Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Maslul (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5023)
-   -   Rude catolice - unde le pomenesc? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14179)

Oana_A 27.11.2011 20:57:14

Rude catolice - unde le pomenesc?
 
Pot sa le pomenesc in acatiste sau pomelnice pt psaltire sau Sf. Maslu pentru sanatate ?

Le-am pus in pomelnic (Sf. Liturghie) si acum am aflat ca nu e bine.

catalin2 27.11.2011 21:57:44

Citat:

În prealabil postat de Oana_A (Post 411991)
Pot sa le pomenesc in acatiste sau pomelnice pt psaltire sau Sf. Maslu pentru sanatate ?

Le-am pus in pomelnic (Sf. Liturghie) si acum am aflat ca nu e bine.

Trebuie sa intrebi preotul. La Sfanta Liturghie stiu ca nu se poate.

Hector 28.11.2011 08:05:45

Citat:

În prealabil postat de Oana_A (Post 411991)
Pot sa le pomenesc in acatiste sau pomelnice pt psaltire sau Sf. Maslu pentru sanatate ?

Le-am pus in pomelnic (Sf. Liturghie) si acum am aflat ca nu e bine.

Categoric, nu.
Ei nefacand parte din biserica lui Hristos, nu pot fi pomeniti la nicio slujba a bisericii. Insa pot fi pomeniti acasa, in rugaciunile particulare. Doar ca biserica nu se roaga pentru ei, pentru ca ei nu fac parte din biserica.

Florin-Ionut 28.11.2011 09:47:59

Din cîte știu, putem să ne rugăm pentru oricine. Nu avem voie să ne rugăm împreună cu eterodocșii, dar cine ne interzice să ne îndreptăm dragostea și către ei? Ei nu sînt oameni? Pentru ei nu a murit Hristos?

Mai citiți o dată pilda samarineanului, un om de alt neam și de altă credință cu evreii, dar singurul care a împlinit porunca cea mai profundă a Legii vechi: iubirea de aproapele, indiferent cine este el.

lore86 28.11.2011 10:22:11

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 412063)
Din cîte știu, putem să ne rugăm pentru oricine. Nu avem voie să ne rugăm împreună cu eterodocșii, dar cine ne interzice să ne îndreptăm dragostea și către ei? Ei nu sînt oameni? Pentru ei nu a murit Hristos?

Nu te opreste nimeni sa te rogi ptr catolici, protestanti, neoprotestanti , pagani s.a
Dar acasa, in rugaciunea particulara. Nu in rugaciunea comuna, cultul public.
Iubeste-i, roaga-te ptr ei! nu te opreste nimeni!
Dar la Sfintele Taine si Ierurgii ale Bisericii sunt pomeniti doar cei botezati ortodocsi.
Asa au randuit sfintii parinti.

Florin-Ionut 28.11.2011 10:56:26

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 412067)
Nu te opreste nimeni sa te rogi ptr catolici, protestanti, neoprotestanti , pagani s.a
Dar acasa, in rugaciunea particulara. Nu in rugaciunea comuna, cultul public.
Iubeste-i, roaga-te ptr ei! nu te opreste nimeni!
Dar la Sfintele Taine si Ierurgii ale Bisericii sunt pomeniti doar cei botezati ortodocsi.
Asa au randuit sfintii parinti.

Înseamnă că sînt vinovat pentru lungile pomelnice cu persoane absolut necunoscute pe care le-am dat deseori la biserică.

Cînd voi fi judecat, voi da răspuns pentru aceste pomelnice înaintea Lui Hristos. Dar și pentru faptul că am îndrumat pe alții să împlinească porunca iubirii.

lore86 28.11.2011 11:26:36

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 412071)
Înseamnă că sînt vinovat pentru lungile pomelnice cu persoane absolut necunoscute pe care le-am dat deseori la biserică.

Cînd voi fi judecat, voi da răspuns pentru aceste pomelnice înaintea Lui Hristos. Dar și pentru faptul că am îndrumat pe alții să împlinească porunca iubirii.

Dragul meu, inca nu intelegi anumite lucruri.
Poate le lamurim cand ne vedem.
Ai gresit ca ai dat pomelnice cu persoane neortodoxe la o slujba ortodoxa. Dar e greseala din necunostinta.

Nu poti pomeni la slujbele Bisericii Ortodoxe pe cei care s-au lepadat de Sfanta Biserica si de Sfantul Botez. Altfel spus, nu poti aduce tu cu forta in BIserica pe cei care de bunavoie s-au rupt de ea.
Spre ex, daca un om e pe patul de moarte ar trebuie spovedit si impartasit. Dar daca omul refuza preotul, zicand ca nu are nevoie de el? Cum, il poti impartasi cu forta? El a ales sa stea departe de Biserica ortodoxa. In cazul acesta, conform logicii tale, preotul trebuie invinuit de lipsa de dragoste. Nu si-a iubit aproapele.
Sunt oameni care toata viata nu au calcat in Biserica, decat atunci cand prunci fiind au fost botezati. Pe un om ca asta il inmormantezi in Biserica? raspunsul e nu si nu ptr ca Biserica nu ar avea dragostea si ar uita pilda samariteanului milostiv, ci ptr ca omul acela nu a vrut sa aiba a face cu Biserica. SI cine esti tu sa ii incalci liberul albitru?
Asadar, cum poti pomeni la sfanta Liturghie un eretic? Un om care de bunavoie s-a lepadat de Ea? Cum sa ii incalci liberul albitru, cand si Dumnezeu i-l acorda?
Datoria ta ca si crestin e sa te rogi ptr fiecare om in parte, dar Biserica nu se poate ruga ptr oamenii care de bunevoie au ales sa nu mai faca parte din Ea!Nu e vorba de lipsa dragostei, e vorba de respecatrea liberului albitru.
Mai mult decat atat, ortodocii care sunt: curvari, betivani, fumatori si cu alte pacate mari nu se pot pomeni la Sfanta Liturghie! Ca unii ce de bunavoie au rupt comuniunea cu harul primit la Botez. pana la renuntarea la pacat, pe acestia ii pomenesti la Psaltire si la rugaciunea personala.
E grav sa acuzi Biserica de lipsa de dragoste din cauza ca tu nu intelegi anumite lucruri.
Sunt duhovnici imbunatatiti care atunci cand primesc un pomelnic se uita pe el si incep sa taie la nume. Poate te smintesti? Oare de ce? Ei, tocmai ptr ca nu pot participa la comuniune cu Biserica cei rupti de ea. Spre ex, in Biserica primara, la sfanta Liturghie participau si crestini si necrestini, dar care urmau perioada catehumenatului. Dar exista un moment in care necrestinii erau scosi afara.("cei chemati iesiti!"). Mai mult decat atunci, se atragea atentia la usieri sa aiba usile inchise ca nimeni strain de Taina care se petrece sa nu poata intra inauntru(Usile, Usile, cu intelepciune sa luam aminte!)Au doara, nu or fi fost si primii crestini lipsiti de dragoste?

