaza" acest pacat, oricum, nu se stie nici daca ea nu a avut o legatura exterioara casatoriei, deci putea fi vorba si de adulter care este acceptat ca motiv de divort. Insa asta numai duhovnicul ei stie.

Iar pe noi nici nu ne intereseaza cata vreme noua ne-a dat duhovnicul binecuvantarea sa ne casatorim.

Si pentru ca eu nu am mai fost casatorita ni se va face Taina Sfintei Cununii.

DragosP 09.08.2011 14:46:46

"Cununia a doua" mai precis.
Dacă nu a fost motiv de curvie, divorțul nu prea stă în fața lui Dumnezeu.

Azzuurra 09.08.2011 14:50:39

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 387441)
1. Chestia cu casatoria/necasatoria episcopilor nu poate fi (ne)scripturistica dintr-un motiv foarte simplu: nu este normala morala ci tine de "regulamentul de ordine interioara" a Bisericii.

Adica s-ar putea foarte bine ca de maine sa se ceara sa fie casatoriti iar peste 100 ani sa fie necasatoriti si tot asa.

Pentru cine are chemare pe linia asta, face si ascultare de Biserica si se supune regulilor timpului sau.

Mai departe, pentru certificatul de divort nu cred ca e nevoie de audienta la episcop.
Episcopul nu ti-l poate refuza, nici nu ti-l poate da in regim de "magna cum laudae".

Este practic o formalitate inutila.

Daca vrei sa te re-casatoresti este suficient sa mentionezi ca ai mai fost o data casatorit si in functie de persoane cu care te casatoresti (daca a mai fost sau nu casatorita) ti se face slujba care trebuie.

Nu stiu daca ti se cere musai hartiuta in cauza si nu vad ce utilitate ar avea.

Oricum, peste duhovnic si peste episcop poti trece fara cine stie ce probleme, dar daca ai divortat din motivele gresite, fii sigur ca vei da socoteala in fata lui Dumnezeu.

La fel si daca ai mai fost casatorit si in fata preotului pretinzi ca nu.

Nu de judecata oamenilor trebuie sa te temi (desi tare sunt curios ce intelegi tu prin "trecut prin viata") ci de judecata lui Dumnezeu.

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 387091)
Părintele Ilarion Argatu, în ale sale "Sfaturi duhovnicești" spunea ceva de genul "soțul/soția să nu-si lase soția/soțul decât pe motiv de preacurvie" și continua cu "respectivii să ceară divorțul bisericesc de la episcopul locului că altfel sunt bigami în caz de recăsătorie".

Daca mi s-ar intampla sa ma casatoresc cu cineva care a mai fost casatorit si as stii ca motivul divortului ar fi "preacurvia" normal ca m-as duce sa-mi scot "hartiuta". In primul rand ca as vrea sa fiu casatorita cu sotul meu si nu sa mi se dea o dezlegare, pentru ca n-as vrea sa fim "bigami în caz de recăsătorie" si in ultimul rand, scuzati-mi egoismul, mi-ar placea sa stiu ca sotul meu "e doar al meu", atat cat se poate.

AlinB 09.08.2011 14:51:13

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387452)
haideti sa va spun si eu povestea viitorului meu sot care este divortat. Pur si simplu, dupa 16 ani de casnicie si un copil impreuna, sotia lui a decis ca nu mai vrea, nu se mai inteleg, vrea mai mult, si si-a luat copilul si a plecat.

Asta e varianta lui?
Si n-are nici cea mai vaga idee ce ar fi putut sa-i reproseze?
Lucrurile nu sunt niciodata atat de simple..

AlinB 09.08.2011 14:53:37

Citat:

În prealabil postat de Azzuurra (Post 387461)
Daca mi s-ar intampla sa ma casatoresc cu cineva care a mai fost casatorit si as stii ca motivul divortului ar fi "preacurvia" normal ca m-as duce sa-mi scot "hartiuta". In primul rand ca as vrea sa fiu casatorita cu sotul meu si nu sa mi se dea o dezlegare, pentru ca n-as vrea sa fim "bigami în caz de recăsătorie" si in ultimul rand, scuzati-mi egoismul, mi-ar placea sa stiu ca sotul meu "e doar al meu", atat cat se poate.

