![]() |
Calatoria spre Ortodoxie si dinspre Ortodoxie
Lectiile convertitilor la Ortodoxie, cautarile spirituale ale acestora sunt importante pentru noi, pentru ca ne reamintesc mereu de privilegiul de a ne fi nascut in familii crestin-ortodoxe, fiind astfel “scutiti” de cautarea pe orizontala, insa in acelasi timp amintindu-ne ca si noi avem o calatorie, pe verticala, ascendenta, o cautare continua dupa plinatatea Adevarului lui Dumnezeu, in Biserica Ortodoxa. De asemenea, putem trage unele invataminte si din marturisirile celor care au ales sa paraseasca comunitatea crestin-ortodoxa (biserica), gasindu-si implinirea in alte comunitati religioase. Oamenii pe care ii cunosc si care au ales alte culte, n-au avut parte de educatie religioasa in familie, cunostintele lor despre Ortodoxie fiind lacunare, destul de multe preconceptii, iar coroborat cu atitudinea unor clerici, a dus la decizia lor de a parasi biserica. Insa situatiile pot fi diverse si din fiecare invata ceva. De aceea, topicul acesta e adresat in primul rand acelor oameni care pot sa ne marturiseasca experienta lor, calatoria spre Biserica Ortodoxa sau dinspre Biserica Ortodoxa spre alte culte.
I. Pentru cei nascuti in familii heterodoxe care au imbratisat Ortodoxia:
II. Pentru cei nascuti in familii crestin-ortodoxe care au trecut la un alt cult religios:
|
Si eu am afirmat de mai multe ori ca cei ce se convertesc de la ortodoxie la alt cult de obicei nu au cunostinte teologice sau sunt chiar atei. Pot spune si eu ca sunt convertit, fiind la dupa perioada copilariei agnostic.
|
cunosc un fost ortodox care a spus ca pana la x ani a fumat, a baut si ce-o mai fi facut si apoi s-a pocait, evident la alt cult, spun evident pentru ca prin reactia lui se subintelegea ca n-avea cum la ortodocsi. mie mi-ar fi rusine sa afirm ca m-am mutat de la o credinta pentru ca nu e buna, ce stiu eu daca e buna, cu ce drept judec eu o credinta de 2000 de ani ca nu e buna? prin aceasta judecata nu fac decat sa judec cuvantul Domnului si sa fiu slab in fata unor persoane care au facut 'bisericute' si care au atras atatia oameni in ele. ce inteleg acesti oameni prin erezie, prin secte?
majoritatea cred in 'multi chemati, putini alesi' adica ei, de la credinta y se mantuiesc pentru ca sunt cei putini alesi, nu poti parasi ortodoxia si sa spui ca ortodocsii se mantuiesc, ori o spui ca sa pari a fi bun, ori de ce ai mai plecat de la ea, ce-ti lipsea? cine nu te lasa sa faci bine, cine nu te lasa sa te rogi, cine nu te lasa ajuti pe altii sa fie credinciosi, de ce iti trebuie un alt botez, ce rost mai are sfanta impartasanie, ce rost mai are cainta? daca ai trecut de la ortodoxie la alta religie inseamna ca acum esti desavarsit pentru ca daca ai plecat si tot pacatos esti degeaba ai plecat si daca incalci o porunca le-ai incalcat pe toate, asa ca nu avem cum sa fim desavarsiti si atunci ma intreb eu care e rostul parasirii Dreptei Credinte? banuiesc ca cei care parasesc ortodoxia o fac pentru ca nu e 'buna', dar ce nu e bun? sau ce e mai bun acolo unde pleaca? ma intreb eu ce crede un adventist ca se intampla cu copilul lui daca moare (Doamne fereste!) fara a fi botezat, unde merge sufletul lui? cum putem noi sa fim la o lalta cu cei credinciosi cand suntem nebotezati ca si credinciosi? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cred insa ca exista si o calatorie a ortodoxului intru Ortodoxie. O calatorie ce ne descopera, pe de-o parte, conditia de pelerini vremelnici ai acestei lumi, iar pe de alta, provocarea de a ne afla sau nu, cu adevarat, pe calea ce ne conduce catre tinta Ortodoxiei, viata vesnica in Imparatia lui Dumnezeu. Cred ca cea mai mare provocare adresata noua nu este faptul de ne minuna de cat de mult am parcurs pana acum din aceasta calatorie, ci de a privi catre calea pe care o avem inainte. Este totodata provocarea de a privi mai ales catre cat de "ne-ortodocsi" ne aratam inca in multe din gandurile si faptele noastre. In fond, cum spunea cineva, Ortodoxia nu este o emblema afisata ostentav in piept, ci osteneala si bucurie de fiecare clipa, intru Dumnezeu, manifestate in camara de taina inimii. |
In curs de editare...
|
Citat:
Eu sunt un pic mai in urma ta, insa ma straduiesc sa recuperez, prin Mila Domnului... Socotesc ca ma aflu in curs de convertire, desi sunt botezat din pruncie si nu am facut altceva decat sa ignor Botezul si Biserica, pana la 40 de ani... Faceam abstractie de fapt de mine insumi... Ovipui al nu stiu cui...:) Ateu si agnostic am fost mai mereu, incepind cu clasa a VII-a cand m-a luminat proful de mate, la un curs pentru copii - de materialism dialectic si darwinism, ca Dumnezeu nu exista, ca e o inventie, un opiu pentru popor etc.... Insa am trait printre crestini, in familie mai intai. Si am fost oaia neagra. Cum a inceput convertirea mea? Greu sa spun cu precizie. In orice caz, m-am surprins ca incepusem sa privesc altfel cerul si marea si stelele, oamenii, persoana mea, candva... Domnul fie laudat! |
Marturia personala...
Inainte...