E minunat ca ai dragoste, daruieste-le fratilor tai, ca ocazii sunt destule, si asa poti implini legea Lui Hristos.

Florin-Ionut 28.11.2011 12:20:26

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 412077)
Dragul meu, inca nu intelegi anumite lucruri.

Probabil.

Am citit undeva, nu rețin unde, oricum într-o carte ortodoxă, că cineva a dat un pomelnic la preot și atunci un văzător cu duhul a observat un înger care tăia numele ce nu erau vrednice de pomenire. De unde am tras concluzia că noi nu știm cine este cu adevărat pomenit și cine nu este, așa că am dat cu curaj pomelnice foarte lungi la altar.

Eu am convingerea că dacă o persoană nu merită să iasă din Iad pentru rugăciunile celor vii, atunci măcar să aibă parte de o existență mai puțin rea acolo unde e. Poate că se va muta din subterana -95 la nivelul -93 la insistențele noastre. :)

lore86 28.11.2011 12:50:26

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 412086)
Probabil.

Am citit undeva, nu rețin unde, oricum într-o carte ortodoxă, că cineva a dat un pomelnic la preot și atunci un văzător cu duhul a observat un înger care tăia numele ce nu erau vrednice de pomenire. De unde am tras concluzia că noi nu știm cine este cu adevărat pomenit și cine nu este, așa că am dat cu curaj pomelnice foarte lungi la altar.

De acord, ca noi nu stim cine merita pomenit si cine nu. dar daca un om traieste in curvie, e fumator, betivan etc acestea sunt pacate care se vad si pe un astfel de om nu il pui la Sfanta Liturghie, ci doar la sf Maslu.
In mod normal, dai un pomelnic cu persoanele cunoscute. Nu te pui acum sa pomenesti pe Pamela din Dalass(nu e o gluma, unii chiar fac asta). Care e scopul pomelnicelor foarte lungi?
Pomelnicele foarte lungi ti le notezi intr-un pomelnic personal, care in mod obisnuit, le citesti zilnic dupa rugaciunea de dimineata si de seara. Hai sa facem un pic calcul: eu am 50 de cunoscuti, tu 55. Si asa, rand pe rand, fiecare credincios din Biserica pune cate un pomelnic de 5o de nume. Iar in Biserica sunt 100o de credinciosi. Cat timp crezi ca ii va lua preotului sa pomeneasca 50.000 de nume? Iti dai seama unde se va ajunge? De aceea, atunci cand ai multi de pomenit e suficient sa scri capul familiei ex Ion cu familia
Citat:

Eu am convingerea că dacă o persoană nu merită să iasă din Iad pentru rugăciunile celor vii, atunci măcar să aibă parte de o existență mai puțin rea acolo unde e. Poate că se va muta din subterana -95 la nivelul -93 la insistențele noastre. :)
Aici vorbim de aceleasi lucruri. Daca X a facut fapte bune,a mai mers la Biseric dar viata lui nu a fost tocmi cum trebuie si a murit si a ajuns inn iad,ii sunt chiar de folos rugaciunile ptr cei adormiti ptr a-l scoate de acolo. Dar daca Y s-a sinucis sau a fost eretic, oricate rugaciuni ar face Biserica tot nu l-ar scoate de acolo ptr ca el a lepadat Invatatura Bisericii si Botezul, precum si Sfanta Biserica. Cum sa te rogi ptr un om care a murit sa ajunga in rai, daca el a fugit de acesta toata viata? El si-a ales singur locul de destinatie. E o mare diferenta intre un eretic si un pacatos. Despre pacatele primului(pacatele impotriva Sfantului Duh) Sfanta Scriptura spune ca nu se iarta nici acum, nici in veacul ce va sa fie.

catalin2 28.11.2011 13:10:27

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 412063)
Din cîte știu, putem să ne rugăm pentru oricine. Nu avem voie să ne rugăm împreună cu eterodocșii, dar cine ne interzice să ne îndreptăm dragostea și către ei? Ei nu sînt oameni? Pentru ei nu a murit Hristos?

Mai citiți o dată pilda samarineanului, un om de alt neam și de altă credință cu evreii, dar singurul care a împlinit porunca cea mai profundă a Legii vechi: iubirea de aproapele, indiferent cine este el.

