![]() |
Spovedanie - marturisirea pacatelor. De ce este necesara spovedania si cum se face o adevarata spovedanie?
|
Pai, curat, complet, cu pocainta, cu hotarare de a nu repeta pacatele marturisite...
Poate nu va aduceti aminte prima spovedanie (cea de maturitate), eu mi-o aduc aminte perfect, pentru ca nu a fost foarte demult... Dupa spovedanie m-am simtit "mai usoara", am plecat de la Biserica plutind parca, nu cred sa ma fi simtit vreodata mai usurata si chiar mai fericita decat atunci. Parca am simtit o bucatica din curatia unui copil, mi-am simtit trupul si mai ales sufletul "zburdand". Acum ma simt la fel, chiar daca imi mai iau cate "o lectie de smerenie" (e tare buna, mai ales cand in fruntea listei sta, cam totdeauna, mandria or slava desarta). Cam asta e folosul meu... Plus ca fiecare spovedanie este o noua lectie de pocainta, cu fiecare mai fac cate un pas mic in urcusul greu al crestinismului si ma aduce mai aproape de Sfantul Trup si Sange... Doamne ajuta! |
Complet inseamna oare a spune pacatele in detaliu?
|
Nimeni nu are nevoie de detalii, nici noi, nici preotul, nici Dumnezeu.
Dar oare cati in ziua de azi se spovedesc dupa "Indreptarul de spovedanie"?... Eu una, recunosc ca nu. Nici nu mi s-a cerut asta niciodata, dealtfel. Am auzit ca pe la manastiri se mai pastreaza spovedania dupa indreptar, eu insa n-am avut niciodata duhovnic la manastire. |
Unele indreptare smintesc, asa ca mare grija. Important este cum te indruma duhovnicul.
|
Iosif, stii cumva care ar fi un inderptar bun?
Cu duhovnicul am discutat doar despre "examenul" zilnic al constiintei (si lista aferenta!)... Cel de Nicodim Mandita este putin exagerat (parerea mea). Cat despre detalii, sa zicem ca se pot da pentru a sublinia, de exemplu, o latura prin care se manifesta mandria "nevindecata". |
Teoretic ar fi cam asha, ma gandesc si eu, banuiesc fiindca nu ma pricep, sunt novice in astfel de treburi:
Spovedania si pocaintza? atat de mult si de atatea ori pana nu mai esti un pericol social prin lucrarea ta in slujba patimii, pana ajungi la sigurantza ca aproapele si oricine poate sa stea linistit langa tine fara sa-l ispitesti la fericirea in patima ta. Si tot asha cu fiecare patima. Si daca ai trecut de toate patimile tale si toate itzi sunt inofensive, atunci trebuie sa te pazesti prin dragoste si credintza de barna personala, a voii tale si a ochiului tau ca in toate sa ajungi desavarshit: in dragoste, in credintza, in cuvant ajutat de Dumnezeu si Domnul Iisus Hristos. Asta mi se pare ca ar fi in teorie ca in realitate este mult mai greu. O patima poate sa dureze ani, multzi ani. Si patimile nu sunt toate omorate prin post, ci pentru unele trebuie aplicat un fel de antipost. Adica dezrobirea de o patima poate fi efectuat prin opusul a ce intzelegem prin post, de ex: plecarea de acasa, sau prin shofat, sau prin urcarea intr-un pom, sau prin statul de vorba cu un prieten, sau revenire pe meleagurile natale... adica postul presupune inactziunea iar antipostul actziunea. Cam asha cum ni se cere mereu sa da! si sa nu! Si tot asha este si cu postul: sa posteshti! unele lucruri si sa nu posteshti! unele lucruri sigur ca e greu sa ai dreapta socotintza creshtina ca postind sa nu mergi spre patimi si nepostind sa nu mergi spre patimi intre acestea neexistand un echilibru ci se poate intampla ca unii prin foarte mult sa da! sa se mantuiasca altzii prin sa posteshti! (postesc 75% din lucruri) sa se mantuiasca altzii prin sa nu! altzii prin sa nu posteshti! (75% nu postesc) anumite treburi sa se mantuiasca deci echilibrul procentual nu are nici o semnificatzie desi pot exista si exceptii ca anumite persoane sa postesca 50% si sa nu posteasca 50% si sa se mantuiasca dar cu totul exceptional deoarece se aplica pe patimi in parte care au pondere mai mica sau mai mare si influentze diferite. Deci e foarte greu in practica si exista posturi/antiposturi generale si posturi/antiposturi specifice persoanei in cauza. Iar daca ajungi sa te spovedeshti, atunci o faci pentru ca ai constatat sau eshti fortzat sa constatzi ca ai greshit fatza de tine sau fatza de o alta persoana, ca si greshala fatza de Dumnezeu, eventual raportat la cunoashterea Domnului Iisus si a sfintzilor. |
Stiu ca o carte foarte buna este cea a lui Petre Vintilescu - Spovedania si duhovnicia, republicata de Episcopia Alba Iulia.
