Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Morala Crestina (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5076)
-   -   Este sclavia un pacat ? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14091)

Viceroy 04.11.2011 14:12:32

Este sclavia un pacat ?
 
E sclavia un pacat ?
Atat in Vechiul cat si Noul Testament sclavia nu e vazuta rau, ba dimpotriva apar citate prin care sclavii sunt invatati sa-si iubeasca stapanii iar stapanilor li se spune sa nu isi bata prea tare sclavii. Care este pozitia lui Dumnezeu in legatura cu sclavia ?

Luca 12:47-48 Iar sluga aceea care a stiut voia stapanului si nu s-a pregatit, nici n-a facut dupa voia lui, va fi batuta mult. Si cea care n-a stiut, dar a facut lucruri vrednice de bataie, va fi batuta putin.
Efeseni 6:5-6 Slugilor, ascultati de stapanii vostri cei dupa trup, cu frica si cu cutremur, intru curatia inmii voastre, ca si de Hristos.
1 Petru 2:18 Slugilor, supuneti-va stapanilor vostri, cu toata frica, nu numai celor buni si blanzi, ci si celor uraciosi.
Exodul 21:20-21 Daca un om va lovi cu batul pe robul sau, fie barbat fie femeie, si robul moare subt mîna lui, stapînul sa fie pedepsit. Dar daca mai traieste o zi sau doua, stapînul sa nu fie pedepsit; caci este argintul lui.
Leviticul 25:44-46 Daca vrei sa ai robi si roabe, sa -i iei de la neamurile cari va înconjoara; de la ele sa cumparati robi si roabe. Veti putea sa -i cumparati si dintre copiii strainilor cari vor locui la tine, si din familiile lor, pe cari le vor naste în tara voastra; ei vor fi averea voastra.Îi puteti lasa mostenire copiilor vostri dupa voi, ca pe o mosie; si puteti sa -i tineti astfel robi pe veci. Dar cît despre fratii vostri, copiii lui Israel, niciunul din voi sa nu stapîneasca pe fratele sau cu asprime.

Totusi nu gasesc nicaeri ca sclavia ar fi un pacat. Avand in vedere ca in lume inca se mai practica sclavagismul intrebarea inca este de actualitate.
Asadar la Judecata de Apoi cum ii va judeca Dumnezeu pe cei care au avut sclavi ?

Adriana-Simona 04.11.2011 15:21:25

Depinde cum e stapanul si cum e sclavul.
Daca amandoi sunt ok, nu e nici un pacat. Stapanul ii ofera casa, masa, protectie, iar sclavul ii ofera ajutor in gospodarie.

Multi din oamenii fara serviciu si fara acoperis deasupra capului cred ca ar prefera sa fie sclavi decat sa moara de foame.

Deci sclavia in sensul de: eu te accept pe tine ca stapan, ca sef, si te ajut, muncesc pentru tine, dar si tu imi oferi, casa, haine, mancare, nu e un pacat.

Insa modul in care s-a practicat sclavia dealungul timpului in multe locuri, prin maltratarea sclavilor, si lipsirea lor de drepturile cele mai esentiale e pacat, si inca unul strigator la cer.

Chiar si in ziua de azi, noi suntem sclavii serviciului de foarte multe ori. Si si aici depinde de cum sunt mai marii, si de cum sunt colegii. Azi totul e mai rafinat, dar pana la urma tot aia e...

Mare raspundere au cei ce sunt "sclavi", dar si mai mare cei ce sunt "stapani", caci in mana lor sta decizia, dar si raspunderea pentru ceea ce au hotarat.

Deci pana la urma totul se rezuma la oameni, si cum sunt acestia.

Marius22 04.11.2011 15:31:37

Citat:

În prealabil postat de Viceroy (Post 409176)
E sclavia un pacat ?
Atat in Vechiul cat si Noul Testament sclavia nu e vazuta rau, ba dimpotriva apar citate prin care sclavii sunt invatati sa-si iubeasca stapanii iar stapanilor li se spune sa nu isi bata prea tare sclavii. Care este pozitia lui Dumnezeu in legatura cu sclavia ?[/b]

Dumnezeu nu l-a adus pe om la existenta pentru a vedea in semenii sai "unelte". Dar s-a ajuns aici pentru ca omul a cazut mai intai rob pacatului. Esential este sa cunoastem ca prin jertfa Mantuitorului omul este eliberat din robia cea dintai.

De aceasta eliberare este conditionata si abolirea cu desavarsie a sclaviei din societate, in cadrul istoriei. Mantuitorul nu ne spune sa nu avem sclavi, dar ne spune sa ii iubim pe semenii nostri mai mult decat ne iubim pe noi insine, adica asa cum El ne iubeste.

Dumitru73 04.11.2011 15:37:29

nu am cautat pe net, poate as fi gasit un argument.
dar sclavia este pacat prin definitie.
ea anuleaza cel mai de pret bun pe care Dumnezeu l-a lasat omului: libertatea.
ori daca El nu incalca aceasta libertate, de ce ar avea voie omul sa o faca?!

Viceroy 04.11.2011 15:40:46

Eu ma refeream la termenul de sclav asa cum e in dex:
SCLAV, -Ă, sclavi, -e, s. m. și f. Persoană lipsită de orice drepturi, aflată în proprietatea deplină a unui stăpân de sclavi pentru care muncește; rob.

Nu ar trebui sa luam la puricat cuvantul Domnului ... sclavul e sclav.

Deci dupa Biblie pana la urma sclavia nu e de condamnat atat timp cat nu iti omori sclavul, si nu il maltratezi. Mancare,haine si acoperis(unde e nevoie) cam toti sclavii au primit; altfel nu mai traiau si pierdea stapanul bani.

Pai daca e cuvantul Domnului de ce s-a renuntat la sclavie mai peste tot? De ce nu mai exista sclavi fara drepturi in lumea civilizata?

DAR TRAFICUL DE FIINTE UMANE? PANA LA URMA TOT SCLAVAGISM SE NUMESTE ?
O prostituata este sclava proxenetului. Atat timp cat proxenetul o trateaza bine inseamna ca nu e un pacat.

Dumitru73 04.11.2011 15:45:40

si sa nu uitam ca este o diferenta intre mare sluga si sclav.

slavoliub59 04.11.2011 17:32:28

este sclavia un pacat?
 
Din pacate, Mantuitorul nostru Iisus Hristos S-a facut sluga tuturor,si ne-a invatat ca si noi sa fim asemenea.De aceea El este piatra de poticnire pentru multi care nu vor sa stie acest lucru.Ce frumoasa ar fi viata daca toti am fii slugi unii altora si nu ,,sefi""

Mihnea Dragomir 04.11.2011 17:48:18

Citat:

În prealabil postat de Viceroy (Post 409176)

Totusi nu gasesc nicaeri ca sclavia ar fi un pacat.