Adica tu dai divort pentru trecutul lui sa inteleg?
Sau cum?

DragosP 09.08.2011 14:53:41

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 387462)
Lucrurile nu sunt niciodata atat de simple..

Nu mai răscoli și tu acu'...

maria32 09.08.2011 14:54:32

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 387454)
"Cununia a doua" mai precis.
Dacă nu a fost motiv de curvie, divorțul nu prea stă în fața lui Dumnezeu.

NU! Prima Cununie. Taina! Caci asa se face daca unul dintre cei doi soti nu a mai fost casatorit.

DragosP 09.08.2011 14:55:41

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387467)
Caci asa se face daca unul dintre cei doi soti nu a mai fost casatorit.

Ai vrea tu, da' părerea mea e că nu-i cum vrei tu.

De la Părintele Cleopa citire: " " Casatoria a doua nu se binecuvanteaza cu cununie, ci se canoniseste doi ani sa a nu se impartasi, iar a treia casatorie trei ani " , zice Sfantul Nichifor in canonul 2."

Asta e, dar nu te supăra, treaba asta este probabil o bucățică din crucea pe care s-o porți.

maria32 09.08.2011 14:55:47

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 387462)
Asta e varianta lui?
Si n-are nici cea mai vaga idee ce ar fi putut sa-i reproseze?
Lucrurile nu sunt niciodata atat de simple..

Ba el stie ce i-a reprosat. Si a discutat aceste lucruri la momentul respectiv insa niciun argument nu a convins-o sa ramana. Ce era sa faca? Nu poti ramane langa un om daca acesta nu te mai vrea.

maria32 09.08.2011 14:57:11

Citat:

În prealabil postat de Azzuurra (Post 387461)
Daca mi s-ar intampla sa ma casatoresc cu cineva care a mai fost casatorit si as stii ca motivul divortului ar fi "preacurvia" normal ca m-as duce sa-mi scot "hartiuta". In primul rand ca as vrea sa fiu casatorita cu sotul meu si nu sa mi se dea o dezlegare, pentru ca n-as vrea sa fim "bigami în caz de recăsătorie" si in ultimul rand, scuzati-mi egoismul, mi-ar placea sa stiu ca sotul meu "e doar al meu", atat cat se poate.

eu nu am auzit sa existe nicio hartiuta despre care se vorbeste aici.

Cand l-am intrebat pe duhovnic ce facem noi in situatia noastra mi-a spus clar. Viitorul meu sot s-a spovedit si i s-a dat iertare de pacate. Punct. Atat! Alta "dezlegare" nu exista in BOR pentru cununie.

maria32 09.08.2011 14:57:49

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 387468)
Ai vrea tu, da' părerea mea e că nu-i cum vrei tu.

Asa scrie in canoanele bisericesti. Vrei sa ti le arat sa le citesti?

DragosP 09.08.2011 15:00:02

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387473)
Vrei sa ti le arat sa le citesti?

Bineînțeles, mai aflăm lucruri noi.

maria32 09.08.2011 15:01:03

ok, caut si-ti dau sa citesti. dar nu este nimic nou. ma si mir ca nu stiai. dar vorba ta, vei afla lucruri noi.

AlinB 09.08.2011 15:01:59

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 387468)
Ai vrea tu, da' părerea mea e că nu-i cum vrei tu.

De la Părintele Cleopa citire: " " Casatoria a doua nu se binecuvanteaza cu cununie, ci se canoniseste doi ani sa a nu se impartasi, iar a treia casatorie trei ani " , zice Sfantul Nichifor in canonul 2."

Asta e, dar nu te supăra, treaba asta este probabil o bucățică din crucea pe care s-o porți.

Pentru cel care a mai fost casatorit se da canon dar canonul este la latitudinea duhovnicului, nu e batut in cuie.
Este o pilda care arata ca pentru pocainta sincera 20 ani de canon se pot reduce si la o zi.

Si intr-adevar, daca unul din ei nu a mai fost casatorit, se face slujba cununiei.

DragosP 09.08.2011 15:03:05

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387477)
ok, caut si-ti dau sa citesti. dar nu este nimic nou. ma si mir ca nu stiai. dar vorba ta, vei afla lucruri noi.

