![]() |
Au protestantii si neoprotestantii o Traditie proprie?
Fără îndoială că fiecare confesiune creștină are specialiștii ei, care au studiat Scripturile mai în amănunt. Aceștia au comentat textele oferind explicații în scris celor care nu cunosc ebraica și greaca și care caută clarificări pentru locurile mai greu de tîlcuit. În mod cert, există și cărți religioase pentru copii, cu sau fără poze...
Deci, dacă numai Scriptura este cartea care trebuie studiată și oferă singură răspunsurile la orice, de ce aceste culte publică și alte cărți, să spunem ajutătoare? Pot fi aceste lucrări adiționale considerate drept o Tradiție proprie, așa cum este la ortodocși? |
Citat:
Nu puteți afirma același lucru despre lucrările sfinților părinți. Acestea sunt considerate la același nivel cu Scriptura și uneori de-asupra ei. Vezi acele topice în care se discuă dogmele în contradicție cu Scriptura. |
Citat:
Scrierile Sfinților noștri au aceeași greutate cu textul biblic, dar atenție, mă refer doar la Sfinții Părinți, mari dascăli și Teologi ai Bisericii. Nu orice preot, fie el și călugăr, se poate clasifica drept Sfînt Părinte, ca să luăm noi toți de bune părerile sale în materie de credință. |
Citat:
Dar acum vin și eu și te întreb: contează? |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
12 Cine are pe Fiul are viața; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viața. 13 V-am scris aceste lucruri ca să știți că voi care credeți în Numele Fiului lui Dumnezeu aveți viața veșnică.//..trebuie sa citim biblia facand abstractie de cultura noastra,cunostintele noastre,chiar religia noastra sa putem primi cavantul sfant nealterat,nefiltrat de mintea noastra.biblia iti da viata si credinta(capacitatea de a crede biblia)e tot darul lui Dumnezeu citat Efeseni 2:8 Căci prin har ați fost mântuiți, prin credință. Și aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu.//daca citim numai biblia ne intarim sufletul viata duhovniceasca personala dar daca citim si alte carti, chiar cu marturii puternice ne bucuram suntem de acord dar capatam totusi o ura fata de cei ce nu apreciaza ce apreciem noi.mantuirea e o minune si ma pot bucura ca pot spune din toata inima ca sunt mantuit.Duhul sfant e specialistul in materie de biblie de aceea trebuie sa citim ca EL sa ne calauzeasca nimai in adevar citat Ioan 16:13 Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit și vă va descoperi lucrurile viitoare. |
Citat:
Pai Ellen White e biblia voastra . |
da, toate religiile au traditii particulare, de la caz la caz, care nu se regasesc in Scripturi.
|
Citat:
Sa inteleg ca biserica d-voastra nu are traditii dupa care isi desfasoara activitatea? |
Citat:
Citat:
Citat:
Orice creștin, ortodox sau nu, este dator să discearnă între învățăturile eretice și cele ziditoare de suflet. Da, ceea ce vine în contrast cu baza creștinismului, adică Biblia, trebuie înlăturat. Părintele Galeriu a spus o vorbă memorabilă, fiind întrebat de un călugăr în ce fel trebuie să facă ascultare de superiorul lui, parafrazez: orice act sau gest al vostru trebuie să aibă temei biblic. |
Citat:
|
Citat:
|
@Florin-Ionut: Scrierile lui Ellen G. White sunt al doilea izvor al descoperirii dumnezeiesti, adventistii recunoscandu-i darul profetiei. Primul izvor este Scriptura, in timp ce scrierile doamnei White expliciteaza invatatura biblica si randuielile din cadrul bisericii adventiste, deci si ei au o traditie a lor, e impropriu sa spui ca n-au. Biblia e sursa adevarului crestin cu prestigiu absolut, in timp ce scrierile doamnei White au un prestigiu relativ.
|
Vis-a-vis de traditie: eu personal cred ca traditie insumeaza tot ceea ce se regaseste in constiinta comuna a unui grup, a unei comunitati, sau a unui neam etc. si este cuprinsa in obiceiuri, transmisa prin viu grai, ori cuprinsa in scrieri.
