Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Secte si culte (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5031)
-   -   Au protestantii si neoprotestantii o Traditie proprie? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14508)

Florin-Ionut 03.02.2012 10:11:22

Au protestantii si neoprotestantii o Traditie proprie?
 
Fără îndoială că fiecare confesiune creștină are specialiștii ei, care au studiat Scripturile mai în amănunt. Aceștia au comentat textele oferind explicații în scris celor care nu cunosc ebraica și greaca și care caută clarificări pentru locurile mai greu de tîlcuit. În mod cert, există și cărți religioase pentru copii, cu sau fără poze...

Deci, dacă numai Scriptura este cartea care trebuie studiată și oferă singură răspunsurile la orice, de ce aceste culte publică și alte cărți, să spunem ajutătoare? Pot fi aceste lucrări adiționale considerate drept o Tradiție proprie, așa cum este la ortodocși?

osutafaraunu 03.02.2012 10:42:15

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426771)
Fără îndoială că fiecare confesiune creștină are specialiștii ei, care au studiat Scripturile mai în amănunt. Aceștia au comentat textele oferind explicații în scris celor care nu cunosc ebraica și greaca și care caută clarificări pentru locurile mai greu de tîlcuit. În mod cert, există și cărți religioase pentru copii, cu sau fără poze...

Deci, dacă numai Scriptura este cartea care trebuie studiată și oferă singură răspunsurile la orice, de ce aceste culte publică și alte cărți, să spunem ajutătoare? Pot fi aceste lucrări adiționale considerate drept o Tradiție proprie, așa cum este la ortodocși?

Din punct de vedere adventist, aceste cărți nu sunt și nu vor fi niciodată considerate ca normă de credință, Biblia rămânând singura cu acest statut. Nici cărțile Ellenei White nu sunt considerate deasupra Bibliei. Nici măcar la același nivel.

Nu puteți afirma același lucru despre lucrările sfinților părinți. Acestea sunt considerate la același nivel cu Scriptura și uneori de-asupra ei. Vezi acele topice în care se discuă dogmele în contradicție cu Scriptura.

Florin-Ionut 03.02.2012 11:45:08

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426777)
Din punct de vedere adventist, aceste cărți nu sunt și nu vor fi niciodată considerate ca normă de credință, Biblia rămânând singura cu acest statut. Nici cărțile Ellenei White nu sunt considerate deasupra Bibliei. Nici măcar la același nivel.

Nu puteți afirma același lucru despre lucrările sfinților părinți. Acestea sunt considerate la același nivel cu Scriptura și uneori de-asupra ei. Vezi acele topice în care se discuă dogmele în contradicție cu Scriptura.

Nu m-am referit la cărțile Ellenei White, ci la orice comentariu care vrea să clarifice textele dificile ale Bibliei. Există asemenea lucrări adventiste, corect?

Scrierile Sfinților noștri au aceeași greutate cu textul biblic, dar atenție, mă refer doar la Sfinții Părinți, mari dascăli și Teologi ai Bisericii. Nu orice preot, fie el și călugăr, se poate clasifica drept Sfînt Părinte, ca să luăm noi toți de bune părerile sale în materie de credință.

DragosP 03.02.2012 12:08:50

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426771)
Pot fi aceste lucrări adiționale considerate drept o Tradiție proprie, așa cum este la ortodocși?

Interesantă întrebarea și frământarea ta.
Dar acum vin și eu și te întreb: contează?

osutafaraunu 03.02.2012 12:12:55

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426790)
Nu m-am referit la cărțile Ellenei White, ci la orice comentariu care vrea să clarifice textele dificile ale Bibliei.

Asta spuneam, că nici măcar cărțile Ellenei White nu sunt socotite de-asupra Bibliei - ea fiind considerată un profet al timpurilor moderne. Cu atât mai puțin alte lucrări denominaționale, scrise de teologi și nu de profeți.

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426790)
Există asemenea lucrări adventiste, corect?

Bineînțeles că există. Dacă aceste lucrări conțin idei nebiblice, pot fi denunțate ca false... orice om fiind supus greșelii. În schimb Biblia nu greșește, ea fiind Cuvântul lui Dumnezeu.

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426790)
Scrierile Sfinților noștri au aceeași greutate cu textul biblic, dar atenție, mă refer doar la Sfinții Părinți, mari dascăli și Teologi ai Bisericii. Nu orice preot, fie el și călugăr, se poate clasifica drept Sfînt Părinte, ca să luăm noi toți de bune părerile sale în materie de credință.

Asta am înțeles, dar vezi tu... adventiștii nu socotesc cărțile Ellenei White nici măcar pe aceeași treaptă cu Biblia. Biblia e totdeauna de-asupra. Dacă ați socoti și voi Scriptura de-asupra Patristicii ar fi deja un câștig. Un câștig pentru eliberarea ortodoxiei de învățături nebiblice și chiar necreștine.

nicolae44 03.02.2012 13:59:30

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426771)
Fără îndoială că fiecare confesiune creștină are specialiștii ei, care au studiat Scripturile mai în amănunt. Aceștia au comentat textele oferind explicații în scris celor care nu cunosc ebraica și greaca și care caută clarificări pentru locurile mai greu de tîlcuit. În mod cert, există și cărți religioase pentru copii, cu sau fără poze...