După cum ați sesizat de fapt, nici nu este. Mulți dintre drepții lumii vechi, ca și dintre sfinții de după Isus, au fost stăpâni de sclavi. Pe de altă parte, modul concret, adeseori samavolnic, în care stăpânii își tratau sclavii lor era păcat. Nu e mai puțin adevărat că, așa cum menționa și dna/dra Adriana Simona, vedem adesea chiar în jurul nostru sclavie modernă: sclavia financiară. Uneori aceasta este o sclavie aurită: de câte ori am văzut cunoscuți de-ai noștri lucrând până la epuizare (ba chiar până la moarte prin epuizare) în tot felul de multinaționale ? Ei oferă aparența bogăției: dimineața coboară din apartamentul băncii în VW-ul firmei. Ajung seara rupți de oboseală și adorm în fața televizorului cu sendvișul făcut la microunde mâncat pe jumătate. O țin așa de luni până vineri, dacă nu cumva, peste week-end, nu au un "team building" de nerefuzat. De multe ori, nimic nu e al lor, nici măcar patul în care dorm: nici pentru acela nu au isprăvit ratele. Sunt într-o situație fără ieșire, fiindcă, dacă își pierd postul la stăpânii lor, dacă într-o zi nu mai vor să îl servească, totul dispare ca un castel de cărți de joc: întâi mașina, pe urmă casa și numai pe bunurile strict personale nu li se poate pune sechestru. Dacă, deși totul li s-a scos la vânzare, încă nu a fost acoperită datoria, orice ban și orice bun pe care îl vor apropria vreodată va merge spre adevărații lor stăpâni: băncile. Deși ei au plătit, uneori decenii, creditele luate, banca le explică faptul că au acoperit doar 20 % din creditele vechi (în timp ce au refinanțat credite noi), fiindcă mai întâi ratele merg spre acoperirea dobânzii și doar în ultimii ani merg spre principal, adică spre acoperit datoria însăși.

Prin comparație cu preceptele Vechiului Testament, situația sclavilor financiari de azi, teoretic cetățeni liberi ai unei republici teoretice, e mult mai tristă. Potrivit Legii Vechi, la fiecare al șaptelea an sclavilor li se cuvenea un an de relache. E o chestie de negândit pentru neo-sclavii noștri. Cu o periodicitate mai mare (25 de ani, mi se pare, a se verifica) era un an jubiliar, în care erau eliberați TOȚI sclavii, în ideea că au lucrat destul pentru stăpânii lor. De multe ori, creditele de azi se dau pe perioade mai lungi, în care trebuie să lucrezi pentru ele. Stăpânii erau obligați să asigure necesitățile de bază pentru sclavii lor: trebuiau să le dea mâncare, un acoperiș, căldură, lucruri pe care rareori stăpânii de azi se angajează să le facă.

Mihnea Dragomir 04.11.2011 18:01:12

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 409186)
si sa nu uitam ca este o diferenta intre mare sluga si sclav.

Cu unele excepții (Roma, sau Egiptul referitor la sclavii de stat), diferența nu era chiar așa de mare. În Grecia preclasică, sau în Palestina antică la care Biblia se referă, chiar era mică de tot. Încă din primele versuri ale Iliadei se vorbește de Menelaus și de "casa sa", care număra zeci de oameni: erau sclavii. Se socoteau ca fiind ai casei.

Termenul latin pentru slugă era famulus sau ancilla, iar pentru sclav era servus, dar uneori îi găsim interșanjați. Din "servus-servi", adică sclav, a ieșit în română "șerb", ca și salutul latinist "Servus !", adeseori tradus prin "Sluga !" și nu prin "Sclavul !".

Dumitru73 04.11.2011 18:03:51

SOCAT!!! nu, nu socat ... din pacate vocabularul meu nu gaseste, pe moment, un alt cuvant.
de fiecare data cand s-a vorbit de sclavie, pe acest forum, multi asa-zisi credinciosi, ca altfel nu pot sa-i numesc, au ajuns pana la a ridica in slavi acest obicei barbar.
se ajunge pana acolo incat se incearca sa se demonstreze ca sclavia era de fapt ... o binecuvantare pentru cei ce, de fapt, nu aveau nici dreptul de a-si trai propria viata.

Marius22 04.11.2011 18:12:49

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 409195)
După cum ați sesizat de fapt, nici nu este. Mulți dintre drepții lumii vechi, ca și dintre sfinții de după Isus, au fost stăpâni de sclavi.

Din antichitate pana in zorii epocii moderne, sclavia, ca institutie sociala, aparea ca "fireasca", in mentalul colectiv. Incepand cu acest timp, dupa cum ati mentionat, aceasta capata alte forme, mai mult sau mai putin subtile, dar fara ca ea sa dispara. Chiar si faptul ca au existat robi pe mosiile manastirilor de la noi, pana in secolul al XVIII-lea, trebuie sa ne dea de gandit.

Dar cred ca trebuie totusi sa afirmam nefirescul relatiilor interumane pe care le presupune sclavia, prin feluritele ei abuzuri.

"Temeiul religios" pe care multi spun ca se fundamenteaza sclavia ar fi providenta dumnezeiasca, faptul ca nu intamplator unora li s-a dat sa fie robi, iar altora stapani.

Mihnea Dragomir 04.11.2011 18:23:01

Citat:

În prealabil postat de Marius22 (Post 409200)
Din antichitate pana in zorii epocii moderne, sclavia, ca institutie sociala, aparea ca "fireasca", in mentalul colectiv. Incepand cu acest timp, dupa cum ati mentionat, aceasta capata alte forme, mai mult sau mai putin subtile, dar fara ca ea sa dispara. Chiar si faptul ca au existat robi pe mosiile manastirilor de la noi, pana in secolul al XVIII-lea, trebuie sa ne dea de gandit.

Exact. Pe de altă parte, probabil că sunteți la curent cu realitatea că mulți romani, coonvertidu-se, și-au eliberat sclavii. Mai mult, există istorici care văd în această eliberare masivă de sclavi cauza principală sau una dintre cauzele căderii Imperiului de Apus. Pe de altă parte, situația robilor de pe moșiile mănăstirești (primele care au renunțat la sclavie, laicii vor renunța aproape un secol mai târziu) se poate întrevedea din actele păstrate. De obicei, sună cam așa: "dumnealui boier nu știu cum, mare (hatman, logofăt etc), face danie Sfintei Mănăstiri Cutare moșia sa de atâtea prăjini, DIMPREUNĂ cu atâtea sălașuri de țigani". Amuzant este că numărul de țigani nu era precizat explicit, pesemne că nu-i număra nimeni, ci se spune numai de numărul de corturi (adică de familii de robi). Întiderea moșiilor din Bărăgan și numărul mare de sclavi țigani este cauza pentru care, până în ziua de azi, numărul țiganilor din Bărăgan îl excede pe acela din alte părți.

Dumitru73 04.11.2011 18:27:30

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 409201)
Exact. Pe de altă parte, probabil că sunteți la curent cu realitatea că mulți romani, coonvertidu-se, și-au eliberat sclavii. Mai mult, există istorici care văd în această eliberare masivă de sclavi cauza principală sau una dintre cauzele căderii Imperiului de Apus. Pe de altă parte, situația robilor de pe moșiile mănăstirești (primele care au renunțat la sclavie, laicii vor renunța aproape un secol mai târziu) se poate întrevedea din actele păstrate. De obicei, sună cam așa: "dumnealui boier nu știu cum, mare (hatman, logofăt etc), face danie Sfintei Mănăstiri Cutare moșia sa de atâtea prăjini, DIMPREUNĂ cu atâtea sălașuri de țigani". Amuzant este că numărul de țigani nu era precizat explicit, pesemne că nu-i număra nimeni, ci se spune numai de numărul de corturi (adică de familii de robi). Întiderea moșiilor din Bărăgan și numărul mare de sclavi țigani este cauza pentru care, până în ziua de azi, numărul țiganilor din Bărăgan îl excede pe acela din alte părți.

s-a mai discutat aici despre robii manastiresti.
cunosc opinia conform careia robii traiau de fapt o binecuvantare ...

AlinB 04.11.2011 18:35:30

Contrar a ceea ce cred multi, sclavia n-a fost niciodata desfiintata, doar s-a rafinat.

De exemplu la noi, la ora actuala cetateanul este sclavul statului si a unui sistem care nu de putine ori este abuziv si ia mai mult decat ofera.

Binenteles, si aici se aplica principiul "scapa cine poate", cu toate riscurile de rigoare.

