Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Despre Sfanta Scriptura (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5014)
-   -   O eroare frecventa (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=14881)

Mihnea Dragomir 23.04.2012 02:41:13

O eroare frecventa
 
Am întâlnit de multe ori convingerea că Biblia nu e adevărată în sens propriu, dar adevărată în sens figurat. Că nu în spatele, ci în locul unor chipuri, lucruri și întâmplări se ascund arhetipuri, simboluri și alegorii. Uneori, am întâlnit asemenea concepții și la cei care citiseră Biblia în mod serios și care se considerau foarte credinicioși, netrecându-le prin minte să spună că Biblia ar fi altceva decât inspirată. Ocazional și cu multă durere, am întâlnit asemenea păreri chiar la preoți catolici, adică la aceia pe care Domnul i-a chemat să conducă oamenii spre adevărul revelat.
Ca să dau un singur exemplu: am întâlnit frecvent ideea că acel arbore din Geneză din care Adam a avut nefericita idee să culeagă mere, nenorocindu-mă pe mine, care din această cauză trebuie să mă trezesc mâine dimineață și să merg la serviciu, era, de fapt, un simbol. Că stânca pe care a lovit-o Moise și a ieșit apă era alt simbol. Auzim adesea că Arca în care s-a salvat Noe era un simbol al Bisericii. Toate acestea sunt corecte dacă și numai dacă atribuim termenului de simbol înțelesul lui de la origine și nu înțelesul de azi. Trebuie să fim foarte atenți cum manevrăm acest cuvânt, "simbol", care a cunoscut o schimbare de sens. Nu numai oamenii au devenit predispuși la păcate după Cădere, ci creația toată a devenit coruptibilă. De ce ar face cuvintele excepție ? Și cuvintele cunosc corupția lor. Spre exemplu, dacă aș spune "în timpul Sf Liturghii, pâinea și vinul sunt simbol al trupului și sângelui Domnului" ar fi o eroare cu înțelesul de azi al termenului de "simbol", dar ar fi corect cu înțelesul lui original. Astăzi, noi, prin "simbol" am ajuns să înțelegem un semnificant care alungă semnificatul. Dimpotrivă, pe vremuri "simbol" însemna o punere împreună nevăzută între un semnificat nevăzut și un semnificant văzut.

Aplicând aceste constatări la Biblie, vom înțelege marele pericol de a crede că afirmația "arborele Genezei este un simbol" nu SE SUPRAPUNE, ci ÎNLOCUIEȘTE afirmația că arborele Genezei a fost real, a fost chiar un copac cu rădăcină, trunchi și ramuri. Și cu mere adevărate, din care se putea mușca și din care Eva și Adam chiar au mușcat. Analizând perla poeziei românești care este Luceafărul, știm că e un poem de dragoste. Peste tema erotică se suprapune o temă filozofică, astfel încât afirmațiile "Luceafărul este poezie cu temă erotică" și "Luceafărul este poezie cu temă filozofică" sunt, ambele, perfect adevărate. Cred că nimeni nu se îndoiește de asta. Și atunci, de ce ne îndoim că, în vremea lui Moise, mana a fost chiar un fel de pâine care cădea din cer ? De ce suntem atrași în a gândi în ea numai "antitip euharistic" ? Ca și când, de fapt nu cădea pâine din Cer, ci Moise relatează asta ca să "creeze un simbol". Nu cumva exegeza biblică a luat-o, pe alocuri, razna ? Nu cumva acestea sunt sugestii diabolice ? Fiindcă de aici se ajunge repede la concluzia că Isus a fost și El tot un fel de simbol. De fapt, era un om foarte învățat. Un om cinstit și curat. Spunem "FECIOARA Maria" ca un simbol al curăției ei, că doar nu ne închipuim că a născut virgină fiind. Sau ajungem să credem că Patimile Mântuitorului au fost și ele niște simboluri ale suferinței umane intrinseci naturii noastre, după cum în mod just au susținut semipelagienii, cum să credem că pe Dumnezeu îl durea ceva ? Din coasta lui împunsă au țâșnit două simboluri, că doar nu suntem în Evul Mediu să credem că acele jeturi chiar au existat, unul cu sânge și unul cu apă.
Și așa, de la adevărul evident "La Dumnezeu nimic nu e întâmplător. Prima poruncă putea fi "să nu bați toba", dar nu întâmplător a ales "să nu mănânci din acest pom"!" facem un pas și ajungem la "nu a existat nici un pom". Pasul următor este "Biblia e o alegorie. Nimic altceva. Dumnezeu trebuia să le comunice oamenilor într-un fel pe care ei să-l poată pricepe". Încă un pas este: "De fapt, nu există minuni". "Nici Înviere". "Nimic supranatural". Ce este la capătul acestui drum ? Finalul se întrevede deja. "Nu există Dumnezeu".

Psalmistul adaugă: "spune nebunul în cugetul său".

Dar ce ne facem dacă nebunii sunt chiar "specialiști în Biblie" ? Care sunt convinși că fac ceva "trendy" în "analizele" lor ??

Florin-Ionut 23.04.2012 11:46:15

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441064)
Aplicând aceste constatări la Biblie, vom înțelege marele pericol de a crede că afirmația "arborele Genezei este un simbol" nu SE SUPRAPUNE, ci ÎNLOCUIEȘTE afirmația că arborele Genezei a fost real, a fost chiar un copac cu rădăcină, trunchi și ramuri. Și cu mere adevărate, din care se putea mușca și din care Eva și Adam chiar au mușcat.

Unde scrie că au fost mere în acel pom?

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441064)
Am întâlnit de multe ori convingerea că Biblia nu e adevărată în sens propriu, dar adevărată în sens figurat.

Atunci de ce nu credeți cuvîntul revelat al Lui Dumnezeu care spune că Soarele și Luna sînt în mișcare deasupra Pămîntului, și nu invers?