"eu am pomenit asa...", "la noi nu se face asa, ci..." Repet, cred ca aceasta este pastrat in constiinta comuna a oamenilor dintr-o anumita comunitate, mai mica sau mai mare care, de altfel, impartasesc aproximativ aceleasi incredintari. Toate aceste incredintari sunt mai apoi exprimate in obicei, rit, ritual etc. |
In cazul de fata vorbim de traditie religioasa a unor culte, confesiuni altele decat BOR.
Daca definitia de traditie postata mai sus ar fi corecta, sau mai bine zis ar fi impartasita de userii acestui topic putem afirma ca da: exista traditie in fiecare dintre confesiuni, culte, altele decat BOR. Acum se naste o intrebare? Daca toti crestinii, ai tuturor confesiunilor din toate timpurile au pe altar, la amvon, la sub brat aceeasi Biblie... cum de au fost atatea schisme care au dat nastere la atatea atatea grupari, si intre care exista atatea tensiuni??? Cum vad eu: crestinismul are o baza, un fundament de netagaduit pentru toti: Sf. Scriptura – Cuvantul lui Dumnezeu, Biblia. Pentru toti aici este „Principiul”. Acum, acest Principiu a fost raspandit de-a lungul veacurilor, pe fata intregului Pamant. Acolo unde a fost primit si a fost trait a fost implementat in constiinta grupurilor, comunitatilor, neamurilor. Numai ca amprenta culturii, mostenirile culturale si sociale dint-o anumita zona si intr-o anumita era si-au pus amprenta asupra omului si au dat o nuanta „Principiului”, o coloratura specifica a Acestuia, numita „Incredintare.” |
Atunci s-a intrezarit ca fiind absolut necesar ca toti cei ce au primit acelasi Principiu sa marturiseasca, evident, acelasi crez. Asa s-a nascut Crezul. Din nevoia legitima, fireasca de a-i uni pe toti cei ce marturisesc invatatura Cuvantului – de acum deja strans intr-un canon, si sa fie pazita constiinta comuna ce rezida din exploatarea si trairea Lui prin acceptarea univoca si marturisirea acestui unic Crez.
Pentru mine, Sf.Scriptura si Crezul reprezinta marturia mea de credinta, fundamentul credintei mele, Principiul. Restul? Restul este Incredintare. Personal cred ca inaintea Scaunului de Judecata vom fi judecati pentru acceptarea, respectarea, si trairea corepunzatoare a Principiului, nu a Incredintarii. Dupa cum l-am inteles pe Sf.Ap. Pavel in Epistola catre Romani, cap.14, tot ceea ce facem, chiar si din incredintare sa facem pentru Domnul. Si aceasta nu ni se va socoti greseala, chiar daca incredintarea mea este total diferita de a altuia. Acum, evident ca fiecare credincios, mai erudit sau mai putin, mai influent sau mai putin si-au pus amprenta in isoria crestinismului. Si vad normal si bine sa fie asa. Eu, ca si crestin penticostal, am citit si am spicuit din scrierile lui Origen, Sf.Antonie, Sf. Vasile cel Mare, Sf.Ioan Gura de Aur precum si insemnarile, scrierile autorilor contemporani ca Galeriu, Bartolomeu Anania etc. Si am primit multe din invataturile lor ca bune si de folos pentru mine. Dar niciodata nu m-am aplecat asupra lor asa cum fac asupra Sf.Scripturi, pe care o cred neconditionat. Iudeii din Tesalonic din diaspora, au verificat cu Sripturile -V.T.- pe Sf.Ap. Pavel sa vada daca ceea ce le spune el este intocmai (cu privirile la proorociile despre Mesia). Si numai atunci multi dintre ei au primit cuvantul lui. Pavel intareste aceasta: „Cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun.” (1Tes.5:21) Intocmai si eu, avand ca fundament, ca etalon Sf.Scriptura compar cu ea scrierile inaintasilor crestini, oameni ai lui Dumnezeu si pastrez pentru mine, pentru bagajul meu, ceea ce gasesc de folos in dreptul meu - nu oricum, ci totdeauna comparand cu Cuvantul. |
Citat:
|
Adevarat. Pentru individ Principiul devine viu in dreptul sau prin trairea Incredintarii sale.