Intrebarea care se poate pune, ca sa aducem topicul cat mai aproape de adevar, ar fi: este sclavia o institutie omeneasca sau divina?

Raspunsul cred ca este destul de clar..este o institutie omeneasca.

Cei care ajungeau sclavi nu ajungeau degeaba, ori erau prizonieri de razboi, ori aveau datorii care nu le puteau plati altfel, etc.
Pe de alta parte, pe langa dreptul de a-i abuza, stapanii de sclavi aveau niste obligatii fata de ei: de a-i hrani, oferi un acoperis, loc de muna, etc.

Statul "de drept" mai are insa pana sa se ridice la nivelul asta de umanitate.

Mihnea Dragomir 04.11.2011 18:40:09

Citat:

În prealabil postat de Dumitru73 (Post 409203)
s-a mai discutat aici despre robii manastiresti.
cunosc opinia conform careia robii traiau de fapt o binecuvantare ...

Domnule Dumitru, ideea că sclavii duceau, prin definiție, vieți nenorocite în comparație cu noi, cetățenii din "iepoca luminilor" se subsumează unei tendințe mai generale, în care istoricii "progresiști" mistifică istoria. Patapievici (nu mai țin minte dacă în "Omul recent" sau în "Zbor în bătaia săgeții") spune cum a fost uimit când a realizat, cercetând probe precum ziare de epocă, faptul că apologeții industrializării Angliei au creat o imagine în care bietul "țăran englez" trăia în condiții extrem de proaste în comparație cu "muncitorii de la orașe, care beneficiau de zi de 8 ore, repaus duminical și concediu plătit". În realitate, exact contrariul este adevărat. Nu e mai puțin adevărat că și noi, conservatorii, avem sămănătorismul nostru, în care ciobanul nu e un personaj care pute, ci cântă, orfic, din fluier unor oi care îl ascultă topite. Asta e: progresiști sau paseiști, avem cu toții deformările noastre. Cineva spunea că istoria nu are cum să fie o știință obiectivă, fiindcă este povestea unor oameni, despre oameni, pentru alți oameni: iar oamenii sunt, prin definiție, subiectivi.

Dumitru73 04.11.2011 18:41:05

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 409206)
Contrar a ceea ce cred multi, sclavia n-a fost niciodata desfiintata, doar s-a rafinat.

De exemplu la noi, la ora actuala cetateanul este sclavul statului si a unui sistem care nu de putine ori este abuziv si ia mai mult decat ofera.

Binenteles, si aici se aplica principiul "scapa cine poate", cu toate riscurile de rigoare.

aici ai dreptate.
doar ca acest post nu cred ca se referea la nuanta evidentiata de tine.

ioanna 04.11.2011 18:44:10

Citat:

În prealabil postat de Viceroy (Post 409176)
Atat in Vechiul cat si Noul Testament sclavia nu e vazuta rau, ba dimpotriva apar citate prin care sclavii sunt invatati sa-si iubeasca stapanii iar stapanilor li se spune sa nu isi bata prea tare sclavii. Care este pozitia lui Dumnezeu in legatura cu sclavia ?

Sclavia nu este vazuta bine, nici rau, este prezentata ca o stare de fapt a societatii vetero-testamentare. Nu o sa gasesti niciun fragment care sa o blameze, nici sa o recomande, pentru ca Biblia nu e o analiza a practicilor sociale si economice in scopul schimbarii sau modificarii oranduirii sociale, ci scopul ei e altul: unirea cu Dumnezeu, ce presupune unirea intre oameni, deci Biblia se ocupa de relatiile dintre oameni, indiferent de statutul lor social; vei gasi instructiuni cum ar trebui sa fie tratati robii (Deuteronom 15:12-15; Efeseni 6:9; Coloseni 4:1), cum ar trebui sa fie relatia intre membrii familiei, relatia dintre rege si supusi etc.

Hristos n-a venit sa schimbe legile statului, n-a venit sa elibereze poporul evreu de sub dominatia romana, sa aboleasca sclavia sau sa propuna modele social-politice, ci s-a intrupat pentru a implini planul mantuirii umane, a vizat schimbarea interioara a omului, caci niciodata nu vom putea ajunge sa patrundem intelesurile tainice ale vietii fara „luminarea mintii”. Acesta e primul pas, schimbarea interioara, iar dupa, cele exterioare se vor realiza de la sine. Nu Hristos trebuia sa aboleasca sclavia, ci omul sa ajunga sa inteleaga ca aceasta practica este gresita. Iisus vorbea in parabole, deci El dadea stimulente, puncte de plecare, n-a ingradit libertatea omului, nu s-a autoimpus prin cuvinte, pentru ca schimbare e durabila doar daca omul o constientizeaza si o produce, nu daca e una impusa.

AlinB 04.11.2011 18:46:17

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 409207)
Domnule Dumitru, ideea că sclavii duceau, prin definiție, vieți nenorocite în comparație cu noi, cetățenii din "iepoca luminilor" se subsumează unei tendințe mai generale, în care istoricii "progresiști" mistifică istoria. Patapievici (nu mai țin minte dacă în "Omul recent" sau în "Zbor în bătaia săgeții") spune cum a fost uimit când a realizat, cercetând probe precum ziare de epocă, faptul că apologeții industrializării Angliei au creat o imagine în care bietul "țăran englez" trăia în condiții extrem de proaste în comparație cu "muncitorii de la orașe, care beneficiau de zi de 8 ore, repaus duminical și concediu plătit". În realitate, exact contrariul este adevărat. Nu e mai puțin adevărat că și noi, conservatorii, avem sămănătorismul nostru, în care ciobanul nu e un personaj care pute, ci cântă, orfic, din fluier unor oi care îl ascultă topite. Asta e: progresiști sau paseiști, avem cu toții deformările noastre. Cineva spunea că istoria nu are cum să fie o știință obiectivă, fiindcă este povestea unor oameni, despre oameni, pentru alți oameni: iar oamenii sunt, prin definiție, subiectivi.

Pai cum s-a dezvoltat oare industria, cum s-a ajuns oare la acumularea de capital care a dus tehnologia in pragul unde este acum si de unde va fi f. curand impinsa peste?

Oferind taranului care era intr-adevar exploatat la maxim, idea ca ar putea, migrand spre orase sa-si castige un trai decent.
Realitatea insa a fost ca sclavul agrar a devenit sclav industrial.

Aceea era propaganda, istoria acum se cunoaste.
Lucrurile ies intotdeuna la lumina, insa e nevoie sa treaca cel putin 2-3 generatii pentru asta.

ioanna 04.11.2011 21:06:12

Citat:

Care este pozitia lui Dumnezeu in legatura cu sclavia ?

Caci robul chemat in Domnul, este un slobozit al Domnului. Tot asa, cel slobod, care a fost chemat, este un rob al lui Hristos. (1 Corinteni 7:22)
Libertatea deciziilor morale este cea care conteaza in fata Lui Dumnezeu, iar aceasta nu poate fi ingradita de nicio practica sociala, cum e si sclavia. Iosif, care a fost sclav la curtea lui Potifar, ne-a demonstrat ca aceasta libertate poate fi pastrata intacta.

