![]() |
Bogatia riturilor din Sfanta Biserica Catolica
Am deschis acest thread cu scopul desfasurarii frumusetii duhovnicesti a diversitatii riturilor si practicilor litrugice din Biserica noastra, pentru a arata cat de mult este asemanatoare si in acelasi timp diferita, Biserica de Creatie: ambele au pe Acelasi Autor nenijlocit, ambele au la la baza felurimea (ca sa foloesc o expresie superba din vechea limba romaneasca a mediului monahal si sacerdotal, probabil provenita din foarte vechi editii de paterice) si ambele ajuta mantuirea fiilor lui Adam: una direct, prin gratie, cealalta indirect, prin mai multe, dar mai umile, mijloace. BC este aidoma pomului cu fructe mereu diferite, ce vindeca Neamurile, mentioant in Apocalipsa...mereu plina de diversitate, mereu neatinsa de putreziciune, si mereu binefacatoare.
|
Sfanta Rita
Ieri au ajuns moastele sfintei Rita la Bistrita. Localnicii, catolici sau nu au participat la procesiune.
http://www.bistriteanul.ro/Sute_de_b...523554640.html P.S. Apar si eu intr-o poza :5: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
De ce tocmai nr. 10? E cea mai întunecată.
|
Nu numai riturile orientale sunt mai puțin cunoscute publicului larg. La fel sunt și cele occidentale. Iată o Vecernie în rit ambrozian:
http://www.youtube.com/watch?v=IFnyZ1cgc-A Ritul ambrozian sau milanez este "cel mai oriental" din familia de rituri occidentale. Acest lucru s-ar putea datora unei puternice influențe bizantine în Milano (Mediolanum). |
Dar din multitudinea de rituri cate mai sunt folosite azi in BRC, excluzand cazurile Bisericilor Unite cu Roma care isi pastreaza in parte sau in totalitate ritul propriu?
|
Sunt active 26 de rituri: 6 sunt din familia occidentală. Celelalte 20 sunt orientale.
În țara noastră se slujește în 3 rituri: unul occidental (romano-catolic) și două orientale (greco-catolic și armeano-catolic). Datorită exodului armenilor din anii comunismului, mai există azi 4 parohii catolice de rit armean, conduse de un ordinariat cu sediul la Gherla (fost Armenopolis). |
Citat:
|
Citat:
|
Rit apusean "ca la carte": Sfântul Părinte conduce prima Missă solemnă la Bazilica Sf Pentru din anul acesta. De notat: multă muzică gregoriană, imnul "Tu es Petrus" cântat de fanfara Romei, ritualul penitențial ("Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa") și alte rubrici în latină. O credincioasă este refuzată să primească Sfântul Trup în mână, așa cum dorea, și îl primește până la urmă potrivit prescripției ritului latin. Bărbații care vor să fie împărtășiți de Sf Părinte poartă costum și cravată, femeile capul acoperit.
Aspecte foarte în linie cu celebra sintagmă rostită de Sf Părinte: "Biserica necesită reformă prin redescoperirea tradiției sale". http://player.rv.va/vaticanplayer.as...ic=VA_4945UOHA (necesită progrămelul Silverlight pentru vizualizare). Deo gratias ! |
Citat:
Eu unul nu il pot considera sfant pe omul care a "activat" in Biserica catolica dupa schisma. |
Iată și rit răsăritean de remarcabilă ținută la o biserică din...Austria:
http://www.youtube.com/watch?v=UsL61...eature=related De notat că, printre fețele bisericești, apare și cineva purtând un kamilafkion. În aceeași linie a redescoperirii tradiției, trasată de Sf Părinte. Ar fi îmbucurător dacă tot mai mulți prelați răsăriteni ar purta kamilafkion. Acoperămintele romane, "biretta", "zuchetta" etc, în combinație cu veșmintele bizentine seamănă cu o nucă pe un perete... |
Citat:
Ca atare: putem avea evlavie față de un sfânt ortodox, pentru două motive: în primul rând, toți sfinții sunt ortodocși; în al doilea rând, Bisericile Ortodoxe Răsăritene neaflându-se în stare de erezie, nici persoanelor canonizate în aceste Biserici nu le putem imputa a priori erezia. De asemenea, s-a mai explicat faptul că schisma poate fi obiectivă și subiectivă. Din punct de vedere al Bisericii Catolice, lipsa apartenenței formale la Biserica Catolică nu înseamnă în mod necesar excluziunea din Biserica Catolică. Un creștin care aparține formal de o Biserică Ortodoxă Răsăriteană, aflată în stare de schismă obiectivă, dar care nu este în stare de schismă subiectivă, se poate mântui, fiind inclus, înaintea de moartea sa, în Biserica Catolică, chiar dacă nu în mod formal. Nimeni nu se mântuiește fără Biserica Catolică sau în afara ei; însă la întrebarea "cine aparține Bisericii Catolice ?" răspunsul nu este la fel de simplu. |