|
Citat:
|
Citat:
Ca la toti neoprotestantii, Scriptura este doar pretextul pentru a promova o traditie proprie, bazata pe apucaturile unuia sau mai multi "reformatori". Reformatori, adica stii tu .. Dumnezeu, incompetent, n-a fost capabil sa tina Biserica dreapta peste veacuri, o indreptam noi, pe bajbaite asa..azi unul, maine altul.. |
Citat:
Sa pui "Cuvantul" peste Biserica denota o acuta lipsa de viziune duhovniceasca, in ciua tuturor clasificarilor si impartirilor teologice pe care le faci intre esentia si ne-esential. O fi "Santa simplicita" buna, dar poate fi corupta, la fel cum poate fi si a fost corupta adevarata utilitate a Scripturii de catre Luther si multi altii, rupandu-o dintr-un context si amplasand-o in cel al ambitiilor personale. De altfel de asta ai sa vezi oameni care se cred spirituali si au o afinitate mult mai mare fata de Scriptura decat fata de Biserica. Scriptura lasa suficient loc egoului personal, de la Lucifer mostenire, pe cand Biserica, NU. Iertare pentru stilul concis si la obiect. P.S. Da, au traditia lor. Doar ca nu e Sfanta Traditie. Si nici sfanta macar. Ba chiar dimpotriva. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
<<Am inteles ca multora dintre frati nu le plac citatele; ei vad astfel raspunsurile ca fiind reci, nepersonalizate. In continuare, fara a cita din Cuvant, voi incerca sa lamuresc cate ceva.>>
Citat:
Citat:
---------------------------------------------------------------------------- Dar El nu este singur. A doua calauza, care sa deschida Cuvantul si care poate deschide inima omului pentru a-L primi este Duhul lui Dumnezeu, Duhul Sfant. El ne-a fost dat fiecaruia dintre noi ca sa ne mangaie inimile, sa ne calauzeasca vietile si sa ne descopere Tainele lui Dumnezeu. Restul? Experientele, marturisirile si vietile oamenilor lui Dumnezeu vin sa "coloreze" si sa "nuanteze" in vietile credinciosilor Cuvantul revelat lor prin puterea Duhului Sfant. |
Citat:
Dacă, însă, ai în vedere cuvântul revelat, adică Evanghelia, atunci știi că ea s-a născut în Biserică, scrierea ei fiind precedată deja de o tradiție apostolică. Ea însăși, fiind, de fapt, rodul unei tradiții, a unor istorisiri și învățături transmise din gură în gură. Importanța ei este covârșitoare, însă a te limita la ea înseamnă să o scoți din contextul în care s-a născut, să o desparți de mama ei, Biserica. |
Daca tot ce sustin este de la mine atunci in mine nu este adevar.
Priviti insa ce le spune Hristos ucenicilor, intaistatatorii bisericii: "Sfinteste-i prin adevarul Tau: Cuvantul Tau este Adevarul." (Ioan 17:17) Si mai priviti inca un adevar revelat de Hristos: "Si Eu insumi Ma sfintesc pentru ei, ca si ei sa fie sfintiti prin Adevar. (Ioan 17:19) Pricepeti fratilor ca Biblia ca si Cuvant inspirat in om de Dumnezeu nu poate fi pusa pe picior de egalitate cu cea careia este data ca sa o sfinteasca, biserica. Domnul Hristos, cat a fost intre noi, a biruit ispitele diavolului prin Cuvant, spunandu-i: "Este scris!... Autoritatea nu este a slovei (care ucide) ci a Duhului care da viata. Asadar Cuvantul si Duhul merg numai impreuna. Duhul si Adevarul. Cat despre noi... noi sa ne ducem mantuirea pana la capat. In Duh si in Adevar. Asa sa ne ajute Bunul Dumnezeu! Amin. |
Citat:
|
pt ucenic:
De ce ne luati intotdeauna "de sus"? :) Cred ca d-voastra n-ati inteles rolul Bisericii, nu noi. Pentru noi biserica sunt oamenii care se straduiesc sa traieasca conform adevarului, pentru d-voastra e o institutie. Prin Scriptura ajungem la Biserica si prin Biserica la Scriptura deoarece Biserica a identificat Scriptura , care s-a nascut din unitatea credintei ei. Spuneti "Daca tot ce sustin este de la mine atunci in mine nu este adevar". Tot ceea ce sustinem e mijlocit de intelegerea noastra, deci e perceptia noastra asupra Adevarului revelat. Pana sa ajungeti sa fiti un om centrat in Dumnezeu-Cuvant, asemeni lui Iisus Hristos e cale lunga, pana atunci sunteti centrat in d-voastra, tot ce sustineti e de la d-voastra.