Trebuie sa avem grija sa selectam conceptiile pe care le avem, sa vedem daca sunt ortodoxe. Si eu am unele conceptii gresite pe care nu le constientizez, acestea ne vin prin mass-media, lecturi, alte persoane, etc.
Iisus s-a jertfit pentru toti oamenii, dar ca o posibilitate de mantuire, pentru ca altfel pentru un hindus nu are niciun efect. Are efect doar daca vine in Biserica si primeste harul din Sfintele Taine.
E ca si cum cineva pregateste mancare pentru toti, dar doar cei ce vin si manaca se si satura. Ceilalti care nu mananca nu raman in continuare flamanzi? Daca nu ma insel aceasta conceptie este protestanta (e posibil sa gresesc).

In al doilea rand, Sfanta Liturghie e speciala, cei pomeniti e ca si cum s-ar impartasi. preotul nu primeste la impartasit nici pe toti ortodocsii ce s-au spovedit, cu atat mai mult cei ce nu sunt in Biserica.
Trebuie sa intelegem ca exista doar o Biserica si o cale de mantuire. Noi romanii am primit o mare favoare de la Dumnezeu, sa putem face parte din Biserica. Unele popoare au pierdut aceasta sansa (sa ne gandim doar la turci, egipteni, sirieni, etc.), iar altii nu au primit-o. Pentru ca daca nu mai suntem vrednici ni se poate lua si noua.

catalin2 28.11.2011 13:13:11

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 412086)
Probabil.

Am citit undeva, nu rețin unde, oricum într-o carte ortodoxă, că cineva a dat un pomelnic la preot și atunci un văzător cu duhul a observat un înger care tăia numele ce nu erau vrednice de pomenire. De unde am tras concluzia că noi nu știm cine este cu adevărat pomenit și cine nu este, așa că am dat cu curaj pomelnice foarte lungi la altar.

Aceia dati spre pomenire erau ortodocsi, iar cei taiati aveau pacate mai mari si nu primeau pomenirea. Pentru ca spre deosebire de Sfanta Impartasanie unde preotul hotaraste dupa spovedanie cine se poate impartasi, in cazul pomelnicului preotul nu stie cine e scris acolo (la sate se stia, de exemplu).

Florin-Ionut 28.11.2011 14:32:18

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 412107)
Aceia dati spre pomenire erau ortodocsi, iar cei taiati aveau pacate mai mari si nu primeau pomenirea. Pentru ca spre deosebire de Sfanta Impartasanie unde preotul hotaraste dupa spovedanie cine se poate impartasi, in cazul pomelnicului preotul nu stie cine e scris acolo (la sate se stia, de exemplu).

Cătălin,

Dă-mi te rog sursa dacă o știi.

ioan cezar 28.11.2011 21:44:51

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 412098)
De acord, ca noi nu stim cine merita pomenit si cine nu. dar daca un om traieste in curvie, e fumator, betivan etc acestea sunt pacate care se vad si pe un astfel de om nu il pui la Sfanta Liturghie, ci doar la sf Maslu.
In mod normal, dai un pomelnic cu persoanele cunoscute. Nu te pui acum sa pomenesti pe Pamela din Dalass(nu e o gluma, unii chiar fac asta). Care e scopul pomelnicelor foarte lungi?
Pomelnicele foarte lungi ti le notezi intr-un pomelnic personal, care in mod obisnuit, le citesti zilnic dupa rugaciunea de dimineata si de seara. Hai sa facem un pic calcul: eu am 50 de cunoscuti, tu 55. Si asa, rand pe rand, fiecare credincios din Biserica pune cate un pomelnic de 5o de nume. Iar in Biserica sunt 100o de credinciosi. Cat timp crezi ca ii va lua preotului sa pomeneasca 50.000 de nume? Iti dai seama unde se va ajunge? De aceea, atunci cand ai multi de pomenit e suficient sa scri capul familiei ex Ion cu familia

Aici vorbim de aceleasi lucruri. Daca X a facut fapte bune,a mai mers la Biseric dar viata lui nu a fost tocmi cum trebuie si a murit si a ajuns inn iad,ii sunt chiar de folos rugaciunile ptr cei adormiti ptr a-l scoate de acolo. Dar daca Y s-a sinucis sau a fost eretic, oricate rugaciuni ar face Biserica tot nu l-ar scoate de acolo ptr ca el a lepadat Invatatura Bisericii si Botezul, precum si Sfanta Biserica. Cum sa te rogi ptr un om care a murit sa ajunga in rai, daca el a fugit de acesta toata viata? El si-a ales singur locul de destinatie. E o mare diferenta intre un eretic si un pacatos. Despre pacatele primului(pacatele impotriva Sfantului Duh) Sfanta Scriptura spune ca nu se iarta nici acum, nici in veacul ce va sa fie.

Bine, atunci te rog din tot sufletul meu pacatos, sa ma pomenesti macar in Postul Domnului, la Sfantul Maslu!
In genunchi te rog, la Sfantul Maslu, sa ma pomenesti, doar la Sfantul Maslu! AMIN+

ioan cezar 30.11.2011 00:41:45

Draga lore, pentru pacatele savarsite in trecut am primit oprire de la Sfanta Impartasanie multa vreme... Uneori e deosebit de dureros sa fac rabdare, e tristete chiar... Dar duhovnicul meu ma sprijina, Domnul sa il ocroteasca mereu pentru tot binele pe care mi l-a facut.
Cu Pomenirea la Sfanta Liturghie, cand ma apasa unele fapte din trecut, aproape ca nu mai indraznesc sa ma gandesc la pomelnic... De aceea am incercat in ultimii ani sa nu pierd nici o slujba de Maslu.
Iti multumesc ca ai reamintit distinctia dintre pomenirea la cele doua Sfinte Slujbe, eram tentat sa iau oarecum in lejer subiectul... Domnul sa te binecuvinteze!

anita 30.11.2011 08:27:26

Doamne ajuta !
Eu stiam ca cei care se spovedesc se pot pomeni la sfanta Liturghie.
Nu se pomenesc cei care sunt necredinciosi ,ereticii si cei cu pacate mari si nespovedite.
Acestia din urma se pomenesc la Psaltire sau sf.Maslu.
Nu e Dumnezeu chiar asa de aspru.

lore86 30.11.2011 09:34:09

Citat:

În prealabil postat de anita (Post 412544)
Doamne ajuta !
Eu stiam ca cei care se spovedesc se pot pomeni la sfanta Liturghie.
Nu se pomenesc cei care sunt necredinciosi ,ereticii si cei cu pacate mari si nespovedite.
Acestia din urma se pomenesc la Psaltire sau sf.Maslu.
Nu e Dumnezeu chiar asa de aspru.