Deci, dacă numai Scriptura este cartea care trebuie studiată și oferă singură răspunsurile la orice, de ce aceste culte publică și alte cărți, să spunem ajutătoare? Pot fi aceste lucrări adiționale considerate drept o Tradiție proprie, așa cum este la ortodocși?

citat IOAN 5.11 Și mărturisirea este aceasta: Dumnezeu ne-a dat viața veșnică, și această viață este în Fiul Său.
12 Cine are pe Fiul are viața; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viața.
13 V-am scris aceste lucruri ca să știți că voi care credeți în Numele Fiului lui Dumnezeu aveți viața veșnică.//..trebuie sa citim biblia facand abstractie de cultura noastra,cunostintele noastre,chiar religia noastra sa putem primi cavantul sfant nealterat,nefiltrat de mintea noastra.biblia iti da viata si credinta(capacitatea de a crede biblia)e tot darul lui Dumnezeu citat
Efeseni 2:8
Căci prin har ați fost mântuiți, prin credință. Și aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu.//daca citim numai biblia ne intarim sufletul viata duhovniceasca personala dar daca citim si alte carti, chiar cu marturii puternice ne bucuram suntem de acord dar capatam totusi o ura fata de cei ce nu apreciaza ce apreciem noi.mantuirea e o minune si ma pot bucura ca pot spune din toata inima ca sunt mantuit.Duhul sfant e specialistul in materie de biblie de aceea trebuie sa citim ca EL sa ne calauzeasca nimai in adevar
citat Ioan 16:13
Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit și vă va descoperi lucrurile viitoare.

iuliu46 03.02.2012 15:12:16

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426793)
Asta spuneam, că nici măcar cărțile Ellenei White nu sunt socotite de-asupra Bibliei - ea fiind considerată un profet al timpurilor moderne. Cu atât mai puțin alte lucrări denominaționale, scrise de teologi și nu de profeți.

Bineînțeles că există. Dacă aceste lucrări conțin idei nebiblice, pot fi denunțate ca false... orice om fiind supus greșelii. În schimb Biblia nu greșește, ea fiind Cuvântul lui Dumnezeu.

Asta am înțeles, dar vezi tu... adventiștii nu socotesc cărțile Ellenei White nici măcar pe aceeași treaptă cu Biblia. Biblia e totdeauna de-asupra. Dacă ați socoti și voi Scriptura de-asupra Patristicii ar fi deja un câștig. Un câștig pentru eliberarea ortodoxiei de învățături nebiblice și chiar necreștine.

Cum ar fi cea cu judecata de cercetare, arhanghelul , atacul satanei asupra noului Ierusalim ,moartea sufletului ? :24:
Pai Ellen White e biblia voastra .

Profetul de carton 03.02.2012 15:19:44

da, toate religiile au traditii particulare, de la caz la caz, care nu se regasesc in Scripturi.

TunsDiana 03.02.2012 15:33:20

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426777)
Din punct de vedere adventist, aceste cărți nu sunt și nu vor fi niciodată considerate ca normă de credință, Biblia rămânând singura cu acest statut. Nici cărțile Ellenei White nu sunt considerate deasupra Bibliei. Nici măcar la același nivel.

Nu puteți afirma același lucru despre lucrările sfinților părinți. Acestea sunt considerate la același nivel cu Scriptura și uneori de-asupra ei. Vezi acele topice în care se discuă dogmele în contradicție cu Scriptura.

Din moment ce interpretati Biblia ad-litteram si aceasta este singura care asigura norma de credinta pentru ce mai aveti nevoie de aceste carti?
Sa inteleg ca biserica d-voastra nu are traditii dupa care isi desfasoara activitatea?

Florin-Ionut 03.02.2012 16:04:43

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426793)
Asta spuneam, că nici măcar cărțile Ellenei White nu sunt socotite de-asupra Bibliei - ea fiind considerată un profet al timpurilor moderne. Cu atât mai puțin alte lucrări denominaționale, scrise de teologi și nu de profeți.

Nici la noi scrierile teologice nu au pretenția de a se ridica deasupra Sfintelor Scripturi.

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426793)
Bineînțeles că există. Dacă aceste lucrări conțin idei nebiblice, pot fi denunțate ca false... orice om fiind supus greșelii. În schimb Biblia nu greșește, ea fiind Cuvântul lui Dumnezeu.

Corect, la fel și la ortodocși.

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426793)
Asta am înțeles, dar vezi tu... adventiștii nu socotesc cărțile Ellenei White nici măcar pe aceeași treaptă cu Biblia. Biblia e totdeauna de-asupra. Dacă ați socoti și voi Scriptura de-asupra Patristicii ar fi deja un câștig. Un câștig pentru eliberarea ortodoxiei de învățături nebiblice și chiar necreștine.

Sfînta Scriptură la noi este considerată ca parte a Tradiției Sfinte. Ea este referință sau fundament al scrierilor Sfinților Părinți. Există texte biblice care mărturisesc că există și alte învățături ale apostolilor sau ale evangheliștilor care nu au fost cuprinse în Biblie.