Sunt casatorit si am doi copii. Am fost botezat de prunc in biserica ortodoxa. Ateu pana la varsta de 18 ani (1990) cand am vazut pentru prima oara filmul Iisus din Nazaret al lui Zeffirelli. Atunci Dumnezeu mi-a cucerit inima pentru prima oara. Insa asta nu a schimbat nimic in viata mea. Acelasi om vechi, prins in pacat. M-am casatorit in 1992 si in timp am devenit mai aproape de biserica. Eram nelipsit de la slujbe, incepusem sa cant si pe la strana si eram prins si in treburile obstei parohiale. Citeam in cartile bisericesti. Devenisem foarte zelos in credinta mea, vroiam sa fac foarte multe penru Dumnezeu. Chiar imi venise ideea nebuna ca sa imi parasesc familia si sa ma calugaresc. Am si facut astfel numai ca atunci cand am ajuns la un schit, staretul lacasului mi-a explicat si am inteles ca, atata vreme cat nu exista o buna invoiala intre mine si sotia mea, faceam un pacat inaintea Domnului. M-am intors rusinat de isprava mea insa in timp, usor, usor, inima mea de crestin s-a racit... Asa am ajuns si am parasit si viata din biserica.. In prezent... Au trecut anii. Din 2006 lucrez intr-un sistem militar – la pompieri. Totul (convertirea mea) a inceput in anul 2009 cand am cunoscut doi colegi de alta confesiune. Alta decat ortodoxa si alta decat cea in care sunt acum. Sunt o fire foarte sociabila, iar intr-un grup am tendinta de a fi lider (recunosc acest defect si ma rog Domnului sa lucreze smerenie la caracterul meu). Aveam mereu tendinta de a-i coontrazice, de a-i provoca insa ei imi raspundeau doar cu versete din Biblie... un teren necunoscut de mine. Iar ceea ce imi repetau mereu era ca nu vor ca sa fac ca ei nici sa merg dupa ei. Doar sa citesc, pentru ca argumentatiile mele aveau un suport subred, nefondat, nascut din dorinta de a-i arata pe ei gresiti in "sectarismul" lor. Asa am ajuns sa citesc Biblia - bineinteles ortodoxa. Numai ca ceea ce citeam acolo se regasea mai mult in expunerile lor pasnice decat in argumentatiile mele vehemente. Apoi am inceput sa ma rog si sa cer de la Dumnezeu sprijin, lumina, intelepciune. Asa a devenit cititul Sf.Scripturi o placere... O nevoie launtrica ma impingea sa citesc mai mult si mai mult in Noul Testament iar intalnirile noastre se transfosmasera din discutii aprinse si ironice in sfaturi pline de intelepciune Biblica. Ca si confirmare aveam aceasta certitudine - Biblia ortodoxa cu care verificam in detaliu orice subiect. Am fost si la ei in adunare si cu ei impreuna la evanghelizari insa inima mea a ramas intr-o bisericuta, dintr-o alta confesiune, unde m-am si botezat, repet: conform convingerilor mele biblice. Nu fac aici nici un fel de lobby, de prozelitism. Sub nici o forma. Sunt dintre putinii din confesiunile heterodoxe care considera ca in biserica ortodoxa este mantuire si am convingerea ca sunt asemenea celor putini la numar dintre ortodcsi care considera ca nu numai in biserica ortodoxa exista mantuirea. Crezul meu este ca da, mantuirea este numai in Biserica lui Hristos, Biserica de pe fata intregului pamant, indiferent de denominatiune, Biserica tuturor vremurilor de 2000 de ani incoace. Eu stiu ceea ce cred. Eu stiu in Cine ma incred. Cred cu tarie in tot ceea ce fac inaintea lui Dumnezeu. Studiez foarte mult. Biblia? Nu o stiu pe de rost cum gresit am lasat sa se inteleaga. O am la dispozitie electronic in trei versiuni ortodoxe, in peste cinci in engleza, precum si originalele in ebraica, respectiv in greaca. Nu ma mandresc cu asta. Subliniez faptul ca nu sunt "purtat" de vant. Citesc din Sfintii Bisericii Rasaritene: Origen, Sf.Ioan Gura de Aur, Sf.Vasile Cel Mare, Sf.Antonie in plus m-am abonat si la newsletter-ele acestei comunitati ortodoxe. Insa in paralel citesc mari evanghelisti si misionari ai lumii, prin care s-au increstinat locuri de pe acest Pamant. Acum... la sfarsitul marturiei mele... declar sustinut si fara tagada, inaintea lui Dumnezeu si a voastra a tuturor ca Il iubesc pe Dumnezeu si il iubesc pe om. Marturisesc pe Iisus Hristos ca Fiul lui Dumnezeu si, dupa cum El a spus, Singurul in care este mantuire. Biserica Lui este trupul Lui, al carui Cap El este. Pentru a fi copilul lui Dumnezeu trebuie sa te nasti din nou. Toti cei nascuti din nou -din Apa si din Duh- sunt copiii lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos. El va reveni sa isi ia biserica, mireasa Lui care va fi gasita fara pata, fara zbarcitura, fara cusur. Si pe aceia pe care ii va mantui ii va si proslavi. Binecuvantat sa fie Mielul lui Dumnezeu, care S-a jertfit pentru iertarea pacatelor noastre, care a murit si care a inviat, singurul prin care Dumnezeu ne socoteste drepti inaintea Sa. Ma opresc aici. Am spus cine sunt in Hristos. Am marturisit ceea ce cred din toata inima mea. Daca are cineva a ma judeca, poate sa o faca, insa va rog, numai cu Biblia in mana. Ma rog Domnului nostru Iisus Hristos sa aduca lumina, intelepciune si dragoste in inimile noastre, sa Il vedem si sa Il iubim pe El mai intai si mai apoi sa ne vedem si sa ne iubim unii pe altii. Si harul Domnului nostru Iisus Hristos cu voi cu toti. Amin. |
Iti multumesc, frate, pentru emotionanta, curata ta marturisire.
Dumnezeu sa te binecuvinteze, frate! Slava lui Dumnezeu pentru toate! P.S. Tendinta de a fi lider... De ce nu? E un dar al Domnului. Poti fi lider in fapte bune, in smerenie... Asa sa te lumineze si sa te sprijine Bunul Dumnezeu! |
Citat:
Eu presupun, frate drag al meu in Domnul Hristos, ca "smecheria" e tocmai alta: sa iubim pe Dumnezeu, pe aproapele, inclusiv pe vrajmasi, pe noi insine concomitent. Cu polul cel mai arzator, desigur, in Domnul. Insa mereu simultan. Nu pot sa iubesc acum pe Domnul, apoi (sa zic peste vreo ora) pe Ion, apoi pe dusmanul meu x, apoi, de imi mai ramane putin timp liber sa ma iubesc in sfarsit si pe amaratul de mine...:) Capacitatea de a iubi creste in noi simultan in toate directiile. La inceput ne iubim doar pe noi (centrare pe Eu). Apoi incepem decentrarea si dezvrajirea: sa iubim, prin lucrarea harului, si pe aproapele si pe Domnul si pe vrajmasi. Se extinde cercul iubirii. Cu vremea, prin incercari, prin nevointa umilita si har, pe primul loc trece (ca valoare, ca importanta, ca grad) dragostea de Dumnezeu iar aceasta inseamna ca, cu cat sunt mai aproape de Domnul sunt mai aproape simultan de intreaga Lui zidire. Nu cred ca e posibil pe rand, alternativ ori succesiv, ci simultan. Problema imi pare de intensitate (prin curatie, prin dezvrajire, prin despatimire), iar nu de succesivitate. Cum se muta intensitatea si ierarhia dragostei in noi? E o problema de grad, prin har si prin participarea personala (deschiderea inimii, despietrirea, inmuierea cerbiciei, umilinta - decentrarea smerita de pe sine, depasirea dureroasa pentru Eu a egofiliei) insa dragostea se exprima simultan in toate directiile, dupa cum Soarele isi trimite razele in absolut toate directiile, intrucat iubirea din noi e ca natura una singura (dar noi o despartim analitic, datorita mintii, in variate forme de iubire, ajungind sa punem conflict in insasi natura iubirii, dar asta e doar o facatura a mintii, o schisma grava, o fractura adinca), inima e una, Este Unul Dumnezeu, lucreaza in inima noastra Insusi Duhul Sfant, Unul in Multiplicitatea manifestarii Sale. Cum iti pare acceptiunea mea? |
Ati remarcat cum pun unii conflict intre iubirea de natura si dragostea de Dumnezeu? Intre dragostea naturala si dragostea duhovniceasca?
