![]() |
Creativitatea ortodoxiei
Noi ortodocșii, suntem adesea catalogați de către neortodocși, ca ultraconservatori, paseiști, blocați în forme consacrate, necreativi. Mai e posibilă, totuși, creativitatea în ortodoxie, mai avem energie și motivație să strecurăm, într-o tradiție atât de "împlinită" sub multiple aspecte, noutatea ziditoare, imboldul spre zone încă insuficient exploatate, mai e oportună împrospătarea cultului cu alte tipuri de exprimări ale experienței ecleziale? Este ortodoxia "pecetluită" precum mormântul Domnului înainte de Înviere?
Vă invit la o dezbatere (posibil) pasionantă care sper că va scoate din "akedie" pe unii prieteni de pe forum aflați "în tentativă de retragere" din motive mai mult sau mai puțin justificate. Un prim exemplu de creativitate îl constituie ritul occidental ortodox. Reproduc mai jos un text introductiv pe această temă, după care sper că vom avea ce discuta. Fenomenul complex al „ortodoxiei occidentale” apare între cele două războaie mondiale sub fondul mișcării de reînnoire liturgică începută în sânul Bisericii Catolice la sfârșitul secolului al XIX-lea. Francezii încercau să găsească răspunsuri la o serie întrebări rămase în suspans încă din perioada Reformei, iar învățătura Bisericii Ortodoxe aducea satisfacții unor aspirații mai mult sau mai puțin conștiente. La rândul lor, câțiva tineri ruși, ajunși în Franța după revoluția din 1917, vor descoperi bogățiile unui patrimoniu creștin, până atunci disimulat de vicisitudinile istoriei. În această perspectivă, unii au crezut în restaurarea vechiului „rit galican” , care ar fi însemnat o reîntoarcere la perioada în care Biserica din Orient și cea din Occident nu erau încă separate. Pentru aceasta era însă nevoie de o conjunctură istorică favorabilă. Dorința apropierii de ortodoxie, răspundea unei necesități explicite: aceea a redescoperirii spiritualității ortodoxe, dar sub forme specifice, adică o „Ortodoxie proprie Occidentului, care prin întoarcerea la unele tradiții locale ar fi fost oarecum diferită de ritul oriental”. Din acest deziderat ia naștere o nouă formațiune eclezială, recunoscută în 1936 de patriarhia Moscovei, sub numele de „Biserica Ortodoxă a Franței”, care din 1960 va purta titulatura de „Biserica Catolică Ortodoxă a Franței”, prescurtat ECOF. Căpătând statut de episcopie autonomă, din anul 1972 și până în anul 1993 se va afla sub ascultarea canonică a Patriarhiei Române, singura țară latină majoritar ortodoxă. (Emanoil Băbuș - Ortodoxie și Occident) |
Evident că se mai pot face foarte multe în Sfânta Biserică. Spre exemplu se poate trece la dezvoltarea punerii în practică a acelei tradiții (despre care nu știm dacă se poate spune că ar fi împlinită, având în vedere veșnica ascensiune în cunoașterea lui Dumnezeu la care este omul deschis, așa cum spune și sfântul Grigorie de Nyssa în doctrina sa a epectazei). Cred că acesta este unul dintre tărâmurile unde se poate face foarte mult, chiar dacă nu este vorba exclusiv despre un efort de creativitate.
|
Ortodoxia este actuala si actualizata permanent nu doar in ce priveste cultul - care se schimba efectiv foarte putin - ci mai ales a teologiei. Fiecare generatie are teologii ei, care sunt continuatorii celor anteriori, si care scot la lumina din intelesurile nesfarsite ale lucrarii lui Dumnezeu.
