![]() |
Toate tainele Bisericii sunt datatoare de har( de slava, de lumina, viata,energie necreata ).
Pacatul alunga aproape tot harul din suflet. Moartea data de pacat s-a cuibarit in inima iar Viata( lumina de la Botez) lucreaza din afara omului: "Iata Eu stau la usa si bat...".Cine vrea sa-L lase pe Hristos sa intre inlauntru trebuie sa se pocaiasca. Pocainta inseamna rugaciune cu lacrimi( Sfantul Ignatie Briancianinov ). Pocainta este mai mare ca Botezul facut pruncilor deoarece il reanoieste pe acesta stergand pacatele facute de la 6-7 ani in sus (Sfantul Ioan Scararul). S-a rugat Sfantul Ioan Botezatorul pentru cei carora le-a spus "pocaiti-va"si unii au ajuns apostoli. S-a rugat Sfantul Ioan de Kronstadt pentru Simeon( Siluan Athonitul ) si acesta a simtit flacarile iadului vuind in jurul sau, s-a pocait si a ajuns sfant. Muzica bisericeasca alunga lacrimile(Patericul Egiptean). Participarea la slujbele cantate nu este datatoare de pocainta. Foarte putine persoane plang in biserica si acestea doar pentru ca au necazuri sau au lucrarea launtrica a rugaciunii la care iau aminte. Desavarsirea calugarului sta in departarea cu totul de cantare ( Patericul Egiptean ) si este porunca:"Fiti desavarsiti". Liturghie citita face parintele Serafim de la Valaam si Rafail Noica( ucenicii Sfantului Sofronie din Anglia ),3 manastiri de maici,1 de calugari . Orice liturghie arhiereasca ar trebui sa fie citita deoarece episcopii sunt tot calugari. Cine nu se pocaieste acela nu da slava lui Dumnezeu: "Nu s-au pocait ca sa dea slava lui Dumnezeu"( Sfantul Ioan Teologul-Apocalipsa ). In tot ce faceti dati slava lui Dumnezeu ( neancetat pocaiti-va ) .Ori de mancati, orice altceva faceti rugati-va cu lacrimi. Sfantul Siluan Athonitul spune ca cine are har putin il simte cu sufletul, cine are mai mult il simte si cu trupul si daca pastreaza harul in trup se preface in sfinte moaste. Sfantul Paisie cel Mare a vazut ca orice calugar care ajunge in rai este mai mare ca Sfantul Constantin cel Mare deoarece calugarii traiesc dispretuiti si in saracie. Aceasta i-a spus-o Sfantul Constantin care regreta ca n-a lasat tronul si nu s-a calugarit ( cu toate ca a simtit harul cu trupul si are sfinte moaste ). Ca un calugar sa fie mai mare ca el trebuie sa aibe har mai mult, sa ajunga sfinte moaste mai luminoase. De-ar fi vazut vreun calugar cu slava mai mica n-ar fi regretat stiind ca putea sa ajunga si el la masura mica in calugarie. Calugaria este viata muceniceasca de lunga durata. Daca mucenicii au sfinte moaste pentru ca au indurat chinuri scurte cu atat mai mult raman sfinte moaste cei care se nevoiesc in viata calugareasca. Sfantul Apostol Pavel spune:"Fecioara trebuie sa fie sfanta si cu trupul si cu sufletul".Sfanta cu trupul inseamna har in trup( sfinte moaste ). Spune intai "cu trupul"si apoi "cu sufletul" pentru a indemna persoanele care nu se casatoresc la obtinerea unui har cat mai mare, cu toate ca intai harul se vede cu ochii sufletului si mai tarziu se simte si in trup. Sfantul Calinic de la Cernica mergea pe drum alaturi de un ucenic. Acesta si-a zis in minte: Episcopul nostru o sa ramana neputrezit. Sfantul i-a stiut gandul si i-a zis : Da, dar m-am rugat lui Dumnezeu sa nu raman neputrezit. Cineva care stie ca o sa ramana sfinte moaste cum nu stie ca este sfant? Sfantul Nectarie din Eghina izvora mir inca de cand traia. Toti sfintii( in afara de copiii pana la 6-7 ani ) stiu ca sunt sfinti, adica stiu ca au pe Hristos in suflet. Daca vreun preot zice ca sfintii nu stiu ca sunt sfinti caci s-ar mandri,el spune ca un crestin nu poate sa stie ca este crestin( crestin=sfant ),ca un om nu poate sti daca este bland si smerit. Hristos vorbeste prin gura sfintilor cu smerenie dumnezeiasca:"Eu sunt Sfant". Sfintii zic ca sunt pacatosi cu smerenie omeneasca cand li se descopera ce sunt ei fara Hristos. Mucenicii erau prigoniti cand spuneau"sunt crestin"( sunt sfant ) nu daca ziceau "sunt pacatos" (inchinator la idoli ). Daca totusi zic in continuare ca nu se poate sti daca esti sfant( ca niste eretici care nu mai lasa pe nimeni sa ajunga sfant ) atunci sa nu se mai impartaseasca cand striga:" Sfintele ( se dau ) sfintilor" deoarece ei n-au de unde sa stie daca sunt sfinti sau nu. Cine se impartaseste cu nevrednicie(neavand pe Hristos cel vrednic) se aseamana cu Iuda si Arie. Cine se impartaseste cu vrednicie in fiecare saptamana sau mai des are putere de la Hristos sa tina post continuu: "Trupul Meu este adevarata mancare si Sangele Meu adevarata bautura". Nu poti sa ai pe Hristos care este Viata si sa cazi in pacate de moarte .Pacatele opritoare de la Sfanta Impartasanie: Lacomia pantecelui( mancat intre orele de masa, nerespectarea posturilor),Desfranarea( necuratia in timpul somnului cu simtirea placerii, tot felul de curvii, pentru femei vopsite ),Manie, Invidie, Iubire de argint (jocuri de noroc:6 din 49 etc ), Lene, Mandrie (nepocainta), vrajitorie etc. Cine "se marturiseste" la "un duhovnic" care nu-L are pe Hristos in inima spune pacatele la dracii din inima preotului. Daca zici ca nu conteaza faptul ca spui fara lacrimi pacatele in fata dracilor caci ei le stiu, totusi atunci le marturisesti: si eu am cazut, sunt asemenea voastra (mandru, invidios,manios ) si de-al vostru. Daca spui pacatele cu lacrimi si nu mai cazi atunci le arati ca nu mai vrei sa fii de-al lor ci te pocaiesti. Daca nu plangem nici nu se socoteste ca spovedanie caci lipsa lacrimilor de la marturisire este ca lipsa apei de la botez( Sfantul Nicodim Aghioritul - Deprinderi Duhovnicesti) Iertarea de pacate nu se face decat prin lacrimi si mai tarziu prin vederea Luminii. Majoritatea oamenilor care "se spovedesc" fara lacrimi cred ca li s-au iertat gresalele dar in realitate nu este asa( nadejdea lor e mincinoasa ).Daca ar muri in momentul urmator spovedaniei ar vedea ca patimile le chinuiesc sufletul. Ei vor sa fumeze sau sa desfraneze dar nu mai au trup cu care sa faca acestea. Nesatisfacerea patimilor este un iad mare pentru sufletul iesit din trup. Iertarea de pacate adevarata este cand omul nu mai face pacatele indiferent de situatia in care este pus si nu cand se autosugestioneaza( hipnoza ) dupa spovedanie ca a fost iertat. Avand pacatul in inima, preotul nu poate sa-ti dea povata cum sa te eliberezi de pacate caci nu poate sa lucreze ceva pentru Cel dusmanit:"Nimeni nu poate sluji la doi domni". El este orb si antihrist. Daca nu-L vede ca Lumina nu este cu El, daca nu este cu Hristos este antihrist:"Cine nu este cu Mine este impotriva Mea", "Orb pe orb povatuind vor cadea amandoi in groapa " ( antihrist si ucenicul lui antihrist in groapa iadului ). Daca nu-L vedem pe Hristos ca Lumina inca din viata aceasta n-o sa-L vedem nici dincolo( Sfantul Grigorie Teologul ). Tainele Bisericii sunt datatoare de har si se primesc doar cu lacrimi. Cu plansul pruncilor de la nasterea trupeasca( si de la botez )trebuie sa traim toata viata( Sfantul Simeon Evlaviosul ). Spovedeste-te fara lacrimi, impartaseste-te tot asa, casatoreste-te fara lacrimi de bucurie, preoteste-te fara a respinge cu lacrimi dorinta Mantuitorului( Doamne, iesi de la mine ca sunt om pacatos) si vei savarsi un pacat mai mare decat homosexualitatea. Hristos ne spune:"Mai usor va fi Sodomei si Gomorei decat cetatilor care nu s-au pocait la venirea Mea"( Mai usor va fi in iad pentru homosexuali decat pentru cei care nu L-au primit cu lacrimi Anatema sa fie homosexualii dar anatema sunt si cei ce se impartasesc fara lacrimi. Sfantul Apostol Pavel spune:"Cine nu iubeste pe Domnul sa fie anatema"( sa se lepede de sine, sa-si tina mintea in iad ca sa iubeasca pe Domnul ). Mandria este impotrivitoare pocaintei. Dumnezeu a preferat cand a cazut Constantinopolul sa lase ca orasul sa fie stapanit de turci sodomiti decat condus de greci cazuti in mandrie. Biserica este adunarea sfintilor si nu ierarhia care este cazuta in erezie. "In Biserica sunt intai apostoli, al doilea prooroci, invatatori..." "Celor care vor crede le vor urma aceste semne..." Darurile harismatice: apostolia( include darul legarii si dezlegarii de pacate ),proorocia etc. nu sunt date la hirotonie sau hirotesie caci ar trebui ca un preot sa predice bine chiar daca nu stia inainte de punerea mainilor pe capul sau,sa stie viitorul, sa faca minuni. Darurile harismatice se castiga prin indeplinirea tuturor poruncilor. Si astazi exista apostoli. Ei vad pe Dumnezeu ca Lumina si Hristos prin ei ne leaga de dragostea Sa si ne dezleaga de pacate chiar de-ar fi calugari sau mireni( Sfantul Simeon noul Teolog ). Episcopii si preotii care nu sunt si apostoli( nu L-au vazut pe Hristos in interior spunandu-le :"Luati Duh Sfant, carora ...") ajung in iad doar pentru ca spovedesc fara a avea acest drept. Episcopul care nu vede cand se impartaseste Lumina in Potir este eretic arian deoarece isi marturiseste ca Hristos este doar trup si sange, doar om. Nimeni nu poate sa zica Domn este Iisus( Hristos