Ati sesizat cate topicuri pe aceasta falsa tema? Eu cred ca inca nu sesizam ca dragostea e una, diferite sunt insa constructiile noastre mintale si atasamentele personale. Exista insa o problema de grad, de ierarhie. Dumnezeu ne cere sa Il iubim pe El in varful ierarhiei, deoarece El este polul suprem al piramidei dragostei si Insusi Izvorul ei. Pacat este a iubi un element al ierarhiei, de pilda a iubi pe omul cutarescu (copilul, mama, tata, sotia etc.) mai mult decat pe Domnul. Nu e decat in mintea noastra necuratita un conflict intre dragostea de Dumnezeu si dragostea pentru o furnica. In realitate, eu cred cu tarie ca intre aceste doua continuturi ale iubirii omenesti este o continuitate. Totul curge si decurge din dragostea de Dumnezeu. Din dragostea noastra pentru El si din dragostea Lui pentru noi, mai intai... Dar noi suntem scindati in adinc, deci conflictuali in noi insine si intre noi. Mintea si inima nu ne sunt in contact intim... De aici atatea certuri exclusiviste, toate ale mintii rupte de inima; ori cu Domnul ori cu omul etc. Dar oare, cine e cu Domnul nu e si cu omul? Deoarece Domnul Este astfel. Iubirea este numele Domnului. Sinteza prin care toate formele dragostei devin una singura, Multiplul devine Unul, nu e posibil sa fie operata de mintea noastra. Iar cand o facem in vreun fel, asta e artificial si mereu deficitar, efemer, supus dezamagirii si tuturor nepotrivirilor. A vedea pe Unul este lucrarea lui Dumnezeu, nu a omului. |
Citat:
Asa cum spunea si Catalin,cei care trec de la ortodoxie la alte culte,o fac datorita unei slabe pregatiri teologice,dar mai e ceva ,care nu poate fi definit cu precizie. Vroiam sa scriu altceva ,dar mi'a venit intre timp o idee.Sa iti dau un exemplu de convertit:Klaus Kenneth.Acesta a fost de la nastere catolic,insa datorita unor abuzuri ale unui preot ,a parasit religia,si a cautat Adevarul in alta parte,de fapt in toata lumea.Dupa ani de peregrinari,s-a intalnit din nou cu Iisus ,in religia protestanta,cu ajutorul unor prieteni. Insa cautand ADEVARUL,a ajuns la final la adevarata religie ,cea ortodoxa,intrand in contact cu parintele Sofronie,ucenicul Sfantului Siluan.Ti-as recomanda de aceea sa ii citesti cartea 2 milioane de km in cautarea Adevarului. Acum revenind la ceea ce vroiam sa scriu.Pentru cine are rabdare si curiozitate in aceasta directie,Biblia este talmacita in mod exemplar de marii Parinti ai Bisericii Ortodoxe.Avem Filocalia si celellate scrieri minunate ortodoxe,cu ce le putem compara? Avem intreg Munte Athos,unde sunt calugari ortodocsi,avem Sfintii a caror amintire o avem prin minunatele icoane.....O avem pe Maica Domnului,care este o adevarata mama pentru toti credinciosii.Iar apoi,ca o incununare a toate il avem pe Iisus Hristos. Protestantii sunt mai saraci.Ei au renuntat la toate aceste bogatii,nu ii recunosc pe prietenii lui Hristos ,sfintii,pe Maica Lui,iar Biblia,in loc sa profite de scrierile marilor Parinti ,le talmacesc dupa propria minte,sau a unor prieteni. Eu nu ma hranesc doar cu Biblia,si cu aceasta,dar si cu scrierile Sfintilor Parinti,ma hranesc cu pildele lor de vietuire si gandire,ma hranesc cu imaginile sfinte ale icoanelor,si cu atmosfera plina de har din Biserica. |
PARINTELE JOHN DOWNEY, un american la Bucuresti, la Biserica Rusa.
[M-am gandit sa postez povestea convertirii unui american la ortodoxie, caci pe mine m-a impresionat f.mult.]
Povestea unei convertiri la ortodoxie si la… Romania “Românii sunt mai liberi ca americanii, aici poți discuta cu polițistul ca oamenii. Poți să ieși din mașină, să faci o glumă, nu trebuie să stai nemișcat cu mâinile pe volan și să arăți frică”, spune Father John, așa cum este cunoscut la Biserica Rusă din Capitală părintele John Downie, americanul devenit preot ortodox. |
Cum se vede ortodoxia la el acasă
Până în acea zi însă, Father John vede tradițiile românilor, care nu au nimic de-a face cu ortodoxia, dar și superstițiile care ne macină ca nație. “Probleme mari sunt în momentul în care vine cineva care nu s-a spovedit 20 de ani sau niciodată. Și nu știi exact cât înțelege și cât nu înțelege, adică sunt lucrurile care mi se par de bază și pe care orice om care a crescut într-o cultură creștină ar trebui să le știe”, explică părintele John Downie. “E vorba că trebuie să te rogi pentru dușmani, adică să nu scrii un pomelnic în care să treci “Cutare, Georgescu, să fie pedepsit de către Dumnezeu”. Asta este oarecum șocant, uimitor, să zicem așa. Ar mai fi, din nefericire, tot felul de superstiții, tradiții, cum a spus Părintele Cleopa, “de la baba citire”, adică niște tradiții care nu au nicio legătură cu ortodoxismul“. El dă exemplu obiceiurile de înmormântare. “O dovadă e momentul în care preotul spune la mormânt “se dezleagă păcatele omului sau femeii” și oamenii stau foarte aproape să vadă dacă se dezleagă ața legată la piciorul decedatului. Mi se pare absurd, foarte absurd. Aproape la fiecare înmormântare, toți stau cu foarte multă grijă să vadă dacă se dezleagă ața, în exact momentul potrivit. Arată o perspectivă foarte naivă asupra Tainei și-asupra oamenilor“, afirmă John Downie. Loganul, sarmalele și ispita McDonald’s Father John, americanul născut în urmă cu 40 de ani într-o familie prezbiteriană și care s-a convertit la ortodoxism, conduce un Logan și mănâncă sarmale și mici. Se ferește de McDonald’s, deși recunoaște că este o ispită, și în fața copiilor vorbește în engleză, dar și în românește. “Încerc să-l pun pe cel mare să vorbească în engleză, dar nu vrea, e mai greu”, povestește pentru gândul preotul. Altfel, ține toate posturile și nu i se pare deloc greu. “Posteam chiar înainte să vin aici. A fost puțin mai greu în America. Acolo nu știa nimeni ce înseamnă post. Trebuia să întreb – are ouă, are lapte, are unt? Aici este un pic mai ușor – sunt produse de post“. |
1 atașament(e)
(Interviu de Gh. Ciocioi, pentru revista “Lumea credintei”, acum circa 8 ani, cand inca pr. John nu era preot)
— Domnule John Lincoln Downie, ce ne puteți spune despre copilăria și religia în care ați crescut? |
Citat:
Eu cred ca ati gresit renuntind la ortodoxie dintr-un motiv simplu: dumneavoastra considerati ca ortodocsii care duc o viata conforma cu invataturile Domnului, urmind traditia si invataturile bisericii ortodoxe, se mintuiesc. Si atunci, de ce ar schimba cineva drumul batatorit si sigur spre viata vesnica cu mersul pe o cararuie necunoscuta? Asta ati facut dumneavoastra, iar pentru mine asta e lipsa de intelpciune. PS Logica de mai sus a fost spusa de Ioan Bosco in predicile si scrierile sale impotriva protestantilor. |
Citat:
Exprimarea "mai apoi" este aici cu sensul de "mai intai de toate", "mai presus de" asa cum deriva din porunca domnului Iisus, din Sf.Evanghelie. Chiar acum cand scriu aceste randuri constat ca termenul folosit de mine este cel mai nepotrivit din toate. Obiectiunea fratelui meu este corecta si avenita, iar postarea lui ulterioara defineste mai bine acest lucru. "Invatatorule, care este cea mai mare porunca din Lege? Iisus i-a raspuns: Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. Aceasta este cea dintai si cea mai mare porunca. Iar a doua, asemenea ei, este: "Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti." (Matei22:36-39) |
Citat:
