Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Dogmatica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5074)
-   -   Dogma Democratiei si Dogma Statului Paternal (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14592)

Mihnea Dragomir 19.02.2012 09:42:44

Dogma Democratiei si Dogma Statului Paternal
 
Observ că și printre creștinii (de toate confesiunile) au pătruns aceste două "dogme". Ele nu au nici cea mai mică legătură cu Biserica. Nu am găsit nicăieri în Biblie ceva care să sugereze, nici măcar pe departe, că democrația ar fi o formă de guvernământ superioară altora. Nici că statul ar fi chemat să guverneze în cele care țin de casa noastră, de familia noastră sau de societățile noastre.Nu cunosc niciun text magisterial prin care cei chemați să învețe poporul credincios să fi susținut așa ceva. Nu îmi amintesc să fi întâlnit la niciunul din Sfinții Părinți ceva care să consune cu această pretinsă superioritate a democrației, sau să suțină statul social și paternal. Liturgica, nici ea nu ne oferă nicio bază în a susține aberația democrată. Dimpotrivă.

De unde ne vin aceste erori? Cum s-a ajuns ca aceste adevărate dogme, dar dogme ale lumii, să pătrundă în Biserică? Mister! Și totuși, covârșitoarea majoritate a creștinilor, asimilând duhul și învățătura lumii, au ajuns să creadă așa ceva. Până acolo încât, dacă s-ar face un sondaj cu întrebarea "credeți în democrație ca formă superioară de guvernare?", răspunsul "da" ar fi la fel printre credincioși, ca și printre necredincioși. Nu știu dacă adevăratele dogme ale Bisericii ar întruni atâtea sufragii. Nu știu dacă răspunsurile ar fi în aceeași proporție afirmative la întrebarea "este Isus Cristos Dumnezeu?" sau "servește Botezul la remisiunea păcatelor?". Ei bine, oamenii cred în Zeița Democrației. Mai mult decât în Isus Cristos. Mai mult decât în eficiența Sfintelor Taine. Dovada ? Mulți se simt ultragiați atunci când arunci îndoiala asupra dogmelor lor. Atunci când susții că democrația este un sistem de guvernare printre altele, fiecare cu bune și cu rele, în mare prin nimic superior lor. Atunci când le spui că poate că statul nu ar trebui să se ocupe de sănătatea oamenilor, nici de educația lor. Ei reacționează într-un fel, ca și când le-ai spune că Dumnezeu nu există. Acestea sunt dogmele lor.

TunsDiana 20.02.2012 12:49:15

[quote=Mihnea Dragomir;430608]Observ că și printre creștinii (de toate confesiunile) au pătruns aceste două "dogme". Ele nu au nici cea mai mică legătură cu Biserica. Nu am găsit nicăieri în Biblie ceva care să sugereze, nici măcar pe departe, că democrația ar fi o formă de guvernământ superioară altora. Nici că statul ar fi chemat să guverneze în cele care țin de casa noastră, de familia noastră sau de societățile noastre.Nu cunosc niciun text magisterial prin care cei chemați să învețe poporul credincios să fi susținut așa ceva. Nu îmi amintesc să fi întâlnit la niciunul din Sfinții Părinți ceva care să consune cu această pretinsă superioritate a democrației, sau să suțină statul social și paternal. Liturgica, nici ea nu ne oferă nicio bază în a susține aberația democrată. Dimpotrivă.

De unde ne vin aceste erori? Cum s-a ajuns ca aceste adevărate dogme, dar dogme ale lumii, să pătrundă în Biserică? Mister! Și totuși, covârșitoarea majoritate a creștinilor, asimilând duhul și învățătura lumii, au ajuns să creadă așa ceva. Până acolo încât, dacă s-ar face un sondaj cu întrebarea "credeți în democrație ca formă superioară de guvernare?", răspunsul "da" ar fi la fel printre credincioși, ca și printre necredincioși. Nu știu dacă adevăratele dogme ale Bisericii ar întruni atâtea sufragii. Nu știu dacă răspunsurile ar fi în aceeași proporție afirmative la întrebarea "este Isus Cristos Dumnezeu?" sau "servește Botezul la remisiunea păcatelor?". Ei bine, oamenii cred în Zeița Democrației. Mai mult decât în Isus Cristos. Mai mult decât în eficiența Sfintelor Taine. Dovada ? Mulți se simt ultragiați atunci când arunci îndoiala asupra dogmelor lor. Atunci când susții că democrația este un sistem de guvernare printre altele, fiecare cu bune și cu rele, în mare prin nimic superior lor. Atunci când le spui că poate că statul nu ar trebui să se ocupe de sănătatea oamenilor, nici de educația lor. Ei reacționează într-un fel, ca și când le-ai spune că Dumnezeu nu există. Acestea sunt dogmele lor.[/QUOTE

Aceasta idee cum ca democratia e cea buna forma de guvernare vine de la americani si romanii ii iau exemplu pe acestia in toate.

Nu cred ca toti romanii sau o buna parte din romani cred acest lucru, eu am intalnit si oameni care sustineau monarhia, depinde de oameni. Pai cu ce ar trebui sa se ocupe statul in opinia d-voastra?

DragosP 20.02.2012 13:11:05

Citat:

În prealabil postat de TunsDiana (Post 430772)
Nu cred ca toti romanii sau o buna parte din romani cred acest lucru, eu am intalnit si oameni care sustineau monarhia, depinde de oameni. Pai cu ce ar trebui sa se ocupe statul in opinia d-voastra?

Confunzi republica cu monarhia, democrația cu dictatura...

TunsDiana 20.02.2012 13:27:52

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 430775)
Confunzi republica cu monarhia, democrația cu dictatura...

Da, acum mi-am dat seama, scuze.

TunsDiana 20.02.2012 13:31:28

Citat:

În prealabil postat de DragosP (Post 430775)
Confunzi republica cu monarhia, democrația cu dictatura...

Pacat ca nu se face un sondaj sa se vada cati romani ar vrea inapoi la dictatura si cati ar vrea democratie. Dar oricum si in timpul monarhiei era dictatura pe vremea lui Carol II.

FlaviusM 21.02.2012 12:41:07

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 430608)
Observ că și printre creștinii (de toate confesiunile) au pătruns aceste două "dogme". Ele nu au nici cea mai mică legătură cu Biserica. Nu am găsit nicăieri în Biblie ceva care să sugereze, nici măcar pe departe, că democrația ar fi o formă de guvernământ superioară altora. Nici că statul ar fi chemat să guverneze în cele care țin de casa noastră, de familia noastră sau de societățile noastre.Nu cunosc niciun text magisterial prin care cei chemați să învețe poporul credincios să fi susținut așa ceva. Nu îmi amintesc să fi întâlnit la niciunul din Sfinții Părinți ceva care să consune cu această pretinsă superioritate a democrației, sau să suțină statul social și paternal. Liturgica, nici ea nu ne oferă nicio bază în a susține aberația democrată. Dimpotrivă.

De unde ne vin aceste erori? Cum s-a ajuns ca aceste adevărate dogme, dar dogme ale lumii, să pătrundă în Biserică? Mister! Și totuși, covârșitoarea majoritate a creștinilor, asimilând duhul și învățătura lumii, au ajuns să creadă așa ceva. Până acolo încât, dacă s-ar face un sondaj cu întrebarea "credeți în democrație ca formă superioară de guvernare?", răspunsul "da" ar fi la fel printre credincioși, ca și printre necredincioși. Nu știu dacă adevăratele dogme ale Bisericii ar întruni atâtea sufragii. Nu știu dacă răspunsurile ar fi în aceeași proporție afirmative la întrebarea "este Isus Cristos Dumnezeu?" sau "servește Botezul la remisiunea păcatelor?". Ei bine, oamenii cred în Zeița Democrației. Mai mult decât în Isus Cristos. Mai mult decât în eficiența Sfintelor Taine. Dovada ? Mulți se simt ultragiați atunci când arunci îndoiala asupra dogmelor lor. Atunci când susții că democrația este un sistem de guvernare printre altele, fiecare cu bune și cu rele, în mare prin nimic superior lor. Atunci când le spui că poate că statul nu ar trebui să se ocupe de sănătatea oamenilor, nici de educația lor. Ei reacționează într-un fel, ca și când le-ai spune că Dumnezeu nu există. Acestea sunt dogmele lor.

In teorie, democratia inseamna pur si simplu un sistem politic in cadrul caruia statul este condus de reprezentantii alesi ai natiunii (prin vot universal) si bazat pe principii precum separatia puterilor in stat, egalitatea cetatenilor in fata legii si respectarea drepturilor omului.

Cu ce anume din aceste caracteristici nu sunteti de acord? Ce alte sisteme politice credeti ca ar trebui sa avem in vedere ca alternative la sistemul democratic actual?

DragosP 21.02.2012 12:46:49

Eu de exemplu nu-s de acord cu votul universal.
Mai degrabă aș înclina spre un sistem de vot apropiat de cel cenzitar.

Mihnea Dragomir 21.02.2012 12:54:19

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431005)
In teorie, democratia inseamna pur si simplu un sistem politic in cadrul caruia statul este condus de reprezentantii alesi ai natiunii (prin vot universal) si bazat pe principii precum separatia puterilor in stat, egalitatea cetatenilor in fata legii si respectarea drepturilor omului.

Cele menționate (votul universal, etc) sunt străine de învățătura lui Cristos și de învățătura Bisericii. De aceea, nu pot fi în niciun caz considerate dogme, nefiind adevăruri revelate. Și totuși, vedem bine cât de mulți le consideră astfel.

Citat:

Cu ce anume din aceste caracteristici nu sunteti de acord? Ce alte sisteme politice credeti ca ar trebui sa avem in vedere ca alternative la sistemul democratic actual?
Pentru stadiul actual al dezvoltării României, părerea mea este că o monarhie cu Parlament bicameral, un Matur Corp bazat predominant pe senatori de drept și o Cameră a Deputaților bazată pe vot cenzitar ar fi preferabilă. Ceva în genul Constituției de la 1866.

FlaviusM 21.02.2012 13:20:04

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431008)
Cele menționate (votul universal, etc) sunt străine de învățătura lui Cristos și de învățătura Bisericii. De aceea, nu pot fi în niciun caz considerate dogme, nefiind adevăruri revelate. Și totuși, vedem bine cât de mulți le consideră astfel.
Pentru stadiul actual al dezvoltării României, părerea mea este că o monarhie cu Parlament bicameral, un Matur Corp bazat predominant pe senatori de drept și o Cameră a Deputaților bazată pe vot cenzitar ar fi preferabilă. Ceva în genul Constituției de la 1866.

La prima vedere inteleg ca cel mai mult respingeti votul universal si egalitatea cetatenilor, de vreme ce propuneti un sistem de vot cenzitar si senatori de drept. Cam cum ati vedea, in teorie, implementarea unui astfel de sistem in ziua de azi, pornind de la realitatile anului 2012? De exemplu, ce anume l-ar califica pe un om pentru a face parte "de drept" din Senat? Si ce categorii sociale ar continua sa aiba drept de vot?

Mihai36 21.02.2012 14:06:53

1- votul cenzitar si cel popular au ajuns sa aibe acelasi rezultat = burghezocratia.
2 -nu este nici o diferenta notabila intre un rege si un presedinte , unul sta doar pina la moarte sau pina la demisie , celalalt pina la terminarea mandatului.

-ar trebui stabilit succint care ar fi coordonatele unei orinduiri care sa fie pe placul lui Dumnezeu si al majoritatii.- din punct de vedere al relatiilor profesio-economice dar si din punctul de vedere al capacitatii conducatorilor.

in filozofia si practica ce tine de ierarhie se cunosc mai multe sisteme in afara de democratie si dictatura.
-teocratia - conducere religioasa- clerici sau reprezentanti oameni religiosi
-tehnocratia- conducerea din partea specialistilor pe domeniul respectiv
-meritocratia -selectionarea dupa caracter -executata de oameni care pot citi caracterul omului dincolo de aparente (de psihologi, sfinti, empatici).

-idealul ar fi poate ingemanarea acestora 3 care sa fie transopuse pina la cele mai mici ierarhii .

-idealul ce tine de relationarea economica ar fi un sistem socialist- fara patroni si sclavi , proprietate colectiva, eventual particular colectiva in care patronii sa fie proprii muncitori cu sarcini impartite dupa abilitati iar rezultatele impartite dupa efort si necesitati -ca intro familie (asociatie familiala, chibut, etc).