Iosua Navi 10:

"12. În ziua aceea în care Dumnezeu a dat pe Amorei în mâinile lui Israel și când i-a bătut la Ghibeon și au fost zdrobiți înaintea feței fiilor lui Israel, a strigat Iosua către Domnul și a zis înaintea Israeliților: "Stai, soare, deasupra Ghibeonului, și tu, lună, oprește-te deasupra văii Aialon!"
13. Și s-a oprit soarele și luna a stat până ce Dumnezeu a făcut izbândă asupra vrăjmașilor lor. Oare nu de aceea se scrie în Cartea Dreptului: "Soarele a stat în mijlocul cerului și nu s-a grăbit către asfințit aproape toată ziua"."

JoyDivision 23.04.2012 11:53:25

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441101)
Unde scrie că au fost mere în acel pom?

niciunde !

Mihnea Dragomir 23.04.2012 11:57:56

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441101)
Unde scrie că au fost mere în acel pom?

Nu scrie de mere, dar scrie foarte clar că a fost vorba de un pom roditor.


Citat:

Atunci de ce nu credeți cuvîntul revelat al Lui Dumnezeu care spune că Soarele și Luna sînt în mișcare deasupra Pămîntului, și nu invers?
1. Luna chiar este în mișcare deasupra Pământului.
2. Martorii scriu ceea ce au văzut. Ei au văzut Soarele care se mișca (și a stat o vreme) deasupra Pământului. Ceea ce au văzut ei atunci nu era un simbol, ci au văzut Soarele.

De altfel, din punct de vedere matematic, propoziția "Soarele este în mișcare în raport cu Pământul" este adevărată și nu falsă. Nu văd ce anume aveți împotriva ei.

Florin-Ionut 23.04.2012 12:14:09

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441104)
Nu scrie de mere, dar scrie foarte clar că a fost vorba de un pom roditor.

:4:

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441104)
1. Luna chiar este în mișcare deasupra Pământului.
2. Martorii scriu ceea ce au văzut. Ei au văzut Soarele care se mișca (și a stat o vreme) deasupra Pământului. Ceea ce au văzut ei atunci nu era un simbol, ci au văzut Soarele.

De altfel, din punct de vedere matematic, propoziția "Soarele este în mișcare în raport cu Pământul" este adevărată și nu falsă. Nu văd ce anume aveți împotriva ei.


1. Dacă luna chiar este în mișcare, atunci Soarele poate că [nu] e? :106:
2. "Și s-a oprit Soarele și Luna a stat". E atît de clar.

Propoziția respectivă este scrisă de dumneavoastră, nu apare niciunde în Biblie. Deci cum rămîne? Interpretăm, căutăm explicații metaforice, evităm sensul propriu al cuvîntului Scripturii?

Mihnea Dragomir 23.04.2012 13:25:29

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441108)
:4:




1. Dacă luna chiar este în mișcare, atunci Soarele poate că [nu] e? :106:
2. "Și s-a oprit Soarele și Luna a stat". E atît de clar.

Propoziția respectivă este scrisă de dumneavoastră, nu apare niciunde în Biblie. Deci cum rămîne? Interpretăm, căutăm explicații metaforice, evităm sensul propriu al cuvîntului Scripturii?

Eu nu înțeleg ce anume sens ascuns și complicat vedeți dv. În condiții obișnuite, Soarele se mișcă deasupra pământului. Da sau ba ? Luna se mișcă deasupra Pământului, da sau ba ? În citatul redat de dv, este vorba o împrejurare neobișnuită: Soarele și Luna și-au suspendat mișcarea lor în raport cu Pământul, un miracol (recurent în istorie) care marchează un eveniment excepțional.

JoyDivision 23.04.2012 13:26:25

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441101)
Atunci de ce nu credeți cuvîntul revelat al Lui Dumnezeu care spune că Soarele și Luna sînt în mișcare deasupra Pămîntului, și nu invers?

Iosua Navi 10:

"12. În ziua aceea în care Dumnezeu a dat pe Amorei în mâinile lui Israel și când i-a bătut la Ghibeon și au fost zdrobiți înaintea feței fiilor lui Israel, a strigat Iosua către Domnul și a zis înaintea Israeliților: "Stai, soare, deasupra Ghibeonului, și tu, lună, oprește-te deasupra văii Aialon!"
13. Și s-a oprit soarele și luna a stat până ce Dumnezeu a făcut izbândă asupra vrăjmașilor lor. Oare nu de aceea se scrie în Cartea Dreptului: "Soarele a stat în mijlocul cerului și nu s-a grăbit către asfințit aproape toată ziua"."

in Scripturi apare ca Soarele se misca in jurul Pamantului, pentru ca asta e vorbirea cotidiana, cu totii spunem : "soarele a rasarit, a apus", cand in realitate Pamantul este cel care face miscarea de revolutie in jurul Soarelui.

Luna intr-adevar se misca in jurul Pamantului, fiindu-i satelit.

costel 23.04.2012 14:08:14

Simbolul cuprinde realitatea, nu o inlocuieste. De exemplu, iesirea cu Sfanta Evanghelie in cadrul Sfintei Liturghii, nu ne aduce aminte de iesirea lui Hristos la propovaduire, ci ne descopera tainic iesirea Sa la propovaduire. Prin Evanghelie Hristos este prezent, nu absent.

Domnule Dragomir, omul zilelor noastre nu are constiinta caderii din har. Daca ar avea aceasta constiinta ar fi prezent in Biserica, locul in care omul isi vine in fire dupa cum marturiseste parintele Rafail Noica. Asa ca nu avem de ce sa ne miram ca pentru unii totul in Scriptura e simbol.

Eugen7 23.04.2012 15:17:02

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441101)
Unde scrie că au fost mere în acel pom?

Evident ca nicaieri.