"Dar Mangaietorul, adica Duhul Sfant, pe care-L va trimite Tatal in Numele Meu, va va invata toate lucrurile si va va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu." (Ioan.14:26) Ce invatam de aici? Ca noua, Domnul Iisus nu ne-a adus numai mantuirea in dar ci ne-a dat si invataturi pentru ca, urmandu-le, sa umblam in curatirea data de acest Cuvant al Sau. "Acum voi sunteti curati, din pricina Cuvantului pe care vi l-am spus." (Ioan.15:3) Noi stim ca de pacatele cele vechi ne-a curatit Domnul Iisus Hristos prin insusi Sangele Sau, cand am venit cu pocainta si le-am marturisit cu frangere de inima si adanca parere de rau. Dar pentru ca suntem oameni si cadem adesea, avem nevoie de curatirea murdariei adusa de praful lumii acesteia. Aici vine Cuvantul in care, daca ramanem, avem certitudinea curatirii. Adica daca respectam tot ceea ce El nea poruncit, avem siguranta, pacea si linistea data de curatirea facuta de Cuvantul Sau. Acest "Mangaietor", Duhul Sfant, pe langa rolul de a ne mangaia in umblarea noastra prin lume, mai are si alt rol, acela de a ne invata, de a ne calauzi prin aducerea aminte a Cuvintului scris. "Strang cuvantul Tau in inima mea, ca sa nu pacatuiesc impotriva Ta!" (Ps.119:11) Si anume, daca am Cuvantul Sau, porunca Sa revelata in Sf.Scriptura in inima Mea, Duhul Sfant, imi raporteaza constiinta la acest etalon: Sf.Scriptura. Atunci am confirmarea ca sunt in voia Lui sau nu. Mentiunea "litera ucide, dar Duhul da viata" este foarte potrivita aici. Fara Duhul Sfant si avand doar texte biblice devenim usor legalisti, dogmatici, seci, partinitori. Insa fiind duhovnicesti, adica "in Duhul" ni se intareste confirmarea ca suntem in voia Lui. "Voi insa nu mai sunteti pamantesti, ci duhovnicesti, daca Duhul lui Dumnezeu locuieste in adevar in voi. Daca n-are cineva Duhul lui Hristos, nu este al Lui." (Rom.8:9) Concluzie. Nu numai la aceasta marturie a mea, dar in orice clipa din viata mea accept judecata fratilor daca este facuta in "spiritul si litera legii", altfel spus in "Duhul si litera Legii, a Cuvantului din Sf.Scriptura". De cand L-am cunoscut pe Hristos, si mi-am daruit toata fiinta mea Lui, cu trup, suflet si duh, si toata viata mea am pus-o la picioarele Rascumparatorului meu, ma conduc dupa acest etalon: Sf.Scriptura in Duhul Sfant. Impreuna sunt un singur etalon. De aceea zic pot fi judecat oricand dupa ceea ce am ca etalon. |
Citat:
PS Domnul nostru a acceptat judecata chiar daca nu a fost facuta in litera si spiritul legii. Si la fel ne invata si sfintii nostri sa facem. |
Citat:
|
Citat:
Iar Hristos chiar daca a acceptat judecata, nu inseamna ca a si fost de acord cu ea. Hristos a spus: „Dacă am vorbit rău, mărturisește ce-a fost rău ; dar dacă am vorbit bine, de ce Mă bați?“. |
Convertire.
Numele meu de botez este Gabriela, nume pe care l-am primit in urma cu 12 ani cand am primit botezul ortodox.
Viata mea a fost una deosebit de tumultuoasa.Parintii mei nu mi-au dat nici un fel de educatie religioasa, iar in scoala am invatat ca nu exista Dumnezeu.Doar bunicii mei,baptisti,ma mai duceau in copilarie la adunare.Asadar,pentru mine nu exista credinta. Pe la varsta de 17 ani ,in anul 1974,acasa, in urma citirii unui roman, o rugaciune mi-a strapuns inima; Era rugaciunea unui tata care trebuia sa decida viata sau moartea fiului sau(un criminal).A ales dreptatea, asa cum Dumnezeu a ales ca propriul Fiu sa moara pentru pacatele noastre.Atunci am constientizat ca eu am un Tata in cer si ca Domnul Iisus Hristos,de dragul meu, a acceptat pedeapsa capitala.Am cazut in genunchi si am plans mult,nu stiu cat am ramas asa,dar stiu ca atunci a fost intalnirea mea cu Domnul care mi-a marcat intraga viata,moment cand am decis sa-i raspund la IMENSA LUI DRAGOSTE cu iubirea mea .Ulterior am cautat o biserica in care sa-l gasesc pe Domnul meu si bineinteles ca m-am dus in adunarea unde erau bunicii mei pe care ii iubeam foarte mult.Acolo am primit toate notiunile de crestinism,am inceput sa citesc Biblia,sa ma incant de minunatia vietii de credinta,am intalnit niste tineri foarte seriosi cu care ne intalneam si ne rugam,ne marturiseam pacatele si plangeam pentru ele.Totul era minunat! Tatal meu care era ateu comunist,fusese chiar ofiter de contrainformatii,a inceput o prigoana acerba impotriva mea.Totul a durat 3 ani,dupa care a reusit sa ma rupa din grupul de rugaciune in care eram, prin trimiterea mea la Bucuresti pentru aproape 2 ani.In aceasta perioada n-am mai avut partasie cu nimeni,dar frecventam adunarea baptista din Bucuresti.M-am intors din nou acasa si am inceput facultatea la Cluj. Dupa o viata deosebit de tumultoasa care s-a soldat cu o casatorie ratata si multe regrete,am simtit ca numai Dumnezeu va reusi sa rezolve toate problemele mele sufletesti. Unde era sa-L caut decat acolo de unde am plecat,asadar m-am intors,in 1994 ,in adunarea baptista.Aici am gasit un dezastru.O adunare sfasiata de dezbinari si neintelegeri, cu grupuri si grupulete.Adunarea s-a rupt in trei grupari "oficiale".Eu m-am alaturat asa zisilor "treziti",adica celor ce cautau rugaciunea si pocainta,care s-au rupt de cei superficiali si "lumesti".Doar nu lasam "lumea "ca sa ma amagesc singura intr-o adunare formala .Adevarul este ca m-a deranjat intotdeauna lipsa adunarii baptiste de profunzime si seriozitate, dar am gasit acel mic grup de oameni seriosi,care,cu adevarat cautau sa traiasca invataturile Bibliei si sa se pocaiasca cu adevarat de faptele intunericului. Acestia au primit fonduri si ajutoare din strainatate sa-si construiasca o casa de rugaciune noua.Atunci a inceput "razboiul".Pentru a pune mana pe bani,gruparea conservatoare,a inceput cu denigrari,cu reclamatii la adunarile americane care au trimis banii,cum ca nu se face nimic ,ca uni si-au insusit acesti bani,reclamatii la Inspectia in Constructii ca nu au proiect.Nimic insa nu a oprit lucrarea de constructie a acestei case.Cand au vazut ca este gata au inceput cu presiuni de la Comunitate(conducerea de la Cluj)pentru a-si pune ca si conducator (pastor) persoana dorita de ei. Cel ce a condus toate lucrarile de constructie s-a opus. Si aceasta adunare s-a fragmentat in doua partide:una care il sustinea si cealalta care sustinea persoana numita de sus(de Comunitate).Solutia a fost simpla:acel om,care din nimic a construit totul, cu bani necontabilizati,fara sa fie platit a fost declarat hot si a fost dat afara atat el cat si familia lui cat si toti ce-i ce-l sustineau.Eu am asistat la toate aceste lupte intestine si m-am scarbit,ori cum, nu mai puteam ramane aici caci nu era decat o lupta pentru putere,acei putini,care mai cautau cu adevarat pe Dumnezeu au fost exclusi fara alt motiv, decat acela ca n-au acceptat noul conducator numit de Comunitatea baptista,persoana care,desi avea studii nu avea nimic de a face cu trairea credintei in Dumnezeu decat "vorbe".In aceste conditii am cautat adunarea acelor oameni cu adevarat "seriosi"in credinta lor.Peregrinarea mea a fost pe la foartemulte astfel de adunari.Totul era bine pana la o vreme dupa care descopeream fel de fel de aberatii si limite in intelegerea cuvantului Lui Dumnezeu. Convertirea mea la ortodoxism s-a facut tarziul,la 43 de ani,dupa ce o viata intreaga am cautat calea cea dreapta si dupa ce indelung m-am rugat Domnului sa-mi arate unde este locul meu in trupul Bisericii Sale.Este greu de povestit o viata intreaga si nu vreau sa va obosesc,insa esentialul este ca in urma cu 10 ani am primit Sf.Botez la Manastirea Sf.Arhangheli din Remetea de langa Turda unde locuiesc.Marturisesc ca intoarcerea mea s-a facut in mod miraculos,fara sa cunosc aproape nimic despre ortodoxie,cu ajutorul Maicutei Sfinte prin sf.Icoana de la Nicula,apoi printr-un parinte exorcist la a carui slujbe de dezlegare am participat de 3 ori si apoi cu ajutorul altui parinte exorcist care m-a si botezat.Totul a durat de la postul Craciunului 1999 si pana la Sf. zi de Inviere din 2000.In aceasta perioada nu pot sa spun ca am primit nici cele mai elementare notiuni teologice de la oameni,deci nu a fost o convertire prin ratiune ci prin simtire si descoperire.Bineinteles ca am incercat sa inteleg si rational daca ceea ce simt