![]() |
Tradiții și obiceiuri catolice de Crăciun
Catolicii obișnuiesc să pregătească de Crăciun Sfânta Iesle. Mare sau mică, mai bogat ornată sau mai sărăcăcioasă, orice parohie pregătește cu multă grijă Ieslea ei. De multe ori acest lucru este făcut de copiii parohiei, deși răspunderea e întotdeauna a preotului paroh, care ia foarte în serios această grijă. Trecând prin fața ieslei, oamenii au un moment de meditație, mirându-se că Regele lumii a ales să se nască în împrejurări așa de precare, când ar fi putut alege oricare mare palat. Se închină și îngenunchează în fața Pruncului, rugându-L să îi ajute. Oamenii mari (uneori și copiii) aduc daruri la iesle, pentru Pruncul Isus. Unii, dulciuri, alții ceva bănuți din buzunare, de care se bucură copiii ori săracii parohiei. În București există concurență inter-parohială privind cine face cea mai frumoasă iesle lui Isus. Părintele B. susține că nu există iesle ca aceea de la bisericuța lui: ce e drept e interesantă, ca să intrii în interiorul bisericii trebuie să treci mai întâi prin iesle, astfel încât scena din Betleem te înconjoară și te cuprinde. Dar, parcă ieslea de referință tot la Sf Iosif pe Gral Berthelot o vezi, anul acesta scoasă în fața catedralei, practic în plină stradă.
De unde vine acest pios obicei, al Sfintei Iesle ? Se pare că datează din anul 1224 și că este încă o contribuție pe care o datorăm Sf Francisc. În acel an, sfântul a dorit să participe la o Sf Liturghie mai specială: el, fiind cu frații săi în satul Greccio, unde era o mică peșteră, a dorit să amenajeze acel loc astfel încât să semene cu aceea din Betleem și să se oficieze chiar pe iesle. A vorbit despre acest lucru cu frații săi: zis și făcut: au încropit o iesle, au umplut-o cu fân și au pus în ea statueta Pruncului. Alții au adus celelalte elemente: îngeri, păstori și magi. Și, bineînțeles, o statuie a Sf Fecioare și una a Sf Iosif. Ca de obicei, sfântul a ținut predica, deși era diacon (el a refuzat preoția presbiterală, considerându-se prea nevrednic și murind ca diacon). Dar protos-ul îl delega mereu ca să țină predicile, fiind un predicator vestit. Cei din sat au fost uluiți de asemenea scenă liturgică, iar predica le-a mers la inimi. Câțiva au declarat altora, sub jurământ, că statuia lui Isus a prins viață, prefâcându-se într-un prunc real, care dormea. Sfântul l-ar fi luat în brațe și acesta i-ar fi zâmbit. Desigur, după atâta vreme, astfel de miracole sunt imposibil de confirmat, fiind catalogate de Biserică drept legende pioase. Dar obiceiul de a se face Sf Iesle de Crăciun și tradiția ca oamenii să se închine ei, a rămas secol după secol, până în ziua de azi. Sfinte Francisc, iubitorule de copii, roagă-te pentru noi și ajută-ne, Sărăcuțule, să fim copiii lui Isus ! |
Slăvit fie Isus !
Papa Benedict al XVI-lea vorbește despre locul special pe care îl purta sărbătoarea nașterii Mântuitorului în inima Sfântului Francisc în cuprinsul acestei cărți: http://www.librariasophia.ro/carti-B...en-so-174.html Și în omilia din cadrul Sfintei Liturghii de la Vatican, din noaptea trecută, a atins acest subiect. |
Un obicei răspândit în Polonia și în țările baltice este ruperea unei lipii, căreia polonezii îi spun Oplatek, iar lituanienii Kaledaitis. Această lipie este coaptă în case în Ajun, sau, în zilele noastre, mai degrabă se cumpără una gata coaptă, preferabil de la mănăstiri. Înainte ca familia să se așeze la masa de Crăciun, capul familiei o binecuvântează și rupe din ea o bucată pentru sine, restul îl dă următorului membru al familiei și tot așa, potrivit ordinei de precedență, până ce fiecare are bucata lui. Dacă în casă există apă sfințită, lipia se stropește cu aceasta. Pe ea este imprimată scena Nașterii.
Obiceiul mai este întâlnit, pe alocuri, și la catolicii americani, probabil fiind adus de imigranți din Europa Centrală. |
Citat:
|
Citat:
Sărbători fericite în continuare! |
Dar un colind, ceva, nu se cânta?
|
Un obicei de craciun existent in satele catolice din Moldova, pe care nu l-am intilnit nicaieri in alta parte, se numeste "Pruncusorul". Doua fetite imbracate in alb din cap pina in picioare, simbolizind niste ingerasi, duc o cutie din lemn in care este amenajata scena nasterii Domnului, adica ieslea cu Pruncusorul Isus. Intra in casele oamenilor si spun o mica sceneta referitoare la nasterea Mintuitorului nostru. De obicei incep cu cintecul referitor la pastorasii care vad o lumina mare, iar un inger din ceruri le spune ca s-a nascut Mintuitorul nostru; pastorii se decid sa-L caute pe Pruncul nou nascut. Apoi continua cu un cintec despre ceea ce descopera pastorii cind intra in grajd ("Pe paie, adoarme, Copilul Ceresc; Iosif si Maria cu drag Il privesc...). Apoi cinta un cintec despre sosirea magilor, iar la final un cintec plin de bucurie, gen:
Inima va cinta vesela mereu: Gloria, gloria in cer Lui Dumnezeu. Fratilor, tuturor pace ne-a adus Copilas, dragals, om-dumnezeu:Isus. Obicieul are nenumarate variante, dupa inspiratia "ingerasilor". La final, evident, "ingerasii" sint rasplatiti cu mere, covrigi, nuci sau bani. Acest obicei inca exista, iar eu sper sa nu se piarda. |
Mie,personal imi place aceasta traditie catolica a ieslei sau "nativity scene".