Citat:
EREZÍE, erezii, s. f. 1. Doctrină sau credință religioasă care ia naștere în sânul unei biserici, abătându-se de la dogmele consacrate și care este condamnată de biserica respectivă. 2. Fig. greșeală, eroare, rătăcire. – Din fr. hérésie, lat. haeresis. Pe scurt invatatura de credinta gresita. Din perspectiva catolica nepurcederea Sfantului Duh de la Fiul este o invatatura de credinta gresita? Da. Deci este o erezie. Cel care crede in erezia respectiva este eretic. Ereticul nu mai face parte din Biserica. Daca nu mai face parte din Biserica nu se poate mantui. Mai mult savarseste hula, iar pacatul acesta nu se iarta. Deci nu pot sa inteleg cum puteti avea evlavie fata de un eretic. Daca am gresit in ceea ce am spus explicati-mi unde. Eu nu vad unde puteam gresi atat timp cat am folosit doar definitii, echivalente si includeri. Citat:
Ce intelegeti prin schisma obiectiva si schisma subiectiva? |
Citat:
In BC aceasta conceptie a patruns mult mai adanc decat in BO, desi inainte era foaret conservatoare. De exemplu dogmele enuntate de catolici spuneau ca cine nu crede ca Duhul purcede si de la Fiul anatema si nu se poate mantui. La fel cine nu crede ca papa e capul bisercii si toate dogmele catolice. La fel are si ortodoxia. |
Citat:
Iar Dumnezeu nu lucrează doar cu definiții, echivalențe și includeri. Ceea ce ați spus s-ar putea să fie corect, din punct de vedere al logicii formale (aceeași care ne învață că unu nu poate fi trei, iar trei nu e niciodată egal cu unu; sau că definiția termenului "fecioară" este incompatibilă cu nașterea de copii); dar aceasta este gândirea omenească. În ceea ce mă privește, am citit ce era de citit despre și de, de exemplu, Sf. Nectarie, și am ajuns la concluzia că nu-i niciun bai dacă am evlavie personală la el. Din punctul meu personal de vedere, a fost sfânt, mai sfânt decât aș putea eu spera să fiu vreodată. Atenție: Biserica Catolică nu interzice nimănui să aibă evlavie personală (să aducă cult personal) la o anumită persoană, indiferent de religie. Dacă eu consider (caz extrem, cu rol de exemplificare) că Mahomed, în ciuda erorilor sale, s-ar putea să se fi convertit în secret pe patul de moarte și să se afle acum printre sfinți, Biserica nu-mi interzice să mă rog, în casa sau în inima mea, către el. Nu avem dreptul să-i aducem cult public, adică instituționalizat în cadrul Bisericii (chiar dacă ar fi doar în cadrul parohiei mele), înainte ca Biserica să-l canonizeze. Referitor la problema apartenenției la BC după moarte: nu după moarte, ci înainte de moarte nu putem să spunem cu certitudine ce s-a întâmplat în inima omului, chiar dacă vorbim de ultima fracțiune de secundă din viață. Biserica Catolică nu afirmă, în mod punctual, despre nicio persoană umană, absolut niciuna, că s-ar afla cu certitudine în Iad (singura excepție ar fi iuda Iscarioteanul). Editare: Vedeți, ca și contraexemplu, poziția domnului Cătălin, care știe că, de exemplu, din America nu s-a mântuit nimeni înainte de Cristos (și nici mult după aceea, până n-au venit emigranții ruși, că despre misionarism ortodox nici nu poate fi vorba). Dumnealui știe că x și Y și Z sunt în Iad. Dacă n-ar ști așa, ce frumusețe ar mai avea ceea ce dânsul, greșit consideră a fi ortodoxie, dar în realitate e doar un sectarism ortodoxist ? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
N-avem noi habar cine merge în iad și cine nu, dar putem să ne dorim în inimile noastre ca iadul să fie un ”loc” cât mai puțin populat, chiar și de către eretici. Aici evlavia individualistă ar veni cu replica: ”trebuie să mă asigur că nu ajung eu în munca veșnică”. Greșit! Trebuie să mă străduiesc cât pot și peste puterile mele, ca cei pe care-i iubesc să nu ajungă acolo. După care urmează la rând cei pe care nu-s în stare să-i iubesc și tot așa .... Cine va căuta să-și scape sufletul, îl va pierde; iar cine îl va pierde, acela îl va dobândi. (Luca 17:33) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Editare: Pentru ca păcatul sinuciderii să fie de moarte, e nevoie ca omul să fi avut deplinătatea facultăților mintale, să înțeleagă ce face și să vrea, până în ultimul moment, să o facă. Putem noi să hotărâm că a fost așa ? |
Citat:
In legatura ca acest subiect, am dat acum cateva zile interpretarea ortodoxa a sfantului Ignatie Briancianinov (de fapt a fost data de mai multe ori pe forum, si eu am mai dat-o): http://www.crestinortodox.ro/forum/s...206#post419206 Dupa caderea lui Adam toti oamenii merg in Iad, de aceea toti pana la Iisus au mers in Iad (afara de Enoh si sf. Ilie). Doar prin Iisus a venit un plan de mantuire pentru cei ce doresc. Dau iar un fragment, ca e usor sa scriu copy: "Prin credinta, numai prin credinta, putem intra in comuniune cu Dumnezeu, prin mijlocirea Tainelor pe care ni le-a daruit El. In desert dar, si cu pacat cugetati si ziceti ca oamenii buni dintre pagani si mahomedani se vor mantui, adica vor intra in comuniune cu Dumnezeu!... Nu!... Biserica a recunoscut intotdeauna ca exista un singur mijloc de mantuire: Rascumparatorul! Ea a recunoscut ca cele mai mari virtuti ale firii cazute pogoara in iad. Daca dreptii adevaratei Biserici si facatorii de minuni care credeau in Rascumparatorul ce urma sa vina pogorau in iad, cum va inchipuiti ca paganii si mahomedanii care nu au cunoscut si nu au crezut in Rascumparator vor capata mantuirea numai pentru ca ei vi se par dumneavoastra draguti si buni, cand mantuirea nu se obtine decat printr-un singur, va repet, un singur mijloc si acesta este credinta in Rascumparator! Crestini! Cunoasteti pe Hristos! Intelegeti ca voi nu-L cunoasteti, ca va lepadati de El socotind mantuirea posibila fara El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mantuire posibila fara credinta in Hristos este renegat de Hristos si, poate din nestiinta, cade in pacatul greu al hulirii de Dumnezeu." |
Constat că interpretarea dogmei "nu există mântuire în afara Bisericii", ce e drept, esențială sufletelor noastre, invadează toate topicurile, indiferent de tema enunțată în titlu. Chiar pe acest subforum am deschis topicul dedicat "EENS". Continuarea polemicii acolo, dragilor ! Aici e vorba despre ceva mult mai neinteresant: despre liturgică și tipic bisericesc.
|
Citat:
De altfel, nu mă îndoiesc că v-ar fi chiar și dumneavoastră la îndemână. Edit: pentru D-nul Dragomir; aveți dreptate. |
Vad ca userul Erethorn ori nu intelege ori nu vrea sa inteleaga ca nu vreau sa am un dialog cu el.
Pentru admin, de ce i se permite acestui user sa-mi spuna pe un forum ortodox sectar? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vă atrag atenția că "păcatul fără iertare" despre care vorbește Mântuitorul este o chestiune larg dezbătută în teologie; nu s-a ajunf la un consens și, cu atât mai puțin s-a ajuns la o dogmă în cadrul Bisericilor Ortodoxe sau a celei Catolice cu privire la acest păcat. |
Citat:
|
Citat:
Am impresia că găsiți termenul "sectar" a fi neplăcut; pe de altă parte, nu v-am văzut niciodată în postura de a vă critica colegii de forum atunci când foloseau acest termen la adresa altora. Un penticostal sau adventist are tot dreptul să se autointituleze ortodox atâta timp cât e convins că ține adevărata învățătură a lui Cristos, la fel aveți și dumneavoastră. Și, în aceeași măsură în care d-vs sau altul care crede că penticostalul nu e ortodox, ci sectar, are dreptul să o spună, am și eu dreptul să arăt că, în opinia mea, dumneavoastră nu țineți nici adevărata învățătură a lui Cristos, și nici măcar învățătura Bisericii Ortodoxe, deși pretindeți acest lucru, ci o învățătură sectară. |
Citat:
|
Citat:
Oare eu, cel care scriu sau citesc aici, de câte ori am căzut în acest păcat, și de câte ori, cu ajutorul Sfântului Duh și în momentele cele mai neașteptate și mai de neînțeles pentru mintea noastră omenească, m-am dezis și m-am căit de el ? |
Citat:
Desi ti-am dat ce spune un sfant ortodox, pe tine nu te intereseaza pentru ca vrei doar sa atati si sa ataci. Nu te intereseaza adevarul, ci cauti doar sa ataci pe cel ce il spune pentru ca tie nu iti convine. De aceea atunci cand nu mai ai argumente incerci sa pui pumnul in gura celor ce scriu ceva despre catolicism, desi am repetat ca nu vreau sa discut cu tine. daca e nevoie imi pun si la semantura ca nu doresc sa dialoghez cu tine ca sa nu trebuiasca sa scriu la fiecare topic. P.S. Problema nu e ca acum spui aceste lucruri, ci ca intodeauna faci asta. De mai multe ori ti-am dat sansa si am continuat dialogul, pana am vazut ca se repeta acelasi lucru, nu te poti schimba. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 04:45:44. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.