este conform Bibliei si am primit ,incredibil, raspuns la toate intrebarile mele teologice.Am citit primele volume din Filocalie si am simtit ca un voal cade de pe ochii mei.Daca pana atunci aveam impresia ca ortodocsii nu au habar de biblie,am fost uimita sa vad ca in urma cu 1700 de ani Sfintii Domnului au simtit si au trait cu adevarat crestinismul,iar biserica ortodoxa respecta aceeasi randuiala.Am inteles scrupulozitatea cu care sunt respectate toate valorile biblice.toate cuvintele Mantuitorului,dar am inteles si m-am cutremurat de valoarea Traditiei adica toate descoperirile pe care Tatal Ceresc le-a lasat alesilor Sai. Am citit,plangand, Viata Parintelui Cleopa si apoi multe,multe carti.Simt o sete imensa de aceasta APA VIE.Am alergat la Manastirile din Moldova si din tara si nu ma satur sa descopar pe Sfintii Lui Dumnezeu , viata lor si faptele lor. Este ceea ce am cautat intotdeauna, SFINTIREA, DESAVARSIREA.O Biserica VIE care are toate parghiile pentru desavarsirea fiilor ei. Am simtit ,pentru prima data, PUTEREA Bisericii luptatoare si puterea nevazuta, dar simtita, a Bisericii biruitoare. Totul a fost incredibil,tot ce am trait si simtit,dar acesta a fost doar inceputul. Am ajuns intr-un mare impas!Am inteles, totusi,ca este foarte important sa capat o anume pricepere,o anumita maturitate in a percepe ortodoxia.Abia acum,citind postarile sectarilor, imi dau seama ca mie mi s-a creat o anumita mentalitate straina de spiritul Adevarului.O mentalitate,o atitudine agresiva, ostila fata de altii,pe care Sf.Parinti nu o au.Un anume fariseism in a judeca si condamna pe altii.O anumita asa zis "scrupulozitate",in a vedea raul-paiul din ochiul altora-ceea ce ma face dura si nemiloasa cu cei din preajma mea. Poate Duhul Sfant ingaduie toate acestea pentru a primi o lectie,sau poate am suparat prea tare pe Tatal si am fost lasata de capul meu! Simt ca tot ceea ce am stiut despre Dumnezeu ,mai bine zis mentalitatea sectara, trebuie sa o uit.Mi-a distrus sufletul atatia ani !Este doar o utopie neverosimila , fara acoperire! "Zambeste! Isus te iubeste" Chiar daca aceste cuvinte in esenta sunt adevarate, dar rostite ca pe un talisman "mantuitor", pana la paroxism in urale si aclamatii colective nu sunt decat un mod de a-ti amagii constiinta si de a "sarii gardul" adica de a evita sa intri pe poarta cea stramta a adevaratei pocainte. In comparatie cu Ortodoxia , aceste asa zis "credinte" sunt ca un surogat .Un inlocuitor "identic natural", "colorat sintetic" si "aromat artificial". Am descoperit o lume minunata,LUMINA CEA ADEVARATA, dar in mine este inca atat de mult intuneric!Am o singura spaima:ca Harul Domnului sa nu fie in zadar pentru mine! Sunt coplesita de profunzimea Ortodoxiei si de maretia ei si pot spune ca niciodata nu voi putea marturisi ce minuni am trait si niciodata nu voi putea recupera tot ceea ce am pierdut, toti acesti ani! Ma rog sa fiu primita ca acel fiu risipitor.. ca un simplu argat in casa Tatalui meu iubit! |
Citat:
|
Impresionantă mărturie, soră Gabriela. Mă face să mă gândesc că plecarea în lume a fiului risipitor are și o parte bună: abia depărtându-se de casa părintească, abia când a ajuns singur și în necazuri a putut înțelege cu adevărat ce a pierdut, iar inima lui s-a aprins de cel mai autentic dor de acasă.
|
@Gabriella. Foarte frumoasa povestea ta si on-topic. Am o intrebare, daca se poate. Ce ai simtit dupa ce ai primit botezul ortodox? Multumesc. Maica Domnului sa te ocroteasca si spor in credinta.
Si eu am avut parte de o convertire, sa zic asa, desi am fsot botezata ortodoxa de cand eram bebe. Defapt, sunt inca in proces de convertire, caci mai am de lucrat cu patimile mele. Din cate mi-am dat seama, botezul este primul pas catre ortodoxia traita. Am fost crescuta intr-o familie nepracticanta. Nu ma refer numai la parinti, ci si la bunici,unchi,matusi. Pot spune ca fac parte dintr-un lant pacatos pe care incerc sa il rup. La scoala am invatat putin despre ce inseama ortodoxia si de asemenea am facut si excursii prin tara la diverse manastiri, in Ardeal si Oltenia. In clasa a8-a insa, am avut un profesor meditator care mi-a spus sa cred in Dumnezeu, dar nu cred in Biserica. Si am luat-o de buna cativa ani. Am avut o copilarie si adolescenta zbuciumata si plina de apucaturi pacatoase. Nu cred ca am negat vreodata existenta Lui Dumnezeu, insa nu m-a interesat prea mult sa aflu, sa descopar. Dupa ce am plecat din Ro si am ajuns aici, totul a fost ok o perioada, insa apoi, simtindu-ma singura si fiindu-mi dor de tara, am inceput sa citesc. Istoria Romaniei mai exact, si asa am aflat mai multe despre ortodoxie. Primul Parinte roman despre care am citit si mi-a atras atentia, a fost Parintele Arsenie Boca. Citindu-i cartile, m-am regasit pe mine in scrierile sale si am inceput sa ma inteleg pe mine insumi. Si de acolo, am citit mai mult, si mai mult, am inceut sa merg la Biserica etc.. Inca nu stiu totul, inca nu fac totul cum trebuie, insa sper sa fiu tare si profit de colacul de salvare care mi-a fost intins. Intr-un fel, Dumnezeu a venit la mine, nu eu la El. Doamne ajuta! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"Daca ramaneti in Cuvantul Meu, sunteti in adevar ucenicii Mei; veti cunoaste adevarul, si adevarul va va face slobozi." (Ioan.8:31,32) Contextul acesta este despre libertatea, izbavirea de sub puterea pacatului, de sub puterea celui rau prin primirea lui Hristos in viata noastra. Aceasta libertate sau izbavire de sub puterea pacatului, noi eterodocsii, o mai numim si mantuire (a nu se intelege aici mantuirea finala, dreptmaritoare). Aceasta "mantuire" de sub puterea celui rau, aceasta izbavire, aceasta eliberare este facuta numai de Hristos, prin jertfa Sa. Domnul intareste aceasta. "Deci daca Fiul va face slobozi, veti fi cu adevarat slobozi." (Ioan.8:36) Aviz amatorilor de senzatii tari: diavolul incearca sa fure aceasta Samanta din mintea voastra pentru ca daca ramane si prinde radacini in inima voastra, in solul cel bun, atunci el si cohoarta lui nu mai are castig de la voi, caci este scris: "Voi, copilasilor, sunteti din Dumnezeu; si i-ati biruit, pentru ca Cel ce este in voi este mai mare decat cel ce este in lume." (1Ioan.4:4) Acum, daca am primit aceasta libertate, aceasta slobozenie data de Hristos, sa nu umblam in ea cu usuratate. Caci libertate nu inseamna libertinism. "Dar acum, odata ce ati fost izbaviti de pacat si v-ati facut robi ai lui Dumnezeu, aveti ca rod sfintirea, iar ca sfarsit viata vesnica." (Rom.6:22) Noi practic ce am facut? Am schimbat un stapan cu un altul. Am crezut pe Hristos, am primit jertfa lui Hristos, am fost "mantuiti" sau izbaviti de Hristos de sub puterea vechiului stapan, iar acum traim pentru Hristos, caci este scris. "Dar acum nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine. Si viata, pe care o traiesc acum in trup, o traiesc in credinta in Fiul lui Dumnezeu care m-a iubit si S-a dat pe Sine insusi pentru mine." (Gal.2:20) |
Citat:
Laura, multumiri pentru stradania de a fi postat acest interviu cu Parintele John Lincoln Downie de la Biserica Rusa din Bucuresti! |
Citat:
Dedicatie speciala pentru toti neoprotestantii! |
O problema care revine mereu si mereu din partea neoprotestantilor de pe acest forum, e ca desi au auzit de ortodoxie, desi au trait sau traiesc intr-o tara ortodoxa, incearca sa-si justifice ramanerea in neoprotestantism (pentru unii nu conteaza in ce secta, nu conteaza doctrina, nu conteaza cate erezii are, oricare e buna, doar Biserica ortodoxa sa nu fie ), divagand mereu discutia spre ideea ca daca misionarii ortodocsi nu propovaduiesc adevarul ortodox cu care se tot lauda atata in toate laturile lumii, inseamna ca se poate si fara el.