Mihnea Dragomir 21.02.2012 14:20:57

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431011)
Cam cum ati vedea, in teorie, implementarea unui astfel de sistem in ziua de azi, pornind de la realitatile anului 2012?

Prin luptă politică. Mai întâi, este necesar ca un număr suficient de oameni, observând eșecul democrației universale, să ajungă la concluzia corectă privind cauza răului: ea nu stă în oameni, nici într-un partid ori altul, de vreme ce s-a realizat alternanța la putere de mai multe ori. Cauza stă în viciul de sistem, mai exact în acest sistem al democrației universale. Prin urmare, acesta este un sistem care trebuie înlocuit. Mai departe, platforma unui astfel de partid, care să vizeze reforma prin redescoperirea tradiției, trebuie să plece de la realitatea că democrații au mai fost în istorie, relativ frecvent (Atena și alte cetăți grecești, Roma, Republica Venețiană etc), dar, pe de altă parte, absurditatea democrației universale este foarte nouă. Vot universal și egal există în România abia din 1923, căci până atunci, în România Clasică, exista vot bazat pe cens. Nici în celelalte țări europene, care ne-au servit ca model, democrația universală nu precede cu mult. O vreme, această inovație a putut funcționa cu rezultate pe alocuri satisfăcătoare, fiindcă se baza, în fond, pe instituții și pe oameni formați în sistemul anterior. Dar, în zilele noastre, s-a ajuns ca sistemul democrației universale să-și arate pe deplin absurditatea.

Citat:

De exemplu, ce anume l-ar califica pe un om pentru a face parte "de drept" din Senat? Si ce categorii sociale ar continua sa aiba drept de vot?
Vechile Constituții defineau cine accede la demnitatea de senator pe viață și, în parte, ele pot fi aplicate și astăzi, cu modificările de rigoare. Mai exact, e vorba de a ține cont că trăim în timpuri în care contraselecția deja a operat. A fi președintele Înaltei Curți vreme de un anumit număr de ani, lucru care în Constituția României Clasice oferea demnitatea de a fi senator pe viață, nu mai înseamnă același lucru ca atunci. Pe de altă parte, funcții precum șefii (sau delegații) principalelor culte, sau Președintele Academiei Române, ori cei care au fost rectorii unor Universități de prestigiu timp de două sau trei legislaturi și altele de felul acesta pot furniza un pool din care o viitoare Constituție ar putea alege demnități senatoriale.

Toate categoriile sociale ar putea avea drept de vot, dar nu de vot egal, ci în bază cenzitară. Pentru început, acest principiu cenzitar ar putea fi introdus numai într-una dintre camere, fiindcă oricum suntem în situația absurdă ca singura diferență dintre camerele parlamentare să stea în norma de reprezentare. Socotesc că, cel puțin în ceea ce privește Camera Inferioară, care are atribuții tradiționale privind Bugetul țării, votul egal este cu totul ilogic. De ce ? Fiindcă este absurd ca cineva care nu a cotizat nici cu un leu la Buget să aibă aceeași capacitate de a influența Bugetul pe care o are altcineva, care a cotizat poate milioane de lei. Dacă, de exemplu, eu aș înființa o societate comercială, să spunem "Sticla S.R.L." și aș prevedea prin statut că acționarii au vot egal indiferent de participația lor, oricine ar fi de acord că ar trebui să fiu bătut în cap să vin cu astfel de propunere. Sau că cine ar participa la o asemenea societate este încă mai bătut în cap ca mine. Dar, dacă acest lucru este valabil referitor la o societate și la Statulul ei, de ce nu ar fi cu atât mai valabil la o țară și la Constituția ei?

Mihnea Dragomir 21.02.2012 15:25:56

Citat:

În prealabil postat de Mihai36 (Post 431019)
1- votul cenzitar si cel popular au ajuns sa aibe acelasi rezultat = burghezocratia.

Dacă, într-adevăr, votul cenzitar ar putea duce la ceea ce numiți "burghezocrație", nu același lucru se poate spune despre votul popular (egal). Eu nu prea văd burghezi în parlament. Văd țărani veniți la oraș, văd ciobani îmbogățiți peste noapte și ajunși în Parlamentul European, etc. Puțini burghezi autentici, clasă, dealtfel, care nu a ajuns niciodată în istoria noastră la maturitate socială.

Citat:

2 -nu este nici o diferenta notabila intre un rege si un presedinte , unul sta doar pina la moarte sau pina la demisie , celalalt pina la terminarea mandatului.
Și totuși, una dintre diferențe ați menționat-o deja. Ca regulă generală, "durata de funcționare" ca să zic așa a unui rege în comparație cu un președinte este una mai lungă. Dacă mai adăugăm și faptul că, în principiu, regele aparține unei aceleiași familii, pe câtă vreme nu întotdeauna președintele aparține unei aceleiași coterii, ajungem la concluzia că altă diferență între cei doi stă în durabilitatea politicii unui rege față de aceea a unui președinte. Politică ce poate fi mai bună sau mai proastă în cazul regelui, asta e altă discuție. Dar este de așteptat să fie mai durabilă.

Citat:

-ar trebui stabilit succint care ar fi coordonatele unei orinduiri care sa fie pe placul lui Dumnezeu si al majoritatii.- din punct de vedere al relatiilor profesio-economice dar si din punctul de vedere al capacitatii conducatorilor.

in filozofia si practica ce tine de ierarhie se cunosc mai multe sisteme in afara de democratie si dictatura.
-teocratia - conducere religioasa- clerici sau reprezentanti oameni religiosi
-tehnocratia- conducerea din partea specialistilor pe domeniul respectiv
-meritocratia -selectionarea dupa caracter -executata de oameni care pot citi caracterul omului dincolo de aparente (de psihologi, sfinti, empatici).
Oricare formă de guvernământ poate fi pe placul lui Dumnezeu sau poate să fie împotriva lui Dumnezeu. Se poate imagina o democrație creștină (precum Veneția) sau o monarhie păgână, precum Imperiul Roman. Poporul lui Dumnezeu a rămas la fel, și în vremea teocrației (Judecătorii), și în vremea Regatului Unificat ori a "Regatului Fărâmițat" (Regi) și chiar sub ocupație asiriană sau romană.

Citat:

-idealul ce tine de relationarea economica ar fi un sistem socialist- fara patroni si sclavi , proprietate colectiva, eventual particular colectiva in care patronii sa fie proprii muncitori cu sarcini impartite dupa abilitati iar rezultatele impartite dupa efort si necesitati -ca intro familie (asociatie familiala, chibut, etc).
Mulțumesc, dar cred că, din cauza diferenței de vârstă, eu m-am săturat de sistem socialist și de proprietate colectivă. Vreau un sistem normal și o proprietate normală. Cât despre "principiul repartiției" ("de la fiecare după posibilități, fiecăruia după necesități), să nu mai aud niciodată.

FlaviusM 21.02.2012 15:27:02

Mihnea Dragomir:

In conditiile legilor de azi, un partid politic care sa sustina o transformare ca cea pe care o propuneti nu poate functiona. Din ce stiu legea nu permite existenta unui partid care sa sustina deschis inlocuirea unor elemente fundamentale ale sistemului de azi, asa ca "lupta politica" de care vorbiti nu prea poate fi pusa in practica. In orice caz, ce intelegeti prin "esecul democratiei universale"? Va referiti la criza economica actuala sau la alte aspecte? Chiar luand in consideratie ultimii cativa ani de criza severa, lumea nu a dus-o niciodata atat de bine, comparativ cu alte epoci. Chiar in perioada pe care se pare ca o admirati atat (Romania inainte de primul razboi mondial), 80-90% din romani traiau intr-o mizerie absoluta. Nu cred ca doriti intoarcerea la asa ceva.
Nu sunt de acord cu analogia Romania = Sticla SRL. Un stat nu este o societate comerciala. Pe langa asta, nu prea mi-este clar care ar fi diferenta practica intre ce este acum si cum ar sta lucrurile dupa o asemenea reforma. De ce credeti ca sistemul propus de dvs. ar fi mai cinstit sau ar functiona mai bine? De exemplu, ce rezultate urmariti sa obtineti prin votul cenzitar? Ce anume ar merge mai bine in Romania daca, la nivel oficial, prin lege, o categorie restransa de oameni ar detine intreaga putere de decizie? Nu spun ca acum nu e tot cam asa, dar macar acest lucru este neoficial si in buna parte rezultatul coruptiei; in sistemul propus de dvs., noi am fi cetateni de categoria 2.

Mihnea Dragomir 21.02.2012 22:39:32

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431036)
Mihnea Dragomir:

In conditiile legilor de azi, un partid politic care sa sustina o transformare ca cea pe care o propuneti nu poate functiona. Din ce stiu legea nu permite existenta unui partid care sa sustina deschis inlocuirea unor elemente fundamentale ale sistemului de azi, asa ca "lupta politica" de care vorbiti nu prea poate fi pusa in practica.

Eu nu am auzit ca legea să interzică un partid care să susțină înlocuirea votului egal cu votul cenzitar. Dacă ar fi așa, înseamnă că un astfel de partid ar trebui mai întâi să susțină schimbarea unei asemenea legi coercitive, fiindcă orice lege este activă până când este abrogată.

Citat:

In orice caz, ce intelegeti prin "esecul democratiei universale"? Va referiti la criza economica actuala sau la alte aspecte?
Criza economică este ultimul rezultat al unei crize care a afectat mai întâi fibra morală. Criza la care mă refer este o criză a valorilor și o criză dată de (contra)selecție. Și nicăieri nu se vede contraselecția mai bine decât în politică, fiindcă domeniul politic a fost cel mai mult expus democrației universale. Este suficient să comparați discursuri parlamentare de acum 100 de ani cu discursurile din parlamentul de azi, ca să vă edificați. O cale și mai simplă este să comparați persoanele care au condus guvernul României în aceste perioade: pe Kogălniceanu cu Văcăroiu, pe Titu Maiorescu cu Victor Ciorbea, respectiv pe Ion Brătianu cu Boc.

Citat:

Chiar luand in consideratie ultimii cativa ani de criza severa, lumea nu a dus-o niciodata atat de bine, comparativ cu alte epoci. Chiar in perioada pe care se pare ca o admirati atat (Romania inainte de primul razboi mondial), 80-90% din romani traiau intr-o mizerie absoluta. Nu cred ca doriti intoarcerea la asa ceva.
Glumiți, nu ? Nicicând puterea de cumpărare nu a ajuns la cote atât de joase cum a ajuns acum. Nevoia femeilor de a lucra este de dată foarte recentă, până atunci bărbații câștigau suficient dintr-un salariu, chiar de funcționar sau de muncitor calificat, încât familiile (mai numeroase atunci) să trăiască cu mai multă lejeritate financiară decât trăiesc acum cu două salarii. Dacă nu cumva trei, fiindcă s-a ajuns în multe familii ca cele două salarii reunite să nu mai ajungă pentru acel 1 maxim 2 copii, și să trebuiască încă un part-time.
Străbunicul meu a fost învățător în comuna Oituz. Din salariul lui de institutor, dar și cu ajutorul simțului gospodăresc al soției lui, se întrețineau 6 copii, care toți, băieți și fete, au făcut facultatea. Unul dintre băieți a fost bunicul meu, el a ajuns profesor la seminarul din Roman. Din salariul lui de profesor au trăit soția și cei trei copii ai lor, rămânându-i destul încât să-și clădească o casă, casă care e și astăzi de referință pentru arhitectura Romanului.

Casa în care locuiesc eu acum, casă D+P+E+M, a fost construită de o familie încă tânără în anul 1930. El era român de pe Valea Timocului (Serbia), de unde a fugit, flăcău fiind și trecând Dunărea înot. Singurul obiect pe care l-a luat, în afară de chiloții de înot, a fost o icoană de mari dimensiuni, care i-a servit drept...plută. S-a angajat la o covrigărie în București și s-a căsătorit cu o colegă care lucra tot acolo. În anii 20 aveau deja plăcintăria lor. În 1930 și-au făcut casa, în care se făceau și plăcinte. În anii 40 aveau și două cinematografe și făcuseră o altă plăcintărie. Casa au lăsat-o drept zestre fetei (pe care am moștenit-o eu), iar cele două cinematografe le-au lăsat celor doi băieți. Aceasta era puterea de cumpărare de atunci. Oare covrigarii de azi mai au asemenea posibilitate ? Iată și cazul Veronicăi Micle, soția unui reputat profesor universitar de la Iași. Din salariul de profesor, trăia lejer și Veronica Micle și cele două fete ale ei, luând lecții de canto de la cei mai scumpi artiști ai epocii.