Aștept, cu toate că mi se pare o "nedreptate".

maria32 09.08.2011 15:05:22

ce anume ti se pare o nedreptate?

ti se pare drept ca un om care a fost parasit si caruia i s-a interzis dreptul sau de a fi casatorit sa mai iubeasca? sau sa se mai casatoreasca?

ti se pare drept ca acel om nu-si mai poate vedea copilul decat daca-si da in judecata fosta sotie?

dupa parerea ta ce ar fi trebuit sa faca? sa doarma pe pres in fata usii ei? asta presupunand ca ar fi aflat unde locuieste dupa ce a plecat din casa?

Azzuurra 09.08.2011 15:05:43

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 387464)
Adica tu dai divort pentru trecutul lui sa inteleg?
Sau cum?

Pai vreau in fata Lui Dumnezeu sa fiu doar eu sotia. Si legat de el prin Taina Cununiei.

De trecutul lui nu ma intereseaza sa divortez, fiecare am avut propria viata.

Dar sunt egoista.

maria32 09.08.2011 15:06:08

pana gasesc ceea ce ti-am promis iata alte informatii legate de topicul de fata:

Motivele canonice de divort sunt:

I.a. Adulterul (preacurvia), adica violarea credintei conjugale de catre sot sau sotie. Acest motiv de divort se bazeaza pe Sfanta Evanghelie, adica pe dreptul divin (Matei 19, 9).
b. Pe langa adulter, sotul poate sa divorteze cand i se pun curse care pericliteaza viata, indreptate contra existentei casatoriei, de catre un sot impotriva celuilalt, cum ar fi refuzul sotului sau sotiei de a naste copii. In acest caz partea nevinovata are drept sa solicite divortul.
c. Iarasi, sotul poate divorta cand sotia se face vinovata de avort intentionat si prin aceasta impiedica scopul casatoriei.
d. Cand femeia sau barbatul participa fara voia celuilalt la ospete si petreceri necuviincioase.
e. Pentru sotie exista motiv de a cere divort cand barbatul sau o acuza public pe nedrept de adulter cand sotul ei greseste in public sau in ascuns, in casa sau in alta parte cu o alta femeie.

II. Al doilea motiv principal de divort, dupa adulter, este caderea unui sot din dreapta credinta - apostazie, necredinta, secta etc. (I Corinteni 7, 15).

III. Cand unul din soti sau amandoi intra in monahism, "ca o moarte superioara, fata de lumea pusa in slujba pacatului" (Sinodul VI Ecumcnic, canonul 12 si 48). Insa "cel ce-si lasa (prin divort neingaduit)sotia sa legitima si ia pe alta, trebuie sa fie canonisit ca un preacurvar, dupa porunca Domnului (Matei 19, 9), adica sa fie oprit pana la 15 ani de la Sfanta Impartasanie", dupa Sfantul Vasile cel Mare.

134. Cand se considera incheiat divortul canonic? Adica in ce moment cei doi soti sunt liberi sa se casatoreasca, din punct de vedere canonic?

Divortul canonic se considera incheiat cand intre soti au urmat motivele de divort aratate mai sus (adica: adulterul, lepadarea de credinta, intrarea in monahism etc). Trebuie, insa, pe langa motivele canonice aratate mai sus, sa se tina seama si de motivele de divort hotarate de legislatia civila.

135. Care sunt efectele divortului canonic?

Efectele de drept ale divortului canonic se refera pe de o parte la sotii divortati, iar pe de alta parte la copiii nascuti din casatorie. Divortul canonic desface in orice privinta legatura conjugala si pune pe soti in acel raport in care se gaseau inainte de casatorie (dupa Dreptul bisericesc oriental de episcopul Nicodim Milas, cap. 202).

AlinB 09.08.2011 15:07:00

Citat:

În prealabil postat de Azzuurra (Post 387483)
Pai vreau in fata Lui Dumnezeu sa fiu doar eu sotia. Si legat de el prin Taina Cununiei.

De trecutul lui nu ma intereseaza sa divortez, fiecare am avut propria viata.

Dar sunt egoista.