Ideea ca ortodocsii raspanditi in toate colturile lumii ar tine ortodoxia in mod egoist doar pentru ei, tinand lumina sub obroc, e pur si simplu tendentioasa iar np o folosesc pe post de scuza. Ca sa nu mai zic, ca oriunde exista o cautare sincera plus un cablu tv sau o conexiune la internet (ca sa nu zic si de biblioteci), aproape oricine a vazut ca nimeni nu tine Lumina de la Ierusalim sub nici un obroc. Ca sa dau doar acest exemplu. E in vazul lumii. De fiecare depinde ce face mai departe cu aceasta informatie. Daca insa, unuia din Burkina Faso, de ex. , care n-a auzit niciodata de ortodoxie, aceasta necunoastere ii poate fi circumstanta atenuanta la Judecata, altuia, care, nu numai ca a auzit de ortodoxie, ba mai mult, traieste intr-o tara cu o traditie ortodoxa de 2000 de ani, cu biserici si manastiri ortodoxe, are acces la carti, la cercetare, i se arata semne si minuni, insa cu toate astea, respinge ortodoxia cu obstinatie, preferand ramanerea in erezie, aici nu mai poate fi vorba de circumstante atenuante, ci agravante. „De aceea vă spun că împărăția lui Dumnezeu se va lua de la voi și se va da neamului care va face roadele ei”(Matei 21, 43) – valabil si pentru ortodocsii care-si inchipuie ca se pot balaci in pacate multumindu-se doar ca fac parte dintr-o ortodoxie fara vreo fisura sau erezie doctrinara. Cu alte cuvinte, nici viata morala fara o invatatura dreapta, nici viceversa. CUM L-AM AFLAT PE HRISTOS ACOLO UNDE NU-L CAUTAM Marturia unul american, sincer cautator al Adevarului sau cum lucreaza Duhul Sfant in sufletele celor care n-au auzit niciodata de ortodoxie (Nu am gasit prima etapa a cautarii , ci doar perioada de la neoprotestantism la ortodoxie) „De la ateism, printr-un ashram hindus, la Dreapta slavire (partea a 2-a) A doua etapa a „calatoriei” mele a fost cea de neoprotestant „harismatic”. Etapa a inceput cu o spatamana in care m-am incuiat in apartamentul meu, ca sa ma rog si sa postesc. Am hotarat ca trebuie sa-L „experiez nemijlocit pe Dumnezeu” si sa-L intreb daca Hristos era cu adevarat „Fiul Sau cel unul-nascut” sau doar „unul dintre multii dumnezei”. Ma luptam inca cu aceasta intrebare. Ca lucrurile sa fie si mai complicate, am fost diagnosticat cu o hipoglicemie severa (si un pre-diabet) si eram predispus la greturi si migrene daca nu mancam regulat. Dar mi-am zis ca aflarea raspunsului la aceasta intrebare ( este Hristos unul si singurul Dumnezeu adevarat?) era mai importanta decat bunastarea mea trupeasca . Asa ca am postit, am citit Evanghelia dupa Ioan, m-am rugat si am strigat catre Cel ce era atunci inca „Dumnezeu necunoscut”, pentru lamurire si calauzire. In chip minunat pentru mine, n-am mai avut crize de hipoglicemie. Am simtit o mare pace. Mai important, am primit in inima un raspuns limpede. Am iesit din recluziunea de o saptamana „stiind” ca Iisus Hristos este Fiul „unul nascut” al lui Dumnezeu si ca ceilalti „dumnezei” erau proiectii ale nevoii omului de Dumnezeu, nu erau cu adevarat Dumnezeu. Acest lucru a insemnat pentru mine un urias pas duhovnicesc inainte. Acum ma framanta intrebarea: „Ce fac cu aceasta informatie?” (va urma) |
continuare
2. In pachetul de informatii care parea sa vina cu „aceasta descoperire personala” (nu stiu cum sa-i spun altfel) se afla o idee care mie nu-mi venise niciodata. Era un „glas slab si linistit” care ma indemna sa gasesc o Biserica „plina de duh”. Nu prea stiam ce inseamna „plin de duh” (nu erau toate bisercicile crestine „pline de duh”?) Am cercetat si am intrebat in jurul meu si, fiindca era perioada de explozie a „renasterii harismatice”, expresia „plin de duh” era asociata bisericilor „harismatice” protestante si catolice. Am fost indrumat catre o biserica „harismatica” presbiteriana (care in curand a fost excomunicata din denominatie). Pastorul era un om minunat, ca si batranii comunitatii (unul dintre ei imi este in continuare prieten). Am fost trecut prin „Rugaciunea pacatosului”, in care mi-am recunoscut multele mele pacate si mi-am marturisit dorinta ca Hristos sa fie Mantuitorul si Domnul vietii mele si L-am „primit pe Hristos in inima”. Mi s-a spus ca sunt „mantuit” aici si acum, si voi culege toate rasplatile insirate in Scriptura, pe care Domnul le-a pus deoparte special pentru mine. Mi s-a spus ca cuvintele Bibliei erau scrise anume pentru mine (am presupus ca prin prestiinta lui Dumnezeu) si ca trebuia sa citesc Scriptura in felul acesta. Ea reprezenta „manualul de utilizare” scris de Dumnezeu pentru mine. Am incercat din rasputeri sa accept toate acestea –in mare masura fiindca nu voia sa „stric formula” mantuirii – dar aveam indoieli. „Asta-i totul?....” „Ce se intampla cu toate gandurile si purtarile rele cu care ma lupt?...” „O sa devin de la sine asemenea lui Hristos, printr-o osmoza spirituala?...” „Eu nu trebuie sa fac nimic?...” „Poate fi atat de usor, ceva de o asemenea importanta?” Am fost insa incredintat de acesti oameni buni, plini de diplome in teologie, ca in esenta asta era tot ce-i necesar pentru o „mantuire” deplina, intreaga si desavarsita. Toate au fost facute in locul meu si date mie de dreptatea lui Hristos. Tot ce trebuia sa fac era sa „stau in Cuvant” – adica Biblia. Eram pe calea catre rai, la fel cat era de sigur ca soarele va rasari de la rasarit (oamenii acestia erau sinceri in credinta lor, nu sunt defel ironic”) (va urma) |
3. continuare
Vorbirea in limbi Urmatorul pas, insa, a fost sa incerc „semnul plinatatii duhului”, care era „vorbirea in limbi”. Aceasta s-a petrecut in cursul unei slujbe, dupa ce am fost „mantuit”. Ceilalti au inceput sa se roage cu bolbolroseli si ingaimari, iar eu am fost incurajat sa ma alatur. Am facut-o. Sincer, n-am „prins” niciodata –in cei 15 ani cat am fost harismatic – treaba cu limbile (de ce era asa importanta, cum te forma ca si crestin sau ce rost avea, de vreme ce nimeni nu putea intelege ce se zice), dar mi s-a spus sa „merg” totusi cu ea, fiindca era din voia si socoteala lui Dumnezeu, ca la Cincizecime, dupa cum scrie in al doilea capitol din Fapte. Mi s-a spus ca asa se manifesta Duhul Sfant al lui Dumnezeu in noi, mai presus de intelegerea mea rationala. Suna destul de mistic, lucru „in regula” dupa mine. Vindecarea trupeasca si rugaciunile pentru tamaduire erau si ele importante. Ni se spunea intruna ca rascumpararea lui Hristos (imparatia lui Dumnezeu era deja aici si acum, trebuia doar sa o „cerem”) cuprindea vindecarea sufletului si trupului. Ne rugam pentru tamaduirea a toate pentru toti –migrene, calvitie, raceli, raguseli, dureri de spate. Ne „puneam mainile”, ne rugam „in limbi”, ne rugam si cu cuvintele noastre: „Dumnezeule-Tata, vindeca asta sau aia...Parinte, binecuvinteaza asta sau aia...Parinte, elibereaza-l pe fratele nostru de asta sau de aia...” Eram inauntru (in Imparatie) si acum trebuia doar sa iau din meritele si puterile nesfarsite ale lui Hristos si ale Sf. Duh. Parea cumva ca daca totusi nu vindeci e din pricina ca n-ai credinta indeajuns de puternica! (va urma) |