Asa e , Anita.
Nu se pomenesc la sfanta Liturghie cei care traiesc in pacate grele si nu le parasesc. Omul care se pocaieste, se spovedeste, chiar daca e oprit de la Sfintele Taine, poate sa fie pomenit fara nici o opreliste La Sfanta Liturghie. El se afla sub ascultarea duhovnicului si implicit sta sub Sfant Acoperamantul Bisericii.
Mult mai grav e de cei care traiesc in pacate grele si se impartasesc fara nici o opreliste cu Sfintele Taine. Aici e adevarata problema.

fallen 09.01.2012 14:14:15

Ce chestie! pana acum m-am straduit sa ii pomenesc mai consecvent pe cei mai pacatosi dintre cunoscuti, vii sau adormiti, care daca ar sti ce fac m-ar alerga, sau poate s-ar rasuci in mormant.. Ba chiar am pomenit si nebotezati, si atei, si eretici, si oameni care hulesc sau au hulit impotriva bisericii, si sinucigasi.... acum am mai luat o pauza... imi dau seama ca nici eu nu merit sa fiu pomenita...
Si mi s-a intamplat ceva neplacut. Sambata, de Sf. Ion, am ajuns la slujba ceva mai tarziu, cu gandul sa aprind o lumanare pt bunicul meu si sa impart o paine si o gura de vin. Dar Sfanta Liturghie se termina si se facea parastas in continuare, ca erau multi "ioni" de pomenit... si l-am intrebat pe parinte daca pot sa mai dau si eu pomelnic si a zis ca da, eu l-am scris repede si l-am dat in fata, parintele deja citea, si n-am apucat sa-i si platesc.. si nici a doua zi, duminica, ca tot tarziu am ajuns si imi uitasem si portofelul acasa, pana m-am intors dupa el se terminase aproape slujba, si asa am ramas cu datoria neplatita... sa vad acum cum mai dau ochii cu parintele (nu ca ar striga dupa mine pe strada, dar ma simt eu prost...)

Mihnea Dragomir 09.01.2012 15:02:31

Citat:

În prealabil postat de Oana_A (Post 411991)
Pot sa le pomenesc in acatiste sau pomelnice pt psaltire sau Sf. Maslu pentru sanatate ?

E ceva care îmi scapă. Iertată să-mi fie ignoranța, dar nu înțeleg: Cum adică, "să pomeniți la Sf Maslu" ?

fallen 09.01.2012 15:35:44

La Sf. Maslu se da un pomelnic la inceputul slujbei cu persoanele (vii) pt. care vrei sa te rogi. Nu stiu exact cand (si daca) se citesc, cred ca se citesc "in taina" (nu stiu nici eu prea multe despre aceasta slujba). Teoretic, bolnavii si cei cu pacate mari trebuie sa fie de fata la aceasta slujba, dar e bine si daca ne rugam noi ceilalti pt.ei. (Incet -incet le vine si lor mintea la cap si vin si ei la biserica, sau se duc la doctor, dupa caz). Cum a spus si Domnul Isus, post si rugaciune...

Mihnea Dragomir 09.01.2012 16:02:56

Citat:

În prealabil postat de fallen (Post 421013)
La Sf. Maslu se da un pomelnic la inceputul slujbei cu persoanele (vii) pt. care vrei sa te rogi.

În acest caz, este vorba de o simplă rugăciune. Este exact același lucru cu a-l ruga pe preot să spună seara o rugăciune. Nu e puțin lucru, dar nu este Taină. Aceasta nu este Maslu. Maslul este făcut în momentul ungerii. Nu te-a uns nimeni ? Înseamnă că nu ai făcut Maslu, tot așa cum dacă nu ai intrat în contact cu apa, nu e e Botez.

Numai la Sf Liturghie este altceva. Fiindcă Sf Liturghie este sacrificiu actual, făcut pentru cineva sau ceva (o intenție). De aceea, chiar dacă X nu s-a împărtășit, poți cu adevărat să spui "am făcut o Sf Liturghie pentru X".

Desigur, aceasta este numai părerea și înțelegerea mea, luați-o cu titlu de inventar.

fallen 09.01.2012 16:30:14

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 421018)
În acest caz, este vorba de o simplă rugăciune. Este exact același lucru cu a-l ruga pe preot să spună seara o rugăciune. Nu e puțin lucru, dar nu este Taină. Aceasta nu este Maslu. Maslul este făcut în momentul ungerii. Nu te-a uns nimeni ? Înseamnă că nu ai făcut Maslu, tot așa cum dacă nu ai intrat în contact cu apa, nu e e Botez.

Numai la Sf Liturghie este altceva. Fiindcă Sf Liturghie este sacrificiu actual, făcut pentru cineva sau ceva (o intenție). De aceea, chiar dacă X nu s-a împărtășit, poți cu adevărat să spui "am făcut o Sf Liturghie pentru X".

Desigur, aceasta este numai părerea și înțelegerea mea, luați-o cu titlu de inventar.