|
Citat:
Daca nu interpretati ad-litteram BIBLIA inseamna ca o interpretati cu ajutorul unor alte carti, din moment ce faceti asta e clar ca puneti mai mult pret pe acele scrieri,deci pe traditia Bisericii d-voastra care cuprinde aceste scrieri. |
TunsDiana
Serviciul public de inchinare la Biserica Adventista de Ziua a 7-a cuprinde:
Preludiu muzical Anunțuri Intrarea corului și a pastorilor Doxologie Invocarea prezenței lui Dumnezeu Citirea unui pasaj din Scriptură Imn de laudă Rugăciune Imn sau cântare specială Strângerea darurilor Imn de consacrare Predica Imn Binecuvântarea Rugăciune tăcută, șezând sau în picioare Postludiu muzical gasesti mai multe aici:http://www.adventist.ro/index/convin...bisericii.html Eu n-am asistat niciodata la o slujba la AZ7, insa din ce am citit acolo, ritualui central al cultului e Euharistia, asa cum este si la noi, ea fiind semnul care arata identitatea Bisericii, faptul ce realizeaza si reveleaza Biserica. Din prima clipa, biserica crestina a fost o adunare la cina Euharistiei. Crestinii au ramas consecventi acestui principiu, astfel incat toata identitatea cultica s-a dezvoltat in jurul Euharistiei. Liturghia la ortodocsi este Euharistia sau Liturghia darurilor inainte sfintite. Nu la toti neoprotestantii este asa, deci trebuie analizati fiecare separat. De exemplu, am asistat la serviciul duminical al Martorilor lui Iehova. La ei nu se regaseste Euharistia, au un mod diferit de organizare a "slujbei", de forma: cantare, cuvantare (un membru al comunitatii), cantare/rugaciune, cuvantare (alt membru al comunitatii), cantare. Cuvantarile tin in jur de 20 min, dezvolta teme actuale, facandu-se trimitere la Scriptura. Nu citesc pasaje din Scriptura, pe care le explica, iar apoi actualizeaza Scriptura prin predica, cum e la noi, ci trec direct la actualizare. Intr-o ora este gata tot serviciul public. Se ridica lumea in picioare la cantari si se sta jos la acele luari de cuvant, iar atmosfera generala e una seculara, un aer desacralizat. Si asta nu o spun pentru ca nu au fresce interioare sau icoane, pur si simplu lipseste acea impartasire a vietii cu principiul ei cauzal, nu ai sentimentul prezentei divine. |
Citat:
"Dumnezeu sta impotriva celor mandri, dar celor smeriti le da har." (1 Petru 5:5) Citat:
Hristos spune ce este Sf.Scriptura, tot El spune ce este biserica. (1) Biserica (in gr. ekklesia = ἐκ din, de la și un derivat καλέω afara) reprezinta totalitatea oamenilor chemati de Dumnezeu. "...nimeni nu poate sa vina la Mine, daca nu i-a fost dat de Tatal Meu." (Ioan.6:65)" Toti cei chemati, toti aceia care au raspuns chemarii Lui, care sunt uniti in Numele Lui si care se pun la dispozitia Lui, toti acestia reprezinta Biserica lui Hristos. Hristos Isi zideste biserica Lui. Este scris: "...tu esti Petru, si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea..." (Mat.16:18) Noi, biserica, cei chemati de El, nu ne aproiem de Dumnezeu decat prin Hristos. Nu prin Maica Lui, nu prin biserica Lui (devreme ce toti reprezentam biserica cum am putea unul prin altul), nu prin Sf.Vasile Cel Mare ale carui slujbe le savarsim, nu prin botez... Nu, nu nu! Numai prin