Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Secte si culte (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5031)
-   -   Influente ortodoxe in gandirea penticostala romaneasca (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14511)

ioanna 03.02.2012 18:41:16

Influente ortodoxe in gandirea penticostala romaneasca
 
Extras din interviul acordat revistei Pasi de catre dr.Valeriu Andreiescu, lector la catedra de Istorie bisericească universală a Institutului Teologic Penticostal din București

In penticostalismul romanesc exista o influență ortodoxă, care-i deosebeste de penticostalismul occidental,ce se manifesta in doua directii:

1.Preotia speciala
Exista tendință de a considera slujitorii ordinați ai Cultului Penticostal ca fiind reprezentați ai preoției Vechiului Testament. Lucrul acesta este prevăzut chiar și în Mărturisirea de Credință a Cultului Penticostal din România. Preoția specială le conferă pastorilor penticostali o poziție specială față de preoția generală. Pe acest plan, suntem înrudiți măcar într-o oarecare măsură, cu modul în care concep ortodocșii preoția. Sigur că diferențele sunt mai mari decât asemănările, dar putem spune că există o doctrină despre preoția specială în Cultul Penticostal, care nu există în majoritatea denominațiunilor penticostale occidentale.

Slujitorii ordinați ai Cultului Penticostal: diaconii, presbiterii, păstorii au un statut special. În Occident, slujitorii ordinați nu sunt considerați ca având o preoție specială. Eu nu vreau să spun că acolo e mai rău și aici e mai bine sau invers. Această idee, nu se regăsește în Noul Testament dacă e să fim cinstiți, dar o găsim în Vechiul Testament, iar Mărturisirea de Credință tocmai asta face, spune că slujitorii ordinați din Cultul Penticostal din România, sunt urmașii preoției speciale pe pământ.

Până la urmă ideea preoției speciale se găsește și la cultele protestante istorice, de exemplu la luterani, la reformați sau anglicani. Aceștia din urmă sunt foarte apropiați de catolicism, dar pastorii luterani și pastorii calviniști sunt considerați, în același timp, și preoți, deci, dețin o preoție specială pentru că oficiază tainele bisericești sau sacramentele, actele de cult, de fapt, de aici provine ideea: anumiți slujitori bisericești sunt ordinați ca să oficieze actele de cult. În Occident, se consideră că sunt numai două, noi ,în schimb, vorbim ca act de cult la ordinarea slujitorilor, binecuvântarea copiilor, spălarea picioarelor, căsătoria chiar și înmormântările.

2. Tainele bisericesti- modul cum sunt înțelese Cina Domnului sau Botezul. Există o înțelegere semi-sacramentală, se numește sacrament sau taină bisericească și reprezintă un act de cult, care, conform tradiției bisericești, are o putere prin el însuși. Evanghelicii și penticostalii, evident că, nu cred că puterea actelor de cult se manifestă prin ele însăși [ n.m lucrarea prezenta a Duhului Sfant] , dar cred că se manifestă puterea prin puterea credinței iar această putere este totuși o putere specială, nu este un simplu simbol. Deci, Botezul nu este un simplu simbol al pocăinței, Cina Domnului nu este o simplă comemorare a morții Domnului Isus Hristos, ci au o putere mai mare.

Prin asta, penticostalii se deosebesc de majoritatea denominațiunilor și grupărilor penticostale de tip evanghelic din SUA sau Europa de Vest, care acordă actelor de cult o semnificație pur simbolică. Deci, există niște diferențe cu caracter formal, dar care nu afectează conținutul Evangheliei și al doctrinelor penticostale românești.

sursa: http://www.pasi.ro/revista/numarul16...ndreiescu.html

N.Priceputu 03.02.2012 18:49:28

O influență a Ortodoxiei se poate constata și la alte culte neoprotestante, cum ar fi baptiștii. Numai că această influență e acceptată mai mult în unele locuri și mai puțin în altele. Neavând o teologie unitară și un crez doctrinar comun, există o libertate a interpretărilor, așa încât unii socotesc Cina Domnului ca fiind un simbol, în timp ce alții consideră că este cu adevărat Trupul și Sângele Domnului. Elemente ale telogiei ortodoxe și idei ale Sfinților Părinți se regăsesc și la ei, iar Paștele îl sărbătoresc în funcție de data la care e sărbătorit de majoritatea creștinilor din țara în care se află.