În anii 30, un locotenent în armată câștiga 2800 de lei, iar un colonel 6000 de lei. Prețurile pentru brânza telemea variau între 1,20 lei și 2, 80 lei. În linii mari, un colonel își putea cumpăra 4 000 de kilograme de telemea din solda pe o lună. Câtă brânză câștigă coloneii de azi ?

Citat:

Nu sunt de acord cu analogia Romania = Sticla SRL. Un stat nu este o societate comerciala.
La ce aspect anume vă referiți, de natură să invalideze analogia ?

Citat:

Pe langa asta, nu prea mi-este clar care ar fi diferenta practica intre ce este acum si cum ar sta lucrurile dupa o asemenea reforma. De ce credeti ca sistemul propus de dvs. ar fi mai cinstit sau ar functiona mai bine?
Eu nu propun utopii. Eu vorbesc de lucruri care au funcționat în practica și experiența istorică.

Citat:

De exemplu, ce rezultate urmariti sa obtineti prin votul cenzitar? Ce anume ar merge mai bine in Romania daca, la nivel oficial, prin lege, o categorie restransa de oameni ar detine intreaga putere de decizie? Nu spun ca acum nu e tot cam asa, dar macar acest lucru este neoficial si in buna parte rezultatul coruptiei; in sistemul propus de dvs., noi am fi cetateni de categoria 2.
Și nu ar fi mai cinstit ca legea să consemneze oligarhia? Și ce înțelegeți, exact, prin "cetățeni de categoria a 2-a"? Faptul că nu am putea vota în colegiul electoral 1, că, pedeștri fiind, nu am fi în Ordinul Ecvestru ? Nu am asemenea orgolii, nu îmi doresc să fiu patrician. Mă simt bine ca plebeu și sunt conștient că sunt la fel de moștenitor al Romei cum sunt și patricienii. Și noi, plebeii, am dat mereu oameni mari împărăției, cum au dat și patricienii. Discordia între clasele sociale, discordia dintre bogați și săraci este, după mine, o aiureală întețită în vremurile din urmă.

FlaviusM 22.02.2012 00:20:29

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431135)
Eu nu am auzit ca legea să interzică un partid care să susțină înlocuirea votului egal cu votul cenzitar. Dacă ar fi așa, înseamnă că un astfel de partid ar trebui mai întâi să susțină schimbarea unei asemenea legi coercitive, fiindcă orice lege este activă până când este abrogată.

Nu cred ca in lege se specifica exact chestiunea votului cenzitar, dar aceasta metoda de votare incalca drepturile omului asa cum sunt ele formulate astazi. Asa cum un partid nu poate propune in programul sau desfiintarea Parlamentului, de exemplu, nu poate cere nici vot cenzitar.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431135)
Glumiți, nu ? Nicicând puterea de cumpărare nu a ajuns la cote atât de joase cum a ajuns acum. Nevoia femeilor de a lucra este de dată foarte recentă, până atunci bărbații câștigau suficient dintr-un salariu, chiar de funcționar sau de muncitor calificat, încât familiile (mai numeroase atunci) să trăiască cu mai multă lejeritate financiară decât trăiesc acum cu două salarii. Dacă nu cumva trei, fiindcă s-a ajuns în multe familii ca cele două salarii reunite să nu mai ajungă pentru acel 1 maxim 2 copii, și să trebuiască încă un part-time.
Străbunicul meu a fost învățător în comuna Oituz. Din salariul lui de institutor, dar și cu ajutorul simțului gospodăresc al soției lui, se întrețineau 6 copii, care toți, băieți și fete, au făcut facultatea. Unul dintre băieți a fost bunicul meu, el a ajuns profesor la seminarul din Roman. Din salariul lui de profesor au trăit soția și cei trei copii ai lor, rămânându-i destul încât să-și clădească o casă, casă care e și astăzi de referință pentru arhitectura Romanului.
Casa în care locuiesc eu acum, casă D+P+E+M, a fost construită de o familie încă tânără în anul 1930. El era român de pe Valea Timocului (Serbia), de unde a fugit, flăcău fiind și trecând Dunărea înot. Singurul obiect pe care l-a luat, în afară de chiloții de înot, a fost o icoană de mari dimensiuni, care i-a servit drept...plută. S-a angajat la o covrigărie în București și s-a căsătorit cu o colegă care lucra tot acolo. În anii 20 aveau deja plăcintăria lor. În 1930 și-au făcut casa, în care se făceau și plăcinte. În anii 40 aveau și două cinematografe și făcuseră o altă plăcintărie. Casa au lăsat-o drept zestre fetei (pe care am moștenit-o eu), iar cele două cinematografe le-au lăsat celor doi băieți. Aceasta era puterea de cumpărare de atunci. Oare covrigarii de azi mai au asemenea posibilitate ? Iată și cazul Veronicăi Micle, soția unui reputat profesor universitar de la Iași. Din salariul de profesor, trăia lejer și Veronica Micle și cele două fete ale ei, luând lecții de canto de la cei mai scumpi artiști ai epocii.
În anii 30, un locotenent în armată câștiga 2800 de lei, iar un colonel 6000 de lei. Prețurile pentru brânza telemea variau între 1,20 lei și 2, 80 lei. În linii mari, un colonel își putea cumpăra 4 000 de kilograme de telemea din solda pe o lună. Câtă brânză câștigă coloneii de azi ?

Nu glumesc deloc. Dumneavoastra va referiti la o realitate complet diferita de cea de azi si la cateva categorii sociale extrem de reduse numeric si imi dati cateva exemple particulare. Si eu am astfel de povesti in familie (de exemplu, un stra-bunic notar sau altul ofiter), dar ele nu sunt reprezentative. Pe atunci in Romania existau foarte putini profesori, doctori sau mici intreprinzatori.
In acea perioada, 80-90% din populatia Romaniei era formata din tarani, care detineau de regula foarte putin pamant sau deloc, caz in care lucrau pe mosiile boieresti. Evident ca si printre ei existau diferente, insa marea lor majoritate traiau mizer. Dumneavoastra chiar va doriti o intoarcere la epoca rascoalelor taranesti?
In orice caz, se pot lua statisticile pentru orice aspect al vietii (educatie, sanatate, speranta de viata, etc) in perioada interbelica sau cea dinainte de primul razboi mondial si se vede clar ca astazi lucrurile stau mult mai bine.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431135)
La ce aspect anume vă referiți, de natură să invalideze analogia ?

Un stat are cu totul alta ratiune de a exista in comparatie cu o societate comerciala, nu cred ca nu va dati seama de diferenta. Adica Romania este, dupa dumneavoastra, un SRL (al cui?) al carui singur scop este de a realiza profit pentru patron?

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431135)
Eu nu propun utopii. Eu vorbesc de lucruri care au funcționat în practica și experiența istorică.

Au functionat cat de cat rezonabil pentru epoca lor, dar fiecare sistem are si data lui de "expirare". Sunt multe aspecte care pur si simplu nu mai pot fi repuse in functiune, chiar daca ele au fost eficiente candva. Si feudalismul a functionat la un moment dat, vreti sa ne intoarcem la el?

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431135)
Și nu ar fi mai cinstit ca legea să consemneze oligarhia? Și ce înțelegeți, exact, prin "cetățeni de categoria a 2-a"? Faptul că nu am putea vota în colegiul electoral 1, că, pedeștri fiind, nu am fi în Ordinul Ecvestru ? Nu am asemenea orgolii, nu îmi doresc să fiu patrician. Mă simt bine ca plebeu și sunt conștient că sunt la fel de moștenitor al Romei cum sunt și patricienii. Și noi, plebeii, am dat mereu oameni mari împărăției, cum au dat și patricienii. Discordia între clasele sociale, discordia dintre bogați și săraci este, după mine, o aiureală întețită în vremurile din urmă.

Nu, pentru ca dupa parerea mea oligarhia in sine este nedreapta, indiferent de faptul ca ea exista sau nu. Sistemul pe care-l propuneti este de fapt un feudalism "soft", o societate statica in care practic nimeni nu poate iesi din limitele categoriei sociale in care s-a nascut.

Mihnea Dragomir 22.02.2012 01:08:32

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431163)
Nu cred ca in lege se specifica exact chestiunea votului cenzitar, dar aceasta metoda de votare incalca drepturile omului asa cum sunt ele formulate astazi. Asa cum un partid nu poate propune in programul sau desfiintarea Parlamentului, de exemplu, nu poate cere nici vot cenzitar.

Nu cunosc noțiunea de "drepturi ale omului" ca normativ impus de un organism cu autoritate. Dacă vă referiți la textele menționate în cărțile de istorie, precum "Magna Charta Libertatum" sau "Declarația Drepturilor Omului", ele:
1) au fost opera unor corpuri legiuitoare (sau platforme) fără autoritate asupra românilor de astăzi.
2) nu sunt contrare votului cenzitar, din moment ce datează de secole, pe când votul universal și egal datează de decenii.

Citat:

Nu glumesc deloc. Dumneavoastra va referiti la o realitate complet diferita de cea de azi si la cateva categorii sociale extrem de reduse numeric si imi dati cateva exemple particulare. Si eu am astfel de povesti in familie (de exemplu, un stra-bunic notar sau altul ofiter), dar ele nu sunt reprezentative. Pe atunci in Romania existau foarte putini profesori, doctori sau mici intreprinzatori.
In acea perioada, 80-90% din populatia Romaniei era formata din tarani, care detineau de regula foarte putin pamant sau deloc, caz in care lucrau pe mosiile boieresti. Evident ca si printre ei existau diferente, insa marea lor majoritate traiau mizer.
Suntem familiari cu realități istorice diferite. Unul dintre străbunicii mei era țăran iobag în Ardeal. A trecut munții cu o boccea pe umăr și a ajuns în Moldova. Când a venit comunismul, avea 120 de hectare ale lui, mai lucra, ca arendaș, încă 280 și trei stâni. A sfârșit-o în închisoare, ca și "chiabur". Conceptul de țăran bogat, anume îmbogățit prin munca lui, nu cadra cu ideea comunistă despre "proletariatul satelor", și au inventat o categorie specială: "chiaburii", definiți, evident, ca dușmani de clasă. Vă rog, nu îmi vindeți aceleași gogoși.

Citat:

Dumneavoastra chiar va doriti o intoarcere la epoca rascoalelor taranesti?
Care, cea din 1907, pornită de elemente antisemite ? Că altă răscoală "țărănească" nu cunosc, în Moldova și Muntenia. Au mai fost înainte cu câteva secole, pe teritoriul Transilvaniei de azi, câteva răscoale pe fondul unor lupte politice, naționale și, adesea, religioase. Nu au avut prea mult caracter țărănesc.
Adevărata mizerie a țăranilor eu o văd acum. Abia în vremea noastră s-a ajuns a nu se mai putea trăi din munca agricolă. Toate rudele mele care au rămas la țară, fără nicio excepție, nu mai pot trăi din munca câmpului (deși unii au loturi de peste 10 hectare) și sunt siliți să își ia slujbe care cum poate. Unul, poștaș. Altul, pompier. Altul o face pe electricianul și mai face rost de o lucrare, la mica înțelegere, prin casele oamenilor. Țărănimea română riscă nu pauperizarea, ci desființarea completă în următorii puțini ani. Cei care nu vor fi apucat să o taie în Italia, unde ei devin instalatori și ele baby-siters, vor îngroșa rândurile șomerilor citadini.

Citat:

In orice caz, se pot lua statisticile pentru orice aspect al vietii (educatie, sanatate, speranta de viata, etc) in perioada interbelica sau cea dinainte de primul razboi mondial si se vede clar ca astazi lucrurile stau mult mai bine.
Le-am luat. Am anuare statistice pentru mai mulți ani din perioada interbelică. Se găsesc relativ ușor pe piața anticariatelor. Luați și dv unul și vedeți cât costa gramul de aur. Calculați, apoi, cât aur puteți cumăpăra acum, cu venitul lunar pe care îl aveți, cu cât aur ați fi cumpărat atunci și vă lămuriți singur asupra prăbușirii puterii de cumpărare.


Citat:

Un stat are cu totul alta ratiune de a exista in comparatie cu o societate comerciala, nu cred ca nu va dati seama de diferenta. Adica Romania este, dupa dumneavoastra, un SRL (al cui?) al carui singur scop este de a realiza profit pentru patron?
Scopul unui SRL este binele temporal al acționarilor lui. Mutatis mutandis, scopul unui stat este binele temporal al cetățenilor lui.