|
Citat:
E interesant că, de-a lungul secolelor, legătura dintre colinde și Biserică a fost foarte sinuoasă: astfel, au existat perioade și au existat locuri în care Biserica a privit colindele cu anumită ostilitate, ca fiind tradiții păgâne (ceea ce și erau, după cum am arătat). Până la urmă, Biserica a reușit să "incultureze" acest obicei, astfel încât practic toate colindele care se cântă azi în mod curent sunt colinde religioase, care au autori identificabili, de multe ori preoți și au fost scrise începând cu secolul al XVIII-lea. Cel mai vechi manuscris care cuprinde și text și notație muzicală a unui colind în care este vorba de Isus și de Maria, care s-a păstrat, este din Anglia: Manuscrisul Fayrfax, incunabulă care datează din jurul anului 1480. Dar colindele cele mai universal răspândite azi sunt opera germanilor: Stille Nacht și O, Tannenbaum! |
Arc peste timp: O schola cantorum de astăzi, cântând un vechi cântec de Crăciun:
http://www.youtube.com/watch?v=WM6Zh...layer_embedded Audio on ! |
"Adeste fideles" cantat tocmai la...Yaounde: http://www.youtube.com/watch?v=UP2T9vnGT2Q
|
Vino, vino, Emanuel!
VENI veni, Emmanuel
captivum solve Israel, qui gemit in exsilio, privatus Dei Filio. R: Gaude! Gaude! Emmanuel, nascetur pro te Israel! Vino, vino, Emanuel, Răscumpără pe Israel, El geme sub povara grea Și zorii-așteaptă-n noaptea rea. Ref: Bucurati-va! In Israel Se naste Emanuel! Veni, O Sapientia, quae hic disponis omnia, veni, viam prudentiae ut doceas et gloriae. Ref. Înțelepciune din vecii, Adu uitate armonii Că lumea-nstrăinat-ar vrea Să meargă pea cărarea Ta! Ref Veni, veni O Oriens, solare nos adveniens, noctis depelle nebulas, dirasque mortis tenebras. R. O, vino, vino, Rasarit, La cei ce-atata au tanjit Ca bezna noptii s-o strapungi Si jalea noastra s-o alungi! R Veni, veni, Rex Gentium, veni, Redemptor omnium, ut salvas tuos famulos peccati sibi conscios. R. Tu esti al neamurilor dor, O, vino, scump Mantuitor! Alunga ura si razboi Si lasa-Ti pacea peste noi!R Imnul "Veni, veni Emanuel" dateaza din secolul al XVIII-lea si este o prescurtare a antifoanelor (mult mai vechi, prima data consemnate in secolul al IX-lea) care se cantau in octava 17 decembrie-23 decembrie. Din cele 7 antifoane (unul pe zi) s-a preluat o strofa, rezultand 7 strofe (in romana s-au tradus doar 4). Interesant este ca prima litera din fiecare strofa da "ERO CRAS", care se traduce prin "voi fi maine (acolo)". Pana la urma, dupa atatea prescurtari in sec XX in romana ale prescurtarilor din sec XVIII in latina, se ajunge cam ca in bancul cu cei patru evanghelisti care erau urmatorii trei: Luca si Matei. |
In Provence (partea de miazazi a Frantei) brutariile vand mici saculeti cu boabe de grau, spre profitul organizatiilor caritabile. Oamenii cumpara unul sau trei astfel de saculeti. Continutul fiecaruia este plantat, in data de 4 Decembrie, intr-un vas cu vata inmuiata in apa. Daca graul va rasari drept si abundent, anul va fi roditor. Vasele cu grau rasarit isi gasesc locul, apoi, in cresa de Craciun.
|
O iesle montata de preotii Fraternitatii Sf Petru din Bordeaux (Aquitania) care evolueaza zi dupa zi, pe masura ce Sfanta Familie se apropie de Viflaim:
http://gloria.tv/media/2VRrwan6i7A |
O, radacina a lui Iesei
Iata si "O, radix Iessae", un vechi cantec catolic apusean.
Muzica (gregoriana monofonica) Text: O, radix Iessae qui stas in signum populorum, super quem continébunt reges os suum quem Gentes deprecabúntur : veni ad liberándum nos, iam noli tardáre. (Incercare de) Traducere: O, radacina a lui Iesei, care te ridici ca stindard al popoarelor, asupra careia regii isi pastreaza gura inchisa careia neamurile implora ajutorul vino ca sa ne eliberezi, nu intarzia! |
Christus natus est!
"Et incarnatus est de Spiritu Sancto
ex Maria Virgine: et homo factus est." Aceste cuvinte ale Credeului, pe care le rostim la fiecare Sfanta Missa, au, astazi, o inseamnatate speciala. Fie ca Praznicul Imparatesc al Nasterii Domnului sa ne aduca tuturor pace in inima si lumina in spirit, ca rasarit-a lumii lumina cunostintei! |
Cea mai veche colinda in limba latina pe care o stiu eu este in tradcere intitulata cam asa IISUS SRALUCITOR IN TOATE....si apartine, daca retin bine lui Hilary de Poitiers canonizat in biserica romano-papala....Jesus refulsit omnium...
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 12:04:58. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.