AlinB 03.02.2012 19:21:32

Am postat si eu mai de mult materialul asta, dar din pacate tot topicul a fost sters de atunci, nu prea e pe placul penticostalilor sa admita lucrurile astea si anume ca n-au un set clar de principii, ceea ce conteaza e doar sa largeasca turma. Asta spune multe. Si nu de bine.

Doriana 04.02.2012 14:34:57

Sunt de ceva vreme in BP, dar nu am gasit inca ideea de preotie speciala; desi poate uneori as fi vrut sa o gasesc. Dimpotriva, cei ordinati in functii sunt cei mai judecati si in capul lor se sparg toate, ca doar de-aia sunt in functii, nu? Desigur ca li se respecta autoritatea, dar oare nu este asa in fiecare cult crestin?
Deci nu mi-e prea clar la ce se refera dl Andreiescu, dar, ma rog, dumnealui e profesor, eu nu sunt.

In ce priveste euharistia si botezul, intr-adevar, nu sunt numai simboluri, slava Domnului... Dar tot nu am inteles de ce ar fi aceasta o influenta ortodoxa. E asa de cand ma stiu. Mai mult mi-e teama de influenta baptista care vine puternic acum, anume tendinta de a considera euharistia un simplu simbol.

Mai adaug si eu o "influenta ortodoxa", anume ideea ca se va putea spune exact daca omul e mantuit sau nu numai dupa felul cum isi sfarseste viata. Deci, in nici un caz "once saved, allways saved". Eu le-as numi insa "asemanari", nu "influente". Caci a influenta inseamna a schimba, dar ideile acestea au fost in BP dintotdeauna.

Lucian008 04.02.2012 19:24:02

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 427019)
dar ideile acestea au fost in BP dintotdeauna.

Adica de vreo 2000 de ani?

ucenic 04.02.2012 21:23:54

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 427070)
Adica de vreo 2000 de ani?

In nici o confesiune crestina, nici in cea rarariteana sau apuseana nu se slujeste serviciul liturgic ca in biserica primara.

AlinB 05.02.2012 03:19:50

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 427110)
In nici o confesiune crestina, nici in cea rarariteana sau apuseana nu se slujeste serviciul liturgic ca in biserica primara.

Vrei sa spui ca nu tine preotul degetul mic in pozitia in care il tinea Sf. Ap. Pavel cand slujea la randul lui?

Adica pe bune..de cand da neoprotestantul atata importanta la detaliile ritualului?

Poate mai bine ar deplasa atentia pe chestiunea dogmatica..

AlinB 05.02.2012 03:22:58

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 427019)
In ce priveste euharistia si botezul, intr-adevar, nu sunt numai simboluri, slava Domnului... Dar tot nu am inteles de ce ar fi aceasta o influenta ortodoxa. E asa de cand ma stiu. Mai mult mi-e teama de influenta baptista care vine puternic acum, anume tendinta de a considera euharistia un simplu simbol.

Din cate stiu, asta e traditia neoprotestanta, inclusiv penticostala, nu "influente baptiste".
Verifica intr-un manual de dogmatica penticostala si revino cu informatia de la sursa nu pareri personale.

Citat:

Mai adaug si eu o "influenta ortodoxa", anume ideea ca se va putea spune exact daca omul e mantuit sau nu numai dupa felul cum isi sfarseste viata. Deci, in nici un caz "once saved, allways saved". Eu le-as numi insa "asemanari", nu "influente". Caci a influenta inseamna a schimba, dar ideile acestea au fost in BP dintotdeauna.
Exact? Cam greu, asta merge doar la Sfinti si in general e vorba de o viata intreaga nu doar cum se sfarseste.
Talharul de pe cruce o fi fost mantuit, e un bun exemplu pentru cazurile extreme, dar sfant - cam discutabil.

spre_rasarit 05.02.2012 05:33:04

Liturghia Sfantului James ce se crede ca a fost scrisa in anul 60 de conducatorul Bisericii Ierusalimului: http://www.youtube.com/watch?v=vz3z4gTVOOk Sa se compare aceasta cu serviciul protestant sau ortodox de azi.

Aceasta Liturghie este celebrata si azi in cateva Biserici ortodoxe pentru cei ce nu stiu asta. Ca si Liturghia Apostolului Marcu http://www.newadvent.org/fathers/0717.htm Ia vezi aici ca in anii 60 minciunile protestante nu existau. Preotia nu numai ca exista dar era si diaconime si aveau fiecare rugaciunea lui la Sfanta Liturghie.