Da, asta cam asa e. Imi spunea cineva ca e de folos sa aduci acasa ulei sfintit de la Sf. Maslu si sa-l folosesti la mancare. Dar... recunosc, suna cam "woo-doo". Mantuire cu sila nu prea se poate.

glykys 09.01.2012 19:12:14

La slujba Sf. Maslu nu se pot pomeni decat crestinii ortodocsi vii. De asemenea, este foarte recomandat ca persoanele care participa la Sf. Maslu sa tina POST in ziua respectiva.


Condițiile săvârșirii:

- Sf. Maslu se poate săvârși atât în biserică, cât și în casa bolnavului. Se poate săvârși în cazuri de mare nevoie pentru un bolnav anume, la cererea lui, dar și pentru obștea credincioșilor.

- Sf. Maslu se săvârșește după ce bolnavul și-a mărturisit păcatele și se împărtășește (dacă e cazul).

- La cei grav bolnavi e recomandat să se spovedească întreaga familie.

- Sf. Maslu se săvârșește de regulă în zilele de post (miercuri, vineri, în posturi). în orice caz, indiferent când se săvârșește, cei ce participă și bolnavul vor să ține post în acea zi.

- Se săvârșește obligatoriu de cel puțin doi preoți.





Aspecte practice:



- Pentru săvârșirea Sf. Maslu credincioșii aduc strict făină albă de grâu și untdelemn.

- La slujbă nu se pomenesc decât creștini ortodocși vii.

- Pentru cei ce lipsesc din motive binecuvântate, rudele pot aduce haine ale lor, pentru ca preotul să le binecuvinteze și să le însemneze cu untdelemn sfințit.

- Ungerea (miruirea) credincioșilor se face de 7 ori, în chipul crucii, cu un bețișor înmuiat în untdelemnul sfințit, în timpul citirii rugăciunii „Părinte Sfinte...". După tipic, bolnavul se unge la frunte, la gură, la nări, la urechi, pe piept, pe mâini și pe tălpi.

- Untdelemnul de la Sf. Maslu trebuie păstrat cu cinste și poate fi folosit numai pentru miruire ulterioară. Din făina și cu untdelemn de la Sf. Maslu se face o turtiță care se coace și se mănâncă de către bolnav dimineața, după anafura și aghiasmă.

Practici greșite:



- Nu trebuie ca slujba să fie scurtată prin eliminarea pericopelor din Apostol sau a rugăciunii „Părinte Sfinte ...", care se citește de șase ori.

- Nu se scurtează slujba nici citindu-se simultan mai multe Sf. Evanghelii sau rugăciuni, de un preot cu voce tare și de alții în taină.

- Sf. Maslu se face spre vindecarea trupului și a sufletului. Cei ce cred și afirmă că săvârșirea Sf. Maslu duce la moartea bolnavului hulesc împotriva Duhului Sfânt. Boala și chinul pe patul de moarte sunt îngăduite de Dumnezeu, pentru păcate nemărturisite din uitare, spre mântuirea celui bolnav. Ușurarea și mutarea la Domnul după săvârșirea Sf. Maslu înseamnă iertare și bună nădejde de mântuire pentru acela.

Sursa:http://turnu.ro/invataturi_catehetice.htm. Tot acolo aveti si despre pomenirea la Sf. Liturghie.


Domnule Mihnea, nu cred ca sugerati prin postarea anterioara ca o persoana ortodoxa sa isi pomeneasca rudele catolice la maslul ortodocsilor, nu?:1:

Acestia se pot pomeni doar la rugaciunile personale, atat, nu la slujbe.

glykys 09.01.2012 19:21:15

Citat:

În prealabil postat de fallen (Post 421025)
Da, asta cam asa e. Imi spunea cineva ca e de folos sa aduci acasa ulei sfintit de la Sf. Maslu si sa-l folosesti la mancare. Dar... recunosc, suna cam "woo-doo". Mantuire cu sila nu prea se poate.


---Ce se face cu untdelemnul de la Sfantul Maslu ?

Din untdelemnul de la Sfantul Maslu si din faina Sfantul Maslu se fac turtele care se coc fara drojdie, nu se prajesc si se consuma dimineata, pe nemancate, deodata cu anafora. Din ulei se poate pune si in candela.


http://www.parohiamacin4.org/maslu.htm

Yasmina 11.01.2012 08:54:01

Bine,bine dupa atatea replici a ajuns cineva la vreo concluzie?
Caci si eu am rude catolice si nu stiu ce sa fac cu ele,unde sa le trec?Sunt si morti si vii;cei vii nu se ingrijesc de pomenirea mortilor lor asa ca ma gandeam ca as face-o eu,dar cum ????

Mihnea Dragomir 11.01.2012 09:46:46

Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 421393)
Caci si eu am rude catolice si nu stiu ce sa fac cu ele,unde sa le trec?Sunt si morti si vii;cei vii nu se ingrijesc de pomenirea mortilor lor asa ca ma gandeam ca as face-o eu,dar cum ????

Păi, dacă tot sunt în iad din cauză că au murit ca eretici, pentru ce să vă mai rugați pentru acele rude ? Dacă nu credeți că sunt în iad, înseamnă că dl catalin2 v-a făcut o cateheză ortodoxă insuficientă.

Acuma, vorbind serios: cred că ar trebui să faceți cam ceea ce fac eu pentru numeroasele mele rude ortodoxe. Rugăciune pentru ele. Post pentru ele. Ajutorarea aproapelui în memoria lor. Pomenirea lor, în gând, atunci când preotul, la Vohodul Mare, spune "vii și adormiți".

Lucian008 11.01.2012 10:09:15

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 421401)
Păi, dacă tot sunt în iad din cauză că au murit ca eretici, pentru ce să vă mai rugați pentru acele rude ? Dacă nu credeți că sunt în iad, înseamnă că dl catalin2 v-a făcut o cateheză ortodoxă insuficientă.