..si te impaci foarte bine cu asta..stim povestea :)

Oricum n-am inteles prea bine ce ai vrut sa zici cu mesajul anterior astuia..

maria32 09.08.2011 15:08:47

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 387486)
..si te impaci foarte bine cu asta..stim povestea :)

Oricum n-am inteles prea bine ce ai vrut sa zici cu mesajul anterior astuia..

nu cred ca-ti este dat tie sa judeci cum s-ar impaca ea sau nu cu aceasta.... numai sufletul omului stie, sufletul lui si Bunul Dumnezeu, si cel mai bine ar fi sa stie si duhovnicul. Nu avem noi voie sa judecam sau sa propunem retete de cum e mai bine sa vedem lucrurile.

DragosP 09.08.2011 15:10:35

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387482)
ce anume ti se pare o nedreptate?

ti se pare drept ca un om care a fost parasit si caruia i s-a interzis dreptul sau de a fi casatorit sa mai iubeasca? sau sa se mai casatoreasca?

Fără foc nu iese aproape niciodată fum, știi tu! Asta una la mână.
Nedreptate mi se pare făcută de ex. celor rămase văduve/văduvi care n-au avut NICI o vină că s-a întâmplat așa, si totuși li se face cununia a doua sau a treia, după caz (cu toate că la a treia deja mai bine te duci să te culci decât s-o faci, în fine)

Citat:

ti se pare drept ca acel om nu-si mai poate vedea copilul decat daca-si da in judecata fosta sotie?

dupa parerea ta ce ar fi trebuit sa faca? sa doarma pe pres in fata usii ei? asta presupunand ca ar fi aflat unde locuieste dupa ce a plecat din casa?
Asta deja nu mă/ne mai interesează, sunt rufele voastre și n-au nici o legătură cu subiectul topicului.

maria32 09.08.2011 15:21:29

nu gasesc acum pe internet canonul (voi intreba pe parintele caci dansul mi-a dat sa citesc) insa uitati si aici in acest articol, scrie clar: "In cazul in care unul dintre miri nu a mai fost casatorit, se tine seama de randuiala primei casatorii."

http://www.crestinortodox.ro/nunta/t...ria-69131.html

maria32 09.08.2011 15:24:08

vedeti si marturiile de aici: http://forum.teologie.net/viewtopic.php?p=24609

Azzuurra 09.08.2011 15:32:13

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 387486)
..si te impaci foarte bine cu asta..stim povestea :)

Oricum n-am inteles prea bine ce ai vrut sa zici cu mesajul anterior astuia..


Nu stiu exact ce n-ai inteles. :D

Sa zicem ca s-ar intampla ca viitorul meu sot sa fie divortat.
Daca eu stiu ca motivul divortului a fost adulterul, este singurul lucru "bun" din faptul ca a mai fost casatorit, ca stiu ca asa se poate obtine divort religios.

Si de exemplu eu daca ma casatoresc cu un barbat divortat, fara sa fie divortat religios, eu primesc Taina Cununiei si el un fel de dezlegare prin care este unit cu mine, si nu cununia propriu-zisa.

Adica evident ca m-ar oftica ca n-a fost doar sotul meu :D, dar as fi bucuroasa sa fim cununati amandoi religios si unul cu celalalt.


"215. Slujba la a doua și a treia nuntă e ca și la cea dintâi?

Nu este la fel. Cununia a doua și a treia se săvârșesc după o rânduială deosebită, în care se vede încă vechea disciplină a asprimii cu care erau privite de către Biserică asemenea căsătorii.



Această rânduială este, în prima ei parte, mult mai simplă și mai puțin sărbătorească decât cea de la prima cununie. Logodna este împreunată aici cu cea a cununiei, ca o singură slujba, având binecuvântarea de la început nu ca la Taine («Binecuvântată este Împărăția Tatălui…»), ci ca la slujbele de binecuvântare și sfânțire, numite ierurgii («Binecuvântat este Dumnezeul nostru…»).



Atât, ectenia, cât și molitvele de la logodnă, cât și cele dinaintea punerii cununiilor, cuprind rugăciuni pentru pocăință și iertarea mirilor, pentru că însoțirea lor prin a doua sau a treia nuntă le e socotită ca un păcat izvorât din aprinderea trupească, pe care ei n-au putut-o birui. Începând de la punerea cununiilor pe cap, rânduiala slujbei la a doua și a treia nunta e întocmai ca și la prima nuntă."

