![]() |
Budism-Despre cauzalitate
Cand ne angajam intr-o practica spirituala trebuie sa intelegem bine trei aspecte:
1. baza 2. metoda 3. finalitatea Metoda corecta este identificata prin elucidarea bazei si finalitatii. Baza o reprezinta agregatele umane. Care este cauza manifestarii acestor agregate? Modelul cauzal al celor 12 verigi interdependente ofera un raspuns profund la aceasta intrebare. O analiza mai amanuntita a bazei reflecta relatia biunivoca dintre calitatea fuxurilor nervoase si starile mintii. Finalitatea este starea libera de extreme. In stadiile finale ale practicii se atinge 'Uniunea care necesita inca invatare" si finalmente "Uniunea care nu mai necesita invatarea". "Uniunea" este opusul dihotomiei. Uniunea este starea in care spiritul este materie si materia este spiritul. Mintea ordinara nu este capabila de aceasta simultaneitate cognitiva. Intelegerea preliminara, de natura intelectuala o ofera a doua 'Intoarcere a Rotii Dharmei" -Intelepciunea Perfecta. Mintea obstructionata nu poate intelege realitatea decat intr-un mod dihotomic de genul: materie-spirit. Motivatia angajarii in practica evolueaza odata cu intelegerea acestor trei aspecte. O motivatie bazata doar pe 'fun' si 'expansiune a constiintei' se inscrie in clasa de motivatii ordinare. Nu se deosebeste cu nimic de orice 'afacere' mundana. O asemenea motivatie nu are o seva consistenta care sa ne poata propulsa departe. Motivatia superioara se atinge doar atunci cand se inteleg aspectele subtile ale cauzalitatii. In acest caz, in forul interior se naste o ingerinta supramundana de a absorbi si transcende mecanismul cauzalitatii. Practicantul experimenteaza o centrare interioara suprafireasca. Motivatia perfecta apare atunci cand se stabileste o relatie empatica cu toate fiintele. Teoria 'selectiei naturale' (in sfera spirituala) este un produs al mintii egotice, care se simte comfortabil in sine insasi si nu in sinele altora. Aceasta se intampla din cauza incapacitatii mintii de a umple fara discriminare toate formele. In continuare: CELE 12 VERIGI INTERDEPENDENTE |
12 verigi interdependente
CELE 12 VERIGI INTERDEPENDENTE
Studiul celor 12 verigi interdependente este important pentru intelegerea modului in care constiinta strabate infinitudinea de stari existentiale, ‘imbracand’ intre momentele de tranzitie agregate impure. Intelegand acest mecanism la modul subtil, se dezvolta o fina capacitate de discriminare, cugetatorul devenind constient de starile mentale care trebuie cultivate si cele care trebuie abandonate. La modul metaforic, Samsara este asemenea unei bestii cu 12 picioare, care semnifica faptul ca renasterile samsarice sunt sustinute de un proces format din 12 verigi strans intercorelate, care ne tin prizonieri intr-o inchisoare terifianta (dar pe care o percepem adeseori ca fiind placuta). Pentru a rupe acest cerc vicios, aspirantul trebuie in primul rand sa inteleaga natura Samsarei care, in esenta, este suferinta, confuzie si mizerie. Acesta este primul adevar nobil. Se spune ca este nobil deoarece intelegandu-i profunzimea, innobileaza mintea generand o aspiratie inalta, supramundana de a gasi o cale de transcendere a procesualitatii. Suferinta manifesta, grosiera, gen traume fizice si emotionale este usor de observat, nu necesita o inteligenta speciala. Suferinta de fluctuatie este mai subtila si fara un efort meditativ este mai dificil de sesizat. Aceasta se refera la faptul ca nu ne putem ‘opri’. De exemplu nu poti sa stai prea mult timp intr-o anumita pozitie, nu poti sa mananci excesiv de mult o mancare buna, nu poti privi indefinit un peisaj magnific…trebuie sa te misti intre extreme relative, volens nolens. Suferinta atotpatrunzatoare este cea mai subtila forma de manifestare, prezenta in fiecare cuanta de constiinta, patrunzand toate formele perceptibile si orice fenomen mental, gand sau rationament. Baza de manifestare a suferintei atotpatrunzatoare sunt insasi agregatele, fie ele, umane, animale, fantomatice sau divine. Acest tip de suferinta este extrem de subtila putand fi sesizata numai atunci cand aspirantul are experienta directa a vacuitatii. De ce ne-am nascut oameni? Si de ce aceste elemente care compun trupul se dezintegreaza clipa de clipa, ireversibil, pana la neantizare? In crestinism nu exista o cauza rationala ci una dogmatica gen ‘Asa a vrut Domnul!’ In taoism nu stiu daca beneficiem de o explicatie plauzibila. Budismul ofera modelul celor 12 verigi interdependente, care chiar daca nu utilizeaza terminologia mecanicii cuantice, ofera mintii un fir logic, de bun simt. Verigile sunt prezentate in urmatoarea succesiune, asa cum au fost explicate de Buddha: 1. ignoranta 2. actiuni compozite 3. constiinta 4.nume si forma 5. cele sase puteri senzoriale 6. contact 7. simtire 8. tanjire 9. apucare 10. existenta 11. nastere 12. imbatranire si moarte. Aprofundarea intelesurilor acestor verigi si modul cum se inlantuie poate fi asemuita cu o lampa care indica mintii calea corecta prin bezna ignorantei, confuziei si indoielii. 1.Ignoranta este o forma de cognitie defectuoasa, care atribuie reflex fenomenelor si persoanelor din campul perceptiei o existenta intrinseca, obiectiva, neconditionata, independenta. Aceasta perceptie deformata germineaza neincetat in fiecare cuanta de constientizare energii de transformare ( karmice). Ignoranta privind persoanele este de doua feluri: perceptia ca celelate persoane au un sine intrinsec si perceptia ca noi insine avem un sine intrinsec. 2.Actiunile compozite sunt inradacinate in ignoranta. Ele se manifesta numai atunci cand ignoranta este activa. Actiunile compozite matureaza energiile karmice si cauzeaza fara echivoc renasteri samsarice. In fiecare zi cream o multitudine de actiuni compozite care pot fi virtuoase sau nevirtuoase. Aceste energii karmice create de actiunile compozite se mai numesc “energii de azvarlire”, pentru ca acestea azvarlesc constiinta in diverse forme samsarice. 3.Constiinta este ‘memoratorul genetic’ (improriu spus memorator, in esenta fiind un flux de miriade de tranformari subtile) al calitatii actiunilor compozite, “inregistrand” (“inregistrarea” nu are un aspect static, ci dinamic foarte subtil) potentialitatea de propagare a actiunilor compozite. Amprentele actiunilor evolueaza la nivel cuantic in constiinta, avand capacitatea sa tasneasca cu toata forta cand conditiile si circumstantele sunt favorabile manifestarii acestora. 4.Nume si forma. Aceasta veriga se refera la agregatele unei persoane in momentul imediat urmator conceptiei. Forma se refera la agregatul formei iar numele se refera la celelalte patru agregate: simtire, discriminare, constiinta, factori compoziti. Numele este specificat diferit pentru ca fiintele samsarice din taramurile fara forma nu poseda agregatul formei, dar poseda celelalte patru agregate. Agregatele reprezinta fundatia pe care este imputat un ‘eu’. 5.Cele sase puteri senzoriale: vaz, auz, miros, gust, simt tactil, putere mentala. Dupa maturarea foetusului, inainte de a fi impresionate de stimuli, acestea sunt asemuite cu sase camere goale dintr-o casa care asteapta sa fie ocupate de cele sase constiinte senzoriale. 6.Contact. Cand cele sase puteri senzoriale intalnesc un obiect sunt generate cele sase constiinte senzoriale iar obiectul este perceput ca placut, neutru sau neplacut. Factorul mental care constientizeaza calitatea obiectului in prima instanta a experientei se numeste contact. 7.Simtirea. In instanta cognitiva imediat urmatoare, obiectul este experimentat mai profund, pe baza contactului ca fiind placut, neutru sau neplacut. 8.Tanjirea este o forma intensificata a simtirii. Tanjirea se manifesta in trei directii. Prima, tanjim sa nu fim despartiti de obiecte placute. A doua, tanjim sa fim despartiti de obiectele neplacute. A treia, tanjim dupa o continuitate a experimentarii obiectelor percepute ca neutre. Tanjirea care apare in momentul mortii, este o forma speciala de tanjire, a carei intensitate poate fi extrem de puternica. Aceasta de obicei se manifesta cu mare putere, ca agatare de corp sau o dorinta de nestavilit de a nu fi separati de lucrurile dragi, de rude, prieteni, de locurile familiare. 