Penticostalism: http://www.scribd.com/doc/16409335/Evadarea-Din-Iad

Lucian008 05.02.2012 15:33:58

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 427110)
In nici o confesiune crestina, nici in cea rarariteana sau apuseana nu se slujeste serviciul liturgic ca in biserica primara.

Nu e vorba de serviciul liturgic. Este vorba despre invatatura Bisericii, si inclusiv despre fiinta Bisericii. Atat timp cat Biserica exista de aproape 2000 de ani si are acelesi invataturi de 2000 de ani (singura care le-a pastrat este BO deci putem sa punem semnul de echivalenta), invataturi pe care l-a lasat Hristos si pe care le-au propovaduit apostolii, nu pot unii sa apara la mult peste 1000 de ani si sa sustina ca ei sunt detinatorii adevarului. Iar ideea ecumenista cum ca maintuite este in oricare dintre confesiunile asa zis crestine este falsa. Daca ar fi asa de ce nu ar accepta toti ortodoxismul. Daca si acolo e mantuire si mai au si o vechime de 2000 de ani sa fim toti ortodocsi. Dar asta mai duce la o problema si anume, asta inseamna ca este total inutila cunosterea lui Dumnezeu. Pentru ca pana la urma despre asta este vorba. Nici o confesiune nu invata, in ceea ce priveste faptele din viata cotidiana, sa faci rau. Dimpotriva. Dar "aceasta este viata vesnica, sa Te cunoasca pe Tine, singurul adevaratul Dumnezeu si pe Iisus Hristos pe care L-ai trimis."

Geony 10.02.2012 19:24:05

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 427070)
Adica de vreo 2000 de ani?

Dupa unii da, dupa altii de la 1900 incoace...nu, Dorina????

Lucian008 10.02.2012 23:34:48

Citat:

În prealabil postat de Geony (Post 428638)
Dupa unii da, dupa altii de la 1900 incoace...nu, Dorina????

La asta nu or sa raspuna sau or sa spuna ca manifestari ala " adevaratei" credinte ai existat de 2000 de ani, doar ca nu le-a vazut nimeni.
Ma intreb la 1218, de exemplu, unde erau acesta manifestari pentru ca Hristos a spun ca nici portile iadului nu vor birui Biserica Sa.

ucenic 11.02.2012 10:34:00

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 427161)
Adica pe bune..de cand da neoprotestantul atata importanta la detaliile ritualului?

In biserica primara nu era ritual ci inchinare in Duh si Adevar. Lucru care insa s-a pierdut foarte repede. Dintru inceput, singurule lucruri care le faceau crestinii cu bucurie si le faceau zi de zi era strangerea frateasca pentru partasie si rugaciune, staruirea asupra invataturilor apostolilor, si "frangerea painii" sau Cina Domnului - (Cuminecatura sau Sf.Impartasanie de azi).

Nimic din ritualul liturgic de azi, din nici o confesiune crestina.

Bibliografie: cartea "Faptele Apostolilor".

ioanna 11.02.2012 10:58:48

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 427110)
In nici o confesiune crestina, nici in cea rarariteana sau apuseana nu se slujeste serviciul liturgic ca in biserica primara.

Nu exista un serviciu liturgic bine definit in cadrul primei comunitati de crestini, identitatea cultica crestina s-a format treptat, iar d-voastra stiti bine asta. Cand spuneti Biserica primara la cine va ganditi?

ucenic 11.02.2012 11:05:28

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 428774)
Cand spuneti Biserica primara la cine va ganditi?

Primii crestini, Apostolii si ucenicii lor.

ioanna 11.02.2012 11:06:38

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428777)
Primii crestini, Apostolii si ucenicii lor.

Crestinii din sec.II d.Hr cum ii priviti? Am sesizat ca in general, neoprotestantii "idolatrizeaza" efectiv pe crestinii din sec.I, in detrimentul celor din secolele urmatoare. Daca in sec.I s-au facut resimtite darurile mai "spectaculoase" ale Duhului Sfant (pentru ca necrestinii aveau nevoie sa vada pentru a crede), nu inseamna ca ceilalti crestini nu au avut de asemenea daruri ale Duhului, nu inseamna ca erau mai putini evlaviosi decat primii. Daca acceptati hotararile Sinodului I apostolic, de ce nu le acceptati si pe urmatoarele? (ca tot s-a discutat de identitatea cultica)