"«Și pe care i-a unit Dumnezeu, omul să nu-i despartă…», adaugă Biserica, citând pe Mântuitorul. Numai păcatul adulterului de care s-ar face vinovat unul din soți dă celuilalt dreptul de a rupe legătura căsătoriei, pângărită prin păcat."

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387485)

Divortul canonic se considera incheiat cand intre soti au urmat motivele de divort aratate mai sus (adica: adulterul, lepadarea de credinta, intrarea in monahism etc). Trebuie, insa, pe langa motivele canonice aratate mai sus, sa se tina seama si de motivele de divort hotarate de legislatia civila.

135. Care sunt efectele divortului canonic?

Efectele de drept ale divortului canonic se refera pe de o parte la sotii divortati, iar pe de alta parte la copiii nascuti din casatorie. Divortul canonic desface in orice privinta legatura conjugala si pune pe soti in acel raport in care se gaseau inainte de casatorie (dupa Dreptul bisericesc oriental de episcopul Nicodim Milas, cap. 202).

Pe prima pagina a acestui thread, vei vedea in primele 3 postari detalii despre "hartiuta".

Sper sa nu jignesc :daca reuseste s-o intrebe pe fosta sotie daca s-a "indragostit" in timpul casniciei si raspunsul este da, inseamna "ca exista si ceva pozitiv in urma plecarii" pentru voi. Ca ar fi mai usor sa primesti divortul canonic.

Dar dupa ce-ai mentionat mai sus, s-ar putea obtine si in alte cazuri.

Chiar daca ai primit binecuvantare de la duhovnic, eu as incerca ca cei doi sa divorteze canonic si sa fie valabil ce-ai spus tu la punctul 135.

maria32 09.08.2011 15:34:07

Citat:

În prealabil postat de Azzuurra (Post 387506)
Nu stiu exact ce n-ai inteles. :D

Sa zicem ca s-ar intampla ca viitorul meu sot sa fie divortat.
Daca eu stiu ca motivul divortului a fost adulterul, este singurul lucru "bun" din faptul ca a mai fost casatorit, ca stiu ca asa se poate obtine divort religios.

Si de exemplu eu daca ma casatoresc cu un barbat divortat, fara sa fie divortat religios, eu primesc Taina Cununiei si el un fel de dezlegare prin care este unit cu mine, si nu cununia propriu-zisa.

Adica evident ca m-ar oftica ca n-a fost doar sotul meu :D, dar as fi bucuroasa sa fim cununati amandoi religios si unul cu celalalt.


"215. Slujba la a doua și a treia nuntă e ca și la cea dintâi?

Nu este la fel. Cununia a doua și a treia se săvârșesc după o rânduială deosebită, în care se vede încă vechea disciplină a asprimii cu care erau privite de către Biserică asemenea căsătorii.



Această rânduială este, în prima ei parte, mult mai simplă și mai puțin sărbătorească decât cea de la prima cununie. Logodna este împreunată aici cu cea a cununiei, ca o singură slujba, având binecuvântarea de la început nu ca la Taine («Binecuvântată este Împărăția Tatălui…»), ci ca la slujbele de binecuvântare și sfânțire, numite ierurgii («Binecuvântat este Dumnezeul nostru…»).



Atât, ectenia, cât și molitvele de la logodnă, cât și cele dinaintea punerii cununiilor, cuprind rugăciuni pentru pocăință și iertarea mirilor, pentru că însoțirea lor prin a doua sau a treia nuntă le e socotită ca un păcat izvorât din aprinderea trupească, pe care ei n-au putut-o birui. Începând de la punerea cununiilor pe cap, rânduiala slujbei la a doua și a treia nunta e întocmai ca și la prima nuntă."

"«Și pe care i-a unit Dumnezeu, omul să nu-i despartă…», adaugă Biserica, citând pe Mântuitorul. Numai păcatul adulterului de care s-ar face vinovat unul din soți dă celuilalt dreptul de a rupe legătura căsătoriei, pângărită prin păcat."



Pe prima pagina a acestui thread, vei vedea in primele 3 postari detalii despre "hartiuta".