9.Apucarea este tanjirea amplificata atat de mult, incat dorim chiar in prezent, ‘acum’ sa nu fim despartiti de obiectele placute. Sau se doreste indepartarea unui obiect neplacut ‘chiar acum’. In momentul mortii, apucarea se manifesta intr-un mod special, formele constiintei profunde tasnind la suprafata. Tanjirea Speciala si Apucarea Speciala activeaza in momentul mortii potentialitatile generate de actiunile compozite (acestea fiind anterior subtile) determinand forma urmatoarei renasteri samsarice (generic: angelica, umana, animalica, fantomatica, demonica). 10.Existenta, a 10 veriga, este o forta de neoprit. Se manifesta in momentul mortii (forta de suctiune) care absoarbe eul in forma existentiala imediat urmatoare ( renastere). Este denumita asa, dupa efectul pe care il produce, urmatoarea renastere samsarica. In timp ce “actiunile compozite” sunt cauza indepartata a renasterii, “existenta” este cauza ei proxima. Nu este cert faptul ca o actiune compozita va produce un efect, (daca este negativa, poate fi purificata, daca este pozitiva poate fi anulata de alte actiuni nevirtuoase), dar existenta isi produce efectul in mod sigur. Existenta, poate fi inteleasa ca un factor mental determinant, (bilantul calitatii actiunilor individuale) care poate fi virtuos sau nevirtuos, proiectand constiinta intr-un taram samsaric corespondent. 11.Nasterea reprezinta primul moment dupa producerea renasterii, cand constiinta intra intr-o noua forma. Veriga nasterii si veriga numelui si formei se manifesta simultan. 12. Imbatranirea are loc in momentul imediat urmator nasterii si continua pana in momentul mortii. Moartea este momentul in care relatia dintre minte si trup inceteaza si se produce exact in momentul in care constiinta paraseste trupul. Intelegerea profunda a acestui proces se face meditand in mai multe moduri: o runda de meditatie in aceasta ordine, o runda de meditatie in ordine inversa, meditatia care identifica verigile cauza (ignoranta, actiuni compozite, constiinta, tanjire, apucare, existenta) si verigile efect (nume si forma, puterile senzoriale, contact, simtirea, nasterea, imbatranirea si moartea). Nagarjuna spunea: Din trei se dezvolta doua, Din doua se dezvolta sapte, Din sapte se dezvolta trei. Aceasta inseamna ca din cele trei surse: ignoranta, apucare si tanjire, Se dezvolta actiunile compozite si existenta, iar din acestea: constiinta, nume si forma, puterile senzoriale, contact, simtirea, nasterea, imbatranirea si moarte. Din acestea 7 se dezvolta din nou cele trei surse si lantul se inchide intr-un proces perpetuu. |
Citat:
Eu chiar nu inteleg, ce cauti pe un forum crestin cu aburelile astea? |
Citat:
O reactie este mai buna, decat lipsa reactiei. Good. Tu ce crezi ca este in esenta "carnea"? Ce trup crezi ca vei "imbraca" dupa moarte? Trupul pe care il ai acum se modifica in fiecare fractiune de secunda pana va colapsa. In crestinism este o idee confuza despre ceea ce este suflet si ceea ce este trup dupa moarte. Sufletul are forma? Daca are forma, cum crezi ca arata? Ce fractiune de secunda din continuumul trupului tau actual va fi "replicata" intr-o forma "eterata", in imparatia Lui Dumnezeu? (de embrion, bebelus, adolescent, tanar, matur, batran?) Crestinismul spune ca vom lua "trup ingeresc" in rai, sau "trup intunecat" in iad. Deci si in crestinism, in principiu, forma este tranzitata. Crestinismul are anvelopa, dar nu are consistenta rationala. Pe acest forum, la sectiunea alte religii, incerc sa aduc un pic mai multa consistenta, prin observatie mai indeaproape si bun simt. |
Am prieteni care merg la un curs numit "Gnoza", unde nu neg ca li se spun oamenilor lucruri frumoase, dar sunt multe lucruri innodate in credintele astea bazate pe reincarnare. Aici se crede in reinarnare, dar reincarnarea asta ne da mare bataie de cap. Apoi cum sunt invatati ei sa se iubeasca (in cuplu), iarsai este un mare semn de intrabare si un mare sarpe in spatele acestei practici. Am luat la intamplare o carte de Gnoza de pe masa prietenului meu si am retinut un aspect care pe mine m-a uimit. Spunea asa "A face dagoste este un drept legitim al omului" auzi un DREPT LEGITIM...spunea ca poti sa o faci ori de cate ori vrei dragoste, doar sa eviti orgasmul (atat la femeie cat si la barbat), adica sa nu iti elimini energia ci sa o transformi si sa o ridici spre creier bineinteles prin diferite practici.