ucenic 11.02.2012 11:25:16

Nu asa fac diferenta, ca o ierarhie a valorilor, ca intr-un clasament "duhovnicesc'. Diferenta nu o face omul ci Duhul Sfant. Astfel ca vad si astazi, la 2000 de ani dupa Hristos, oameni cu adevarat "ai lul Dumnezeu", tot asa cum vad si multi ipocriti sau fatarnici.
Inaintea lui Dumnezeu nu omul da tonul, valoarea si pozitia intr-un astfel de clasament. Ci Dragostea Lui este etalonul. Tot ceea ce facem pentru Dumnezeu trebuie sa fie aur, argint si pietre pretioase nu lemn, fan si trestie. Astfel ca nu caut la fata omului si la faptele lui "bune" ci la inima lui si la marturia lui in viata si la faptele lui "duhovnicesti".
"Nu este mare lucru, dar, daca si slujitorii lui satan se prefac in slujitori ai neprihanirii. Sfarsitul lor va fi dupa faptele lor." (2Cor.11:15)

De aceea aleg sa raman bine ancorat in Scripturi si sa cercetez orice lucru, fapta, sau marturie dupa acest "etalon".

ioanna 11.02.2012 11:29:45

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428782)
Diferenta nu o face omul ci Duhul Sfant.

Tocmai. De aceea ma mir cum respingeti lucrarea Duhului Sfant in Biserica, limitandu-l la o perioada restransa.

ucenic 11.02.2012 11:37:27

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 428785)
Tocmai. De aceea ma mir cum respingeti lucrarea Duhului Sfant in Biserica, limitandu-l la o perioada restransa.

Nu as face asa ceva! Numai ca omul, in diferite perioade si in diferite locuri de pe acest pamant si-a pierdut marturia. Atunci Duhul lui Dumnezeu, "raspunzator" de inmultirea si cresterea spirituala a Bisericii lui Hristos alege alti si alti marturisitori ai Evangheliei. Lucrarea Duhului Sfant in Biserica nu a incetat si nu va inceta pana la sfarsitul veacurilor.

Lucian008 11.02.2012 11:40:21

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428782)
Diferenta nu o face omul ci Duhul Sfant.

Ok. Dar intrebarea mea e alta. Cum se impartaseste harul Duhului Sfant?
Am sa incerc sa va ajut cu raspunsul: Fapte 8, 14-19. Atunci de cum au primit Duhul protestantii si neoprotestantii?

ucenic 11.02.2012 12:07:23

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 428791)
Ok. Dar intrebarea mea e alta. Cum se impartaseste harul Duhului Sfant?

Aceasta este o taina ascunsa in Dumnezeu.
Cum am putea noi demonstra ca un om care se autodeclara crestin sau ucenic al lui Iisus Hristos, apartinator al unei grupari crestine sau alta, este nascut din nou, din Dumnezeu?
(1) Marturia lui? Nu caci Domnul spune ca cine se marturiseste pe sine este un mincinos. Dar atunci cine va marturisi despre acesta?
(2) Nasterea intr-o familie de crestini te face crestin??? O, nu, nici aceasta, caci este scris: "...prin credinta din inima se capata neprihanirea, si prin marturisirea cu gura se ajunge la mantuire." (Rom.10:10)
Dar atunci??? Numai Duhul Sfant prin omul acesta.
Dar nu se va face nici un semn in cer prin care Dumnezeu sa-l autentifice inaintea altora. Ci marturia Duhului Sfant prin acest om va fi daca omul va rodi in el, in viata lui, roada Duhului Sfant - (Gal.5:22, 23).
Daca omul va rodi in el dragoste, bucurie, pace, indelunga rabdare, bunatate, facere de bine, credinciosie, blandete si infranarea poftelor atunci se va sti, se va vedea, se va cunoaste ca Duhul Sfant marturiseste despre el.

ioanna 11.02.2012 12:17:23

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428798)
Daca omul va rodi in el dragoste, bucurie, pace, indelunga rabdare, bunatate, facere de bine, credinciosie, blandete si infranarea poftelor atunci se va sti, se va vedea, se va cunoaste ca Duhul Sfant marturiseste despre el.

Ati descris un om virtuos, care exista si printre non-crestini. Exista, totusi, o diferenta intre omul duhovnicesc si omul sufletesc.

ucenic 11.02.2012 12:29:05

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 428802)
Ati descris un om virtuos, care exista si printre non-crestini. Exista, totusi, o diferenta intre omul duhovnicesc si omul sufletesc.