Orice creștin, ortodox sau nu, este dator să discearnă între învățăturile eretice și cele ziditoare de suflet. Da, ceea ce vine în contrast cu baza creștinismului, adică Biblia, trebuie înlăturat. Părintele Galeriu a spus o vorbă memorabilă, fiind întrebat de un călugăr în ce fel trebuie să facă ascultare de superiorul lui, parafrazez: orice act sau gest al vostru trebuie să aibă temei biblic.

Florin-Ionut 03.02.2012 16:10:05

Citat:

În prealabil postat de TunsDiana (Post 426848)
Din moment ce interpretati Biblia ad-litteram si aceasta este singura care asigura norma de credinta pentru ce mai aveti nevoie de aceste carti?

Este o întrebare inevitabilă. Mai are sens expresia Sola Scriptura, din moment ce mai există și alte cărți creștine în biblioteca unui neoprotestant?

TunsDiana 03.02.2012 16:20:15

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426858)
Este o întrebare inevitabilă. Mai are sens expresia Sola Scriptura, din moment ce mai există și alte cărți creștine în biblioteca unui neoprotestant?

Logic ar fi ca expresia Sola Scriptura nu mai are sens, este o forma fara fond

ioanna 03.02.2012 17:10:13

@Florin-Ionut: Scrierile lui Ellen G. White sunt al doilea izvor al descoperirii dumnezeiesti, adventistii recunoscandu-i darul profetiei. Primul izvor este Scriptura, in timp ce scrierile doamnei White expliciteaza invatatura biblica si randuielile din cadrul bisericii adventiste, deci si ei au o traditie a lor, e impropriu sa spui ca n-au. Biblia e sursa adevarului crestin cu prestigiu absolut, in timp ce scrierile doamnei White au un prestigiu relativ.

ucenic 03.02.2012 17:48:36

Vis-a-vis de traditie: eu personal cred ca traditie insumeaza tot ceea ce se regaseste in constiinta comuna a unui grup, a unei comunitati, sau a unui neam etc. si este cuprinsa in obiceiuri, transmisa prin viu grai, ori cuprinsa in scrieri.

"eu am pomenit asa...", "la noi nu se face asa, ci..."

Repet, cred ca aceasta este pastrat in constiinta comuna a oamenilor dintr-o anumita comunitate, mai mica sau mai mare care, de altfel, impartasesc aproximativ aceleasi incredintari.

Toate aceste incredintari sunt mai apoi exprimate in obicei, rit, ritual etc.

ucenic 03.02.2012 19:15:35

In cazul de fata vorbim de traditie religioasa a unor culte, confesiuni altele decat BOR.
Daca definitia de traditie postata mai sus ar fi corecta, sau mai bine zis ar fi impartasita de userii acestui topic putem afirma ca da: exista traditie in fiecare dintre confesiuni, culte, altele decat BOR.
Acum se naste o intrebare? Daca toti crestinii, ai tuturor confesiunilor din toate timpurile au pe altar, la amvon, la sub brat aceeasi Biblie... cum de au fost atatea schisme care au dat nastere la atatea atatea grupari, si intre care exista atatea tensiuni???

Cum vad eu: crestinismul are o baza, un fundament de netagaduit pentru toti: Sf. Scriptura – Cuvantul lui Dumnezeu, Biblia. Pentru toti aici este „Principiul”. Acum, acest Principiu a fost raspandit de-a lungul veacurilor, pe fata intregului Pamant. Acolo unde a fost primit si a fost trait a fost implementat in constiinta grupurilor, comunitatilor, neamurilor. Numai ca amprenta culturii, mostenirile culturale si sociale dint-o anumita zona si intr-o anumita era si-au pus amprenta asupra omului si au dat o nuanta „Principiului”, o coloratura specifica a Acestuia, numita „Incredintare.”

ucenic 03.02.2012 19:51:45

Atunci s-a intrezarit ca fiind absolut necesar ca toti cei ce au primit acelasi Principiu sa marturiseasca, evident, acelasi crez. Asa s-a nascut Crezul. Din nevoia legitima, fireasca de a-i uni pe toti cei ce marturisesc invatatura Cuvantului – de acum deja strans intr-un canon, si sa fie pazita constiinta comuna ce rezida din exploatarea si trairea Lui prin acceptarea univoca si marturisirea acestui unic Crez.

Pentru mine, Sf.Scriptura si Crezul reprezinta marturia mea de credinta, fundamentul credintei mele, Principiul.

Restul? Restul este Incredintare. Personal cred ca inaintea Scaunului de Judecata vom fi judecati pentru acceptarea, respectarea, si trairea corepunzatoare a Principiului, nu a Incredintarii.
Dupa cum l-am inteles pe Sf.Ap. Pavel in Epistola catre Romani, cap.14, tot ceea ce facem, chiar si din incredintare sa facem pentru Domnul. Si aceasta nu ni se va socoti greseala, chiar daca incredintarea mea este total diferita de a altuia.