Nu exista proces mai creativ decat acesta pe pamant, intrucat teologia se adapa din creativitatea lui Dumnezeu, Singurul si Adevaratul Creator. Teologia insa nu trebuie inteleasa in sensul modern, unde este deseori confundata cu vorbaria despre Dumnezeu (lucrari "stiintifice" etc.). Teologia este cuvantarea celor care traiesc in Hristos. Ca atare, ea are tot atata originalitate cat are si omul, fara insa a iesi din cadrul Revelatiei, fara de care nu exista nimic. In Ortodoxie se vadeste insa ca cei mai mari teologi au fost nu cei care au cautat sa fie originali, ci cei care au cautat izvorul nesecat al dragostei lui Hristos. Fara aceasta, omul ramane doar cu originalitatea. De aceea cautarea oricarei Biserici Ortodoxe este inapoi, la temelia apostolica, pentru a avea cum sa se avante inainte, spre Hristos. |
Citat:
Eu cred ca la "teoria" practicarii spalarii picioarelor aproapelui nu s-a mai lucrat aproape deloc. Ba chiar cred ca i s-a luat locul cu practica calcarii pe picioare a aproapelui. Toti se "arunca" la teologii inalte si foarte inalte, dar uitam sa mai fim in slujba aproapelui, uitam sa mai fim oameni. Aproapele a devenit cantitate neglijabila in noua ecuatie a mantuirii, iar daca nu spune asa cum spunem noi atunci ne suparam si il consideram dusmanul nostru, si daca nici nu admite sa-i turnam acum si pe loc o galeata de dreapta invatatura pe gat si s-o bea in fata noastra si sa zica ca e buna, il blestemam si afurisim ca are pe satana in el. De fapt noi ne multumim cu un crestinism rational, teoretic, logic, demonstrabil si para demonstrabil. El nu ne atinge inima, pentru ca altfel inima noastra ar trebui sa fie schimbata si sa nu mai scoatem pe gura atatea murdarii, invinuiri ale celuilalt, denigrari, calomnii, invidii, rautati, ci doar rabdare, smerenie, bunatate, blandete, dragoste. Fie ca un nou teolog sa revigoreze "teoria" smereniei prin practica spalarii picioarelor. Or ne e rusine sa nu ne injosim cumva? Har, smerenie si jertfa de sine. |
Taina îndumnezeirii prin har a persoanei umane e o dovadă în plus că drumul Bisericii nu se oprește (sau mai bine zis n-ar trebui să se oprească) într-un anumit punct de unde-și contemplă cu nesfârșită satifacție realitatea proprie ca pe o natură moartă. Biserica dreptmăritoare are nevoie de o relectură aplicată a Evangheliei în toate direcțiile, asumarea unei cruci pe măsura suferințelor lumii contemporane.
Teologia nu mai produce de multă vreme altceva decât variațiuni pe teme consacrate. Cei mai importanți gânditori ortodocși (în afară de părintele Stăniloae) deși au deschis orizonturi noi unor teme străvechi, sfârșesc prin a deranja o anumită stază duhovnicească foartă confortabilă, prin urmare ajung pe "indexul" neoinchiziției ortodoxiste (ortodoxism= ortodoxia transformată în ideologie magico-pietistă de circuit închis). Lista autorilor interziși în ograda pravoslavnicilor habotnico-izolaționiști se îmbogățește de la an la an cu alte nume notorii provenind din rândurile scriitorilor bisericești care și-au riscat talantul pentru a indica potecile uitate ale urcușului duhovnicesc : Sergei Bulgakov, Paul Evdokimov, Christos Yannaras și mai nou s-a alăturat Olivier Clement acestui grup select. MariS ai dreptate, dar este doar un versant al problemei opacității sociale a învățăturii Bisericii. Suntem mielușei blânzi în biserică (câteodată nici acolo) iar în cealaltă vreme a vieții noastre ne transformăm în lupi răpitori. Aceasta nu este altceva decât consecința unei credințe orientate exclusiv pe folosul individual, egocentrică până și în rugăciunea liturgică. Cîteodată aproapele ne incomodează nevoința autistă chiar și la sfintele slujbe, ce să mai vorbim de "viața de toate zilele" - prin acesta înțelegând timpul pe care nu-l dăruim în totalitate Domnului. |
Citat:
|
Citat:
|
Eu sunt de parere ca reprezentarea lui Rubliov a Sfintei Treimi a fost un dar al lui Dumnezeu. Au aparut discutii si vor mai fi, pentru ca noi nu mai suntem capabili sa privim lumea si cele din ea ca pe un dar al lui Dumnezeu.
