![]() |
Capodoperele din curtea Bisericii
În prelungirea "suspendării autosuspendării" mele pe forum, vă propun să aruncăm o privire în curtea Bisericii, locul simbolic unde cultul relaționează cu ruda sa mai săracă - cultura, spațiul unde profanul se topește în sacru pentru a face ultimul pas spre nivelul sfințenei - "desăvâșirea niciodată încheiată" la care poate aspira omul în existența sa de până la moarte și dincolo de ea.
Locul simbolic pe care îl numesc "curtea cea largă a Bisericii" este un teritoriu ambiguu unde omul încă neluminat de Duhul Sfânt are intuiția Adevărului. Fie că această intuiție se găsește deja în pridvor, cum este cazul filmului 12 de Nikita Mikhalkov sau se află chiar în pragul ușii care dă în pronaos, cazul septalogiei cinematografice criptocreștine a lui Andrei Tarkovski, ea are darul de ne atrage atenția că rolul ei e doar indicativ, spre altarul Jertfei Euharistice. Dar felul cum ne atrage atenția capodopera, cum ne umple lumea complexă dintre anima și ratio de o simțire înțelegătoare plasată într-un registru înalt, merită cu prisosință mărturisit și altora. Acesta scopul topicului de față, de a releva căile, temele, modalitățile, prin care cultura, prin capodoperele sale, ne pune în criză confortul iluzoriu, material sau psihologic-subiectiv, ne subminează autoamăgirea din rețeaua de teorii cu care ne hrănim existențele egoiste străine de relația cu Hristos. Pentru a nu lungi prea mult vorba, voi purcede la prima propunere dintr-o serie pe care o doresc cât mai lungă (cu sprijinul frățiilor voastre, evident). Melodia care, pentru mine, înseamnă testamentul estetic și etic al formației de rock Pink Floyd se numește High Hopes. Sinteza genială dintre muzică, text și videoclip îl puteți urmări într-un link pe care-l voi posta mai jos. Mesajul acestei piese este un crâmpei de înțelepciune dobândită empiric, la capătul unei cariere fabuloase, un fel de epilog la bunătățiile epuizabile ale vieții acesteia din care omul își face idoli de toate tipurile: prietenii, hobby-uri, adeziunea la ideologii politico-culturale seducătoare dar lipsite de valori perene. http://www.youtube.com/watch?v=c00uz...eature=related |
O sceneta muzicala ce ne prezinta lupta spirituala ce sa da in noi si pentru sufletul nostru, un dans contemporan in care fiecare miscare exprima un cuvant.
http://www.youtube.com/watch?v=cyheJ480LYA Cu toate ca filmul vorbeste de la sine, o sa descriu in cateva cuvinte punerea in scena. Este vorba de drumul unei tinere care la inceput sa rasfata cu bucuria pura si inocenta de a fi gasit iubirea in Iisus, cel care ii arata toate lucrurile minunate pe care le-a facut si le-a rezervat pentru ea, insa care pe parcurs devine atrasa de lumesc, de tentatii, cade victima fortelor decazute care-si incep „atacul” impotriva ei. Tanara isi indeparteaza privirea de la Iisus aruncandu-se in mocirla materiala, devine coplesita de vicii, avida de bani, sex, bautura, bulimie,se degradeaza moral, ceea ce o conduce treptat pe panta depresiei si culmineaza cu gandul suicidal. Abia acum, cand e cazuta fizic si psihic la pamant, ea isi aduce aminte care e adevarata bucurie si-si atinteste din nou privirea spre Hristos, intr-un strigat disperat de neputinta. Iisus, care a asteptat in tot acest timp chemarea ei, se arunca in lupta impotriva fortelor demonice, care-s nerabdatoare sa puna stapanire totala pe sufletul si viata ei. Mesajul transmis de aceasta drama muzicala e ca Hristos a castigat batalia pentru sufletul nostru pe cruce, fapt pentru care si noi avem biruinta asupra pacatelor, prin speranta pe care ne-o punem in El, caci: "Voi, copii, sunteți din Dumnezeu și i-ați biruit pe acei prooroci, căci mai mare este Cel ce e în voi, decât cel ce este în lume. (1 Ioan 4:4) |