Vindecarea patimii este conditionata de smerenie, iar smerenia atrage dupa sine postul si rugaciunea. Vindecarea necesita intr-adevar timp pentru vindecare, in functie de cat de adanca este patima, de vointa celui robit de patima respectiva, de dragostea pe care o are fata de Dumnezeu si mai ales de smerenia lui. Spovedania este actul liber si constient de marturisire a pacatelor, a acestei stari de boala sufleteasca, spovedania facuta corect duhovniceste este expresia unei smerenii deosebite, smerenia care atrage dupa sine iertarea lui Dumnezeu si pasirea pe calea vindecarii. E o cale a vindecarii care incepe insa cu spovedania. Aceasta este poarta spre vindecare! |
Citat:
Iar spovedania poate sa fie finalul patimirii si nu inceputul vindecarii, adica mergi la biserica sau auzi despre pacate, itzi dai seama ca esti pacatos, te pocaiesti, te smereshti, te luptzi cu patima in care eshti si apoi te spovedeshti in final, benevol, eliberandu-te si dezlegandu-te Dumnezeu de vina. Mie mi se pare ca spovedania poate sa vina oricand in drumul tau de impotrivire la caderea in patima respectiva, cand te simtzi pregatit. Si la inceputul drumului te potzi spovedi, de ce nu, cu conditzia sa ceri un indreptar, un canon de ajutor, dar si mai tarziu, dupa ce ai realizat si te-ai indreptat si ti-ai cerut iertare celor carora le-ai greshit si te-ai impacat cu ei, si te simtzi in stare ca nu vei mai greshii cuprins de patimi similare. |
Patimile sunt boli sufletesti fara niciun fel de indoiala. Precum trupul sufera de boli si sufletul este supus bolilor, adica patimilor, stricaciunii. De ce te indoiesti?
Fara spovedanie nu exista vindecare, sa nu cautam alte cai si sa asteptam sa fim curati si vindecati si apoi sa ne ducem la Hristos, ca fara El nu ne descurcam in niciun fel. Asta este o mare viclenie a satanei care ne determina sa amanam spovedania pana vom fi mai curati, mai pregatiti....Grija mare! |
eu de cele mai multe ori merg la parintele meu la spovedit atunci cand simt nevoia in primul rand. Nu tin niciodata cont ca abia m-am spovedit, ca nu am postit, ca nu suntem in post etc.. merg atunci cand inima imi este grea, si de cele mai multe ori incep cu pacatul care imi apasa inima, spovedanie dupa carte nu am facut pt ca nu pot pru si simplu sa citesc de acolo, nu simt nimic citind simt ca fac lectura eventual ( iertati sa nu se supere pe mine cei care se spov dupa indreptar) de aceea mereu spun ce am pe suflet deschis si direct fara nume fara motive spun doar parinte iata asta am facut si ma usurez, dar eu consider ac fiecare se spov cum simte ca il odihneste sufleteste important este sa ne spovedim sincer si curat indiferent cum. pentru mine personal NIMIC SI NIMENI nu ma poate linisti sufleteste decat sfanta spovedanie, dupa ce plec de acolo toate necazurile imi par mici, boala mi se pare o nimica, toata atunci cand parintele meu duhovnic isi pune sfintele sale maini pe capul meu si am binecuvinteaza vine pacea...de aceea pt mine spovedania este calea spre pacea inimii..