Mihai, nu prin inteligenta ajungem sa-i facem pe oameni sa cunoasca Ortodoxia ca fiind vie, ci prin ajutorul pe care ni-l da Dumnezeu in acest caz. Daca Pavel spune ca Dumnezeu le-a ales pe cele slabe ca sa rusineze pe cele tari, e de la sine inteles, ca Dumnezeu poate face minuni si prin cel pe care noi nu dadeam doi bani. |
Citat:
Inteligența e un simplu instrument din dispozitivul duhovnicesc, cu rolul limitat de a explora și traduce în termeni inteligibili, în vederea experienței liturgice, nesfârșita paletă de daruri pe care Dumnezeu le revarsă asupra eclessiei atunci se manifestă ca Trup și nu ca sumă de funcțiuni autosuficiente. |
Citat:
Minunea pe care o traim acum este ca ne facem "creatori prin imitare", sau prin observare. Nimic nou pe pamant, dar toate "se fac noi". Lucrarea harului unicizeaza unificand, ne face pe toti "tuturor toate", astfel incat la sfarsit sa putem fi si noi in vesnicie creatori, la fel cum este si El. |
Daca vorbim dogme nu are cum sa existe o creativitate. Nu numai teologii, dar nici Biserica nu poate schimba o dogma si nici nu a facut-o vreodata. Toata invatatura si dogmele sunt revelate si sunt cele din Sfanta Scriptura (si o parte din Sfanta Traditie).
Sinoadele ecumenice nu se intruneau ca sa adopte o doma, ci sa combata o invatatura gresita. De exemplu de la inceput invatatura lui Arie a fost condamnata, dar acesta nu a vrut sa accepte, si-a facut adepti si apoi s-a intrunit un sinod, i s-a dat posibilitatea sa se apare. Asadar inovatii in domeniul dogmelor nu se pot face, cei care au inovat au fost Arie, Pelagius, Nestorie, Montanus, Sabelie, etc. si stim ca nu a placut nimanui. Inainte poate era o scuza ca nu stiau exact, dar Biserica a clarificat cam ce era de clarificat. Mai sunt cele ce nu sunt revelate, sau nu sunt chiar clare si am citit ca se numesc teologumene. Aici se poate discuta, dar si acestea trebuie sa se incadreze in limitele adevarurilor revelate sau clarificate de Biserica. Adevarurile care ne-au fost revelate nu pot fi schimbate pentru ca au fost spune de Dumnezeu Fiul sau Sfanta Treime, si intotdeauna spune adevarul Dumnezeu, nu putem spune ca S-a inselat. In privinta canoanelor si practicilor acestea pot fi schimbate in caz exceptional, dar doar de Biserica, cea care le-a si adpotat. |
Cred ca mai clar de atat nu se poate.
Citat:
|
În mileniul postschismatic Biserica Ortodoxă n-a dogmatizat nimic și nu e nevoie de așa ceva nici acum și nici în viitor. Călălin a zis bine, în primul mileniu ereziile au oferit prilejul de a-și codifica credința în limitele limbajului omenesc și sub înrâurirea tainică a Duhului Sfânt. Până la acestă teoretizare a experienței ecleziale, creștinul nu avea nevoie de analizarea mentală a unor propoziții pe care să le considere ulterior adevărate în sinea lui, era suficientă prezența în corpul Bisericii, împărtășirea Tainelor și viața de zi ci zi întru Hristos. Creativitatea n-are de-a face cu înmulțirea indefinită a metadiscursului bisericesc generator de cunoaștere pe orizontală, ci de o înviorare a comuniunii ecleziale cam atrofiate în zilele noastre, de prospețimea credinței vii, nonindividualiste, de recuperare a unor repere funcționale care să facă posibilă verticala spre theosis.
|
La ce vă referiți când spuneți că Biserica Ortodoxă nu ar fi dogmatizat nimic după 1054? Au fost doar câteva sinoade, am înțeles că locale sau pan-ortodoxe, în ultimul mileniu. Și din câte am înțeles unele ar fi chiar dogmatice.
Apropo, știți cumva dacă textele sinoadelor ortodoxe de după 1054 au traducere în limba română și/sau în limba engleză și dacă da, unde? Mie mi se pare extrem de suspect ca BOR să nu inițieze traducerea și publicarea textelor sesiunilor și hotărârilor sinoadelor din Biserica Ortodoxă de după 1054. Știu de Sinodul de la 1341-1351 că este publicat în limba română, și am textul în limba engleză al Sinodului de la 1285. Însă rămân alte sinoade și alte întrebări. |
Mă refer la faptul că Biserica ortodoxă n-a mai adoptat nicio dogmă, dar a omologat anumite teologumene, cum a fost cazul învățăturii despre energiile increate a Sfântului Grigorie Palama.