Citat:
Ea este de fapt cea care ne misca sufletul atunci cand o citim, o privim, o ascultam, o admiram. Atunci il intuim pe Dumnezeu. |
Citat:
Pentru astăzi m-am gândit să alegem din curtea Bisericii o mare personalitate a lumii contemporane, un grec care a revoluționat muzica în secolulul XX așa cum strămoșii săi revoluționau cândva gândirea și arta lumii. Evangelos Odysseas Papathanassiou cunoscut lumii ca Vangelis, trăiește acum în apropiere de Londra, este creștin-ortodox practicant ( parohian al unei comunități grecești din capitala britanică, unde poate fi întâlnit adesea la slujbe), prin urmare arta sa o putem deja localiza în pronaos. Biografia, discografia și date despre Vangelis se pot găsi din belșug pe internet. Cu siguranță sunt destui creștini care-l ignoră datorită faptului că unii critici i-au plasat muzica în curentul "New Age". Vangelis a spus în repetate rânduri că acestă clasificare e arbitrară și că nu are nicio treabă cu curentul respectiv și ideologia care-i stă în spate. Despre muzica lui pot spune doar atât: vorbește de sine. Are darul de schimba starea de spirit a ascultătorului receptiv și nițel cultivat. Altfel spus, se adresează mentalului deschis și modelat în prealabil de alte forme ale exprimării artistice. Mai adaug faptul că stilul lui Vangelis poate fi considerat un adevărat amplificator de stări emoționale profunde, poate din această cauză muzica lui este ascultată în tandem cu lectura sau cu contemplarea naturii. Din opera lui vastă doresc să vă propun nu preferata mea neapărat, ci o bucată ce confirmă cel mai bine ce am spus mai sus. http://www.youtube.com/watch?v=B7qOvF5ARNE |
Eu zic mai bine sa ne mutam din curte, chiar in Biserica.
Am regasit un album mai vechi al colegei EugeniaG. Despre bisericile din Rusia. Dau aici link-ul respectiv si poate unii vor sa si comenteze pe marginea acestui album. http://www.crestinortodox.ro/forum/a...hp?albumid=113 |
"Sticla este ca o parteneră de balet. De fapt modelarea unei lucrări se aseamănă cu gesturile și mișcările elegante ale dansului de balet. Este dialogul, contopirea mea cu materialul, care, la 1200 grade când îl scot din cuptorul de topit arată ca o lavă. Sticla înseamnă o mare parte din viața mea. Familia și sticla se contopesc în mine și crează universul meu". (Ioan Nemtoi)
Ioan Nemtoi e un artist plastic contemporan, maestru al prelucrarii sticlei, fascinat de temele biblice si personajele istoriei sacre pe care le transpune modern in sticla, intr-un stil original. Recurge adesea la nuantele de rosu intens, spre a sugera focul, mediul incandescent fara de care suflarea sticlei nu ar ramane decat un vis. Focuri Celeste http://img511.imageshack.us/img511/9...omsky32007.png Corul ingerilor http://img18.imageshack.us/img18/111...0203015041.jpg Cina cea de Taina http://img834.imageshack.us/img834/8...acrale2007.png Copacul din gradina http://img338.imageshack.us/img338/3...rdino22007.png |
|
Citat:
Piesa High hopes este superba, multumesc. |
Citat:
Uite și o versiune live, cu instrumente preponderent acustice: http://www.youtube.com/watch?v=CweRO...eature=related |
Da, frumos, mi-ai amintit ca ascultam Pink Floyd in vremurile trecute. A propos de acustica si Yngwie Malmsteen are niste piese superbe, nu stiu daca au vreo conotatie spirituala... In orice caz, imi place cum suna muzica lui.
http://www.youtube.com/watch?v=kq6HRE0wtYI |
Discutasem zilele trecute despre metanoia pe alt topic și mi-am adus aminte de filmul "12" al lui Nikita Mikhalkov.