Acum, evident ca fiecare credincios, mai erudit sau mai putin, mai influent sau mai putin si-au pus amprenta in isoria crestinismului. Si vad normal si bine sa fie asa. Eu, ca si crestin penticostal, am citit si am spicuit din scrierile lui Origen, Sf.Antonie, Sf. Vasile cel Mare, Sf.Ioan Gura de Aur precum si insemnarile, scrierile autorilor contemporani ca Galeriu, Bartolomeu Anania etc. Si am primit multe din invataturile lor ca bune si de folos pentru mine. Dar niciodata nu m-am aplecat asupra lor asa cum fac asupra Sf.Scripturi, pe care o cred neconditionat.
Iudeii din Tesalonic din diaspora, au verificat cu Sripturile -V.T.- pe Sf.Ap. Pavel sa vada daca ceea ce le spune el este intocmai (cu privirile la proorociile despre Mesia). Si numai atunci multi dintre ei au primit cuvantul lui. Pavel intareste aceasta: „Cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun.” (1Tes.5:21)

Intocmai si eu, avand ca fundament, ca etalon Sf.Scriptura compar cu ea scrierile inaintasilor crestini, oameni ai lui Dumnezeu si pastrez pentru mine, pentru bagajul meu, ceea ce gasesc de folos in dreptul meu - nu oricum, ci totdeauna comparand cu Cuvantul.

ioanna 03.02.2012 20:04:49

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 426903)
Restul? Restul este Incredintare. Personal cred ca inaintea Scaunului de Judecata vom fi judecati pentru acceptarea, respectarea, si trairea corepunzatoare a Principiului, nu a Incredintarii.

Incredintarea, cum o numiti, e tocmai trairea Principiului, experimentarea practica.

ucenic 03.02.2012 20:08:22

Adevarat. Pentru individ Principiul devine viu in dreptul sau prin trairea Incredintarii sale.

Theodor_de_Mopsuestia 03.02.2012 20:41:25

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 426908)
Adevarat. Pentru individ Principiul devine viu in dreptul sau prin trairea Incredintarii sale.

Rar am gasit exprimari la fel de limpezi ale unor adevaruri evidente, insa de prea multi ocolite...

AlinB 03.02.2012 21:09:57

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 426870)
@Florin-Ionut: Scrierile lui Ellen G. White sunt al doilea izvor al descoperirii dumnezeiesti, adventistii recunoscandu-i darul profetiei. Primul izvor este Scriptura, in timp ce scrierile doamnei White expliciteaza invatatura biblica si randuielile din cadrul bisericii adventiste, deci si ei au o traditie a lor, e impropriu sa spui ca n-au. Biblia e sursa adevarului crestin cu prestigiu absolut, in timp ce scrierile doamnei White au un prestigiu relativ.

Mai sapa putin in istoria adventista si ai sa vezi ca traditia lor o precede pe cea a Elen White.
Ca la toti neoprotestantii, Scriptura este doar pretextul pentru a promova o traditie proprie, bazata pe apucaturile unuia sau mai multi "reformatori".

Reformatori, adica stii tu .. Dumnezeu, incompetent, n-a fost capabil sa tina Biserica dreapta peste veacuri, o indreptam noi, pe bajbaite asa..azi unul, maine altul..

AlinB 03.02.2012 21:13:55

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 426903)
Atunci s-a intrezarit ca fiind absolut necesar ca toti cei ce au primit acelasi Principiu sa marturiseasca, evident, acelasi crez. Asa s-a nascut Crezul. Din nevoia legitima, fireasca de a-i uni pe toti cei ce marturisesc invatatura Cuvantului – de acum deja strans intr-un canon, si sa fie pazita constiinta comuna ce rezida din exploatarea si trairea Lui prin acceptarea univoca si marturisirea acestui unic Crez.

Pentru mine, Sf.Scriptura si Crezul reprezinta marturia mea de credinta, fundamentul credintei mele, Principiul.

Restul? Restul este Incredintare. Personal cred ca inaintea Scaunului de Judecata vom fi judecati pentru acceptarea, respectarea, si trairea corepunzatoare a Principiului, nu a Incredintarii.
Dupa cum l-am inteles pe Sf.Ap. Pavel in Epistola catre Romani, cap.14, tot ceea ce facem, chiar si din incredintare sa facem pentru Domnul. Si aceasta nu ni se va socoti greseala, chiar daca incredintarea mea este total diferita de a altuia.

Acum, evident ca fiecare credincios, mai erudit sau mai putin, mai influent sau mai putin si-au pus amprenta in isoria crestinismului. Si vad normal si bine sa fie asa. Eu, ca si crestin penticostal, am citit si am spicuit din scrierile lui Origen, Sf.Antonie, Sf. Vasile cel Mare, Sf.Ioan Gura de Aur precum si insemnarile, scrierile autorilor contemporani ca Galeriu, Bartolomeu Anania etc. Si am primit multe din invataturile lor ca bune si de folos pentru mine. Dar niciodata nu m-am aplecat asupra lor asa cum fac asupra Sf.Scripturi, pe care o cred neconditionat.
Iudeii din Tesalonic din diaspora, au verificat cu Sripturile -V.T.- pe Sf.Ap. Pavel sa vada daca ceea ce le spune el este intocmai (cu privirile la proorociile despre Mesia). Si numai atunci multi dintre ei au primit cuvantul lui. Pavel intareste aceasta: „Cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun.” (1Tes.5:21)

Intocmai si eu, avand ca fundament, ca etalon Sf.Scriptura compar cu ea scrierile inaintasilor crestini, oameni ai lui Dumnezeu si pastrez pentru mine, pentru bagajul meu, ceea ce gasesc de folos in dreptul meu - nu oricum, ci totdeauna comparand cu Cuvantul.