Întrega operă canonică a Bisericii va fi la dispoziția credincioșilor și clerului în lucrarea monumentală "Canonul Ortodoxiei" de arhidiacon Ioan Ică jr., proiectată în cinci volume din care a apărut până acum doar primul. Ce e foarte ciudat, interesul ortodocșilor pentru cunoașterea propriei discipline bisericești este foarte scăzut. |
Am auzit de "Canonul Ortodoxiei" din care a apărut primul volum. Însă trebuie să ținem cont și de faptul că Ioan Ică jr are în pregătire și alte traduceri, printre care seria de opere complete a sfântului Grigorie Palama, și poate și altele, și are și activitate de cadru universitar, conducător de doctorate, etc, de aceea nu știu dacă vom avea această lucrare monumentală finalizată și care este foarte importantă pentru identitatea noastră ortodoxă.
Este oricum foarte ciudat că trebuie să se ocupe un om de o asemenea muncă prin inițiativa sa privată și nu este un proiect al BOR în acest sens. În această situație, despre ce "infailibilitate" a Bisericii în ansamblul său mai putem vorbi când textele sesiunilor și hotărârilor atâtor sinoade ortodoxe nu sunt publicate în limba română? Eu cred că ortodocșii, evident o parte dintre ei, ar fi foarte interesați de aceste sinoade de după 1054. Însă inițiativa trebuia să aparțină în mod clar Patriarhiei și Sfântului Sinod. Totuși pe lângă Sinodul de la 1341-1351, trebuie să ținem cont că au mai fost sinoade pe teme dogmatice, cum ar fi Sinodul de la 1285 pe tema purcederii Duhului Sfânt, și Sinodul de la 1727 pe tema Sfintei Euharistii. Din câte știu s-au mai discutat și alte teme dogmatice, chiar despre Sfintele Taine în ansamblul lor și nu doar despre Euharistie. Finalizările acestor sinoade, chiar dacă locale, nu au valoare dogmatică, de dogme ale Bisericilor Ortodoxe? Evident îmi este greu să cred că pot avea caracter dogmatic atâta timp cât nu sunt stabilite printr-un sinod pan-ortodox, și nu doar prin sinoade locale cum s-a făcut. Însă înțeleg că nu sunt totuși lipsite de orice autoritate în Bisericile Ortodoxe. Referitor la omologarea teologumenelor sfântului Grigorie Palama, au sau nu acestea caracter de dogme? Pentru că presupun că știți că în justificarea lor s-au încercat a se aduce, iar sinodalii chiar susțin că s-au adus, justificări solide din sfânta scriptură și operele unora dintre sfinții părinți pentru susținerea acestor teologumene. Cu alte cuvinte ei spun că nu sunt chiar niște teologumene, pentru că ar avea susținere clară în sfânta scriptură și la sfinți părinți ai Bisericii (Dinoisie Areopgitul, Maxim Mărturisitorul, Grigorie de Nazianz și alții). Nu mi-ați răspuns dacă știți de existența textelor sesiunilor și hotărârilor altor sinoade în limba engleză măcar, dacă acestea sunt publicate și dacă se poate avea acces la ele (eventual pe internet, pentru că în rest bănuiesc că ar fi costuri destul de mari). |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Personal nu agreez aceasta denumire de "teologumen", care seamana putin cu un fel de "purgatoriu" al dogmelor. Exista dogma, adica credinta universala a Bisericii, si parerile teologice ale Parintilor si ale celorlalti teologi, inzestrate cu mai mult sau mai putina autoritate, in functie de Revelatie dar si de patrunderea duhovniceasca a Parintilor. Revenind, nu este creativitate in domeniul dogmelor, dar exista creativitate - adica o continua miscare a revelatiei lui Dumnezeu - in explicarea lor, sau in adancirea intelesului lor, pe masura dezvoltarii istoriei. |
Spuneți că hotărârile de la sinoadele de după 1054 nu ar fi adoptări în sine de noi dogme, ci doar clarificări ale dogmelor deja acceptate de Biserică, însă după cum știți teologi precum Stăniloae sau Lossky se folosesc în cărți de ale lor de dogmatică de aceste clarificări și chiar de teologia Sinodului de la 1341-1351. Când vorbesc despre clarificări mă refer în principal la teologia Sinodului de la Vlaherne de la 1285 privind purcederea Duhului Sfânt, clarificări care sunt folosite atât de Stăniloae cât și de Lossky, și probabil și de alți autori de cărți de dogmatică ortodoxă. Este vorba despre așa-zisa purcedere de manifestare a Duhului din Fiul, sau strălucirea Duhului din Fiul, de care am înțeles, din câte am citit, că se folosesc atât Dumitru Stăniloae cât și Vladimir Lossky, și posibil și alții. Aceste clarificări în ele însele au valoare de dogme? Dacă spre exemplu vreau să mă folosesc de aceste clarificări (precum cea de mai sus referitoare la purcederea Duhului Sfânt) pot spune că ele sunt credință ortodoxă, sau doar că este credința patriarhului Grigorie al Ciprului și a Sinodului local de la 1285?