De când știu de el, obișnuiesc să-l văd înaintea Postului Mare, descoperind cu fiecare nouă întâlnire cât potențial duhovnicesc are această capodoperă artistică și ce lecție de înviere a minții ne oferă, cu un limbaj din care lipsește aproape cu desăvârșire lexicul evlaviei curente. Scena finală cu iconița Maicii Domnului și vrăbiuța care poate alege să moară liberă sau să traiască în captivitate îți taie respirația! |
|
Citat:
Am vazut cateva imagini, deja m-a atras...:) |
Citat:
http://filmehd.net/12-2007-filme-online.html Trailerul în engleză: https://www.youtube.com/watch?v=VcI5Zu-Znvs |
Încearcă aici.
P.S. Văd că Mihai a fost mai iute. Dar două linkuri nu strică. |
Saru'mana (bar)bosilor!
|
Uh....
Si am vizionat doar 25 de minute.... |
Aha! Unul devine doi.
De-acu nu mai comentez, imi fac curaj sa vizionez tot filmul in tacere. Dazvidania tavarisci! |
Citat:
|
.....:)
Tocmai am luat un respiro... Solicitant, foarte solicitant filmul... Abia am scapat de minutul 40, de pilda...:) Aleg sa ma intorc in lumea lui (sau a noastra), iertare! |
Ce-au astia, fratilor, de "lucreaza" din 40 in 40?
Min. 80, poftim, e de necomentat........ P.S. ma apar si eu cum pot... Foarte solicitant... tot iadul meu s-a rasculat in mine.... si tot samburele acela de Rai.... Ce mi-ati facut? Nu pot comenta acum. Nu se cuvine. E prea frumos. E prea bun. Slava Domnului! |
Cum se fac baietii astia "complicii" adevarului?
Incep, treptat, ca plecind de la o scanteie, sa se asculte, sa se ingaduiasca unul pe altul, sa isi picure marturisirile. Apoi fac scenarii impreuna. Cauta, acum sunt colegi, coopereza, de aceeasi parte a baricadei, nu ii mai intereseaza decat sa inteleaga ce s-a intamplat de fapt. Aha! |
Prin fiecare actor care intra in scena se developeaza un strat din mizeria lumii/omenescului.
Treptat, fiecare si toti devin constienti de ce se intampla de fapt. E un proces colectiv, asumat individual, de trezire. P.S. Oamenii incep sa isi retraga armurile, jocurile preferate, lasitatile. Se descleiaza, devin persoane si/in comunitate. Sunt nerabdator sa vad cum vor judeca soarta tanarului dupa ce ajung la un alt nivel de fiintare... |
Denigratorii hipnozei pot vedea ce putere terapeutica are un exercitiu de imaginatie dirijata.
Omul acela chiar a racnit cand i s-a "taiat" gatul. Noroc cu mingea aceea grea, foarte grea, grea, ca de plumb...:) O scena asemanatoare prezinta Irving Yaloom in povestea cu Nietzsche si dr. Breuer... Trucuri ale trezirii constiintei....:) Ma rog, uneltiri ale dracilor, ma iertati. |
Citat:
Mai, mai, mai....:) Ce usor m-ati pacalit! Totusi, sa stiti ca in timp ce voi va faceti de cap in "dormitor", eu descopar la "desene" unele cum ar fi: in om sunt doi sori care isi disputa lumina in constiinta; a alege un soare e dureros, trebuind sa dai cu teasta in lucruri, orbit; in final e o chestie de gust, ori de lux, iar luxul si prostia se platesc etc etc. "Toti facem astfel de lucruri, fiecare in felul lui." - zice un personaj. Vedeti ce lucruri de oameni mari putem sa rulam, noi copiii, atunci cand ne trimiteti la culcare cu desene de groaza? ....:)) Feriti-va! Pregatesc o cruciada a copiilor, maine, la primul comentariu al filmului! |
Citat:
|
"...absurda, oarba, cruda, instinctiva...."
Gelozia. Nu neaparat a unei femei. De ce l-a ucis Cain pe Abel? De ce ne ucidem fiecare pe noi, pe aproapele, pe Hristos in noi insine? |
Citat:
Iti sunt recunoscator pentru interes...:) Iata, ma expun, altceva mai bun nu gasesc de facut. ma expun intrucat eu inca mai cred in om, in prietenie, in sensul/rostul vulnerabilitatii, in stropul de bunatate, in ...toate cele daruite noua! Rezist, filmul e teribil, mi-e greu.... Voi scrie maine, sper. Nu neaparat trucat, desi la alt nivel....:) P.S. Iti multumesc, Mihai! |
De ce l-a omorat Cain pe Abel?