Citat:


Au functionat cat de cat rezonabil pentru epoca lor, dar fiecare sistem are si data lui de "expirare". Sunt multe aspecte care pur si simplu nu mai pot fi repuse in functiune, chiar daca ele au fost eficiente candva.
De fapt, nu explicați din care motiv anume un sistem nu poate fi repus în funcțiune dacă a fost eficient cândva. Ce s-a schimbat ?

Citat:

Si feudalismul a functionat la un moment dat, vreti sa ne intoarcem la el?
Nu resping această posibilitate teoretică, deși ar fi nu mai complicat, ci infinit mai complicat decât întoarcerea la capitalismul bazat pe vot cenzitar. Feudalismul s-a dezvoltat organic, într-un timp în care lumea avea răbdare. El se baza pe o nobilime ce își dobândise meritele pe câmpul de luptă și lăsase moștenitorilor un anumit spirit greu de găsit azi. Se mai baza pe o țărănime puternică, ce mereu a fost un bazin de selecție socială, spre deosebire de țărănimea din 2012, care mai este un bazin doar pentru emigrație și lumpenii orașelor.

Citat:

Nu, pentru ca dupa parerea mea oligarhia in sine este nedreapta, indiferent de faptul ca ea exista sau nu. Sistemul pe care-l propuneti este de fapt un feudalism "soft", o societate statica in care practic nimeni nu poate iesi din limitele categoriei sociale in care s-a nascut.
Tocmai v-am dat, în postarea precedentă, exemplul românilor din Timoc, care nici măcar nu aparțineau unei categorii sociale, fiindcă "paria" este o non-categorie. Și totuși, au ajuns la burghezia mijlocie, fiindcă a avea două cinematografe și o plăcintărie nu e nici azi lucru la îndemâna oricui. Deci, în perioada la care mă refer, exista sifonaj social. Abia astăzi accederea în protipendas poate să îți fie interzisă, oricât ai fi de capabil.

AlinB 22.02.2012 01:24:18

Nu am citit toate postarile deci e posibil sa gresesc pe undeva.

Dar din ce am citit, vad ca porniti de la o ipoteza gresita - justificarea divina pentru forma actuala de guvernare, le plasati in Biserica - desi n-au nici o legatura cu ea pe urma propuneti un sistem care seamana 90% cu cel actual diferentele fiind total minore si care in nici un caz nu rezolva problemele sistemului actual ba dimpotriva aduce altele noi.

Practic singura diferenta ar fi votul cenzitar:

http://ro.wikipedia.org/wiki/Vot_cenzitar

Tradus in termenii actuali, n-ar fi nici o diferenta, puterea ar avea-o ca si pana acum, tot cei care detin cele mai mare averi, nu neaparat dobandite prin munca cinstita.

Coruptia si hotia care rezulta din insasi mecanismul procesului politic (campanie electorala -> bani -> coruptie), raman neafectate.

Imi pareti un tip lucid, ma mir ca nu realizati faptul ca problema nu sta intr-un sistem politic anume ci insasi in natura umana.
Si nu exista nici un sistem politic care sa poata supravietui, moral vorbind, acestui deficit major.

Va vad, in mod ciudat zic eu, sustinatorul unui soi de darwinism social (apropo de "bazin de selectie").

Si chiar credeti sincer ca acei tarani care constituiau marea majoritate a populatiei, o duceau bine cu sistemul in cauza?
Despre ei n-ati suflat nici un cuvant. Pe partea asta nu aveti rude, stramosi..?

Mihnea Dragomir 22.02.2012 02:07:07

Citat:

În prealabil postat de AlinB (Post 431177)
Dar din ce am citit, vad ca porniti de la o ipoteza gresita - justificarea divina pentru forma actuala de guvernare, le plasati in Biserica - desi n-au nici o legatura cu ea

Nici o formă de guvernământ nu este "mai justificată divin" decât alta. Democrația are aceeași "justificare divină" pe care o are și autocrația sau oligarhia. Biserica (mă refer la Biserica Catolică, a cărei doctrină socială și politică este cristalizată) lasă la latitudinea popoarelor ce formă de guvernământ să își aleagă, năvăzând o superioritate intrinsecă în nici una fața de alta. Fiindcă Cel care legitimează o guvernare este Dumnezeu. Dacă o cetate respectă legea lui Dumnezeu nu este important cum își alege conducătorii. La fel, dacă o cetate nu respectă legea lui Dumnezeu, nu este important cum își alege conducătorii. Altfel spus, autoritatea nu vine de la popor, ci vine de la Dumnezeu ("toată darea cea bună de sus este"). Un sistem democrat cu spatele la Dumnezeu este ilegitim, iar un sistem autocratic bazat pe legea lui Dumnezeu este legitim.

Citat:

pe urma propuneti un sistem care seamana 90% cu cel actual diferentele fiind total minore si care in nici un caz nu rezolva problemele sistemului actual ba dimpotriva aduce altele noi.

Practic singura diferenta ar fi votul cenzitar:

http://ro.wikipedia.org/wiki/Vot_cenzitar
Am oroare de încă o revoluție, mă mulțumesc și cu schimbări care vizează 10 %. Și cu toate astea, un partid care ar propune votul cenzitar ar veni cu ceva cu adevărat nou în oferta politică teribil de îngustă de acum. Fiindcă nu mai putem deosebi partidele după platforme, par că și-au dat copy and paste. Singura diferență dintre ele este ce gașcă va realiza un același plan.

Citat:

Tradus in termenii actuali, n-ar fi nici o diferenta, puterea ar avea-o ca si pana acum, tot cei care detin cele mai mare averi, nu neaparat dobandite prin munca cinstita.
Și cine credeți că ar trebui să dețină puterea ? Cei care dețin cele mai multe cârpe, acelea fiind dobândite prin muncă cinstită ? Nu cumva seminariile de socialism științific le-ați luat prea în serios, de ați ajuns să vorbiți despre "bogații cei răi și vicleni" și "săracii cei buni și cinstiți" ?

Citat:

Coruptia si hotia care rezulta din insasi mecanismul procesului politic (campanie electorala -> bani -> coruptie), raman neafectate.
Ce doriți, să "zdrobim orânduirea cea crudă și nedreaptă, ce lumea o împarte..." ?

Citat:


Si chiar credeti sincer ca acei tarani care constituiau marea majoritate a populatiei, o duceau bine cu sistemul in cauza?
Despre ei n-ati suflat nici un cuvant. Pe partea asta nu aveti rude, stramosi..?
Da, cred că oricine muncea, trăia cu mult mai multă lejeritate decât acum. Țăranul era țăran, muncitorul era muncitor, intelectualul era intelectual, fără ca nimeni să caute să fie altceva decât era. Abia astăzi vedem țărani care nu știu cum să plece mai repede la oraș, dacă în altă țară nu se poate. Abia astăzi vedem muncitori (de fapt, mai mult țărani veniți la oraș și cu o calificare cel mult în scripte, dar fără știința meseriei) care caută să iasă la pensie medical ca să meargă la țară să pună pătrunjel pe lotul de la bunicu. Intelectuali care trag să lucreze pe taxi-uri, ori fac ceva fără legătură cu profesia pentru care s-au pregătit.

O lume bolnavă. Cum ieșim din rătăcire ? Prin reversie, treptat și bazându-ne pe experiența istorică. Trecând, deocamdată, în etapa imediat anterioară democrației universale (lăsând coșmarul comunist deoparte). Deci, ne trebuie monarhie și vot cenzitar.

FlaviusM 23.02.2012 10:00:31

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431173)
Nu cunosc noțiunea de "drepturi ale omului" ca normativ impus de un organism cu autoritate. Dacă vă referiți la textele menționate în cărțile de istorie, precum "Magna Charta Libertatum" sau "Declarația Drepturilor Omului", ele:
1) au fost opera unor corpuri legiuitoare (sau platforme) fără autoritate asupra românilor de astăzi.
2) nu sunt contrare votului cenzitar, din moment ce datează de secole, pe când votul universal și egal datează de decenii.

Eu ma refeream la Declaratia Universala a drepturilor omului a ONU din 1948 si la celelalte documente internationale ulterioare intocmite pe baza ei. Prin aceste texte discriminarea intre oameni pe baza de clasa sociala, avere sau proprietate detinuta este interzisa, deci votul cenzitar este imposibil de pus in practica in Romania de azi.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431173)
Suntem familiari cu realități istorice diferite. Unul dintre străbunicii mei era țăran iobag în Ardeal. A trecut munții cu o boccea pe umăr și a ajuns în Moldova. Când a venit comunismul, avea 120 de hectare ale lui, mai lucra, ca arendaș, încă 280 și trei stâni. A sfârșit-o în închisoare, ca și "chiabur". Conceptul de țăran bogat, anume îmbogățit prin munca lui, nu cadra cu ideea comunistă despre "proletariatul satelor", și au inventat o categorie specială: "chiaburii", definiți, evident, ca dușmani de clasă. Vă rog, nu îmi vindeți aceleași gogoși.
Care, cea din 1907, pornită de elemente antisemite ? Că altă răscoală "țărănească" nu cunosc, în Moldova și Muntenia. Au mai fost înainte cu câteva secole, pe teritoriul Transilvaniei de azi, câteva răscoale pe fondul unor lupte politice, naționale și, adesea, religioase. Nu au avut prea mult caracter țărănesc.
Adevărata mizerie a țăranilor eu o văd acum. Abia în vremea noastră s-a ajuns a nu se mai putea trăi din munca agricolă. Toate rudele mele care au rămas la țară, fără nicio excepție, nu mai pot trăi din munca câmpului (deși unii au loturi de peste 10 hectare) și sunt siliți să își ia slujbe care cum poate. Unul, poștaș. Altul, pompier. Altul o face pe electricianul și mai face rost de o lucrare, la mica înțelegere, prin casele oamenilor. Țărănimea română riscă nu pauperizarea, ci desființarea completă în următorii puțini ani. Cei care nu vor fi apucat să o taie în Italia, unde ei devin instalatori și ele baby-siters, vor îngroșa rândurile șomerilor citadini.
Le-am luat. Am anuare statistice pentru mai mulți ani din perioada interbelică. Se găsesc relativ ușor pe piața anticariatelor. Luați și dv unul și vedeți cât costa gramul de aur. Calculați, apoi, cât aur puteți cumăpăra acum, cu venitul lunar pe care îl aveți, cu cât aur ați fi cumpărat atunci și vă lămuriți singur asupra prăbușirii puterii de cumpărare.

Nu prea are importanta cat costa gramul de aur, importanta are cum traiau oamenii. Marea majoritate a romanilor in perioada de care vorbim aveau un nivel de trai mizer. Taranii despre care spuneti ca duceau o viata atat de buna abia aveau suficient de mancare (de multe ori si asta era o problema), aveau o speranta de viata la jumatatea celei de azi, asistenta medicala practic inexistenta, acces la educatie redus, posibilitati de ascensiune sociala practic inexistente. Sigur ca se pot aduce exemple punctuale ale unor povesti de succes printre ei, dar noi aici vorbim de populatia Romaniei in amsamblul ei, nu de cateva exemple particulare. Si in perioada medievala putem gasi cateva exemple de tarani ajunsi nobili prin propriile merite sau noroc, dar asta nu inseamna ca aceasta posibilitate era cumva realista pentru tarani in general.
Spuneti ca pe atunci se putea trai din agricultura: da, la un nivel strict de supravietuire, care si ea era pusa sub semnul intrebarii in cazul unui an cu recolte slabe. Vi se pare intoarcerea la asa ceva un scop dezirabil pentru anul 2012? Pe urma, nu vad ce e negativ cand cineva isi castiga existenta ca postas, pompier sau electrician.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431173)
Scopul unui SRL este binele temporal al acționarilor lui. Mutatis mutandis, scopul unui stat este binele temporal al cetățenilor lui.

Perfect, si cum ajuta la asta sistemul propus de dvs. si intoarcerea la o societate in stilul Romaniei anului 1900? Vor creste salariile, pensiile, vor fi mai multe scoli, spitale. autostrazi, va fi un mediu mai prielnic pentru afaceri?