este Dumnezeu ) decat in Duhul Sfant. Daca n-ar fi fost eretici n-ar fi cazut in alta erezie numita ecumenism. Harul primit la botez si cel de la hirotonie mai este pe langa ei si pleaca de tot cand vor fi dati anatema (excomunicati ) de sfintii episcopi. A fost un episcop sfant care primise hirotonia de la un episcop eretic si la un sinod ecumenic acest sfant la dat anatema pe episcopul eretic( Vietile Sfintilor). In Talcuirea Evangheliei Sfantului Apostol Matei, Sfantul Ioan Hrisostom spune ca la Cina cea de Taina, Hristos s-a impartasit intai si apoi apostolii: "De acum nu voi mai bea din rodul vitei pana nu-L voi bea cu voi nou in Imparatia Cerului". Pastele este Hristos. "Cu dor am dorit sa mananc cu voi acest Paste". Cand ne impartasim se impartaseste El daca-L avem in noi, nefiind alungat de pacate. Daca amestecam un Potir cu alt Potir, Hristos nu-si mareste slava caci ramane nemarginit. La Cina cea de Taina, Hristos isi mareste slava in sfintii ucenici:"Pe Domnul Dumnezeul nostru vom sfinti si El va fi noua frica", "Pentru ei Eu ma sfintesc pe Mine Insumi", "Taina Mea este pentru Mine si pentru cei ai Mei". Liturghia Ingereasca( cereasca ) este savarsita de Arhiereul Hristos. In Potir este Trupul, Sangele, Sufletul, Ipostasul si Plinatatea Dumnezeirii lui Hristos. Daca te impartasesti cu nevrednicie respingi harul, vointa, simtirea si mintea lui Hristos. Duhul lui Hristos pleaca. L-ai rastignit( omorat ) pe Dumnezeu despartindu-I Sufletul de Trup. Hristos a spus despre Sine ca are a treia si prima fericire ca sa nu puna la indoiala nimeni faptul ca o are pe a doua( fericiti cei ce plang): "Invatati-va de la Mine( din salasluirea Mea in voi ) ca sunt bland si smerit cu inima si veti afla odihna sufletelor voastre". Mantuitorul este inlauntrul celor ce plang in fiecare zi caci Domnul plange zilnic in ei si este vesnic bland si smerit. De aceea bine a zis Sfantul Simeon Evlaviosul:" sa nu te impartasesti niciodata fara lacrimi". Cu frica lui Dumnezeu, cu credinta Sa si cu dragostea Sa( care nu ne lasa sa cadem in pacate de moarte ) sa ne apropiem. Mai obisnuita cu patima desfranarii ca Maria Egipteanca nu era nimeni, totusi dupa ce s-a impartasit inainte de plecarea in pustie n-a mai cazut. Ea avea frica lui Dumnezeu care este energie necreata( Sfantul Grigorie Palama ), lumina ce creste transformandu-se in dragoste. Daca n-ai aceasta frica deoarece n-ai vazut o Lumina( si daca ai vedea-O toti "duhovnicii" ti-ar zice ca esti inselat de draci ) cum cutezi sa te impartasesti neavand nici credinta Sa. Credinta lui Hristos este ortodoxa:"Te slavesc pe Tine Parinte al cerului si al...".Cand Hristos IIsus isi mareste slava in oameni mareste slava Preasfintei Treimi in ei. |
Un canon al sinodului 6 ecumenic impune clericilor drept-slavitori sa nu recunoasca tainele facute de eretici.
|
Unii preoti care mai mult fac rau decat bine sufletelor credinciosilor pot ajunge in rai. Depinde de pocainta lor. Exemplu este fericitul Augustin care are pusa in spate toata ratacirea catolica. Eu nu cred ca el este vinovat de aceasta dar unele greseli poate au dus multe suflete in iad. Despre casatoria cu lacrimi de bucurie nu este cu totul adevarat deoarece multe sfinte au fost maritate cu forta si mai tarziu au ajuns la manastire. Restul pare in regula la ce a scris umilinta. As adauga ceva despre calugarie. Calugarul manios nu este primit la Dumnezeu nici daca invie un mort. Calugarul bland este primit la Dumnezeu si fara sa invie un mort deoarece si-a inviat mortul sau , prin plans a ajuns bland. Despre faptul ca preotii ar trebui sa auda Luati Duh Sfant ca sa poata spovedi am gasit la un sfant rus Ignatie ca cine are o experienta asa zis duhovniceasca fara sa auda si un Cuvant interior tainic este cu siguranta inselat. Cand l-am citit pe Sfantul Ignatie am inteles de ce Maria Egipteanca stia cuvintele scripturii care se potriveau felului ei de vietuire si sporire, am inteles vedeniile pe care le povesteste Paisie Aghioritul despre persoana in care stralucea dumnezeirea si auzea de la Hristos ,Te iubesc. Oricum au aparut si vedenii de la draci , multe in care sunt auzite mesaje dar asta nu trebuie sa impiedice pe cele bune.
|
Lucrarea Sf.Duh in Sfintele Taine
[SIZE=3](Lucrare de Seminar la DOGMATICA - Prof.Indrumator Pr.Univ.Conf.Dr.Nicolae Mosoiu)[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=4]LUCRAREA SFÂNTULUI DUH ÎN[/SIZE] [SIZE=4]SFINTELE TAINE[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=black]Pnevmatologia a fost puțin studiată în Teologia Ortodoxă în epoca noastră, în ciuda faptului că este partea din Dogmatică specifică Ortodoxiei, datorită însemnătății care se dă permanent aici Tainelor și ierurgiilor care exorcizează și sfințesc întreaga creație și mai ales datorită spiritualității ortodoxe trăită intens în unele epoci.[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=black]Această ezitare de totdeauna a teologilor de a încerca să cerceteze și să formuleze însuși izvorul vieții religioase și să disece oarecum viul, trăirea religioasă și apoi să-l compartimenteze în diviziuni și subdiviziuni, ca efecte ale lucrării Sfântului Duh în Biserică, prefăcând totul în capitole, paragrafe și alineate dogmatice, se poate explica prin quasi-infinitatea manifestărilor harice în lumea creaturală, care copleșește năzuințele teologice de formulări, pe de o parte, iar pe de altă parte prin aceea că persoana Sfântului Duh rămâne oarecum acoperită chiar de infinitatea harurilor și darurilor Sale și de dumnezeirea Sa, pe când Dumnezeu Tatăl e identificat ca Făcător a toate, iar Fiul lui Dumnezeu ca Fiu al omului.[/COLOR][/SIZE] [COLOR=black][SIZE=3]Într-adevăr, cine s-ar încumeta să descrie nespusa bogăție de haruri si daruri, prin care Duhul recreează creația? Trăitorii pe culmile duhovniciei l-au invocat ca pe însăși întruchiparea misterului, iar în imnele sale către iubirea dumnezeiască, Sfântul Simeon Noul Teolog I Se adresează astfel: ,,Vino Lumină adevărată; vino Viață veșnică; vino Taină ascunsă; vino Comoară nenumită; vino Cel negrăit; vino Față necunoscută; vino Bucurie nesfârșită; vino Lumină neapusă… Vino, Cel ce de-a pururi rămâi nemișcat și cel ce urmează în orice clipă Te miști si vii către noi cei ce zăcem în iad. Tu ești mai presus de ceruri. Numele Tău atât de dorit și mereu pomenit, nimeni nu poate ști ce este. Nimeni nu poate ști cum ești Tu… căci aceasta este cu neputință"[/SIZE][/COLOR][COLOR=black][SIZE=3]1[/SIZE][/COLOR][SIZE=3][COLOR=black] (Sfântul Dionisie Pseudo-Areopagitul scrie o carte „Despre numele divine” în care Dumnezeu este numit antinomic „Cel fără de nume” și „Cel cu multe nume”, iar Sfântul Grigorie Teologul, care trăia în epoca pnevmatomahilor recunoaște: „Sunt cuprins de groază când gândesc la bogăția numelor Sale [/COLOR][COLOR=black]”[/COLOR][COLOR=black]. Sfântul Ioan Damaschin sintetizează cele spuse de înaintașii săi zicând că El este „Duhul Adevărului, Stăpânul a toate, Izvor de înțelepciune, de viață și sfințenie, Plinătate, Cel ce cuprinde toate lucrurile și pe toate le plinește, Atotputernicul, Puterea infinită . . ."[/COLOR][/SIZE][COLOR=black][SIZE=3]2[/SIZE][/COLOR][SIZE=3][COLOR=black]. Sfânta noastră Biserică a formulat acest „anonimat" al Sfântului Duh cu „polinomia" Sa în minunata invocare a Lui, „Împărate Ceresc!")[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=black]Încercând să cuprindă izvorul vieții dumnezeiești în formule teologice, dogmatiștii au fost obligați totdeauna să simplifice, să restrângă și să reducă după cadrele minții omenești, tot ceea ce era manifestare, efecte ale lucrării dumnezeiești.[/COLOR][COLOR=black][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]Duhul Sfânt ne arată că fiecare dintre noi este un fiu iubit al lui Dumnezeu prin înfierea dobândită nouă de Fiul cel Iubit prin jertfa Sa. Iar din partea noastră se așteaptă să răspundem acestei iubiri împreună cu Iisus Hristos din care strălucește din eternitate ca o iubire cu care răspunde Tatălui, sau prin care își intensifică iubirea Sa față de Tatăl. “Iubirea este ceea ce exprimă, mai mult decât orice, modul de a fi și de a lucra al Sfintei Treimi, pentru că, în Sine, natura divină este chiar mai mult decât ceea ce noțiunea de iubire ne face să înțelegem despre Dumnezeu. Iubirea există între Persoanele divine și în Persoanele divine, Care în Ele Însele sunt și nu sunt iubire. Pentru că Ele sunt mai mult decât iubire, Iubirea Persoanelor Prea Sfintei Treimi este completă și absolută.