"Cuvantul" de care spui tu, n-ar fi avut autoritate fara Biserica.
Sa pui "Cuvantul" peste Biserica denota o acuta lipsa de viziune duhovniceasca, in ciua tuturor clasificarilor si impartirilor teologice pe care le faci intre esentia si ne-esential.

O fi "Santa simplicita" buna, dar poate fi corupta, la fel cum poate fi si a fost corupta adevarata utilitate a Scripturii de catre Luther si multi altii, rupandu-o dintr-un context si amplasand-o in cel al ambitiilor personale.

De altfel de asta ai sa vezi oameni care se cred spirituali si au o afinitate mult mai mare fata de Scriptura decat fata de Biserica. Scriptura lasa suficient loc egoului personal, de la Lucifer mostenire, pe cand Biserica, NU.

Iertare pentru stilul concis si la obiect.

P.S.
Da, au traditia lor. Doar ca nu e Sfanta Traditie. Si nici sfanta macar. Ba chiar dimpotriva.

osutafaraunu 04.02.2012 07:32:13

Citat:

În prealabil postat de iuliu46 (Post 426834)
Cum ar fi cea cu judecata de cercetare, arhanghelul , atacul satanei asupra noului Ierusalim ,moartea sufletului ? :24:
Pai Ellen White e biblia voastra .

Toate acele subiecte le întâlnești în Scriptură, nu neapărat în "tradiția" adventistă. În contrapartidă, reflectează puțin la anumite subiecte ale Tradiției ortodoxe cam din aceeași arie și vezi dacă acestea se mai oglindesc în Scriptură au ba... Nu cred că-ți va mai arde să te tăvălești pe jos de râs!

osutafaraunu 04.02.2012 07:34:32

Citat:

În prealabil postat de TunsDiana (Post 426848)
Din moment ce interpretati Biblia ad-litteram

N-aș zice că interpretarea Scripturii este ad litteram peste tot, și mă gândesc în special la pasajele simbolice, la cele poetice, ori la cele profetice.

Citat:

În prealabil postat de TunsDiana (Post 426848)
si aceasta este singura care asigura norma de credinta pentru ce mai aveti nevoie de aceste carti?

Pur și simplu pentru faptul că nu urâm literatura și nu considerăm teologia o anexă inutilă. Facem totuși o distincție între aceste alte cărți și Cartea.

Citat:

În prealabil postat de TunsDiana (Post 426848)
Sa inteleg ca biserica d-voastra nu are traditii dupa care isi desfasoara activitatea?

În sensul acesta (organizarea internă a Bisericii și serviciile ei divine) puteți spune că există tradiții și în biserica noastră, însă nu văd cum acestea ar impieta rolului primordial acordat Scripturii... Vedeți pe undeva o neconcordanță?

osutafaraunu 04.02.2012 07:40:28

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426857)
Nici la noi scrierile teologice nu au pretenția de a se ridica deasupra Sfintelor Scripturi.

Mi se pare potrivită această atitudine.

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426857)
Sfînta Scriptură la noi este considerată ca parte a Tradiției Sfinte.

Dacă ar fi parte din "întregul" Sfintei Tradiții, ar fi logic ca să mărturisească despre aceasta. Îmi poți da vreun pasaj biblic care să spună că e parte din Sfânta Tradiție, ori măcar să confirme valabilitatea și sfințenia acestei Tradiții? Aici s-ar mai ridica o problemă delicată: Biblia ar trebui să confirme și existența unei anumite Biserici Ortodoxe (respectiv Catolice) păstrătoare a acestei Sfinte Tradiții. Ceea ce bineînțeles nu e cazul...:58:

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426857)
Există texte biblice care mărturisesc că există și alte învățături ale apostolilor sau ale evangheliștilor care nu au fost cuprinse în Biblie.

Nu există aceste texte! Înainte să te repezi cu textele, gândește-te bine dacă acestea se încadrează în categoria "învățături" și mai ales "alte învățături"! Nu cred că ai vrea să încadrezi Sf. Tradiție la categoria "o altă Evanghelie"...

osutafaraunu 04.02.2012 07:44:44

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426858)
Este o întrebare inevitabilă. Mai are sens expresia Sola Scriptura, din moment ce mai există și alte cărți creștine în biblioteca unui neoprotestant?

Întrebarea aceasta pornește de la greșita înțelegere a expresiei Sola Scriptura. Principiul acesta creștin (în definitiv chiar biblic) nu presupune eliminarea celorlalte cărți din bibliotecă. Nici măcar a celor extra-confesionale.

ucenic 04.02.2012 08:57:08

<<Am inteles ca multora dintre frati nu le plac citatele; ei vad astfel raspunsurile ca fiind reci, nepersonalizate. In continuare, fara a cita din Cuvant, voi incerca sa lamuresc cate ceva.>>

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 426921)
"Cuvantul" de care spui tu, n-ar fi avut autoritate fara Biserica.

Cuvantul lui Dumnezeu are autoritate si fara biserica (adunarea celor chemati) dar nu are aplicabilitate pe Pamant. Asta este altceva. Principiul acesta, Cuvantul lui Dumnezeu este expresia voii lui Dumnezeu pentru om. Astfel Dumnezeu se face revelat inaintea omului prin Cuvant -dar nu numai- (vezi mai jos).