TunsDiana 23.02.2012 11:57:32

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431335)
Eu ma refeream la Declaratia Universala a drepturilor omului a ONU din 1948 si la celelalte documente internationale ulterioare intocmite pe baza ei. Prin aceste texte discriminarea intre oameni pe baza de clasa sociala, avere sau proprietate detinuta este interzisa, deci votul cenzitar este imposibil de pus in practica in Romania de azi.



Nu prea are importanta cat costa gramul de aur, importanta are cum traiau oamenii. Marea majoritate a romanilor in perioada de care vorbim aveau un nivel de trai mizer. Taranii despre care spuneti ca duceau o viata atat de buna abia aveau suficient de mancare (de multe ori si asta era o problema), aveau o speranta de viata la jumatatea celei de azi, asistenta medicala practic inexistenta, acces la educatie redus, posibilitati de ascensiune sociala practic inexistente. Sigur ca se pot aduce exemple punctuale ale unor povesti de succes printre ei, dar noi aici vorbim de populatia Romaniei in amsamblul ei, nu de cateva exemple particulare. Si in perioada medievala putem gasi cateva exemple de tarani ajunsi nobili prin propriile merite sau noroc, dar asta nu inseamna ca aceasta posibilitate era cumva realista pentru tarani in general.
Spuneti ca pe atunci se putea trai din agricultura: da, la un nivel strict de supravietuire, care si ea era pusa sub semnul intrebarii in cazul unui an cu recolte slabe. Vi se pare intoarcerea la asa ceva un scop dezirabil pentru anul 2012? Pe urma, nu vad ce e negativ cand cineva isi castiga existenta ca postas, pompier sau electrician.



Perfect, si cum ajuta la asta sistemul propus de dvs. si intoarcerea la o societate in stilul Romaniei anului 1900? Vor creste salariile, pensiile, vor fi mai multe scoli, spitale. autostrazi, va fi un mediu mai prielnic pentru afaceri?

Din ce am auzit de la bunici asistenta medicala era aproape inexistenta, accesul la educatie extrem de redus, nivelul de trai era scazut, deci aveti dreptate, taranii o duceau tare prost in perioada interbelica. Comunistii i-au mai ridicat, cel putin au avut acces la educatie mai multi si nivelul lor a mai crescut. Problema este ca s-a luat de la asa zisii chiaburi si nu toti erau necinstiti.
Rusii avand o un numar mare din populatie la pragul mizeriei, au considerat ca oricine avea o casa mai mare sau mai mult pamant era automat chiabur.

Mihnea Dragomir 23.02.2012 12:23:57

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431335)
Eu ma refeream la Declaratia Universala a drepturilor omului a ONU din 1948 si la celelalte documente internationale ulterioare intocmite pe baza ei. Prin aceste texte discriminarea intre oameni pe baza de clasa sociala, avere sau proprietate detinuta este interzisa, deci votul cenzitar este imposibil de pus in practica in Romania de azi.

Non sequitur. "Nediscriminare" nu înseamnă "vot universal și egal". Dovadă că așa stau lucrurile, este că principiul nediscriminării este un pic mai vechi decât Declarația Universală a Drepturilor Omului din 1948. Spre exemplu, îl găsim menționat în Constituția de la 1866, care, în articolul 10, scrie că: Nu exista in Stat nici o deosebire dee clasa. Toti Romanii sunt egali inaintea legei si datori a contribui fara osebire la darile si sarcinile publice. Și totuși, constituția României Clasice prevede votul cenzitar, explicitat în articolul 57 și următoarele (op.cit.). Cum nu putem crede că România a avut timp de decenii o Constituție contradictorie, care la rândul ei a fost croită pe tiparul altor legi fundamentale ale statelor dezvoltate, înseamnă că singura explicație este că în mintea unora dintre noi a survenit ceva: o schimbare a înțelegerii privind concepte precum "nediscriminarea" sau "egalitatea".


Citat:

Nu prea are importanta cat costa gramul de aur,
Și totuși, raportul dintre venitul cuiva și prețul unui gram de aur este indicatorul cel mai cunatificabil, mai clasic și universal acceptat privind puterea de cumpărare. Ați auzit de expresia "the golden standard" ? Ei bine, de aici provine.

Citat:

importanta are cum traiau oamenii. Marea majoritate a romanilor in perioada de care vorbim aveau un nivel de trai mizer. Taranii despre care spuneti ca duceau o viata atat de buna abia aveau suficient de mancare (de multe ori si asta era o problema), aveau o speranta de viata la jumatatea celei de azi, asistenta medicala practic inexistenta, acces la educatie redus, posibilitati de ascensiune sociala practic inexistente. Sigur ca se pot aduce exemple punctuale ale unor povesti de succes printre ei, dar noi aici vorbim de populatia Romaniei in amsamblul ei, nu de cateva exemple particulare.
Mă tem că sunteți victima unei propagande comuniste, precedată și succedată de una liberal-modernistă, ale cărei clișee au fost mereu sintagme precum "viața mizeră a țăranului". Sau, din același registru "a se arunca la lada de gunoi a istoriei" etc. Ca să mă refer numai la pretenția că accesul la educație era redus sau că posibilitățile de ascensiune socială erau practic inexistente, am să mă limitez a menționa doar scriitorii mari, ale căror biografii (grosso modo) probabil că vă sunt cunoscute. Oameni precum Creangă, Rebreanu, Goga, etc, etc, proveneau direct din rândurile țărănimii. Foarte puțini dintre ei proveneau, precum Alecsandri, din rândurile suprastructurii sociale. Comparați cu câți colegi țărani ați avut dv la facultate. Abia astăzi, în urma dezastrului social rezultat ca urmare a democrației universale, este foarte greu, dacă nu imposibil, unui tânăr țăran să acceadă la educație înaltă. Și la schimbarea clasei sociale, alta decât că din țăran devine lumpen-muncitor amenințat de șomaj. În vremea bunicilor noștri, încă se mai putea. Chiar și în vremea părinților noștri, cu toată vitregia comunistă, încă se mai putea. Mult mai greu se mai poate în zilele noastre.

Citat:

Si in perioada medievala putem gasi cateva exemple de tarani ajunsi nobili prin propriile merite sau noroc, dar asta nu inseamna ca aceasta posibilitate era cumva realista pentru tarani in general.
Și feudalismul, ca și democrația universală, a cunoscut etape de advențiu, de apogeu și de crepuscul. Dacă ne referim la zorii Evului Mediu, orice țăran care avea un cal, știa călări și era capabil să poarte o armură, putea deveni, și devenea adesea, cavaler. Deși cavalerul reprezenta gradul cel mai de jos al ierarhiei nobiliare, cel care avea acest titlu aparținea în mod autentic clasei nobililor. Nu era niciun fel de mezalianță ca o prințesă să se căsătorească cu un cavaler și nu cu un duce. Această capacitate de a accede în clasa superioară a nobililor s-a menținut tot timpul, Ardealul fiind plin până în zilele noastre de zeci de mii de nobili, ajunși țărani scăpătați, ale căror diplome imperiale de înnobilare zac prin pod. În forme specifice, ierarhie nobiliară din care se putea ieși și în care se putea intra a existat și dincoace de Carpați. Până în zilele noastre există deosebire în Moldova între sate de răzeși, adică de mică nobilime țărănească și satele de țărani din clasa inferioară. Pentru noi, ei sunt la fel, dar ei se deosebesc și, pe alocuri, încă mai țin cont de asemenea lucruri.

Citat:

Spuneti ca pe atunci se putea trai din agricultura: da, la un nivel strict de supravietuire, care si ea era pusa sub semnul intrebarii in cazul unui an cu recolte slabe. Vi se pare intoarcerea la asa ceva un scop dezirabil pentru anul 2012? Pe urma, nu vad ce e negativ cand cineva isi castiga existenta ca postas, pompier sau electrician.
Din moment ce, în zilele noastre, s-a ajuns ca familiile să nu mai poată trăi din agricultură nici măcar la nivel de supraviețuire, reversia acestei anomalii mi se pare chiar un lucru dezirabil pentru anul 2012. Și da, cred că este un lucru negativ când un țăran este silit ca, pe lângă munca câmpului, să mai presteze și muncă de poștaș, pompier sau electrician.


Citat:

Perfect, si cum ajuta la asta sistemul propus de dvs. si intoarcerea la o societate in stilul Romaniei anului 1900? Vor creste salariile, pensiile, vor fi mai multe scoli, spitale. autostrazi, va fi un mediu mai prielnic pentru afaceri?
În mod cert, din lista menționată, va fi un mediu mai prielnic pentru afaceri, din moment ce exact oamenii pricepuți la afaceri vor beneficia de acces în colegiul 1. Salariile vor crește prin diminuarea gradului de impozitare, care a ajuns la cote nemaiîntâlnite în istorie. Plătim MULT mai multe impozite decât plăteau nu țăranii liberi, ci țăranii iobagi ai Evului Mediu, adică ultima clasă socială feudală. Informați-vă cât era dijma, claca și cu zeciuiala în vremea aceea, însumați și vedeți că vă iese mai puțin decât plătiți dv impozite, taxe și "contribuții sociale". Desigur, reversul medaliei unui stat economic minimal, care este contrariul unui "stat social", economic maximalist și politic paternalist de azi, este că, în teorie, asta înseamnă mai puține școli, spitale și că va trebui să plătiți autostrăzile. Pe toate acestea le plătiți, dealtfel, și acum. Și plătiți mult mai mult decât fac.

DragosP 23.02.2012 12:29:53

Domn doctor, jos pălăria.
Fă-ți partid și hai la treabă.

TunsDiana 23.02.2012 12:46:41

[quote=Mihnea Dragomir;431356]


Mă tem că sunteți victima unei propagande comuniste, precedată și succedată de una liberal-modernistă, ale cărei clișee au fost mereu sintagme precum "viața mizeră a țăranului". Sau, din același registru "a se arunca la lada de gunoi a istoriei" etc. Ca să mă refer numai la pretenția că accesul la educație era redus sau că posibilitățile de ascensiune socială erau practic inexistente, am să mă limitez a menționa doar scriitorii mari, ale căror biografii (grosso modo) probabil că vă sunt cunoscute. Oameni precum Creangă, Rebreanu, Goga, etc, etc, proveneau direct din rândurile țărănimii. Foarte puțini dintre ei proveneau, precum Alecsandri, din rândurile suprastructurii sociale. Comparați cu câți colegi țărani ați avut dv la facultate. Abia astăzi, în urma dezastrului social rezultat ca urmare a democrației universale, este foarte greu, dacă nu imposibil, unui tânăr țăran să acceadă la educație înaltă. Și la schimbarea clasei sociale, alta decât că din țăran devine lumpen-muncitor amenințat de șomaj. În vremea bunicilor noștri, încă se mai putea. Chiar și în vremea părinților noștri, cu toată vitregia comunistă, încă se mai putea. Mult mai greu se mai poate în zilele noastre.



Aceia erau exceptii. Pai cum , in comunism nu erau majoritatea fii de muncitori si tarani in facultate din moment ce restul erau in inchisori?
Nu sunt de acord ca este imposibil ca taranii sa ajunga la facultate in ziua de azi, eu am avut in marea lor majoritate doar colegi tarani la facultate.

FlaviusM 23.02.2012 13:06:50

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431356)
Non sequitur. "Nediscriminare" nu înseamnă "vot universal și egal". Dovadă că așa stau lucrurile, este că principiul nediscriminării este un pic mai vechi decât Declarația Universală a Drepturilor Omului din 1948. Spre exemplu, îl găsim menționat în Constituția de la 1866, care, în articolul 10, scrie că: Nu exista in Stat nici o deosebire dee clasa. Toti Romanii sunt egali inaintea legei si datori a contribui fara osebire la darile si sarcinile publice. Și totuși, constituția României Clasice prevede votul cenzitar, explicitat în articolul 57 și următoarele (op.cit.). Cum nu putem crede că România a avut timp de decenii o Constituție contradictorie, care la rândul ei a fost croită pe tiparul altor legi fundamentale ale statelor dezvoltate, înseamnă că singura explicație este că în mintea unora dintre noi a survenit ceva: o schimbare a înțelegerii privind concepte precum "nediscriminarea" sau "egalitatea".

Exact, conceptele de egalitate si nediscriminare sunt astazi intelese altfel decat in 1866. Pentru anul 2012, folosim intelesul modern, nu cel valabil in secolul XIX. Votul cenzitar era atunci compatibil cu aceste idei, acum nu mai este.


Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431356)
Și totuși, raportul dintre venitul cuiva și prețul unui gram de aur este indicatorul cel mai cunatificabil, mai clasic și universal acceptat privind puterea de cumpărare. Ați auzit de expresia "the golden standard" ? Ei bine, de aici provine.
Mă tem că sunteți victima unei propagande comuniste, precedată și succedată de una liberal-modernistă, ale cărei clișee au fost mereu sintagme precum "viața mizeră a țăranului". Sau, din același registru "a se arunca la lada de gunoi a istoriei" etc. Ca să mă refer numai la pretenția că accesul la educație era redus sau că posibilitățile de ascensiune socială erau practic inexistente, am să mă limitez a menționa doar scriitorii mari, ale căror biografii (grosso modo) probabil că vă sunt cunoscute. Oameni precum Creangă, Rebreanu, Goga, etc, etc, proveneau direct din rândurile țărănimii. Foarte puțini dintre ei proveneau, precum Alecsandri, din rândurile suprastructurii sociale. Comparați cu câți colegi țărani ați avut dv la facultate. Abia astăzi, în urma dezastrului social rezultat ca urmare a democrației universale, este foarte greu, dacă nu imposibil, unui tânăr țăran să acceadă la educație înaltă. Și la schimbarea clasei sociale, alta decât că din țăran devine lumpen-muncitor amenințat de șomaj. În vremea bunicilor noștri, încă se mai putea. Chiar și în vremea părinților noștri, cu toată vitregia comunistă, încă se mai putea. Mult mai greu se mai poate în zilele noastre.
Și feudalismul, ca și democrația universală, a cunoscut etape de advențiu, de apogeu și de crepuscul. Dacă ne referim la zorii Evului Mediu, orice țăran care avea un cal, știa călări și era capabil să poarte o armură, putea deveni, și devenea adesea, cavaler. Deși cavalerul reprezenta gradul cel mai de jos al ierarhiei nobiliare, cel care avea acest titlu aparținea în mod autentic clasei nobililor. Nu era niciun fel de mezalianță ca o prințesă să se căsătorească cu un cavaler și nu cu un duce. Această capacitate de a accede în clasa superioară a nobililor s-a menținut tot timpul, Ardealul fiind plin până în zilele noastre de zeci de mii de nobili, ajunși țărani scăpătați, ale căror diplome imperiale de înnobilare zac prin pod. În forme specifice, ierarhie nobiliară din care se putea ieși și în care se putea intra a existat și dincoace de Carpați. Până în zilele noastre există deosebire în Moldova între sate de răzeși, adică de mică nobilime țărănească și satele de țărani din clasa inferioară. Pentru noi, ei sunt la fel, dar ei se deosebesc și, pe alocuri, încă mai țin cont de asemenea lucruri.".

Mi se pare ca ocoliti problema generala si va folositi strict de exemple izolate. Cati analfabeti existau in 1880 pentru fiecare Rebreanu sau Creanga? Oricum, se poate gasi fara probleme care este proportia de indivizi cu educatie superioara si veti vedea ca procentual, din populatia Romaniei, aceasta proportie este net superioara azi fata de epoca pe care o luati ca etalon.
Nu conteaza pretul unui gram de aur cata vreme viata majoritatii populatiei este mizera. Nu de statistici vorbim aici, ci de nivelul practic de trai, care este de fapt ceea ce conteaza. Asa cum am spus, in comparatie cu situatia de azi, in medie, oamenii de atunci traiau mai putin, aveau o educatie mai redusa, acces la servicii de sanatate extrem de restrans, protestie sociala practic 0, posibilitati de avansare sociala minime, drepturi mai putine decat astazi. De ce ne-am intoarce la o astfel de situatie?

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431356)
În mod cert, din lista menționată, va fi un mediu mai prielnic pentru afaceri, din moment ce exact oamenii pricepuți la afaceri vor beneficia de acces în colegiul 1. Salariile vor crește prin diminuarea gradului de impozitare, care a ajuns la cote nemaiîntâlnite în istorie. Plătim MULT mai multe impozite decât plăteau nu țăranii liberi, ci țăranii iobagi ai Evului Mediu, adică ultima clasă socială feudală. Informați-vă cât era dijma, claca și cu zeciuiala în vremea aceea, însumați și vedeți că vă iese mai puțin decât plătiți dv impozite, taxe și "contribuții sociale". Desigur, reversul medaliei unui stat economic minimal, care este contrariul unui "stat social", economic maximalist și politic paternalist de azi, este că, în teorie, asta înseamnă mai puține școli, spitale și că va trebui să plătiți autostrăzile. Pe toate acestea le plătiți, dealtfel, și acum. Și plătiți mult mai mult decât fac.

Sper ca realizati ca decizia concentrata strict si oficial numai la nivelul marilor oameni de afaceri nu va duce la o crestere a salariilor, ci probabil la o scadere a lor, in paralel cu schimbari la nivelul legislatiei muncii defavorabile salariatilor sau chiar, in timp, la o legislatie restrictiva si pentru micile afaceri.
De ce credeti ca trecerea spre "mai putine scoli si spitale" e ceva bun?

Mihnea Dragomir 23.02.2012 16:52:46

Citat:

În prealabil postat de TunsDiana (Post 431364)
eu am avut in marea lor majoritate doar colegi tarani la facultate.

O excepție care mă surprinde. Eu am avut extrem de puțini colegi țărani în facultate. Cred că maximum 10 în tot anul. În grupa mea de 16 studenți, niciunul nu mulsese vaca, nici măcar unul singur. Nici nu prea avea cum, sistemul de admitere se baza pe costisitoare meditații.

Mihnea Dragomir 23.02.2012 17:25:24

Citat:

În prealabil postat de FlaviusM (Post 431368)
Exact, conceptele de egalitate si nediscriminare sunt astazi intelese altfel decat in 1866. Pentru anul 2012, folosim intelesul modern, nu cel valabil in secolul XIX. Votul cenzitar era atunci compatibil cu aceste idei, acum nu mai este.

Nu știu dacă folosm înțelesul "modern" fiindcă vrem noi, sau îl folosim fiindcă el corespunde unui mainstream, noi fiind încorporați în el fără să o dorim neapărat: prin educația primită în școli, prin lecturile pe care bibliografiile obligatorii care ni s-au cerut, prin alte metode de care arta îndoctrinării oamenilor niciodată nu a dus lipsă.

Citat:

Mi se pare ca ocoliti problema generala si va folositi strict de exemple izolate. Cati analfabeti existau in 1880 pentru fiecare Rebreanu sau Creanga? Oricum, se poate gasi fara probleme care este proportia de indivizi cu educatie superioara si veti vedea ca procentual, din populatia Romaniei, aceasta proportie este net superioara azi fata de epoca pe care o luati ca etalon.
Domnule, eu nu am contestat că, procentual, cei care au făcut studii medii și superioare sunt, astăzi, mult mai numeroși decât în trecut. Foarte mulți au pierdut prin școli timp pe care l-ar fi putut folosi mai bine decât au făcut-o. Rezultatul este că vedem măturători cu liceul făcut, taximetriști cu diplomă de ingineri în dulap și farmaciste care sunt vânzătoare de medicamente. Un alt rezultat este semi-analfabetismul absolvenților, expresie a unui învățământ de tip fabrică. Vedem oameni cu studii superioare care scriu "a-m considerat ca", "in timpul la concediu meu" și alte năzbâtii din registrul limbajului șoferesc.

Citat:

Nu conteaza pretul unui gram de aur cata vreme viata majoritatii populatiei este mizera. Nu de statistici vorbim aici, ci de nivelul practic de trai, care este de fapt ceea ce conteaza. Asa cum am spus, in comparatie cu situatia de azi, in medie, oamenii de atunci traiau mai putin, aveau o educatie mai redusa, acces la servicii de sanatate extrem de restrans, protestie sociala practic 0, posibilitati de avansare sociala minime, drepturi mai putine decat astazi. De ce ne-am intoarce la o astfel de situatie?
Unele dintre cele menționate, precum faptul că trăiau mai puțin, sunt consecința unor câștiguri de ordin tehnic, în acest caz legat de antibiotice. Sunt lucruri care oricum s-ar fi petrecut. Este ca și când ați pune problema: "domnule, astăzi, în democrația universală, avem metrou. Unde ai văzut dumneata metrou pe vremea lui străbunicu'? Deci, vremurile de azi sunt mai bune!"
A fi cu adevărat tradiționalist nu înseamnă a viza o lume în care antibioticele să fie interzise, sau în care oamenii să nu beneficieze de internet ori de lumină electrică, după cum conții de azi nu mai merg în șarete, ca străbuncii lor, ci folosesc automobilul. Toate acestea, însă, nu au nicio legătură nici cu ordinea socială, nici cu forma de guvernare.



Citat:

Sper ca realizati ca decizia concentrata strict si oficial numai la nivelul marilor oameni de afaceri nu va duce la o crestere a salariilor, ci probabil la o scadere a lor, in paralel cu schimbari la nivelul legislatiei muncii defavorabile salariatilor sau chiar, in timp, la o legislatie restrictiva si pentru micile afaceri.
De ce credeti ca trecerea spre "mai putine scoli si spitale" e ceva bun?
Mai întâi, decizia nu ar fi concentrată strict la "nivelul marilor oameni de afaceri", după cum în trecutul României clasice nu a fost astfel. Votul bazat pe colegii înseamnă că toate stările sociale sunt prezente în Parlament, dar că, în cazul celor care plătesc impozite mici, norma de reprezentare este alta, potrivită contribuției lor.
Pe urmă, când echivalați "conducere de către oameni de afaceri" cu "salarii mici", iarăși sunteți victima unei gândiri de tip "lupta de clasă", a unei viziuni, în esență, stângiste, în care baronii industriei, împreună cu latifundiarii, s-ar întâlni sub o Cupolă și ar spune: "Așaaaa, și acum să facem noi niște legi ca să-i radem pe muncitori și pe țărani". În realitate, orice angajator care vrea să nu-și taie craca de sub picioare își dorește angajați care să fie mulțumiți de starea lor.
Mai apoi, vorbiți de o fisură apărută, de care ar trage folos numai marii oligarhi. "Legislație restrictivă pentru micile afaceri" eu văd acum. Și văd asta la modul cuantificabil, numărând câte magazine mici, deținute de câte o familie și având un număr mic de angajați s-au mai închis pe Șoseaua Ștefan cel Mare și câte Mega-Image-uri, agenții ale marilor bănci sau terminale ale lanțurilor farmaceutice au apărut în locul lor. Încă și mai îngrijorător este că, în ultimul an, nici măcar din acestea nu au mai apărut, ci în locul lor apar cearșafuri pe care scrie "Spațiu de închiriat" sau "For sale": semnul sigur al crizei.

Mihai36 23.02.2012 18:13:13

Interesul patronului fata de angajat nu este naparat ca angajatul sa fe multumit ci sa aibe firma lui profit maxim.
iar angajatul sa fie multumit doar atita cit sa nu plece la altul -daca are unde , iar daca nu are sa fie un pic mai multumit decit daca nu ar avea de lucru.

patronul nu urmareste in nici un caz indemnul crestinesc "Sa nu fie saraci>"

un salariat care primeste minimul pe economie tot sarac e avind in vedere cit poate cumpara si cit nu poate.
daca pina la pensionare nu isi poate cumpara o casa ca sa nu dea jumate pe chirie cu atit mai putin dupa ce se pensioneaza.
daca si-ar permite la limita sa faca un imprumut pt casa ar plati toata viata cit nu face iar de restul .. nu stim cite isi mai poate permite, daca are si copii va minca ca orice sarac o singura data pe zi.

FlaviusM 23.02.2012 18:25:44

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431400)
Nu știu dacă folosm înțelesul "modern" fiindcă vrem noi, sau îl folosim fiindcă el corespunde unui mainstream, noi fiind încorporați în el fără să o dorim neapărat: prin educația primită în școli, prin lecturile pe care bibliografiile obligatorii care ni s-au cerut, prin alte metode de care arta îndoctrinării oamenilor niciodată nu a dus lipsă.