Cred ca raspunsul s-a dat si este evident: ca sa treaca de la -95, la -93. De trecere pe + clar nu poate fi vorba.

lore86 11.01.2012 10:23:50

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 421018)
În acest caz, este vorba de o simplă rugăciune. Este exact același lucru cu a-l ruga pe preot să spună seara o rugăciune. Nu e puțin lucru, dar nu este Taină. Aceasta nu este Maslu. Maslul este făcut în momentul ungerii. Nu te-a uns nimeni ? Înseamnă că nu ai făcut Maslu, tot așa cum dacă nu ai intrat în contact cu apa, nu e e Botez.

E adevarat ca invocarea Duhului Sfant ptr sfintirea undelemnului reprezinta punctul central in savarsirea Tainei Sfantului Maslu, dar toate celelalte elemente: citirea Evaghelilei, A Apostolului, rugaciunile care urmeaza dupa fiecare Evangheliei precum si pomelnicul viilor sunt parti integrante ale sfantului Maslu. Cum poti diseca Sfanta Taina de pomenirea bolnavilor?
Acelasi lucru se intampla si la toate celelelate taine. Toate au un punct central, o epicleza daca doriti, fara a insemna ca Sfanta Taina se refera doar la acel moment.
Toate gesturile rituale, rugaciunile, incepand cu binecuvantarea mare si incheind cu otpustul alcatuiesc Sfanta Taina.
Cred ca e o problema de intelegere a sfintelor Taine, existente intre cele doua Biserici.

glykys 11.01.2012 11:59:28

Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 421393)
Bine,bine dupa atatea replici a ajuns cineva la vreo concluzie?
Caci si eu am rude catolice si nu stiu ce sa fac cu ele,unde sa le trec?Sunt si morti si vii;cei vii nu se ingrijesc de pomenirea mortilor lor asa ca ma gandeam ca as face-o eu,dar cum ????

Te rogi tu personal pentru ele, la rugaciunea ta particulara, dar nu ii poti trece nici pe cei vii, nici pe cei morti, pe pomelnice la slujbele noastre. Eu recomand acatistul pentru cei adormiti, il gasesti pe net. Le dai si de pomana. Eventual rogi un calugar mai imbunatatit, daca o sa vrea, sa ii pomeneasca tot la rugaciunea particulara. Dar nu Sfanta Liturghie si parastas - de altfel, catolicii nici nu au slujba de parastas, daca tot cred ca se curatesc pana la urma in acel purgatoriu, si nu au nici pomenire nominala la Sf. Liturghie, cum avem noi, care trecem zeci de nume pe pomelnic - sa povesteasca dl. Dragomir mai bine cum e la ei, in loc sa isi dea cu parerea cum e la noi.

Necazul e ca noi vrem sa facem binele cu forta, dupa cum spunea cineva inainte, ca rudele ei moarte s-ar rasuci in mormant daca ar sti ca sunt trecute la o slujba ortodoxa. Poate ca si catolicii s-ar rasuci in mormant vazand ca sunt trecuti la slujbele ortodoxe.

Nici mie personal nu mi-ar placea sa fiu pomenita, cum-necum, daca ar fi cazul, la o slujba catolica sau baptista sau budista etc. Pai eu sunt ortodoxa, ce sa caute numele meu in alta credinta, chiar daca persoana care m-ar pomeni, sa zicem, ar fi cuprinsa de o mare iubire fata de mine si ar crede cu adevarat ca asta e drepata credinta?! E un nonsens.

glykys 11.01.2012 12:06:31

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 421411)
E adevarat ca invocarea Duhului Sfant ptr sfintirea undelemnului reprezinta punctul central in savarsirea Tainei Sfantului Maslu, dar toate celelalte elemente: citirea Evaghelilei, A Apostolului, rugaciunile care urmeaza dupa fiecare Evangheliei precum si pomelnicul viilor sunt parti integrante ale sfantului Maslu. Cum poti diseca Sfanta Taina de pomenirea bolnavilor?
Acelasi lucru se intampla si la toate celelelate taine. Toate au un punct central, o epicleza daca doriti, fara a insemna ca Sfanta Taina se refera doar la acel moment.
Toate gesturile rituale, rugaciunile, incepand cu binecuvantarea mare si incheind cu otpustul alcatuiesc Sfanta Taina.
Cred ca e o problema de intelegere a sfintelor Taine, existente intre cele doua Biserici.

Subscriu. Un articol excelent despre Taina Sfantului Maslu se gaseste pe site:

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...slu-69140.html

si incepe astfel:


Taina maslului este lucrarea sfanta savarsita in numele Sfintei Treimi, de catre preotii Bisericii, prin care se impartaseste credinciosului bolnav harul nevazut al tamaduirii sau usurarii suferintelor trupesti, intarirea su*fleteasca, iertarea pacatelor. Partea vazuta consta din ungerea cu untdelemn sfintit, dupa ce s-a invocat prin rugaciuni speciale mila lui Dumnezeu prin puterea Sfantului Duh asupra celui bolnav.

Taina maslului nu se poate confunda cu Taina sfantului mir (mirungerea) si nici cu miruirea. Taina sfantului mir impartaseste credinciosu*lui harul pentru cresterea duhovniceasca. Taina maslului se savarsestea la cererea bolnavului sau apropiatilor sai - rude, prieteni - in vederea insanatosirii sau in perspectiva eshatologica : iertarea pacatelor care au dus la suferinta, la tulburarea sufletului, sau pentru raspuns bun la dreapta judecata (judecata particulara si apoi cea obsteasca).

fallen 11.01.2012 12:27:11

Eu una sunt foarte suparata ca noi, crestinii, carora ni s-au dezvaluit "sfintele taine", menite sa ne apropie de Dumnezeu, ne-am despartit unii de altii, si unele confesiuni chiar au renuntat la o parte dintre taine.