Parintele Paisie Aghioritul, un model de traire crestin ortodoxa, a ajutat multi oameni care aveau inclinatii pentru ocultism, yoga, budism etc. Aici este un articol interesant: http://www.razboiulnevazut.org/artic...gaki-din-Tibet Parintele Arsenie Boca spunea despre reincarnare: "Reîncarnarea (indiană) se referă la oameni – și deosebirea între om și înger este o deosebire de natură, nu numai de desăvârșire. Deci oamenii, forțați de karma, trebuie să se renască în vieți succesive, să-și ispășească fără să știe vinovățiile din viețile trecute, până când încercând să se dezlipească de dorința vieții nu mai contractează legături care să-i reclame la ispășire. Purificarea aceaste se face automat și necesită perioade de zeci de mii de ani. Dacă doctrina aceasta ar exprima adevărul, toată iconomia, mântuirii omului descoperită nouă prin Iisus Hristos, ar fi inutilă. Mântuirea ar fi automată, iar venirea lui Iisus n-ar mai fi avut rost. Dar fiindcă a venit Iisus și a pus cu adevărat problema măntuirii omului, reîncarnarea, deci mântuirea automată, nu are nici o bază în Revelație. O mai spune și Sfântul Pavel: „Este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecați” (Evrei 9, 27). Deci nu este rânduit să fie vieți și morți succesive." |
Citat:
Buna Ovidiu, Ambele modele, crestin ortodox si budist nu sunt demonstrabile. Ele sunt validate in forul interior prin credinta. Crestinismul instituie modelul "doua stari: temporara (umana) -permanenta (iad-rai)", budismul opereaza cu modelul "o succesiune de stari pana la adevar". Daca modelul reincarnarii este inteles gresit, este periculos, pentru ca poate induce complacere si idei nerealiste - fiind mult mai indicat in acest caz un model simplu esentializat de tipul "doua stari". Si aici ii dau dreptate lui Arsenie Boca. Problema este ca nici Arsenie Boca nu a avut acces la texte de budism autentice. Asa ca punctul sau de vedere avand in vedere ceea ce a citit si a priceput este corect. De aceea, pentru cei ce iubesc cele lumesti, fara sa posede o intelegere profunda a cauzalitatii, este de preferat modelul crestin, pentru ca acesta nu lasa "spatiu" pentru evaziune spirituala sau bizuire exclusiva pe efort propriu. Prin modelul "doua stari" nu putem intelege rational nerespectarea principiului "sanse egale" pentru fiecare om (unii se nasc infirmi, altii mor de inanitie sau sunt ucisi in pruncie, altii sunt inzestrati cu talente iesite din comun, cum ar fi un dor puternic de Dumnezeu de la o varsta frageda....) Afirmatia Sfântului Pavel: „Este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecați” (Evrei 9, 27), nu exclude "reincarnarea". Omul - persoana moare intodeauna o singura data. Aceeasi persoana nu mai renaste niciodata. Lui 'Florin' ii este randuit sa moara o data iar dupa aceea sa fie judecat. Pentru ca persoana se identifica pe sine prin caracteristici necomune, specifice circumstantiale cum ar fi specificitatea trupului, conceptii (numele propriu, idei...). Judecata pentru persoana respectiva este o singura data. In budism, "judecatii" i se spune 'forta existentiala' pentru ca in momentul mortii trage cu forta constiinta (mintea cea mai subtila - libera de conceptii) intr-o anumita stare existentiala demonica, angelica, animalica.....in fapt lumile sunt infinite, pamantul fiind doar un fir de nisip intr-o infinitate de universuri. Desi mintea cea mai subtila ramane aceeasi, identitatea in noua forma existentiala se modifica, deci vorbim de o alta persoana (alta imagine particulara despre sine prin prisma altor agregate). |
Citat:
Hristos, ar fi inutilă. Mântuirea ar fi automată, iar venirea lui Iisus n-ar mai fi avut rost." Te intreb de ce a mai venit Iisus, daca reincarnarea, succesiunea aceasta de vieti, duce automat, dupa un anumit ciclu de vieti la mantuire? Citat:
Citat:
„Pedepsesc păcatele părinților în copii, până la treilea și până la al patrulea neam, al celor ce Mă urăsc pe Mine. Și fac milă până la al miilea neam celor ce mă iubesc pe Mine, și păzesc poruncile Mele”. Citat:
"Și precum este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecata," (Evrei 9, 27) Citat:
Ce identitate va avea sufletul daca el este dublat, triplat de mai multe trupuri, personalitati? |
"Sa spunem ca ai dreptate si ca parintele nu a avut acces la texte de budism autentice. Dar cum explici urmatoarea afirmatie "Dacă doctrina aceasta (a reincarnarii) ar exprima adevărul, toată iconomia, mântuirii omului descoperită nouă prin Iisus