4. continuare
In rastimpul acesta m-am casatorit cu minunata mea sotie, Colleen. Ne-am tot mutat o vreme, datorita locurilor de munca, dar intotdeauna am mers la biserici harismatice, care aveau o teologie evanghelica, dar ofereau o experienta penticostala. In cele din urma am ajuns in California de sud, unde ne-am stabilit. Am inceputa totodata sa mergem la una din cele mai „fierbinti” biserici evanghelice „harismatice” din zona. Acolo s-a nascut o miscare nationala si internationala iar noi ne duceam la „biserica-mama” ( de fapt un amfiteatru de liceu) din Anaheim Hills, in California. Patorul senior purta o camasa hawaiana si fusese candva muzician profesionist, cantand la pian pentru formatia „The righteous brothers”, in anii ”60. Slujbele erau conduse de o „echipa de inchinare” constand dintr-o trupa muzicala cu instrumente electrice si cantareti. Muzica era una contemporana, fiind in parte cu mare incarcatura emotionala si miscatoare. Spre deosebire de celelalte slujbe la care mersesem, serviciul religios era foarte lung, dupa care urma o invatatura biblica, apoi un interval destul de haotic, in care oamenii veneau in fata si faceau tot soiul de lucruri, de la a-si „re-inchina” vietile lui Hristos (treaba pe care se pare ca o faceam iarasi si iarasi) pana la a se ruga pentru altii si a da „cuvinte proorocesti”. Oamenii plangeau, lacrimau, tremurau, se prabuseau la pamant, vorbeau in limbi – rastimpul acesta dura adesea si o ora dupa ce se sfarsea slujba formala. Apoi toti plecau la masa. Ne-am obisnuit cu acest fel de biserica si, fiindca nu studiasem niciodata istoria bisericeasca, n-aveam nici un punct de referinta pentru a-mi da seama daca chiar asa trebuia sa arate o biserica. (va urma) |
5. continuare
Insa in aceasta perioada – cand am devenit gazde ale unor „fratii casnice”, invatatori la scoala duminicala si ne-am implicat in tot soiul de alte „lucrari” – simteam ca viata mea launtrica nu corespunde cu cea din afara. Ma luptam in continuare cu ganduri, pofte si purtari pe care voiam sa le biruiesc, dar se pare ca nu izbuteam. Cu cine as fi putut vorbi? Cum sa-mi sfintesc viata interioara si exterioara? Nimeni nu parea sa stie. Stiam ca Hristos a zis „fiti desavaristi, precum Tatal vostru cel din ceruri desavarsit este” si mai stiam ca nu se intampla asta cu mine. Faceam tot ce ni se spusese ca fac cei „mantuiti”, dar viata mea lautrica inca se târâia. Era pe undeva o neintelegere, o nepotrivire. Ceea ce m-a pus in cele din urma pe ganduri a fost „țăcăneala” crescândă a unora dintre lucrurile care se petreceau in miscarea biserici noastre. Aceasta etapa a culminat pentru mine cu vizita unui invatator care se indeletinicea cu ceea ce numea el „lucrarea râsului”. A venit la amvon si a inceput sa vorbeasca ca un comediant de scena (la serviciul de Duminica seara!). Au inceput sa se auda hohote puternice si ragusite, iar rasetele isterice si guturale au cuprins intreaga biserica. Cand acela arata undeva cu degetul si zicea: „Acolo este” (Sfantul Duh!), râsetul izbucnea acolo unde aratase si apoi se misca prin sala in valuri. Treaba asta continua ore in sir, iar in cele din urma oamenii cadeau pe jos, cuprinsi de un paroxism isteric. Improscau cu saliva, tipau si hohoteau strident. Unii grohaiau. Oamenii din jurul meu pareau sa creada ca e ceva „duhovnicesc”, dar eu nu eram de aceeasi parere. Sincer, m-am scarbit de intreaga miscare, simtind ca nu poate fi „adevaratul crestinism” practicat in „Biserica timpurie”, pentru care oamenii au murit ca mucenici. Stiam ca n-au murit pentru aceasta nebunie! Dar n-aveam idee unde sa gasesc „Biserica timpurie”. Toti pareau sa o caute si o modelau la bunul plac, dupa intelegerea si interpretarea lor asupra „Bisericii timpurii” – dar daca incercarile lor duceau oamenii in asa isterie, atunci mi-am dat seama ca Biserica aceasta trebuie sa fie alundeva- sau nicaieri! (va urma) |
6. continuare
Descoperirea comorii vesnice: Biserica Ortodoxa Despartirea s-a petrecut atunci cand biserica noastra a oferit un seminar de weekend sustinut de un profesor de la Seminarul Teologic Fuller, despre Istoria Bisericii Timpurii. Am citit cartea „Biserica timpurie” a lui Henry Chadwick, care incepea cu iudaismul celui de-al doilea templu si continua pana in veacul al 4-lea din era crestina. Am descoperit ca Biserica timpurie era liturgica, sacramentala (impartasindu-se cu Insusi Trupul si Sangele lui Hristos la Euharistie) si clerical ierarhica. Era Biserica cea „una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca” a primei o mie de ani de crestinism, de la Cincizecime pana la anul 1054. A dat nastere la multi sfinti- barbati, femei si copii. Nu era un pretins model de „biserica timpurie” care se „reinventa” mereu; parea mai curand „catolica”, dar cu ethos diferit, mai putin legalista, mai mult tainica. Credinciosii acestei Biserici posteau, cereau mucenicilor si sfintilor sa se roage lui Hristos pentru ei, o iubeau pe Maica Domnului si bineinteles se daruiau cu totul inchinarii lui Hristos, al doilea ipostas al Sfintei Treimi. Erau vegheati de episcopi, oameni ai lui Dumnezeu, aflati intr-o succesiune neintrerupta si nemijlocita cu insisi apostolii. Erau „biblici” (au avut mai intai Vechiul Testament, apoi au alcatuit canonul scripturistic pe care il avem astazi), dar aveau si un „context” din care intelegeau cu adevarat Scripturile, fara greseli sau erezii –predania sau traditia. Nu cantau muzica rock, nici