Parerea mea pesonala e ca, in lumea aceasta care mai mult de 50% se inchina lui Mamona, "segregarea" aceasta a Bisericilior si a cultelor(sectelor) este cel mai rau lucru care se putea intampla, este clar lucrarea diavolului de a divide si cuceri.

Mai multe "dureri" pe aceasta tema mi-am exprimat pe un alt topic.(http://www.crestinortodox.ro/forum/s...444#post421444)

Raoul 11.01.2012 13:11:44

Interesant subiectul,si eu mai am unele cunostinte catolice. O sa imi intreb duhovnicul,este cel mai bine. Raspunsul o sa vi.l comunic indata ce o sa aflu ceva.

Doamne ajuta.

ovidiu b. 11.01.2012 14:12:06

Referitor la pomelnice cred ca un preot ne poate lamuri cel mai bine.

Insa in general preotii, calugarii, pustnicii (clerul bisericesc in general) sunt convins ca se roaga in taina pentru intreaga lume. Chiar si in cadrul Sf Liturghii se spune "pentru pacea a toata lumea" - Acum ca in cadrul Sf Liturghii se pomeneste de poporul drepcredincios - eu cred ca se face pentru a nu supara alte religii sau popoare care nu impartasesc aceeasi credinta.

Eu cred ca este foarte bine sa ne rugam pentru intreaga lume (Doamne lumineaza intraga lume, pe mai marii satelor si ai oraselor, pe conducatorii tarii noastre si a tuturor tarilor"etc), sa ne rugam pentru toti bolnavii, saracii, cei aflati in suferinta etc, deci sa ne rugam si pentru cei de alte confesiuni.

glykys 11.01.2012 14:26:30

Citat:

În prealabil postat de ovidiu b. (Post 421495)
Acum ca in cadrul Sf Liturghii se pomeneste de poporul drepcredincios - eu cred ca se face pentru a nu supara alte religii sau popoare care nu impartasesc aceeasi credinta.

Dreptcredincios, binecredincios este egal cu ortodox.
Ortodoxia - si din punct de vedere etimologic - asta inseamna, dreapta credinta.
Doar ca ortodox e neologism, dreptcredincios e din fondul limbii.

Toti, dar toti parintii spun sa nu ii trecem pe pomenice pe cei de alte confesiuni, din moment ce nu sunt in comunuiune cu Biserica.
Fireste, puteti cerceta acest aspect la duhovnici vostri, ca sa va convingeti.

Mihnea Dragomir 11.01.2012 15:14:38

Citat:

În prealabil postat de lore86 (Post 421411)
toate celelalte elemente: citirea Evaghelilei, A Apostolului, rugaciunile care urmeaza dupa fiecare Evangheliei precum si pomelnicul viilor sunt parti integrante ale sfantului Maslu. Cum poti diseca Sfanta Taina de pomenirea bolnavilor?
Acelasi lucru se intampla si la toate celelelate taine. Toate au un punct central, o epicleza daca doriti, fara a insemna ca Sfanta Taina se refera doar la acel moment.
Toate gesturile rituale, rugaciunile, incepand cu binecuvantarea mare si incheind cu otpustul alcatuiesc Sfanta Taina.
Cred ca e o problema de intelegere a sfintelor Taine, existente intre cele doua Biserici.

Doamnă lore, întrebarea nu este "de când și până când se întinde săvârșirea Sf Taine a Maslului". Întrebarea este: "cine sunt primitorii acestei Sf Taine ?". Sau, cu alte cuvinte: "cei care sunt absenți și numele lor este doar pomenit, precum și cei prezenți, dar care nu primesc Sf Ungere, sunt sau nu primitori ai Sf Taine ?".

Hai să o luăm altfel. Mergeți Duminică la biserică și stați la toată Sf Liturghie, de la "Amin" la "Amin". Dar nu vă împărtășiți. Se cheamă asta că ați primit sau că nu ați primit Sf Euharistie ?

Tot așa e și cu Maslul. Nu se împărtășesc de harurile vindecătoare ale Sf Maslu decât cei care, având dispoziția necesară a sufletului (aici este în primul rând: pocăința) sunt atinși de Sfânta Materie a acestei Taine și asupra lor rostește preotul Sfânta Formulă a acestei Taine. Nu cei care aud evanghelia citită. Nici cei care sunt prezenți și aprind și ei o lumânare. Nici cei care nici măcar nu sunt prezenți acolo, dar preotul le citește numele.

Ceea ce susțineți dv (dacă înțeleg bine ceea ce susțineți) este același lucru cu a spune că la o căsătorie toți cei prezenți se căsătoresc și nu numai mirii, ori că la un botez sunt botezați toți cei de față și nu doar catechumenii.

Desigur, asta nu este totuna cu a spune că nu are nicio importanță să ascultăm Evanghelia, ori că, dacă nu ne împărtășim, prezența noastră la Liturghie e fără sens. Desigur că participând la viața de credință a Bisericii, ne este de folos și am putea primi unele haruri lucrătoare. Dar nu și harul sacramental.
Părerea mea.

De aceea, eu sfătuiesc ca cei care au pe cineva bolnav să nu se mulțumească a da pomelnic unui preot cu numele bolnavului, ci să facă ceea ce Cristos le spune să facă: să cheme preoții să-l ungă. Nu e tot aia, nici pe departe.

DragosP 11.01.2012 15:26:35

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 421514)
Hai să o luăm altfel. Mergeți Duminică la biserică și stați la toată Sf Liturghie, de la "Amin" la "Amin". Dar nu vă împărtășiți. Se cheamă asta că ați primit sau că nu ați primit Sf Euharistie ?