|
Da, Jeny...pacea vine prin iertare, fara iertare nu exista vindecare, iar iertarea vine prin spovedanie.
|
astazi m_am spovedit in sfarsit slava Bunul D-zeu si Maicii Domnului,( de doua saptamani ma apasa greu un pacat si nu mai reuseam sa ajung) prin mila Lui am recapatat pacea. Multumesc tuturor care au mijlocit pt mine mult pacatoasa. multumsc Iosif
|
Citat:
Ti-am spus ca Jeny ne-a povatzuit cel mai bine cand a spus: sa fi sincer si sa te spovedesti cu cele ce te apasa pe inima si suflet ca sa te ierte Dumnezeu sa pui inceput bun si sa-tzi recapetzi linishtea sufleteasca, iar eu ash mai adauga ca daca esti prea linishtit iar ar trebui sa mergi la spovedit ca ceva nu e in regula, iar daca faci din spovedit o regula (anuala, trimestriala, ...) atunci trebuie sa te pazesti foarte bine... dar si vei progresa... ca altfel sunt aproape convins ca ajungi mai rau ca inainte... Deci ramane asha cum ai spus: Grija mare! si folositzi-va de parintele la care v-atzi spovedit spre folosul vostru cum ne invatza Clausemi Haideti ca pe asta se pare ca am cam invatzat-o! Mai trebuie doar sa ne mai si folosim! |
Eu nu cred ca spovedania deasa este pentru cei avansati. Este o eroare.
La spovedanie cand te duci, nu primesti intotdeauna dezlegarea, asa ca nu e cazul sa avansam ideea ca mergem si ne si curatim si etc...importnat este duhovnicul care decide aici. Insa cel mai importnat este sa ajungem la spovedanie in stare de pocainta si smerenie. Acela este inceputul cel bun, iar daca amanam spovedanie stiut sa fie ca amanam si intrarea pe calea vindecarii. |
Citat:
Aceasta Taina a fost fagaduita de Mantuitorul Apostolilor: "Adevarat graiesc voua: Oricate veti lega pe pamant,vor fi legate si in cer si oricate veti dezlega pe pamant,vor fi dezlegate si in cer" (Matei 18.18)dar a fost instituita dupa Inviere,cand Hristos a zis ucenicilor:"Luati Duh Sfant,carora le veti ierta pacatele se vor ierta lor si carora le veti tine,vor fi tinute" (Ioan 20,22-23). Spovedania are doua efecte: primul efect este iertarea pacatelor si reasezarea celui ce s-a spovedit in starea harica din care cazuse,iar al doilea este usurarea si linistea sufleteasca . Pentru ca Spovedania sa aiba aceste efecte,cel care se spovedeste trebuie sa faca o marturisire sincera,sa ia hotararea de a nu mai pacatui,sa aiba nadejde in mila si bunatatea lui Dumnezeu si sa-si indeplineasca canonul dat de duhovnic.Duhovnicul este medicul sufletului tau iar canonul pe care ti-l da este medicamentul...pt acest motiv e bine sa fii statornic la acelasi "doctor" care-ti stie problemele si sa-ti iei "tratamentul" asa cum ti l-a prescris...facand exact ce ti se spune,singur vei simti remediul. Mi-a placut mult ce a spus Sovi mai sus :" am impresia ca dracul care te opreshte de la spovedit, te amana, tocmai ca tu apoi sa te grabesti si apoi sa te spovedesti una dupa alta dar sa nu te schimbi si atunci caderea este mai dureroasa si reintoarcerea la cele bune si mai grea... Deci eu raman la parerea ca trebuie sa te spovedeshti si sa ceri ajutorul oricand in cursul schimbarii, si cum suntem slabi, ca suntem, este bine... sa fi sincer, sa pui bun inceput schimbarii tale in bine si sa ceri si un ajutor potrivit si prin