![]() |
Divort...
Intrebare. Stiu ca nu exista slujba de divort in Biserica. Dar totusi oamenii se despart. Stiu ca o vreme nu te puteai recasatori decat daca sotul/sotia murisera. Acum insa am auzit ceva tare ciudat. Dai 100 RON si ti se da o foaie cum ca da, esti divortat si te poti recasatori. Foaia o primesti de la episcopia ortodoxa, nu sta nimeni de vorba cu tine, dai banii si gata, esti divortat si bisericeste. Si costa. Stiti si voi cumva de asa ceva pe unde sunteti si voi?
|
Citat:
|
Am cautat si eu raspunsuri in sensul acesta si am aflat doua posibile ipoteze,cum ca daca vrei sa te recasatoresti iti poti lua aceasta hartie inainte de a 2 a casatorie sau daca nu e cazul de casatorie sa ai certificatul de casatorie religioasa,hotararea de divort si sa te duci cu ele la episcopia de judet,asa am auzit poate ma insel nu stiu.
In ambele cazuri ar trebui ca si divortul sa fi fost facut din motive acceptate de biserica,atltfel nu primesti binecuvantarea sau cum se numeste-ingaduinta. |
Citat:
|
Pana la urma la ce foloseste hartia respectiva?
|
Citat:
pe ce temei se face casatoria a doua unei persoane divortatae? scripturistic nu am gasit inca nici unul |
Citat:
|
Exista un temei scripturistic pentru a doua sau a treia cununie, doar atunci cand sotul/sotia au murit (Sf Apostol Pavel spune despre vaduve ca mai bine se casatoresc decat sa arda... ceva in directia asta)
Multa vreme biserica nu recasatorea decat daca erai vaduv/vaduva. Mare parte din "regulile" legate de casatorie sunt stabilite prin canoane, care au temeiuri in traditie. Multe sunt si vadit anti-scripturistice (episcopii nu au voie sa fie casatoriti - Sf Ap Petru a fost casatorit, deci nu exista un conflict intre casatorie si hirotonie... Mai ales ca in primele 3 veacuri crestine, episcopii se putea casatori) Problema mea cu "ingaduinta" episcopala este faptul ca se da pe bani. Ca nici nu apuci sa intri in audiennta la episcop, ci secretarul episcopiei iti da foaia daca ii dai banii. Ceea ce mi se pare (si chiar este) o forma fara fond... Da, am gresit ca am luat-o pe fata asta, mi-am dat seama la cateva luni dupa casatorie (stiu ca multi ar comenta la asta, dar nu stiu daca sunt trecuti prin viatza..). Nu ma lasi sa ma recasatoresc, e ok. Dar sa imi iei bani aiurea pentru o foaie, o foaie de existenta careia episcopul are toate sansele sa nu stie, asta e problema mea |
1. Chestia cu casatoria/necasatoria episcopilor nu poate fi (ne)scripturistica dintr-un motiv foarte simplu: nu este normala morala ci tine de "regulamentul de ordine interioara" a Bisericii.
Adica s-ar putea foarte bine ca de maine sa se ceara sa fie casatoriti iar peste 100 ani sa fie necasatoriti si tot asa. Pentru cine are chemare pe linia asta, face si ascultare de Biserica si se supune regulilor timpului sau. Mai departe, pentru certificatul de divort nu cred ca e nevoie de audienta la episcop. Episcopul nu ti-l poate refuza, nici nu ti-l poate da in regim de "magna cum laudae". Este practic o formalitate inutila. Daca vrei sa te re-casatoresti este suficient sa mentionezi ca ai mai fost o data casatorit si in functie de persoane cu care te casatoresti (daca a mai fost sau nu casatorita) ti se face slujba care trebuie. Nu stiu daca ti se cere musai hartiuta in cauza si nu vad ce utilitate ar avea. Oricum, peste duhovnic si peste episcop poti trece fara cine stie ce probleme, dar daca ai divortat din motivele gresite, fii sigur ca vei da socoteala in fata lui Dumnezeu. La fel si daca ai mai fost casatorit si in fata preotului pretinzi ca nu. Nu de judecata oamenilor trebuie sa te temi (desi tare sunt curios ce intelegi tu prin "trecut prin viata") ci de judecata lui Dumnezeu. |
Citat:
Dar degeaba a primit binecuvantarea pentru ce-a de a doua casatorie, daca nu are roadele pocaintei si a unei vieti curate. |
haideti sa va spun si eu povestea viitorului meu sot care este divortat. Pur si simplu, dupa 16 ani de casnicie si un copil impreuna, sotia lui a decis ca nu mai vrea, nu se mai inteleg, vrea mai mult, si si-a luat copilul si a plecat.