Hristos, ar fi inutilă. Mântuirea ar fi automată, iar venirea lui Iisus n-ar mai fi avut rost." Te intreb de ce a mai venit Iisus, daca reincarnarea, succesiunea aceasta de vieti, duce automat, dupa un anumit ciclu de vieti la mantuire?" Daca se referea la mantuirea sufletului : Iezechiel 18: 20. Sufletul care păcătuiește va muri. Fiul nu va purta nedreptatea tatălui, și tatăl nu va purta nedreptatea fiului. Celui drept i se va socoti dreptatea sa, iar celui rău, răutatea sa. 21. Dar dacă cel rău se întoarce de la nelegiuirile sale pe care le-a făcut și păzește toate legile Mele și face ceea ce e bun și drept, el va trăi și nu va muri. 22. Nu se vor pomeni deloc nelegiuirile pe care el le va fi făcut, ci va trăi pentru dreptatea pe care va fi făcut-o. 23. Oare voiesc Eu moartea păcătosului, zice Domnul Dumnezeu - și nu mai degrabă să se întoarcă de la căile sale și să fie viu? 24. Dar și dreptul, dacă se va abate de la dreptatea sa și se va purta cu nedreptate și va face toate acele ticăloșii pe care le face nelegiuitul, va fi el oare viu? Toate faptele lui bune, pe care le va fi făcut, nu se vor pomeni, ci pentru nelegiuirea sa, pe care va fi făcut-o, și pentru păcatele sale, pe care le-a săvârșit, va muri. 25. Dar voi ziceți: "Calea Domnului nu este dreaptă". Ascultați, casa lui Israel: Oare calea Mea nu este dreaptă, sau nu sunt drepte căile voastre? 26. Dacă cel drept se abate de la dreptatea sa și face nelegiuire și din pricina aceasta moare, apoi el moare pentru nelegiuirea sa, pe care a făcut-o. 27. Și cel nelegiuit, dacă se întoarce de la nelegiuirea sa, pe care a făcut-o și face judecată și dreptate, își întoarce sufletul său la viață; 28. Căci el a văzut și s-a întors de la toate nelegiuirile sale, pe care le-a făcut; de aceea va fi viu și nu va muri. Notiunea de Rai exista la David si Solomon, vezi Psalmii si scrierile lui Solomon.Avraam apare intr-un loc bun in pilda bogatului nemilostiv, impreuna cu Lazar.Enoh este mutat la cer.Ilie este luat cu un car de foc la cer.Dupa trupul lui Moise vine un inger.Dumnezeu se autointituleaza Dumnezeul celor vii si da ca exemplu pe Avraam, Isaac si Iacov. |
Citat:
Ceasca ta este deja plina de un soi de neo-budhism si idolatrie, deci intelegerea crestinismului nu mai are loc. Citat:
Si mai ai tupeul sa vorbesti de bun simt. |
Aici e forumul Alte Religii, deci e voie, ba chiar recomandat sa se vorbeasca despre alte religii in aceasta sectiune.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Aprofundeaza frate credinta si religia in care te-ai nascut. Pune mana si citeste cartile Sfintilor Parinti (slava Domnuli sunt cate vrei). Pune in practica ceea ce ne sfatuiesc Apostolii si Sfintii Parinti, roaga-te, tine posturile, participa la Sfanta Liturghie. Dupa cea ai trecut prin toate fazele aceastea nu ai decat sa studiezi si budismul. Mi se pune negru in fata ochilor cand aud romani de alte confesiuni (gen yoga, budism) ca ei au trecut la aceaste credinte pentru ca ei in ortodoxie nu si-au gasit raspunsurile. Dar daca îi intrebi cele mai elementare lucruri despre ortodoxie habar nu au. In schimb la confesiunea la care au trecut atat de usor li se talamaceste Biblia - bineinteles dupa cum ii taie capul. "Șoapte diavolești: Citiți Biblia cum vă taie capul că și noi o știm pe dinafară și sfinți in fantezie vă vom face… Vindem yoga, teozofie, spiritism, magie, cultul lui satan: eu sunt Wotan, Mamona, Priap." |
A cerceta Budismul, Zenismul sau alta religie orientala, a incerca sa intelegi mentalitatea asiatica n-ar trebui sa te conduca la „ecumenism spiritual”, nici la a-ti nega sau abandona propria credinta, a-i contrazice invataturile , ci ar trebui sa te ajute sa te intaresti in credinta, cu cat descoperi mai mult din altele, cu atat convingerea ta ar trebui sa fie mai puternica, caci niciuna nu atinge spiritualitatea profunda a Crestinismului. Desigur ca poti sa apreciezi scrierile budiste, adevarate glose de speculatie personala, sa te regasesti in gandurile cuiva de acum cateva sute de ani, insa toate conceptiile filosofice sunt abstracte, exista o iubire a abstractului.
Am citit ce a scris Florin si sincer, pe mine nu ma intereseaza atat teoria, conceptul de „reincarnare” din budism , in care oricum nu cred, nici caile prin care ajung ei la iluminare, nici etica taoista pentru care binele si raul sunt relative, nici zeitatile din budismul zen s.a.m.d ci mai degraba modul in care ei au transpus in practica curenta conceptele filosofice traditionale. Citesti „Numai in gol este cu putina miscarea, golul este atotputernic, pentru ca este atotcuprinzator.” Nu-s deloc curioasa prin ce cale au ajuns la aceasta constatare, cum s-au "iluminat", ci pentru a intelege ce inseamna, ma uit la spatiul japonez esentializat, un spatiu curat , cu putina mobila, care face ca in subconstientul tau perceptia sa fie distanta (golul) dintre obiectele de mobilier, nu obiectele in sine sa fie motivul principal al perceptiei. Cam asta ar fi intelesul conceptului MA. Treci apoi la alte concepte din filosofia budista zen: WA(armonie), KEI (respect), SEI (puritate), JAKU (liniste) etc. iar pentru a le intelege, vezi corespondentele practice. Ceremonia ceaiului le include pe toate cele patru amintite, ea fiind de fapt o practica meditativa, menita sa te disciplineze, ce-ti confera totodata si o stare tonica. E o practica spirituala ce porneste de la baza, metoda, finalitate, cum spunea initiatorul topicului. La japonezi orice valorizare estetica, este un filon spiritual ce fuzioneaza cu arta, toate formele lor de arta sunt privite ca si cai spirituale: calea ceaiului, calea florilor, calea caligrafiei, calea poeziei, calea sabiei etc. Expresia aceasta practica a culturii si traditiei imi suscita mai degraba interesul, decat conceptele teoretice (ciclurile de reincarnare, verigi si altele), atunci cand ne referim la spatiile religioase necrestine. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cum am mai spus, regretabil ca unii ortodocsi sunt in eroare, crezand de fapt in budism sau hinduism, nu in ortodoxie (ma refer la Florin). |