Sfantii Parinti au doua mari conceptii:
1. pomul cunostintei nu era un pom anume ci era cunoasterea (gust) sensibila a materiei prin simturi, mai exact a orice fruct din orice pom. Ei considera ca harul Dumnezeiesc, lumina Dumnezeiasca care ii invaluia pe Adam si pe Eva ii si nutrea (hrana fizica, trupeasca) (Sfantul Ioan Damaschin Dogmatica).
2. pomul cunostintei era un pom anume cu un fruct anume.


Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441101)
Atunci de ce nu credeți cuvîntul revelat al Lui Dumnezeu care spune că Soarele și Luna sînt în mișcare deasupra Pămîntului, și nu invers?

Conteaza sistemul de referinta din care privim.
Daca luam ca sistem de referinta pe cel asociat centrului planetei Pamant atunci, orice observator de pe planeta Pamant poate face aceasta afirmatie.

Daca insa privin in sens cauzal aceasta miscare, atunci soarele este cel care determina planetele sa se miste pe orbite in jurul sau, iar de asemenea planeta Pamant determina satelitii sai (naturali si artificiali) se se miste pe orbite in jurul sau

In ambele situatii insa marturisim ca Dumnezeu este creatorul univerului, si implicit al soarelui si al pamanului si al lunii si tot El a creat legile miscarii...

Ortodoxia crestina marturisete ca Sfanta Scriptura este scrisa sub indrumarea Dunului Sfant, caci "nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuiește după socotința fiecăruia;
21. Pentru că niciodată proorocia nu s-a făcut din voia omului, ci oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu au grăit, purtați fiind de Duhul Sfânt. ". Astfel Sfanta Scriptura nu poate fi inteleasa deplin decat de omul duhovnicesc.

"rataciti nestiind scripturile si nici puterea lui Dumnezeu" (marcu 12,24) spune Domnul saducheilor. Deci pentru a nu rataci nu este suficienta doar cunoaserea scripturii (implicit cei ce sustin "Sola Scriptura" sunt in ratacire) ci trebuie neaprat sa cunoasca si puterea lui Dumnezeu, adica harul Duhului Sfant pe care Hrisots il daruiste doar in Sfanta Sa Biserica prin Sfintete taine.

Eugen7 23.04.2012 15:22:30

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 441143)
Prin Evanghelie Hristos este prezent, nu absent.

Asa este. "Cuvantul Domnului este viu si lucrator".
De aceea Sfanta Evanghelie, mai exact cuvantul Domnului Iisus Hristos nu poate fi despartit de lucrarea Sa.

Florin-Ionut 24.04.2012 07:43:55

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441125)
Eu nu înțeleg ce anume sens ascuns și complicat vedeți dv. În condiții obișnuite, Soarele se mișcă deasupra pământului. Da sau ba ? Luna se mișcă deasupra Pământului, da sau ba ? În citatul redat de dv, este vorba o împrejurare neobișnuită: Soarele și Luna și-au suspendat mișcarea lor în raport cu Pământul, un miracol (recurent în istorie) care marchează un eveniment excepțional.

Mișcarea Soarelui înseamnă că acesta nu este static, că Soarele este corpul care își schimbă permanent coordonatele descriind o traiectorie relativ circulară deasupra sau în jurul Pămîntului. Cînd Domnul poruncește "stai, Soare, deasupra Ghibeonului" înțelegem că Soarele se oprește din mersul lui obișnuit, nu că Pămîntul nu se mai învîrte.

Deci care teorie o credeți, cea geocentristă sau cea a Pămîntului plat? Pentru că cea heliocentristă cade conform Scripturii.

Florin-Ionut 24.04.2012 07:50:23

Salve Eugen,

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 441158)
Evident ca nicaieri.

Sfantii Parinti au doua mari conceptii:
1. pomul cunostintei nu era un pom anume ci era cunoasterea (gust) sensibila a materiei prin simturi, mai exact a orice fruct din orice pom. Ei considera ca harul Dumnezeiesc, lumina Dumnezeiasca care ii invaluia pe Adam si pe Eva ii si nutrea (hrana fizica, trupeasca) (Sfantul Ioan Damaschin Dogmatica).
2. pomul cunostintei era un pom anume cu un fruct anume.

Aia o s-o aflăm la Judecata de Apoi sau după, dacă va mai fi cineva interesat atunci...

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 441158)
Conteaza sistemul de referinta din care privim.
Daca luam ca sistem de referinta pe cel asociat centrului planetei Pamant atunci, orice observator de pe planeta Pamant poate face aceasta afirmatie.

Daca insa privin in sens cauzal aceasta miscare, atunci soarele este cel care determina planetele sa se miste pe orbite in jurul sau, iar de asemenea planeta Pamant determina satelitii sai (naturali si artificiali) se se miste pe orbite in jurul sau

In ambele situatii insa marturisim ca Dumnezeu este creatorul univerului, si implicit al soarelui si al pamanului si al lunii si tot El a creat legile miscarii...

Ortodoxia crestina marturisete ca Sfanta Scriptura este scrisa sub indrumarea Dunului Sfant, caci "nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuiește după socotința fiecăruia;
21. Pentru că niciodată proorocia nu s-a făcut din voia omului, ci oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu au grăit, purtați fiind de Duhul Sfânt. ". Astfel Sfanta Scriptura nu poate fi inteleasa deplin decat de omul duhovnicesc.

"rataciti nestiind scripturile si nici puterea lui Dumnezeu" (marcu 12,24) spune Domnul saducheilor. Deci pentru a nu rataci nu este suficienta doar cunoaserea scripturii (implicit cei ce sustin "Sola Scriptura" sunt in ratacire) ci trebuie neaprat sa cunoasca si puterea lui Dumnezeu, adica harul Duhului Sfant pe care Hrisots il daruiste doar in Sfanta Sa Biserica prin Sfintete taine.