Aici este vorba despre Roada Duhului nu a omului.
Sunt in lume oameni necredinciosi - atei chiar, care sunt mult mai morali decat unii dintre crestini care Il marturisesc pe Hristos. Si multi oameni caritabili prinsi in lucrari mari pentru semenii sai. Dar ce are a face aceasta inaintea lui Dumnezeu? El care marturiseste prin proorocul Isaia ca faptele bune sunt a o haina manjita inaintea Lui. Dumnezeu imi cere credinta mea, apoi faptele mele care vin din aceasta credinta. Ori, un moralist fara credinta in Hristos nu va avea parte decat despre marturia oamenilor, nu si a lui Dumnezeu.

Lucian008 11.02.2012 12:29:17

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428798)
Aceasta este o taina ascunsa in Dumnezeu.
Cum am putea noi demonstra ca un om care se autodeclara crestin sau ucenic al lui Iisus Hristos, apartinator al unei grupari crestine sau alta, este nascut din nou, din Dumnezeu?
(1) Marturia lui? Nu caci Domnul spune ca cine se marturiseste pe sine este un mincinos. Dar atunci cine va marturisi despre acesta?
(2) Nasterea intr-o familie de crestini te face crestin??? O, nu, nici aceasta, caci este scris: "...prin credinta din inima se capata neprihanirea, si prin marturisirea cu gura se ajunge la mantuire." (Rom.10:10)
Dar atunci??? Numai Duhul Sfant prin omul acesta.
Dar nu se va face nici un semn in cer prin care Dumnezeu sa-l autentifice inaintea altora. Ci marturia Duhului Sfant prin acest om va fi daca omul va rodi in el, in viata lui, roada Duhului Sfant - (Gal.5:22, 23).
Daca omul va rodi in el dragoste, bucurie, pace, indelunga rabdare, bunatate, facere de bine, credinciosie, blandete si infranarea poftelor atunci se va sti, se va vedea, se va cunoaste ca Duhul Sfant marturiseste despre el.

Nu, nu exista semne vizibile. Nu e ca si cum ar primi un certificat care sa valideze acest lucru. Dar in postarea mea am si raspuns. Duhul se impartasea prin punerea mainilor (deci era si o practica, o forma vazuta) si cel mai important, se impartasea de cei asupra carora se revarsase Duhul. De accea protestantii si neoprotestantii nu pot avea Duhul Sfant, pentru ca ei aparand la multe secole distanta nu avea cine sa isi puna mainile peste ei pentru a Il putea primi.

ucenic 11.02.2012 12:41:49

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 428811)
Nu, nu exista semne vizibile. Nu e ca si cum ar primi un certificat care sa valideze acest lucru. Dar in postarea mea am si raspuns. Duhul se impartasea prin punerea mainilor (deci era si o practica, o forma vazuta) si cel mai important, se impartasea de cei asupra carora se revarsase Duhul. De accea protestantii si neoprotestantii nu pot avea Duhul Sfant, pentru ca ei aparand la multe secole distanta nu avea cine sa isi puna mainile peste ei pentru a Il putea primi.

E adevarat, dar daca luam seama la Cuvant vom vedea ca lucrurile nu stau intocmai asa. in casa lui Corneliu, toti au primit Duhul Sfant in timp ce Petru le marturisea iar ei au crezut: "Pe cand rostea Petru cuvintele acestea, S-a coborat Duhul Sfant peste toti cei ce ascultau Cuvantul." (Fapte11:44)

Nici Domnul Iisus nu vindeca dupa tipar. Aici poruncea si ologul se ridica, aici punea tina si scuipat pe ochii orbilor si ii intreba "Ce vezi?"...
Tot asa si Duhul Sfant, citim ca lucreaza diferit.

ucenic 11.02.2012 12:49:34

"Vantul sufla incotro vrea si-i auzi vuietul; dar nu stii de unde vine, nici incotro merge. Tot asa este cu oricine este nascut din Duhul." (Ioan.3:8)

Lucian008 11.02.2012 12:53:51

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428816)
E adevarat, dar daca luam seama la Cuvant vom vedea ca lucrurile nu stau intocmai asa. in casa lui Corneliu, toti au primit Duhul Sfant in timp ce Petru le marturisea iar ei au crezut: "Pe cand rostea Petru cuvintele acestea, S-a coborat Duhul Sfant peste toti cei ce ascultau Cuvantul." (Fapte11:44)

Nici Domnul Iisus nu vindeca dupa tipar. Aici poruncea si ologul se ridica, aici punea tina si scuipat pe ochii orbilor si ii intreba "Ce vezi?"...
Tot asa si Duhul Sfant, citim ca lucreaza diferit.