Citat:

Totusi nu gasesc nicaieri ca sclavia ar fi un pacat. Avand in vedere ca in lume inca se mai practica sclavagismul intrebarea inca este de actualitate.
Prin definitie sclavia presupune o stare de dependenta totala politica, sociala si economica in care este tinuta o persoana. Daca tu „iti iubesti aproapele ca pe tine insuti", nu-i oferi oare libertatea? Care a fost poporul care a restituit demnitatea robilor? Israel. In sclavagism au aparut civilizatiile antice, deci Legea Veche nu putea evita acest aspect, trebuia sa tina cont de realitatea sistemului sclavagist, de conditiile sociale ale timpului, insa sclavia la evrei nu presupunea o dependenta totala pana la moarte, ci o perioada de slujire de 6 ani, in al 7-lea an, robul fiind eliberat (Iesire 21:2-3). Intr-o perioada in care se savarseau numeroase abuzuri, Legea lui Moise restitue deminitatea sclavului, ii apara drepturile, ii asigura libertatea in cazul in care stapanul il pedepsea prin bataie si-i punea in pericol viata. In Iesire 21:27 se spune clar ca pentru un singur dinte scos de catre stapan (deci daca-i pleznea o palma), sclavul avea dreptul sa plece liber:"Și de va pricinui căderea unui dinte al robului său sau al roabei sale, să le dea drumul pentru acel dinte". Deci, perceptele Legii Veche, au contribuit la un mod de intelegere superior in poporul lui Israel a moralitatii si relatiei cu Dumnezeu.

catalin2 04.11.2011 23:13:37

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 409209)
Sclavia nu este vazuta bine, nici rau, este prezentata ca o stare de fapt a societatii vetero-testamentare. Nu o sa gasesti niciun fragment care sa o blameze, nici sa o recomande, pentru ca Biblia nu e o analiza a practicilor sociale si economice in scopul schimbarii sau modificarii oranduirii sociale, ci scopul ei e altul: unirea cu Dumnezeu, ce presupune unirea intre oameni, deci Biblia se ocupa de relatiile dintre oameni, indiferent de statutul lor social; vei gasi instructiuni cum ar trebui sa fie tratati robii (Deuteronom 15:12-15; Efeseni 6:9; Coloseni 4:1), cum ar trebui sa fie relatia intre membrii familiei, relatia dintre rege si supusi etc.

Hristos n-a venit sa schimbe legile statului, n-a venit sa elibereze poporul evreu de sub dominatia romana, sa aboleasca sclavia sau sa propuna modele social-politice, ci s-a intrupat pentru a implini planul mantuirii umane, a vizat schimbarea interioara a omului, caci niciodata[font=Verdana] nu vom putea ajunge sa patrundem intelesurile tainice ale vietii fara „luminarea mintii”.

Ai pus punctul pe i, asta voiam sa spun si eu inainte sa citesc mesajul tau.
Prin prisma aceasta se intelge si Vechiul Testament. Azi ni se pare ceva iesit din comun poligamia, dar atunci asa era mentalitatea omului, nu pricepea altceva si nici nu era pregatit.

George.m 04.11.2011 23:38:47

Aparitia robiei
 
Robia nu e fireasca, ci a patruns in lume prin pacat. In Cartea Facerea citim ca Ham, din cauza faptului ca a pacatuit razand de Noe, vazandu-l gol, atrage blestemul asupra fiului sau, Canaan:

Trezindu-se Noe din ameteala de vin si afland ce i-a facut feciorul sau mai tanar, a zis: Blestemat sa fie Canaan! Robul robilor sa fie la fratii sai!
Apoi a zis: Binecuvantat sa fie Domnul Dumnezeul lui Sem; iar Canaan sa-i fie rob!
Sa inmulteasca Dumnezeu pe Iafet si sa se salasluiasca in corturile lui Sem, iar Canaan sa-i fie sluga!
(Facere 9, 24-27).

Comentand acest episod, Sfantul Ioan Gura de Aur ne indeamna, in Omilia XIX la Facere, sa meditam la cat de mult rau a pricinuit pacatul: "Iata, intrand pacatul intr-un frate, care a avut aceeasi mama, care a iesit din acelasi pantece ca si ceilalti doi, pacatul l-a facut rob, i-a luat libertatea si l-a supus celorlalti. Pacatul a pus inceput robiei.

Inainte nu se abatuse asupra lumii nenorocirea aceasta; oamenii nu se molesisera intr-atat, incat sa aiba nevoie sa fie slujiti de altii; fiecare se slujea singur; toti oamenii erau de aceeasi cinste si nu era deosebire intre ei. Dar cand a intrat pacatul, s-a pierdut libertatea, s-a stricat vrednicia fireasca a omului si a venit pe lume robia, ca sa fie robia oamenilor un vesnic dascal si o necontenita invatatura, sa-i invete sa fuga de robia pacatului si sa se intoarca la libertatea daruita de virtute.

Si robul si stapanul pot, daca vor, avea de aici mare folos; robul sa se gandeasca ca a ajuns rob, pentru ca Ham a alunecat spre o atat de mare nerusinare; stapanul sa se gandeasca iarasi ca robia n-a venit pe lume pentru alta pricina decat pentru aceea ca Ham a avut vointa rea, si ca vointa aceasta l-a facut sa piarda cinstea ce-o acea impreuna cu fratii sai."

laurastifter 04.11.2011 23:56:56

Sclavia în N T
 
http://www.bibliaortodoxa.ro/noul-testament/27/Filimon
Citat:

În prealabil postat de Viceroy (Post 409176)
E sclavia un pacat ?
Atat in Vechiul cat si Noul Testament sclavia nu e vazuta rau, ba dimpotriva apar citate prin care sclavii sunt invatati sa-si iubeasca stapanii iar stapanilor li se spune sa nu isi bata prea tare sclavii. Care este pozitia lui Dumnezeu in legatura cu sclavia ?

Luca 12:47-48 Iar sluga aceea care a stiut voia stapanului si nu s-a pregatit, nici n-a facut dupa voia lui, va fi batuta mult. Si cea care n-a stiut, dar a facut lucruri vrednice de bataie, va fi batuta putin.
Efeseni 6:5-6 Slugilor, ascultati de stapanii vostri cei dupa trup, cu frica si cu cutremur, intru curatia inmii voastre, ca si de Hristos.
1 Petru 2:18 Slugilor, supuneti-va stapanilor vostri, cu toata frica, nu numai celor buni si blanzi, ci si celor uraciosi.
Exodul 21:20-21 Daca un om va lovi cu batul pe robul sau, fie barbat fie femeie, si robul moare subt mîna lui, stapînul sa fie pedepsit. Dar daca mai traieste o zi sau doua, stapînul sa nu fie pedepsit; caci este argintul lui.
Leviticul 25:44-46 Daca vrei sa ai robi si roabe, sa -i iei de la neamurile cari va înconjoara; de la ele sa cumparati robi si roabe. Veti putea sa -i cumparati si dintre copiii strainilor cari vor locui la tine, si din familiile lor, pe cari le vor naste în tara voastra; ei vor fi averea voastra.Îi puteti lasa mostenire copiilor vostri dupa voi, ca pe o mosie; si puteti sa -i tineti astfel robi pe veci. Dar cît despre fratii vostri, copiii lui Israel, niciunul din voi sa nu stapîneasca pe fratele sau cu asprime.

Totusi nu gasesc nicaeri ca sclavia ar fi un pacat. Avand in vedere ca in lume inca se mai practica sclavagismul intrebarea inca este de actualitate.
Asadar la Judecata de Apoi cum ii va judeca Dumnezeu pe cei care au avut sclavi ?


konijiro 09.11.2011 18:30:27

Citat:

Uneori aceasta este o sclavie aurită: de câte ori am văzut cunoscuți de-ai noștri lucrând până la epuizare (ba chiar până la moarte prin epuizare) în tot felul de multinaționale ?
Si e acelasi lucru? Nu e vorba de o alegere, pana la urma, care tine de fiecare individ? Am prieteni care au lucrat in multinationale (unde au intrat de bunavoie), au stat acolo un timp, nu le-a placut, au plecat si acum se ocupa de cu totul altceva.