spovedanie... dar sa evitzi pe cat posibil SPOVEDEALA. Eu nu am cum sa intzeleg acest sa te spovedeshti des, cred ca e vorba sa te pazeshti des si sa cazi rar..." MINUNAT SPUS! Orice pacat se poate ierta prin pocainta,oricat ar fi el de grav, dar intoarcerea trebuie sa fie pe masura greselii.Un om care se caieste cu adevarat se poate ridica pana la desavarsire,pana la Imparatia Cereasca...marturisirea pacatelor este insotita de o anumita doza de rusine...tocmai aceasta rusine,care pe multi ii retine de la Spovedanie,are darul sa ne impace cu Dumnezeu. |
Citat:
Asha este si cum spui dumneata, nu este curatzie ci abea dupa spovedanie te straduiesti sa ramai in curatzie... si te pazesti asha cum te pricepi... Si iar nu te mai intzeleg Iosife, cum adica sa mergi cu pocaintza si cu smerenie cand acestea sa capata cu mare greutate... nu, speram sa obtzinem smerenie, dar mergem cu sinceritate si cu regretul si durerea ca am greshit si cu dorintza de a ne schimba viatza in bine, si nu e calea vindecarii ca nu facem medicina ci calea desavarshirii sau de incepere a caii respective finalizate cu multe printre care si smerenia si pocaintza, dar e foarte adevarat ca unele pacate ne dor cam ca si nishte boli, altele dincontra. |
Citat:
|
eu consider ca fiecare face cum il odihneste sufleteste, unii sa se spovedeasca des dc asta ii odihneste altii sa o faca mai rar dc asa simt ei mai multa pace...fratilor eu cred ca "regula" se face dupa folosinta nu dupa obisnuinta...cu drgaoste jenica
|
Foarte adevarat. Si sa nu uitam sa spunem faptul ca totul trebuie hotarat impreuna cu duhovnicul.
|
Citat:
|
Doresc sa stiu unde anume in Biblie este amintit ca trebuie sa ne marturisim la preot?
|
Citat:
|
Silvimiha,cauta la Matei 16,19;Matei 18,18/Ioan20,23/I Ioan 1,9/Levitic 16,30-31/Sirah 17,23/Matei Cap.3 cu fragmentul nr.6, sunt mai multe exemple,cauta si tu si vei gasi in Sfanta Scriptura si in alte tratate despre aceasta sfanta carte.:cool::cool::D:dozingoff::hmmm:
|
Citat:
In justitie sunt considerati vinovati si autorii morali. Copilul se face cu participarea celor doi, deci si responsabilitatea trebuie sa fie egala. Dar... |
De cele mai multe ori preotul nu te intreaba ci asteapta sa spovedesti tu tot ce ai facut. Pentru o spovedanie cat mai amnauntita e bine de consultat indreptarul. Pacatul avortului este suportat in egala masura de sot si sotie.
Sonia consider ca nu trebuie sa ne intereseze daca barbatul spovedeste sau nu, daca e sotul tau indruma-l daca nu nu cauta sa iti justifici pacatul aruncad vina pe umerii sotului. Acolo esti in fata Lui Dzeu deci "povesteste-i" pacatele tale. cu stima carol |
buna ziua. imi poate spune si mie cineva, care stie lucrurile astea, cand este indicat sa merg la biserica in cautarea unui duhovnic? am ajuns intr-un moment, atat spiritual, cat si dpdv al presiunilor externe, ale vietii de zi cu zi, in care nu mai merge, am mare nevoie de un duhovnic, si inclusiv sa ma spovedesc (n-am facut-o niciodata). asa ca va rog, daca stie cineva, in ce moment al zilei e potrivit sa ma duc sa caut un preot ca sa-l rog sa-mi fie duhovnic? ca sa nu aiba slujba (nu prea sunt dusa, la propriu, la biserica)? si in ce zile din sap, de exemplu se poate si sambata?