nu radeau isteric la slujbele lor. Dimpotriva, aceste slujbe erau solemne si ei credeau ca loc in doua dimensiuni duhovnicesti in acelasi timp: pe pamant si in cer, impreuna cu heruvimii, serafimii si sfintii, care erau un mare nor de marturii. Eram, sincer, dat pe spate! Avusesem o experienta revelatoare. Am continuat sa citesc, ca sa aflu ca Biserica Ortodoxa Rasariteana sustinea ca este urmasa acestui „model de biserica”. Am alergat atunci la bunul profesor si l-am intrebat: „E aceasta Biserica timpurie de care ne-ati vorbit, aceeasi cu Biserica crestinilor ortodocsi?” Asteptam un raspuns afirmativ sau negativ, nu ceva echivoc- si, spre placuta mea surpriza, l-am primit. Profesorul mi-a raspuns: „da, este” – dar a adaugat aproape indata: „dar intrebarea pe care trebuie sa v-o puneti e daca acest lucru are vreo importanta!” Ei, bine, stiam deja raspunsul la aceasta intrebare. Trecusem prin lumea romano-catolica, prin labirintul evanghelico-harismatic si voiam cu disperare sa descopar care era Biserica cea adevarata – una care inca crede intocmai cum credea Biserica timpurie si isi forma credinciosii intocmai cum si-i forma Biserica timpurie. Pentru mine avea importanta! Cumva, intr-un fel sau altul (Dumnezeu stie cum) am gasit cartea „Cum am devenit ortodox” a lui Peter Gillquist, istoria calatoriei unui grup de peste 2000 de evanghelici catre Biserica Ortodoxa canonica. Cele citite au rasunat in toate fibrele fiintei mele! Am gasit numele unei parohii locale din aceeasi jurisdictie (Patriarhia Antiohiei) si am luat parte la Utrenie si Liturghie. Sincer, am plans de-a lungul amandurora. Cu ochii inchisi, ma gandeam ca corul de langa mine era unul ingeresc, nu omenesc! Frumusetea si sfintenia Liturghiei (pe care am urmarit-o de pe o carticica, ca sa ma incredintez ca nu se rosteste nimic socotit de mine „eretic”- inchipuiti-va neghiobia mea”) au fost coplesitoare. Cand m-am intors pentru Vecernia Mare, in acea noapte de sambata, cei de acolo se rugau din Cartea Psalmilor (si am vazut ca marea parte a textelor liturgice sunt din Scripturi). Dupa Vecernie a urmat un maslu, o slujba cu rugaciuni de vindecare pentru bolnavi, preotii si diaconii miruindu-i pe acestia cu ulei sfintit, asa cum cere Scriptura si predania crestina. Pot zice, cu mana pe inima, ca aici am incercat pentru intaia data Sfantul Duh! Hristos, ingerii Sai, sfintii Sai si Biseric Sa erau acolo –toti laolalta, in chip negrait. Am stiut atunci ca eram, in sfarsit „acasa”. Am plans cu lacrimi de bucurie tot drumul spre casa. Au trecut de la acea seara 11 ani. Intreaga mea familie –sotia, fiicele, cumnatul si trei nepoti minunati m-au urmat in sanul Sfintei Biserici Ortodoxe. I-am vazut pe toti crescand si maturizandu-se in ciuda greutatilor si necazurilor. Ii multumim neincetat lui Dumnezeu ca ocroteste Biserica Sa si o pazeste nebiruita de portile iadului, neprihanita, neatinsa si nestricata.” Marturie de Kevin Allen - sursa: revista Familia Ortodoxa, nr. 5/2011. |
Citat:
In loc de concluzie. Sa luam aminte! |
Interesant topic Delia, foarte folositoare am gasit postarile de aici. Redau un cuvant al Parintelui Savatie Bastovoi, de altfel un converit.
"Cred, si nu ma indoiesc, ca Dumnezeu lucreaza cu fiecare om asa cum stie El. Dumnezeu cunoaste pe fiecare, caci "El ne-a facut pe noi si nu noi pe El", cum zice David, si se descopera fiecaruia potrivit felului sau de intelegere." http://www.crestinortodox.ro/intervi...sca-70558.html |
Acum doi ani m-am botezat si eu la ortodocsi, fiind la origine catolica ( botez), dar nepracticanta. Eram atat de ignoranta incat nu stiam ca exista diferente intre cele doua, iar asigurarea unor preoti cum ca sunt "biserici surori" m-a facut sa cred ca sunt, de fapt, ortodoxa prin simpla atractie pe care o simt fata de Ortodoxie! Abia cand am inceput sa citesc carti duhovnicesti - am inceput cu "Traditie si libertate in spiritualitatea ortodoxa" a Mitrop. Antonie Plamadeala - mi-am dat seama ca ma aflu intr-un no man's land si ca trebuie urgent sa fac primul pas. A mai durat inca cativa ani, timp in care m-am "rostogolit" putin prin new-age, dupa care am ajuns in Israel, total neasteptat si aproape fara niciun efort, am stat o luna la o familie de evrei nascuti acolo, m-am interesat de iudaism, am "cascat gura" la religiile lumii, fara sa stiu pe ce lume sunt si care mi-e calea...familia de evrei m-a plimbat pe la toate locurile crestine posibile din Israel si au fost intr-adevar foarte deschisi si amabili, au vrut sa ma "lamuresc" singura ce anume ma "atrage". Am fost si in sinagoga, am participat la Purim si la patru Shabaturi in familie, cu tot ritualul ( shabatul este poate una din cele mai autentice sarabatori, in sensul ca acea pace si intrerupere totala a activitatilor transforma totul in timp sacru, si nu timp liber, ca duminicile, la noi!). In cele din urma, umbland prin desert si dormind acolo in cort, intr-o dimineata m-am trezit "lamurita"! In pustiul Iudeii, intr-o liniste care te durea de-a dreptul si care facea ca timpul sa para sa se fi oprit undeva cu 2000 de ani in urma, m-am trezit intr-o fericire deplina, cu sentimentul clar ca IIsus era acolo, in pustie, nu in bisericile arhiaglomerate, unde toti fotografiaza, ies si intra, unde te copleseste o tensiune religioasa greu de suportat...evreii "mei" se rugau langa corturile lor, cu salurile si filacterele lor si eu eram sus, pe o movila de piatra si ma bucuram de tot, imi venea sa rad si sa plang si sa "pup" toata omenirea...Mi-am dat seama ca ei au drumul lor, destinul lor, eu pe al meu si tot asa...abia asteptam sa ajung acasa, sa intru intr-o biserica mica,ortodoxa, unde vreun batran sta tacut intr-o strana si cineva sterge praful, in tacere, de pe icoane.
Dupa cateva luni m-am botezat. In momentul Mirungerii, desi era o zi trista de decembrie, s-a facut lumina in biserica. Atunci am aflat ce-mi "lipsise" cu adevarat si de ce nu cred ca bisericile sunt "surori": pt. simplu motiv ca niciodata nu am mai simtit asa ceva! Povestea e lunga si eu sunt in continua "prefacere", dar nu vrau sa va retin aici cu toate detaliile si meandrele ... |
Ora este GMT +3. Ora este acum 19:11:13. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.