In principiu e corect, intelegerea noastra asupra lucrurilor este determinata in mare parte de contextul istoric in care traim. In aceasta epoca, indiferent ca ne place noua sau nu, acesta este intelesul corect al conceptelor de egalitate si nediscriminare, sens care exclude posiblitatea unui vot cenzitar.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431400)
Domnule, eu nu am contestat că, procentual, cei care au făcut studii medii și superioare sunt, astăzi, mult mai numeroși decât în trecut. Foarte mulți au pierdut prin școli timp pe care l-ar fi putut folosi mai bine decât au făcut-o. Rezultatul este că vedem măturători cu liceul făcut, taximetriști cu diplomă de ingineri în dulap și farmaciste care sunt vânzătoare de medicamente. Un alt rezultat este semi-analfabetismul absolvenților, expresie a unui învățământ de tip fabrică. Vedem oameni cu studii superioare care scriu "a-m considerat ca", "in timpul la concediu meu" și alte năzbâtii din registrul limbajului șoferesc.
Unele dintre cele menționate, precum faptul că trăiau mai puțin, sunt consecința unor câștiguri de ordin tehnic, în acest caz legat de antibiotice. Sunt lucruri care oricum s-ar fi petrecut. Este ca și când ați pune problema: "domnule, astăzi, în democrația universală, avem metrou. Unde ai văzut dumneata metrou pe vremea lui străbunicu'? Deci, vremurile de azi sunt mai bune!"
A fi cu adevărat tradiționalist nu înseamnă a viza o lume în care antibioticele să fie interzise, sau în care oamenii să nu beneficieze de internet ori de lumină electrică, după cum conții de azi nu mai merg în șarete, ca străbuncii lor, ci folosesc automobilul. Toate acestea, însă, nu au nicio legătură nici cu ordinea socială, nici cu forma de guvernare.

Si credeti cumva ca respectivul taximetrist sau vanzatoarea de medicamente ar fi dus-o mai bine daca erau analfabeti sau aveau doar 4 clase? In general, oamenii au un nivel de trai mai bun in functie de nivelul de educatie; sigur ca exista si exceptii, ca in toate privintele, dar regula cam asta este.
Aveti dreptate, multe avantaje ale noastre comparativ cu oamenii din 1900 tin de stiinta si tehnica, dar si de democratizarea accesului la produsele acestora. In plus, nu putem afirma decat speculand ca anumite progrese s-ar fi produs oricum, pentru ca nu avem de unde sti acest lucru. Ce stim este ca lumea de azi arata astfel, orice altceva este pura speculatie.
Aceste cuceriri tehnologice din ultima suta de ani au facut, printre altele, si ca necesarul de oameni angajati in munci manuale, productive (muncitori industriali, tarani), sa fie azi mult mai mic. Agricultura, de exemplu, nu se mai poate intoarce la sistemul din trecut, pentru ca ar fi o masura complet neproductiva.

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431400)
Mai întâi, decizia nu ar fi concentrată strict la "nivelul marilor oameni de afaceri", după cum în trecutul României clasice nu a fost astfel. Votul bazat pe colegii înseamnă că toate stările sociale sunt prezente în Parlament, dar că, în cazul celor care plătesc impozite mici, norma de reprezentare este alta, potrivită contribuției lor.
Pe urmă, când echivalați "conducere de către oameni de afaceri" cu "salarii mici", iarăși sunteți victima unei gândiri de tip "lupta de clasă", a unei viziuni, în esență, stângiste, în care baronii industriei, împreună cu latifundiarii, s-ar întâlni sub o Cupolă și ar spune: "Așaaaa, și acum să facem noi niște legi ca să-i radem pe muncitori și pe țărani". În realitate, orice angajator care vrea să nu-și taie craca de sub picioare își dorește angajați care să fie mulțumiți de starea lor.
Mai apoi, vorbiți de o fisură apărută, de care ar trage folos numai marii oligarhi. "Legislație restrictivă pentru micile afaceri" eu văd acum. Și văd asta la modul cuantificabil, numărând câte magazine mici, deținute de câte o familie și având un număr mic de angajați s-au mai închis pe Șoseaua Ștefan cel Mare și câte Mega-Image-uri, agenții ale marilor bănci sau terminale ale lanțurilor farmaceutice au apărut în locul lor. Încă și mai îngrijorător este că, în ultimul an, nici măcar din acestea nu au mai apărut, ci în locul lor apar cearșafuri pe care scrie "Spațiu de închiriat" sau "For sale": semnul sigur al crizei.

Votul cenzitar, asa cum inteleg eu ca-l propuneti, inseamna ca voturile unei singure clase sociale conteaza cu adevarat. Nu prea are importanta reprezentarea in Parlament, cata vreme schimbarea politicii de guvernare devine imposibila, daca schimbarea este dorita doar de cei din "categoria 2".
In nici un caz nu-mi inchipui ca s-ar aduna cateva zeci de oameni intr-o sala pentru a face diverse planuri malefice. Ceea ce spun eu ca s-ar intampla are cauze mult mai simple: fiecare patron are scopul de a-si reduce cheltuielile la minim si de a-si creste profitul la maxim. Intr-un context politic si social ca cel dorit de dvs. s-ar crea conditiile ideale pentru stabilizarea salariilor la un nivel mai mic decat cel de azi, din moment ce puterea politica ar fi strict concentrata intr-o anumita clasa sociala, fara vreo frica de a pierde la alegeri. Astazi, un om de afaceri nu poate scadea salariile prea mult, pentru ca legislatia nu-i permite si pentru ca angajatii sai au de ales sa plece la altii care platesc mai bine. In societatea dorita de dvs., legislatia i-ar impune mult mai putine obligatii, iar angajatii nici n-ar avea altceva mai bun de ales, din moment ce regulile generale ar fi altele. Angajatii ar deveni "multumiti de starea lor" la un nivel mult inferior celui de azi, prin simpla imposibilitate de a accede la ceva mai bun. Vedem ceva asemanator in diverse tari asiatice sau africane, cu regimuri mai putin democratice si unde nu se aplica o legislatie a muncii moderna, totul rezultand in salarii foarte mici.

Mihnea Dragomir 23.02.2012 19:30:49

Eu, unul, mă opresc la acest punct al polemicii noastre. Motivul este acela că îmi dau seama că deosebirea dintre pozițiile noastre ține de opțiunile fundamentale ale fiecăruia. Nu e vorba, așadar, de o deosebire (numai de) politică, ci de ceea ce este mai profund decât ea. Probabil că, dacă am fi discutat cu 100 de ani în urmă, dv v-ați fi regăsit mai degrabă în Partidul Liberal, printre "roșii", alături de un Kogălniceanu, un Brătianu, un Duca sau un Ștefan Zeletin. Eu, mai degrabă în Partidul Conservator, printre "albaștri", în plasa unui Barbu Catargiu, unui Petre Carp, unui Titu Maiorescu sau unui Tache Ionescu. La urma urmei, din această deosebire dv ieșiți câștigat: încă mai sunt, azi, forțe politice în care vă puteți regăsi. Dar, eu, precum personajul cherchelit al unui alt mare conservator, întreb: "eu cu cine votez?". Prin mutarea la stânga a spectrului politic, roșul liberalilor de ieri, a devenit albastrul liberalilor de azi, în schimb din albastrul conservatorilor de ieri sunt unic supraviețuitor. Nu mă supăr să mă socotiți, așadar, în off-side, din moment ce astfel mă socotesc eu însumi.

nutucutu 23.02.2012 20:41:37

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431393)
În grupa mea de 16 studenți, niciunul nu mulsese vaca, nici măcar unul singur.

Aia de-au muls vaca s-au facut ingineri.

stefan florin 23.02.2012 21:39:23

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431181)
Nici o formă de guvernământ nu este "mai justificată divin" decât alta. Democrația are aceeași "justificare divină" pe care o are și autocrația sau oligarhia. Biserica (mă refer la Biserica Catolică, a cărei doctrină socială și politică este cristalizată) lasă la latitudinea popoarelor ce formă de guvernământ să își aleagă, năvăzând o superioritate intrinsecă în nici una fața de alta. Fiindcă Cel care legitimează o guvernare este Dumnezeu. Dacă o cetate respectă legea lui Dumnezeu nu este important cum își alege conducătorii. La fel, dacă o cetate nu respectă legea lui Dumnezeu, nu este important cum își alege conducătorii. Altfel spus, autoritatea nu vine de la popor, ci vine de la Dumnezeu ("toată darea cea bună de sus este"). Un sistem democrat cu spatele la Dumnezeu este ilegitim, iar un sistem autocratic bazat pe legea lui Dumnezeu este legitim.


Am oroare de încă o revoluție, mă mulțumesc și cu schimbări care vizează 10 %. Și cu toate astea, un partid care ar propune votul cenzitar ar veni cu ceva cu adevărat nou în oferta politică teribil de îngustă de acum. Fiindcă nu mai putem deosebi partidele după platforme, par că și-au dat copy and paste. Singura diferență dintre ele este ce gașcă va realiza un același plan.



Și cine credeți că ar trebui să dețină puterea ? Cei care dețin cele mai multe cârpe, acelea fiind dobândite prin muncă cinstită ? Nu cumva seminariile de socialism științific le-ați luat prea în serios, de ați ajuns să vorbiți despre "bogații cei răi și vicleni" și "săracii cei buni și cinstiți" ?



Ce doriți, să "zdrobim orânduirea cea crudă și nedreaptă, ce lumea o împarte..." ?



Da, cred că oricine muncea, trăia cu mult mai multă lejeritate decât acum. Țăranul era țăran, muncitorul era muncitor, intelectualul era intelectual, fără ca nimeni să caute să fie altceva decât era. Abia astăzi vedem țărani care nu știu cum să plece mai repede la oraș, dacă în altă țară nu se poate. Abia astăzi vedem muncitori (de fapt, mai mult țărani veniți la oraș și cu o calificare cel mult în scripte, dar fără știința meseriei) care caută să iasă la pensie medical ca să meargă la țară să pună pătrunjel pe lotul de la bunicu. Intelectuali care trag să lucreze pe taxi-uri, ori fac ceva fără legătură cu profesia pentru care s-au pregătit.

O lume bolnavă. Cum ieșim din rătăcire ? Prin reversie, treptat și bazându-ne pe experiența istorică. Trecând, deocamdată, în etapa imediat anterioară democrației universale (lăsând coșmarul comunist deoparte). Deci, ne trebuie monarhie și vot cenzitar.

prietene, nu inteleg. Daca vine Mihai in fruntea tarii ce se schimba? Stii si tu la fel de bine zicala: regele domneste, nu guverneaza. Intr-un cuvant vom avea parte tot de PSD-isti, tot de actualii Liberali, PDL-isti si UDMR-isti care vor umple din nou Parlamentul, voi da noul premier, deci ne vor guverna cum stiu ei mai bine: DEZASTRU TOTAL pe toate fronturile ca si pana acum. Deci unde e schimbarea in bine cu monarhia?

Mihnea Dragomir 23.02.2012 22:32:24

Citat:

În prealabil postat de stefan florin (Post 431431)
prietene, nu inteleg. Daca vine Mihai in fruntea tarii ce se schimba? Stii si tu la fel de bine zicala: regele domneste, nu guverneaza. Intr-un cuvant vom avea parte tot de PSD-isti, tot de actualii Liberali, PDL-isti si UDMR-isti care vor umple din nou Parlamentul, voi da noul premier, deci ne vor guverna cum stiu ei mai bine: DEZASTRU TOTAL pe toate fronturile ca si pana acum. Deci unde e schimbarea in bine cu monarhia?

Prietene, dacă vine Mihai în fruntea țării, sau oricine altcineva dintr-o autentică familie regală, cel puțin nu ar vorbi cu ziaristele cu "ia zi, păsărică (...)", nici nu s-ar hăhăi non-stop la interviuri. Diferența dintre un președinte și un rege este cât între un marinar beat și un nobil. Măcar atâta ar însemna monarhia: existența la fruntea țării a unui anumit stil care obligă și impune. Se poate numi ștaif, etichetă sau mai știu eu cum. Eu nu o văd nici pe regina Angliei, nu îl văd nici pe împăratul Japoniei practicând poante a la Sarkozy. Ca urmare a acestui fapt, nici prim-miniștrii lor, care conduc efectiv guvernele, nu suferă de stil bășcălios.