A inaintat divort civil, si statul evident i l-a acordat chiar daca el nu a fost de acord. Nu stiu care au fost motivele pe care ea le-a spus duhovnicului ei, caci da, avea si asa ceva. Cel putin al meu viitor sot are. Si duhovnicul lui, care este acum si al meu, ne-a dat binecuvantarea sa ne casatorim din tot sufletul. Ce vreti sa spuneti ca cineva pe care-l abandoneaza sotul/sotia este obligat sa moara singur? sau sa traiasca in preacurvie? daca sotia a parasit domiciliul conjugal, plecand sa locuiasca in alta tara, fara sa mai aiba vreo dorinta si interzicandu-ti sa te mai apropii de ea cum sa ramai casatorit? nu stiu la ce se "incadreaza" acest pacat, oricum, nu se stie nici daca ea nu a avut o legatura exterioara casatoriei, deci putea fi vorba si de adulter care este acceptat ca motiv de divort. Insa asta numai duhovnicul ei stie. Iar pe noi nici nu ne intereseaza cata vreme noua ne-a dat duhovnicul binecuvantarea sa ne casatorim. Si pentru ca eu nu am mai fost casatorita ni se va face Taina Sfintei Cununii. |
"Cununia a doua" mai precis.
Dacă nu a fost motiv de curvie, divorțul nu prea stă în fața lui Dumnezeu. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Si n-are nici cea mai vaga idee ce ar fi putut sa-i reproseze? Lucrurile nu sunt niciodata atat de simple.. |
Citat:
Sau cum? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
De la Părintele Cleopa citire: " " Casatoria a doua nu se binecuvanteaza cu cununie, ci se canoniseste doi ani sa a nu se impartasi, iar a treia casatorie trei ani " , zice Sfantul Nichifor in canonul 2." Asta e, dar nu te supăra, treaba asta este probabil o bucățică din crucea pe care s-o porți. |
Citat:
|
Citat:
Cand l-am intrebat pe duhovnic ce facem noi in situatia noastra mi-a spus clar. Viitorul meu sot s-a spovedit si i s-a dat iertare de pacate. Punct. Atat! Alta "dezlegare" nu exista in BOR pentru cununie. |
Citat:
|
Citat:
|
ok, caut si-ti dau sa citesti. dar nu este nimic nou. ma si mir ca nu stiai. dar vorba ta, vei afla lucruri noi.
|
Citat:
Este o pilda care arata ca pentru pocainta sincera 20 ani de canon se pot reduce si la o zi. Si intr-adevar, daca unul din ei nu a mai fost casatorit, se face slujba cununiei. |
Citat:
|
ce anume ti se pare o nedreptate?