Dar tot prin cei care primisera Duhul. Eu despre asta vorbesc. La asta ma refel cat tot insist cu aparitia unora dupa multe secole. Eu nu puteau primi harul pentru ca se departasera de cei care asupara carora se pogorase Duhul Sfant.

Doriana 11.02.2012 13:00:48

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 428802)
Ati descris un om virtuos, care exista si printre non-crestini. Exista, totusi, o diferenta intre omul duhovnicesc si omul sufletesc.

Ce a enumerat el mai sus sunt roadele Duhului Sfant. Nu pot fi roadele unui non-crestin. Non-crestinul poate cel mult imita aceste roade printr-o moralitate prietenoasa. Dar diferenta o vezi in incercare. Cand ii este greu, omul moral se da in petec si pacatuieste, in schimb ce crestinul ramane crestin caci se bizuie pe Dumnezeu.

ucenic 11.02.2012 13:02:35

Afirmatia aceasta a lui Lucian <<tot insist cu aparitia unora dupa multe secole. Ei nu puteau primi harul pentru ca se departasera de cei care asupara carora se pogorase Duhul Sfant>> ucide.

Conform spuselor tale, Duhul Sfant este limitat a se manifesta in Biserica Ortodoxa. Nimeni nu poate fi copil al lui Dumnezeu decat in sanul Bisericii Ortodoxe. Adevarat???
Acum te rog pe tine Lucian, apleaca-te putin asupra celor afirmate de tine. Inaintea lui Dumnezeu din Ceruri, si in Numele Fiului Sau Iisus Hristos precum si inaintea oamenilor, aici, pe forum, spui tu ca Duhul Sfant se transmite si se manifesta numai si numai in Biserica Ortodoxa??? Nu te grabi sa raspunzi. Roaga-te intai.

ucenic 11.02.2012 13:11:03

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 428825)
diferenta o vezi in incercare. Cand ii este greu, omul moral se da in petec si pacatuieste, in schimb ce crestinul ramane crestin caci se bizuie pe Dumnezeu.

Amin.

"Cum este cel pamantesc, asa sunt si cei pamantesti; cum este Cel ceresc, asa sunt si cei ceresti." (1Cor.15:48)

Mihnea Dragomir 11.02.2012 13:31:46

Citind acest topic, eu m-aș îngrijora mai degrabă de situația inversă: de influențele penticostale în gândirea ortodoxă românească.

Duhul criticării permanente a preoților, cu precădere a episcopilor și mai ales a patriarhului este duh protestant. Când o preoteasă vine pe un forum public și sugerează că patriarhul este eretic, ceva nu e în regulă. Când, în lumea catolică se mai întâmplă asta, avem o expresie de tot râsul: unei asemenea persoane îi spunem că se crede "mai catolic decât Papa". Dar eu văd frecvent aici forumiști care se cred mai ortodocși decât Preafericitul. Nu. nu e vorba de stiliști, care au încetat de a aparține, formal, de Biserica Ortodoxă Română, ci e vorba de mulți dintre cei care susțin că sunt copiii ei, dar care nu își iubesc părinții.

O altă influență protestantă și, în mod specific, penticostală aș numi-o "trăirismul". Chestia asta, cu "important e să trăiești credința" e ceva vag definit, care mi-a scăpat întotdeauna și care îmi sugerează un pericol pentru suflet, cu atât mai serios cu cât e cumva ascuns în ceață. Pentru mine, a-L iubi pe Cristos înseamnă a asculta de legile Lui. E un act de voință.

O a treia influență penticostală asupra cultului ortodox este dată de supralicitarea unor charisme speciale, pe care, uneori, Dumnezeu le conferă unor oameni fără legătură cu meritul lor personal. Ideea de a căuta un "duhovnic văzător cu duhul", idee căreia i s-au consacrat topicuri speciale, este, pentru mine, o idee de extracție penticostală. Din punctul meu de vedere, Dumnezeu a avut grijă deja să am un duhovnic bun: este parohul bisericii de care aparțin și în a cărei matricolă a botezaților apare numele meu. Când mă voi muta și voi aparține altei parohii, preotul de acolo va fi păstorul pe care Dumnezeu mi l-a dat mie și pe acela îl voi ruga să aibă grijă de sufletul meu. Ideea de a merge la nu știu care mănăstiri gen Petru Vodă, în care să dau peste un "preot înduhovnicit", vine și ea cu pericolele ei.