Sa inteleg ca si multinationalele isi vaneaza si captureaza posibilii CEO la fel cum erau vanati negrii in Africa de catre negutatorii de sclavi? Sa inteleg ca angajatii din multinationale nu au de ales cand compania pentru ca lucreaza la vinde copiii catre o alta companie?

Citat:

Ei oferă aparența bogăției: dimineața coboară din apartamentul băncii în VW-ul firmei.
Tot acelasi lucru, nu? Sclavii din Evul Mediu aveau cumva locuinta personala, si trasura la scara, ambele puse la dispozitie de stapan?

Citat:

Deși ei au plătit, uneori decenii, creditele luate, banca le explică faptul că au acoperit doar 20 % din creditele vechi (în timp ce au refinanțat credite noi), fiindcă mai întâi ratele merg spre acoperirea dobânzii și doar în ultimii ani merg spre principal, adică spre acoperit datoria însăși.
Toate cele de mai sus se regasesc in contractul cu banca, pe care individul il semneaza pentru ca e alegerea lui sa o faca. Sa inteleg ca si negutatorii de sclavi ofereau un contract de genul asta, cu optiunea de a nu fi semnat, tuturor africanilor capturati? Si cei care refuzau sa il semneze plecau acasa, sa traiasca restul vietii alaturi de familie, fara sa mai fie deranjati?

Citat:

Prin comparație cu preceptele Vechiului Testament, situația sclavilor financiari de azi, teoretic cetățeni liberi ai unei republici teoretice, e mult mai tristă.
Mai exact, cum?

Citat:

Cu o periodicitate mai mare (25 de ani, mi se pare, a se verifica) era un an jubiliar, în care erau eliberați TOȚI sclavii, în ideea că au lucrat destul pentru stăpânii lor.
Miscator, nu-i asa? Adica cumperi un OM, il folosesti dupa cum te taie capul 25 de ani (in conditiile in care, in anii aia, la 40 de ani viata era incheiata), dupa care are dreptul sa plece si sa faca ce vrea el. Marinimia intruchipata.

Citat:

Stăpânii erau obligați să asigure necesitățile de bază pentru sclavii lor: trebuiau să le dea mâncare, un acoperiș, căldură, lucruri pe care rareori stăpânii de azi se angajează să le facă.
Sigur, pentru ca necesitatile de baza reprezinta absolutul la care aspira orice om, nu? Mai ales cand NU are de ales la ce sa aspire.

Pana la urma, cine are nevoie de hobby-uri, educatie la alegere si aspiratii personale?

Stapanul din ziua de azi nu are sarcina de a-ti asigura nimic, in afara salariului pe care l-ai acceptat, in momentul in care ai semnat contractul de angajare. Nu iti convine? Nu semnezi. Ai semnat si nu iti convine? Pleci in alta parte, inveti lucruri noi, cauti un alt job.

Serios acum, e chiar ACELASI lucru?

Mihnea Dragomir 09.11.2011 18:49:08

Citat:

În prealabil postat de konijiro (Post 409806)

Sigur, pentru ca necesitatile de baza reprezinta absolutul la care aspira orice om, nu? Mai ales cand NU are de ales la ce sa aspire.

(...)

Serios acum, e chiar ACELASI lucru?

Peste o oră am să merg din nou la doamna V.P., o bătrână pentru care am cerut ajutor frățesc pe alt topic. Merg să îi schimb pamperșii și să îi dau să mănânce. Ea a fost funcționară la stat. Un pic mai mult de 25 de ani, până la anul jubiliar în care statul a eliberat-o. Acum are 704 lei pensie, din care nu poate trăi. Statul nu îi trimite nici măcar pe cineva să o șteargă la fund. Stăpânii de sclavi din trecut erau mai miloși. Dacă servul cădea bolnav, îl îngrijeau, trimeteau măcar pe un alt serv să-i dea un blid de fasole și să îi rânească camera, nu se înecau în propria mizerie. Doamna V.P. ar fi foarte, foarte mulțumită dacă fostul ei stăpân pe care l-a servit, statul român, care a eliberat-o la bătrânețe, i-ar îndeplini necesitățile de bază, nu "absolutul la care aspiră orice om".

Când veți fi bătrân, bolnav și neputincios, un tânăr la fel de neînțelept ca dv acum va spune: "dar a putut să aleagă, nu l-a pus nimeni să încheie contract cu statul". Asta va fi o mare mângâiere pentru dv: nu veți fi sclav, ci doar încă un bătrân pișat pe el, care ajunge piele și os, la mila vecinilor care întârzie.

Rodica50 09.11.2011 18:52:52

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 409810)
Peste o oră am să merg din nou la doamna V.P., o bătrână pentru care am cerut ajutor frățesc pe alt topic. Merg să îi schimb pamperșii și să îi dau să mănânce. Ea a fost funcționară la stat. Un pic mai mult de 25 de ani, până la anul jubiliar în care statul a eliberat-o. Acum are 704 lei pensie, din care nu poate trăi. Statul nu îi trimite nici măcar pe cineva să o șteargă la fund. Stăpânii de sclavi din trecut erau mai miloși. Dacă servul cădea bolnav, îl îngrijeau, trimeteau măcar pe un alt serv să-i dea un blid de fasole și să îi rânească camera, nu se înecau în propria mizerie. Doamna V.P. ar fi foarte, foarte mulțumită dacă fostul ei stăpân pe care l-a servit, statul român, care a eliberat-o la bătrânețe, i-ar îndeplini necesitățile de bază, nu "absolutul la care aspiră orice om".

Când veți fi bătrân, bolnav și neputincios, un tânăr la fel de neînțelept ca dv acum va spune: "dar a putut să aleagă, nu l-a pus nimeni să încheie contract cu statul". Asta va fi o mare mângâiere pentru dv: nu veți fi sclav, ci doar încă un bătrân pișat pe el, care ajunge piele și os, la mila vecinilor care întârzie.

Sunteti de admirat!

konijiro 09.11.2011 19:02:53

Citat:

Peste o oră am să merg din nou la doamna V.P., o bătrână pentru care am cerut ajutor frățesc pe alt topic. Merg să îi schimb pamperșii și să îi dau să mănânce. Ea a fost funcționară la stat. Un pic mai mult de 25 de ani, până la anul jubiliar în care statul a eliberat-o. Acum are 704 lei pensie, din care nu poate trăi. Statul nu îi trimite nici măcar pe cineva să o șteargă la fund. Stăpânii de sclavi din trecut erau mai miloși. Dacă servul cădea bolnav, îl îngrijeau, trimeteau măcar pe un alt serv să-i dea un blid de fasole și să îi rânească camera, nu se înecau în propria mizerie. Doamna V.P. ar fi foarte, foarte mulțumită dacă fostul ei stăpân pe care l-a servit, statul român, care a eliberat-o la bătrânețe, i-ar îndeplini necesitățile de bază, nu "absolutul la care aspiră orice om".

Când veți fi bătrân, bolnav și neputincios, un tânăr la fel de neînțelept ca dv acum va spune: "dar a putut să aleagă, nu l-a pus nimeni să încheie contract cu statul". Asta va fi o mare mângâiere pentru dv: nu veți fi sclav, ci doar încă un bătrân pișat pe el, care ajunge piele și os, la mila vecinilor care întârzie.
Va admir ca faceti asta, dar cu parere de rau, exceptand elementele emotionale, argumente tot nu ati adus.

In primul rand, nici unul din argumentele aduse de mine nu e refutat de povestea doamnei V.P.

In al doilea rand, presupun ca doamna V.P. si-a petrecut o mare parte din cariera de functionar public in slujba unui stat comunist, dictatorial, in care posibilitatile de alegere (daca existau) erau limitate.