Păi aici nu comentăm proorociile, ci lucruri simple de genul: oare pe ce lume trăim? O fi sferică, o fi cilindrică, o fi o întindere nesfîrșită de pămînt și ape? Eu am mari dubii că ceea ce ne învață știința actuală este neapărat adevărat în ce privește forma reală a planetei noastre sau ce-o fi ea.

Mihnea Dragomir 24.04.2012 16:20:50

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441239)
Mișcarea Soarelui înseamnă că acesta nu este static, că Soarele este corpul care își schimbă permanent coordonatele descriind o traiectorie relativ circulară deasupra sau în jurul Pămîntului. Cînd Domnul poruncește "stai, Soare, deasupra Ghibeonului" înțelegem că Soarele se oprește din mersul lui obișnuit, nu că Pămîntul nu se mai învîrte.

1. În mod cert Soarele nu este static. Se mișcă, și încă foarte repede. Dealtfel, acest lucru de poate demonstra foarte simplu cu mijloace filosofice.

Majora: nimic material nu este static ("pantha rei")
Minora: Soarele este o existență materială

Concluzia: Soarele nu este static.

2. Domnul operează prin simpla Sa voință. Deci, când El spune "stai, Soare, deasupra Ghibeonului" înseamnă că spune: "să se facă astfel încât Soarele să nu se miște în raport cu Pământul după cum ar percepe un observator din Ghibeon".

Eu nu știu de ce complicăm niște lucruri foarte simple. Biblia este foarte simplă. Asta nu înseamnă că nu are profunzimi uimitoare pe care nici nu le putem explora într-o viață de om. Și Dumnezeu este simplu. Asta nu înseamnă că nu este profund.

Deci, eu accept că, poate, în Raiul pământesc nu a fost vorba de un măr, ci că acel pom ar fi putut fi un prun. Dar nu accept că nu a fost vorba de niciun pom.

Tot așa, accept că, la Dumnezeu nefiind nimic întâmplător, a vrut să ne arate ceva făcând un măgar să profețească, din moment ce ar fi putut face să profețească altă dobitoacă, bunăoară o broasă țestoasă. Dar, că niciodată în istorie un măgar nu a profețit și că Biblia este o fabulă, asta nu primesc. Nu de la oameni care se vor creștini. Nu de la oameni care socotesc că Biblia este cuvântul lui Dumnezeu. Când Dumnezeu vorbește prin cuvântul Său, eu nu cred că El ne minte. Când Dumnezeu spune un pom, eu înțeleg un copac care dădea niște roade pe care oamenii nu aveau voie să le mănânce. Când Dumnezeu spune "un măgar", eu înțeleg un imparicopitat cu urechi lungi și care are momentele lui de încăpățânare. Ca și mine, când e vorba să apăr realitatea celor din Biblie.

MihaiG 24.04.2012 16:27:52

Arca lui Noe.

Tehnic vorbind, cate o pereche din fiecare specie de pe Pamant nu are cum sa incapa intr-o structura de dimensiunile Arcei, asa cum sunt date in cartea Genezei.

Ce solutii gasim, daca vrem sa aparam o interpretare literala ?

ioan cezar 25.04.2012 02:58:14

Din cate imi amintesc, in mod special Sfantul Maxim Marturisitorul a insistat asupra faptului ca textul biblic nu este omogen, in sensul ca Biblia invita la o multitudine de planuri de interpretare, care se suprapun deseori. Sunt pasaje care se preteaza in mod aparte la o abordare simbolica, altele sunt cu accent istoric, altele cu accente poetice etc. Teologia imbina in general abordarile, dupa caz. Insa de istoricitatea unor evenimente nu ne putem indoi cu nici un chip, daca avem o minimala credinta.
Pe de alta parte, recursul la simbolica nu obliga automat la a considera ca un pasaj sau altul e doar asa, un mod figurativ, de a spune de fapt altceva decat spune... Simbolul contine (informatii si energie despre) realitati care, ce-i drept, nu pot fi experiate direct prin simturi. Dar tocmai pentru aceasta si exista modul de comunicare simbolica a unor elemente din realitate!
Deosebit de pretioasa/folositoare imi pare precizarea lui Costel despre Euharistie in contextul discutiei despre simbol.

Eugen7 26.04.2012 12:54:01

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441240)
Salve Eugen,
Aia o s-o aflăm la Judecata de Apoi sau după, dacă va mai fi cineva interesat atunci...

Hristos a inviat Florin Ionut. Doamne ajuta.
Nu trebuie sa asteptam pana atunci... avem scrierile Sfintilor Parinti care au trait intru Hristos si L-au vazut, L-au cunoscut si ne-au vorbit si noua.

Sfantul Maxim Marturistitorul spune ca mintea omului (ce se afla in sufletul omului ca parte a acestuia si nu ca ceva deosebit de suflet) are intelepciune si poate distinge intre cele vremelnice (proprii trupului) si cele vesnice (prorpii sufletului spiritual duhovnicesc). De asemenea mintea omului percepe prin simturile trupesti durerea si placerea.

Caderea omului a insemnat ca omul dupa ce a gustat trupeste (sensibil din fruct) a perceput senzatia placuta a gustului si astfel aceasta senzatie a asociat-o cu binele.
Astfel omul in mod gresit asociaza senzatia de placere simtita (prin simturi) ca fiind buna iar senzatia de durere simtita (prin simturi) ca fiind rea... ceea ce este total gresit.
Spre exemplu daca mancam miere otrvita simtim gustul dulce al mierii si il asociem cu binele dar vom muri din cauza otravii...