Doriana 11.02.2012 13:38:37

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 428836)
O a treia influență penticostală asupra cultului ortodox este dată de supralicitarea unor charisme speciale, pe care, uneori, Dumnezeu le conferă unor oameni fără legătură cu meritul lor personal. Ideea de a căuta un "duhovnic văzător cu duhul", idee căreia i s-au consacrat topicuri speciale, este, pentru mine, o idee de extracție penticostală..

Supralicitarea acestor carisme ar trebui sa o cautati mai intai la catolicii carismatici. Poate ca ei i-au influentat pe ortodocsi? Sigur de la penticostali vine ideea cautarii unui duhovnic special... :40:

De fapt este o tendinta omeneasca de a umbla mai mult dupa daruri, decat dupa sfintire si cunoastere de Dumnezeu. Ne lovim de ea in fiecare religie, dar e mai fancy sa zicem ca vine de la penticostali; e mai de efect.

Mihnea Dragomir 11.02.2012 13:50:15

Citat:

În prealabil postat de Doriana (Post 428839)
Supralicitarea acestor carisme ar trebui sa o cautati mai intai la catolicii carismatici. Poate ca ei i-au influentat pe ortodocsi? Sigur de la penticostali vine ideea cautarii unui duhovnic special... :40:

De fapt este o tendinta omeneasca de a umbla mai mult dupa daruri, decat dupa sfintire si cunoastere de Dumnezeu. Ne lovim de ea in fiecare religie, dar e mai fancy sa zicem ca vine de la penticostali; e mai de efect.

Catolicii carismatici sunt, din fericire, cumva insularizați în cadrul Bisericii Catolice. Nimeni nu i-a dat deoparte, s-au izolat singuri. Ei au propriile lor grupuri, își fac propriile lor Liturghii, prin subsolurile bisericilor (de exemplu, în subsolul Catedralei Sf Iosif). Nu am nicio treabă cu ei, personal nu cunosc niciun catolic charismatic. Ei se cunosc între ei, au prieteniile lor și treaba lor. Catolicii obișnuiți, adică aceia necarismatici, așa, ca mine, au drept confesor și călăuzitor pe preotul paroh. Tinerii îl au pe vicarul parohial, care e cel mai tânăr dintre preoți.

Pe de altă parte, desigur că există influențe penticostale în Biserica Catolică. Sunt primul care să recunosc acest lucru, să îl regret și să iau atitudine, așa cum am făcut-o, de exemplu, aici: http://regnabit.wordpress.com/2010/1...cii-sacerdoti/
Din fericire, așa cum am spus, în mainstream-ul catolic asemenea influențe sunt slabe, iar în actualul pontificat au devenit și mai slabe, Sfântul Părinte Benedict imprimând o orientare mai tradiționalistă și chiar legalistă pontificatului său, mai ales în comparație cu Papa Paul al VI-lea.

Lucian008 11.02.2012 13:55:27

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428826)
Afirmatia aceasta a lui Lucian <<tot insist cu aparitia unora dupa multe secole. Ei nu puteau primi harul pentru ca se departasera de cei care asupara carora se pogorase Duhul Sfant>> ucide.

Conform spuselor tale, Duhul Sfant este limitat a se manifesta in Biserica Ortodoxa. Nimeni nu poate fi copil al lui Dumnezeu decat in sanul Bisericii Ortodoxe. Adevarat???
Acum te rog pe tine Lucian, apleaca-te putin asupra celor afirmate de tine. Inaintea lui Dumnezeu din Ceruri, si in Numele Fiului Sau Iisus Hristos precum si inaintea oamenilor, aici, pe forum, spui tu ca Duhul Sfant se transmite si se manifesta numai si numai in Biserica Ortodoxa??? Nu te grabi sa raspunzi. Roaga-te intai.

Harul Duhului Sfant nu se revarsa decat in BO. E suficient?
Dar eu intrebasem altceva la care nu am primit raspuns: Cum au primit protestantii harul cand toate exemplele din Sf Scriptura, singura autoritate conform convingerilor dvs, se impartaseste prin cei care il primisera in prealabil?

ioanna 11.02.2012 13:59:26

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 428836)
Citind acest topic, eu m-aș îngrijora mai degrabă de situația inversă: de influențele penticostale în gândirea ortodoxă românească.