Mai exact, cum e situatia dansei aceeasi cu situatia unui om care lucreaza in sectorul privat, si care are alegerea (dificila, uneori, dar existenta), de a-si croi un alt drum, cu sacrificiile care vin la pachet?

As fi preferat mai degraba un raspuns punctual si argumentat, care ar fi aratat ca sunt "neintelept", decat o relatare emotionala (care e probabil adevarata, dar daca a facut ceva, a aratat doar ca pentru Dv., statul in care traim acum e fix acelasi cu cel de dinainte de '89, si oportunitatile sunt tot aceleasi).

Theodor_de_Mopsuestia 10.11.2011 11:22:53

Citat:

În prealabil postat de Rodica50 (Post 409811)
Sunteti de admirat!

Nu doar de admirat si gata, ci de urmat. Adica trebuie sa Il urmam pe Dumnezeu, asa cum o face Mihnea, un bun catolic si un medic excelent.

Marius22 28.11.2011 18:30:10

Nu trebuie sa vorbim numai pe orizontala despre realitatea robiei, ci si pe verticala, sub chipul "robiei divine". Daca in cazul oamenilor robia presupune anularea libertatii celuilalt, altfel spus o lipsa, in cazul robiei divine vorbim de partea opusa. Robul Domnului cu cat isi asuma mai mult aceasta conditie, cu atat sporeste in constientizarea si manifestarea adevaratei libertati. Cu cat este mai supus Domnului, cu atat devine mai liber. Altfel spus, robia divina nu presupune "lipsire", in ceea ce ne priveste, ci "primire" si "plinire".

adaria 02.12.2011 14:56:14

Toti suntem oarecum sclavi, cel putin ai sistemului acesta infect! Si da, la asa stapani pamantesti, asa sclavi, da sa nu uitam ca sclav a fost si Esop si altii cu nume sonore...

silviuchiric 31.03.2014 22:07:19

Este sclavia un pacat!
 
Draga comunitate,

cum cometati pasajul din Marc vis-&-vis de acest pacat, sclavia:


42. Și Iisus, chemându-i la Sine, le-a zis: Știți că cei ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele și cei mai mari ai lor le stăpânesc.
43. Dar între voi nu trebuie să fie așa, ci care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru.
44. Și care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă.
45. Că și Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească și să-Și dea sufletul răscumpărare pentru mulți.

Nu vedeti aici si o forma de shimbare sclaviei, adica stapunul slujeste celui mic. Adica cel puternic si care se simte in stare slujeste celor pe care ai are in subordine.

Cum comentati, are sens pasajul din Marc impotriva sclaviei.

oaie_cugetatoare 31.03.2014 23:40:29

Citat:

În prealabil postat de silviuchiric (Post 554896)
Draga comunitate,

cum cometati pasajul din Marc vis-&-vis de acest pacat, sclavia:


42. Și Iisus, chemându-i la Sine, le-a zis: Știți că cei ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele și cei mai mari ai lor le stăpânesc.
43. Dar între voi nu trebuie să fie așa, ci care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru.
44. Și care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă.
45. Că și Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească și să-Și dea sufletul răscumpărare pentru mulți.

Nu vedeti aici si o forma de shimbare sclaviei, adica stapunul slujeste celui mic. Adica cel puternic si care se simte in stare slujeste celor pe care ai are in subordine.

Cum comentati, are sens pasajul din Marc impotriva sclaviei.

In primul rand, inainte de a raspunde, trebuie sa clarific ceva:
Cuvantul "sluga" nu are conotatie de "sclav" in pasajul la care ai facut referire.
Acest cuvant ni se pare noua acum a fi peiorativ( una din cauza este mandria de sine, orgoliul personal, dar nu intram in detalii).

Pasajul in sine, nu are nevoie de un comentariu deoarece e de la sine destul de explicativ.
Ce vreau eu sa spun este ca numai intr-un sistem satanic exista cuvantul sclav si relatia de slaviei. Deci atunci cand esti la serviciu si ai impresia sau sentimentul ca esti tratat ca un
sclav( in conditiile in care tu nu suferi de mandrie), atunci conducatorii acelei firme fie sunt atei fie sunt sub influenta demonica , deoarece sclavia este signatura sistemului satanic.

Florinvs 27.04.2014 17:27:21

Aici sunt mai multe aspecte:

-in antichitate si evul mediu, cuvantul "sluga" era inteles si ca un fel de "muncitor zilier" de astazi, in sensul ca "sluga" care muncea la un "stapan"- de obicei in gospodarie- nu primea plata sub forma banilor, ci sub forma hranei, adapostului, imbracaminte, dar putea sa-si schimbe "stapanul".

-sclavia (evident condamnabila) insemna cu totul altceva: sclavul nu avea libertatea personala, depindea intru totul de stapanul de sclavi, care avea "drept" de viata si de moarte asupra lui, iar sclavii erau capturati fortat.
Sclavia a fost intradevar unul dintre cele mai intunecate capitole din istoria umanitatii.

Pelerin spre Rasarit 18.05.2014 18:38:55

Sclavia era in timpurile primului secol crestin o realitate.Nu se nascuse atunci ci cu mult inainte si desi nu se poate spune ca era considerata o normalitate era acceptata ca o componenta sociala in acele timpuri,societatea fiind organizata in acel mod,piramidal,sclavii fiind pe ultima treapta sociala.Atat in scrierile apostolul Pavel (in Epistola catre Tit 2:9 cat si in Epistola catre Filimon)dar si in alte scrieri crestine timpurii(precum Didahia IV:11)exista indemnuri pentru sclavi si nu vom gasi indemnuri precum cele ale lui Spartacus,de exemplu.Acest lucru,acele indemnuri,din perspectiva noastra moderna,ne pot parea foarte ciudate si sincer sa fiu nu cred ca un credincios se asteapta in prezent ca cel care predica sa indemne sclavii la supunere in fata stapanilor.Insa atunci aceea era forma sociala general acceptata si mai mult decat atat crestinismul oferea(daca citim cu atentie acele scrieri)un alt fel de eliberare:egalitatea tuturor in fata lui Dumnezeu si in adunarile credinciosilor(sau in agape)unde sclavii stateau alaturi de stapani,femei alaturi de barbati,o schimbare completa a ierarhiilor sociale ale vremii.Dupa cum se poate observa(inca din I Corinteni 11:17-22)ideea a fost greu de acceptat inca de la inceput pentru foarte multi credinciosi crescuti in mentalitatea acelor timpuri.Au trecut secole,pana aproape in sec XIX,cand umanitatea(cel putin partea ei crestina) a condamnat sclavia fara echivoc.S-a scris o istorie intreaga intre timpurile Apostolului Pavel si cele ale lui William Wilberforce de exemplu :)

AlinB 18.05.2014 22:55:02

Din pacate, cred ca era o normalitate acceptata.
Mai putin de catre cei care erau efectivi sclavi, categoric.

Si acum sunt multe aspecte sociale de o morala mai mult decat indoielnica dar acceptate ca fiind un soi de normalitate.

Biserica nu cred ca isi propune sa schimbe aceste aspecte prin condamnarea lor directa, ci sa schimbe omul, si o data ce omul se schimba se schimba si realitatea sociala.

Procesul invers din pacate s-a dovedit ca nu prea functioneaza, schimbarile pornite astfel au fost de multe ori mai degraba de suprafata.

Sigur, a fost un fapt bun ca s-a abolit sclavia in loc sa se astepta ca mentalitatea Sudului sa se schimbe, chiar si religioasa - pentru ca sclavia era sustinuta intens chiar si la acest nivel, ceea ce totusi n-a fost intentia Apostolului.