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 426921)
Sa pui "Cuvantul" peste Biserica denota o acuta lipsa de viziune duhovniceasca

Incurci termenii. Biserica se sfinteste prin Cuvant, nu invers. Acum raspunde tu. Cine este mai mare? Biserica sau Cuvantul care sfinteste biserica?
----------------------------------------------------------------------------

Dar El nu este singur. A doua calauza, care sa deschida Cuvantul si care poate deschide inima omului pentru a-L primi este Duhul lui Dumnezeu, Duhul Sfant. El ne-a fost dat fiecaruia dintre noi ca sa ne mangaie inimile, sa ne calauzeasca vietile si sa ne descopere Tainele lui Dumnezeu.

Restul? Experientele, marturisirile si vietile oamenilor lui Dumnezeu vin sa "coloreze" si sa "nuanteze" in vietile credinciosilor Cuvantul revelat lor prin puterea Duhului Sfant.

N.Priceputu 04.02.2012 09:06:42

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 426969)
Incurci termenii. Biserica se sfinteste prin Cuvant, nu invers. Acum raspunde tu. Cine este mai mare? Biserica sau Cuvantul care sfinteste biserica

Dacă prin Cuvântul te referi la Dumnezeu-Cuvântul, Fiul lui Dumnezeu (Logosul), atunci El precede și întemeiază, în Duhul Sfânt, Biserica. Toate încep și toate se termină în El.
Dacă, însă, ai în vedere cuvântul revelat, adică Evanghelia, atunci știi că ea s-a născut în Biserică, scrierea ei fiind precedată deja de o tradiție apostolică. Ea însăși, fiind, de fapt, rodul unei tradiții, a unor istorisiri și învățături transmise din gură în gură. Importanța ei este covârșitoare, însă a te limita la ea înseamnă să o scoți din contextul în care s-a născut, să o desparți de mama ei, Biserica.

ucenic 04.02.2012 09:24:36

Daca tot ce sustin este de la mine atunci in mine nu este adevar.

Priviti insa ce le spune Hristos ucenicilor, intaistatatorii bisericii:

"Sfinteste-i prin adevarul Tau: Cuvantul Tau este Adevarul." (Ioan 17:17)

Si mai priviti inca un adevar revelat de Hristos:

"Si Eu insumi Ma sfintesc pentru ei, ca si ei sa fie sfintiti prin Adevar. (Ioan 17:19)

Pricepeti fratilor ca Biblia ca si Cuvant inspirat in om de Dumnezeu nu poate fi pusa pe picior de egalitate cu cea careia este data ca sa o sfinteasca, biserica. Domnul Hristos, cat a fost intre noi, a biruit ispitele diavolului prin Cuvant, spunandu-i: "Este scris!... Autoritatea nu este a slovei (care ucide) ci a Duhului care da viata. Asadar Cuvantul si Duhul merg numai impreuna. Duhul si Adevarul.

Cat despre noi... noi sa ne ducem mantuirea pana la capat. In Duh si in Adevar.
Asa sa ne ajute Bunul Dumnezeu! Amin.

N.Priceputu 04.02.2012 09:30:23

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 426973)
Autoritatea nu este a slovei (care ucide) ci a Duhului care da viata. Asadar Cuvantul si Duhul merg numai impreuna. Duhul si Adevarul.

Adevărat. Iar Biserica, sper că ești de acord, a fost întemeiată prin pogorârea Duhului Sfânt, la Cincizecime. Apostolii, „îmbătați” de Duhul au început să predice, predicile au fost consemnate de ucenici; au început să scrie epistole (tot de la Duhul Sfânt, nu?). Iar dacă litera ucide, de ce vreți voi să vă mulțumiți doar cu litera extrasă din sânul Bisericii, și să o interpretați într-un duh din afara ei?

ioanna 04.02.2012 09:46:17

pt ucenic:
 
De ce ne luati intotdeauna "de sus"? :) Cred ca d-voastra n-ati inteles rolul Bisericii, nu noi. Pentru noi biserica sunt oamenii care se straduiesc sa traieasca conform adevarului, pentru d-voastra e o institutie. Prin Scriptura ajungem la Biserica si prin Biserica la Scriptura deoarece Biserica a identificat Scriptura , care s-a nascut din unitatea credintei ei. Spuneti "Daca tot ce sustin este de la mine atunci in mine nu este adevar". Tot ceea ce sustinem e mijlocit de intelegerea noastra, deci e perceptia noastra asupra Adevarului revelat. Pana sa ajungeti sa fiti un om centrat in Dumnezeu-Cuvant, asemeni lui Iisus Hristos e cale lunga, pana atunci sunteti centrat in d-voastra, tot ce sustineti e de la d-voastra.

TunsDiana 04.02.2012 10:10:53

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 426959)
N-aș zice că interpretarea Scripturii este ad litteram peste tot, și mă gândesc în special la pasajele simbolice, la cele poetice, ori la cele profetice.

Pur și simplu pentru faptul că nu urâm literatura și nu considerăm teologia o anexă inutilă. Facem totuși o distincție între aceste alte cărți și Cartea.