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]3[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]Iubirea existentă în cadrul Sfintei Treimi este completă fiindcă este trinitară. Fiind totală, ea este și absolută. O iubire perfectă nu poate exista între două persoane, oricât de generoasă ar fi, căci este o iubire centrată spre persoana celuilalt, de la care așteaptă să primească aceeași iubire-răspuns. “Neexcluderea din iubire a două persoane, iubirea pe care și una și cealaltă dintre acestea trebuie s-o arate deplin celei de a treia, cer ca iubirea care domnește între aceste persoane să fie totală, dăruire totală de sine. Aceasta este iubirea Celor Trei Persoane ale Prea Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]4[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]Duhul Sfânt reprezintă legătura, iubirea existentă între Tatăl și Fiul, nu este un sentiment sau un atribut. El este Persoană ca și celelalte Două, iubirea manifestându-se din fiecare Persoană în mod desăvârșit și total către celelalte Persoane, pentru că natura divină este simplă și necompusă și nu poate exista nici o distanță între Persoanele Sfintei Treimi. “În iubirea deplină, persoanele nu se dăruiesc și nu se acceptă numai reciproc, ci se și afirmă reciproc și personal, se pun în existență prin dăruire și primire. Iubirea divină este atot eficientă.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]5[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3]Fiind o dăruire de sine absolută, iubirea celor Trei Persoane se revarsă în mod voit și creator asupra făpturilor pe care a voit, din iubire, să le creeze. Natura este un dar al lui Dumnezeu, având un început bine stabilit în timp, fiind creată din nimic. Ea este astfel opera exclusivă a libertății și a iubirii lui Dumnezeu, fiind destinată unei existențe în plinătatea lui Dumnezeu. “Numai dacă lumea este din nimic prin voia lui Dumnezeu, ea poate fi ridicată la un plan de perfecțiune în Dumnezeu tot prin voia Lui atotputernică și prin iubirea Lui, după o anumită pregătire a ei pentru aceasta. Acest început al lumii și al omului și acest sfârșit care nu e un sfârșit total dovedesc amândouă iubirea lui Dumnezeu față de ei și le dă un sens.”[COLOR=#0000ff]6[/COLOR] Scopul existenței noastre devine astfel intrarea în comuniune cu Dumnezeu.[/SIZE] |
...continuare:
[SIZE=3]Căderea în păcat ne-a îndepărtat pentru un timp de acest nobil țel al vieții noastre. A fost nevoie ca Însuși Fiul lui Dumnezeu să ne răscumpere prin Jertfa Sa sângeroasă pentru a ne reda posibilitatea înfierii. Prin Întruparea, viața de ascultare, Răstignirea, Învierea și Înălțarea Fiului lui Dumnezeu ca om s-a pus în firea noastră, pe care El și-a asumat-o, temelia mântuirii neamului omenesc. Dar mântuirea noastră se înfăptuiește propriu-zis prin sălășluirea lui Hristos în noi, cu trupul Său înviat, înălțat și pnevmatizat, umplut de Duhul Sfânt și devenit prin acesta transparent. [/SIZE]
[SIZE=3]“Prezența lui Hristos este totdeauna marcată de odihna Duhului asupra Lui și prezența Duhului înseamnă prezența lui Hristos asupra căruia se odihnește. Duhul este Cel care strălucește, adică stă ca o lumină asupra lui Hristos, iar Hristos este Cel care ne este pus în lumină de Duhul.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]6[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Hristos este Lumina lumii, arătându-ne permanent calea de urmat, măsura desăvârșirii la care omul este chemat să se ridice. Dar împreună cu Hristos ni se arată și Duhul Sfânt ca lumină, în stare de rugăciune, pe măsura ce înaintăm spre izvorul nesecat al vieții. Insistând în chemarea lui Hristos, în legătura tot mai continuă și iubitoare cu El, facem să se intensifice în noi prezența lui Hristos și a Duhului Sfânt ce iradiază din El ca lumină a iubirii. Iar “Duhul Sfânt, pătimind împreună cu noi de slăbiciunea noastră, ne cercetează și când suntem necurați. Și dacă află că numai mintea noastră i se roagă cu dragoste de adevăr, se sălășluiește în ea și alungă toată ceata de gânduri și de înțelesuri care o împrejmuiesc, îndemnând-o spre dragostea de Dumnezeu.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff]8[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3]Fără Duhul am fi străini și departe de Dumnezeu; prin împărtășirea sufletului nostru de El ne unim cu dumnezeirea. Fiul îndumnezeiește făptura, dar o face numai în Duhul, care o sensibilizează, o pregătește pentru întâlnirea cu Dumnezeu, punând-o în fața Tatălui ca o jertfă cu bună mireasmă duhovnicească. Această sensibilizare a sufletului se produce prin credința dătătoare de viață, prin iubirea sinceră față de Dumnezeu, și implicit față de aproapele, iar acestea sunt rodul lucrării Sfântului Duh. El răspunde prin Fiul și împreună cu Fiul la iubirea Tatălui, revărsată de Tatăl asupra Fiului tot prin Duhul Sfânt. “Numai Duhul Sfânt poate produce și în noi răspunderea la iubirea și la apelul Tatălui, aduse în noi tot de Duhul. Numai El poate trezi și întări în noi sensibilitatea și responsabilitatea de fii față de Tatăl Ceresc.”[COLOR=#0000ff]9[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]Sfântul Duh, Sfințitorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. "El este consubstanțial, adică de aceeași ființă cu Tatăl și cu Fiul și egal cu Ei. Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție ne descoperă limpede această învățătură despre Duhul Sfânt."[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][10][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]10[/SIZE] [SIZE=3]Teologia Ortodoxă nu identifică lucrarea Sf.Duh cu lucrarea lui Hristos și nu o leagă numai de efectele extraordinare, ci și de cele instituționale, mai cu seamă de Sfintele Taine. Trimiterea Sf.Duh la Cincizecime creează un „mai mult”, ceva nou față de lucrarea lui Hristos.[/SIZE] [SIZE=3]Opera sfințirii se efectuează pe calea puterii dumnezeiești înnoitoare a ființei, care ni se transmite prin Harul Duhului Sfânt, dat prin Sfintele Taine. Sfințirea persoanei credinciosului este o sfințire a unității sale psiho-somatice, a sufletului și a trupului, care nu pot fi despărțite. Lucrările divine sunt legate indisolubil de cuvintele divine și de Harul divin care dă putere credincioșilor de viață, îi însulflețește, îi transformă. Lucrarea Duhului asupra credincioșilor este posibilă prin faptul că sufletul nostru are două feluri de facultăți: ale cunoașterii și ale vieții. Cunoașterea și voința, ca acte vitale și libere, ne arată că adeziunea noastră în Biserică, adică încorporarea în Hristos rste un act liber, o hotârare proprie, în urma căreia noi conlucrăm cu dumnezeirea, prin funcțiile teoretice și practice ale sufletului nostru. Rugăciunile au un caracter fix, sunt unfel de mărturisiri de credință. Dar credința premerge lucrărilor Harului, dar sunt și întărite de ele.[/SIZE] [SIZE=3]Tainele sunt lucrări sfinte, care într-o formă văzută, prin mijlocirea slujitorilor, împărtășesc Harul nevăzut al lui Dumnezeu, prin Hristos și Duhul Sfânt. Toate Tainele au centrul în Hristos, Care e în Biserică. Ele sunt lucrările lui Hristos, prelungite în Biserică, adică în realitate vizibilă și simbolică a Sa, instituite de El și continuate și efectuatede El Însuși, prin Duhul Sfânt.[/SIZE] [SIZE=3]Prin Sfintele Taine ne naștem la o viață nouă supranaturală, creștem și ne unim într-un chip minunat cu Mântuitorul. Ele lucrează asupra omului întreg, trup și suflet, pentru că ale sufletului cunoștințe sunt vitale, ele domină și dirijează voința liberă a credinciosului, astfel încât cunoașterea creștinului este o cunoaștere vitală, cunoaștere în care credința rațională ne iluminează și ne transfigurează.[/SIZE] [SIZE=3]Tainele sunt evenimente ale întregii Biserici, la care participă tainic toți credincioșii, adică întreaga Biserică, „întrucât au fost făcuți membre ale lui Hristos, iar funcționalitatea Bisericii, nu este individuală, ci obștească, în comuniunea integrală a trupului lui Hristos”.[COLOR=#0000ff][11][/COLOR] Biserica este sfințitoare, dar numai actele instituite de Domnul Hristos sunt Taine, celelalte sunt sunt sfințiri ale Bisericii, care poartă denumirea de lucrări sfințitoare – ierurgii, sau de sacramente.[/SIZE] [SIZE=3]Rugăciunea și chemarea Sfântului Duh sunt cele două modalități prin care sacerdoțiul mijlocește prezența lui Hristos și a Duhului Sfânt în Biserică, în lucrarea lor asupra trupului credincioșilor și a sufletului fiecărui membru al Bisericii. Rugăciunea este singurul mod de comuniune cu Dumnezeu, folosit de Însuși Fiul lui Dumnezeu, în dialogul Său cu Tatăl. Și între subiectul uman și cel divin se face aceeași legătură, prin rugăciune, astfel încât aceasta devine modalitatea fundamentală de intercomuniune credincios-Dumnezeu, în cult. Viața divină este o realitate de natură spirituală, de aceea teologia ortodoxă pune mare preț pe rugăciune, care percepe si captează Harul divin invizibil. Rugăciunea este modalitatea generală de intercomuniune divino-umană, pe care o poate efectua liber orice credincios, in particular („tu însă când te rogi, intră în cămara ta și închizând ușa roagă-te Tatălui tău, Celui într-ascuns, și Tatălui tău, Care vede într-ascuns, își va răsplăti ție” – Matei VI,6), sau în comunitatea trupului Bisericii, iar în acest cay Biserica dă formula rugăciunii, care exprima conținutul revelațional, legat de continuitatea operei soteriologice, prin Harul Sf.Duh.[/SIZE] [SIZE=3]„Invocarea Duhului Sfânt este tot o rugăciune, însă ea are o structură fixă, dată de Hristos sau de Biserică, este scurtă și folosită numai pentru lucrarea de sfințire a Duhului Sfânt asupra credincioșilor, asupra naturii, sau asupra întregului mediu de viață a credincioșilor. Ea nu poate fi schimbată, pe când rugăciunea în genere are un caracter mai labil, datorită și condițiilor schimbătoare a vieții umane și ale versalității psihicului uman, precum și Bisericii, care este pusă în fața unor noi probleme ale umanității și cărora trebuie să le răspundă prin Hristos cel veșnic de față.”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][12][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]Fiecare Taină are invocarea sa proprie a Sf.Duh, după cum „remarcă și Paul Evdochimov, ‘în centrul fiecărei Taine există Cincizecimea sa proprie, adică coborârea Sf.Duh’”.[COLOR=#0000ff][13][/COLOR][/SIZE] |