Dar sclavia n-a disparut in prezent, se practica sub alte aspecte mai subtile si cu o aparenta legitimitate sociala si morala.
Oamenii au gasit alte cai de a profita de alti oameni, pana la limita legii si chiar dincolo de ea.
De moralitate acestei atitudini cred ca nici nu mai are sens sa discutam, partea "buna" este ca lumea devenind din ce in ce mai secularizata, n-au mai incercat sa o justifice cu Biblia.

Pelerin spre Rasarit 18.05.2014 23:04:52

Aline imagineaza-ti ca erai un sclav in lumea greco-romana a primului secol.Nu aveai nici un drept si nici o speranta,pana si dreptul la moarte era la cheremul stapanului tau,si la cheremul toanelor sale.Si intr-o zi,in orasul tau,vin niste evrei care predicau ceva ce nu mai auzisei niciodata:Imparatia lui Dumnezeu,viata vesnica,o comunitate de frati si surori fara deosebire de pozitie sociala(iti imaginezi ce gandea un sclav cand auzea asa ceva?)o porunca a dragostei,promisiunea unei lumi de sorginte divina in care,intr-o zi,nu ar mai fi existat lacrimi,oprimare sau durere.Ce crezi ca era in sufletul lui cand auzea ceva similar Predicii de pe Munte?Speranta,bucurie...credinta? :) Nu ai fi vrut sa faci parte dintr-o asemnea comunitate care iti oferea o alternativa divina(!)la o ordine sociala de la care nu aveai nici o speranta?Sa stai la o masa a fratiei impreuna cu stapanul tau,sa frangi paine si sa imparti aceiasi cupa...sa il consideri frate si sa fii considerat frate de cel la care,in mod,normal,nici nu intrazneai sa te uiti.Ceea ce parea un vis era o realitate ce cutremura intreaga temelie a lumii antice.

Sau un alt exemplu,cu posibila relevanta pentru sclavi:credincioasa pe nume Lidia,din Faptele Apostolilor.Este posibil ca numele ei sa provina chiar de la numele regiunii ei de bastina.Lidia era o comercinata de produse din purpura(provincia ei de bastina,Lidia,era renumita pt asa ceva)intr-o cetate din Asia Mica,Tiatira,in care exista o puternica comunitate evreiasca(nu intimplator Pavel le gaseste intr-o zi de sabat intr-un loc de rugaciune pe malul unei ape.De ce acolo si nu intr-o sinagoga este o ampla discutie)si probabil ca Lidia,,tematoare de Dumnezeu"era la fel ca si sutasul Corneliu,daca nu o prozelita atunci cu siguranta o credincioasa apropiata iudaismului.Lidia era o femeie instarita cel putin pt ca nu orice era comerciant de purpura,un material rezervat aristocratiei.Posibil vaduva sau necasatorita(intrucat la botezul casei ei nu este mentionat un barbat)Lidia are o poveste in spatele textului foarte interesanta,precum femeile ca ea in timpurile unei lumi a barbatilor.Daca acestia conduceau societatea femeile conduceau casa si sa nu va imaginati ca aceasta notiunea era redusa strict la familie precum in ziua de azi.In casa unei comerciante precum Lidia era o forfota continua:familie,oaspeti,alti comercianti,prieteni.Lidia conducea atat afacerea cat si propria gospodarie si intrucat Tiatira se gasea in calea unor importante drumuri comerciale in case precum a lui Lidia aveau loc atat schimburi comerciale cat si intalnirea unor idei si culturi diferite.Odata crestinata este prefect logic ca Lidia sa fi transmis noua credinta celor cu care avea rapoarte comerciale.Acestia,la randul lor,gratie infrastructurii romane,la drumuri ma refer,circulau rapid pentru acele timpuri si la randul lor transmiteau noile idei mai departe.Intr-o zi poate ca ceea ce a povestit Lidia a ajuns la unul ca Onisim,un sclav.Imagineaza-ti ce efect avea asupra unui sclav povestea unei comerciante crestine care l-ar fi considerat pe unul ca el frate intru Hristos.Imagineaza-ti modul cum noua credinta a modificat viata Lidiei,entuziasmul si bucuria cu care ea a inceput sa spuna altora despre ea.Si incet,incet,prin barbati si femei al caror nume nu le stim credinta se transmitea din convertit in convertit spre altii,ideile circulau odata cu(un exemplu) traficul comercial,cu predicare apostolica,pe drumurile si prin cetatile Imperiului Roman.O noua comunitate se nastea,o mica comunitate la inceput,care urma sa schimbe istoria lumii.

tabitha 19.05.2014 06:48:11

Citat:

În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit (Post 559462)
Sau un alt exemplu, cu posibila relevanta pentru sclavi: credincioasa pe nume Lidia, din Faptele Apostolilor. Este posibil ca numele ei sa provina chiar de la numele regiunii ei de bastina. Lidia era o comercianta de produse din purpura (provincia ei de bastina, Lidia, era renumita pt asa ceva) intr-o cetate din Asia Mica, Tiatira, in care exista o puternica comunitate evreiasca (nu intimplator Pavel le gaseste intr-o zi de sabat intr-un loc de rugaciune pe malul unei ape. De ce acolo si nu intr-o sinagoga este o ampla discutie) si probabil ca Lidia ,,tematoare de Dumnezeu" era la fel ca si sutasul Corneliu, daca nu o prozelita atunci cu siguranta o credincioasa apropiata iudaismului. Lidia era o femeie instarita cel putin pt ca nu oricine era comerciant de purpura, un material rezervat aristocratiei. Posibil vaduva sau necasatorita (intrucat la botezul casei ei nu este mentionat un barbat) Lidia are o poveste in spatele textului foarte interesanta, precum femeile ca ea in timpurile unei lumi a barbatilor. Daca acestia conduceau societatea femeile conduceau casa si sa nu va imaginati ca aceasta notiunea era redusa strict la familie precum in ziua de azi. In casa unei comerciante precum Lidia era o forfota continua: familie, oaspeti, alti comercianti, prieteni. Lidia conducea atat afacerea cat si propria gospodarie si intrucat Tiatira se gasea in calea unor importante drumuri comerciale in case precum a lui Lidia aveau loc atat schimburi comerciale cat si intalnirea unor idei si culturi diferite. Odata crestinata este prefect logic ca Lidia sa fi transmis noua credinta celor cu care avea rapoarte comerciale. Acestia, la randul lor, gratie infrastructurii romane, la drumuri ma refer, circulau rapid pentru acele timpuri si la randul lor transmiteau noile idei mai departe. Intr-o zi poate ca ceea ce a povestit Lidia a ajuns la unul ca Onisim, un sclav. Imagineaza-ti ce efect avea asupra unui sclav povestea unei comerciante crestine care l-ar fi considerat pe unul ca el frate intru Hristos. Imagineaza-ti modul cum noua credinta a modificat viata Lidiei, entuziasmul si bucuria cu care ea a inceput sa spuna altora despre ea. Si incet, incet, prin barbati si femei al caror nume nu le stim credinta se transmitea din convertit in convertit spre altii, ideile circulau odata cu (un exemplu) traficul comercial, cu predicare apostolica, pe drumurile si prin cetatile Imperiului Roman. O noua comunitate se nastea, o mica comunitate la inceput, care urma sa schimbe istoria lumii.

Frumoasă și sugestivă transpunerea în vremurile acelea... dar totuși, din câte îmi aduc eu aminte - din cele citite, care nu se compară evident cu studiile tale biblice - sclavii creștini rămâneau sclavi și tot la cheremul stăpânilor lor, fie ei și creștini. O situație oarecum paralelă cu cea a revoluției americane, care deși promova prin Constituție că "Toți oamenii se nasc egali" - numai după mult timp și înverșunate lupte interne a reușit desființarea sclaviei.