Citat:
Din textele pe care le-am citit, succesiunea de vieti nu duce automat la mantuire, ci in majoritatea cazurilor duce spre iad. Acest rationament dovedeste cat de putin este inteles budismul si cat de repede este etichetat. Despre acest aspect avertizam ca daca succesiunea de vieti este interpretata gresit ori doctrina este interpretata gresit, ori conduita este orientata pe cai gresite. Numai faptele bune si binecuvatarile clipa de clipa pot duce la mantuire. Restul este o cale larga spre iad. In budism, cel ce cade in taramurile inferioare, adica subumane (iad, fantomatic, animalic) este prins intr-o spirala descendenta spre suferinte din ce in ce mai mari. Aceasta, din cauza faptului ca nu se mai poate practica nicio forma de virtute.( nici macar nu se mai poate articula rational "Doamne ajuta-ma!" - acolo este "intuneric (rational)si scrasnirea dintilor"). Functie de capacitatea rationala de a articula o rugaciune, infinitatea de lumi samsarice se imparte in doua: lumile inferioare (intuneric al mintii) si lumile superioare (in care practicarea faptelor bune este posibila). Exista cazuri in care fiintele din aceste lumi pot renaste cu forma umana sau superioara, dar sunt exceptii (extrem de rare) care vin ori prin voia Lui Dumnezeu, rugaciuni ale sfintilor sau maturarea efectelor unor fapte bune facute in vietile anterioare. A ne gandi la Isus, a ne ruga la Isus, a cugeta la patimile Sale, a ne impartasi de Fiinta Sa, sunt fapte bune supreme, facute in sfera "formelor". Se spune ca sunt "cu forma" pentru ca mintea construieste reprezentari mentale in aceste nevointe. (un Isus istoric, un Isus prezent, un Isus ascuns in proria inima...) |
Citat:
|
Citat:
|
What appears as a demon
What is called a demon What is recognized as a demon Exists within the human being himself And disappears with him. Milarepa (A.D. 1040-1123) |
Trei intelepciuni ale realizarii vacuitatii
Intelepciune initiala = Intelepciunea care rasare in noi prin intelegerea invataturilor (citite sau predicate)
Intelepciunea contemplativa = Intelepciunea care rasare prin aplicarea intelepciunii initiale la experientele cotidiene. Intelepciunea meditativa = Intelepciunea care rasare din realizarea directa a vacuitatii. Primele doua apartin stadiului acumularii si celui de pregatire a vederii. A treia intelepciune se manifesta cand nevoitorul atinge stadiul vederii si ulterior cel al meditatiei. |
Citat:
Identitatea este circumstantiala. Pe fiecare om poate sa-l cheme altcumva, poate sa-si schimbe radical ambientul (de la bogatie la saracie sau invers, alta familie, alt job, alt trup modificat degenerativ...etc) si sa se autodefinesca prin aceste repere. (Eu Florin sunt bogat si batran. Sunt vorbe goale care nu spun nimic despre constiinta pe care o desemnam "Florin". Nu exista referinte care sa desemneze corect "personalitatea".). Ce este "eul" in esenta sa, dincolo de formele fluctuante sau aparitiile acestei lumi? Gasirea acestei esente se numeste Adevar. Sufletul in budism se numeste cea mai subtila minte...sau mintea indestructibila. Aceasta minte halucineaza tot timpul. Crede ca este ceva ce nu este de fapt. De la aceasta confuzie sunt declansate cu putere toate angoasele. Sufletul isi atribuie tot timpul identitati false. Deci chiar acum, din acest punct de vedere avem mai multe personalitati: ca tata, ca inginer, ca iubit, ca jucator de tenis...Personalitatea prezenta este compusa, este impartita - nu este unitara si limpede. Nu este necesar sa mori si sa renasti. Acum crezi ca esti copil. Dupa aceea crezi ca esti profesor, ca esti pensionar, ca esti batran... Si sufletul se agata reflex, cu o forta irezistibila de aceste imputari conceptuale, care in fapt sunt tranzitorii, deci inselatoare. Ce esti tu de fapt? Care este "personalitatea" ta neschimbatoare? |
Citat:
Daca acel copil suporta consecintele propriilor pacate din vietile anterioare, fiind daruit unor parinti pacatosi, echilibrul bine-rau este evident. |
Silviu Lupascu, Dilema Veche 155/07
IDEALUL MANTUIRII BUDISTE
Lotusul Legii bune, text buddhist al Scolii Mahayana sau Marele Vehicul (cca 100-250 d.H.), exprima idealul mîntuirii buddhiste prin parabola omului bogat si a casei cuprinse de incendiu. Într-un oras dintr-un anumit regat traia un barbat batrîn, de rang înalt, extrem de bogat, cap de familie si tata a numerosi copii, proprietar al unei imense case degradate, partial cazuta în ruina, care nu avea decît o singura poarta de intrare-iesire, o poarta strîmta. Într-o zi, casa este cuprinsa de un incendiu devastator, iar batrînul aristocrat se gîndeste care ar fi cel mai eficient mijloc de salvare a copiilor sai ignoranti, inconstienti, care continua sa se joace în casa cuprinsa de flacari, sa rîda si sa alerge în toate colturile, fara a acorda nici o atentie primejdiei iminente. Stapînul casei le adreseaza copiilor