...continuare:
[SIZE=3]Duhul Sfânt este puterea adeveritoare a dumnezeirii și lucrarea acesteia spre desăvârșirea și împlinirea ființei noastre. Deși omenitatea noastră subzistă în Biserică în omenitatea lui Hristos, creșterea ei prin sfințire este lucrarea permanentă a Harului, Care le primeste pe toate cele de lipsă. Trebuie reținut prefacerea materiei Sfintelor Taine, care înseamnă că între lucrarea Duhului Sfânt și aportul Său material se efectuează o legătură. Chemarea Sf.Duh este centrul pnevmatic al tuturor Tainelor, pentru că prin ea se operează, o îndoită prefacere: a elementelor în elemente umplute de Har divin, iar a credinciosului în firea Împăratului. “Această transformare nu este un act pur mecanic din partea puterii divine; ea devine act conștient, pătrunde în mișcarea minții și astfel trece în actul voluntar, determinând o mișcare unică și simultană, a Harului șin a efortului nostru personal. Actul propriu-zis sinergic este, așa cum îl definește Nicolae Cabasila ‘trecerea vieții și puterii Tainelor în voința noastră’. Rugăciunile specifice rânduite de Biserică la [COLOR=black]fiecare[/COLOR] Taină sunt o expunere a trecerii acestei puteri a Tainelor în dinamica ființei noastre proprii, o împropriere a lor și o prefacere a ființei noastre.”[COLOR=#0000ff][14][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Prin Taine se lucrează desăvârșirea personală a subiectului, care poartă un nume, iar numele denotă unicitatea ființei sale în existență și creșterea acestei personalități întru Împărăția lui Dumnezeu. Lucrările permanente ale Tainelor efectuează integrare și reintegrare în dumnezeire, în special prin Euharistie, nucleul tuturor Tainelor. [/SIZE] [SIZE=3]“În ce privește săvârșitorul, Sf.Simeon arată că ‘noi, când săvârșim Sfintele Taine nu lucrăm, cid oar slujim, Duhul Sfânt fiind cel Care lucrează prin noi. Și chiar dacă mii de preoți slujesc deodată, unul este Trupul și Sângele, una este Jertfa, iar nu mai multe. Căci cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrătorpretutindeni și peste toate.’ “[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][15][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [/SIZE] [SIZE=3]1) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Botezului[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=black]Botezul este considerat ca împreună moarte și înviere cu Hristos. [/COLOR][COLOR=black]E înviere întrucât e întâi moarte și întrucât ceea ce apare nou în om, e ceea ce s-a pierdut prin păcatul originar. „Întrucât însă prin Botez apare pentru prima dată în omul concret viața cea adevărată, după moartea în care a trăit, Botezul e considerat și ca naștere din nou a omului, ca o a doua naștere a lui, sau ca nașterea lui Hristos în el”.[COLOR=black][16][/COLOR] Ne naștem din nou în Hristos, Care a murit și a înviat pentru noi, participând la moartea și învierea Lui.[/COLOR][/SIZE] [COLOR=black][SIZE=3]Biserica chiar din prima zi a nașterii ei istorice, și-a început activitatea prin propovăduire și prin Taine, prin cea dintâi dintre acestea, care e Botezul. Biserica și-a concentrat activitatea în Taine, în învățătură și în rugăciune, care dădeau putere pentru un nou mod de viață, o viață frățească, de unitate în Hristos și în Duhul Sfânt. Viața Bisericii constă în cuvânt, rugăciune și Taine, chemarea Duhului, Care să înduhovnicească pe credincios. Astfel, în rugăciunile la facerea catehumenului găsim elemente pentru cunoaștere prin cuvânt, care este o pregătire pentru unirea sa cu Hristos, care se va efectua prin Botez. În rugăciunile la facerea catehumenului găsim elemente pentru cunoaștere prin cuvânt, care este o comunicare a puterii divine operante asupra sufletului credinciosului o pregătire a lui pentru unirea cu Hristos, care se va efectua prin Botez. După rugăciunile de purificare spirituală exprimate prin lepădări, exorcisme și mărturisirea de credință, însoțită de declarația solemnă că cel ce se botează se unește cu Hristos, urmează actul închinării în numele Sfintei Treimi, încheiat de preot cu această binecuvântare: „Binecuvântat este Dumnezeu, Care voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină, acum și pururi și în vecii vecilor. Amin”[COLOR=black][17][/COLOR]. Toate aceste acte pregătitoare pentru marele dar al Sf.Botez au un singur scop pentru cel ce se va boteza: „…și-l umple de puterea Sfântului Duh, spre unirea cu Hristos, ca să nu mai fie el de acum fiu al trupului, ci fiu al Împărăției Tale.” Apoi preotul rostește rugăciunea de sfințire a apei pe care o binecuvintează de trei ori: „și acum cu pogorârea Sfântului Duh Sfințește apa aceasta! Și îi dă ei harul izbăvirii, binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe ea izvor de nestricăciune, har de sfințenie…”[/SIZE][/COLOR] [COLOR=black][SIZE=3]Chemarea Sf.Duh pentru sfințirea apei prin semnul Sf.Cruci, ne arată că în fiecare taină e prezent Hristos, prin Duhul Sfânt, că lucrările Lor sunt neîmpărțiteși nedespărțite. Apoi se săvârșește Botezul prin cuvintele: „Se botează robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui, Amin, al Fiului, Amin, și al Sfântului Duh, Amin. Și acum și pururi și în vecii vecilor. Amin.” timp în care pruncul este afundat în apă de trei ori în numele fiecărei din Persoanele Sf.Treimi, spre a se confirme împreună lucrarea Acesteia, în actul nașterii credinciosului din „apă și din Duh”.[/SIZE][/COLOR] [COLOR=black][SIZE=3]Botezul este lucrarea Sf.Treimi, iar harul Botezului este harul nașterii din nou, ca luminare și sfințire. Numele lui Dumnezeu si numele ipostaselor Sf.Treimi, atunci când sunt pronunțate, devin operante în cei ce se botează. În acest moment energia divină este asumată, prin cuvânt și prin mijlocirea materiei, ea însăși fiind transfigurată prin lucrarea Duhului.[/SIZE][/COLOR] [COLOR=black][SIZE=3]2) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Mirungerii[/SIZE][/COLOR] [COLOR=black][SIZE=3]Această Taină se săvârșește odată cu Taina Botezului. Marchează fenomenul pătrunderii Harului Divin în trupul celui botezat. Lucrarea Mirungerii se bazează pe unitatea ontologică a elementelor trup-suflet, a posibilității comuniunii dintre ele, prin Sfințirea care le întrepătrunde pe amândouă.[/SIZE][/COLOR] [SIZE=3][COLOR=black]În rugăciunile citite de patriarh la sfințirea mirului și care preced momentul cheie al chemării Duhului este pusă in lumină valoarea sfințitoare a mirului, apoi se cere umplerea Sf.Duh. Centrul invocării are această formulare: „Se sfințește Mirul acesta cu puterea, lucrarea și pogorârea Duhului Sfânt, în numele Tatălui și al Fiului [/COLOR]și al Sfântului Duh”, iar în timpul pronunțării acestor cuvinte, se face semnul crucii de trei ori deasupra vasului cu Sfântul Mir. Apoi: „Iată acest Mir se făcu Mir sfințit, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”. În rugăciunea premergătoare săvârșirii Tainei, se menționează efectul botezului, care curăță de păcate și sfințește prin untdelemnul sfințit. Apoi se continuă: „Însuti, Stăpâne, Prea Îndurate Împărate al tuturor, dăruiește-i lui și pecetea darului Sfântului și întru tot puternicului și închinatului Tău Duh...”. Pecetea a fost totdeauna simbolul puterii și autorității depline, dovada materială a acestei puteri și autorități, sau semnul întăririi unei puteri sau autorități. În Taina Mirungerii, pecetea în formă de cruce este simbolul imprimării puterii divine în trupul celui botezat, al unirii trupești cu Hristos și al unei vieți puternice similare vieții lui Hristos. Prin pecetea darului Duhului Sfânt, imprimată pe trupul celui botezat sub formă de Cruce, trupul este pătruns de lucrarea întregii Treimi, trupul primește aceeași ungere pe care a primit-o trupul lui Hristos, tot prin Duhul Sfânt, întărit în chemarea de a se face „și moștenitor cereștii împărății a lui Hristos”. Prin mirungere, se oficiază o Cincizecime personală, cu scopul ca toate darurile Duhului să fie actualizate în chipul personalității creștinului, chip în care să strălucească Hristos „întru Care toată lumea cea văzută și cea nevăzută se umple de mireasma faptelor bune”.[/SIZE] |