multumesc si iertati-ma daca supar cu intrebarile, nu asta vreau. |
La orice biserica exista sambata - slujba parastasului, care se finalizeaza in jurul orei 11.00, duminica sfanta liturghie - se termina in jurul orei 12.00. La alte biserici se oficiaza vinerea si Taina Sfantului Maslu - in jurul orei 18.00 si in altele se fac si Acatiste. La manastiri vei gasi in orice zi pe cineva care sa-ti ofere informatiile necesare. Speram sa-ti gasesti un duhovnic si sa ramai nenincetat o primavara. Mi-ar parea rau sa aflu, ca dupa numai cateva zile ai devenit o toamna ce se apropie grabit spre iarna.
|
va multumesc. :)
|
Citat:
|
Taina asta a spovedaniei, e o mare mila a lui Dumnezeu daruita noua ca sa ne impacam cu El. Pacat ca unii nu indraznesc sa-l párasca pe dracul la Dumnezeu, pt relele pe care ni le face! Din cauza asta, capata uratul putere asupra noastra si ne ducem de rapa.
Cand ne roade constiinta, asta e glasul lui Dumnezeu care ne implora sa ne indreptam, sa ne pocaim, sa ne spovedim la preot, ca sa obtinem iertarea lui Dumnezeu. Iertare care aduce linistea sufleteasca inapoi si implicit Impacarea cu Dumnezeu! Tare bine ar fi sa ascultam sfatul Sf Apostol Pavel care zicea: -Sa ne impacam cu Dumnezeu pana nu e prea tarziu! Fiindca, dragi frati intru Hristos, nu stim cat traim! Salta Dumnezeu sufletul din noi pe neasteptate si ce ne facem daca ne prinde in pacat? Nu mai avem nimic de zis, ca Dumnezeu ne-a mustrat in constiinta si noi n-am ascultat. Ascunderea pacatelor da o asa putere dracilor incat ne face sa ne simtim nevrednci de a intra in biserica. Ne face sa ne simtim in asa hal incat sa nu indraznim sa intram in Biserica sa nu care cumva sa ne marturisim pacatele, sa ne spovedim. Biserica e pt indreptarea pacatosilor, ca dreptii n-au ce sa indrepte! Of-Of! Cat se mai lupta ingerul nostru pazitor sa ne aduca in Biserica, la scaunul spovedaniei, pe noi astia pacatosii, si noi nu indraznim sa-l páram pe dracul, ci il tinem bine mersi ascuns in suflet ca sa ne chinuim apoi vesnic. De aceea, pt cel care vrea sa puna inceput bun, cel mai bine e sa-si scrie toate pacatele pe hartie. Asta ca sa fie sigur ca nu uita nimic la spovedanie. Sau cumva de rusine sa le ascunda exact in fatza preotului. Cand sunt deja pe hartie le si spunem. Sa moara dracu de ciuda! Deci, e foarte important ca mai inainte sa ne analizam bine, sa nu uitam nimic. Exista indreptare de spovedanie si e bine sa le folosim cand facem lista cu pacatele, ca sa folosim si limbajul duhovnicesc, incat sa nu ne smintim nici pe noi si nici pe preot. Cum se intra usor in contact cu preotul? Inaintea Sfintei Liturghii, se primesc pomelnicele la altar,cu ceva bani /prescuri etc si lumanare aprinsa si atunci cand se da preotului pomelnicul in mana, sa-l apuce de mana in care ia pomelnicul, asta ca sa nu se intoarca repede in Altar si dintr-o rasuflare sa zica preotului; -Parinte, nu m-am spovedit niciodata(sau de mult timp). Am pacatuit, dar eu vreau sa ma indrept! Cand puteti sa ma spovediti si pe mine? ! Si nici un preot care aude asta n-o sa spuna nu, ca stie cat s-a chinuit ingerul pazitor sa ne aduca acolo la Altar. Asa am facut eu si asa am invatat si pe altii, care ca si mine, din cauza pacatelor grele nu indrazneau sa se marturiseasca. Si acum, Slava Domnului, ne bucuram ca am izbandit sa ne vedem spovediti. Si tare bine e sa fii iar impacat cu Dumnezeu si sa ai liniste! Si daca noi ne bucuram asa, gandeste insa acolo sus, in ceruri, cat de mare e bucuria pt intoarcerea noastra. Multa tarie si izbanda intru Hristos le doresc tuturor care vor sa se spovedeasca si sa puna inceput bun. Si sa nu uitam, ca pe "maine" e posibil sa nu-l mai apucam. Deci, daca constiinta ne mustra acum, acum sa ne spovedim si sa nu amanam. Doamne ajuta! |
Oricine este partas la pacatul avortului este vinovat inaintea DOmnului! Oricine indeamna spre avort sau ajuta pe cineva sa faca avort sau obliga la aceasta este vinovat. Da, barbatii sunt si ei intrebati.