De ce L-a rastignit omul pe Dumnezeu? Fiecare a voit sa creada ca celalalt e vinovat? Sau cum... "Habar nu am cum a inceput totul..." |
Am plans mult in seara asta.
Cu adevarat frumusetea imblanzeste inima omului si mintea prostului. Va multumesc tuturor celor care ati vazut acest film, lasindu-va atinsi de el. Acum simt nevoia sa va ofer si eu ceva: https://www.youtube.com/watch?v=nGdFHJXciAQ Precum vedeti, sunt tot 12...:) |
Mulțumesc pentru adnotările live, mi s-a părut cea bună formă de exprimare a simțirilor înțelegătoare cristalizate de întâlnirea cu "ședința" ontologică pusă la cale de Nikita Mikhalkov. Regizorul joacă în film, e președintele "soborului" de jurați.
Foarte interesant, chiar și cinefili fără preocupări religioase, au sesizat intensitatea spirituală a filmului. Nu-i puțin lucru să pui pe gânduri atâta lume insensibilă la discursul creștinismului standardizat. Vorba unui prieten, e genul de artă care trimite lumea la Biserică, fără să rostească măcar o singură vorbă despre credință. Aștept cu mare interes cronica promisă. |
De cateva ore ma tot gandesc ce sa spun si, parca, nimic nu mi se pare potrivit...:)
Ceva asemanator am patit ori de cate ori m-am intalnit cu capodopere (cand am citit "Tristan si Isolda", in adolescenta, n-am vorbit vreo doua zile, la fel am patit cu "Bocet pentru Ignatio Sanchez" etc.); ori cand m-am insurat (doar zambeam la nevasta-mea, prostit); cand mi s-a nascut primul copil; cand un prieten mi-a spus ca e pe moarte. Uneori nu pot gasi cuvintele potrivite. Sunt unele lucruri de necuprins cu mintea si cu vorba, ele ma ating in inima si trebe nitel timp ca sa se adune gandurile si vorbele, sa vina masura care sa imi para acceptabila. * ma gandeam ca filmul s-ar putea numi foarte bine 12, adica de la 1 la 2...:) De la individ (persoana) la comuniune, de la sine la noi. Dupa cum, in oglinda pe care ne-o propune desfasurarea evenimentelor, s-ar putea numi si 21, de la comuniune la destramarea ei. Intrucat filmul are o alura romantica - focul prinde aripi, se inalta pana devine rug, apoi totul revine la caderea dintai... Fiecare se intoarce, dupa extraordinara deschidere si participare colectiva, la ale sale... Cu exceptia, desigur, a noii seminte de dragoste: mica echipa, de la 1 la 2, care se formeaza iarasi la final si despre care nu stim de se va destrama si ea sau nu... Dar voim sa ramana. * Ma intrebam mereu cine e Iuda. La final parea ca Iuda e cel ce fusese la inceput scanteia. Dar regizorul are grija sa ne incurce. Scena finala, cu vrabia si cu icoana, ne arata ca nu acesta e Iuda. ori, poate e unul modernizat, evoluat...:) De fapt ambiguitatea aceasta teribila privind identitatea personajelor si rolul lor mi se pare maiastru cultivata de regizor. O prima sugestie ar fi ca nici unul dintre participanti nu este deplin, fiecare pica in ale lui, dar impreuna se completeaza si pot aduce, prin constiinta comuna care ii transcende si de care ei se folosesc o clipa, libertate si viata. * Evident, mi-au placut micile lectii de psihologie aplicata...:) In special punerea in scena a mecansimului fundamental al relatiilor de apropiere: autodezvaluirea. Iesiti din conditia lor uniformizatoare, de personaje ale propriei existente, prin practicarea marturisirii membrii grupului incep sa se recuperze ca oameni. Treptat pica mastile, solutiile de aparare ale fiecaruia, idolii... Din personaje, oamenii devin persoane si, asa cum se intampla mereu in astfel de cazuri, in comunitatea lor isi fac loc adevarate evenimente, adevarate masuri omenesti, virtutea... Desi in fata noii provocari tot castelul de-o clipa se naruie. Noua provocare e asumarea pana la capat a iubirii. In mod dureros fiecare se intoarce in carapacea teribila a preocuparilor lui, a obsesiilor, infantilismelor, lasitatii si necredintei lui... * Deocamdata aceste cateva impresii. In orice caz, trebuie sa revad filmul. O asemenea capodopera nu poate fi doar rasfoita, consumata frugal...:) Si nu e capodopera, doar asa, ca produs artistic, ci e apa vie, de care eu unul am mare nevoie ca sa ma curatesc si sa ma intremez sufleteste. Ma iertati, toate cele bune! |
Evident, de la un capat la altul al filmului suntem chemati sa participam la problema responsabilitatii. Cine isi asuma responsabilitatea pentru sine, ca om (la inceput ei delega responsabilitatea, puind in fata autoritatea judecatoarei; problema nu e a lor, ei sunt acolo formal, ca sa indeplineasca un ritual declansat printr-o comoda si superficiala reactie la scenariul gata preparat si livrat "de sus"), pentru soarta semenului, pentru soarta omenescului?