...continuare:
[SIZE=3]3) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Euharistiei – Epicleza[/SIZE]
[SIZE=3]Cultul ortodox este o desfășurare liturgică a vieții lui Hristos, concentrată în Cina cea de Taină, în jertfa Sa cea fără de sânge perpetuată în Biserică prin prezenta Sa făgăduită până la sfârșitul veacurilor, adică până în pragul împărăției. Biserica și Liturghia reprezintă eternitatea în temporalitate și temporalitatea în eternitate, pentru că Hristos le unește în Sine pe amândouă. Ceea ce este natural devine suprafiresc, iar ceea ce este suprafiresc preface ceea ce este natural. Elementele naturale ale vieții, pâinea și vinul, se enipostaziază în persoana lui Hristos. În Liturghie, noi trăim viața lui Hristos ajunsă la culmea ei îndumnezeită, în Cina cea de Taină. După ce preotul reproduce cuvintele de instituire a tainei împărtășirii pe care le-a pronunțat Hristos la Cină: “Luați, mâncati..., beți dintru aceasta toți…” și le arată valoarea lor de anamneză, așa cum le-a poruncit Hristos Apostolilor: “Aceasta s-o faceți întru pomenirea Mea”, ajunge la cel mai încordat și sublim moment al Liturghiei pe care Dumnezeu a binevoit s-o primească din mâinile preoțești, la epicleza prefacerii darurilor. În timp ce credincioșii laudă și mulțumesc lui Dumnezeu, cântând: “Pre Tine Te lăudăm...”, preotul pronunță importanta rugăciune pentru readucerea Cincizecimii în Biserică, deoarece Cincizecimea Duhului constituie esența și viața Bisericii: „Doamne, Cel ce ai trimis pe Preasfântul Tău Duh, în ceasul al treilea, Apostolilor Tăi, pe Acela, Bunule, nu-L lua de la noi, ci ni-L înnoiește nouă, celor ce ne rugăm Ție». Printr-o întreită invocare se confirmă unitatea lucrării treimice, în evenimentul Cincizecimii.[/SIZE] [SIZE=3]Apoi urmează Epicleza: „Încă aducem Ție această slujbă duhovnicească și fără de sânge, și Te chemăm, Te rugăm și cu umilință la Tine cădem: trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri, ce sânt puse înainte. Și fă, adică, pâinea aceasta, cinstit Trupul Hristosului Tău. Iar ceea ce este în potirul acesta, cinstit Sângele Hristosului Tău, Prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfînt. Amin. Amin. Amin.” întreitul amin ne indică fenomenul invizibil al participării Sfintei Treimi la această prefacere, întrucât puterea dumnezeiască este comună tuturor ipostaselor, dar lucrarea de prefacere este atribuită Sfântului Duh, ca într-o Cincizecime permanentă. Această lucrare a Duhului este o culme pe care o atinge lucrarea Sa sfințitoare, prin trupul și sângele lui Hristos, ridicând la puritatea originară și chipul deiform al credinciosului. împărtășirea se face în urma mărturisirii de credință în dumnezeirea lui Hristos, în prezenta Sa reală: „cred că acesta este însuși Preacurat Trupul Tău și acesta este însuși Scump Sângele Tău”, iar scopul suprem este „iertarea păcatelor și viața de veci, tămăduirea sufletului și a trupului”. Elementele nu conțin dumnezeirea, ci sunt prefăcute în Trupul și Sângele îndumnezeit.[/SIZE] [SIZE=3]După împărtășanie, întreaga Biserică a credincioșilor cântă: „Am văzut lumina cea adevărată, am primit Duhul cel Ceresc…”, ceea ce aduce cu sine „umplerea de bucurie și veselie a sufletelor”. Euharistia - binecuvântare și mulțumire, ne deschide perspectiva luminoasă a învingerii morții, făcând din moarte trecerea la o viață nouă. De aceea împărtășirea este echivalentă cu dobândirea nemuririi.[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][18][/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]4) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Mărturisirii[/SIZE] [SIZE=3]Molitvelnicul ne arată, chiar în învățătura pentru spovedanie, că această Sfântă Taină este „a doua curățire și ca al doilea Botez”. Rugăciunile premergătoare actului mărturisirii propriu zise sunt menite să aducă în planul conștiinței penitentului amintirea vieții sale intime, dar și încrederea în bunătatea și iubirea lui Dumnezeu, „Care nu voiește moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să fie viu”.[/SIZE] [SIZE=3]Biserica apelează la deschiderea sufletelor, la suprimarea complexelor, la eliberarea subconștientului, la dezinhibarea psihică. Faptul că Biserica recurge la o expunere deschisă a tuturor păcatelor posibile, o face din conștiința psiho-pedagogică a potențării necesității morale de purificare a conținutului sufletesc, de redare a echilibrului moral psihic, de vindecare. Acest conflict lăuntric între patimă și rațiune este sursa tuturor maladiilor psihice. Prin mărturisire, Biserica sugerează celui ce a venit la mărturisire: „ia seama, dar, de vreme ce ai venit la doctor, să nu te Întorci nevindecat”. După dialogul dintre duhovnic și credincios urmează rugăciunea de dezlegare: „Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu Harul și cu îndurările iubirii sale de oameni, să te ierte pe tine fiule (N) și să-ți lase ție toate păcatele. Și eu nevrednicul preot și duhovnic, cu puterea ce-mi este dată, te iert și te dezleg de toate păcatele tale, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”.[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][19][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Pierderea înfierii prin păcat, este redobândită prin mărturisire, pocăință și dezlegarea Bisericii. Dialogul duhovnic-credincios are cea mai mare însemnătate în psihoterapia bisericească, pentru că este un act de cunoaștere și recunoaștere, un act de comuniune umană și de intercomuniune divino-umană, o lucrare soteriologică, prin puterea Duhului Sfânt, care se revarsă prin Hristos. Dumnezeu a dialogat direct cu omul, prin Hristos; credinciosul dialoghează cu Hristos, prin preot, care are o poziție de martor. Deschiderea sufletului este esențială pentru echilibrul neuropsihic, pentru o terapie imediată, prin descărcarea conștiinței, prin suprimarea răului ascuns, prin destăinuirea neantului tăinuit, efectuîndu-se o aducere a omului de la neființă la ființă.[/SIZE] [SIZE=3]5) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Maslului[/SIZE] [SIZE=3]Slujba acestei Sfinte Taine este precedată de o „utrenie” specifică. În canonul, alcătuit de imnograful Arsenie, este expusă credința în posibilitatea vindecării prin untdelemnul sfințit de preoți, pe temeiul îndemnului Sf.Apostol Iacob (Iacob V, 14—15), iar în imne este invocată mila lui Dumnezeu, cu exemplificări scripturistice de vindecare minunată. După utrenie, Taina începe cu binecuvântarea liturgică: „Binecuvântată este Împărăția...”. Rugăciunile sfințirii untdelemnului au un curs progresiv. Prima invocare, urmează ecteniei celei mari. Chemarea este pronunțată separat de fiecare din cei șapte preoți: „Doamne, Care cu mila și cu îndurările Tale tămăduiești zdrobirile sufletelor și ale trupurilor noastre, Însuți, Stăpâne, sfințește untdelemnul acesta (în acest moment al citirii rugăciunii acesteia, toți preoții binecuvintează untdelemnul), ca să fie celor ce se vor unge din el, spre tămăduirea și spre izbăvirea de toată patima și întinăciunea trupului și a sufletului și de toată răutatea”. A doua invocare se face de un singur preot, ca la Taina Sfintei Euharistii, inserată în rugăciunea după prima evanghelie: „Cel ce ești fără de început și fără sfârșit, Sfinte al sfinților, Care ai trimis pe Unul-Născut Fiul Tău să-mi tămăduiască toată boala și toată neputința sufletelor si trupurilor noastre, trimite Duhul Tău cel Sfânt și sfințește untdelemnul acesta și-1 fă robului Tău acesta (N), care se va unge, spre izbăvire desăvârșită de păcatele lui și spre moștenirea Împărăției cerurilor».[/SIZE] [SIZE=3]Imediat după această rugăciune, urmează ungerea cu untdelemnul sfințit, după ritualul prescris, când se pronunță aceste cuvinte: „Părinte Sfinte, doctorul sufletelor și al trupurilor, Care ai trimis pe Unul-Născut Fiul Tău, Domnul nostru Iisus Hristos, să vindece toată boala și să răscumpere din moarte, tămăduiește pe robul tău acesta (N) de neputința trupească și sufletească ce 1-a cuprins și-1 fă să vieze prin harul Hristosului Tău”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][20][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]. Această chemare va fi pronunțată de fiecare din cei șapte preoți, după citirea evangheliei respective și a rugăciunii aferente evangheliei, însoțită de ungerea cu untdelemnul sfințit.[/SIZE] |
...continuare:
[SIZE=3]Taina Sfîntului Maslu este o formă a rugăciunii colective a Bisericii întregi, preoți și credincioși, este credința tuturor pentru unul, ca putere spirituală concentrată asupra celui bolnav, în care se unesc darul Duhului cu puterea credinței obștești. Sănătatea omului nu este numai o problemă individuală, ci este mai ales socială. Biserica încorporează pe individ în trupul omenității universale a lui Hristos, operând mântuirea din orice rău.