Diavolul a pacalit pe om ca va "cunoaste binele si raul" si ca asa va fi ca Dumnezeu! Caci omul nu a cunoscut binele si raul ci a cunoscut doar senzatia placerii din simturile trupului, si pe cea a durerii din simturile trupului. Deci diavolul nu a facut decat sa il traga pe om in trup adica in pamant, in moarte, sa fie ca animalele ce se ghideaza doar din instinctul trupesc ce urmareaste placerea obtinuta prin simturi... diavolul l-a facut (si il face) pe om sa isi foloseasca mintea doar pentru a cauta senzatia de placere trupeasca si sa evite durerea trupeasca... pe cand omul e chemat de Dumnezeu ca sa fie viu, se faca "salas al Duhului Sfant" cand mintea induhovnicita, omul induhovnicit (indumnezeit) are "gandirea lui Hristos" (I cor cap 2) si vede si cunoaste nu doar cele din univers ci si "adancurile dumnezeiesti" caci "aceasta este viata cea adevarata sa te cunoasca pe Tine singurul Dumnezeu adevarat si pe Hristosul pe care L-ai trimis" (Ioan 17).

Pe de alta parte omul este ca Dumnezeu cand iubeste, caci "Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire. Dumnezeu este iubire și cel ce rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne întru el. " (I Ioan). Omul nu este ca Dumnezeu doar cand cunoaste binele (adica voia lui Dumnezeu) si raul (orice departare de la curul firesc al lucrurilor), asa cum a fost amagit de diavol, caci si demonii cunosc voia lui Dumnezeu (binele) dar nu o fac!, dimpotriva fac tot posibilul sa faca orice altceva decat voia lui Dumnezeu (si aceasta este raul).
Oare degeaba spune Hristos insusi ca "diavolul este tatal minciunii si el de la inceput a fost mincinos si ucigator de oameni"...

Pentru studiu recomand "Ascetica si Mistica" ortodoxa de Parintele Dumitru Staniloae (cam pe la pag 85 vorbeste despre aceste lucruri).

delia31 26.04.2012 18:22:22

E clar ca Scriptura are trepte de intelegere si trepte de interpretare. Intru totu de acord cu ce spune mai sus Ioan Cezar.

Pe cat de des auzim si spunem cu totii ca Scriptura e Cuvantul lui Dumnezeu, pe atat de mult, acest adevar a devenit un cliseu fara trimitere la profunzimi, repetat mai ales in discursurile lemnoase ale np, din care realmente e confiscata intuitia transcendenta.

De vreme ce Scriptura e Cuvant al Celui ce este Cuvantul, a reduce lectura ei doar la sensul de la suprafata inseamna a-L inchide pe Insusi Logosul cel infinit intre limitele semantice ale cuvintelor omenesti in care a fost scrisa.

Scriptura nu poate fi nicidecum limitata doar la sensul primar al cuvintelor, sesizabil oricui, ci, as zice, ca apropierea de ea tine de apropierea de Cel ce este Cuvantul, Ratiunea, Logosul in persoana. Pt. ca de fapt nu e apropierea de o carte, ci de o Persoana, in relatie cu celelalte ale Sf. Treimi.

Dupa cum Persoana Logosului, fiind infinit necuprinsa de mintea umana, oricat de rafinata ar fi ea, la fel, nici cuvintele Cuvantului nu pot fi epuizate reductionist la straturile imediate de la suprafata.

Nu spun ca toate pasajele, in special relatarile istorice, se preteaza la interpretari tainice, dar nici nu as reduce Cartea Facerii (in special), despre care se face aici vorbire, la primul nivel semantic al cuvintelor.

Mihnea Dragomir 26.04.2012 18:41:49

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 441636)
Nu spun ca toate pasajele, in special relatarile istorice, se preteaza la interpretari tainice, dar nici nu as reduce Cartea Facerii (in special), despre care se face aici vorbire, la primul nivel semantic al cuvintelor.

Deci: credeți că a existat sau nu credeți că a existat un loc pe pământ numit "Eden". Dacă da, acolo credeți că a existat sau nu credeți că a existat un pom real, ale cărui roade primii noștri părinți le-au gustat în mod ilicit ?
Despre asta e vorba. Nu despre ce anume a vrut să arate Dumnezeu, că de aici încep teoriile. Este vorba dacă un asemenea loc a existat sau nu a existat. Dacă acel pom a existat sau nu a existat. Dacă a vorbit sau nu a vorbit vreodată un măgar, prin puterea lui Dumnezeu.

delia31 26.04.2012 19:27:53

In special Cartea Facerii, si cu totul si cu totul, in mod deosebit, primele doua capitole ale ei, se preteaza la intelesuri mistice surprinzatoare, intrucat sunt singurele capitole din intreaga Biblie, care ne relateaza istoria creatiei originare asa cum a vrut Dumnezeu sa fie.
De la capitolul al 3-lea, odata cu caderea omului in exteriorul harului, se trece la relatarea istoriei lumii asa cum a vrut omul sa fie.

In Cartea Facerii, (in special in primele doua capitole), fiecare cuvant al Celui Necuprins e comprimat lingvistic in termeni umani imperfecti, fiecare cuvant al Celui Necuprins e atat de condensat incat o singura propozitie tainuieste in launtrul ei un univers ale carui margini, pur si simplu se indeparteaza de indata ce avem falsa impresie ca le-am atins si ca am inteles tot.



Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441298)
Când Dumnezeu spune un pom, eu înțeleg un copac care dădea niște roade pe care oamenii nu aveau voie să le mănânce.





La prima vedere, da. La o privire mai detaliata, lucrurile se complica un pic. Intai, pt. ca Facerea nu spune de un singur pom, ci de doi pomi, dupa cum bine stiti.

Despre pomul vietii ni se spune ca era in mijlocul raiului. Dar si despre pomul cunostintei binelui si raului ni se spune ca era tot in mijlocul raiului: „ Și a făcut Domnul Dumnezeu să răsară din pământ tot soiul de pomi, plăcuți la vedere și cu roade bune de mâncat; iar în mijlocul raiului era pomul vieții și pomul cunoștinței binelui și răului” (Facere 2, 9)

De aceea, inainte de a intelege ce inseamna in Facere ”pom cu roade”, e preferabil sa nu expediem facil aceasta dilema.