<offtopic>
DA. se chemă că da!
</offtopic>

Lucian008 11.01.2012 15:45:31

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 421516)
<offtopic>
DA. se chemă că da!
</offtopic>

Nu e adevarat. Si mai mult pentru ca tine de Tainele Bisericii e o mare greseala.

lore86 11.01.2012 16:41:20

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 421514)
Doamnă lore, întrebarea nu este "de când și până când se întinde săvârșirea Sf Taine a Maslului". Întrebarea este: "cine sunt primitorii acestei Sf Taine ?". Sau, cu alte cuvinte: "cei care sunt absenți și numele lor este doar pomenit, precum și cei prezenți, dar care nu primesc Sf Ungere, sunt sau nu primitori ai Sf Taine ?".

Hai să o luăm altfel. Mergeți Duminică la biserică și stați la toată Sf Liturghie, de la "Amin" la "Amin". Dar nu vă împărtășiți. Se cheamă asta că ați primit sau că nu ați primit Sf Euharistie ?

Tot așa e și cu Maslul. Nu se împărtășesc de harurile vindecătoare ale Sf Maslu decât cei care, având dispoziția necesară a sufletului (aici este în primul rând: pocăința) sunt atinși de Sfânta Materie a acestei Taine și asupra lor rostește preotul Sfânta Formulă a acestei Taine. Nu cei care aud evanghelia citită. Nici cei care sunt prezenți și aprind și ei o lumânare. Nici cei care nici măcar nu sunt prezenți acolo, dar preotul le citește numele.

Ceea ce susțineți dv (dacă înțeleg bine ceea ce susțineți) este același lucru cu a spune că la o căsătorie toți cei prezenți se căsătoresc și nu numai mirii, ori că la un botez sunt botezați toți cei de față și nu doar catechumenii.

Desigur, asta nu este totuna cu a spune că nu are nicio importanță să ascultăm Evanghelia, ori că, dacă nu ne împărtășim, prezența noastră la Liturghie e fără sens. Desigur că participând la viața de credință a Bisericii, ne este de folos și am putea primi unele haruri lucrătoare. Dar nu și harul sacramental.
Părerea mea.

De aceea, eu sfătuiesc ca cei care au pe cineva bolnav să nu se mulțumească a da pomelnic unui preot cu numele bolnavului, ci să facă ceea ce Cristos le spune să facă: să cheme preoții să-l ungă. Nu e tot aia, nici pe departe.

Foarte interesant punctul dvs de vedere.Trebuie sa recunosc ca m-a pus pe ganduri. Niciodata nu am vazut lucrurile in lumina asta.Voi discuta si cu duvohnicul meu acest aspect.
Probabil am inteles gresit primul dvs post. Din el am inteles ca ptr Dvs Taina reprezinta doar ungerea bolnavului cu untdelemnul sfintit. Restul...e orice altceva, numai nu taina. Aici am insistat eu.
In ceea ce priveste primitorii aveti mare dreptate. Nu te poti impartasi de o taina daca nu esti prezent la ea, si daca nu indeplinesti ritualul(nu am gasit alt cuv mai potrivit) pe care le presupune: afundarea, ungerea cu sfantul si marele mir, ungerea cu untdelemn etc.

In aceste conditii, daca in urma savrsirii Taine Sfantului Maslu, bolnavul pastreaza untdelemnul si se unge cu el zilnic, se considera ca zilnic i se administreaza sfanta taina?
Altfel spus, se savarseste odata dar se administreaza de mai multe ori?

Yasmina 11.01.2012 17:12:09

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 421516)
<offtopic>
DA. se chemă că da!
</offtopic>

Gresit,va rog corectati ca sa nu-i duceti si pe altii in eroare!
Daca poti primi Sf Euharistie doar prin prezenta la Liturghie atunci de ce oare s-ar mai impartasi unii??

Yasmina 11.01.2012 17:22:50

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 421401)
Păi, dacă tot sunt în iad din cauză că au murit ca eretici, pentru ce să vă mai rugați pentru acele rude ? Dacă nu credeți că sunt în iad, înseamnă că dl catalin2 v-a făcut o cateheză ortodoxă insuficientă.

Acuma, vorbind serios: cred că ar trebui să faceți cam ceea ce fac eu pentru numeroasele mele rude ortodoxe. Rugăciune pentru ele. Post pentru ele. Ajutorarea aproapelui în memoria lor. Pomenirea lor, în gând, atunci când preotul, la Vohodul Mare, spune "vii și adormiți".

Eu nu stiu daca as putea sa tin post pt ele,deoarece abia tin pt mine,pt pacatele mele.
Insa as putea sa ma rog pt ei sau sa-i pomenesc chiar la ei in biserica(se fac pomeniri la catolici?)
Cred ca daca sunt in iad sunt din cauza faptelor lor,nu neaparat din cauza religiei(desi aceste rude au avut o viata exemplara,fara curvie,fiind parinti excelenti pt familia lor numeroasa).

Lucian008 11.01.2012 17:33:21

Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 421526)
Insa as putea sa ma rog pt ei sau sa-i pomenesc chiar la ei in biserica(se fac pomeniri la catolici?)

Daca va rugati intr-o biserica catolica inseamna ca acceptati ca exista mantuire in orice biserica. Daca sunteti de acord cu invataturile ortodoxe asta inseamna lepadare de credinta. Si asta e pacat impotriva Duhului Sfant care nu se iarta.

Citat:

În prealabil postat de Yasmina (Post 421526)
Cred ca daca sunt in iad sunt din cauza faptelor lor,nu neaparat din cauza religiei(desi aceste rude au avut o viata exemplara,fara curvie,fiind parinti excelenti pt familia lor numeroasa).

Asta e o parere gresita. Nu este o invatatura ortodoxa. BO invata ca nu exista mantuire in afara de Biserica.
Cand postati astfel de mesaje ar fi bine sa spuneti ca sunt pareripe dvs si nu invataturile Bisericii.


Ora este GMT +3. Ora este acum 14:48:44.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.