ti se pare drept ca un om care a fost parasit si caruia i s-a interzis dreptul sau de a fi casatorit sa mai iubeasca? sau sa se mai casatoreasca? ti se pare drept ca acel om nu-si mai poate vedea copilul decat daca-si da in judecata fosta sotie? dupa parerea ta ce ar fi trebuit sa faca? sa doarma pe pres in fata usii ei? asta presupunand ca ar fi aflat unde locuieste dupa ce a plecat din casa? |
Citat:
De trecutul lui nu ma intereseaza sa divortez, fiecare am avut propria viata. Dar sunt egoista. |
pana gasesc ceea ce ti-am promis iata alte informatii legate de topicul de fata:
Motivele canonice de divort sunt: I.a. Adulterul (preacurvia), adica violarea credintei conjugale de catre sot sau sotie. Acest motiv de divort se bazeaza pe Sfanta Evanghelie, adica pe dreptul divin (Matei 19, 9). b. Pe langa adulter, sotul poate sa divorteze cand i se pun curse care pericliteaza viata, indreptate contra existentei casatoriei, de catre un sot impotriva celuilalt, cum ar fi refuzul sotului sau sotiei de a naste copii. In acest caz partea nevinovata are drept sa solicite divortul. c. Iarasi, sotul poate divorta cand sotia se face vinovata de avort intentionat si prin aceasta impiedica scopul casatoriei. d. Cand femeia sau barbatul participa fara voia celuilalt la ospete si petreceri necuviincioase. e. Pentru sotie exista motiv de a cere divort cand barbatul sau o acuza public pe nedrept de adulter cand sotul ei greseste in public sau in ascuns, in casa sau in alta parte cu o alta femeie. II. Al doilea motiv principal de divort, dupa adulter, este caderea unui sot din dreapta credinta - apostazie, necredinta, secta etc. (I Corinteni 7, 15). III. Cand unul din soti sau amandoi intra in monahism, "ca o moarte superioara, fata de lumea pusa in slujba pacatului" (Sinodul VI Ecumcnic, canonul 12 si 48). Insa "cel ce-si lasa (prin divort neingaduit)sotia sa legitima si ia pe alta, trebuie sa fie canonisit ca un preacurvar, dupa porunca Domnului (Matei 19, 9), adica sa fie oprit pana la 15 ani de la Sfanta Impartasanie", dupa Sfantul Vasile cel Mare. 134. Cand se considera incheiat divortul canonic? Adica in ce moment cei doi soti sunt liberi sa se casatoreasca, din punct de vedere canonic? Divortul canonic se considera incheiat cand intre soti au urmat motivele de divort aratate mai sus (adica: adulterul, lepadarea de credinta, intrarea in monahism etc). Trebuie, insa, pe langa motivele canonice aratate mai sus, sa se tina seama si de motivele de divort hotarate de legislatia civila. 135. Care sunt efectele divortului canonic? Efectele de drept ale divortului canonic se refera pe de o parte la sotii divortati, iar pe de alta parte la copiii nascuti din casatorie. Divortul canonic desface in orice privinta legatura conjugala si pune pe soti in acel raport in care se gaseau inainte de casatorie (dupa Dreptul bisericesc oriental de episcopul Nicodim Milas, cap. 202). |
Citat:
Oricum n-am inteles prea bine ce ai vrut sa zici cu mesajul anterior astuia.. |
Citat:
|
Citat:
Nedreptate mi se pare făcută de ex. celor rămase văduve/văduvi care n-au avut NICI o vină că s-a întâmplat așa, si totuși li se face cununia a doua sau a treia, după caz (cu toate că la a treia deja mai bine te duci să te culci decât s-o faci, în fine) Citat:
|
nu gasesc acum pe internet canonul (voi intreba pe parintele caci dansul mi-a dat sa citesc) insa uitati si aici in acest articol, scrie clar: "In cazul in care unul dintre miri nu a mai fost casatorit, se tine seama de randuiala primei casatorii."