Insa nu inteleg cum poate fi interpretat, altfel decat apofatic, faptul ca amandoi pomii pot fi simultan in unul si acelasi mijloc al raiului.

Personal, nu cred absolut deloc ca era vorba de pomi fructiferi in acceptiunea de astazi a termenului „pom fructifer”(fie el mar sau prun sau gutui).

Erau desigur pomi cu roade, insa pomii de dinainte de cadere (ca de altfel intreaga creatie), reprezentau realitati dumnezeiesti prin care Dumnezeu transmitea ceva anume sau mai bine zis, intreaga lume vazuta era (si este) extinderea in creatie a ratiunilor dumnezeiesti, exprimarea lor plastica, palpabila.
Tot ce a creat Dumnezeu comunica, transmite un inteles anume. Dupa caderea omului in afara harului, si natura se opacizeaza, isi pierde transparenta prin care omul putea sesiza ratiunile lucrurilor din natura. De aceea noi nici nu le sesizam.

Sa nu neglijam inca un detaliu esential: inainte de caderea omului in exteriorul harului, simturile lui erau altfel decat dupa cadere, asa incat, omul ar fi avut sansa sa avanseze treptat de la aparenta la esenta, de la intelesul sesizabil la prima vedere, la intelesul tainic pentru care Dumnezeu le-a spus sa nu se atinga (deocamdata) de acele roade.


Ca sa nu mai zic ca fructele pomului nu aveau cum sa fie fructe asa cum le percepe omenirea dupa caderea in afara harului, (fie ele mere sau prune), si numai pentru faptul ca constitutia pnevmato-psiho-somatica a omului edenic era diferita de constitutia lui post-edenica, prin urmare „digestia si metabolismul edenic” nu sunt identice cu „digestia si metabolismul post-edenic” cu tot ce stim ca decurge de aici.

Dar ideea asta ar fi mai la subiect pe celalalt topic pe care l-ati deschis, in care puneati intrebarea daca omul inviat va mai manca sau nu.

Florin-Ionut 27.04.2012 06:41:45

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 441298)
1. În mod cert Soarele nu este static. Se mișcă, și încă foarte repede. Dealtfel, acest lucru de poate demonstra foarte simplu cu mijloace filosofice.

Majora: nimic material nu este static ("pantha rei")
Minora: Soarele este o existență materială

Concluzia: Soarele nu este static.

2. Domnul operează prin simpla Sa voință. Deci, când El spune "stai, Soare, deasupra Ghibeonului" înseamnă că spune: "să se facă astfel încât Soarele să nu se miște în raport cu Pământul după cum ar percepe un observator din Ghibeon".

Eu nu știu de ce complicăm niște lucruri foarte simple. Biblia este foarte simplă. Asta nu înseamnă că nu are profunzimi uimitoare pe care nici nu le putem explora într-o viață de om. Și Dumnezeu este simplu. Asta nu înseamnă că nu este profund.

Deci, eu accept că, poate, în Raiul pământesc nu a fost vorba de un măr, ci că acel pom ar fi putut fi un prun. Dar nu accept că nu a fost vorba de niciun pom.

Tot așa, accept că, la Dumnezeu nefiind nimic întâmplător, a vrut să ne arate ceva făcând un măgar să profețească, din moment ce ar fi putut face să profețească altă dobitoacă, bunăoară o broasă țestoasă. Dar, că niciodată în istorie un măgar nu a profețit și că Biblia este o fabulă, asta nu primesc. Nu de la oameni care se vor creștini. Nu de la oameni care socotesc că Biblia este cuvântul lui Dumnezeu. Când Dumnezeu vorbește prin cuvântul Său, eu nu cred că El ne minte. Când Dumnezeu spune un pom, eu înțeleg un copac care dădea niște roade pe care oamenii nu aveau voie să le mănânce. Când Dumnezeu spune "un măgar", eu înțeleg un imparicopitat cu urechi lungi și care are momentele lui de încăpățânare. Ca și mine, când e vorba să apăr realitatea celor din Biblie.

1. Cînd afirmați că Soarele se mișcă foarte repede vă referiți cumva la faptul că este antrenat într-o largă mișcare de rotație în jurul centrului galaxiei, o dată cu celelalte stele, și în mișcare de îndepărtare de celelalte galaxii o dată cu Calea Lactee? Pentru că eu aici nu vorbesc despre această mișcare, ci despre traiectoria acestui astru în jurul Pămîntului sau deasupra lui.

Metoda filosofică nu ține deoarece nu discutăm despre vibrația energiilor care fac posibilă existența și funcționarea Soarelui. Cînd Domnul a poruncit "să stea", Soarele s-a oprit, dar a continuat să dea lumină. Deci explicația asta pică.

2. Nu eu complic lucrurile, ci savanții zilelor noastre care nu se pot pune de acord cu ceea ce ne este relevat din Scripturi. Mai curînd aș zice că teologii moderni fac o greșeală de genul "să se facă astfel încît ceea ce ne este descoperit în Biblie să fie interpretat ca să se adapteze la ceea ce susțin oamenii de știință recenți".
__

Da, pot să cred că primele trei zile ale Creației au durat 24 de ore terestre, că pomul cunoștinței răului era fructifer, că măgarul a vorbit, că Noe a salvat atîtea animale într-o corabie șamd. Ceea ce mă deranjează este că Sfinții Părinți nu se pun de acord interpretînd aceleași texte sfinte, asta lăsîndu-mă oarecum într-un caz de dubiu dacă Biblia trebuie înțeleasă strict la talpa literei sau nu și, în plus, aducîndu-mi aminte că pînă și ei pot greși, căci la urma urmei au fost oameni ca mine și ca orișicine.

Florin-Ionut 27.04.2012 07:01:19

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 441568)
Hristos a inviat Florin Ionut.

Cu adevărat a înviat! - iar cînd afirm asta nu mai contează ceea ce cred despre alte lucruri mult mai puțin importante afirmate de oamenii de știință sau chiar de către unii Sfinți Părinți.