[SIZE=3]6) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Căsătoriei[/SIZE] [SIZE=3]Are origine paradisiacă și semnifică unitatea genurilor umane prin iubire, iubire care are în ea însăși putere sfințitoare. Ideea fundamentală este specificată în rugăciunea logodnei: „Dumnezeule cel veșnic, Care pe cele despărțite le aduni întru unire și ai pus dragostea legătură neîntreruptă…”. După ce în mai multe rugăciuni este expusă tema creierii lui Adam și Eva și a rolului lor în perpetuarea speciei, așa cum se reflectă în familiile scripturistice patriarhale, Biserica se roagă pentru cei ce se căsătoresc: „…unește-i pe dânșii într-un gînd; încununează-i într-un trup; dăruiește-le lor ... dobândire de prunci buni…”.[/SIZE] [SIZE=3]În aceste cuvinte este sintetizat conținutul harismatic al tainei: iubirea creatoare care duce la nemurirea biologică și spirituală. Viața și unirea vieților este o binecuvântare a lui Dumnezeu și aceasta este anunțată de momentul când preotul pronunță cuvintele de unire pe care Dumnezeu o efectuează în mod tainic: „Se cunună robul lui Dumnezeu (N) cu roaba lui Dumnezeu (N), în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin», «Se cunună roaba lui Dumnezeu (N) cu robul lui Dumnezeu (N), în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Amin”.[/SIZE] [SIZE=3]Apostolul și Evanghelia ne arată că Hristos a instituit această Sfânta Taină prin participarea Sa la nunta de la Cana Galileii, iar apostolul Pavel ridică iubirea conjugală la nivelul iubirii pe care a arătat-o Hristos Bisericii Sale. Căsătoria, ca și Biserica, trebuie “să fie sfântă și fără de prihană”[/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][21][/COLOR][/SIZE][SIZE=3]. Unitatea trupească este consecința unității sufletești, de aceea căsătoria reînvie fericirea paradisiaca duhovnicească a iubirii neprihănite și a plinătății tuturor bunătăților pământești și cerești.[/SIZE] [SIZE=3]7) Lucrarea Sf.Duh în Sf.Taină a Preoției[/SIZE] [SIZE=3]Această Taină este săvârșită numai de Arhiereu, care are darul împărtășirii Duhului prin punerea mâinilor, așa cum au orânduit Sf.Apostoli. Hirotonia unui episcop este făcută de trei arhierei, dar chemarea harului este citită de cel mai mare, fie mitropolit sau patriarh. Epicleza este aceeași pentru toate cele trei trepte (arhiereu, preot, diacon): „Dumnezeiescul har, Cela ce totdeauna pre cele neputincioase le vindecă și pre cele cu lipsă le împlinește, prohirisește (hirotonește) pe prea cucernicul (N) preot în episcop, (sau diacon în preot, sau ipodiacon în diacon), să ne rugăm dar, pentru dânsul ca să vină peste el Harul întru tot Sfîntului Duh”.[/SIZE] [SIZE=3]Cuvintele sunt însoțite de punerea mâinilor pe capul celui ce se hirotonește și în acea clipă se realizează minunea nespusă și invizibilă a pogorârii Harului asupra celui hirotonit.[/SIZE] [SIZE=3]Rugăciunea care urmează imediat precizează lucrările Harului prin cel ce 1-a primit. Astfel, în rugăciunea pentru arhiereu se subliniază faptul că Dumnezeu a orânduit prin apostolul Pavel trepte și cete: „întîi pe Apostoli, al doilea pe profeți, al treilea pe dascăli, ca să slujească sfintelor și preacuratelor Tale Taine și să le săvârșească în Sfântul Tău jertfelnic, Însuți Stăpâne al tuturor, și pe acesta care s-a ales și s-a învrednicit a lua jugul Evangheliei și vrednicia arhierească, prin mâna mea a păcătosului și a celor de față liturghisitori și împreună-episcopi, întărește-1 prin venirea, puterea și harul Sfântului Tău Duh..., sfânt îl arată pe dânsul...”. În rugăciunile specifice, la hirotonirea diaconului și a preotului, sânt menționate transmiterea lucrărilor Harului de liturghisitori și slujitori ai tainelor, în genere, iar pentru preot se cere: „umple-1 de darul Sfântului Tău Duh, ca să se facă vrednic a sta fără prihană înaintea jertfelnicului Tău, a propovădui Evanghelia împărăției Tale, a lucra cu sfințenie cuvântul adevărului Tău, a aduce Ție daruri și jertfe duhovnicești, a înnoi pre poporul Tău prin baia nașterii de a doua..”. Taina hirotoniei este numai de competența episcopului, ca și hirotesiile in: citeț, cântăreț, ipodiacon, duhovnic, arhidiacon, sachelar, iconom, protoiereu, protosinghel, arhimandrit, eclesiarh, iconom al unei mânăstiri, stareț sau egumen. Pentru fiecare din aceste demnități se citește o rugăciune specială însoțită de punerea mâinilor arhiereului.[/SIZE] [SIZE=3]Credincioșii, pe temeiul preoției generale împărătești, dobândită la botez și la mirungere, sunt implicați în efectuarea tainei în momentul săvârșirii ei prin recunoașterea și considerarea celor hirotoniți.[/SIZE] [/SIZE] |
...continuare:
[SIZE=3]Chemarea harului la hirotonire se încheie astfel: „Să ne rugăm dar pentru dânsul, ca să vină peste el Harul întru tot Sfântului Duh». Harul coboară și se transmite prin mâinile episcopului, dar este solicitat de episcop, însoțit de Biserica integrală; credincioșii nu formează o pătură izolată în Biserică, ei sânt celulele și membrele sale funcționale, prin care circulă Duhul, ca Duh de viață. Persoanele preoțești sunt integrate în Biserică, adică în unitatea funcțională cap-trup. Fără credincioși nu există Biserică, totul se operează împreună cu ei. De aceea, poporul credincios răspunde cu „Doamne miluiește” și în timpul rugăciunilor de lucrare a harului: „Vrednic este!”. În acest fel clerul și credincioșii sunt una în Hristos, tainele sunt calea unică pentru toți, prin care ajung la Hristos și trec spre Împărăție, spre viitor![/SIZE][SIZE=3][COLOR=#0000ff][22][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Cuvântul si Harul sunt cele două modalități permanente prin care credincioșii își însușesc puterea Duhului, ca putere personală, prin care puterea preexistentă, se arată ca dumnezeire proexistentă, în oameni și pentru oameni, adică pentru viață[/SIZE] [SIZE=3]BILIOGRAFIE[/SIZE] [SIZE=3]1. Biblia sau Sfânta Scriptură, București 1975;[/SIZE] [SIZE=3]2. Arhieraticon, București 1899[/SIZE] [SIZE=3]3. Buzescu, Nicolae C. Lucrarea Duhului Sfânt în Sfintele Taine, O, 3-4, 1979;[/SIZE] [SIZE=3]4. Chirițescu, Nicolae, Îndrumări Misionare, București 1986;[/SIZE] [SIZE=3]5. Evdokimov, Paul, Prezența Sf.Duh în Tradiția Ortodoxă, București 1995[/SIZE] [SIZE=3]6. Filocalia sfintelor nevoințe ale desăvârșirii, vol 1, București 1992;[/SIZE] [SIZE=3]7. Ioanicescu, Ioan, Tâlcuirea Sfintelor Taine după opera Sf.Simeon al Tesalonicului, MO, XLVII, 1-2, 1995;[/SIZE] [SIZE=3]8. Liturghier, București 1974;[/SIZE] [SIZE=3]9. Moldovan[COLOR=black], Ilie D., [/COLOR][COLOR=black]Învățătura Despre Sfântul Duh și preocupările ecumeniste contemporane,[/COLOR][COLOR=black]MA, 7-8, 1973;[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]10. Molitfelnic[COLOR=black], București 1976;[/COLOR][/SIZE] [SIZE=3]11. Stăniloae, Dumitru, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. 1, București 1996;[/SIZE] [SIZE=3]12. [COLOR=black]Idem[/COLOR][COLOR=black], [/COLOR]Relațiile treimice și viața Bisericii, O, 4, 1964;[/SIZE] [SIZE=3]13. [COLOR=black]Idem[/COLOR][COLOR=black], [/COLOR]Sfântul Duh în Revelație și în Biserică, O, 2, 1974;[/SIZE] [SIZE=3]14. Idem, Numărul Tainelor, raporturile între ele și problema Tainelor în afara Bisericii, O, VIII, 2, 1956.[/SIZE] |
note de subsol
[SIZE=3][COLOR=#0000ff]1[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [COLOR=black]Simeon[/COLOR][COLOR=black] Noul Teolog, în[/COLOR][COLOR=black]Migne, P. G. 120, col. 507—9, apud. Pr. Ilie D. Moldovan, ,, [/COLOR][COLOR=black]Învățătura Despre Sfântul Duh și preocupările ecumeniste contemporane”,[/COLOR][COLOR=black] în ,, Mitropolia Ardealului”, nr. 7-8, 1973, p.663.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#0000ff]2[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem,p.664[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]3[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Paul Evdokimov, Prezența Duhului Sfânt în Tradiția Ortodoxă, trad., prefață și note de Pr. Dr. Vasile Răducă, Edit. Anastasia, București, 1995, pag. 5[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]4[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem, pag. 5-6[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]5[/COLOR][/SIZE][SIZE=3]Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. 1, E.I.B.M.B.O.R., București, 1996, pag. 204[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]6[/COLOR][/SIZE][SIZE=3]Ibidem, pag. 226-227[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]6[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] idem, Relațiile treimice și viața Bisericii în Ortodoxia, nr. 4, 1964, pag. 512[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]8[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Evagrie Ponticul, Cuvânt despre rugăciune, cap. 62, în Filocalia sfintelor nevoințe ale desăvârșirii, vol 1, trad., introd. și note de Pr. Prof. Dr. D. Stăniloae, Edit. Harisma, București, 1992, pag. 99[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff]9[/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Dumitru Stăniloae, Sfântul Duh în Revelație și în Biserică, în Ortodoxia, nr. 2, 1974, pag. 229-230[/SIZE] [SIZE=3]10Nicolae Chirițescu, Persoana Sfântului Duh , în ,,Îndrumări Misionare”, București, 1986, p. 361[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][11][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Nicolae C. Buzescu, „Lucrarea Sntului Duh în Sfintele Taine”, Ortodoxia, p.565[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][12][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem, pag 570[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][13][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem, apud. P.Evdochimov, L’Orthodoxie, Paris, 1965, p.364, Cartea aIVa, cap III, par.9 (Epicleaza)[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][14][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem, pag.571-572, apud. N.Cabasilas, La vie en Jesus Christ, trad. L.Broussaleux, Amaye sur meuse, Suisse, p.192[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][15][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Simeon al Tesalonicului, Despre Sf.Taine, cap.41, p.62, trad.rom.Toma Teodorescu, Buc.1965, apud Ioan Ioanicescu, Tâlcuirea Sf.Taine după opera Sf.Simeon al Tesalonicului, MO, XLVII, 1-2, 1995, p.17,[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][16][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Cabasila Nicolae, Viața în Hristos, trad. rom. De T.Bodogae, Sibiu, 1940, apud Dumitru Stăniloae, Numărul Tainelor, raporturile între ele și problema Tainelor în afara Bisericii, în Ortodoxia, VIII, 2, 1956.[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][17][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Molitfelnic, p.17-23[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][18][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Liturghier, București, 1974, p.122-125.[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][19][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Moltfelnic, p.50-59[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][20][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem, 102-108[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][21][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Ibidem, p.65-75[/SIZE] [SIZE=3][COLOR=#0000ff][22][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] Arhieraticon, ediția a IIa, București, 1899, p.10-18.[/SIZE] |
Il rog pe geo.nektarios daca poate sa afiseze care este rugaciunea de hirotesie intru duhovnic deoarece eu nu am arhieraticonul si mi s-a spus ca unor preoti cand au fost la episcop , acesta le-a facut o cruce si le-a zis sunteti duhovnici fara sa le mai citeasca ceva.