Dar pe masura ce fiecare ia contact cu sine, cu stihiile lui, cu amintirile indelung intemnitate in cusca unei memorii secrete (pentru ca in lipsa unui cadru securizant, in lipsa sprijinului altui om, iti e frica sa te confrunti cu propriile trairi dureroase si inspaimantatoare), vedem ca personajele devin treptat persoane. Isi recapata, parca, acea constiinta de sine, ganditoare si simtitoare. Altul nu mai este strainul, cel de care nu imi pasa, ci devine fratele, omul ca si mine, iar eu nu mai sunt doar un altul ci un asemenea, semenul celuilalt. * Curios lucru, desi in general rusii isi spun mereu pe nume (ce deliciu sa citesti romane ori teatru rusesc unde numele fiecarui personaj e atat de des pomenit!), aici nu prea isi spun pe nume. Oare de ce? * "Un rus nu se simte bine daca nu personalizeaza totul" - spune unul dintre participanti. |
Un alt fapt curios...:)
Un singur om ramane pe pozitie, parca neluind parte la procesul schimbarii petrecut in ceilalti - pictorul ofiter, presedintele juriului. El sustine verdictul "vinovat" de la inceput la sfarsit. Si tot el este acela care devine urmatorul protector al baiatului. Singurul care isi asuma responsabilitatea pana la capat si chiar mai departe...:) In ciuda faptului ca se supune vointei colective, trecindu-se si pe el in lista unanimitatii, in fapt se comporta diferit de toti ceilalti. Nu isi exprima pozitia doar ca jurat, participind la sentinta "nevinovat", ci il adopta pe nevinovat pentru a-l ocroti mai departe. Ce sa credem despre acest om curios? Pare a-si impleti viata lui cu a celuilalt, pare a deveni impreuna cu tanarul... |
Scena finala, terifianta imagine cu cainele negru care tine in gura o mana de om (cu inel stralucitor!) trimite la scena finala din alt film: "Dupa dealuri". Aceea cu noroiul aruncat pe parbriz...
Aducere aminte ca raul insoteste permanent, ca o umbra, lumina si viata.... In om sunt doi sori. Lumina mintii noastre e amestecata. Pana la o vreme... |
Ahil, te rog postează link-ul unde vizionezi filmul. Ai reușit să-mi trezești și mie interesul, am citit doar frânturi din prezentările tale la cald ca să nu stric din farmecul filmului. :)
|
Ioane, cu siguranță ai văzut mult din ceea ce se poate sesiza la prima vizionare. Observațiile tale pot fi prețioase pentru oricine se încumetă la nevoința întâlnirii cu acestă poveste despre întoarcerea minții de la aparențe către esențe. În mod straniu, spectatorul însuși este invitat să facă același exercițiu de atenție răbdătoare precum protagoniștii filmului, ca să-i surprindă adevărul și frumusețea.
Voi reveni cât pot de repede în dialog, pentru că mai sunt lucruri multe de spus și de împărtășit. |
Citat:
|
Mulțumesc. :)
Acum m-am prins și eu că trebuie să folosesc și scroll-ul și să dau play. :) |
Citat:
Cu multă bucurie! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 10:34:31. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.