În sensul acesta (organizarea internă a Bisericii și serviciile ei divine) puteți spune că există tradiții și în biserica noastră, însă nu văd cum acestea ar impieta rolului primordial acordat Scripturii... Vedeți pe undeva o neconcordanță?

Ce confesiune aveti daca nu va suparati? Cred ca sunteti adventist dar nu sunt sigura. Cand a aparut biserica d-voastra si cine a fondat-o? Imi este necesara aceasta intrebare pt a intelege de unde se trage traditia organizarii d-voastra si a slujbelor?
Daca nu interpretati ad-litteram BIBLIA inseamna ca o interpretati cu ajutorul unor alte carti, din moment ce faceti asta e clar ca puneti mai mult pret pe acele scrieri,deci pe traditia Bisericii d-voastra care cuprinde aceste scrieri.

ioanna 04.02.2012 10:51:22

TunsDiana
 
Serviciul public de inchinare la Biserica Adventista de Ziua a 7-a cuprinde:

Preludiu muzical
Anunțuri
Intrarea corului și a pastorilor
Doxologie
Invocarea prezenței lui Dumnezeu
Citirea unui pasaj din Scriptură
Imn de laudă
Rugăciune
Imn sau cântare specială
Strângerea darurilor
Imn de consacrare
Predica
Imn
Binecuvântarea
Rugăciune tăcută, șezând sau în picioare
Postludiu muzical

gasesti mai multe aici:http://www.adventist.ro/index/convin...bisericii.html

Eu n-am asistat niciodata la o slujba la AZ7, insa din ce am citit acolo, ritualui central al cultului e Euharistia, asa cum este si la noi, ea fiind semnul care arata identitatea Bisericii, faptul ce realizeaza si reveleaza Biserica. Din prima clipa, biserica crestina a fost o adunare la cina Euharistiei. Crestinii au ramas consecventi acestui principiu, astfel incat toata identitatea cultica s-a dezvoltat in jurul Euharistiei. Liturghia la ortodocsi este Euharistia sau Liturghia darurilor inainte sfintite.


Nu la toti neoprotestantii este asa, deci trebuie analizati fiecare separat. De exemplu, am asistat la serviciul duminical al Martorilor lui Iehova. La ei nu se regaseste Euharistia, au un mod diferit de organizare a "slujbei", de forma: cantare, cuvantare (un membru al comunitatii), cantare/rugaciune, cuvantare (alt membru al comunitatii), cantare. Cuvantarile tin in jur de 20 min, dezvolta teme actuale, facandu-se trimitere la Scriptura. Nu citesc pasaje din Scriptura, pe care le explica, iar apoi actualizeaza Scriptura prin predica, cum e la noi, ci trec direct la actualizare. Intr-o ora este gata tot serviciul public. Se ridica lumea in picioare la cantari si se sta jos la acele luari de cuvant, iar atmosfera generala e una seculara, un aer desacralizat. Si asta nu o spun pentru ca nu au fresce interioare sau icoane, pur si simplu lipseste acea impartasire a vietii cu principiul ei cauzal, nu ai sentimentul prezentei divine.

ucenic 04.02.2012 12:59:54

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 426977)
De ce ne luati intotdeauna "de sus"? :)

Nu am facut niciodata asa ceva. Sunt crestin. Nu m-as mandri niciodata inaintea nimanui.
"Dumnezeu sta impotriva celor mandri, dar celor smeriti le da har." (1 Petru 5:5)

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 426977)
Prin Scriptura ajungem la Biserica si prin Biserica la Scriptura deoarece Biserica a identificat Scriptura , care s-a nascut din unitatea credintei ei.

Aceasta afirmatie a dumneavoastra este usor ambigua, scolastica. Daca vorbiti de la dumneavoastra atunci imi rezerv dreptul sa nu va cred. Eu cand scriu nu filozofez.

Hristos spune ce este Sf.Scriptura, tot El spune ce este biserica.

(1) Biserica (in gr. ekklesia = ἐκ din, de la și un derivat καλέω afara) reprezinta totalitatea oamenilor chemati de Dumnezeu.
"...nimeni nu poate sa vina la Mine, daca nu i-a fost dat de Tatal Meu." (Ioan.6:65)"
Toti cei chemati, toti aceia care au raspuns chemarii Lui, care sunt uniti in Numele Lui si care se pun la dispozitia Lui, toti acestia reprezinta Biserica lui Hristos. Hristos Isi zideste biserica Lui.
Este scris: "...tu esti Petru, si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea..." (Mat.16:18)

Noi, biserica, cei chemati de El, nu ne aproiem de Dumnezeu decat prin Hristos. Nu prin Maica Lui, nu prin biserica Lui (devreme ce toti reprezentam biserica cum am putea unul prin altul), nu prin Sf.Vasile Cel Mare ale carui slujbe le savarsim, nu prin botez... Nu, nu nu! Numai prin Hristos.
"Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine. "(Ioan.14:6)

------------------------------------------------------------

(2) Sf. Scriptura nu s-a nascut "din unitatea credintei bisericii", cum ati pomenit mai sus. Cuvantul lui Dumnezeu este al lui Dumnezeu. El a fost inspirat in om si a fost lasat pentru om spre sfintirea lui prin primire si pazire. Cuvantul acesta are autoritatea Aceluia care L-a dat.
"Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa invete, sa mustre, sa indrepte, sa dea intelepciune in neprihanire." (2Tim.3:16)