Am întîlnit recent un om credincios în Dumnezeu, foarte credincios, dar care nu crede în dumnezeirea și în învierea Lui Hristos. Aici e adevărata problemă, nu dacă pomul cunoștinței răului a avut fructe din care protopărinții noștri au gustat la propriu sau dacă a fost o alegorie pentru știu eu ce altceva. A nu crede că Iisus este Hristosul și Mîntuitorul duce la moarte, dar a greși la înțelegerea unui verset al Facerii nu i-au împiedicat pe unii oameni să devină SFINȚI.

Iată că avem atîția Sfinți din vechime care au crezut toată viața lor că Pămîntul este plat și iată că există astăzi Sfinți în lume care cred că locuiesc pe o planetă sferică. Evident că nu este posibil ca și cei de atunci. și cei din vremea noastră să aibă dreptate, dar asta nu L-a oprit pe Dumnezeu să-i apropie pe toți de El în Ceruri.

Eugen7 27.04.2012 11:14:36

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 441642)
In special Cartea Facerii, si cu totul si cu totul, in mod deosebit, primele doua capitole ale ei, se preteaza la intelesuri mistice surprinzatoare, intrucat sunt singurele capitole din intreaga Biblie, care ne relateaza istoria creatiei originare asa cum a vrut Dumnezeu sa fie.
De la capitolul al 3-lea, odata cu caderea omului in exteriorul harului, se trece la relatarea istoriei lumii asa cum a vrut omul sa fie.

In Cartea Facerii, (in special in primele doua capitole), fiecare cuvant al Celui Necuprins e comprimat lingvistic in termeni umani imperfecti, fiecare cuvant al Celui Necuprins e atat de condensat incat o singura propozitie tainuieste in launtrul ei un univers ale carui margini, pur si simplu se indeparteaza de indata ce avem falsa impresie ca le-am atins si ca am inteles tot.

Asa este. De asemenea, din perspectiva umana, trebuie sa avem invedere atat cunoasterea rationala (logica) a creatiei cat si cunoasterea teologica si mai ales vederea duhovniceasca (cunoasterea intru Duhul Sfant).


Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 441642)
La prima vedere, da. La o privire mai detaliata, lucrurile se complica un pic. Intai, pt. ca Facerea nu spune de un singur pom, ci de doi pomi, dupa cum bine stiti.

Despre pomul vietii ni se spune ca era in mijlocul raiului. Dar si despre pomul cunostintei binelui si raului ni se spune ca era tot in mijlocul raiului: „ Și a făcut Domnul Dumnezeu să răsară din pământ tot soiul de pomi, plăcuți la vedere și cu roade bune de mâncat; iar în mijlocul raiului era pomul vieții și pomul cunoștinței binelui și răului” (Facere 2, 9)

De aceea, inainte de a intelege ce inseamna in Facere ”pom cu roade”, e preferabil sa nu expediem facil aceasta dilema.

Insa nu inteleg cum poate fi interpretat, altfel decat apofatic, faptul ca amandoi pomii pot fi simultan in unul si acelasi mijloc al raiului.

Personal, nu cred absolut deloc ca era vorba de pomi fructiferi in acceptiunea de astazi a termenului „pom fructifer”(fie el mar sau prun sau gutui).

Erau desigur pomi cu roade, insa pomii de dinainte de cadere (ca de altfel intreaga creatie), reprezentau realitati dumnezeiesti prin care Dumnezeu transmitea ceva anume sau mai bine zis, intreaga lume vazuta era (si este) extinderea in creatie a ratiunilor dumnezeiesti, exprimarea lor plastica, palpabila.
Tot ce a creat Dumnezeu comunica, transmite un inteles anume. Dupa caderea omului in afara harului, si natura se opacizeaza, isi pierde transparenta prin care omul putea sesiza ratiunile lucrurilor din natura. De aceea noi nici nu le sesizam.

Sa nu neglijam inca un detaliu esential: inainte de caderea omului in exteriorul harului, simturile lui erau altfel decat dupa cadere, asa incat, omul ar fi avut sansa sa avanseze treptat de la aparenta la esenta, de la intelesul sesizabil la prima vedere, la intelesul tainic pentru care Dumnezeu le-a spus sa nu se atinga (deocamdata) de acele roade.


Ca sa nu mai zic ca fructele pomului nu aveau cum sa fie fructe asa cum le percepe omenirea dupa caderea in afara harului, (fie ele mere sau prune), si numai pentru faptul ca constitutia pnevmato-psiho-somatica a omului edenic era diferita de constitutia lui post-edenica, prin urmare „digestia si metabolismul edenic” nu sunt identice cu „digestia si metabolismul post-edenic” cu tot ce stim ca decurge de aici.

Dar ideea asta ar fi mai la subiect pe celalalt topic pe care l-ati deschis, in care puneati intrebarea daca omul inviat va mai manca sau nu.

Este o discutie extrem de interesanta atat din punct de vedere ontologic cat si teologic.
Dupa cum am afirmat anterior, sunt de parerea acelor Sfinti Parinti (Sfantul Maxim Marturisitorul, Sfantul Ioan Damaschin...) care sustin ca pomul cunostintei binelui si al raului nu era un pom anume cu un fruct anume, ci reprezenta cunoasterea sensibila a roadelor prin simturi. Cand Dumnezeu a spus "din toti pomii raiului sa mananci" aceasta se referea la contemplatia naturii prin care omul cunoaste pe Creator, dar omului i s-a interzis cunoasterea prin simturi a placerii (pe care omul o asociaza cu binele) si a durerii (pe care omul o asociaza cu raul)... pentru ca aceasta experienta il arunca pe om intr-un cerc vicios ce ii consuma toata existenta, aceea de a cauta necontenit placerea prin simturi si in acelasi timp cautand cu orice pret evitarea durererii perceputa prin simturi.