P.S. : am o mare rugăminte - pe viitor încearcă să lași un spațiu liber după semnele de punctuație, punct, virgulă etc.
(NB: le-am pus eu acum în citat) Altfel scrisul e prea compact și se îngreunează citirea. Nu te superi, sper, de observație. :26:

Pelerin spre Rasarit 19.05.2014 07:51:25

Nu-i nici o problema,tin cont de observatii :) Intradevar asa este, marea majoritate ramaneau sclavi desi cred ca au existat situatii cand stapanii crestini posibil sa-fi eliberat sclavii sau macar sa le fi acordat o alta atentie si tratament (precum solicita Apostolul Pavel lui Filimon pentru sclavul Onisim). Sclavii erau comercializati in locuri speciale, starea fizica le era verificata atent (precum la animale, in special dantura le era verificata) si existau licitatii pentru cumpararea lor. Erau considerati o investitie iar comertul cu sclavi ii facea pe foarte multi foarte bogati. Pentru acele timpuri, abordarea crestina era o schimbare profunda in statutul lor din care nu puteau iesi decat fie morti, fie (exceptional) eliberati, fie incercand sa fuga(pana si gladiatorii aveau o soarta mai fericita ca ei). Dupa cum ai subliniat si tu si dupa cum spuneam si eu :) in prima postare, au trecut secole pana la schimbari complete insa cred ca acele schimbari sociale de mai tarziu ar fi fost greu de conceput fara acest moment de inceput.

Florinvs 24.05.2014 19:07:16

In istoria umanitatii sclavia a fost in mod evident un capitol regretabil si condamnabil.

Insa, am observat de multe ori ca se greseste, judecandu-se evenimente din antichitate si evul mediu, cu o mentalitate si principii moderne sau contemporane! Ori structura social-economica din antichitate si evul mediu era cu totul alta, asa cum au aratat in mod edificator antevorbitorii mei!

Tomita 15.08.2014 10:50:46

Citat:

În prealabil postat de silviuchiric (Post 554896)
Draga comunitate,

cum cometati pasajul din Marc vis-&-vis de acest pacat, sclavia:


42. Și Iisus, chemându-i la Sine, le-a zis: Știți că cei ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele și cei mai mari ai lor le stăpânesc.
43. Dar între voi nu trebuie să fie așa, ci care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru.
44. Și care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă.
45. Că și Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească și să-Și dea sufletul răscumpărare pentru mulți.

Nu vedeti aici si o forma de shimbare sclaviei, adica stapunul slujeste celui mic. Adica cel puternic si care se simte in stare slujeste celor pe care ai are in subordine.

Cum comentati, are sens pasajul din Marc impotriva sclaviei.

"Pasajul din Marc" nu are nicio legatura cu scalvia si nu poate fi legat de sclavie.
Se refera la a sluji cuiva...poti sa slujesti cuiva sau pentru o cauza mult timp fara sa fii sclav si atunci cand vrei sa pleci sa pleci...sclavia este inumana pentru ca restrictioneaza libertatea...persoanele care vor sclavi sunt dezumanizate
Se refera la cel care vrea sa fie intai sa ajunga sa slujeasca celorlalti...de multe ori cei ambitiosi ajung sa lucreze in folosul celor mai putin ambitiosi...sunt persoane care datorita egoismului ajung sa lucreze pentru altii sau sa faca chestii/banii/servicii altora...de multe ori cel mic nu trebuie sa-si bata foarte mult capul (poate face doar ce i se spune fara a avea o neliniste sufleteasca despre cum ar trebui sa procedeze..poate cel mult depune efort fizic...dar efortul fizic este f. bun in comparatie cu stresul psihic) iar cel mare/stapanul are mai multe nelinisti....cuvintele se pot aplica in mutiple situatii
Fiul Omului a venit ca sa arate cat de mult ne iubeste (si ca poate sluji total- sa spele picioare inclusiv- din marea dragoste de oameni...si desi nu dorea suferinta nu a refuzat "paharul" din dragoste si mai mare de Dumnezeu), sa fie model/indrumator, etc.

Mihnea Dragomir 15.08.2014 15:40:15

Cand Domnul nostru si-a inceput misiunea publica, poporul in care Se intrupase era de mult in robia romanilor. Nu era tocmai o noutate pentru Poporul Ales, care mai cazuse in robie de doua ori. Avusesera loc incercari de revolta, care nu facusera decat sa inaspreasca jugul roman, care ii apasa si mai mult.

Pe acest fond de ura cu greu ascunsa de evrei contra stapanilor lor isi incepe Domnul opera de misiune. O vreme, evreii au sperat ca Domnul ii va elibera. Dar El refuza, fiindca dorea eliberarea interioara, eliberarea lor de un altfel de stapan decat cel vizibil. Si totusi, au insistat. Au vrut sa il faca rege in mod public dupa episodul al doilea cu inmultirea painilor. Cand a aflat, Isus a fugit de acolo. Poate ca sperantele acelui neam inrobit au renascut a treia oara in Duminica Floriilor, cand ei l-au intampinat in capitala tarii cu aclamatia "Osana, Fiule al lui David". David fusese regele lor si memoria domniei sale drepte era vie in popor.

Domnul nu a venit sa faca revolutii exterioare, nu a fost un Garibaldi avant la lettre. El a venit ca sa-i elibereze pe oameni de acela in sclavia caruia se aflau toti: bogati si saraci, drepti sau pacatosi. Si, pentru ca sa-i mentina in aceasta stare eliberata, a venit sa schimbe sufletele. O revolutie, da! Dar o revolutie interioara. Cata deosebire intre crestinii primelor veacuri si sclavii lui Spartacus, care au sfarsit tot pe cruce ! Dar nu pe crucea Domnului nostru, ci pe alta cruce, aleasa de ei.

Dar evreii neconvertiti, care nu L-au urmat pe Domnul, nici nu L-au ascultat, neintelegand ce fel de revolutie urmareste Fiul lui David. Ei se vor revolta in contra stapanilor lor. Si, dupa nici 4 decenii, multi si-au gasit sfarsitul. Pe cei care au scapat, Dumnezeu i-a scos din Pamantul Fagaduit, a daramat, folosindu-se de puterea romana si de soldatii lui Tiberiu templul inchinat lui Dumnezeu in care mai marii lor indraznisera sa Il judece pe Dumnezeu. Potrivit profetiei, nu a ramas din el nici piatra peste piatra, sfarsindu-se atunci surparea inceputa in ziua cand L-au trimis la moarte, strigand "sangele Lui sa fie asupra noastra si a fiilor nostri!".

Dar pe cei care il asculta pe Domnul, El insusi ii scoate nu doar din sclavia dusmanilor nevazuti, ci si din a celor vazuti. A facut asta atunci cand i-a scos din robia lui Faraon. Nu pe toti, ci numai pe cei care l-au urmat pe trimisul Sau. Ceilalti, care nu l-au urmat, au pierit.

Dar chiar si dintre cei care l-au urmat pe trimisul Sau, unii s-au revoltat, zicand "De ce trebuie noi sa-l ascultam pe Moise?" Sfarsitul lor a fost groaznic: pamantul s-a deschis si i-a inghitit in pantecele sau.

Spuneam ca cei care, ascultand de Domnul, devin soldati ai propriei revolutii interioare, ajung curand si la revolutie exterioara: dar una de succes, dorita de Domnul. Sclavii au ajuns sa-si converteasca stapanii. Multi sunt istoricii (si nu intotdeauna crestini) care vad in eliberarile masive de sclavi din perioada cand crestinismul incepe sa patrunda in suprastructura sociala inceputul sfarsitului Imperiului Roman.


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:01:57.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.