sai un discurs plin de întelepciune, menit sa-i îndemne sa iasa din casa care continua sa arda, dar copiii nu dau ascultare cuvintelor sale. Apoi se gîndeste ca ar fi mai bine sa încerce sa-i ia pe copii în brate si sa-i scoata cu forta din casa, dar realizeaza ca îi va fi imposibil sa-i cuprinda pe toti în bratele sale si sa-i treaca prin poarta cea strîmta, deoarece numarul copiilor este prea mare, iar miscarile lor haotice si agitatia neîncetata, determinate de entuziasmul si inconstienta jocului, l-ar împiedica sa-i salveze pe toti. Batrînul întelept cunoaste însa, în mod desavîrsit, starile sufletesti, înclinatiile si dorintele copiilor sai, stie prea bine care sînt jucariile pe care ei le iubesc cel mai mult. Prin urmare, le spune ca a pregatit pentru ei, înafara casei, jucarii de mai multe feluri si de mai multe culori, care trase de boi, capre si antilope. Atunci, ispititi de promisiunea batrînului, copiii ies imediat din casa incendiata, plini de energie si cu puteri reînnoite, se împing unii pe altii prin poarta strîmta si în timp ce alearga spre jucariile promise îsi recîstiga, de fapt, darul propriilor vieti. Dupa ce îi vede iesiti din casa cuprinsa de flacari, în deplina siguranta, batrînul cap de familie îsi marturiseste iubirea netarmurita pentru copiii sai si le daruieste opulente care trase de boi, împodobite cu metale pretioase si diamante. Cele trei vehicule promise sînt, de fapt, unul singur, un singur vehicul al salvarii, triplu ipostaziat. Prin asemanare, Prea-fericitul Buddha este tatal atotputernic al lumii, care s-a nascut în edificiul celor trei lumi (celesta, pamînteana, subpamînteana) cu misiunea de a salva fiintele de incendiul suferintelor si durerilor, al nasterilor si mortilor, al patimilor si urii, al iluziei si ignorantei. Aflate sub influenta dorintelor care le îndeamna sa caute diverse obiecte ale placerii, fiintele cad prada diferitelor ipostaze ale raului, transmigreaza spre treptele inferioare ale starilor de existenta, pîna la nivelul starilor infernale. Cu toate acestea, fiintele nu înteleg ca, pe parcursul imersiunii în abisul placerilor, sînt covîrsite de incendiul suferintei. Desi sînt amenintate de marea masa a durerilor, fiintele nu au constiinta ideii de durere. Pentru a salva fiintele, Buddha, în calitate de parinte iubitor al fiintelor, trebuie sa recurga la folosirea îndemînatica a mijloacelor de salvare. Expunerea întelepciunii lui Buddha nu se dovedeste eficienta, deoarece fiintele nu-i asculta cuvintele si nu le pun în practica. Salvarea îndeplinita exclusiv prin puterile supranaturale ale lui Buddha nu ar fi o salvare desavîrsita, deoarece nu numai ca fiintele nu si-ar folosi liberul arbitru în directia salvarii, dar liberul lor arbitru, fixat în domeniul placerilor simturilor, ar fi îndreptat împotriva efortului salvator savîrsit de Buddha. Prin urmare, Prea-fericitul Buddha promite salvarea fiintelor din ansamblul celor trei lumi cuprinse de incendiul suferintei prin cele trei vehicule: vehiculul pentru Sravakas , vehiculul pentru Pratyekabuddhas, vehiculul pentru Bodhisattvas .Odata iesite din constructia celor trei lumi, îmbarcate într-unul din cele trei vehicule, eliberate de primejdiile suferintei, iluziei, damnarii, fiintele vor trai experienta imensei voluptati a desavîrsirii spirituale a simturilor, vor cunoaste meditatiile, contemplatiile si eliberarile care caracterizeaza starea de Bodhi, vor trai fericirea suprema si calmul desavîrsit al spiritului, vor trece pragul spre Nirvana. Cu conditia preliminara de a actiona, prin puterea liberului arbitru, în directia idealului salvarii, promis de Buddha, de a iesi din spatiul celor trei lumi si a urca într-unul dintre cele trei vehicule ale salvarii . .................................................. .................................................. .................................................. ...... Buddha a invatat Calea pe care a descoperit-o odata cu Iluminarea, cale conducand ,,la pace, la intelepciune, la trezire si la Nirvana". Insa Nirvana , fiind Absolutul, nu poate fi efectul a orice. Rolul caii budiste este doar a se dispune, fara a fi posibil sa se prevada cand va fi atins. Budismul dezvolta asadar o atitudine de vigilenta, de asteptare si de receptivitate care reprezinta o uvertura la transcendenta. In scopul de a orienta omul catre scop, calea budista propune mijloace ce pot fi calificate drept salvatoare, incepand cu Refugiul. Budistul se refugiaza in Buddha, Dharma, Sangha: isi pune in ei asadar intreaga incredere. In acest triplu refugiu, el subliniaza prioritatea Dharmei. Doctrina insasi este salvatoare: Buddha nu a facut decat descoperirea ei prin el insusi si a predat-o, iar comunitatea monastica are drept ratiune de a fi aceasta doctrina si predicarea ei. cugetari de Dharma: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14532 |
slabiciunea mintii face sa nu vedem clar si pur cea ce este ca in pilda fiului risipitor parerea fiului cel mare care ascultand ajunge sa spuna ca este un sclav desi nu iese din porunca si cel mic care a parasit casa tatalui vine si descopera cine este Tatal sau !