Sper sa nu jignesc :daca reuseste s-o intrebe pe fosta sotie daca s-a "indragostit" in timpul casniciei si raspunsul este da, inseamna "ca exista si ceva pozitiv in urma plecarii" pentru voi. Ca ar fi mai usor sa primesti divortul canonic.

Dar dupa ce-ai mentionat mai sus, s-ar putea obtine si in alte cazuri.

Chiar daca ai primit binecuvantare de la duhovnic, eu as incerca ca cei doi sa divorteze canonic si sa fie valabil ce-ai spus tu la punctul 135.

noua ne-a spus parintele duhovnic ca nu exista divort in BOR si ca nu avem nevoie de niciun fel de act in acest sens. Asa ca....

maria32 09.08.2011 15:40:04

Citat:

În prealabil postat de Azzuurra (Post 387506)
Sper sa nu jignesc :daca reuseste s-o intrebe pe fosta sotie daca s-a "indragostit" in timpul casniciei si raspunsul este da, inseamna "ca exista si ceva pozitiv in urma plecarii" pentru voi. Ca ar fi mai usor sa primesti divortul canonic.

Dar dupa ce-ai mentionat mai sus, s-ar putea obtine si in alte cazuri.

Chiar daca ai primit binecuvantare de la duhovnic, eu as incerca ca cei doi sa divorteze canonic si sa fie valabil ce-ai spus tu la punctul 135.

Pai si cum sa facem asta daca noua duhovnicul ne-a spus ca nu exista asa ceva? ma duc si-i spun ca am citit eu pe forum ca exista iar dansul ca preot nu stie?

Si nu, nu jignesti, dar cu fosta nu se poate comunica, nici macar nu mai locuieste in tara.

DragosP 09.08.2011 15:44:57

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387514)
Pai si cum sa facem asta daca noua duhovnicul ne-a spus ca nu exista asa ceva?

Înseamnă că Părintele Ilarion Argatu n-a știut nimic! (vezi secțiunea "Divorțul"

maria32 09.08.2011 15:49:28

Eu nu spun ca nu a stiut Parintele Argatu ce spune (departe de mine asa ceva), eu spun doar ca noi ne-am dus la parintele duhovnic sa-l intrebam ce e de facut in situatia noastra si v-am povestit ce ne-a indicat dansul sa facem.

Acum, eu stiu ca dansul este cu Pidalionul pe masa mereu cand sfatuieste pe cineva, si nu cred ca ne-ar da sfaturi necanonice. Sau daca o face stie dansul ce iconomie aplica. Eu stiu doar ca de duhovnic se face ascultare si nu te apuci sa-i spui tu ca stii mai bine ca asa ai citit nu stiu pe unde. Daca am face asa la ce ne-ar mai trebui duhovnic?

Azzuurra 09.08.2011 15:51:22

Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387514)
Pai si cum sa facem asta daca noua duhovnicul ne-a spus ca nu exista asa ceva? ma duc si-i spun ca am citit eu pe forum ca exista iar dansul ca preot nu stie?

Si nu, nu jignesti, dar cu fosta nu se poate comunica, nici macar nu mai locuieste in tara.

Divortul canonic nu e o inventie noua. Adica stiam de mult ca te poti duce duce la episcop sa-ti desfaca casnicia, nu stiam in ce mod si cum se poate face.

Si aici am vazut exact cum poti obtine "hartiuta".

Practic n-ai nevoie, ca te "casatoreste" si fara, dar tu vei primi Taina si el dezlegare. Adica se considera ca el pacatuieste, ca, comite un fel de bigamie, adulter si ca primeste dezlegare ca sa puteti trai impreuna si sa nu traiasca in pacat.

Dar daca ar avea divort canonic:

"
Citat:

În prealabil postat de maria32 (Post 387485)
Divortul canonic desface in orice privinta legatura conjugala si pune pe soti in acel raport in care se gaseau inainte de casatorie (dupa Dreptul bisericesc oriental de episcopul Nicodim Milas, cap. 202).


DragosP 09.08.2011 15:51:38

Măi dragă, dacă-ți zice să te arunci în fața trenului că sigur te mântuiești, eu cred că poți ieși din ascultare. Tu nu crezi?


Ora este GMT +3. Ora este acum 23:35:18.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.