|
Cand nu Liturghiseste Arhiereul, si il va face Duhohvnic la o alta slujba (ex. la Vecernie) da Binecuvantarea Mica (Binecuvantat este Dumnezeul nostru...) Rugaciunile incepatoare, Tatal nostru, iar candidatul face 3 metanii in mijlocul Bisericii iar Diaconul il duce in fata Arhiereului si spune: "Porunceste, Porunciti, porunceste Prea Sfintite Parinte spre cel ce vi se aduce inainte, pe prea cucernicul parinte si alesul intre Preoti (N) spre a fi hirotesit DUHOVNIC pe seama Bisericii cu Hramul (N) din Parohia (N)"
Apoi Arhiereul spune: "Doamne Iisuse Hristoase Dumnezeul nostru, Cel ce ai daruit celor 12 Apostoli slujba apostoleasca si duhovniceasca, poruncindu-le lor a lega si dezlega pacatele oamenilor, Insuti si acum pe robul Tau acesta (N) care s-a ales de catre mine deplin fiind intru tot Harul arata-l pe dansul intru tot vrednic de Apostoleasca si duhovniceasca Ta slujire prin a noastra smerenie de a lega si dezlega pacatele celor nevrednici. Ca Tu esti datatorul bunatatilor si Tie slava iti inaltam Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor.Amin Apoi se citeste Evanghelia de la Ioan de la "Fiind seara in ziua aceea intr-una din sambete si usile fiind incuiate..." pana la "Luati Duh Sf.carora veti ierta pacatele..." apoi pune mainile pe capul candidatului si spune Arhiereul "Smerenia noastra prin Harul intru tot Sfatului Duh, Incepatorul Desavarsirii, te prohiriseste pe tine prea cucernicule preot (N) DUHOVNIC spre slujba de parinte duhovnicesc; in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin" apoi i se da pe rand Molitfelnicul si Crucea de mana iar la fiecare spune "Vrednic este" iar apoi il inchina/apleaca catre oamnei tot asa spunand!!! si face otpustul mic!!! |
Multumesc mult pentru osteneala.
|
geo nektarios,mi-ai putea da o rugaciune ,rugaciunea pe care o faci tu la Sf.Nectarie,cand te rogi tu la el ,mi-ai putea scrio?Am ramas si eu impresionat de acest Sfant.Multumesc,sarbatori fericite!
|
Citat:
Deci trebuie SINCERITATE si SIMPLITATE in comunicarea noastra atat cu Hristos cat si cu Maica Domnului cat si cu Sfintii! Nu e nevoie de forumle si replici sa-L dea pe spate Hristos (iertare de expresie) ci simpliatate ca si El, Hristos, sincer si cu cuvinte putine!!! Atunci rugaciunea devine de FOC si este ca tamaia binemirositoare inaintea Sa!!! Asa Sfintii dobandeau atat de repede SFINTENIA inca din timpul vietii, pt ca erau simpli in rugaciune si sinceri! asta Il atragea pe Duhul Sfant in ei si deveneau inainte-vazatori! Cu astfel de rugaciune simti cum te apropii de Hs sau de sfinti!!! ba chiar ajungi in acea stare incat sa nu mai bagi de seama cand trece timpul... poat trce 10min sau 5h fara sa constientizezi... Din mila lui DUmnezeu stiu astfel de persoane care se roaga asa, simplu, cu cuvintele lor din suflet, sincere! si au ajuns la stari de RAPIRE cereasca, adica de contemplatie!!! Dumnezeu sa ne miluiasca si ne mantuiasca pt rugaciunile TUTUROR Sfintilor si a Maicii Preacurate!!! AMIN!!! |
Citat:
Iti multumesc mult pentru mesajul tau,chiar acum citesc Acatistul Sf.Nectarie. |
Stii ce ma impresioneaza cel mai mult?Ceilti Sfinti au trait acum mult timp pe cand Sf.Nectarie a trait in epoca contemporana.
|
Citat:
Necanonizat INCA este si Cuvioasul IACOV Tsalikis, daca citesti viata acestui cuvios, ramai profund impresionat, sau cum sa il uit pe MARELE Cuvios PAISIE Aghioritul!!! Oameni Sfinti deadreptul!!! fara cracnire!!! sunt, multi, dar deprinde de cine ne atasam noi mai mult... si sa NU FACEM DIFERENTE INTRE SFINTI, CA ACEEASI PUTERE DE LA HRISTOS O AU!!! Amin!!! |
In legatura cu rugaciunea de hirotesie. Preacucernicul Parinte- scrieti in google, Biblia Ortodoxa si cautati in Noul Testament cuvantul cucernic, pare o virtute mai mare ca virtutea cuviosiei, asa ca preotii de mir sunt mai apreciati ca preotii monahi.
Celor 12 apostoli- intai a dat celor zece apostoli, apoi lui Toma care lipsea in acel moment si mai tarziu lui Matia si poate si peste 2000 de ani altor sfinti. Cursurile de mistica ne invata ca tot ce s-a intamplat si este scris in noul Testament se intampla cu fiecare tainic si astazi. Daca nu mai este posibil ca cineva sa auda ia Duh Sfant direct de la Hristos atunci nu mai este posibil nici ca Hristos sa invie in sufletul cuiva, nici cineva sa-i dea sarutare ca Iuda, nici sa spalam picioarele lui Hristos cu lacrimi ca desfranata cand ne spovedim. Episcopul ortodox nu este loctiitorul lui Hristos pe pamant caci asa am fi mai rai decat catolicii avand mii de papi. Episcopii stiu aceasta caci altfel n-ar mai fi formulat ,inventat o rugaciune prin care cer Mantuitorului sa dea aceasta putere preotilor ci ar fi zis ei Luati Duh Sfant. Ramane de vazut daca aceasta rugaciune este ascultata vreodata.Robul Tau- cautare in vechiul Testament, unde se vede ca este folosit doar pentru sfinti ca Moise , Avraam ,Isaac ,Iacov, Iov si Prooroci |
P.S.B .57 Parinti si Scriitori Bisericesti Sfantul Ioan Casian ,Srieri Alese
pagina 876 - Ilarie, barbat de toate virtutile si podoabele ,vestit nu numai prin viata,ci si prin elocventa lui, care a fost invatator al bisericilor si preot nu numai prin meritele sale, ci a ajutat si la ridicarea altora, stand atat de neclintit in furtunile prigoanelor, incat prin vitejia nebiruita a credintei a primit vrednicia de confesor,... pagina 879- Atanasie,preot al orasului Alexandria, exemplu stralucit de statornicie si virtute, pe care furtuna prigoanei eretice nu l-a doborat, ci l-a intarit , si care, avand intotdeauna o viata asemenea unei oglinzi stralucitoare , aproape ca *a dobandit meritul muceniciei inainte de a capata vrednicia de confesor...* Din limonariu. CAPITOLUL 25 DESPRE FRATELE DIN MANASTIREA HOZEVA Avva Grigore, care a fost soldat inainte de-a se calugari, ne povestea: In chilia Hozeva era un frate care invata slujba sfintei Proscomidii. Intr-o zi a fost trimis sa aduca prescuri. In drum spre manastire a rostit slujba sfintei Proscomidii dupa toata randuiala. Diaconii au luat prescurile si le-au pus pe disc in sfantul altar spre ale proscomidi avva Ioan, supranumit Hozevitul, pe atunci preot , care mai tarziu a ajuns episcop al Cezareii Palestinei. Pe cand slujea insa, n-a vazut ca de obicei pogorarea Duhului Sfant, s-a dus in diaconion aruncandu-se cu plansete cu fata la pamant. Si i s-a aratat ingerul Domnului spunandu-i ca fratele, pe cand aducea prescurile, a rostit pe drum sfanta Slujba si au fost sfintite, asa ca ele sunt desavarsite. Si de atunci a dat porunca batranul ca nimeni, daca nu-i hirotonit sa nu mai invete pe de rost slujba sfintei Proscomidii si nici sa n-o rosteasca la intamplare, in orice vreme, in afara de altar. Mirenii care fac liturghie sunt la fel ca cei imbracati in negru carora le place sa auda gandurile pacatoase , adica buni de oprit de la asa ceva. |
Citat:
Dupa invatatura Fericitului Seraphim Rose, orice mirean poate liturghisi, cu exceptia partii din Sfanta Slujba pe care o rosteste preotul. Asa s-a intarit Ortodoxia in Statele Unite, nu in alt mod, frate. R. |
Dovada a ce am afirmat mai inainte despre invatatura Fericitului Seraphim Rose:
[quote] “Deși părinții știau că sihăstria din sălbăticie era locul dat lor de către Dumnezeu pentru a-și lucra mântuirea, nu se așteptau, desigur, ca oricine ar fi venit către ei să urmeze același drum. Ei au văzut că cei mai mulți dintre oamenii insuflați de idealul pustiei și de viețile sfinților sihastri erau sortiți, datorită împrejurărilor date lor de către Dumnezeu, să-și mântuiască sufletul viețuind în lume. Pustia, așa cum o definea cândva Pr. Serafim, este „liman de scăpare de furtunile și îndeletnicirile lumii și locul unor puternice lupte duhovnicești pentru dobândirea Împărăției Cerurilor“. În chip vădit, viața în sălbăticie duce cu strășnicie către aceasta, dar cu adevărat vitală este doar înclinarea sufletului, a unui suflet ce se simte pe sine ca un „exilat”. Această înclinare se poate dobândi de către creștini în orice împrejurări. Așa cum am menționat deja, idealul pustiei nu este decât directa continuare istorică a mentalității primilor creștini, nevoiți să se ascundă în catacombe din pricina prigoanei lumii păgâne romane: mentalitatea unei creștinătăți conștiente, care preschimbă întreaga ființă a omului, îl desparte de cugetul lumii și-l face în stare să fie gata a muri pentru Hristos în orice clipă. Precum zice Sf. Macarie cel Mare, pe care Pr. Serafim îl cita adesea, „creștinii au lumea lor, viețuirea lor, și cugetul, și cuvântul, și lucrarea; cu totul alta este viețuirea, și cugetul, și cuvântul, și lucrarea oamenilor lumii acesteia. Una este creștinul, și alta iubitorul lumii acesteia; între unul și celălalt este o prăpastie uriașă“. După ce a gustat cereasca dulceață a prezenței lui Hristos, creștinul simte chemarea de a fi „nu din lumea aceasta“, de a-și lepăda sinele său căzut, de a intra în „pustia de patimi”, cum zice Nichita Stithatul, adică nepătimirea ce ne îngăduie să ne ridicăm deasupra grijilor pământești. Scriind despre pustnicii din codrii Rusiei, „Thebaida Nordului”, Pr. Serafim arăta că mentalitatea lor „pustnicească” ar trebui împărtășită de către toți cei ce urmează lui Hristos, fie că sunt în sălbăticie sau în lume. „Și totuși glasul Thebaidei Nordului încă ne cheamă“, scria el, „poate nu spre pustie (deși câțiva norocoși ar putea fi încă în stare să facă acest lucru, căci încă mai sunt păduri pe pământul lui Dumnezeu), dar măcar spre a păstra vie mireasma pustiei în inima noastră: să locuim cu mintea și cu inima împreună cu acești oameni îngerești, bărbați și femei, avându-i ca adevărați prieteni și vorbind cu ei în rugăciune; să ne ținem totdeauna departe de legăturile și patimile vieții acesteia, chiar când au în centru vreun așezământ sau un întâi-stătător al orânduirii bisericești; să fim înainte de toate cetățeni ai Ierusalimului Ceresc, Cetatea cea de Sus, către care se îndreaptă toate nevoințele noastre de creștini, și numai în al doilea rând membri ai acestei lumi pieritoare. Cel ce a simțit vreodată mireasma pustiei, cu îmbătătoarea ei libertate în Hristos și neclintita statornicie în luptă, nu se va mai mulțumi nicicând cu ceva din această lume, ci va striga mereu împreună cu Apostolul și de Dumnezeu Cuvântătorul Ioan: Vino, Doamne Iisuse. Așa, viu curând (Apoc. 22, 20)”. Acesta era mesajul propovăduit de părinți în cărțile și în revistele lor și era cât se poate de firesc să fie solicitați să-i ajute și în mod personal pe creștini ca să-l aplice în viața lor. Pe Vladimir Anderson îl ajutaseră deja în această privință. Continuând să țină deschisă librăria ortodoxă la sfârșit de săptămână, Vladimir se străduia în mod conștient să ducă în același timp o viață ortodoxă în orășelul Willits. Fiind el însuși cândva un orfan și un copil sărac, și-a dedicat viața ajutorării oamenilor nevoiași. La fel ca atunci când acționau la „Catholic Worker“, el și soția sa Sylvia hrăneau, îmbrăcau și adăposteau pe cei fără casă. Oamenii fără căpătâi se opreau pe la casa lor de pe marginea șoselei, știind că acolo vor găsi întotdeauna o masă bună și un loc de dormit. Vladimir lua la el chiar familii întregi, dacă știa că au nevoie de ajutor. La celelalte lucruri plăcute lui Dumnezeu ale familiei Anderson se adăuga și publicarea de scrieri ortodoxe. Atât Vladimir, cât și Silvia erau iubitori de cărți, petrecându-și multe ceasuri căutând prin biblioteci cărți vechi și neștiute. In căutările lor au descoperit surprinzător de multe traduceri englezești ale unor clasici ai ortodoxiei, epuizate de multă vreme din librării și aflate acum în proprietate publică. Cunoscând prea bine sărăcia de scrieri ortodoxe în limba engleză din acea vreme, doreau să retipărească aceste titluri de mult epuizate, astfel ca oamenii să se poată folosi de ele. În acest scop ei și-au procurat o tiparniță, în 1970, Vladimir și fiii săi au publicat primele patru cărți sub numele de Eastern Orthodox Books. În anii următori aveau să publice peste două sute de titluri, între care se aflau atât cărți cât și broșuri. Pr. Serafim îi sfătuia ce materiale să publice.Părinții de la Platina au fost solicitați să-l ajute și pe un alt serios căutător de Dumnezeu: Craig Young. Asemeni lui Vladimir, Craig era un profesor provenit din mediul romano-catolic. Și tot asemeni lui, fusese și el foarte dezamăgit de neașteptatele și arbitrarele schimbări produse în Biserica Romană după Vatican II. In 1966, aflând de la un prieten despre librăria Frăției din San Francisco, se dusese acolo și stătuse de vorbă cu viitorii părinți Serafim și Gherman. Iată ce își amintea câțiva ani mai târziu: „Plecând de la magazin, mă gândeam: Asta chiar e ceva! Acea prăvălioară cu cei doi bărbați de pe altă lume - de modă veche, tari, adevărați - și nu prea interesați de lumea secularizată din jurul lor. Voiam să aflu mai multe despre lumea lor“. Nu mult după aceea Craig a luat parte la înmormântarea Arhiepiscopului Ioan. Slujba din Catedrală, care s-a transformat într-o impunătoare proslăvire a unui sfânt ortodox, i-a lăsat o impresie profundă și de neșters. Avea pe atunci doar douăzeci și doi de ani și în urmă cu un an se însurase cu o romano-catolică de aceeași vârstă. Apoi Craig s-a întâlnit cu părinții de la Platina în Catedrala din San Francisco în Sâmbăta Mare a anului 1970, cu șase luni înainte de tunderea lor în monahism. Pe atunci Craig și cu soția sa Susan, după multe lupte, hotărâseră în sfârșit să se convertească la Ortodoxie. După Liturghia din Catedrală ei l-au abordat pe Arhiepiscopul Antonie și l-au informat despre hotărârea lor. Atunci Arhiepiscopul i-a chemat pe părinții care veniseră de la sihăstria lor pentru prăznuirea Paștilor și le-a cerut să stea de vorbă cu cei doi. După ce le-au pus o mulțime de întrebări ca să vadă dacă hotărârea lor este serioasă, părinții le-au spus că îl vor informa pe Arhiepiscop despre ei și vor obține blagoslovenia lui ca să fie primiți în Biserică. Ei le-au recomandat să le scrie la mănăstire ca să fie pregătiți pentru a deveni ortodocși. În luna august a aceluiași an Craig, Susan și fiul lor de patru ani, Ian, au fost primiți în Biserica Ortodoxă. Craig și-a luat numele de Alexei, după Sf. Alexie Omul lui Dumnezeu. Înainte cu doi ani, în 1968, Alexei se mutase cu familia sa în Etna (750 de locuitori), lângă granița dintre California și Oregon. în zonă nu numai că nu erau nici un fel de parohii ortodoxe, dar pe distanță de sute de mile nu se afla nici un creștin ortodox. Devenind ortodocși, familia Young se întreba dacă nu cumva ar trebui să se mute înapoi în regiunea golfului San Francisco, astfel încât să aibă parte de o viață de parohie normală. Dar când Alexei le-a scris părinților din Platina despre această preocupare a sa, Pr. Serafim i-a răspuns: „Ai încredere în Dumnezeu. Încrede-te în pricinile pentru care El te-a trimis mai întâi din oraș la țară“. Alexei a venit prima dată la Schitul Sf. Gherman în septembrie 1970. Pe la jumătatea drumului de urcare, a luat-o în direcție greșită și s-a împotmolit complet cu mașina în noroi. Când în sfârșit a sosit la schit pe jos, Pr. Gherman i-a spus că faptul că s-a împotmolit e un semn bun. „De ce?“, a întrebat Alexei. „Fiindcă Ortodoxia este dură; trebuie să te nevoiești pentru ea.” Părinții erau curioși să vadă dacă Alexei putea pricepe de ce niște creștini întregi la minte alegeau să trăiască în astfel de condiții „imposibile”, pe un deal plin de șerpi cu clopoței, fără apă, în niște cocioabe cu acoperișul găurit. S-a dovedit însă că Alexei era atras de viața lor de nevoință. Iată ce își amintește el: “Părinții m-au primit cu multă căldură, într-o cameră mare ce slujea drept salon, trapeză și paraclis temporar. Au adus apă rece și felii de pepene verde, mi-au oferit un scaun și aproape imediat au început să-mi vorbească despre viețile sfinților și ale cuvioșilor stareți - cum obișnuiau întotdeauna cu mine sau cu alți pelerini. [continuare in postul urmator] |
[continuarea postului precedent]
Citat:
|
[continuarea postului anterior]
Citat:
[continuare in postul urmator] |
[continuarea postului precednt]
Citat:
[COLOR=black]Doamne ajuta![/COLOR] [COLOR=black]Doamne, ai mila de noi, pacatosii![/COLOR] [COLOR=black]Romeo[/COLOR] |
Ora este GMT +3. Ora este acum 09:24:48. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.