Spovedania reala trebuie sa si-o pregateasca penitentul si sa vina cu constiinta pacatului inaintea lui Hristos in prezenta martorului sau slujitor, adica preotul. Spovedania reala si completa (care nu inseamna detalii minutioase despre pacatele facute, ci numirea pacatului, caci prin numire se leaga pacatul)aduce innoirea vietii si invierea omului cel nou! |
Citat:
|
nu cred ca e nici o dilema ,faptitorii ccrimei nu se pot ascunde in fata lui Dumnezeu sub titlul profesiei de medic ,care e dator sa apere viata si nu sa ucida ,iar dc o face ,ginecologul o face pt cistig banesc ,deci confort matrial si nici nu cred ca ei sint crestini ,cei care fac avorturi ,adica sfatuiesc femeile sim executa crima,Vor da greu raspuns!!la judecata,dar celor mai multi nu le pasa ,dovada ca sint atei
|
Pentru multi apare o dificultate in recunoasterea vinei: omul nu este dispus sa recunoasca faptul ca a gresit. Pentru ca recunoscand, se poate simti inferior, neiubit, neimplinit. Este mult mai usor sa cautam un "vinovat" pentru greseala noastra. Insa, se uita ca inconstientul nu poate fi "inselat", ca el "stie" tot ce s-a petrecut. De aceea e nevoie de o marturisire deplina, pentru ca altfel, nu vom avea pace interioara pana cand la nivelul constiintei nu va fi asumata vina respectiva. Nu poti spune despre ceva ca este curat, spaland doar o parte, ci spalandu-l integral.
|
http://www.sfantulilie.com/section-blog/28-current-users/16-locul-si-timpul-spovedaniei
|
Citat:
|
Citat:
Bine ca n-am facut-o niciodata si nici n-am s-o fac. Din pacate, am avut destul de recent ocazia sa cunosc modul de actiune al unor "fete" destul de inalte, si inca monahi, in relatia cu "cele lumesti". Ma gandeam sa o fac pe la vreo manastire, mai departe de casa. Mi-am dat seama din experienta chiar cu o manastire, ca as putut din intamplare sa ajung chiar la un borfas sa-mi marturisesc pacatele, ba inca sa mai am pretentia sa mi le si ierte. La fel de bine, puteam sa ma duc sa marturisesc si intr-un bordel - macar fetele alea castiga un ban cinstit. Daca as avea vreo banuiala ca ar fi in alte parti mai bine, as pleca de la ortodocsi, dar cred ca e cam la fel peste tot. |
Citat:
|
Spovedania e cel mai important lucru.....e noul Botez, ne splama de cele rele.....ce importanta e...eu ma spovedsc lunar....si ma simt EXCELENT dupa...are un impact deosebit si te intareste sa nu mai pacatuiesti...sa te abtii de la tentatii...Multumesc Preotului si Domnului!:)
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:31:03. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.