Mihai36 23.02.2012 23:02:41

Iisus a spus ca bogatul nu va intra in imparatie (dealtfel cine garanteaza ca un bogatas e mai dedicat poporului in inima lui decit unul mai sarac fiannciar? sarac cum ar fi bunoaara calugarii)

iar versetele VT arata ca nu va mai fi impartire pe clase de bogati si saraci .
"leul va mnca iarba alaturi de vitel , sarpele va minca pamint "

daca nu vor mai fi ultra bogati si ultrasaraci inseamna ca bogatii trebuie sa isi martirizeze avaritia punind in loc omenia, generozitatea si fraternitatea.

cei care sint bogati sau au ginduri de a fi patroni nu percep lumea ca fiind cruda si nedreapta -e buna asa cum e atita vreme cit altii muncesc sa ai tu avere, faima si putere.

pina la urma proprietatea este o iluzie fiindca nimic nu iti apartine de drept din acest univers, toate sint ale Domnului .

insa lucrurile sint mai complicate de atit , fiindca in perioada actuala bogatie si saracia in egala masura sint doar incercari , plati si rasplati .

daca va incepe o noua era fara nimic rau fara incercari grele fara ispasire atunci va fi norml sa ne purtam ca fratii ..desi nimeni nu interzice asta inca de-acum daca exista chemarea inimii.

stefan florin 24.02.2012 11:40:31

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431438)
Prietene, dacă vine Mihai în fruntea țării, sau oricine altcineva dintr-o autentică familie regală, cel puțin nu ar vorbi cu ziaristele cu "ia zi, păsărică (...)", nici nu s-ar hăhăi non-stop la interviuri. Diferența dintre un președinte și un rege este cât între un marinar beat și un nobil. Măcar atâta ar însemna monarhia: existența la fruntea țării a unui anumit stil care obligă și impune. Se poate numi ștaif, etichetă sau mai știu eu cum. Eu nu o văd nici pe regina Angliei, nu îl văd nici pe împăratul Japoniei practicând poante a la Sarkozy. Ca urmare a acestui fapt, nici prim-miniștrii lor, care conduc efectiv guvernele, nu suferă de stil bășcălios.

prietene esti nostalgic si nu te condamn. Ba chiar te privesc cu simpatie! Diferenta este URIASA intre poporul englez si cel japonez si poporul roman. Noi ce politicieni avem prietene si ce politicieni au japonezii? Crezi ca daca ar veni un monarh in fruntea tarii se vor schimba peste noapte coruptii din Casa Poporului? Vor deveni ingerasi Viorel Hrebenciuc si Adrian Videanu? Nu cred prietene. Cand vine vorba de o schimbare a clasei politice eu sunt FOARTE SCEPTIC. Singura solutie pe care o vad eu este sa importam din Japonia senatori si deputati. Asa vad eu solutia. Doamne ajuta!

Mihai36 24.02.2012 12:23:22

Oameni cinstiti avem si noi doar ca avem nevoie de un alt mod de selectionare a lor -unul care sa faca diferenta intre caracter si aparenta .

Exista o seama de profetii de la noi mai putin cunoscute referitoare la Romania iar una dintre ele spunea ca Videanu intentionat ii va lasa loc lui Oprescu asa incit sa il puna pe o linie moarta in ceea ce priveste alegerile prezidentiale.

deosebirea caracterelor o pot face atit psihologii atestati cit si o parte din calugarii din muntele Athos.

TunsDiana 24.02.2012 12:42:25

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431438)
Prietene, dacă vine Mihai în fruntea țării, sau oricine altcineva dintr-o autentică familie regală, cel puțin nu ar vorbi cu ziaristele cu "ia zi, păsărică (...)", nici nu s-ar hăhăi non-stop la interviuri. Diferența dintre un președinte și un rege este cât între un marinar beat și un nobil. Măcar atâta ar însemna monarhia: existența la fruntea țării a unui anumit stil care obligă și impune. Se poate numi ștaif, etichetă sau mai știu eu cum. Eu nu o văd nici pe regina Angliei, nu îl văd nici pe împăratul Japoniei practicând poante a la Sarkozy. Ca urmare a acestui fapt, nici prim-miniștrii lor, care conduc efectiv guvernele, nu suferă de stil bășcălios.


De acord. Se vede diferenta de clasa si stil intre Basescu si Mihai, e o diferenta ca de la cer la pamant.

Ce pretentii poti avea de la un fost marinar securist? Nici macar functia nu l-a schimbat.

zaharia_2009 24.02.2012 13:19:43

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 431438)
Prietene, dacă vine Mihai în fruntea țării, sau oricine altcineva dintr-o autentică familie regală, cel puțin nu ar vorbi cu ziaristele cu "ia zi, păsărică (...)", nici nu s-ar hăhăi non-stop la interviuri. Diferența dintre un președinte și un rege este cât între un marinar beat și un nobil. Măcar atâta ar însemna monarhia: existența la fruntea țării a unui anumit stil care obligă și impune. Se poate numi ștaif, etichetă sau mai știu eu cum. Eu nu o văd nici pe regina Angliei, nu îl văd nici pe împăratul Japoniei practicând poante a la Sarkozy. Ca urmare a acestui fapt, nici prim-miniștrii lor, care conduc efectiv guvernele, nu suferă de stil bășcălios.

Mentionez clar ca nu astept nici un raspuns si cu atit mai mult nu doresc sa intru in conversatie/dialog cu emitentul acestei pareri .
Folosesc doar prilejul aparitiei unei asemenea pareri deoarece pot fi mai multi ca adepti .
De asemenea , nu sunt simpatizantul presedintelui Basescu (nici pe departe) dar nici a regelui fugar , criminal (ordonarea capitularii armatei sale sub forma voalata care a costat viata a aproximativ 140.000 de ostasi romani) si amator de compensatii sovietoromane .
Asadar, membrii caselor regale nu sunt in stare de ha-ha-ieli sau de ,,pasarici" ci ei sunt in stare de mult mai suptile matrapazlicuri cum binecunoscute sunt .
S-a dat exemplul casei regale britanice uitindu-se implicarea ei in asasinarea printesei Diana si toata mojicia pe care Charles si Camila Parker Bowles au facut-o in fata propriilor copii .
Despre autoabdicatul Mihai se stiu f. bine multe lucruri rusinoase , mai putine decit la fel de criminalul Carol II si total diferiti de Carol I si Ferdinand.
Despre Mihai I , adica despre ,,manierele" de care era in stare, mai dihai decit niste presedinti , nu amintesc decit de pacaleala pe care Stalin si P. Groza i-au tras-o cu iahtul Luceafarul , cel care trebuia adus intr-un port maritim din Mediterana de comandorul Arpad Gherghel . A asteptat 3 luni sa soseasca iahtul si abia cind a vazut ca este pacalit, deci dupa 3 luni, a indrasnit sa denunte guvernul comunist de la Bucuresti, maria-sa . Pina atunci fusese ,,cumsecade" ca sa-si primeasca tainul. Numai ca s-a pacalit fletul.
Dar pe linga ,,manierele" cu care a negociat acest iaht a mai negociat si altele , la fel de manierate. Sunt prea multe ca sa le insir . Am sa povestesc despre alta fata regala , regina mama Elena a Greciei, pt. a mai afla din multimea manierelor de care o casa regala este in stare :

Se stie ca regina-mama Elena nici o data nu a avut pretuire si respect pt. poporul roman , il ura din tot sufletul. In luna octombrie 1940,dupa ce Carol II fusese dat afara din tara, generalul I. Antonescu , conducatorul Statului Roman, a invitat-o sa revina in tara , ca sa fie alaturi de fiul ei . Pe peronul garii din Venetia, unde era rezidenta, si unde se despartea de prietenul ei intim anume, ducele de Spoleto, spusese in iatlieneste cu voce tare : ,, Ma ingrozeste sa ma intorc in aceasta tara pe care o detest si sa vad mutrele romanilor , pe care ii urasc "
Dar , printre romanii prezenti pe peron la eveniment,si chiar alaturi de regina-mama, se afla si domnisoara Potop, directoarea Casei Romane din Venetia. Auzind dispretul pe care il avea regina-mama fata de poporul roman, si spus atit de clar, aceasta ramasese inmarnurita si nu-i venea sa creada. Domnisoara Potop, era orfana din primul razboi mondial si fusese crescuta de prof. Nicolae Iorga in cultul principesei Elena, zisa si ... sfinta neamului !
Oricum , Antonescu o prinsese pe principesa in relatii deosebit de intime cu locotenetul de jandarmi Vergoti , o mustrase pe altetea sa iar pe locotenet l-a trimis pe front , motiv pt. care regina-mama i-a jurat moarte sigura , ceea ce s-a si intimplat prin fiul ei Mihai I cind l-a predat neconditionat rusilor !
Imediat dupa aceasta predare Iuliu Maniu si-a permis si i-a spus : alteta , ati facut un gest necugetata care va avea mari repercursiuni asupra dvs. si a tarii !

Si asa mai departe . Va pot marturisi multe lucruri negre despre cei doi (Carol II si Mihai I) pt. a intelege ca presedintii sunt in satre de ceva iar regii sunt in stare de altceva dar la fel de murdar .
Si putem extinde subiectul si la alte case regale . Si va pot da si bibliografia de unde sa cititi singuri .

Regii si imparatii au fost ,,executati" de masonerie incepind cu revolutia franceza si pina la primul razboi mondial .
In continuare vom vedea ce se mai intimpla . Nu ar fi exclus ca sa se revina la regi , regine, cai si ...nebuni , care le cinta in strune !


NB: din cauza lipsei de timp , textul nu a fost corectat gramatical.

TunsDiana 24.02.2012 18:42:27

Daca regele Mihai a fost uns de biserica si noi scuzam pacatele preotilor de ce nu am scuza si pacatele lui? Republica si presedintii au fost creatiile ateilor! In cine sa avem mai multa incredere? Pt domnul zaharia

N.Priceputu 24.02.2012 19:18:04

Din moment ce atât regii cât și președinții sunt unii mai buni, alții mai răi, discuția n-ar trebui să fie despre persoane, ci despre sisteme. Să înțelegem în ce constă superioritatea monarhiei moderne (nu istorice) față de democrația actuală. Ștaiful nu mi se pare un argument suficient, deși personalitatea, noblețea înnăscută a regelui Mihai sunt deosebit de atrăgătoare.

guardian knight 24.02.2012 19:19:52

parere !
 
vorbiti ...povesti !

in realitate,pana la un punct va inteleg,vreti sa dati vina ca tara noastra numita Romania,nu merge,ba pe sistemul democratic, ba pe incapacitatea liderilor de a conduce si pe nelegimitatea lor morala de a fi ajuns in acele functii...etc...

cand de fapt problema e simpla numai nu veti sa o vedeti :1). baiu suntem noi, cei 19 sau 20 de milioane de aratari care populam aceasta tara ,si aici desigur am exagerat scandalos !

Desigur ca exista un numar important de oameni foarte respectabili,imprastiati prin populatie, ca sa nu zic "rataciti", si care nu e deloc de neglijat, din fericire datorita lor,nu suntem si mai rau...ca am putea fi !!!

Daca ar fi sa enumeram cateva cauze clare ale sitatiei proaste in care ne aflam :

1). o populatie fara unitate rasiala,adica un ghiveci genetic, rodul involburatei istorii milenare,care a facut ca pe aici sa treaca toate liftele spurcate(caum zice cronicarul),si care nu au trecut bine mersi ci au lasat ceva urmasi...

-efectul este ca, spre deosebire de alte rase, noi romanii suntem foarte neuniti,barfitori,scandalagii si,mai cu seama hoti !!!
-habar nu avem sa lucram in echipa, ne interesaza doar sa fim sefi !!!
-habar nu avem sa vindem ceva,romanu si comertul e ...vaca si baletul ! adica paralel !
romanii chiar is un popor paralel cu comertul !
-nu ne place sa avem initiativa privata, si asteptam mereu sa ne dea ...statu, presedintele, dictatorul !

2). avem cam 4 milioane de etnici tigani, cu o cultura etnica primitiva, neeuropeana, foarte greu de integrat,si care ne fac imense probleme atat in interior cat ,mai ales, in exteriorul tarii,daunand imens imaginii tarii !

...si nu as mai vrea sa enumar baiurile noastre...ca nu e loc !

insa ar fi corect sa spun si ceva in apararea noastra :

faptul ca la noi comunismul a fost cel mai atroce, decapitand elita social-economica,a lasat o natiune fara cap (chiaburii satelor,boierii de vita veche,burghezia evoluata cultural si economic )...efectul grav al acestei amputari,resimtindu-l si azi !!!

intrebarea la care ma impotmolesc e insa : De ce la noi comunismul a fost asa dur ?

Din cauza slugarniciei noastre,a lipsei de reactie,de importivire ???
sau
Pentru ca asa a fost istoria, noi fiind si mai aproape de centrul raului absolut,forta lui de iradiere fiind mai mare fata de noi ???


Ora este GMT +3. Ora este acum 11:36:20.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.