http://www.crestinortodox.ro/nunta/t...ria-69131.html |
vedeti si marturiile de aici: http://forum.teologie.net/viewtopic.php?p=24609
|
Citat:
Nu stiu exact ce n-ai inteles. :D Sa zicem ca s-ar intampla ca viitorul meu sot sa fie divortat. Daca eu stiu ca motivul divortului a fost adulterul, este singurul lucru "bun" din faptul ca a mai fost casatorit, ca stiu ca asa se poate obtine divort religios. Si de exemplu eu daca ma casatoresc cu un barbat divortat, fara sa fie divortat religios, eu primesc Taina Cununiei si el un fel de dezlegare prin care este unit cu mine, si nu cununia propriu-zisa. Adica evident ca m-ar oftica ca n-a fost doar sotul meu :D, dar as fi bucuroasa sa fim cununati amandoi religios si unul cu celalalt. "215. Slujba la a doua și a treia nuntă e ca și la cea dintâi? Nu este la fel. Cununia a doua și a treia se săvârșesc după o rânduială deosebită, în care se vede încă vechea disciplină a asprimii cu care erau privite de către Biserică asemenea căsătorii. Această rânduială este, în prima ei parte, mult mai simplă și mai puțin sărbătorească decât cea de la prima cununie. Logodna este împreunată aici cu cea a cununiei, ca o singură slujba, având binecuvântarea de la început nu ca la Taine («Binecuvântată este Împărăția Tatălui…»), ci ca la slujbele de binecuvântare și sfânțire, numite ierurgii («Binecuvântat este Dumnezeul nostru…»). Atât, ectenia, cât și molitvele de la logodnă, cât și cele dinaintea punerii cununiilor, cuprind rugăciuni pentru pocăință și iertarea mirilor, pentru că însoțirea lor prin a doua sau a treia nuntă le e socotită ca un păcat izvorât din aprinderea trupească, pe care ei n-au putut-o birui. Începând de la punerea cununiilor pe cap, rânduiala slujbei la a doua și a treia nunta e întocmai ca și la prima nuntă." "«Și pe care i-a unit Dumnezeu, omul să nu-i despartă…», adaugă Biserica, citând pe Mântuitorul. Numai păcatul adulterului de care s-ar face vinovat unul din soți dă celuilalt dreptul de a rupe legătura căsătoriei, pângărită prin păcat." Citat:
Sper sa nu jignesc :daca reuseste s-o intrebe pe fosta sotie daca s-a "indragostit" in timpul casniciei si raspunsul este da, inseamna "ca exista si ceva pozitiv in urma plecarii" pentru voi. Ca ar fi mai usor sa primesti divortul canonic. Dar dupa ce-ai mentionat mai sus, s-ar putea obtine si in alte cazuri. Chiar daca ai primit binecuvantare de la duhovnic, eu as incerca ca cei doi sa divorteze canonic si sa fie valabil ce-ai spus tu la punctul 135. |
Citat:
|
Citat:
Si nu, nu jignesti, dar cu fosta nu se poate comunica, nici macar nu mai locuieste in tara. |
Citat:
|
Eu nu spun ca nu a stiut Parintele Argatu ce spune (departe de mine asa ceva), eu spun doar ca noi ne-am dus la parintele duhovnic sa-l intrebam ce e de facut in situatia noastra si v-am povestit ce ne-a indicat dansul sa facem.
Acum, eu stiu ca dansul este cu Pidalionul pe masa mereu cand sfatuieste pe cineva, si nu cred ca ne-ar da sfaturi necanonice. Sau daca o face stie dansul ce iconomie aplica. Eu stiu doar ca de duhovnic se face ascultare si nu te apuci sa-i spui tu ca stii mai bine ca asa ai citit nu stiu pe unde. Daca am face asa la ce ne-ar mai trebui duhovnic? |
Citat:
Si aici am vazut exact cum poti obtine "hartiuta". Practic n-ai nevoie, ca te "casatoreste" si fara, dar tu vei primi Taina si el dezlegare. Adica se considera ca el pacatuieste, ca, comite un fel de bigamie, adulter si ca primeste dezlegare ca sa puteti trai impreuna si sa nu traiasca in pacat. Dar daca ar avea divort canonic: " Citat:
|
Măi dragă, dacă-ți zice să te arunci în fața trenului că sigur te mântuiești, eu cred că poți ieși din ascultare. Tu nu crezi?
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 23:35:18. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.