Duhul criticării permanente a preoților, cu precădere a episcopilor și mai ales a patriarhului este duh protestant. Când o preoteasă vine pe un forum public și sugerează că patriarhul este eretic, ceva nu e în regulă. Când, în lumea catolică se mai întâmplă asta, avem o expresie de tot râsul: unei asemenea persoane îi spunem că se crede "mai catolic decât Papa". Dar eu văd frecvent aici forumiști care se cred mai ortodocși decât Preafericitul. Nu. nu e vorba de stiliști, care au încetat de a aparține, formal, de Biserica Ortodoxă Română, ci e vorba de mulți dintre cei care susțin că sunt copiii ei, dar care nu își iubesc părinții.

O altă influență protestantă și, în mod specific, penticostală aș numi-o "trăirismul". Chestia asta, cu "important e să trăiești credința" e ceva vag definit, care mi-a scăpat întotdeauna și care îmi sugerează un pericol pentru suflet, cu atât mai serios cu cât e cumva ascuns în ceață. Pentru mine, a-L iubi pe Cristos înseamnă a asculta de legile Lui. E un act de voință.

O a treia influență penticostală asupra cultului ortodox este dată de supralicitarea unor charisme speciale, pe care, uneori, Dumnezeu le conferă unor oameni fără legătură cu meritul lor personal. Ideea de a căuta un "duhovnic văzător cu duhul", idee căreia i s-au consacrat topicuri speciale, este, pentru mine, o idee de extracție penticostală. Din punctul meu de vedere, Dumnezeu a avut grijă deja să am un duhovnic bun: este parohul bisericii de care aparțin și în a cărei matricolă a botezaților apare numele meu. Când mă voi muta și voi aparține altei parohii, preotul de acolo va fi păstorul pe care Dumnezeu mi l-a dat mie și pe acela îl voi ruga să aibă grijă de sufletul meu. Ideea de a merge la nu știu care mănăstiri gen Petru Vodă, în care să dau peste un "preot înduhovnicit", vine și ea cu pericolele ei.

Curioasa paralela intre ravna dupa un "duhovnic vazator cu duhul" si ravna dupa harisme speciale, prezenta in mediile penticostale. La lista inceputa de d-voastra as mai adauga si pietismul protestant, destul de inradacinat printre ortodocsi.

ucenic 11.02.2012 14:04:42

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 428843)
Harul Duhului Sfant nu se revarsa decat in BO. E suficient?

Nu cred ca te-ai rugat mai inainte sa dai acest raspuns categoric. Domnul Dumnezeu sa te ierte, caci nu stii ce spui. Cine te-a invatat asa, sa se pocaiasca de asemenea.

ucenic 11.02.2012 14:10:21

Pentru Lucian, iata raspunsul la intrebarea care te chinuie:

"In zilele de pe urma, zice Dumnezeu, voi turna din Duhul Meu peste orice faptura; feciorii vostri si fetele voastre vor proroci, tinerii vostri vor avea vedenii, si batranii vostri vor visa vise!
Da, chiar si peste robii Mei si peste roabele Mele voi turna, in zilele acelea, din Duhul Meu si vor proroci.
Atunci oricine va chema Numele Domnului va fi mantuit." (Fapte 2:17,18,21)

ioanna 11.02.2012 14:18:48

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428845)
Nu cred ca te-ai rugat mai inainte sa dai acest raspuns categoric. Domnul Dumnezeu sa te ierte, caci nu stii ce spui. Cine te-a invatat asa, sa se pocaiasca de asemenea.

De ce sunteti deranjat daca cineva spune ca in comunitatea penticostala nu exista har lucrator? Nici macar n-ati inteles la ce s-a referit Lucian.

iuliu46 11.02.2012 14:27:20

Citat:

În prealabil postat de ucenic (Post 428845)
Nu cred ca te-ai rugat mai inainte sa dai acest raspuns categoric. Domnul Dumnezeu sa te ierte, caci nu stii ce spui. Cine te-a invatat asa, sa se pocaiasca de asemenea.

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 428850)
De ce sunteti deranjat daca cineva spune ca in comunitatea penticostala nu exista har lucrator? Nici macar n-ati inteles la ce s-a referit Lucian.

Asta-i primul canon penticostal : Cine te-a invatat asa, sa se pocaiasca . :1:

ioanna 11.02.2012 14:42:55

Citat:

În prealabil postat de ioanna (Post 428850)
De ce sunteti deranjat daca cineva spune ca in comunitatea penticostala nu exista har lucrator? Nici macar n-ati inteles la ce s-a referit Lucian.

Caut pe forum unde s-a dezbatut "problema harului", pentru ca heterodocsii sa inteleaga clar la ce ne referim noi cand spunem har lucrator. Am senzatia ca vedem din puncte diferite. Revin cu un link.


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:24:10.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.