Sfantul Maxim Marturisitorul vorbeste despre afecte firesti: pofta de mancare, setea, frica, intristarea etc. precum si de afecte nefiresti (pe care noi le numim de obicei patimi, avand in vedere conotatia peiorativa a acestui termen).
De asemnea Sfantul Maxim spune ca nici afectele firesti nu fac parte din constitutia originara a firii umane, nefiind create o data cu ea, ci ele au odraslit in firea umana dupa caderea omului din starea de desavarsire (ca urmare a pierderii harului dumnezeiesc care dupa cum Spune Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica il invaluia pe om ca o lumina si il si nutrea, adica ii hranea corpul fizic).

(pentru detalii Recomand "Ascetica si Mistica" parintelui Dumitru Staniloae pag 82-87)

Eugen7 27.04.2012 11:38:13

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441707)
...Ceea ce mă deranjează este că Sfinții Părinți nu se pun de acord interpretînd aceleași texte sfinte, asta lăsîndu-mă oarecum într-un caz de dubiu dacă Biblia trebuie înțeleasă strict la talpa literei sau nu și, în plus, aducîndu-mi aminte că pînă și ei pot greși, căci la urma urmei au fost oameni ca mine și ca orișicine.

"Cere si ti se va da, cauta si vei gasi..."
"Cu atat mai mult Tatal vostru cel din ceruri va da DUH SFANT celor care il cer de la EL".

Sfintii Parinti au urmat slava Adevarului, a lui Hirstos Iisus, si au ajutat pe oameni sa Il inteleaga pe Hristos, sa ajunga la comuniunea cu EL, sa Il vada pe Hristos prin dobandirea harului (necreat) al lui Dumnezeu.

Sfantul Grigorie Palama spunea "orice cuvant are cuvant de impotrivire, dar viata nu". De aceea de la Sfintii Parinti trebuie sa luam metoda de viata intru Hristos si de invatatura (si nu fiecare cuvant din scrierile lor ad litteram), stilul de viata intru Hristos cu alte cuvinte sa urmam indemnului Sfantului Pavel "va rog sa imi fiti mie urmaritori asa cum si eu urmez lui Hristos" (I cor 4,16).
Faptul unii Sfinti Parinti au erori din puct de vedere stiintific in scrierile lor atunci cand vorbesc despre univers sau unele fenomene naturale, nu stirbeste cu nimic in valoarea duhovniceasca a scrierilor lor, intrucat ei au fost preocupati intotdeauna sa arate cine este cauza, cine este Creatorul si nu modul cum a creat Creatorul creatia.

Scrierile Sfintilor Parinti trebuiesc intelese nu doar stiute. Caci una este a sti si alta este a intelege. Spre exemplu la un examen de fizica poti lasa un muzician (sau orice alta persoana din orice alt domeniu care nu este familiar cu fizica) sa aiba acces la toate cartile si orice sursa de documentare pentru fizica si mai mult ca sigur ca nu va reusi sa rezolve problemele de fizica caci degeaba stie el formulele daca nu le intelege si ca urmare nu cunoaste unde trebuie sa le aplice.
Si reciproc, daca luam in expert in fizica sau matematica si punem la dispozitie toate instrumentele muzicale etc si ii cerem sa compuna o simfonie, mai mult ca sigur ca nu va reusi.
Intocmai este si cu scrierie Sfintilor Parinti, unele scrieri sunt "hrana tare" duhovniceasca si multi isi "rup dintii" in ea, altii mai rau incearca sa o consumne in mod necorespunzator (fie prin rastalmaciri, fie prin interpretari ad litteram) si evident ca "mancarea nu iese buna"... insa cei ce ii urmeaza pe Sfintii Parinti in adevar se alatura cetei sfintilor lui Hristos Iisus, Domnul Dumnezeul nostru.

Florin-Ionut 27.04.2012 11:54:42

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 441751)
Sfantul Grigorie Palama spunea "orice cuvant are cuvant de impotrivire, dar viata nu". De aceea de la Sfintii Parinti trebuie sa luam metoda de viata intru Hristos si de invatatura (si nu fiecare cuvant din scrierile lor ad litteram), stilul de viata intru Hristos cu alte cuvinte sa urmam indemnului Sfantului Pavel "va rog sa imi fiti mie urmaritori asa cum si eu urmez lui Hristos" (I cor 4,16).

Frumos, îmi amintește de acea pildă a unui Pateric în care se spune că vreo doi învățați au vizitat un bătrîn ca să le tîlcuiască din Scripturi. Și la fiecare întrebare călugărul le-a răspuns că nu știe. După care aceia l-au întrebat cum este posibil să nu știe după atîția ani de viețuire creștină... La care bătrînul a spus simplu: Întrebați-mă despre cum să țineți piept demonilor și păcatelor și pot să vă dau sfaturi.

Eugen7 27.04.2012 12:15:18

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 441757)
Frumos, îmi amintește de acea pildă a unui Pateric în care se spune că vreo doi învățați au vizitat un bătrîn ca să le tîlcuiască din Scripturi. Și la fiecare întrebare călugărul le-a răspuns că nu știe. După care aceia l-au întrebat cum este posibil să nu știe după atîția ani de viețuire creștină... La care bătrînul a spus simplu: Întrebați-mă despre cum să țineți piept demonilor și păcatelor și pot să vă dau sfaturi.

Amin. Foarte frumos si adevarat.
Recent am citit intr-o carte despre parintele Gheron Iosif cum au rezolvat "problema" calendarului parintii atoniti... evident ca in stilul specific: au postit si s-au rugat si preotul a avut o vedenie pe care a inteles-o cu ajutorul lui Dumnezeu Duhul Sfant.
concluzia este aceeasi la care au ajuns si teologii, caci adevarul este unul, anume: nu conteaza ziua in care se slujeste ci conteaza Sfintele Slujbe, Sfintele Taine.


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:45:40.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.