Iar noi cunoastem ca suntem copiii lui Dumnezeu si ca ramanem in voia Lui, daca implinim Cuvantul Lui:
"Mama Mea si fratii Mei sunt cei ce asculta Cuvantul lui Dumnezeu si-l implinesc." (Luc.8:21)

Domnul Iisus Hristos a fost foarte strict in implinirea Cuvantului lui Dumnezeu:
"...caci asa se cade, sa implinim tot ce trebuie implinit." (Mat.3:15)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sa luam bine seama la Sf.Scriptura stiind ca aici gasim cu adevarat voia lui Dumnezeu pentru noi, biserica Lui.
Altfel... iata ce spune Domnul Iisus Hristos in Sf.Ev. dupa Matei, cap. 22, vers. 29:

"Va rataciti! Pentru ca nu cunoasteti nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu."

ioanna 04.02.2012 13:17:40

Poate ar trebui sa analizati cu calm ceea ce spun, sa nu trageti concluzii pripite. Va doresc si eu sa luati bine seama la Sfanta Scriptura, sa patrundeti in profunzimea ei, nu doar in litera.

ucenic 04.02.2012 13:37:07

Chiar am nevoie de aprofundarea Cuvantului Sau, care pe masura ce Il parcurg si pe masura ce mi se reveleaza, descopar in El noi si noi bucurii...

"Strang Cuvantul Tau in inima mea, ca sa nu pacatuiesc impotriva Ta!" (Ps.119:11)

Cat de minunat...

Doriana 04.02.2012 14:22:28

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 426771)
Deci, dacă numai Scriptura este cartea care trebuie studiată și oferă singură răspunsurile la orice, de ce aceste culte publică și alte cărți, să spunem ajutătoare? Pot fi aceste lucrări adiționale considerate drept o Tradiție proprie, așa cum este la ortodocși?

Nu stiu daca acele carti se pot numi traditie. In cel mai rau caz, putem numi traditie obiceiul de a explica Biblia prin carti. Nu se obisnuieste sa se predice la amvon din carti sau sa se considere cartile o sursa de invatatura pentru intreaga biserica.

E clar insa ca fiecare grup religios are traditiile lui, bune sau rele. Daca este sa vorbim de penticostali romani, caci de ei imi da mie mana sa vorbesc, voi numi niste traditii specifice:
-rugaciunea in comun si cu voce tare.
-accentul pe rugaciunile pentru bolnavi si in general pe darurile Duhului Sfant.
-o anumita ordine de desfasurare a serviciilor divine.
-felul specific al cantarilor.
-fusta si baticul; copiii multi.
-un anumit tip de limbaj, specific de asemenea.


Dupa cum am spus, unele traditii sunt bune, altele nu neaparat, iar altele sunt doar specifice. Si se poate spune asta despre fiecare grup religios. Sa continui cu ortodocsii? :)

ioanna 04.02.2012 14:34:44

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 427015)
-o anumita ordine de desfasurare a serviciilor divine.

Ne puteti spune in ce consta serviciul public de inchinare la penticostali? Am fost odata, insa as prefera sa spuna un penticostal, caci stie mai bine. M-au surpins prea tare anumite lucruri incat sa mai retin ordinea serviciului, nu mai conta :)

Doriana 04.02.2012 14:42:08

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 427018)
Ne puteti spune in ce consta serviciul public de inchinare la penticostali?

O ordine specifica ar fi aceasta (desi nu e batuta in cuie):
1. Ora de rugaciune, in care se fac cateva rugaciuni in comun, intercalate de cate o cantare in comun si un "indemn la rugaciune", adica citirea unei idei din Scriptura care sa dea de gandit in directia in care este rugaciunea.
2. Lauda prin cantari individuale, in care oricine are posibilitatea sa-I cante lauda lui Dumnezeu, inclusiv corul sau orchestra.
3. Studiu biblic asupra unui pasaj din Biblie.
4. Predica.

Iar intre doua momente de predica sau studiu se mai canta cate o cantare in comun.

Daca este un serviciu de cina Domnului, acesta are loc la sfarsitul slujbei, dupa ce i s-a dat omului posibilitatea sa se curateasca prin rugaciune si ascultatea Cuvantului.

Doriana 04.02.2012 14:46:41

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 427018)
M-au surpins prea tare anumite lucruri incat sa mai retin ordinea serviciului, nu mai conta :)

Fiti sigura ca pentru un penticostal nascut penticostal prima vizita in BO ar fi la fel de surprinzatoare. :) E diferenta mare intre formele de inchinare. Iar omul obisnuieste sa se uite mai ales la forme, caci ele sar in ochi mai repede.

ioanna 04.02.2012 15:06:54

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 427023)
Fiti sigura ca pentru un penticostal nascut penticostal prima vizita in BO ar fi la fel de surprinzatoare. :) E diferenta mare intre formele de inchinare. Iar omul obisnuieste sa se uite mai ales la forme, caci ele sar in ochi mai repede.

Probabil :) desi nu e vorba de forma, ci de senzatia pe care o traiesti atunci cand pasesti intr-o biserica si participi la serviciul religios.


Ora este GMT +3. Ora este acum 06:25:58.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.