|
Instruirea temeinica a mintii in realizarea principiului cauza-efect (karma) este esentiala in economia urcusului duhovnicesc.
Fara validarea si intelegerea acestui principiu profund, cautatorul de Dumnezeu este confuz. Realizarea sau credinta ferma in principiul cauza-efect ( KARMA ) are trei functii principale: 1. intelegerea rationala a fluctuatiilor din continuumul propriilor experiente 2. intelegerea rationala a fluctuatiilor din continuumul experientelor altor fiinte 3. fortificarea motivatiei de a elimina toate actele nevirtuoase ale mintii, vorbirii si trupului |
De regula, efectele propriilor actiuni nevirtuoase ale mintii, trupului si vorbirii le resimtim din plin in vietile viitoare.
Trebuie sa fim vigilenti, pentru ca, moartea si renasterea nu ne pot proteja de efectele actiunilor noastre negative. |
Iubitilor frati crestini. Aceasta persoana budista (sau cum o fi ea) nu vrea sa sduca decat sminteala. Nu avem de ce sa citim sau sa ne intereseze macar aceste blasfemii si uraciuni de necredinta si de negare a Adevarului care este Iisus Hristos. Imi pare rau pentru sufletul tau... Altceva nu am de zis. Ar fi bine sa nu mai scrii p acest forum.
|
Citat:
|
Citat:
De ce faci o afirmatie mincinoasa (prin inferenta) si proliferezi blesteme? Cine nu are propria ta conceptie despre viata in general, crezi sincer ca merita cele mai cumplite chinuri - in vesnicie? Dumnezeu sa te binecuvanteze cu dragoste si intelegere! |
Q teorie cu iz exotic si cam atat.
|
Citat:
|
Citat:
Sunt un ortodox cu o viziune psihologica budista, privind dinamica/rationalitatea rugaciunii si cultivarea virtutilor. Site-uri budiste romanesti (active) nu am identificat inca. Poate ma ajuti tu. |
Vazand cum dintr-un singur bob de grau rasare un spic bogat, trebuie sa ne inspaimantam dar sa fim si plini de bucurie.
O singura samanta de fapta rea cu siguranta va coace in noi multe dureri. Din fapte rele nu pot sa rasara bucurii pure, asa cum dintr-o samanta de urzica nu rasare un crin. O singura fapta buna cu siguranta va coace in viitor multe bunatati de care se va desfata si veseli sufletul. |
Cand daruim - iesim din lume - este o inchinare la Dumnezeu.
Cand apucam - ne afundam in lume - este o inchinare la Mamona. |
Daca realizam relationarea interdependenta a fenomenelor
Nicio forma de ignoranta nu poate sa se manifeste. De aceea, cei intelepti se straduie clipa de clipa Sa obtina aceasta intelepciune eliberatoare. Tratatul celor 400 de versuri - Ayadeva (ucenic al lui Nagarjuna) |
Dintre toate Intelepciunile, Intelepciunea care realizeaza relationarea interdependenta este suprema,
Dintre toti Invatatorii, Invatatorul care dezvaluie relationarea interdependenta este suprem, Dintre toate Laudele, Lauda relationarii interdependente este suprema. Esenta Bunei Explicatii, Je Tsongkhapa |
Pentru ca nu exista niciun fenomen
Care sa nu depinda de cauze si conditii - Adica, sa nu fie manifestat prin dependenta de alte fenomene, Toate fenomenele sunt vide. Intelepciunea Fundamentala a Caii de Mijloc, Nagarjuna |
Ora este GMT +3. Ora este acum 15:34:36. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.