Hristos. "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine. "(Ioan.14:6) ------------------------------------------------------------ (2) Sf. Scriptura nu s-a nascut "din unitatea credintei bisericii", cum ati pomenit mai sus. Cuvantul lui Dumnezeu este al lui Dumnezeu. El a fost inspirat in om si a fost lasat pentru om spre sfintirea lui prin primire si pazire. Cuvantul acesta are autoritatea Aceluia care L-a dat. "Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa invete, sa mustre, sa indrepte, sa dea intelepciune in neprihanire." (2Tim.3:16) Iar noi cunoastem ca suntem copiii lui Dumnezeu si ca ramanem in voia Lui, daca implinim Cuvantul Lui: "Mama Mea si fratii Mei sunt cei ce asculta Cuvantul lui Dumnezeu si-l implinesc." (Luc.8:21) Domnul Iisus Hristos a fost foarte strict in implinirea Cuvantului lui Dumnezeu: "...caci asa se cade, sa implinim tot ce trebuie implinit." (Mat.3:15) ----------------------------------------------------------------------------------------------- Sa luam bine seama la Sf.Scriptura stiind ca aici gasim cu adevarat voia lui Dumnezeu pentru noi, biserica Lui. Altfel... iata ce spune Domnul Iisus Hristos in Sf.Ev. dupa Matei, cap. 22, vers. 29: "Va rataciti! Pentru ca nu cunoasteti nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu." |
Poate ar trebui sa analizati cu calm ceea ce spun, sa nu trageti concluzii pripite. Va doresc si eu sa luati bine seama la Sfanta Scriptura, sa patrundeti in profunzimea ei, nu doar in litera.
|
Chiar am nevoie de aprofundarea Cuvantului Sau, care pe masura ce Il parcurg si pe masura ce mi se reveleaza, descopar in El noi si noi bucurii...
"Strang Cuvantul Tau in inima mea, ca sa nu pacatuiesc impotriva Ta!" (Ps.119:11) Cat de minunat... |
Citat:
E clar insa ca fiecare grup religios are traditiile lui, bune sau rele. Daca este sa vorbim de penticostali romani, caci de ei imi da mie mana sa vorbesc, voi numi niste traditii specifice: -rugaciunea in comun si cu voce tare. -accentul pe rugaciunile pentru bolnavi si in general pe darurile Duhului Sfant. -o anumita ordine de desfasurare a serviciilor divine. -felul specific al cantarilor. -fusta si baticul; copiii multi. -un anumit tip de limbaj, specific de asemenea. Dupa cum am spus, unele traditii sunt bune, altele nu neaparat, iar altele sunt doar specifice. Si se poate spune asta despre fiecare grup religios. Sa continui cu ortodocsii? :) |
Citat:
|
Citat:
1. Ora de rugaciune, in care se fac cateva rugaciuni in comun, intercalate de cate o cantare in comun si un "indemn la rugaciune", adica citirea unei idei din Scriptura care sa dea de gandit in directia in care este rugaciunea. 2. Lauda prin cantari individuale, in care oricine are posibilitatea sa-I cante lauda lui Dumnezeu, inclusiv corul sau orchestra. 3. Studiu biblic asupra unui pasaj din Biblie. 4. Predica. Iar intre doua momente de predica sau studiu se mai canta cate o cantare in comun. Daca este un serviciu de cina Domnului, acesta are loc la sfarsitul slujbei, dupa ce i s-a dat omului posibilitatea sa se curateasca prin rugaciune si ascultatea Cuvantului. |
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:25:58. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.