Referitor la anumite învățături ale sfântului Grigorie Palama, aici nu mai vorbesc despre învățăturile sale propriu-zise, ci exclusiv de acelea discutate și omologate de Sinodul de la Constantinopol de la 1341-1351, despre care am înțeles că ar fi pan-ortodox. Altfel spus, vorbesc despre niște învățături ale unui Sfânt Sinod și nu mai vorbesc despre învățăturile unui oarecare teolog al Bisericii. În condițiile în care spuneți că ar fi vorba despre niște învățături corecte, deși astfel de învățături nu au mai fost propriu-zis dezbătute în vreun Sinod Ecumenic (sper să nu mă înșel), și nu niște dogme de credință, pe ce baze faceți această separație? Altfel spus, în ipoteza în care eu susțin că acestea sunt dogme de credință, dumneavoastră pe ce temeiuri puteți să îmi infirmați poziția și să vă argumentați poziția că este vorba despre doar învățături corecte? Care sunt criteriile pentru a face aceste distincții între dogme de credință și învățături corecte de credință? |
Citat:
Citat:
Discuția rămâne deschisă, o să mai caut informații și revin asupra acestor chestiuni. |
Citat:
Ori "creativitatea" ortodoxiei nu se mai manifesta in mod vadit la nivel exterior, cat interior, tainic, si consta in a chema necontenit pe Duhul Sfant "sa Se salasluiasca intru noi", dand la o parte "piatra" de pe inima noastra de carne, spre adeverirea Invierii lui Hristos si invierii noastre. Este un lucru unic, mereu nou, cu fiecare suflet in care se petrece. |
Citat:
|
Citat:
Desigur, nici nu putem trata separat cele doua planuri avand in vedere, atat natura dihotomica a omului, cat si lucrarea Sfantului Duh in Biserica si, prin Biserica, in taina inimii noastre. Daca mai sus am incercat sa subliniez creativitatea ortodoxiei in ceea ce priveste felul cum ia nastere intru noi "omul cel nou", la exterior, putem spune ca aceasta creativitate poate fi inteleasa prin ceea ce Teologia Dogmatica numeste ca fiind aspectul dinamic al Sfintei Traditii. |
Citat:
|
Relativ recent, părintele ne-a recomandat o serie de cărți, printre care și "Comuniune și alteritate. Ființarea personal-eclesială" a mitropolitului Pergamului, Ioannis Zizioulas. M-a atras mai mult pentru ideea de alteritate(!)... și căutând pe forumul nostru ceva în acest sens am găsit acest topic.
Spre rușinea mea am citit doar puțin din această carte, dar aș vrea să vă aduc în atenție unele fragmente/ idei, cu speranța că le putem dezvolta și înțelege mai bine împreună: "Teologia și viața Bisericii implică o anumită concepție asupra ființei umane, concepție care poate fi rezumată pe scurt ca fiind ființarea persoanlă.... (a) Persoana este alteritate în comuniune și comuniune în alteritate... (b) Ființarea personală este libertate... (c) Ființarea personală este creativitate. Aceasta se aplică persoanei umane și este o consecință a înțelegerii libertății ca iubire și a iubirii ca libertate. Libertatea nu este față de cineva, ci pentru cineva sau ceva diferit de noi. Aceasta face ca persoana să fie ek-statică, să iasă adică din sine însăși și să depășească hotarele "sinelui". Ekstatis nu trebuie însă înțeles ca o mișcare către necunoscut și infinit; este o mișcare de afirmare a celuilat." |
Ora este GMT +3. Ora este acum 09:45:27. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.